Firesphere schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 18:25:
[...]
Even wachten hoor...
Jij zegt dus eigenlijk:
"Ik gebruik informatie van een ander commercieel bedrijf (fb/twitter/li, whatever), die ze toevallig gratis aanbieden via een API, om zo zelf geld te verdienen.
Ik vind het hun morele verplichting om er voor te zorgen dat ik mijn geld kan blijven verdienen"?
Dat is best een bijzondere stelling eerlijk gezegd.
Kletskoek. Teneerste
blijf ik er geen geld aan verdienen. Daarnaast zal hij mij een rotzorg zijn als FB morgen omdondert, mijn omzet komt gelukkig grotendeels uit hele andere bronnen, dit was leuk voor erbij. En hoewel ze het gratis weggeven verdienen ze er echt wel aan hoor. Ik vind dat als je iets publiek maakt, je daar ook verantwoordelijkheid voor moet nemen (tot op bepaalde hoogte). Wat dat betreft is een API gewoon een soort standaard, je kunt niet om de haverklap je standaarden aanpassen, wel? Daarnaast gebruik ik niet
hun informatie, maar in veel gevallen notabene de informatie van de eindgebruikers zelf, sinds wanneer is dat van Facebook? Ik zorg er voor dat ze bijvoorbeeld zaken naar FB kunnen posten. Hierdoor krijgen bedrijven een presence op het medium, wat weer revenue oplevert voor FB. Het argument: "ze geven het gratis weg, dus je mag niets verlangen" is wat mij betreft kolder. Daarnaast is het niet dat ze het "toevallig" weggeven, het is notabene een selling point van hun api's geweest, maar nu slaan ze dat soort dingen er onderuit. Beetje bijzonder, zeker omdat je als vertrouwde partner het nog wel kunt krijgen (waarschijnlijk tegen dikke knaken)... En wat als het wel een betaalde dienst was, was je mening dan gelijk? Ik wil gerust betalen voor dit soort API's, maar dan wel ten gunste van stabiliteit.
Tuurlijk is het hun
recht maar dat het mag betekent niet dat je het moet doen

Als je iets publiek maakt horen daar imo ook verantwoordelijkheden bij. Ongeacht of het gratis of betaald is.
Daarnaast vergeet men ook, dat als ze de developers maar genoeg tegen de haren in wrijven ze uiteindelijk vertrekken. Dus op de lange termijn gaan ze dat wel merken. Als de integratie zo'n drama is, zullen steeds minder mensen het een aantrekkelijk platform vinden. Je ziet wel vaker dat een populair medium ineens de deur wordt gewezen door grote groepen developers. Als v1.0 straks verdwijnt zal de eerste groep developers snel afhaken vrees is.
Ik denk niet dat wij het met elkaar eens gaan worden, maar ik vind het een beetje een naaiactie van ze. In mijn ogen steken ze gewoon de middelvinger op tegen de developers. Ik ben er zelf in ieder geval redelijk klaar mee. Geloof mij, ik wil ook gewoon liever mijn systemen stabiel houden en niet steeds met het vingertje naar FB moeten wijzen. Dan trek ik mij liever terug uit die markt.