Nou zou je zo'n veld natuurlijk moeten checken alsof het een int is en dus if($value >=0) maargoed bij een formulier ff alle required fields met isempty checken is makkelijker...EddoH schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 12:49:
[...]
"Hoeveel kinderen heeft u?"
0
<submit>
Fout - Het volgende veld is niet ingevuld: Aantal kinderen.
Idd, superlogisch.
Gewoon 'Geen' invullen en kijken hoe alles in vlammen op gaat. 
offtopic:
O oh, een php type grapje, 100 standaard reacties onder de streep.
[ Voor 40% gewijzigd door Voutloos op 12-06-2014 13:36 ]
{signature}
Inderdaad....super jammer want het zou mijn CSS/JS zo veel eleganter maken.OkkE schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 11:16:
Dat browsers nog steeds geen CSS transitions naar height:auto ondersteunen...![]()
Doet JavaScript niet iets soortgelijks? Ik check iig nooit of een waarde is gezet met if (varName) maar altijd triple check.Merethil schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 11:50:
Oh PHP..... Waarom zie je "0" toch als empty value wanneer ik empty("0"); doe?
Het staat beschreven maar kom op zeg...
iOS developer
Bij JavaScript doe ik sowieso de triple-check, wist niet eens dat if(varName) zou werken. Bij minder scripttaal-achtige talen ga ik eigenlijk gewoon uit van een isEmpty() of liever nog een isNullOrEmpty().BikkelZ schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 15:45:
[...]
Inderdaad....super jammer want het zou mijn CSS/JS zo veel eleganter maken.
[...]
Doet JavaScript niet iets soortgelijks? Ik check iig nooit of een waarde is gezet met if (varName) maar altijd triple check.
Lijkt erop dat ik dit zelf 'mag' gaan oplossen door IXmlSerializable te gaan implementeren...Alex) schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 12:39:
Fijn, dankzij een bug in de XmlSerializer kan ik nu m'n werk niet afmaken.
(...)
Heel handig dat Microsoft dit heeft gesloten als "Won't fix"
We are shaping the future
Of het veldje wat je wil serializen een String maken, met een eigen [nonserializable()] setter/getter.
Zoiets dus: (maar dan met DateTime ipv Bool)
Zoiets dus: (maar dan met DateTime ipv Bool)
C#:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| [XmlIgnore] public Boolean Gift { get; set; } [XmlElement("Gift")] public String GiftAsText { get { return Gift.ToString(); } set { Gift = Boolean.Parse(value); } } |
[ Voor 60% gewijzigd door Xiphalon op 12-06-2014 17:23 ]
Als dat zou werken zou dat mooi zijn, maar helaas is het iets minder eenvoudig dan dat. Het betreft namelijk gegenereerde code (op basis van een WSDL). Ik doe daar liever geen wijzigingen in, want die gaan dan verloren bij een update van de service reference.
Ik kan wel een partial class toevoegen met die tweede property, maar de XmlIgnore toevoegen op de oorspronkelijke property gaat dan niet werken
Ik kan wel een partial class toevoegen met die tweede property, maar de XmlIgnore toevoegen op de oorspronkelijke property gaat dan niet werken
Het mag in Objective-C zelfs ook. Ik vind dat je dan geen intentie uitspreekt over wat je bedoelt bovenop het feit dat je wel eens gewoon een waarde 0 of false of "" kunt hebben.Merethil schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 15:51:
[...]
Bij JavaScript doe ik sowieso de triple-check, wist niet eens dat if(varName) zou werken. Bij minder scripttaal-achtige talen ga ik eigenlijk gewoon uit van een isEmpty() of liever nog een isNullOrEmpty().
iOS developer
Heb ik hier ook maar gedaan voor een klant die DateTimes in een vaag formaat aangeleverd wilde hebben. En null values moesten als 1 januari 1900 aangeleverd worden. En...
M'n xml model was eerst heel clean:
Nu staat het vol met:
M'n xml model was eerst heel clean:
C#:
1
2
3
4
5
6
7
| [XmlRoot("root")] public class XmlMessage { public string Dit{get;set;} public DateTime? Dat {get;set;} } } |
Nu staat het vol met:
C#:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
| [XmlRoot("root")] public class XmlMessage { public string Dit{get;set;} [XmlIgnore] public DateTime? Dat {get;set;} [XmlElement("Dat")] public string DatString { get { if(Dat == null) return "01/01/1900"; return Dat.ToString("dd/MM/yyyy"); } } // Etc.. } } |
Kun je toch allemaal netjes verwerken in een eigen subclass? Dat soort overzichtclasses zijn niet echt fijn om vol te plempen met dat soort lelijke code.
iOS developer
Hmz. Ripple emulator, werk nou eens mee.
offtopic:
geolocation is echt een van de leukere dingen om mee te spelen. Lekker rekenen in radialen.
geolocation is echt een van de leukere dingen om mee te spelen. Lekker rekenen in radialen.
[ Voor 59% gewijzigd door Biersteker op 12-06-2014 18:27 ]
Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Een Roemeen probeert de admin van m'n tweaker-locator te bereiken en het wachtwoord te kraken.
Nou, heel veel plezier daarmee!
I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
Oeh, da's wel een idee! Compleet met inlogformulier dat altijd false teruggeeft
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
goatse.cx als welkomstboodschapFiresphere schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 18:55:
[...]
Oeh, da's wel een idee! Compleet met inlogformulier dat altijd false teruggeeft
iOS developer
Nah, lijkt me wat teveel van het goede
http://tweakers.codingplayground.nl/admin/index.php
Heel veel plezier (behalve dat't resources vreet)
[ Voor 21% gewijzigd door Firesphere op 12-06-2014 20:15 ]
Damn ik moet echt heel rap vakantie hebben 
Productiviteit is bar en bar slecht, totaal futloos en ik moet er constant aan denken. Nog maar 5 weken te gaan... Misschien toch iets te veel hooi op de vork genomen het afgelopen jaar / half jaar....

Productiviteit is bar en bar slecht, totaal futloos en ik moet er constant aan denken. Nog maar 5 weken te gaan... Misschien toch iets te veel hooi op de vork genomen het afgelopen jaar / half jaar....
Het is inmiddels geluktFiresphere schreef op maandag 09 juni 2014 @ 13:13:
[...]
1. Je HOEFT niet de postcode etc. in te voerenHoe meer je invult, hoe preciezer de marker.
2. Duitsland accepteert'ie gewoon bij mij hoor...
Always looking for developers wanting to work with Erlang.
Mja, versie is momenteel beta 0.6.8, dus dat er wat bugjes in zitten/zaten verbaasd me nietsBrakkie41 schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 20:11:
[...]
Het is inmiddels geluktVorige week wilde die em echt niet pakken. Console gaf echter geen foutmelding of iets. Ah anyway nu gelukt
(Ow, sorry, Admin werkt weer hoor, nginx lag even dwars)
[ Voor 7% gewijzigd door Firesphere op 12-06-2014 20:17 ]
Lol @ admin panel! "Not it, please don't tru again". Challenge accepted?Firesphere schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 20:14:
[...]
Mja, versie is momenteel beta 0.6.8, dus dat er wat bugjes in zitten/zaten verbaasd me niets
(Ow, sorry, Admin werkt weer hoor, nginx lag even dwars)
Always looking for developers wanting to work with Erlang.
Sorry, admin panel doet niets anders dan een post naar zichzelf, en dan die error geven.Brakkie41 schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 20:31:
[...]
Lol @ admin panel! "Not it, please don't tru again". Challenge accepted?
Challenge Accepted is echt een "waste of resources".
Serieus, die admin doet niets. Er is helemaal geen admin eigenlijk, die login is alleen om die verrekte Roemenen op een verkeerd been te zetten.
Mijn 'meh'-mok is binnen. Heerlijk koffie drinken. 
En mijn monitor+laptop setup werkt verdomd fijn..
En mijn monitor+laptop setup werkt verdomd fijn..
[ Voor 33% gewijzigd door Martindo op 12-06-2014 20:43 ]
Aka : Misdirection. Oftewel je probeert niet de Roemenen op een verkeerd been te zetten, eigenlijk probeer je Brakkie41 op een verkeerd been te zetten...Firesphere schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 20:34:
[...]
Sorry, admin panel doet niets anders dan een post naar zichzelf, en dan die error geven.
Challenge Accepted is echt een "waste of resources".
Serieus, die admin doet niets. Er is helemaal geen admin eigenlijk, die login is alleen om die verrekte Roemenen op een verkeerd been te zetten.
Go Brakkie Go
De afgelopen een "Halt and catch fire" en "Silicon Valley" binge gedaan. Lang geleden dat een serie me echt geboeid heeft
iOS developer
Halt & Catch fire is toch nog maar 2 episodes ver? Dat is toch niet echt binge? 
Silicon valley is ook maar goed voor 4 uur
Maar leuk dat ze je bevallen, volg ze ook
Mogguh! Koffie? Ik moet zo een 4 uur durende meeting in
hoop niet dat ik de hele tijd erbij moet zitten.
Nothing to see here!
Zucht, OSX update inststalleren duurt gewoon 50 minuten...
Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site
De installateur zou om 9.00 op de stoep staan en ik moet om 9.15 (dus 2 minuten geleden) in een meeting zitten

Lekker toch? Alles beter dan een meeting.TheNephilim schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 09:17:
De installateur zou om 9.00 op de stoep staan en ik moet om 9.15 (dus 2 minuten geleden) in een meeting zitten
Huh, wat moet je updaten dan?Acid_Burn schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 09:12:
Zucht, OSX update inststalleren duurt gewoon 50 minuten...
Update naar OSX Mavericks (10.9.3)
Die zal al een tijdje uit zijn misschien, maar die Mac hier staat niet zo vaak aan.
Die zal al een tijdje uit zijn misschien, maar die Mac hier staat niet zo vaak aan.
[ Voor 55% gewijzigd door Acid_Burn op 13-06-2014 09:57 ]
De enige reden dat deze class bestaat is om vol te plempen met dit soort lelijke codeBikkelZ schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 17:37:
Kun je toch allemaal netjes verwerken in een eigen subclass? Dat soort overzichtclasses zijn niet echt fijn om vol te plempen met dat soort lelijke code.
Niets zo vervelend als een Nederlandstalige versie van Excel voorgeschoteld krijgen door OneDrive 
=AFRONDEN.NAAR.BENEDEN(...)
Brrr...
Brrr...
Vroeger had ik ook een Nederlandstalige Excel op m'n werk, maar alles moest werken, heb er toentertijd een wrapper-class voor geschreven die Nederlandse Excel liet werken op Engelse functies.Alex) schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 10:16:
Niets zo vervelend als een Nederlandstalige versie van Excel voorgeschoteld krijgen door OneDrive
Brrr...
Helaas ben ik toen vergeten om voor mezelf een "backup" te maken (in-company software enzo

Ik werk eigenlijk altijd met een Engelstalige Excel-versie. In de Nederlandse kan ik nooit de formules en knoppen vinden die ik nodig heb, omdat ik niet weet hoe die krengen heten. 
Ik gebruik nu even de Office Online-versie in OneDrive, omdat ik geen Office op mijn Mac heb en toch een paar kleine wijzigingen wil doen in een spreadsheet. Heel OneDrive is in het Engels, inclusief Excel, met uitzondering van de formulelijst...
Ik gebruik nu even de Office Online-versie in OneDrive, omdat ik geen Office op mijn Mac heb en toch een paar kleine wijzigingen wil doen in een spreadsheet. Heel OneDrive is in het Engels, inclusief Excel, met uitzondering van de formulelijst...
-weg, dubbelpost-
[ Voor 96% gewijzigd door Alex) op 13-06-2014 10:28 ]
Ja dat hebben ze echt slecht geregeld. Ik wil software gewoon in het Engels, altijd. Maar Live/OneDrive maakt er echt een potje van elke keer. Soms is de interface Nederlands, soms Engels. Ik heb m'n locatie maar op UK gezet nu heb ik in Excel in ieder geval Engelse functies, maar dan zal er wel weer iets anders stuk gaan..

Ik heb ook het liefst de Engelse versie maar heb onlangs ook een Nederlandse Excel gekregen; het feit dat je alle functienamen moet vertalen is wel echt klote.
Op zich zou het minder een probleem zijn als er een eenvoudige manier was om van de Engelse naar de Nederlandse naam te komen. Maar die heb ik nog niet gevonden.
Op zich zou het minder een probleem zijn als er een eenvoudige manier was om van de Engelse naar de Nederlandse naam te komen. Maar die heb ik nog niet gevonden.
Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana
Als ze nou naast de NL versie ook gewoon de EN versie zouden accepteren....
Ja.
Heb je een mooie Excel gemaakt, stuur je die naar een collega of gebruik je een andere PC, dan werkt het niet meer
Ik heb wel ergens een site gevonden die de koppeling had gemaakt. Dan kon je de engelse naam koppelen aan jouw locale versie.
Heb je een mooie Excel gemaakt, stuur je die naar een collega of gebruik je een andere PC, dan werkt het niet meer
Ik heb wel ergens een site gevonden die de koppeling had gemaakt. Dan kon je de engelse naam koppelen aan jouw locale versie.
let the past be the past.
Excel vertaalt die functienamen gewoonSPee schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 12:04:
Ja.
Toen ik een jaar of 7-8 geleden nog regelmatig met Excel werkte was dat wel zo ja. In het bedrijf waar ik toen werkte was het een ratjetoe van Excel versies (2000, XP, 2003, etc) alsook met verschil in Engels/Nederlands. Alles wat ik had gemaakt werkte wel gewoon op al die versies.
Tjolk is lekker. overal en altijd.
Dacht dat alleen Engelse functienamen in de Nederlandse versie werkten, maar niet andersom?
Dat die functienamen gelokaliseerd zijn heb ik altijd al volslagen achterlijk gevonden.
Toch goed voor vijf uur samenwsitedesign schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 07:30:
Halt & Catch fire is toch nog maar 2 episodes ver? Dat is toch niet echt binge?
iOS developer
BwahahaVerwijderd schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 13:16:
Game of Thrones? terug naar topic, thx
Bijna bier-tijd.
“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.
Mijn biertijd is nog niet echt afgelopen. Heb vanacht door gehaald en vanochtend 2 uurtjes slaap gepakt dus vandaag was niet een hele productieve dag
Poef, die £5,- cocktails zijn echt dodelijk voor je productiviteit op een vrijdag
Grmbl kreeg het verzoek om een kandidaat te interviewen eergisteren ik zeg tegen mw. HR kan het niet 's avonds om een uurtje of 19:00? Zegt ze "nou 8 uur dan?" "OK prima"
Kom ik op het werk net zie ik allerlei shit in Skype van waar ben je waar ben je. Blijkt ze 8:00 AM gepland te hebben. Jezus een uur lang iemand's schedelpan leegschrapen met nauwelijks de eerste koffie achter de kiezen, wie verzint dat

Krijg een herkansing nu op maandag ook om 08:00
FML
Kom ik op het werk net zie ik allerlei shit in Skype van waar ben je waar ben je. Blijkt ze 8:00 AM gepland te hebben. Jezus een uur lang iemand's schedelpan leegschrapen met nauwelijks de eerste koffie achter de kiezen, wie verzint dat

Krijg een herkansing nu op maandag ook om 08:00
[ Voor 6% gewijzigd door BikkelZ op 13-06-2014 15:37 ]
iOS developer
Tijd om die schedelpan van mw. HR over het asfalt te schrapen?BikkelZ schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 15:37:
Grmbl kreeg het verzoek om een kandidaat te interviewen eergisteren ik zeg tegen mw. HR kan het niet 's avonds om een uurtje of 19:00? Zegt ze "nou 8 uur dan?" "OK prima"
Kom ik op het werk net zie ik allerlei shit in Skype van waar ben je waar ben je. Blijkt ze 8:00 AM gepland te hebben. Jezus een uur lang iemand's schedelpan leegschrapen met nauwelijks de eerste koffie achter de kiezen, wie verzint dat![]()
Krijg een herkansing nu op maandag ook om 08:00FML
Omdat een collega van generic Dictionary's houdt en ik uit zijn ingewikkelde structuur iets zinnigs moest maken, heb ik deze vrijdagmiddag de meest wazige regels code ooit geschreven voor mijn gevoel:
Let vooral even op de e.Value.Value.PropertyField en dergelijke. Ik heb mij helemaal het schompus gezocht voordat ik de juiste waarden heb gevonden.
Maar goed, het werkt. Bijna weekend!
Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
| ' Pietje : vul selectietekst If sr.Items.Count > 0 Then Dim firstItem = sr.Items(0) Dim enabledSelectionFields = Me.SelectionFields.Where(Function(e) e.Value.Value.Enabled).ToList() If enabledSelectionFields.Count = 0 Then sr.SelectieTekst = "(geen selectie)" Else enabledSelectionFields.ForEach( Sub(e) Dim selectionDescription = e.Key Dim selectionValue = firstItem.SelectieData(e.Value.Value.PropertyField) Dim selectionKey = e.Value.Items(0).Key Dim objectSelectionValue = firstItem.SelectieData(e.Value.Key.PropertyField) If Not String.IsNullOrEmpty(sr.SelectieTekst) Then sr.SelectieTekst += ", " If selectionKey = -1 Then sr.SelectieTekst += selectionDescription Else sr.SelectieTekst += String.Format("{0} ({1})", selectionDescription, selectionValue) End If End Sub) End If Else sr.SelectieTekst = "(geen selectie)" End If |
Let vooral even op de e.Value.Value.PropertyField en dergelijke. Ik heb mij helemaal het schompus gezocht voordat ik de juiste waarden heb gevonden.
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.
VB is sowieso al wazig!Lethalis schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 15:44:
Omdat een collega van generic Dictionary's houdt en ik uit zijn ingewikkelde structuur iets zinnigs moest maken, heb ik deze vrijdagmiddag de meest wazige regels code ooit geschreven voor mijn gevoel:
[...]
Ben blij dat ik in C# werk
Heeft VB niet iets als dict[key][keyinsubdict]?
dict.Item(key).Item(keyinsubdict), of zoietsStM schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 15:47:
Heeft VB niet iets als dict[key][keyinsubdict]?

Valt goed mee hoor. Ik werk ook dagelijks met VB.NET (en af en toe op het werk ook C#, privé enkel C#). Bovenstaande code zal ook wazig zijn in C#...Ryur schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 15:47:
[...]
VB is sowieso al wazig!
True. Helaas is onze codebase in VB.Net en kan ik niet zomaar in C# gaan coden. In ieder geval niet in hetzelfde project. Op mijn vorige baan heb ik overigens wel 4 jaar C# gedaan en soms mis ik het wel.Ryur schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 15:47:
[...]
VB is sowieso al wazig!
Ik heb wel toestemming om voor nieuwe projecten C# te gebruiken, maar ik zit nu helaas op een groot project waar ik niet zomaar kan gaan afwijken.
Bij de eerste kans die we krijgen switchen we naar C#
Prive werk ik met Java trouwens
[ Voor 3% gewijzigd door Lethalis op 13-06-2014 15:55 ]
Gevalletje "Legacy, this shouldn't be too hard"Lethalis schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 15:44:
Visual Basic:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 ' Pietje : vul selectietekst If sr.Items.Count > 0 Then Dim firstItem = sr.Items(0) Dim enabledSelectionFields = Me.SelectionFields.Where(Function(e) e.Value.Value.Enabled).ToList() If enabledSelectionFields.Count = 0 Then sr.SelectieTekst = "(geen selectie)" Else enabledSelectionFields.ForEach( Sub(e) Dim selectionDescription = e.Key Dim selectionValue = firstItem.SelectieData(e.Value.Value.PropertyField) Dim selectionKey = e.Value.Items(0).Key Dim objectSelectionValue = firstItem.SelectieData(e.Value.Key.PropertyField) If Not String.IsNullOrEmpty(sr.SelectieTekst) Then sr.SelectieTekst += ", " If selectionKey = -1 Then sr.SelectieTekst += selectionDescription Else sr.SelectieTekst += String.Format("{0} ({1})", selectionDescription, selectionValue) End If End Sub) End If Else sr.SelectieTekst = "(geen selectie)" End If

Nou ja, na vijf long island ice teas ben ik wel wat lam de dag er na
Firesphere schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 16:08:
[...]
Gevalletje "Legacy, this shouldn't be too hard"
Maar dit is meer een gevalletje "het moest helemaal dynamisch en flexibel", collega bouwt daarvoor hele hierarchie van generic dictionaries (

Collega moest uiteraard aan een ander project werken vandaag, dus werd ik aan mijn lot overgelaten. En ik wou mijn reports af hebben voor het weekend.
Tsja, dan roei je met de riemen die je hebt
Uiteraard werken mijn reports gewoon met de SelectieTekst property, dus kan mijn collega het altijd nog veranderen zonder mijn reports te breken. Al denk ik niet dat dit zo snel zal gebeuren, omdat hij dit stukje voor het laatst had bewaard
Hmmmz, misschien dat ze bij de RuG ook GoT lezen: https://www.security.nl/p...cryptie+na+overstap+Gmail
Read the code, write the code, be the code!
Het gevoel van voldoening wanneer iets op vrijdagmiddag rond 17:00 werkt zoals je het werkend wilt hebben
Vandaag ontzettend veel tijd verspilt aan een "lib/class" in PHP. Stukje legacy code..
PDF worden gegenereerd en middels FTP op een cloudshare gegooid. Allemaal wel prima, maar voor één klant werkte dit niet. Wat blijkt nou, dat je de functie "create/store" aanroept met het volledige path naar de FTP server, dus zoals createPDF($html, username:pass@server/2014/06/13/naamvanpdf.pdf )
Vervolgens gebeurt er een major WTF, namelijk wat preg matches en wat andere meuk.
Het leukste is dat er iets werd gedaan op de : en @, heel fijn als je wachtwoord een @ bevat zoals
pieter:1298@12j@server...
Mja, kom er maar eens achter na 3 includes dat het daar op fout gaat
PDF worden gegenereerd en middels FTP op een cloudshare gegooid. Allemaal wel prima, maar voor één klant werkte dit niet. Wat blijkt nou, dat je de functie "create/store" aanroept met het volledige path naar de FTP server, dus zoals createPDF($html, username:pass@server/2014/06/13/naamvanpdf.pdf )
Vervolgens gebeurt er een major WTF, namelijk wat preg matches en wat andere meuk.
Het leukste is dat er iets werd gedaan op de : en @, heel fijn als je wachtwoord een @ bevat zoals
pieter:1298@12j@server...
Mja, kom er maar eens achter na 3 includes dat het daar op fout gaat
Ik heb voor de rechtenfaculteit al rthrug.nl geregistreerd, en mijn moeder en twee promovendi maken er dankbaar gebruik van :wackmaniac schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 16:51:
Hmmmz, misschien dat ze bij de RuG ook GoT lezen: https://www.security.nl/posting/391629/Universiteit wijst onderzoekers op encryptie na overstap Gmail
Ik heb net ook al fwnrug.nl gedaan, voor mijn vader en eventueel andere geïnteresseerden.
Ik heb er bij OVH (dank, FS) een Exchange achter hangen, Frans bedrijf, lijkt me veilig genoeg
2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI
F.West98 schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 17:52:
[...]
Ik heb voor de rechtenfaculteit al rthrug.nl geregistreerd, en mijn moeder en twee promovendi maken er dankbaar gebruik van :
Ik heb net ook al fwnrug.nl gedaan, voor mijn vader en eventueel andere geïnteresseerden.
Ik heb er bij OVH (dank, FS) een Exchange achter hangen, Frans bedrijf, lijkt me veilig genoeg(ik denk dat als ze toch willen hacken, dat de oude RuGmail makkelijker te hacken was)
Had iets bold gemaakt in de quoteCaelorum schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 17:58:
Voor je weggekaapt?
Vreemd hier zag alles er gewoon goed uit met Chromium 34...
Sorry dat kan ik niet over mijn hart verkrijgen. Het is geen Sofia Vergara maar je kunt wel zien dat ze uit het zelfde land komenFiresphere schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 15:39:
[...]
Tijd om die schedelpan van mw. HR over het asfalt te schrapen?

En de binnenkant van de schedelpan is al leeg

Prutsers will pruts.Styxxy schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 15:50:
[...]
Valt goed mee hoor. Ik werk ook dagelijks met VB.NET (en af en toe op het werk ook C#, privé enkel C#). Bovenstaande code zal ook wazig zijn in C#...
[ Voor 28% gewijzigd door BikkelZ op 13-06-2014 18:17 ]
iOS developer
Lol net een parkeerbon gekregen omdat hij op de invalidekaart niet de hele tekst kon lezen omdat hij iets naar beneden verschoven zat. De feit dat de kaart in een duidelijke aangepaste invalide bus lag hielp niet hij schreef:
"Vrije tekst ghp kaart niet goed leesbaar niet te ontrolren op geldigheid"
>.> je kon het prima zien alleen waren er dus 2 cijfers ofzo moeilijk te lezen omdat hij iets was verschoven.
Edit:
Wil ik dus digitaal bezwaar maken krijg je dit:

Wat een faal
"Vrije tekst ghp kaart niet goed leesbaar niet te ontrolren op geldigheid"
>.> je kon het prima zien alleen waren er dus 2 cijfers ofzo moeilijk te lezen omdat hij iets was verschoven.
Edit:
Wil ik dus digitaal bezwaar maken krijg je dit:

Wat een faal

[ Voor 13% gewijzigd door Rutix op 13-06-2014 18:34 ]
Nothing to see here!
Dat is leuk. Tot over vijf maanden die Exchange-server een keer affikt en ineens een paar faculteiten geen mail meer hebben. Jij zit dan midden in één of andere proefwerkweek en hebt geen tijd om binnen 24 uur de boel weer up and running te hebben, terwijl de profs en assistenten aan je hoofd beginnen te zeuren omdat hun mail het niet doet.F.West98 schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 17:52:
[...]
Ik heb voor de rechtenfaculteit al rthrug.nl geregistreerd, en mijn moeder en twee promovendi maken er dankbaar gebruik van :
Ik heb er bij OVH (dank, FS) een Exchange achter hangen, Frans bedrijf, lijkt me veilig genoeg(ik denk dat als ze toch willen hacken, dat de oude RuGmail makkelijker te hacken was)
En euh, met welke licenties heb je dat allemaal opgetuigd? Je draait een productiemachine dus een MSDN/TechNey-key mag je niet gebruiken. MSDNAA geldt ook niet.
Hou je er ook rekening mee dat mensen hun inloggegevens gaan vergeten (ze zijn immers anders dan van hun RuG-computer), hun wachtwoorden laten verlopen of aan jou vragen om een e-mail die ze zes maanden eerder hebben verwijderd terug te halen.
Hou je ook rekening met spamfiltering, hackers uit China en de NSA?
Ik vind de C# variant van de code ook niet bijster leesbaar hoor:
C#:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
| // Pietje: vul selectietekst if (sr.Count > 0) { var firstItem = sr[0]; var enabledSelectionFields = this.SelectionFields.Where(e => e.Value.Value.Enabled).ToList(); if (enabledSelectionFields.Count == 0) { sr.SelectieTekst = "(geen selectie)"; } else { enabledSelectionFields.ForEeach(e => { var selectionDescription = e.Key; var selectionValue = firstItem.SelectieData[e.Value.Value.PropertyField]; var selectionKey = e.Value[0].Key; var objectSelectionValue = firstItem.SelectieData[e.Value.Key.PropertyField]; if (!string.IsNullOrEmpty(sr.SelectieTekst)) sr.SelectieTekst += ", "; if (selectionKey = -1) { sr.SelectieTekst += selectionDescription; } else { sr.SelectieTekst += string.Format("{0} ({1})", selectionDescription, selectionValue); } }); } } |
Ik denk dat bovenstaande plus minus de correcte vertaling is.
(Code geconverteerd, handmatig, maar ken de exactie class definitions niet...)
Mail maar door naar OVHAlex) schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 18:42:
[...]
Dat is leuk. Tot over vijf maanden die Exchange-server een keer affikt en ineens een paar faculteiten geen mail meer hebben. Jij zit dan midden in één of andere proefwerkweek en hebt geen tijd om binnen 24 uur de boel weer up and running te hebben, terwijl de profs en assistenten aan je hoofd beginnen te zeuren omdat hun mail het niet doet.
En euh, met welke licenties heb je dat allemaal opgetuigd? Je draait een productiemachine dus een MSDN/TechNey-key mag je niet gebruiken. MSDNAA geldt ook niet.
Hou je er ook rekening mee dat mensen hun inloggegevens gaan vergeten (ze zijn immers anders dan van hun RuG-computer), hun wachtwoorden laten verlopen of aan jou vragen om een e-mail die ze zes maanden eerder hebben verwijderd terug te halen.
Hou je ook rekening met spamfiltering, hackers uit China en de NSA?
Ik neem enkel de hosting service af. Inclusief, backups, licenties, beheer, en spamfilter. En ik klik gewoon op "reset wachtwoord" als men dat wil :
Ahh, je neemt het als managed service af. Ik was bang dat je het allemaal in eigen beheer deed.F.West98 schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 18:58:
[...]
Mail maar door naar OVH
Ik neem enkel de hosting service af. Inclusief, backups, licenties, beheer, en spamfilter. En ik klik gewoon op "reset wachtwoord" als men dat wil :
Ik heb een tijd zelf m'n mail gehost, op Exchange 2010, maar uiteindelijk ben ik daar toch op teruggekomen. Aanvankelijk draaide het prima maar in de loop der tijd begon dat ding toch wat kuren te vertonen. Dan kon ik weer gaan inloggen om dat ding te fixen terwijl ik daar helemaal geen zin in had... blij dat ik daar vanaf ben.
Mijn werkgever heeft het wel in eigen beheer, maar wil het zeker niet multi-domain gaan doen. Te veel werk 
edit:
ARGH. Cloudflare doet raar. Mijn SRV-record komt niet goed door. Domain wordt null, en width wordt port-value
edit:
ARGH. Cloudflare doet raar. Mijn SRV-record komt niet goed door. Domain wordt null, en width wordt port-value

[ Voor 36% gewijzigd door F.West98 op 13-06-2014 19:08 ]
Daar gaan we weer -_-

En medion (shop) dan maar:

En medion (shop) dan maar:

[ Voor 35% gewijzigd door azerty op 13-06-2014 22:58 ]
Wat zijn uitgevouwen tekens
Zal wel van UTF8/16 naar ASCII worden geconverteerd ofzo

Ah.Caelorum schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 23:17:
Zal wel van UTF8/16 naar ASCII worden geconverteerd ofzo
Nou, dan moeten ze F.West98 inhuren, die weet er wel raad mee
Alex) schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 23:23:
Ah.
Nou, dan moeten ze F.West98 inhuren, die weet er wel raad mee
Ondanks dat ik vrij weinig geef om voetbal (ja we verdienen er op de zaak grof geld mee) doet het me toch deugd om de Europees Wereld en Europees kampioen zo op hun sodemieter te geven.
If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time
/Facedeskwsitedesign schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 22:28:
Daar gaan we weer -_-

Ik had er laatst ook een discussie over met de jongens van systeem en netwerkbeheer, waarom we in vredesnaam van die belachelijke regels hebben op de wachtwoorden (minimaal een hoofdletter, getal en leesteken). Een van hen gelooft nog altijd niet dat een wachtwoord als "erhangteenblauwpaardindekerstboom" beter is dan "kd3Z!dfA4". Daarbij t feit dat je het eerste wachtwoord heel makkelijk onthoudt en het tweede niet
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
Ik kreeg net dit mailtje van Comodo:

In eerste instantie dacht ik dat het spam was, gezien de opmaak, de korte inhoud en het linkje. Ook is het een raar domein (comodoinfo.net), en ik ben geen klant bij Comodo. Ik heb de whois-info gecheckt en het domein blijkt daadwerkelijk op naam van Comodo te staan, de link gaat naar een blogpost van ze.
Lieve nieuwsbriefschrijver: doe je in het vervolg meer je best om het er niet als spam uit te laten zien?
In eerste instantie dacht ik dat het spam was, gezien de opmaak, de korte inhoud en het linkje. Ook is het een raar domein (comodoinfo.net), en ik ben geen klant bij Comodo. Ik heb de whois-info gecheckt en het domein blijkt daadwerkelijk op naam van Comodo te staan, de link gaat naar een blogpost van ze.
Lieve nieuwsbriefschrijver: doe je in het vervolg meer je best om het er niet als spam uit te laten zien?
blegh, ik begin een hekel te krijgen een cloudflare, het blokkeerd mijn foute loginpogingen.(kan mn admin frontend niet eens meer berijken) en nog erger, het cached de verkeerde afbeeldingen. als ik per ongelijk een te grote versie online zet en bekijk, staat in de cache waardoor ik m er weer handig moet uitgooien. want de juiste versie uploaden heeft dan geen effect, een rename is dan vaak nog sneller #rant
ora et labora
nee inderdaad, ik kan ook niet op naam van comodo een domeintje in de whois zettenAlex) schreef op zaterdag 14 juni 2014 @ 00:27:
Ik kreeg net dit mailtje van Comodo:
[afbeelding]
En een redirect naar een legit site in een mail zetten.
imo niet te vertrouwen.
Moi_in_actie schreef op zaterdag 14 juni 2014 @ 00:10:
[...]
Een van hen gelooft nog altijd niet dat een wachtwoord als "erhangteenblauwpaardindekerstboom" beter is dan "kd3Z!dfA4". Daarbij t feit dat je het eerste wachtwoord heel makkelijk onthoudt en het tweede niet

Kan je toelichten waarom het eerste zo veel veiliger zou zijn dan het tweede dat die persoon zelfs ontslagen zou moeten worden? Ik mis de logica daarachter volgens mij?
/me vreest voor zijn baan nu...
Een langer wachtwoord is hoe dan ook veiliger dan een kortere. In ieder geval als je het als aanvaller wil bruteforcen. Je kan het geluk hebben dat een lang wachtwoord al is opgenomen in een rainbow table, maar hoe langer het wachtwoord hoe kleiner de kans daarop en ook kortere random wachtwoorden staan er soms in. Daarnaast zou je door gebruik maken van een salt dat ook al moeten kunnen voorkomen, waardoor je wel bent aangewezen op bruteforcen.
Dan zit je nog met dat de snelheid van bruteforcen afhangt van wat de aanvaller weet over de samenstelling van de wachtwoorden. Als je weet dat bepaalde tekens er in moeten voorkomen, kan je al een groot deel van de set wachtwoorden aan de kant schuiven. Zodra je een speciaal teken als vereiste gaat invoeren vervallen bijv. alle wachtwoorden met alleen letters. Die hoef je dan niet meer te proberen. Dat maakt het bruteforcen sneller. Het mogelijk maken van meer tekens vergroot de duur dan weer, omdat met alleen a-zA-Z je maar 52 tekens per positie hoeft te proberen, maar als je speciale tekens en cijfers toevoegt kan dat makkelijk oplopen tot 80+.
Voordeel van speciale tekens vereisen is dat gewone woorden als "wachtwoord" of "hallo" of "iets" niet meer mogelijk zijn, en je dus niet meer met een rainbow table kan doen, maar ipv. zo'n eis te stellen kan je ook gewoon gaan salten.
Enige wat wellicht nog zinvol is is een minimum lengte vereisen, maar elke andere eis is gewoon vragen om problemen IMO
* Caelorum is geen beveiligingsexpert en laat dit meestal over aan mensen die er wel verstand van hebben... Dus wees gerust als er fouten in bovenstaande tekst staan, dan loopt de wereld nog steeds geen gevaar
Dan zit je nog met dat de snelheid van bruteforcen afhangt van wat de aanvaller weet over de samenstelling van de wachtwoorden. Als je weet dat bepaalde tekens er in moeten voorkomen, kan je al een groot deel van de set wachtwoorden aan de kant schuiven. Zodra je een speciaal teken als vereiste gaat invoeren vervallen bijv. alle wachtwoorden met alleen letters. Die hoef je dan niet meer te proberen. Dat maakt het bruteforcen sneller. Het mogelijk maken van meer tekens vergroot de duur dan weer, omdat met alleen a-zA-Z je maar 52 tekens per positie hoeft te proberen, maar als je speciale tekens en cijfers toevoegt kan dat makkelijk oplopen tot 80+.
Voordeel van speciale tekens vereisen is dat gewone woorden als "wachtwoord" of "hallo" of "iets" niet meer mogelijk zijn, en je dus niet meer met een rainbow table kan doen, maar ipv. zo'n eis te stellen kan je ook gewoon gaan salten.
Enige wat wellicht nog zinvol is is een minimum lengte vereisen, maar elke andere eis is gewoon vragen om problemen IMO
* Caelorum is geen beveiligingsexpert en laat dit meestal over aan mensen die er wel verstand van hebben... Dus wees gerust als er fouten in bovenstaande tekst staan, dan loopt de wereld nog steeds geen gevaar
[ Voor 20% gewijzigd door Caelorum op 14-06-2014 11:28 ]
Bijkomend nadeel is dat websites soms bizarre restricties opleggen aan wachtwoorden. Waardoor die vlieger vaak niet opgaat.
Ik laat lastpass een wachtwoord genereren dat net binnen die restricties valt.
Best of both worlds.
Best of both worlds.
If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time
Nee logisch. Ik heb er het beste van gemaakt, gezien de bestaande structuur.Styxxy schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 18:47:
[...]
Ik vind de C# variant van de code ook niet bijster leesbaar hoor.
Ik denk dat bovenstaande plus minus de correcte vertaling is.
(Code geconverteerd, handmatig, maar ken de exactie class definitions niet...)
Als de class definities anders waren, had de code er ook anders uit kunnen zien.
Het had ook zo kunnen zijn:
C#:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
| // Pietje: vul selectietekst var enabledSelectionFields = this.SelectionFields.Where(e => e.Enabled).ToList(); if (enabledSelectionFields.Count == 0) { sr.SelectieTekst = "(geen selectie)"; } else { enabledSelectionFields.ForEeach(selectionField => { if (!string.IsNullOrEmpty(sr.SelectieTekst)) sr.SelectieTekst += ", "; if (!selectionField.hasValue) { sr.SelectieTekst += selectionField.Description; } else { sr.SelectieTekst += string.Format("{0} ({1})", selectionField.Description, selectionField.Value); } }); } |
De hele controle op sr.Count en het firstItem zou niet nodig hoeven zijn, ware het niet dat niet alle informatie van de selectievelden staat in de structuur van mijn collega.
Daarnaast - als niet alles aan elkaar zou hangen van generic dictionaries - hadden de SelectionFields gewoon alle benodigde informatie kunnen bevatten en hoefde ik niet te trucen om aan de juiste informatie te komen.
Ik had het kort gezegd heel anders opgebouwd.
x += y vind ik gewoon handig en korter dan x = x + y
Performance technisch zou je nog ervoor kunnen kiezen een StringBuilder te gebruiken met Append om de SelectieTekst op te bouwen.. maar ja, waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan?
Het is imho maar net hoe je het bekijkt. Stel dat de gemiddelde Nederlander een dagelijks vocabulair heeft van 2048 woorden. Dat betekent dat ieder woord 11 bits toevoegd. Daar is nog wel wat vanaf te krijgen aangezien vrijwel ieder wachtwoord wat op die manier wordt opgebouwd hoogst waarschijnlijk 1 of meerdere woorden bevat uit een heel beperkt lijstje {de, het, en, een}. Verder zit er een opbouw in die onze grammatica regels volgt. Het is niet waarschijnlijk dat "grasgroen" vaker voorkomt dan "groengras".
Het tweede wachtwoord -mits echt random gekozen- voegt ~6 bits per karakter toe. Dat is per karakter minder maar dat is te compenseren door het wachtwoord iets langer te kiezen. Iets wat je in het voorbeeld ook al gebeurd.
Kortom, ik denk dat beide manieren in principe volstaan mits het wachtwoord maar lang genoeg is. In de praktijk adviseer ik meestal een combinatie van beide als men geen password manager wil gebruiken. Kies een volzin en gebruik de eerste letter van ieder woord. Daarmee wordt het wachtwoord niet te lang waardoor typefouten veel voorkomen, wordt het wachtwoord niet te lang zodat sommige websites dit niet toestaan of zelfs afkappen achter de schermen en is het toch vrij eenvoudig te onthouden. Zeker met de toename van mobiel gebruik zien we dat het aanval foutieve inlogpogingen met wachtwoorden veel vaker fout gaat. Een wachtwoord intypen op een mobiel apparaat levert waarschijnlijk toch meer typefouten op.
Verder is een lang wachtwoord niet per definitie veiliger dan een korter wachtwoord, wat zou jij liever als wachtwoord gebruiken, "password1234" of "A9#@93_"? Wat je zegt over salts en rainbow tables is een andere discussie. Dat slaat op hoe je wachtwoorden kunt opslaan ter verificatie ipv de keuze van een wachtwoord.
Het tweede wachtwoord -mits echt random gekozen- voegt ~6 bits per karakter toe. Dat is per karakter minder maar dat is te compenseren door het wachtwoord iets langer te kiezen. Iets wat je in het voorbeeld ook al gebeurd.
Kortom, ik denk dat beide manieren in principe volstaan mits het wachtwoord maar lang genoeg is. In de praktijk adviseer ik meestal een combinatie van beide als men geen password manager wil gebruiken. Kies een volzin en gebruik de eerste letter van ieder woord. Daarmee wordt het wachtwoord niet te lang waardoor typefouten veel voorkomen, wordt het wachtwoord niet te lang zodat sommige websites dit niet toestaan of zelfs afkappen achter de schermen en is het toch vrij eenvoudig te onthouden. Zeker met de toename van mobiel gebruik zien we dat het aanval foutieve inlogpogingen met wachtwoorden veel vaker fout gaat. Een wachtwoord intypen op een mobiel apparaat levert waarschijnlijk toch meer typefouten op.
Verder is een lang wachtwoord niet per definitie veiliger dan een korter wachtwoord, wat zou jij liever als wachtwoord gebruiken, "password1234" of "A9#@93_"? Wat je zegt over salts en rainbow tables is een andere discussie. Dat slaat op hoe je wachtwoorden kunt opslaan ter verificatie ipv de keuze van een wachtwoord.
De eerstexos schreef op zaterdag 14 juni 2014 @ 11:39:
Verder is een lang wachtwoord niet per definitie veiliger dan een korter wachtwoord, wat zou jij liever als wachtwoord gebruiken, "password1234" of "A9#@93_"?
Dat laatste is toch niet te onthouden
Uiteraard vrij lange wachtwoorden (min 8 tekens) en er zit meestal wel een hoofdletter, getal of uitroepteken in. Maar het moet wel zo zijn dat ik hem eenvoudig kan onthouden (en dus zelf mag kiezen).
[ Voor 21% gewijzigd door Lethalis op 14-06-2014 11:47 ]
Alleen jammer dat er steeds meer sites komen dieMatis schreef op zaterdag 14 juni 2014 @ 11:07:
Bijkomend nadeel is dat websites soms bizarre restricties opleggen aan wachtwoorden. Waardoor die vlieger vaak niet opgaat.
Best of both worlds.
a. te complexe wachtwoorden weigeren
b. Pasten van passwords verbieden
Sta je daar gezellig met je keepass wachtwoord te pronken...

Vooral sites die je wachtwoord niet te lang willen laten worden, lekker belangrijk...
Gisteren voor het eerst weer eens een project afgerond
Zat mij al een tijdje te storen aan het feit dat er geen simpele tooltjes zijn die een bestandje kunnen mirroren (meeste werken op een hele map, zijn te overkill of moet je redelijk diep voor in de buidel tasten). Voor sommige projecten werk ik met een shared library welke in een andere solution (en ook andere folder structuur zit). Ik kan die projecten/dll's vaak niet direct linken omdat niet iedere developer dezelfde paden hanteert of omdat bepaalde developers niets te zoeken hebben in die sources. Dus is er meestal in de solution een mapje met referenced dll's... Nu is het al langer een pain in the ass om die files gesynchroniseerd te houden, meestal heb ik dan gewoon 2 explorer vensters open en move handmatig die files...
Afgelopen week was ik dat zo beu (zeker nadat ik voor de zoveelste keer mijn explorer vensters kwijt was), dus heb ik maar even een simpel tooltje gemaakt welke de source file in de gaten houdt en vervolgens de boel overzet naar de bestemming
Voelt verdomd goed om eens een keer iets af te ronden
The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.
Ja, ok. Ik had het wellicht wat minder stelliger moeten zeggenxos schreef op zaterdag 14 juni 2014 @ 11:39:
[...]
Verder is een lang wachtwoord niet per definitie veiliger dan een korter wachtwoord, wat zou jij liever als wachtwoord gebruiken, "password1234" of "A9#@93_"?[...]
Jup, dat stuk gaat over het geval dat de database met wachtwoorden uitlekt (waar je altijd vanuit moet gaan dat kan gebeuren IMO).[...] Wat je zegt over salts en rainbow tables is een andere discussie. Dat slaat op hoe je wachtwoorden kunt opslaan ter verificatie ipv de keuze van een wachtwoord.
Ik heb ook zo mijn twijfels of dat eerste wachtwoord veiliger is dan het tweede.Moi_in_actie schreef op zaterdag 14 juni 2014 @ 00:10:
... Een van hen gelooft nog altijd niet dat een wachtwoord als "erhangteenblauwpaardindekerstboom" beter is dan "kd3Z!dfA4".
Als we er van uit gaan dat de gemiddelde Nederlander zo'n 3000 werkwoorden, 3000 bijvoeglijke naamwoorden en 3000 zelfstandige naamwoorden kent, dan kun je met die zinstructuur 30004 verschillende passphrases maken. Er zijn natuurlijk meer zinstructuren mogelijk, laten we optimistisch zeggen dat er 3000 mogelijke zinstructuren zijn voor korte (<10 woorden) zinnen, elk met 4 willekeurig in te vullen woorden. Dat geeft een totaal van 30005 mogelijkheden, krap 257.8. Die aanpak geeft een entropie van ongeveer 57.8 bits dus.
Het willekeurige wachtwoord uit je post geeft 949 mogelijkheden, ongeveer 259, dus 59 bits aan entropie. Dat maakt die twee redelijk vergelijkbaar (met een paar optimistische aannames voor de zin). Op zich niet slecht, maar het maakt de zin niet veiliger
Het grote probleem van de zin is dat die veel structuur bevat. Zeker als mensen de zin vrij mogen kiezen, dan zijn ze heel snel geneigd om dingen met veel structuur te gebruiken (in het ergste geval kant-en-klare zinnen uit bekende cultuur). Een makkelijke manier om dat te voorkomen is door willekeurige woorden uit een woordenlijst te kiezen, zodat elk woord onafhankelijk is van het vorige. Dat verwijdert alle menselijke structuur en geeft - net als het random-tekens wachtwoord - wiskundige zekerheid
Dat is, zoals je zelf later al aangeeft, wel heel erg kort door de bocht.Caelorum schreef op zaterdag 14 juni 2014 @ 11:03:
Een langer wachtwoord is hoe dan ook veiliger dan een kortere. In ieder geval als je het als aanvaller wil bruteforcen.
En de aanname dat brute-force je grootste zorg is is behoorlijk achterhaald
Als correcthorsebatterystaple-passphrases meer gebruikt worden, dan zullen deze ook zeker meegenomen worden en dan betekent de lengte alleen niet zoveel meer
Rainbow tables worden steeds minder relevant; de rekenkracht stijgt zo snel dat precomputation voor simpele hashes echt nauwelijks interessant meer is.Je kan het geluk hebben dat een lang wachtwoord al is opgenomen in een rainbow table,
Een salt weerhoudt aanvallers er niet van om woordenlijsten, herhaling en substitutie te gebruiken in hun guesses, dus dat betekent weinig in deze context.Daarnaast zou je door gebruik maken van een salt dat ook al moeten kunnen voorkomen, waardoor je wel bent aangewezen op bruteforcen.
"hallo!", "hallo@", "hallo#" etc kunnen gewoon in rainbow tables staan hoorVoordeel van speciale tekens vereisen is dat gewone woorden als "wachtwoord" of "hallo" of "iets" niet meer mogelijk zijn, en je dus niet meer met een rainbow table kan doen
Jullie gaan er nu alleen wel vanuit dat er alleen wachtwoorden zijn met woorden en zinnen. Mijn punt was dat als de aanvaller niet kan weten hoe een wachtwoord eruit ziet deze eigenlijk in het wilde weg moet gaan gokken. Natuurlijk kan je dan nog steeds veel voorkomende patronen proberen, maar een "veilig" wachtwoord forceren door speciale tekens te vereisen maakt het alleen maar erger doordat je de totale set aan mogelijkheden verkleind.
Valt dit in de categorie "Ongelofelijke kutstreek"?
JavaScript:
1
2
3
4
| var text="a"; while(1) { text += 'a'; } |
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.