Wat ik in dit hele verhaal mis is eigenlijk de inhoudelijke discussie wat de daadwerkelijke relaties tussen de personen zijn. Volgens mij is er sprake van 3 partijen: "Klant", "Tussenpersoon" en "Dennis". Er lijkt echter een verschil te zijn tussen een partij die advies geeft omdat ze van mening zijn dat er een overeenkomst bestaat tussen Dennis en Klant en een partij die advies geeft op basis van er is een overeenkomst tussen Tussenpersoon en Dennis.
Daarom een poging om dit op te helderen.
Zoals ik het verhaal lees is (1) Dennis benaderd (of andersom) door Tussenpersoon om werk te verrichten, bijis geen contract getekend, er is echter wel contact geweest tussen Tussenpersoon en Dennis waarin afspraken zijn gelegd en waarin verteld is wat de bedoeling was van Dennis. En er is werk verricht. Hiervan is neem ik aan een mailgeschiedenis (2) beschikbaar wat m.i. als ondersteuning gebruikt kan worden voor het feit dat er een opdrachtgeversrelatie bestaat tussen Dennis en Klant. Vervolgens had Dennis een token nodig, en heeft hij netjes aan opdrachtgever Tussenpersoon gevraagd om een token te verstrekken, en deze heeft hij netjes via de post opgestuurd gekregen (3). Hierbij is de verzender Klant geweest, maar hier is geen contact mee geweest door Dennis.
Tot nu toe dus nog geen contact tussen Klant en Dennis. Enige tijd geleden heeft Dennis een probleem gehad met de betaling (4), hij heeft een factuur gestuurd naar Tussenpersoon, waarbij Tussenpersoon is gaan klagen omdat "hij nog geen geld heeft". Hierbij heeft Dennis echter volgehouden enkel contact te hebben met Tussenpersoon, en is er geen contact geweest tussen Dennis en Klant (5). Het geld is uiteindelijk overgemaakt op de rekening van Dennis onder vermelding van factuurnummer (6).
(7) In november is Klant contact gaan opnemen met Tussenpersoon om de token terug te krijgen, dit ondersteunt het feit dat er geen relatie bestaat tussen Klant en Dennis: Klant neemt immers contact op met de persoon met wie ze zelf denken contact op te moeten nemen, ondanks dat ze weten dat de token bij Dennis ligt.
(

In februari krijgt Dennis bericht van Tussenpersoon of hij de token wil opsturen, hierover word gebeld en er is een kort mailcontact over, en er word besloten de token via de post op te sturen, dit gebeurd netjes. Hierna is geen bericht meer gekomen van Tussenpersoon (9) over het al dan niet aangekomen zijn.
(10) Dennis krijgt opeens een rekening van Klant, dit is het eerste contact tussen Dennis en Klant. Klant rekent kosten omdat sinds november geen beschikking is geweest over token.
(11) Tussenpersoon roept nergens bij betrokken te willen zijn, en Klant komt met hoge poten aanzetten dat Tussenpersoon genegeerd dient te worden.
(12) Dennis stuurt een mail terug en verklaart het niet eens te zijn met de factuur (?).
(13) Dennis neemt contact op met jurist.
(14) Klant stuurt een herinnering.
Klopt het dat dit de gang van zaken beschrijft? Ik heb wat getalletjes toegevoegd om gemakkelijk naar gebeurtenissen te kunnen refereren. Gebeurtenis 11, 12 en 13 kunnen ook omkeerbaar zijn geweest in volgorde.
En om ook mijn 2 centen te droppen:
Als non-jurist zou ik dan zeggen:
Is er niet een hele stapel emails uit punten 1,2,3,4,8 die Dennis gewoon kan printen en die hij kan gebruiken om aannemelijk te maken dat hij geen opdrachtnemer is bij Klant maar gewoon bij Tussenpersoon en dat Klant zich dus moet richten op Tussenpersoon? Verder ondersteunt volgens mij punt 7 het feit dat de Klant ook van mening was dat ze een overeenkomst hadden met Tussenpersoon en niet met Dennis, maar nu blijkt dat Tussenpersoon er een zooitje van maakt willen ze zomaar het wangedrag van Tussenpersoon op Dennis verhalen.
Persoonlijk zou ik dan mijn verdediging als de volgende ui opstellen:
- Ik, Dennis heb niets met Klant van doen want ik heb een overeenkomst met Tussenpersoon en niet met Klant, en kan dus niet verantwoordelijk worden gehouden voor het falen van Tussenpersoon, en wijs de claim op mij af. Het al dan niet binnen zijn gekomen bij Tussenpersoon is een zaak van Tussenpersoon en mij. Jij (Klant) moet contact opnemen met Tussenpersoon.
- De rekening is een wangedrocht, kosten zijn niet gespecificeerd en het lijkt erop dat zo veel mogelijk geld geprobeerd word te verdienen, een token heeft een waarde van grofweg 50 euro en is al grotendeels afgeschreven
- In een mail word aangegeven dat er geld is opgevoerd voor gemaakte kosten omdat er geen token was. Vul dit aan met een argument waarom nevenkosten anders dan waarde van token niet vergoed hoeven te worden, want de token is netjes opgestuurd na aanvraag.
- De opgevoerde kosten zijn zodanig hoog dat dit simpelweg onrealistisch is: als een verloren token zo veel geld kost moet er iets veranderd worden aan het bedrijfsproces. Je kan een klant niet aansprakelijk stellen voor het falen van je eigen organisatie. Het vervangen van een token kan hoogstens ~100 euro kosten.
- Een factuurtermijn van 7 dagen is onredelijk kort
http://www.antwoordvoorbedrijven.nl/regel/betalingstermijn
Het lijkt me dat het aangeven waarom ze fout zitten, in het geval dat een van de aannames die ze doen correct is lijkt me niet hetzelfde als zeggen "joh wat je hier aanneemt is waar!".