Verwijderd schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 12:29:
[...]
Ik krijg al een gevoel waar het fout gaat. Ik begrijp wat die commandos' betekenen, maar waar vind ik al die instellingen. Ik bedoel firewall rules clearen (filter + nat), DHCP-server verwijderen, DHCP-client verplaatsen van ether1 naar ether2-master
, Switch > switch all ports inschakelen en ether1 op master-port=ether2-master zetten. Moet ik alle firewall rules clearen, of alleen die voor eth1?
Firewall rules clearen (filter + nat)
Ga naar IP, Firewall en verwijder daar alle regels onder de 1e twee tabbladen (filter en nat).
Waarom? Omdat je AP al in het interne netwerk zit, hoef je verder niet veel aan firewalling te doen. Uiteraard niet het meest veilige advies maar ik denk voor jou nu wel het meest effectief/het handigst.
DHCP-server verwijderen
Ga naar IP, DHCP Server en verwijder daar de entry onder het 1e tabblad (DHCP), waarschijnlijk heet deze 'default'.
DHCP-client verplaatsen van ether1 naar ether2-master
Ga naar IP, DHCP Client, dubbelklik de eerste (en enige) entry en wijzig de interface van ether1 in ether2-master.
ether1 op master-port=ether2-master zetten
Ga naar Interfaces, dubbelklik ether1 en zet 'master port' op ether2-master.
Wat houdt die master eigenlijk in? En de LAN poorten zitten intern toch op dezelfde switch? En wat maakt van eth1 een WAN ipv een LAN poort?
Wat de MT zo flexibel maakt is dat er juist geen vaste WAN/LAN-interface bestaat. Om hierin tegemoet te komen heeft men wel een default config toegevoegd geschikt voor een WAN/LAN-situatie.
Er zit weliswaar een switch-chip op maar de daadwerkelijke switch-functionaliteit wordt pas geactiveerd als je de te switchen poorten aan elkaar koppelt via een master/slave-combinatie. In de default config wordt dit alleen voor het LAN-gedeelte gedaan (ether2-5). Ether1 heeft geen master-port, is daarmee een losstaande interface en maakt geen onderdeel uit van je switch. Door de master-port in te stellen op ether2-master zal hij wel onderdeel uit gaan maken van je switch.
E.e.a. staat verder beschreven in de wiki:
Port SwitchingVerwijderd schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 12:29:
[...]
Ik heb de bovenstaande commandos uitgevoerd en na het laatste commando ether1 op master-port=ether2-master zetten verandert de default configuratie in een WISP AP in bridge mode en heb ik nog maar een 5 GHz wlan ipv 2. Het 2.4 GHz wlan is verdwenen. Is dat wel de bedoeling?
De 'default configuratie' resp. 'Quick Set'-configuratie is bedoeld voor het snel / eenvoudig opzetten van je initiële configuratie. Hierna zou je eigenlijk niet meer naar dit scherm moeten kijken. Het kan je configuratie behoorlijk door elkaar gooien. Het standaard tonen van de quickset in de webinterface (na initiele config) wordt door de gebruikers ook als onlogisch ervaren.
[
Voor 15% gewijzigd door
nescafe op 18-05-2016 13:00
]
* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans