HuHu schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 20:35:
[...]
Heel fijn dat jij zelf vindt dat jij hard werkt, maar dat heeft natuurlijk geen ene waarde. Een ambtenaar kan tenslotte van zichzelf ook vinden dat hij hard werkt, of niet dan? Daarnaast was mijn opmerking helemaal niet op jou als persoon gericht.
Ik vind het (in het algemeen) hypocriet dat mensen uit een beroepsgroep (de IT-ers) die vaak als lui / koffielurkers / gamers / nietsnutten / etc... worden beticht en dat niet fijn vinden, een andere beroepsgroep (de ambtenaren) van datzelfde betichten.
"Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet."
Ik vind het ongepast om zo'n generaliserende en negatieve mening te uiten over een gehele beroepsgroep. Maargoed... dat is mijn bescheiden mening, er zullen vast genoeg andere mensen zijn die daar anders over denken.
Om maar nogmaals aan te geven, ik heb ook ervaring als ambtenaar. Ik spreek uit ervaring. Dit klinkt heel cliché maar is wel de waarheid. Sure, moet ik het relativeren; er zijn zat goede mensen die werken als ambtenaar. Sterker nog, zelfs hele goede mensen. Zo, dan hebben we dat punt gehad om maar niet te generaliseren.

(meen het overigens serieus)..
Nu heb ik serieus in mijn korte loopbaan nog nooit bij een bedrijf gezeten waar mensen zo laks, lui en makkelijk zijn als bij de overheid. Zo erg, dat ik het liefst per direct m'n stage ergens anders wilde gaan doen omdat ik daar toch amper iets leerde wat ik wilde leren (kon niet meer, anders 2 jaar overdoen).
En sorry dan als ik mensen zeer doe, maar de laatste keer dat ik checkte moet je verdomd veel fout doen, eigenlijk iets strafbaars, wil je uberhaubt ontslagen worden. Zelfs in deze mindere financiële tijd zie/hoor je weinig ontslagen of dat het moeilijk gaat. Waarom wil de overheid meer mogelijkheden om ambtenaren makkelijker te ontslaan?
Niet direct dat mensen een ontslag verdienen, maar als er weinig naar prestaties wordt gekeken en "alles is best; geld zat (neem het niet te serieus)" dan heeft dat ook een direct gevolg op het kwaliteit van je personeel.
Mag ik dan misschien stellen dat het gemakzucht groter is, de effectiviteit ver te zoeken is en af en toe het niveau erg laag is in vergelijking met een 'commercieel bedrijf'? Dat dit ook nog eens effect heeft op het personeel waardoor deze meestal niet fatsoenlijk functioneren?
Los van het feit dat er rotte appels tussen lopen, vaak nog bosjes, die maar niet weg gewerkt kunnen worden. Iets wat je regelmatig in de wandelgangen hoort...
Ok, en IT'ers. Ik ben er zelf één (joh) en om eerlijk te zijn heb ik nog nooit iets gehoord in de trend dat we lui zijn of weet ik veel wat. Af en toe wel eens erover gehad, maar iedereen snapt eigenlijk dat 'denk-werk' ook zeer lastig/vermoeiend is. In elk geval vrijwel allemaal positieve verhalen, los van wat 'nerd / autist' dingen

Bij 'ons bedrijf' zijn ze eerder bang voor wat we maken. Om de zoveel tijd komt er weer een release wat ~0.5-1FTE scheelt.
In elk geval zie je nu mijn redenatie over hoe/wat/waarom (ook vorige post bijv.). En ja, grotendeels is ervaring/mening/ergernis maar imo een soort van onderbouwing. Van de 'andere kant' hoor/zie ik dan weer niets om het argument "IT'ers zijn lui" te ondersteunen. Ben dan wel benieuwd.