Een experiment: voor alle liefhebbers van deze telefoon in dit topic neem ik alvast een voorschot op de review. Lijkt me leuk om een keer te doen. De review volgt dinsdag - de tijd zit hem vooral nog in het maken van video en foto's en checken van de tekst - danzij de vakanties is de redactie lang niet op volle sterkte, dus dat maakt het wat langduriger dan ik had gewild. Dit zijn wat dingetjes die in de review terugkomen:
- Ik heb de app-situatie op Windows Phone niet langer meegenomen in de beoordeling. Ik veronderstel dat wie voor Windows Phone gaat, zich goed informeert en zich daardoor bewust is van de sterke en zwakke kanten van het systeem: het staat dus niet bij de plus- en minpunten. Ik ga er dus vanuit dat mensen eerst voor Windows Phone kiezen en dan pas bij deze Lumia uitkomen

- De accuduur viel me tegen. Microsoft heeft net als Apple de gelegenheid om hardware en software op elkaar af te stemmen en in veel opzichten lukt dat ook, maar bij de accuduur had ik er meer van verwacht. Als je hem intensief gebruikt (en dat doe ik met reviewtoestellen) dan kwam ik net als bij concurrenten met Android de dag net wel of net niet door. Ik heb reviews gezien die komen tot 1,5 tot 2 dagen; ik heb gemerkt dat je hem dan echt niet veel moet gebruiken, vooral veel binnen moet testen, niet als dagelijks toestel gebruiken met allerlei accounts op sync en niet veel foto's en video's maken - dan lukt dat

- Hoewel hij ten opzichte van andere merken een gunstige prijs heeft, vind ik het prijsverschil met andere Lumia's wel groot. De 630 kost bijvoorbeeld slechts een kwart tot een derde van deze 930 (130 vs 480 euro ongeveer), maar kan wel veel van de dingen die de 930 ook kan - en dan is er ook nog een 1320 (die veel groter is en dus andere mensen zal aanspreken, maar toch).
Hetzelfde probleem zie ik op Android trouwens: door toestellen als de Moto G en die Chinese dingen vind ik het lastig om mensen nog aan te bevelen 600 euro voor een toptoestel neer te leggen; je krijgt voor weinig geld anno 2014 al heel veel telefoon.
- Ik vind de camera geweldig. Ik maakte veel gebruik van de geweldige nieuwe burst-modus in de standaard-camera-app bijvoorbeeld; bij het vastleggen van een duik in het zwembad bijvoorbeeld ideaal voor precies het juiste plaatje
- Het scherm vind ik geweldig (en dat ik hem zelf kan aanpassen naar eigen voorkeur in de instellingen vind ik echt een must-have voor alle telefoons eigenlijk

). Amoled en Windows Phone zijn een heel natuurlijke match, vind ik, door het gebruik van een steunkleur en veel zwart (tenzij je thema wit is natuurlijk

). Ik miste wel Glimp.
- Windows Phone op een Snapdragon 800 is lekker snel - veel sneller dan op de 620 die ik dagelijks gebruik.
- Hij krijgt om al deze redenen (en nog veel meer) en een dik verdiende score van vier sterren

.
Uiteraard staan er in de review nog veel meer bevindingen en testresultaten, maar ik probeer hier alvast een beeld te schetsen van de review - eens kijken of het bevalt om op deze manier alvast een 'sneak preview' te geven aan de mensen die er het meest nieuwsgierig naar zijn