Stephanoid schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 17:46:
Gisteren heb ik een experiment gedaan met een RB2011 om te kijken hoe je hem zo snel mogelijk kunt maken. Ik denk dat deze config ook wel helpt om de RB3011 sneller te maken. Het verbaast me trouwens dat de RB3011 nog steeds moeite heeft om de 500mbit te halen!
Op de RB2011 draait Routeros 6.34.1 met firmware 3.24
Het idee:
SFP1 en ether1 tm 5 zitten op dezelfde switchchip, in de switchchip stel ik de VLANs in.
Daarna zorg ik er voor dat de PPPoE interface niet op een routeros-vlan interface hoeft, maar gewoon untagged op een poort kan. Dat scheelt cpu tijd.
Het LAN zit dan weer wel op een routeros-vlan interface, anders werkt het niet. Op een RB3011 zou ik het LAN op de 2e switch chip zetten, dat scheelt nog eens cpu tijd.
SFP gaat op de glasvezel, ether1 tm 3 zijn voor LAN en ether4 en 5 zijn voor TV.
Ok, instellingen:
Switch VLAN table
VLAN 1 (LAN) - ether1, ether2, ether3, switch1 cpu
VLAN 4 (TV) - sfp1, ether4, ether5
VLAN 6 (Internet) - sfp1, switch1 cpu
Switch port settings
ether1 - secure, always strip, 1
ether2 - secure, always strip, 1
ether3 - secure, always strip, 1
ether4 - secure, always strip, 4
ether5 - secure, always strip, 4
sfp1 - secure, add if missing, -
switch1 cpu - secure, add if missing, 6
Let op dat je de instellingen doet via poort ether6 of hoger, want anders kan je er ineens niet meer bij omdat je de vlan settings aan het editen bent.
Nu de 'gewone' routeros interface instellingen.
Ether1 wordt de master poort (switch1 cpu), dus bij ether2 tm 5 en de sfp1 stel je ether1 in als de master.
Aan ether1 voeg je een vlan interface toe, met als vlan ID 1.
Het ip adres van je router koppel je aan die vlan interface.
Op de SFP moet je auto negotiation uit zetten en de snelheid vastzetten op 1gbps met full duplex.
Nu moet je een pppoe client toevoegen met
max mtu 1500
max mru 1500
mrru 1600
interface ether1
Je kunt eventueel een apart ppp profile maken, maar default werkt ook. User en password ligt aan of je xs4all of kpn hebt.
Peer DNS en default route zijn wel handig, die moeten aan.
/interface pppoe-client add add-default-route=yes default-route-distance=1 disabled=no interface="ether1" max-mru=1500 max-mtu=1500 mrru=1600 name=pppoe-out-xs4all password=1234 use-peer-dns=yes user=iets@xs4all.nl
Bij de firewall voeg je een regel toe voor de fastrack:
/ip firewall filter add action=fasttrack-connection chain=forward connection-state=established,related
En voor NAT:
/ip firewall nat add action=masquerade chain=srcnat out-interface=pppoe-out-xs4all
Verder moet je natuurlijk nog ff naar eigen smaak DNS en DHCP instellen.
Als ik in mijn testopstelling met een PC met routeros als pppoe en bandwith server gekoppeld via glas aan de RB2011 en mijn gewone PC met bandwithtest door de RB2011 ga testen, dan haal ik met TCP packets een snelheid rond de 270mbit.
Ik kan hem nu niet aan mijn live glasvezel hangen, want die is in gebruik.
Mijn routeros pc en gewone pc verbuiken daarvoor weinig CPU tijd, de RB2011 gaat naar de 100%.
Misschien kan iemand het testen op een echte verbinding en dan speedtest draaien?
270mbit is in ieder geval een stuk sneller dan +- 150mbit die ik eerst haalde.
Ik ben ook wel benieuwd hoe dit op een RB3011 werkt.
Je kunt dan op switch1 het LAN weglaten en dan juist switch2 helemaal voor je LAN gebruiken en daarop het interne IP adres zetten. Dan hoeft er dus geen vlan interface meer op ether1 en dan gaat het denk ik nog sneller.
De RB2011 heeft op switch2 alleen maar 100mbit poorten, dus daar lukt dat niet mee.
Je kunt denk ik nog meer snelheidswinst maken als je je firewall rules ook in de switchchip zet, maar dat heb ik nog niet geprobeerd.
Tot zover mijn ervaringen...