Toon posts:

Game PC (1500 - 2000 euro)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil een top game systeem in elkaar zetten waarop ik vooral ga flightsimmen. Mijn sim is Prepar3D v2. Ik kijk ook wel uit naar Watch Dogs, trouwens. Voor de rest game ik niet heel veel.

Wat mag het systeem gaan kosten? Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke?
Ik zit nu te denken aan 1500 euro, oplopend naar maximaal 2000. Ik heb nog geen absolute maximumprijs in gedachten. Ik wil het systeem wel laten assembleren bij de verkoper. Voorgaande systemen heb ik gekocht en laten assembleren bij 4Launch en Azerty. Ik moet er dan ook wel bij zeggen dat ik dus alles bij één winkel wil kopen, dus dat kan wellicht de keuze wat beperken of me dwingen een bepaald onderdeel alsnog te vervangen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Scherm, toetsenbord, muis en geluidskaart gaan mee van het oude naar het nieuwe systeem. Ik zit er nog aan te denken om ook een of twee SSD's mee te nemen, maar die zijn onderhand eigenlijk wat te klein (124 GB).

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie lijst hieronder.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Asus voor mobo omdat die me goed bevallen en ik de interface ken (ik heb nu een P8Z68-V), nVidia voor GPU omdat ik het idee heb dat Prepar3d meer van nVidia houdt (al was dat met FSX meer het geval) en een Intel CPU omdat dat de beste zijn. ;) Verder ben ik niet zo merkvast al heb ik diverse onderdelen gekozen alleen maar omdat mijn huidige onderdelen van hetzelfde merk zijn.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Grootte maakt niet uit, geluidsniveau wil ik wel wat laag hebben en ja, hoe minder energieverbruik, hoe beter, [EDIT]maar gezien mijn wensen zal het bepaald geen energiezuinig systeem gaan worden.

Ga je overklokken?
Absoluut!!! En zoveel als kan ook! Eigenlijk hoop ik toch wel minimaal de 4.5 GHz te halen. Dit is wel erg belangrijk voor me!

Ok, en dan hier mijn lijst, waarna ik nog een en ander zal toelichten en vragen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4770K Boxed€ 279,50€ 279,50
1Asus Republic Of Gamers Maximus VI Hero€ 167,85€ 167,85
1MSI GeForce GTX 780 Ti 3GB€ 579,99€ 579,99
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 69,50€ 69,50
1Corsair Carbide 300R€ 59,04€ 59,04
1Noctua NH-D14€ 63,04€ 63,04
1Corsair Vengeance LP CML16GX3M2A1600C9€ 137,35€ 137,35
1Samsung SH-224DB Zwart€ 13,38€ 13,38
1Corsair CS650M€ 75,04€ 75,04
1Crucial M500 2,5" 240GB€ 91,04€ 91,04
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.535,73

CPU
CPU is denk ik momenteel de beste wat prijs/kwaliteit en overklokmogelijkheden betreft. Correct me if I am wrong.

Mobo
Mobo is Asus en volgens mij een gemiddelde topper: niet te goedkoop en simpel maar ook niet over the top duur en uitgebreid. Zeer geschikt voor overklokken, in ieder geval.

GPU
De videokaart is nog een twijfelgeval: eigenlijk zit ik al te kijken naar de aankomende GTX 780 met 6 GB RAM. Dit omdat Prepar3D aardig gebruik schijnt te maken van onboard RAM. En eerlijk gezegd zit ik zelfs te denken aan SLI met twee van dat soort kaarten! SLI met de huidige 780 of 780Ti is niet interessant vanwege 'slechts' 3 GB RAM.
Tegelijkertijd zit ik te loeren naar een X9 290 (met of zonder X en wellicht in Crossfire) maar ja, ik ben zo gewend aan nVidia...

HD
Harde schijf is puur voor extra opslag (downloads etc.) en dan is deze wellicht al over the top.

Kast
Behuizing... geen idee! Deze Corsair Carbide zag ik hier en daar in vergelijkende reviews en hij is niet duur. Van mij is uiterlijk van de behuizing totaal onbelangrijk.

Koeler
Ik heb nu een Scythe Mugen 2 rev.B maar de Noctua schijnt momenteel een (de?) topper te zijn. Ik wil zo hard als mogelijk overklokken dus dit is wel belangrijk. Koelen op water ben ik wat huiverig voor. Kan gaan lekken en is, zo begrijp ik, ook niet zo stil als men vaak denkt.

Geheugen
Het geheugen, tsja, lijkt me wel okay... CL9 is goed genoeg, denk ik, en ik wil minstens 16 GB. Alleen zit ik wel te denken of 1600 wel goed genoeg is, vooral i.v.m. overklokken. Moet ik misschien toch sneller geheugen nemen?

DVD
Optische drive: whatever. De eerste, de beste. ;) Maar ik wil er wel eentje hebben.

Voeding
Voeding: Corsair heb ik nu ook en lijkt me prima. Als ik wel echt voor SLI ga, dan neem ik een 750 W maar als ik dat niet doe, lijkt deze me prima. Denk ik... Maar misschien zijn er betere voedingen voor wat betreft het overklokken?

SSD
Van de SSD wil ik er twee. Ik heb nu genoeg aan twee keer 124 GB maar iets meer ruimte is wel wat lekker. Ik heb nu Crucial M4's en die bevallen prima dus vandaar dat ik nu de Crucial M500 heb gekozen. De Samsung 840 EVO 250 GB schijnt echter ook goed te zijn. Is wel tikkie duurder en ik heb begrepen dat Crucial betere beveiliging heeft...?

Nou, kom maar op met opmerkingen en adviezen!

EDIT
O ja, Windows! Ik gebruik nu Windows 7 maar het moet nu haast wel Windows 8.1 worden, denk ik... Hoeft niet per se van mij, eerlijk gezegd. Hier twijfel ik dus (ook) nog over.

Verwijderd

Wat ook belangrijk is om te weten op welke resolutie jij gaat gamen?
Als het maar tot 1920x1200 is heb je nog genoeg aan 3gb kaarten ga je op hogere resoluties gamen kan het zijn dat je iets meer geheugen nodig bent voor een enkele game.

Voor Prepar3D v2 weet ik niet hoeveel videogeheugen die nodig is op 1920x1200?
Is er een demo van kan ik het ook ff nagaan gezien ik er helemaal geen benchmarks van kan vinden.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2014 17:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 30 maart 2014 @ 17:15:
Wat ook belangrijk is om te weten op welke resolutie jij gaat gamen?
Als het maar tot 1920x1200 is heb je nog genoeg aan 3gb kaarten ga je op hogere resoluties gamen kan het zijn dat je iets meer geheugen nodig bent voor een enkele game.
Inderdaad een goeie om te vermelden, dank je! Ik ga gamen op 1900x1080 maar... Prepar3D is niet een gewone game waarmee ik bedoel te zeggen dat de sim het onboard geheugen gebruikt voor andere zaken dan gemiddelde games doen. Tenminste, dat heb ik zo begrepen. Zo wordt al het autogen (trees, buildings) via het RAM op de GPU verwerkt en kan je zomaar boven de 3 GB aan gebruik komen te zitten, zelfs op resolutie als 1920x1080. Nogmaals: zo heb ik dat begrepen. (FSX was een wel erg aparte sim als het aankwam op hardware benodigdheden, maar Prepar3D is alsnog een sim met aparte eisen. ;) )

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 30 maart 2014 @ 17:04:

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
en ja, hoe minder energieverbruik, hoe beter.
Ga je overklokken?
Absoluut!!! En zoveel als kan ook!
Dit vind ik wel een leuke.
Als je ergens energie gaat vreten, dan is het wel met overklokken.

Verwijderd

Topicstarter
Reepje schreef op zondag 30 maart 2014 @ 17:21:
[...]

Dit vind ik wel een leuke.
Als je ergens energie gaat vreten, dan is het wel met overklokken.
Ja, haha, maar wat ik bedoelde te zeggen is dat ik niet zozeer wensen heb wat energieverbruik betreft, maar dat minder altijd goedkoper en dus fijner is. ;) Het was dus meer een algemene opmerking die niet zozeer betrekking had op mijn systeem maar vooral een antwoord was op de vraag, die mij wat dat betreft niet bepaald interesseert. Uiteindelijk wil ik bepaalde prestaties halen, ongeacht wat het energieverbruik is. Maar ik snap de grap en de mogelijke verwarring. ;)

EDIT
Ik heb die zin daarom ook maar even aangepast. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2014 17:26 ]

• Semavuur
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 27-10-2025
Ik zit in eenzelfde soort situatie en heb dus ook een paar vragen en opmerkingen.

Wat moet je met een optische drive? Persoonlijk zou ik deze niet gebruiken. Ik doe momenteel al 3-4 jaar zonder.

Verder zou ik de 2TB en ssd laten vallen en een PCIe ssd nemen, Mushkin Scorpion bijvoorbeeld.
En denk je met een 650W PSU genoeg watt te hebben wanneer je een SLI of crossfire volledig belast?

Ik zou als het kan wachten tot juli-augustus omdat dan veel nieuwe componenten uitkomen. Persoonlijk neem ik dan of vers ontwikkelde componenten of componenten van een oudere generatie die dan in prijs omlaag gaan. (je kan zo eeuwig blijven wachten ja maar dit doe ik ook o.a. omdat ik tot die tijd absoluut geen tijd heb om te gamen)

• Reepje
  • Niet online
Ik ben overigen wel benieuwd op welke gronden je tot deze samenstelling bent gekomen.
Ken dat hele programma niet, maar als ik naar de recommended specs kijk, voldoet een simpel computertje van 500 euro al ruimschoots...

Ik heb hierzo gekeken, misschien zit ik helemaal bij het verkeerde programma te kijken
http://www.prepar3d.com/p...w/#system-requirements-v2?

Verwijderd

Ik geloof dat 3gb sowieso wel genoeg is voor het videogeheugen, zie deze test maar eens waar de vram nog niet tegen de 2gb aan loopt. Als je verder goed kijkt naar ram geheugen verbruik ligt dat net over de 5gb heen.

Ik kan dus alleen maar de goedkopere gtx780 3gb aanraden (mede omdat daarop deze game veel op word afgespeeld)

Qua OS raad ik dan ook een 64bit windows aan omdat er meer dan 5gb ram gebruikt kan worden.
Als je dus ook nieuw geheugen nodig ent zou ik voor een 8gb kitje gaan.

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=hkDDbB0N6io]

Verwijderd

Topicstarter
Quentin Dupieux schreef op zondag 30 maart 2014 @ 17:28:
Wat moet je met een optische drive? Persoonlijk zou ik deze niet gebruiken. Ik doe momenteel al 3-4 jaar zonder.

Verder zou ik de 2TB en ssd laten vallen en een PCIe ssd nemen, Mushkin Scorpion bijvoorbeeld.
En denk je met een 650W PSU genoeg watt te hebben wanneer je een SLI of crossfire volledig belast?

Ik zou als het kan wachten tot juli-augustus omdat dan veel nieuwe componenten uitkomen. Persoonlijk neem ik dan of vers ontwikkelde componenten of componenten van een oudere generatie die dan in prijs omlaag gaan. (je kan zo eeuwig blijven wachten ja maar dit doe ik ook o.a. omdat ik tot die tijd absoluut geen tijd heb om te gamen)
Een optische drive is altijd handig, al was het maar om een geleende dvd te kijken. Voor die paar centen ga ik in ieder geval niet moeilijk doen.

PCIe SSD's zijn nieuw voor me, eerlijk gezegd. Maar mijn huidige oude SSD's bevallen me prima, meer dan genoeg, eigenlijk, dus weet ik niet of ik veel meer geld wil uitgeven aan die Scorpion... Bovendien heb ik echt wel een extra HD nodig voor m'n downloads/backups/etc,!

De voeding wordt een 750 als ik voor SLI ga, zoals ik al zei. En als ik voor Crossfire/AMD ga, moet ik waarschijnlijk nog een zwaardere hebben.

Wat betreft wachten tot augustus: ik wacht al sinds vorig jaar zomer dus ja, zoals je zelf al zegt: je kan wel blijven wachten, haha! En ik heb WEL tijd om te gamen nu (en bovendien komt er een update voor Prepar3D waarmee je eindelijk alle opties hoog kan zetten dus dan wil ik er ook de hardware voor hebben!).
Reepje schreef op zondag 30 maart 2014 @ 17:33:
Ik ben overigen wel benieuwd op welke gronden je tot deze samenstelling bent gekomen.
Ken dat hele programma niet, maar als ik naar de recommended specs kijk, voldoet een simpel computertje van 500 euro al ruimschoots...

Ik heb hierzo gekeken, misschien zit ik helemaal bij het verkeerde programma te kijken
http://www.prepar3d.com/p...w/#system-requirements-v2?
Het is duidelijk dat je het programma niet kent. ;) En recommended specs gaat niemand op af, toch? ;) Ik ken iemand die de allernieuwste en snelste Intel CPU heeft en een GTX Titan plus 16 GB RAM en in bepaalde situaties dondert z'n fps naar 20... Om P3D voluit en naar tevredenheid te kunnen draaien (en met genoeg eye candy) heb je echt niet voldoende aan de goedkoopste recommended specs! P3D is geen gewoon spelletje!
Verwijderd schreef op zondag 30 maart 2014 @ 17:48:
Ik geloof dat 3gb sowieso wel genoeg is voor het videogeheugen, zie deze test maar eens waar de vram nog niet tegen de 2gb aan loopt. Als je verder goed kijkt naar ram geheugen verbruik ligt dat net over de 5gb heen.

Ik kan dus alleen maar de goedkopere gtx780 3gb aanraden (mede omdat daarop deze game veel op word afgespeeld)

Qua OS raad ik dan ook een 64bit windows aan omdat er meer dan 5gb ram gebruikt kan worden.
Als je dus ook nieuw geheugen nodig ent zou ik voor een 8gb kitje gaan.
Er zijn lui die met een single display het VRAM al makkelijk 2.9 GB halen en ja, dan heb ik toch liever wat meer headroom... ;) De persoon die ik hierboven aanhaalde komt dik boven de 3 GB VRAM uit maar die draait dan wel een hogere resolutie. Voor P3D wordt in ieder geval gewoon veel VAM aangeraden (al is het dan niet bij de recommended specs). Sommige lui hebben dan ook gekozen voor de GTX770 i.p.v. de GTX780 i.v.m. het VRAM. Maar of dat nou zo slim is...

OS 64 bits is zo logisch voor mij dat ik het nog geeneens noem. ;) En nieuw geheugen wordt dus 16 GB, wat ik al aangaf, ook i.v.m. de extra headroom (je kan met P3D diverse externe addons laten meedraaiene en die eten ook allemaal RAM: het is ook gebleken dat mensen met meer RAM minder OOMs krijgen, al blijft VAS natuurlijk altijd 4 GB max). Daarnaast maak ik zo nu en dan ook muziek en mijn samples houden van veel RAM. Ik had dat niet genoemd omdat ik momenteel geen muziek maak, maar als ik het wel weer wil doen, wil ik er de hardware voor hebben.

Iemand nog opmerkingen over bijvoorbeeld de koeler, de voeding...?

En meteen nog een ander vraagje (al weet ik niet of ik die hier moet/mag stellen?): zijn er ook winkels die bekend staan om hun goede ehm... overklok-ready assemblage? Ik bedoel, de ene PC-boer zal meer aandacht geven aan welke koelpasta wordt gebruikt etc. dan de ander. Ik heb tot nu toe alleen ervaring met 4Launch en Azerty en op zich beviel dat wel (mijn i5 2500K loopt al zowat drie jaar probleemloos op 4.5 GHz met een luchtkoeler) maar misschien kennen jullie winkels die bekend staan hierom en die misschien zelfs al de overklok kunnen regelen? (Alhoewel ik dat laatste nu ook gewoon gedaan heb, maar goed, gemak dient de mens en bovendien: wellicht dat zo'n PC-boer geen probleem heeft een andere CPU te proberen als het overklokken niet echt goed lukt, want je moet geluk hebben daarmee, zo begrijp ik.)

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01:23
Naar ho ff, je hebt een PC die nog meer kost dan een 2e hands auto maar je gamet eigenlijk bijna nooit ?

Die i7 is onnodig als je niet gaat programmeren, De Intel Core i5 4670K Boxed is al ruimschoots genoeg.

Het mobo is heel erg duur. Gigabyte GA-Z87X-D3H is goed genoeg voor de maximale overklok. als je minder overklokt kan je nog goedkoper gaan.

De GPU kan wat minder. Videogeheugen maakt niet zo heel veel uit bij simulators boven de 2 GB is het bij simulators bijna altijd goed. MSI GeForce GTX 770 Gaming 4GB is meer dan genoeg. Inno3D iChill GeForce GTX 770 4GB HerculeZ X3 Ultra is wat beter beschikbaar.

16 GB geheugen is onzin als je niet gaat videobewerken. De snelheid maakt ook niks uit, de CAS timing is veel interessanter om naar te kijken.Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU is goed, energiezuinig en heeft ene lage CAS timing van 8. Geloof me 16 GB is niet nodig.

Corsair voedingen zijn slecht aangezien Channel Well (de OEM van Corsair voedingen) in een keer zaken doet met CapXon, de slechtste Elco producent van het universum (goed Bra'sl wat vroeger nog slechter maar dat was 50 jaar terug en bestaat gelukkig niet meer) Sommige Corsiar voedingen hebben nog wel goede condensatoren maar ik heb de hoop in Corsair en Channel Well opgegeven.

550W is al goed genoeg. Bijvoorbeeld de XFX Pro 550W Als je AMD Crossfire gaat draaien zou ik de XFX PRO650W vanwege het geluid. Maar 2x AMD 290 kan die 550 W ook aan.

SSD moet je zelf weten. De samsung is sneller hoewel veel mensen dat niet merken. De Crucial heeft stroomverliesbeveiliging die niet al te best is maar toch zijn werk doet.

Zelfs met deze opstelling vind ik het nog te duur. Maar aangezien je chips half wilt opblazen is dit een goede build voor de maximale overklok. :)

Waterkoeling aka Vloeistofkoeling is een alternatief. Vloeistofkoeling geleid niet dus dat is veiliger dan Waterkoeling. Waterkoeling ga je misschien wel horen maar als je die hard gaat overklokken gaat die Noctua ook lawaai maken. Ik weet niet welke van de 2 nu stiller is.

Tevens is een AMD systeem ook niet gek. Je zegt wel dat Intel beter is maar dit zonder onderbouwing. AMD is soms beter dan Intel en andersom.

PCI-E SSD is onzin en hoort thuis in servers. Dat is zeker de toekomst maar staat nog in de kinderschoenen, Daarnaast heeft die mushkin een Sandforce controller die gewoon brak zijn. Marvell, Barefoot en Samsung controller zijn eigenlijk de beste controllers.

Dus dat zijn punten die je er beter in kan zetten, de rest is gewoon overskill. Zelfs dit systeem is nog overskill voor jouw. Maar goed ieder zijn hobby, dit is weer goed voor de economie ;)~sarcasm~ Maar ik raad je wel aan om de volgende dingen door te lezen :)

*Algemeen Advies* Welke CPU moet ik kopen?
*Algemeen Advies* Welk moederbord moet ik kopen?
*Algemeen Advies* Welke videokaart moet ik kopen?
Desktop Best Buy Guide: maart 2014
[Guide][advies] Geschikte Onderdelen Kiezen

Het is altijd lastig zoeken met simulators. Dus ik denk dat je met de maximale overklok wel goed zit. De videokaart kan altijd beter als de GTX 770 er niet aan kan tippen. GTX 770 in SLI kan je ook altijd nog draaien. Vooral het moederbord, het RAM en de processor naar beneden is voor jou denk ik al de beste besparing.

[ Voor 7% gewijzigd door rickboy333 op 30-03-2014 19:17 ]

TIME TO UPGRADE !!!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 30 maart 2014 @ 19:11:
[...]

Er zijn lui die met een single display het VRAM al makkelijk 2.9 GB halen en ja, dan heb ik toch liever wat meer headroom... ;) De persoon die ik hierboven aanhaalde komt dik boven de 3 GB VRAM uit maar die draait dan wel een hogere resolutie. Voor P3D wordt in ieder geval gewoon veel VAM aangeraden (al is het dan niet bij de recommended specs). Sommige lui hebben dan ook gekozen voor de GTX770 i.p.v. de GTX780 i.v.m. het VRAM. Maar of dat nou zo slim is...
Maar jij gamed niet op een hogere resolutie dus meet gb ben je niet nodig op de videokaart, pas als je denkt aan meerdere schermen kun je voor 4gb + gaan maar anders is het weggegooid geld.
En ook al gaat een game over de 3gb dan nog kan het zijn dat je dan als nog genoeg hebt aan 3gb vram zonder gemis van fps omdat een game die goed geoptimaliseerd daar prima mee overweg kan zoals Titanfall, die wel over de 3gb kan verbruiken maar de fps blijft heel hoog en sli schaling blijft ook goed.
Dit is het voordeel van 64 bit omdat een gedeelte in ram kan worden verwerkt.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2014 19:27 ]

• Harm30
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-10-2025
Kun je niet veel beter je oude pc upgraden met een nieuw gpu? Die 2500 moet meer dan voldoende zijn voor je games..

gametag: estruqiarixs

• Reepje
  • Niet online
Harm30 schreef op maandag 31 maart 2014 @ 00:07:
Kun je niet veel beter je oude pc upgraden met een nieuw gpu? Die 2500 moet meer dan voldoende zijn voor je games..
J van E, dit is de normale zienswijze. Maar niet van toepassing voor jouw helaas.
Ik heb eens wat naar die sim gekeken, en het is vast een leuk spel maar er is wat mee aan de hand. Want op een redelijke gamebak loopt het inderdaad echt niet soepel.

Voor de "normale" games, zelfs voor " the last most demanding ", is de door jouw voorgestelde setup zware overkill. Maar de huidige games zijn wel redelijk geoptimaliseerd en goed geprogrameerd. Bij de sim die jij speelt, lijkt dat niet het geval. Door de slechte programmering loopt je sim slecht, en dit is enigszins op te lossen door een bijzonder zwaar systeem in te zetten.

Misschien dat er nog een tweaker rondloopt hier die ervaring met het spel heeft, en misschien wat tips heeft. Ik zou het niet weten, en jij hebt het wel ongeveer door: koop het snelste, laatste wat er is en waar mogelijk verdubbel dat.

Verwijderd

Topicstarter
Reepje schreef op maandag 31 maart 2014 @ 09:34:
[...]

J van E, dit is de normale zienswijze. Maar niet van toepassing voor jouw helaas.
Ik heb eens wat naar die sim gekeken, en het is vast een leuk spel maar er is wat mee aan de hand. Want op een redelijke gamebak loopt het inderdaad echt niet soepel.

Voor de "normale" games, zelfs voor " the last most demanding ", is de door jouw voorgestelde setup zware overkill. Maar de huidige games zijn wel redelijk geoptimaliseerd en goed geprogrameerd. Bij de sim die jij speelt, lijkt dat niet het geval. Door de slechte programmering loopt je sim slecht, en dit is enigszins op te lossen door een bijzonder zwaar systeem in te zetten.

Misschien dat er nog een tweaker rondloopt hier die ervaring met het spel heeft, en misschien wat tips heeft. Ik zou het niet weten, en jij hebt het wel ongeveer door: koop het snelste, laatste wat er is en waar mogelijk verdubbel dat.
Jaaaaaa, gelukkig. Jij hebt het door! _/-\o_ Dit is wat ik al probeerde duidelijk te maken. ;) Je hebt voor Prepar3D de TOP nodig, ook al speel je alleen maar op 1920x1080.
rickboy333 schreef op zondag 30 maart 2014 @ 19:11:
Naar ho ff, je hebt een PC die nog meer kost dan een 2e hands auto maar je gamet eigenlijk bijna nooit ?
Haha, ja, ik GAME bijna nooit maar ik SIM des te meer. De computer wordt ELKE dag volop gebruikt dus maak je geen zorgen, het is geen weggegooid geld.

In ieder geval: dank voor je antwoord: hier heb ik namelijk veel aan! _/-\o_ Ik zal op diverse punten reageren:
Die i7 is onnodig als je niet gaat programmeren, De Intel Core i5 4670K Boxed is al ruimschoots genoeg.
Zie quote van Reepje en mijn reactie hierboven. ;)
Het mobo is heel erg duur. Gigabyte GA-Z87X-D3H is goed genoeg voor de maximale overklok. als je minder overklokt kan je nog goedkoper gaan.
Ok, die zal ik eens gaan bekijken. Ik dacht voor de maximale overklok toch wel minstens die Asus nodig te hebben, maar als het goedkoper kan, is dat natuurlijk mooi.
De GPU kan wat minder. Videogeheugen maakt niet zo heel veel uit bij simulators boven de 2 GB is het bij simulators bijna altijd goed. MSI GeForce GTX 770 Gaming 4GB is meer dan genoeg. Inno3D iChill GeForce GTX 770 4GB HerculeZ X3 Ultra is wat beter beschikbaar.
Wederom: zie boven, maar… voordeel van de 770 is de 4GB VRAM tegenover de 3 GB én ik kan voor niet (heel) veel meer geld dan de 780(ti) twee 770's in SLI gebruiken: dan heb ik én meer VRAM én meer snelheid. Dit zal ik zeker overwegen en uitzoeken.
16 GB geheugen is onzin als je niet gaat videobewerken. De snelheid maakt ook niks uit, de CAS timing is veel interessanter om naar te kijken.Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU is goed, energiezuinig en heeft ene lage CAS timing van 8. Geloof me 16 GB is niet nodig.
Ah, mooi, een lagere CL: dat wil ik wel. Kon ik niet zo snel vinden. Alsnog ben ik van plan, als ik deze modules zou kiezen, om er 16 GB van in te prikken (voor de eventuele toekomstige samples maar alsnog ook voor de overhead bij gebruik in P3D).
Corsair voedingen zijn slecht aangezien Channel Well (de OEM van Corsair voedingen) in een keer zaken doet met CapXon, de slechtste Elco producent van het universum (goed Bra'sl wat vroeger nog slechter maar dat was 50 jaar terug en bestaat gelukkig niet meer) Sommige Corsiar voedingen hebben nog wel goede condensatoren maar ik heb de hoop in Corsair en Channel Well opgegeven.

550W is al goed genoeg. Bijvoorbeeld de XFX Pro 550W Als je AMD Crossfire gaat draaien zou ik de XFX PRO650W vanwege het geluid. Maar 2x AMD 290 kan die 550 W ook aan.
Top! Bye bye Corsair, hello XFX. Is die 550 ook genoeg voor twee 770's, mocht ik dat gaan doen…? Ik had gedacht dan toch wel richting een 750 voeding te moeten gaan.
SSD moet je zelf weten. De samsung is sneller hoewel veel mensen dat niet merken. De Crucial heeft stroomverliesbeveiliging die niet al te best is maar toch zijn werk doet.
Ja, het is even afwegen in hoeverre het prijsverschil de moeite waard is voor de snelheid die je toch haast niet merkt. Denk voorlopig dat ik het bij de Crucials hou.
Waterkoeling aka Vloeistofkoeling is een alternatief. Vloeistofkoeling geleid niet dus dat is veiliger dan Waterkoeling. Waterkoeling ga je misschien wel horen maar als je die hard gaat overklokken gaat die Noctua ook lawaai maken. Ik weet niet welke van de 2 nu stiller is.
Hm, er is dus verschil tussen waterkoeling en vloeistofkoeling…? Ik denk dat ik de koeling nog wat dieper moet onderzoeken...
Dus dat zijn punten die je er beter in kan zetten, de rest is gewoon overskill. Zelfs dit systeem is nog overskill voor jouw. Maar goed ieder zijn hobby, dit is weer goed voor de economie ;)~sarcasm~ Maar ik raad je wel aan om de volgende dingen door te lezen :)

Vooral het moederbord, het RAM en de processor naar beneden is voor jou denk ik al de beste besparing.
Wederom, zie reactie Reepje. Maar dat is nu wel duidelijk, denk ik. ;) Ik zal je links zeker doorlezen. En wat betreft 'de beste besparing'… wie had het over willen besparen…? Ik moet zeggen dat ik bij mijn laatste drie computers altijd iets bespaard heb, toch maar niet het topmodel of zo gekozen, en elke keer heb ik daar uiteindelijk toch spijt van gehad, ook al betrof het soms maar één onderdeel. Vandaar dat ik nu liever gewoon 'de top' wil. Maar goed, ik hoef ik niet per se de nieuwste 1000 euro CPU als het niet echt verschil maakt. Wat budget betreft heb ik niet echt problem maar nutteloos smijten met geld hoeft ook weer niet. Maar ik wil nu toch wel een keer echt een computer waarvan ik voorlopig geen spijt ga hebben.

O ja, nog wel een belangrijke vraag: is het voor een max overklok beter/handiger/slimmer als ik niet voor 1600 RAM ga maar voor bijvoorbeeld richting 2400 te gaan?

P.S. Iemand nog opmerkingen over de kast…?

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
Als je toch ineens 16GB wilt, neem dan deze: Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU. (Dat is de 2x8GB versie van de Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU)

Voordat je eventueel 2x GTX 770 neemt, moet je wel even opzoeken of je SIM goed SLI ondersteunt, anders zou een enkele GTX 780 wel eens sneller kunnen zijn. (ik heb zelf even gezocht, maar ik mocht niet op de site wegens teveel verkeer)

Een enkele GTX 770 verbruikt maximaal ongeveer 200W. Als je er één gebruikt heb je genoeg aan een goede 450W voeding. Voor GTX 770 SLI kijk je best voor een 650W of 750W exemplaar. (http://www.techpowerup.co...GTX_770_TF_Gaming/24.html)
GTX 780 Ti -> Seasonic S12II-Bronze 520W of XFX Pro 550W (neem de goedkoopste)
of meer efficiënt (kan wel interessant zijn als je vele uurtjes Simmed ;) ): Seasonic S12G 550W of Cooler Master VS V550S (neem de goedkoopste, of als je graag modulaire hebt, de Cooler Master VS)

2x GTX 770: XFX PRO650W of meer efficiënt: Seasonic S12G 650W

Aangezien de SIM die je wilt gaan spelen waarschijnlijk wel baat heeft bij een goede overklok, is goede CPU koeling wel handig. Als je niet zo technisch aangelegd bent, kan je best kiezen tussen een luchtkoeler of waterkoeler. (het noemt waterkoeling, maar in de voorgevulde exemplaren zit soms gedemineraliseerd water, maar vaak ook iets anders in.)
Of je best de Noctua of een waterkoeler neemt, hangt wat af van andere dingen.
Als je de PC af en toe verplaatst is waterkoeling beter omdat dit minder stres geeft op je moederbord.
Ook kan je met waterkoeling mogelijk iets verder overklokken zonder te hoge temperaturen.
De Noctua zal in de meeste gevallen echter stiller zijn.

Als je wel technisch aangelegd bent, kan je ook voor custom waterkoeling gaan. Het voordeel hiervan is dat dit als het goed gedaan is, beter presteert dan de voorgevulde koelers en je kan er ook je GPU op aansluiten (Asus heeft zelfs een moederbord dat je kan aansluiten op waterkoeling). Het nadeel is dat dit wel wat meer kost (tijd en geld). Zelf heb ik hier geen ervaring in, dus als je hierin geïnteresseerd bent, kan je eens in deze topics kijken: Best Buy Guide Waterkoeling- discussie en [Ervaringen] Deel 3 - Waterkoeling en onderdelen/setjes

[ Voor 14% gewijzigd door Robbedem op 31-03-2014 18:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor alle tips!

Dat geheugen lijkt me inderdaad prima! 1600 is dus goed genoeg, ook als je gaat overklokken? Vroeger overklokte je altijd het RAM mee maar dat werkt anders tegenwoordig... dacht ik... (Het is drie jaar geleden dat ik m'n PC overklokte dus ik zal er weer even in moeten duiken. ;) )

Ik zit momenteel, na wat erover gelezen te hebben, toch erg te denken aan de 780Ti en geen 770 in SLI: dat is toch nog net ff te beperkt en gevoelig... ik lees over stutters en dat terwijl Prepar3D (net als FSX) al ontzettend 'stutter gevoelig' is. Het lijkt er toch op dat de meeste mensen een single GPU beter vinden lopen dan een SLI setup. Mss dat ik nog heel even wacht en kijk naar de aankomende EVGA 780 met 6 GB VRAM.

Ik zal dan ook gaan voor de meer efficiënte coolers die je noemt. 550W is schijnbaar genoeg: had alsnog gedacht meer nodig te hebben! Voor overklokken zijn die voedingen ook goed genoeg, neem ik aan?

En ik ben totaal niet technisch dus het wordt waarschijnlijk die Noctua. ;) Ik zal nog wel wat vergelijkende reviews gaan lezen over koelers, maar het lijkt me niet dat dat een miskoop zal zijn.

Spannendste is natuurlijk of ik een goede CPU krijg... je schijnt een beetje mazzel te moeten hebben of hij wel of niet goed overklokt!

En ik heb nog steeds geen opmerkingen gehad over de behuizing. ;) Schijnbaar is mijn keuze prima, denk ik dan maar. Al zal ik naar nog een paar reviews gaan kijken.

EDIT
O ja, da's waar ook: de CPU. Ik begrijp dat het verschil tussen de i7 4770K en de i5 4670K alléén maar hyperthreading is...? Want dat zet ik namelijk altijd uit! Werkt niet zo lekker met flightsims. Of zijn er toch nog meer kleine verschillen? Ik wil wel gewoon de snelste en best overklokbare, natuurlijk.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2014 19:12 ]

• rickboy333
Aha ik vond het al zo raar dat je een ubber PC ging bouwen alleen voor 2 keertjes computeren ;) Als je hem elke dag gebruikt voor SIM (stond een beetje onduidelijk in je OP) is het een goed systeem. Ik heb niet alles doorgelezen dus dingen die Reepjes al heeft gezegd heb ik dus herhaalt. Een dubbele bevestiging :P

16 is eigenlijk nog wel overkill maar kan nu niet echt meer kwaad om Overkill geheugen te hebben. Vroeger in den ddr2 tijd had ik 4 GB (wow echt 4GB dat had mijn moeder niet eens aan hardeschijf ruimte) maar toen stond DDR2 nog in de kinderschoenen en ik zat toen 2 jaar later met enorm hoge CAS timing en sloom geheugen. Als ik toen 2 GB had gekocht en later 2x2 had ik een wat snellere PC. Nu komt DDR4 binnenkort dus DDR3 raakt uitontwikkeld.

Vergeet niet dat je ook 2x Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU kan pakken. Dan heb je dus 4x4 GB volgens mij is 4x4 beter dan 2x8 maar dat weet ik niet zeker. Wel bijna net zo duur. Ook kan je dat setje nemen plus nog een module van 4 GB ([url="Crucial Ballistix Tactical LP BLT4G3D1608ET3LX0CEU"]dit[/url] is de zelfde in eenvouds maar een ander merk is niet zo heel erg als het maar de zelfde snelheid en CAS heeft) dan heb je 12 GB wat je simpelweg wat geld bespaard. Ook zou je voor 10 GB kunnen gaan maar nogmaals dan moet het dezelfde CAS en snelheid zijn.

Jouw vraag over ramoverklokken. Ram overklokken is onaantrekkelijk. Veel meer warmte maar weinig snelheidswinst. Ik moest ook zo'n ram overkloksetje hebben.. nou dat was een slechte koop.

Voor de voedingen die worden vaak overgeskilld. 500/550W is eigenlijk het beste voor normale systemen omdat je dan nog kan uitbreiden en omdat het wat stiller is. aan 520/550 heb je genoeg als je kwaliteit neemt. Hier een filmpje wat het energiegebruik is van een andere PC, zijn specs is een overgeklokte GTX 770.

Het is misschien beter om dan 600 W te pakken, anders kan die 550Watt ''wat'' (haha snap je) meer lawaai gaan maken. Maar eigenlijk kan je het met 550 W wel af. Niet te vergeten kijk wel even naar de 12 volt lijn. Een 600W klinkt leuk maar als hij 300W aan de 5 volt levert heb je niet genoeg voor 2 videokaarten omdat hij niet genoeg levert aan de videokaarten. Die XFX moet dat halen,

Het verscheel tussen vloeistofkoeling en waterkoeling; Het grootste verschil is dat ''vloeistof'' geen water geleid, water doet dat wel. Qua koelen is er bijna geen verscheel alleen zijn vloeistof koelingen wat duurder. Dus stel je vloeistof koeler gaat lekken is dat niet erg en staat je kast alleen maar blank. Een ander belangrijk verscheel is dat je waterkoeling zelf moet vullen met gedestilleerd water. Veel mensen doen dat met gewoon water en komen er dus algen in. Nou biotopen en computers zijn niet echt vrienden van elkaar. Vloeistof koelingen zijn meestal al gevuld.

Dus in het kort. Waterkoeling is goedkoper maar moet je meestal zelf vullen en dus op en neer naar de bouwmarkt en is lekken dodelijk. Vloeistof koeling is duurder maar zijn al voor je gevuld (meestal) plus de vloeistof geleid geen stroom.

Tja nogmaals het is je eigen geld. Als je de simulator belangrijk vind (zeker voor werk ofzo) zou ik het wel doen. Maar je hebt besparen en besparen. Het BGG mainstream systeem is het beste voor het minste geld. Natuurlijk zijn er betere dingen nog op de markt. Maar met de BGG mainstream heb je de meeste prestatiewinst. Het BGG systeem kan je ook weer veranderen zoals 16 GB RAM erin doen ipv 8 of een GTX 770 SLI. BGG is een niks meer dan een richtlijn, maar wel een goede vind ik. Daarom heb ik je die linkjes gestuurd zodat je zicht hebt wat nou het beste voor jouw is. Als je denkt dat dit het beste voor jouw is dan is dat zo en willen we je alleen maar helpen ;)

En hé als je op de kermis staat en je sluit een 50cent automaat op de computer aan kan je hem nog terugverdienen *sarcasm :$

TIME TO UPGRADE !!!

• Robbedem
Dus in het kort. Waterkoeling is goedkoper maar moet je meestal zelf vullen en dus op en neer naar de bouwmarkt en is lekken dodelijk. Vloeistof koeling is duurder maar zijn al voor je gevuld (meestal) plus de vloeistof geleid geen stroom.
Als je zoals aangegeven gedestilleerd (of ook wel gedemineraliseerd genoemd) water gebruikt, kan een lek geen kwaad hoor. Gedestilleerd water geleidt namelijk geen stroom.
De twee andere redenen om geen gewoon water te gebruiken zijn idd algen/bacteriegroei en nog een belangrijke: kalkaanslag.
Het belangrijkste nadeel van gedestilleerd water is corrosie van je radiator, al valt dat bij een degelijke koperen radiator wel mee. Om corrosie te verminderen kan overigens product toegevoegd worden*.
Mogelijk is gedestilleerd water + anti corrosie -> vloeistof bij veel fabrikanten. ;)

*let erop dat dit product niet voor geleiding zorgt

[ Voor 4% gewijzigd door Robbedem op 31-03-2014 19:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
rickboy333 schreef op maandag 31 maart 2014 @ 19:34:
Als je denkt dat dit het beste voor jouw is dan is dat zo en willen we je alleen maar helpen ;)
En ik waardeer die hulp echt ENORM!!! _/-\o_ Ik ben ontzettend blij met jullie aanvullingen en info! Top!

Ik ga de komende dagen nog wat verder lezen over koeling (denk toch aan een luchtkoeler). Het idee van een 600W voeding omdat die dan minder lawaai maakt is ook iets waar ik niet aan gedacht had.

Dat RAM overklokken was ik niet van plan maar volgens mij kon je vroeger alleen maar je CPU overklokken als je ook je RAM mee overklokte omdat dat gelinkt was in het BIOS. Ik meen me te herinneren dat het met de nieuwe CPU's anders is (die overklok je terwijl je 1600 RAM gewoon op 1600 blijft draaien) maar dat weet ik dus niet zeker meer. In ieder geval lijkt 1600 prima te zijn en die CL8 is echt top: dat scheelt wel met simmen. Ik heb geen idee of bijvoorbeeld 2400 RAM nut heeft voor wat ik wil. (Zal ik me toch ook maar even verder in verdiepen.)

Wat betreft of simmen belangrijk is: ik computer sinds zo ongeveer 1987 (ik ben al wat ouder ;) ) en heb ontzettend veel gegamed (schrijf je dat zo?) maar eigenlijk is flightsimmen momenteel mijn enige bezigheid/hobby wat computeren in mijn vrije tijd betreft. En ik heb er momenteel het geld voor dus kan ik was goeds kopen dus wil ik dat ook. ;)

Maar goed, zoals gezegd ga ik me nog wat verder inlezen hier en daar (ik weet nu steeds beter waar ik op moet gaan letten en zo) en ik zal dan later in de week (of wanneer dan ook) een compleet nieuw lijstje posten hier voordat ik de boel daadwerkelijk aanschaf.

Nogmaals bedankt voor alle hulp tot zover! _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2014 21:11 ]

• Robbedem
Vroeger verhoogde je met overklokken de baseklok, waardoor alles dat daarvan afhing aan een hoger tempo ging werken, dus ook het ram-geheugen.
Nu kan je verschillende dingen onafhankelijk van elkaar overklokken, waardoor je ram-geheugen minder snel het CPU-overklok potentieel zal verminderen. Overklokken van het geheugen hoeft dus niet, maar het Crucial Tactical geheugen kan waarschijnlijk wel tot 1866 en mss zelfs tot 2100MHz werken (wel met minder strakke timings en op 1,5V).

• QwaftZefoni
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:45
Klopt, tegenwoordig gooi je de multiplier omhoog om de CPU te OC'en. En niet, zoals ooit, de bussnelheid.

En wat betreft je argumentatie voor koop: zo is dat! Geniet ervan.

Benieuwd naar je volgende build overzicht

Verwijderd

Topicstarter
Jaaaaaa, dat bedoelde ik met dat RAM en het overklokken! Dank voor de uitleg. ;) Maar inderdaad, zo werkt het dus niet meer. Gelukkig.

• rickboy333
Robbedem schreef op maandag 31 maart 2014 @ 19:50:
[...]

Als je zoals aangegeven gedestilleerd (of ook wel gedemineraliseerd genoemd) water gebruikt, kan een lek geen kwaad hoor. Gedestilleerd water geleidt namelijk geen stroom.
De twee andere redenen om geen gewoon water te gebruiken zijn idd algen/bacteriegroei en nog een belangrijke: kalkaanslag.
Het belangrijkste nadeel van gedestilleerd water is corrosie van je radiator, al valt dat bij een degelijke koperen radiator wel mee. Om corrosie te verminderen kan overigens product toegevoegd worden*.
Mogelijk is gedestilleerd water + anti corrosie -> vloeistof bij veel fabrikanten. ;)

*let erop dat dit product niet voor geleiding zorgt
Klopt maar gedestilleerd water kan nog wel je trafo's in je voeding vernielen of in andere spul terecht komen. Dat heeft meer te maken door de bouw van water die het effect van de trafo's verstoort.

Maar inderdaad dat is een kans 1:100. Veel vloeistof is een soort water die (als ik me niet vergis) meer zuurstof bevat en minder Waterstof (H3O :?) En er zitten natuurlijk wat leuke middeltjes bij en het is wat slijmeriger.

TIME TO UPGRADE !!!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Waarom eigenlijk overclocken? Wat maakt het zo belangrijk? Je gamed bijna niet, dus veel baat ga je er toch al niet bij hebben, los van de marginale prestatiewinst die het oplevert. Net als het overclocken van RAM heeft weinig zin, zie daarvoor ook reviews: De grote Tweakers-geheugentest. Het verbruik gaat er alleen maar door omhoog ook. Bedenk dus goed of het ook daadwerkelijk nog toegevoegde waarde heeft voor je. Begrijp het aan de andere kant ook wel hoor, daar niet van. Al blijf ik het idee hebben dat je er uiteindelijk niets mee opschiet, behalve meer kosten.

[ Voor 4% gewijzigd door CH4OS op 01-04-2014 00:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
CptChaos schreef op maandag 31 maart 2014 @ 21:50:
Waarom eigenlijk overclocken? Wat maakt het zo belangrijk? Je gamed bijna niet, dus veel baat ga je er toch al niet bij hebben, los van de marginale prestatiewinst die het oplevert. N

Begrijp het aan de andere kant ook wel hoor, daar niet van. Al blijf ik het idee hebben dat je er uiteindelijk niets mee opschiet, behalve meer kosten.
Je kent duidelijk Prepar3D niet. ;) Het verschil tussen niet overklokken en wel overklokken is kunnen vliegen (het is een flightsim) met een fps van 25 en stutters en een fps van 30 en smooth. De CPU is simpelweg ontzéttend belangrijk voor Prepar3D. P3D is gebaseerd op FSX dat eigenlijk compleet CPU afhankelijk is. P3D werkt met DX11 en gebruikt de GPU nu ook volop maar alsnóg is de CPU ontzettend belangrijk. Mijn huidige CPU is een i5 2500K die by default op 3.3 loopt en ik heb 'm overklokt naar 4.5. Als ik die overklok uitzet, zie ik het METEEN. En niet zo'n beetje ook. De meeste simmers zijn het erover eens dat je FSX en P3D pas echt kan gaan gebruiken (met diverse opties hoog) met een CPU die minstens op 4.0 draait. Maar hoe hoger, hoe beter.

Ik neem het trouwens niemand kwalijk, hoor, haha, dat ze Prepar3D niet kennen en zelfs met FSX denkt iedereen de normale game-hardware-wetten toe te kunnen passen, maar die sims zijn echt andere koek dan andere games. Jammergenoeg…

Verwijderd

Topicstarter
Nou, dit zou 'm kunnen gaan worden...

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4770K Boxed€ 279,50€ 279,50
1Asus Republic Of Gamers Maximus VI Hero€ 167,85€ 167,85
1MSI GeForce GTX 780 Ti Gaming 3GB€ 592,51€ 592,51
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 67,95€ 67,95
1Corsair Carbide 300R€ 61,-€ 61,-
1Noctua NH-D14€ 63,04€ 63,04
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU€ 113,80€ 113,80
1Samsung SH-224DB Zwart€ 13,38€ 13,38
1Seasonic S12G 550W€ 70,-€ 70,-
1Samsung 840 EVO 500GB€ 199,86€ 199,86
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.628,89

CPU, mobo, HD, kast, koeling en dvd-writer zijn hetzelfde gebleven. Toch maar voor de iets snellere of betere componenten gekozen. Een paar dingen zijn wel veranderd.

GPU

Ik heb de GTX 780TI Gaming gekozen i.p.v. de normale versie van MSI. Net iets out of the box sneller en in diverse reviews de beste. Ook stiller. 3 GB moet gewoon maar even voldoende zijn. Zelfs voor P3D.

Geheugen

Ik heb ander geheugen genomen (de set die Robbedem suggereerde n.a.v. rickboy333's suggestie).
Vraag: 1600 is echt goed genoeg...? Geen nut om te kijken naar sneller RAM?

Voeding
Ik heb de door Robbedem aanbevolen Seasonic gekozen.
Vraag: 550 is toch écht wel genoeg voor wat ik wil, hè? Overklokken en zo. Ik heb besloten geen SLI te gaan doen, ook niet in de toekomst.

SSD
Uit eigen beweging ben ik toch maar voor de iets snellere Samsung gegaan én heb ik meteen gekozen voor één schijf i.p.v. twee. Ben ik goedkoper uit en heb ik een paar MB meer opslag ook nog! EDIT Dat laatste klopte niet. Maar dat maakt niet uit. Eén SSD is wel zo handig. Dat het OS samen met P3D op één schijf komt, is geen probleem, ook niet voor eventuele herinstallaties van het OS. Ik heb nooit heel veel software geinstalleerd en vindt reinstallen zelfs leuk dus waarom dan twee schijven?

Het hele systeem zoals hier nu staat kan ik compleet bestellen (en laten assembleren) bij Azerty. Er zijn wel drie onderdelen die niet op voorraad zijn (levertijd 2-3 werkdagen) en dat is prima. Ik ben allang blij dat ik niet iets compleet anders moest zoeken omdat Azery het niet had of zo.

Laatste waar ik nog over twijfel is het OS... Zal ik nu Windows 7 doen (wordt dan wel Pro) of Windows 8.1...?

Nou, is dit een aardig systeem zo? De totaalprijs bij Azery is trouwens 1.714,67 (puur de onderdelen dus nog zonder assemblage etc.).

EDIT
O, wacht, zowat vergeten! Geluidskaarten! Ik heb dus wel al een geluidskaart maar dat is een externe firewire unit voor muziekopname. Ik dacht erover om voor mijn nieuwe setup een 'gewone' geluidskaart toe te voegen, meer op gamen gericht, zal ik maar zeggen, alleen valt het mij op dat veel mensen onboard sound gebruiken tegenwoordig. (Of vergis ik me?) Dat is ook een reden waarom ik bij het Asus mobo ben gebleven omdat die schijnbaar een van de betere onboard soundcards heeft. In ieder geval, ik vroeg me nog af of men tegenwoordig geluidskaarten koopt? De kaarten die ik zie, ken ik al van 15 jaar terug, zo lijkt het, dus die markt is wellicht een beetje dood door de betere onboard geluiden...?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2014 20:40 ]

• Robbedem
550W voor je systeem is zeker voldoende hoor. Laten we even een extreem geval nemen:
GPU: 300W, CPU: 150W, rest: 50W => 500W zelfs dan heb je nog steeds 50W reserve.
In de praktijk zal het verbruik eerder rond de 250W + 75W + 25W => 350W liggen.
(http://www.techpowerup.co...GTX_780_Ti_Gaming/22.html)

Het moederbord zou ik wel veranderen naar: Gigabyte GA-Z87X-D3H (zoals rickboy333 al aanraadde). Het Asus bord heeft wel een betere geluidschip en een paar extra snufjes, maar wil je daar echt 50€ voor betalen?
(Ik raad je aan om even op de sites specificaties te vergelijken)
Vergeet ook niet dat je met een het Gigabyte bord nog steeds een geluidskaart kunt bijnemen, bvb deze: Asus Xonar DGX (en dan ben je nog goedkoper uit). Voor de rest kan ik je niet echt helpen met geluidskaarten omdat ik er niet veel van ken. (Omdat je geen SLI/Crossfire gaat gebruiken, kan je denk ik zelfs net zo goed dit bord nemen: Gigabyte GA-Z87-D3HP)

Als besturingssysteem zou ik windows 8.1 nemen. Dat verdeelt taken beter of de verschillende threads van je CPU, heeft betere SSD ondersteuning, een nieuwere DirectX en nog wat andere dingen.

Als SSD, volgens de system requirements wil Prepar3D 30GB. Je OS wilt ook nog eens 20GB. Pak dat je nog een aantal andere games en programma's erop zet: 100GB. => 150GB. Om dan meteen een 500GB SSD te nemen, dat is een grote kost. Ik denk dat je met een 240GB of 250GB SSD ook gemakkelijk gaat toekomen.

[ Voor 10% gewijzigd door Robbedem op 01-04-2014 23:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wederom bedankt voor je reactie, Robbedem! :)

Ik zal nogmaals naar het mobo kijken. Wellicht dat ik sowieso gewoon mijn huidige externe geluidskaart blijf gebruiken (samen met de firewirekaart uit m'n huidige computer) dus dan valt dat argument meteen af. Maar ik kwam ook weer terug bij het Asus bord omdat als ik naar het Gigabyte bord keek, ik toch al gauw bij de OC versie terechtkwam omdat ik (stevig) wil overklokken en die versie was weer even duur als het Asus bord… Maar goed, ik zal met gezonde twijfel nog even weer alles nalopen. ;)

Wat je zegt over W8.1 klinkt goed. Ik zal nog even moeten kijken naar wat drivers o.a. voor die externe geluidskaart maar ook wat flightsim randapparatuur. Een tijd geleden hoorde ik van wat controllerproblemen met W8.1 maar ik zal dat eens op m'n vaste flightsimforum vragen.

Wat betreft de SSD's: flightsims als FSX en P3D zijn alleen nog maar in leven dankzij de vele addons die er voor zijn. En dat zijn er veel…! Ik heb zelf een bescheiden aantal addons maar er zijn lui die een paar honderd GB's aan addons hebben. Als je alleen al Nederland 'photoreal' wilt hebben, kost dat iets van 30 GB, om maar wat te noemen. Een gemiddeld vliegveld kan zomaar 5 tot 10 GB innemen. Daar komt nog bij dat ik dus zo nu en dan muziek maak en áls ik dat doe, gebruik ik sample libraries die per stuk tussen de 10 tot 40 GB innemen. En die presteren op een SSD ontzéttend veel beter dan op een gewone HD dus het is ook geen optie dat allemaal op de 1 TB HD te zetten. Enfin, geloof me, die ruimte kan ik echt goed gebruiken. ;)

Ik moet wel zeggen dat ik toch weer zit te twijfelen of ik toch maar twee SSD's neem… Mss dat het toch iets scheelt als de sim niet op de OS schijf staat wat prestaties betreft. Zal ik anders ook maar ff vragen op dat flightsimforum. Maar ook wat betreft die samples: als ik wel een keer mijn OS wil herinstalleren (wat ik regelmatig doe) dan zou ik met één schijf ook steeds die samples opnieuw erop moeten zetten…
Nou ja, dat kan ik zelf natuurlijk wel beslissen. ;) Ik weet nu in ieder geval dat ik de goede componenten heb. En het mobo bekijk ik nog ff.

Verwijderd

Topicstarter
Hmmmmm… kleine ontwikkeling waarover ik jullie niet gehoord heb: de aankomende Intel Hasswell Refresh! En die schijnt gefocused te zijn op het veranderen van de TIM waardoor hij wellicht veel beter te overklokken is, alsof 'ie haast gedelid is. Weet iemand daar al iets meer van?

In ieder geval: nu zit ik dus tóch weer te twijfelen of ik niet nóg een keer een paar maanden moet wachten. Pffffff… De K-versie schijnt deze zomer uit te komen, dat kan dus zelfs augustus, september worden… Potjandorie…

Daarnaast hoor ik her en der dat de huidige 4770's slechter overklokken en dat zo ongeveer 1 op de 10 de 4.5 haalt. Met de nieuwe TIM trek je 'm misschien wel zó naar de 5.0!

(Weet iemand hier of Azerty aan delidden doet…? Zal wel niet, hè… ;) )

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:58

br00ky

Moderator Harde Waren
En in september een paar maanden wachten op Broadwell?

• Robbedem
Er wordt idd beweert dat je met de Haswell refresh beter zou moeten kunnen overklokken, maar het blijft afwachten of dat ook echt zo'n verschil gaat zijn. En wachten tot de zomer is toch weeral een paar maanden, bovendien zullen die nieuwe CPU's dan weer duurder zijn.
En 1 op 10 tot 4,5GHz voor een i7 4770K is echt aan de lage kant. Ik denk dat het eerder 1/2 is hoor. (als je een goed moederbord en CPU koeler hebt natuurlijk). 4,2GHz haal je overigens bijna zeker.

Azerty zal in ieder geval niet de CPU voor u gaan delidden. ;)

Verwijderd

Topicstarter
br00ky schreef op woensdag 02 april 2014 @ 14:06:
En in september een paar maanden wachten op Broadwell?
Ja, haha, inderdaad... ;)
Robbedem schreef op woensdag 02 april 2014 @ 14:09:
Er wordt idd beweert dat je met de Haswell refresh beter zou moeten kunnen overklokken, maar het blijft afwachten of dat ook echt zo'n verschil gaat zijn. En wachten tot de zomer is toch weeral een paar maanden, bovendien zullen die nieuwe CPU's dan weer duurder zijn.
En 1 op 10 tot 4,5GHz voor een i7 4770K is echt aan de lage kant. Ik denk dat het eerder 1/2 is hoor. (als je een goed moederbord en CPU koeler hebt natuurlijk). 4,2GHz haal je overigens bijna zeker.

Azerty zal in ieder geval niet de CPU voor u gaan delidden. ;)
Het is inderdaad de vraag of alles echt zoveel beter werkt. Ik dacht nog wel dat ik dan, als het echt wel zo is, alsnog een nieuwe CPU zou kunnen kopen en dan de ander verkopen, maar ik lees ook dat je voor de 4790K een nieuwer mobo nodig zou hebben...? Ik volg het niet allemaal... Maar goed, ik wacht al maanden inderdaad en stel het wordt september...

Een nieuwe pc regelen is wel een hoop gestress, zeg...! ;)

• Robbedem
Voor de broadwell CPU's ga je zeker een nieuw moederbord nodig hebben. Voor de Haswell refresh is het (voor zover ik weet) nog niet zeker.

Verwijderd

Topicstarter
Nog niet zeker... Straks moet dat wel en dan zit ik. Nou ja, zit ik... het is natuurlijk niet dat ik dan opeens een flut PC heb... ;) Misschien moet ik ook niet te veeleisend zijn. ;)
Een nieuw moederbord (ik bedoel een nieuwe opzet/design) is trouwens ook niet alles: meestal duurt het (volgens mij) een tijd voordat die dingen echt zijn geoptimaliseerd en alles goed werkt. De mobo's voor de 4770K zijn momenteel helemaal uitontwikkeld en top. Dus het zou zo maar kunnen zijn dat je ook nog weer moet wachten op een moederbord voor die refreshed CPU.

En ach, anders koop ik volgend jaar weer een nieuwe computer: er is hier vast wel iemand die mijn gewenste setup voor een prikkie wil overkopen... 8)

Verwijderd

Topicstarter
Potverdorie... Ik vind het heel vervelend om te zeggen maar door alles wat jullie gezegd hebben, heb ik dingen ontdekt waarvan ik totaal nog niets wist. Nou ja, de bal begon eigenlijk te rollen op mijn flightsimforum toen ze vertelden van de Intel Hasswell Refresh. Betere TIM dus beter overklokbaar. Het blijft inderdaad afwachten of het echt zoveel verschil gaat maken maar het lijkt toch dat Intel deze update van de CPU speciaal voor overklokkers in elkaar heeft gezet. Dus dan MOET je ook wel iets kunnen leveren wat echt beter overklokt.

Vervolgens lees ik dat de nieuwe CPU op de nieuwe Z97 gaat passen. (Het is me nog niet duidelijk of hij ook gaat passen op de huidige Z87). Voordeel van de Z97 is dat de aankomende Broadwell CPU's erop passen. En voordeel van die CPU zijn de 8 cores...

En daar komt dan weer bij dat de Z97 PCIe M.2 gaat ondersteunen en je dus het soort SSD's op je mobo kan prikken zoals Quentin Dupieux al voorstelde. Die dingen zijn niet een beetje sneller maar rottig veel sneller.

Kortom: dat zijn eigenlijk toch wel echt interessante ontwikkelingen en dat alles komt wellicht al in juni beschikbaar... En omdat ik nu een topsysteem wilde, neig ik toch wel heel erg naar... wachten. Juni is al over twee maanden...! Ok, het kan later worden, maar toch...

En dat vind ik allemaal vervelend om te zeggen omdat jullie zo behulpzaam zijn geweest en ik nu alsnog (95% zeker) besluit NIET dit systeem te gaan kopen. Aan de andere kant hebben jullie me ontzettend op weg geholpen en het doel van topics als deze is niet alleen gehaald als iemand het beoogde systeem heeft gekocht, maar (imho) ook als iemand er wat van geleerd heeft en verder geholpen is op weg naar een nog betere oplossing. ;)

Toen ik aan dit 'project' begon, zag ik er nogal tegenop omdat ik helemaal uit de markt was en geen weet had van wat nu top was en niet. Op dit moment heb ik het gevoel dat ik 'alles' weet en dat ik binnen een paar maanden een werkelijk prachtige PC zal hebben en dat dankzij jullie. Mijn dank is groot. _/-\o_ ;)

(Ik laat het natuurlijk weten als ik alsnog dit systeem ga kopen maar ook wat mijn toekomstige pc zal worden! ;) )

• Robbedem
Bedenk wel dat de Broadwell 8 core waarschijnlijk 1000€ gaat kosten. ;) (als vervanging van de huidige i7 4960X)

Op PCIE SSD's hoef je overigens niet lang te wachten, want de Plextor M6e SSD zou binnenkort moeten uitkomen. (YouTube: Plextor M6e PCIe SSD Product Showcase, http://be.hardware.info/e...ng-the-chains-of-sata-iii) (en dat werkt op een gewone PCIE x4 interface)

[ Voor 4% gewijzigd door Robbedem op 02-04-2014 21:21 ]

• Flaat
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-11-2025
Wat is precies de reden dat er niet voor een Ivy bridge E cpu gekozen word? Die overklokken toch veel beter dan haswell en lopen harder en met meer cores? Normaal zeer tegen higher end overkill shit aanraden maar blijkbaar kan jij het gebruiken

Heb het draadje even doorgelezen en heb er niks over gezien. Wachten op beter nieuwe mooier kan je altijd wel in de pc wereld. Een redelijke i7 4820K kan je richting de 4700mhz brengen ofzo?

[ Voor 21% gewijzigd door Flaat op 02-04-2014 21:42 ]

• Robbedem
Een i7 4770K op 4,5GHz is ongeveer even snel als een i7 4820K op 4,7GHz en ik vermoed dat de kans op een dergelijke overklok bij beide CPU's ongeveer hetzelfde is, dus zou je om meer te hebben al naar een i7 4930K moeten gaan, wat toch weer een stuk duurder is voor maar een beetje meer prestatie.

EDIT, link gevonden: YouTube: Prepar3D V2.1 Stutter testing and CPU/GPU usage Affinity

In de grafieken kan je zien dat meer threads en dus wss ook kernen idd nut kan hebben (video 2:25), maar dan nog worden 'slechts' 9 van de 12 threads gebruikt (ik vermoed 8 voor de simulatie en dan voor achterliggende processen) Omwille van de prijs lijkt mij daarom een i7 4770K @4,5GHz + GTX 780 (Ti) de beste optie.

[ Voor 49% gewijzigd door Robbedem op 02-04-2014 22:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zooooo, het heeft even geduurd maar de i7 4790K is er plus de Z97 mobo's en hier is mijn beoogde niewe lijst!

De M.2 SSD's (PCIe) komen schijnbaar volgend jaar pas uit dus doe ik het maar met (twee) 'gewone' SSD's. Ik heb alsnog wel voor dit mobo gekozen omdat die als enige Ultra M.2 heeft. Je weet maar nooit... Sowieso kwam het bord goed uit de test: goed genoeg om de CPU te overklokken zonder dat het een echt overklokbord is (met allemaal opties die ik toch niet begrijp ;) ).

Ik ga toch maar voor de 708 Ti (als ik toch met geld smijt, kan ik het beter meteen goed doen). Geheugen is CL8 en voeding heb ik toch maar een tikkie zwaarder gekozen. De koeler is nog steeds wel okay, denk ik...?

Iemand nog op- of aanmerkingen?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 299,95€ 299,95
1ASRock Z97 Extreme6€ 152,95€ 152,95
1EVGA GeForce GTX 780 Ti 3GB Superclocked ACX Cooler€ 614,68€ 614,68
1Corsair Carbide 300R€ 59,60€ 59,60
1Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64-bit€ 81,45€ 81,45
1Noctua NH-D14€ 62,75€ 62,75
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU€ 129,15€ 129,15
1Samsung SH-224DB Zwart€ 12,58€ 12,58
1Seasonic S12G 650W€ 82,95€ 82,95
2Samsung 840 EVO 500GB€ 199,-€ 398,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.894,06

P.S. Ik kan alles zo bij elkaar bestellen bij Afuture: incl. assemblagekosten (Windows installeer ik zelf wel) komt het totaal op 2048,10.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2014 21:28 ]

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Een blik werpende in mijn al wetende mobolijstje leert mij dat die ASRock wat te duur is voor het mooi, zelf zou ik gaan voor de Gigabyte Gaming 5, toch wat goedkoper, toch wat beter op het gebied van fases.

GTX780ti's zijn geldweggooimachines, een normale GTX780 is een slordige 200 euro goedkoper en nauwelijks langzamer.

SSD is ook duur en mist stroomverliesbescherming. De MX100 is wat goedkoper [eurootje of 30 uit mijn hoofd], en heeft betere chips+ stroomverliesbescherming.

Als kast zou ik zelf een Define R4 halen.

People as things, that’s where it starts.

Verwijderd

Topicstarter
Zo, jij bent snel! ;) Het mobo heb ik gekozen n.a.v. deze review http://nl.hardware.info/r...ipset-moederborden-review maar ik zal alsnog jouw keuze nog even bekijken. Ik heb echter die review al 10 keer doorgelezen en denk toch dat het de Asrock gaat worden.

Dat de Ti te duur is weet ik maar ik wil deze keer gewoon richting de top. ;)

De MX100: die is nieuw, begrijp ik! Goede tip! Ik zal nog even wat reviews opzoeken, maar waarschijnlijk gaan de Samsungs er dan weer uit!

Kast blijft zoa;s 'ie is.

• Kyle98
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 28-11-2025

Kyle98

Kyle

Ik zou egt geen ti doen ook al wil je voor de top want ze zjin gewoon bijna identiek.

I7-10700F / KFA2 GALAX GeForce GTX 1080 EXOC

Verwijderd

Topicstarter
Kyle98 schreef op zondag 29 juni 2014 @ 21:39:
Ik zou egt geen ti doen ook al wil je voor de top want ze zjin gewoon bijna identiek.
Hmmmmmmmm. ok, ik zal er nog eens induiken... ;)

En btw de Crucial MX100's gaan het 100% zeker worden dus bedankt voor die goede tip! Had de release ervan compleet gemist.

• Kyle98

Kyle98

Kyle

Verwijderd

Topicstarter
Hm, ik zit nu te kijken naar de Asus 780 met 6 GB VRAM... Zit wat prijs betreft precies tussen de 780 en 780 Ti in. Voordeel is de 6 GB VRAM: ik speel voornamelijk Prepar3D en dan is meer VRAM erg lekker. Hmmmm...

• Kyle98

Kyle98

Kyle

De 780 kan niet egt de 6gb ram gebruiken dus je hebt er dan alsnog niks aan, als je veel VRAM nodig hebt zou ik voor een r9 290 gaan die is bijna net zo goed als de 780 alleen met 4gb Vram.

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 26-02 12:47

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Kyle98 schreef op zondag 29 juni 2014 @ 22:46:
De 780 kan niet egt de 6gb ram gebruiken dus je hebt er dan alsnog niks aan, als je veel VRAM nodig hebt zou ik voor een r9 290 gaan die is bijna net zo goed als de 780 alleen met 4gb Vram.
Voor het geld van een 780 koop je natuurlijk een 290x en niet een 290, en een 290 is beter dan een 780 8)7
http://anandtech.com/bench/product/1059?vs=1036 :+

Ook wel leuk een stock 290x vs een stock 780ti wat nog in het nadeel van de 290x is ook:
http://anandtech.com/bench/product/1059?vs=1072

[ Voor 13% gewijzigd door DarkBlaze op 29-06-2014 22:55 ]

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

Verwijderd

Topicstarter
Kyle98 schreef op zondag 29 juni 2014 @ 22:46:
Euh... hoezo gebruikt hij die 6 GB niet echt...?

R9 290X heb ik ook bekeken maar omdat ik voornamelijk Prepar3D speel en FSX-based flightsims meer van nVidia houden, denk ik toch nog steeds aan de 780...

• Kyle98

Kyle98

Kyle

Vanwege zijn bus breedte die dat niet kan aansturen.

Verwijderd

Topicstarter
Kyle98 schreef op zondag 29 juni 2014 @ 22:53:
Vanwege zijn bus breedte die dat niet kan aansturen.
Lijkt me wel heel vreemd... dan slaat zo'n kaart toch helemaal nergens op? In reviews als deze:

http://www.hardocp.com/ar...oc_6gb_review_exclusive/9

geven ze duidelijk aan dat 6 GB wel degelijk effect heeft.
En trouwens, ze hebben op die site ook een review van dezelfde kaart overgekookt:

http://www.hardocp.com/ar...cking_review#.U7FM5RZCTBY

en dan is hij even snel, zo niet sneller, dan een Ti. En ook sneller dan een 290X. Neem daarbij nog het feit dat hij bij idle gebruik compleet stil is en ik begin toch wel heel erg naar deze kaart te neigen... ;) )

• Robbedem
Een 780 kan zonder problemen meer dan 3GB aansturen en gebruiken, zoals de benchmarks laten zien. Misschien dat het extra geheugen boven 4,5GB niet veel verschil meer maakt, maar er is geen goedkopere 4,5GB versie. Ook in SLI zal het effect van het extra geheugen meer opvallen. Aan de andere kant heb je voor 1080p met 3GB Vram de komende twee jaar wel voldoende.

Het blijft natuurlijk wel zo dat een R9 290 in veel gevallen even goed (soms zelfs wat beter, afhankelijk van de software) zal presteren en toch wat goedkoper is.

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 26-02 12:47

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Verwijderd schreef op maandag 30 juni 2014 @ 13:43:
[...]

Lijkt me wel heel vreemd... dan slaat zo'n kaart toch helemaal nergens op? In reviews als deze:

http://www.hardocp.com/ar...oc_6gb_review_exclusive/9

geven ze duidelijk aan dat 6 GB wel degelijk effect heeft.
En trouwens, ze hebben op die site ook een review van dezelfde kaart overgekookt:

http://www.hardocp.com/ar...cking_review#.U7FM5RZCTBY

en dan is hij even snel, zo niet sneller, dan een Ti. En ook sneller dan een 290X. Neem daarbij nog het feit dat hij bij idle gebruik compleet stil is en ik begin toch wel heel erg naar deze kaart te neigen... ;) )
Dat is natuurlijk appels met peren vergelijken he, als je de 290x of 780ti overclockt zal hij ook weer sneller worden en dan hebben we het nog niet eens over de prijs van die kaarten daar kan je bijna twee 290s voor kopen en die slopen die kaart finaal natuurlijk ;) :+

Ook zowel de MSI als Gigabyte 290 kaarten zijn zeer stil idle maar goed jij wil liever NVidia :9

[ Voor 9% gewijzigd door DarkBlaze op 30-06-2014 16:29 ]

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

Verwijderd

Topicstarter
Om het topic netjes af te sluiten (als dank voor alle hulp ;) ), bij dezen mijn uiteindelijke lijstje dat ik zonet besteld heb bij Afuture! :) Door alles bij dezelfde zaak te bestellen, ben ik wel iets van 80 euro duurder uit, maar dat heb ik er graag voor over.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 299,75€ 299,75
1ASRock Z97 Extreme6€ 150,35€ 150,35
1Asus STRIX-GTX780-OC-6GD5€ 537,07€ 537,07
1Corsair Carbide 300R€ 60,95€ 60,95
1Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64-bit€ 81,45€ 81,45
1Noctua NH-D15€ 82,85€ 82,85
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU€ 122,69€ 122,69
1Samsung SH-224DB Zwart€ 13,-€ 13,-
1Seasonic S12G 650W€ 82,95€ 82,95
2Crucial MX100 512GB€ 173,-€ 346,-
Bekijk collectie