Heb een RPI2, met Kodi. Werkte redelijk, maar vaak gedoe met add-ons en heb niet veel opties met applicatie e.d. Bovendien wordt hij altijd na tijdje gebruik trager en moet ik de hele boel resetten. Geklaag van de vrouw en kinderen

Heb gespeeld met diverse APKs op telefoon, werkt voor mij veel beter en sneller. Daarom wilde ik een Android kastje, waarmee ik hetzelfde kan, stand-alone voor thuisgebruik.
Had voor mezelf 3 opties:
Mi Box
+ clean interface, standaard android TV
+ goedkoop
+ kodi en andere apps blijven gewoon werken, ook na updates
- lees nog dat performance niet altijd lekker is, ook met video afspelen niet
- geen ethernet poort
- update naar nougat onzeker
Shield TV
+ beste van het beste
+ extreem snel voor gamers e.d. (voor mij niet belangrijk, doe alleen simpele games en emulatie)
+ altijd up-to-date, nu nougat versie
- duur (voor wat ik er mee doe)
FireTV
+ performance lijkt prima, zoals ik het overal lees en zie (netflix en andere apps werken prima)
+ Fire TV interface (lijkt op android TV -> beter dan standaard android)
+ kan apps sideloaden, en op home scherm plaatsen (in zelfgekozen volgorde)
+ out of the box support (en mapping) voor 3rd party controllers
- Fire TV interface (lijkt op android TV, maar is het niet)
- extra amazon account en appstore (nog een extra ecosysteem, dus niet inloggen met google en alles play store apps gebruiken)
- gericht op amazon content, met (steeds meer) reclamebanners in het scherm, bijv op home.
(voor nu geen probleem, zodra je gaat navigeren zie je de banner niet meer)
- geen HDR of 4K 60fps (maakt voor mij niks uit, gebruik het toch niet)
- onzekerheid t.a.v. updates: werkt APK X,Y of Z dan nog wel? Amazon kan zomaar bepaalde apps blocken, zoals in verleden ook gedaan hebben.
- Fire TV OS is nu gebaseerd op android 5. boeit mij niks, als het maar goed draait en stabiel. Echter, blijven bepaalde APKs nog werken, kan voorstellen dat ze straks minimaal v6 nodig hebben. dan zit je met een boxje dat (waarschijnlijk) niet meer naar een v6 of v7 android based OS gaat.
- vermoedelijk binnenkort Fire TV 3 introductie, wel based op v6 of v7 android?
Voor mij weegt performance en stabiliteit van de mi box en prijs van shield zwaar. Daarom toch afgelopen weekend een Fire TV gehaald in mediamarkt meppen (lagen er nog 5). Moest iets nieuws hebben, de Pi werkte steeds slechter en heb geen zin meer om reset te doen.
Zit nog in de doos, ga er mee spelen. Post mijn ervaringen hier.