Knap dat je dat zien kan, met van die verkleinde foto's. True, er zit verschil in de kleuren en helderheid, maar dat is een kwestie van instellingen (waarschijnlijk staat de één op spot-lichtmeten, de ander op gewogen gemm of totale lichtmeting), of is er net op een ander object geklikt om te focussen en het licht te meten. Scherpte en ruis zijn veel belangrijker, maar dat kan je op dit soort postzegeltjes niet zien.
Wat betreft die foto's erna met die halo's, dat lijkt mij het effect van Clear Image, wat een vorm van HDR is. Gezien je meerdere foto's snel achter elkaar maakt, moet je je toestel langer stabiel houden. DIt is echter vrij moeilijk. De software probeert dit zo goed mogelijk te compenseren (en dat gaat best redelijk, als ik t zo zie), maar kan dit nooit 100% goed krijgen. Dit soort modi kan je het beste gebruiken icm een statief / beanbag / iets om je camera mooi stil mee te houden.
Datzelfde geldt eigenlijk ook voor vergelijkende foto's: je moet eigenlijk 100% van het beeld gelijk zien te krijgen, want de software van je toestel gaat er ook nog mee aan de slag (dit geldt ook voor compactcamera's en in mindere mate ook voor dSLRs). Ook zul je van te voren de instellingen gelijk moeten trekken. Een ander punt of methode om te meten, zal verschillen opleveren in de belichting.
Morgen krijg ik mijn 1+1 binnen, ik zal ook eens wat testplaatjes knallen.