|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Winbox. Is net iets overzichtelijker, wat met name handig is als je niet weet wat je zoekt.powerboat schreef op zondag 27 maart 2022 @ 14:58:
Kan ik volgens jullie beter meteen de cli leren of toch eerst kijken via de gui?
Verwijderd
PRESS TABThralas schreef op zondag 27 maart 2022 @ 15:31:
[...]
Winbox. Is net iets overzichtelijker, wat met name handig is als je niet weet wat je zoekt.
Ik denk dat je hier het antwoord van elke genrieke cli vs gui vraag kan neerzetten. Namelijk dat als je weet waar het staat en hoe het werkt dat de cli vaak sneller is maar dat de GUI waarschijnlijk makkelijker is voor beginners omdat het wat gestructueerder is en dat het vaak duidelijker is wat er verwacht word.powerboat schreef op zondag 27 maart 2022 @ 14:58:
Hee Mikrotik guru's ik heb al een tijdje mikrotik speelgoed op de plank liggen maar door tijdgebrek er niet aan toegekomen.
Kan ik volgens jullie beter meteen de cli leren of toch eerst kijken via de gui?
Het hoeft geen of/of te zijn. In het geval van Mikrotik doe ik vaak dingen eerst even in Webfig, en dan zie ik wat voor changes dat in de command line opgeleverd heeft. Kan ik vanaf daar verder in de CLI.powerboat schreef op zondag 27 maart 2022 @ 14:58:
Hee Mikrotik guru's ik heb al een tijdje mikrotik speelgoed op de plank liggen maar door tijdgebrek er niet aan toegekomen.
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
ik ben zeker geen guru, maar...powerboat schreef op zondag 27 maart 2022 @ 14:58:
Voor kleine (snelle) zaken, of als ik diverse zaken tegelijkertijd wil zien, gebruik ik Winbox, dat geeft vaak een beter totaal plaatje omdat je meerdere schermen tegelijk kunt openen.
Voor het échte (of veel) werk gebruik ik idd ook de cli.
Of als ik even het internet voor mijn zoontje moet dicht zetten gebruik ik de Mikrotik app op mijn telefoon
[ Voor 6% gewijzigd door Thasaidon op 28-03-2022 12:59 ]
"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."
Gezien je tijdgebrek eerst GUI en daarna als het draait CLIpowerboat schreef op zondag 27 maart 2022 @ 14:58:
Me_dusa
Maar niet van een oud vrouwtje geweest en vermoedelijk wel een hoop kilometers gemaakt.Verwijderd schreef op zondag 27 maart 2022 @ 15:12:
[...]
Kan zo Marktplaats op, lichte gebruikssporen en in ooit in contact geweest met de hemelse Musk.
Ik ga er maar gewoon mee eens aan de slag. Dank je wel voor jullie advies.
Vooral bij firewall-regels is dat vaak sneller en minder foutgevoelig dan de GUI.
Heeft MikroTik ook hun ziel verkocht en hun apparatuur bedienbaar via een app gemaaktThasaidon schreef op maandag 28 maart 2022 @ 12:54:
Of als ik even het internet voor mijn zoontje moet dicht zetten gebruik ik de Mikrotik app op mijn telefoon
Zou ik erg jammer vinden!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
De app bestaat al even hoor...nero355 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 15:08:
[...]
Heeft MikroTik ook hun ziel verkocht en hun apparatuur bedienbaar via een app gemaakt
Zou ik erg jammer vinden!![]()
![]()
Vooral makkelijk om even snel iets te bekijken of aan te passen, zonder dat ik eerst een pc/laptop/chromebook hoef op te starten.
En uiteraard alleen toegang vanaf mijn LAN.
De home variant:
https://play.google.com/s...ndroid.mikrotikhome&gl=us
en de pro variant.
https://play.google.com/s...otik.android.tikapp&gl=us
geen idee wat het verschil is, ik ken alleen de pro variant
[ Voor 13% gewijzigd door Thasaidon op 29-03-2022 15:42 ]
Ik vind die app ideaal, gebruik meestal de CLI maar als ik ff snel iets moet checken gewoon de app.kaaas schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 15:15:
@nero355 Die is er al een paar jaar. Maaar als je winbox uit zet doet ie het niet dus misschien helpt dat
Iets anders, wat voor throughput halen jullie met Wireguard op de RB5009? Ik kom aan krap 6MB/s met mijn 1000/1000 glas verbinding...
Check sowieso eerst even met /tool/profile in je CLI of het CPU bound is, hoeft niet per se het wireguard process te zijn, maar kan bijvoorbeeld zijn dat je firewall verkeerd staat. Als je de bandwidth test server op dezelfde router draait heeft dat ook natuurlijk impact, al zou dat met een RB5009 met zoveel cores niet een probleem moeten zijn denk ik, maar geen ervaring daarmee.DRAFTER86 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 18:38:
[...]
Iets anders, wat voor throughput halen jullie met Wireguard op de RB5009? Ik kom aan krap 6MB/s met mijn 1000/1000 glas verbinding...
Test anders ook even hoe het zich gedraagt over een LAN verbinding, misschien dat je even creatief moet doen man manual routes, maar je kan dan ook een boel dingen uitsluiten.
Ik heb helaas nog geen RB5009, maar met mijn RB2011's trek ik gewoon 50 Mbit mijn glaslijntje vol in beide richtingen met iperf3 zonder noemenswaardige cpu op mijn routers (ik heb mijn main router nog niet op 7 dus dnat wireguard traffic naar een spare waarop ik de testing branch van 7 draai).
[ Voor 5% gewijzigd door lier op 31-03-2022 09:17 ]
Eerst het probleem, dan de oplossing
Daarvoor heb ik een NAS draaien

Ik las ergens dat de makkelijkste manier om v7 te kunnen testen was om een een extra partitie aan te maken. Als V7 dan niet werkte dan zou je makkelijk weer terug kunnen switchen naar v6 partitie met de bijbehorende config.
Hoe werkt dat precies met partities, gaat het hier ook om (additionele nand of SD kaart??) partities op mikrotik embedded platform gebaseerde routers of enkel x86 mikrotik installaties.
Wat houden die container packages precies in?
NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict
Heb ook een NAS voor verschillende taken en een RPi clustertje. Maar zou het wel fijn vinden om wat core functionaliteit zoals DNS/PiHole op een router onder te brengen kwa redundancy.
Partitions werken volgens mij op de meeste hardware van mikrotik: https://wiki.mikrotik.com/wiki/Manual:Partitions Op zich kan je ook makkelijk zat een oude firmware terugzetten en een config import doen (moet je wel je config geexport hebben natuurlijk). Als zal het met partities net iets sneller gaan.WeaZuL schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 13:11:
[...]
Ik las ergens dat de makkelijkste manier om v7 te kunnen testen was om een een extra partitie aan te maken. Als V7 dan niet werkte dan zou je makkelijk weer terug kunnen switchen naar v6 partitie met de bijbehorende config.
Hoe werkt dat precies met partities, gaat het hier ook om (additionele nand of SD kaart??) partities op mikrotik embedded platform gebaseerde routers of enkel x86 mikrotik installaties.
Wat houden die container packages precies in?
Container package zorgt er voor dat je Docker images kan draaien. Je kan dan dus additionele software (DNS, PiHole, MQTT, monitoring, etc) direct op de router draaien. Scheelt weer een Raspberry Pi.
Het is wel interessant, ik vraag mij af hoe je dan een partitie selecteert in de bootloader. Moet je dan met je console kabel ingelogd zijn of kan je telnetten in de bootloader om een partitie te selecteren om van te booten. Leuke usecase voor in de speeltuin. Ik las ook dat je kunt booten over ethernet, dat is nog mooier in een testomgeving?!aequitas schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 13:36:
[...]
Partitions werken volgens mij op de meeste hardware van mikrotik: https://wiki.mikrotik.com/wiki/Manual:Partitions Op zich kan je ook makkelijk zat een oude firmware terugzetten en een config import doen (moet je wel je config geexport hebben natuurlijk). Als zal het met partities net iets sneller gaan.
Interessant idd, dan zijn de mogelijkheden (bijna) eindeloos .... alleen die bugs. Ik had gisteren op het YT kanaal van the Berg toevallig een item bekeken over Ros7 en kan mij wel vinden in zijn mening. Dus de spare ccr1009 onder het stof vandaan trekken en upgraden naar Ros7 ... kijken hoe dat gaat.Container package zorgt er voor dat je Docker images kan draaien. Je kan dan dus additionele software (DNS, PiHole, MQTT, monitoring, etc) direct op de router draaien. Scheelt weer een Raspberry Pi.
Waarom dan niet gewoon een leuke Intel Atom NUC met een SSD erinaequitas schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 13:28:
Heb ook een NAS voor verschillende taken en een RPi clustertje.
Maar zou het wel fijn vinden om wat core functionaliteit zoals DNS/PiHole op een router onder te brengen kwa redundancy.
Voor Pi-Hole zijn er zelfs VRRP configs beschikbaar die door een aantal gebruikers op het officiële Pi-Hole Forum zijn gepost zoals : https://discourse.pi-hole...-pihole-ive-done-it/12716

Vandaag nieuwe rondes, nieuwe kansen

We've all been there..WeaZuL schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 09:37:
Gisteren via Romon mijn testomgeving geconfigureerd, echter moet je heel goed opletten welk apparaat je aan het configureren bent. Blijkbaar was ik niet bezig op mijn testomgeving maar op mijn "productie" omgeving met alle gevolgen van dien.
Vandaag nieuwe rondes, nieuwe kansen
[ Voor 4% gewijzigd door WeaZuL op 01-04-2022 15:13 ]
https://forum.mikrotik.com/viewtopic.php?t=184778
Zijn er al mensen die kunnen bevestigen dat IPTV en IPv6 van KPN werken op deze laatste builds?lier schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 08:51:
Stable is verhoogd naar 7.2:
https://forum.mikrotik.com/viewtopic.php?t=184778
Zolang je een connectie hebt kan je upgraden (en downgraden), de main en extra packages kan je vinden op https://mikrotik.com/download. Packages die in de root van opslag staan worden geïnstalleerd bij een reboot.
De unit zelf hoeft dus niet noodzakelijk een verbinding met internet te hebben.
- knip -
IPv6 via KPN werkt bij mij na de upgrade naar 7.2 IPTV heb ik zelf niet.superyupkent schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 09:00:
[...]
Zijn er al mensen die kunnen bevestigen dat IPTV en IPv6 van KPN werken op deze laatste builds?
Da's toch jammer.allure schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 19:37:
Zo, de update schopte bij de bridge interface overboord en ik moest de interfaces opnieuw openen en op apply klikken, daarna was de router met wat kleine hickups weer online.
Had je door die verdwenen bridge geen problemen met het benaderen van je router?
Vlekkeloos ging de update/upgrade dus niet.
Ik wilde vandaag op mijn testomgeving over naar v7 met mijn huidige IPtv config. Ik krijg echter tijdens de upgrade naar v7 de volgende melding:superyupkent schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 09:00:
[...]
Zijn er al mensen die kunnen bevestigen dat IPTV en IPv6 van KPN werken op deze laatste builds?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| admin@MikroTik] /system package update> set channel=upgrade [admin@MikroTik] /system package update> print channel: upgrade installed-version: 6.49.5 latest-version: 7.2 status: New version is available [admin@MikroTik] /system package update> download channel: upgrade installed-version: 6.49.5 latest-version: 7.2 status: multicast-7.2-tile.npk missing, use ignore-missing or disable package(s) |
Nu heb ik gezocht op dat multicast package maar kan daar nog weinig over vinden. Is het zo dat bij een update niet alle packages gelijk beschikbaar zijn? Of is het systeem van packages veranderd in v7 of mis ik iets anders?
Blijkbaar is er geen multicast package meer in v7 en zit IGMP proxy standaard onder het routing menu. We gaan het zien.
[ Voor 6% gewijzigd door WeaZuL op 06-04-2022 09:55 ]
Hier zit IGMP proxy in package routeros (arm). Voor tile geen idee, maar ik vermoed dat je ignore-missing kunt gebruiken en upgraden met behoud van functionaliteit.
* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans
idd:nescafe schreef op woensdag 6 april 2022 @ 09:59:
@WeaZuL
Hier zit IGMP proxy in package routeros (arm). Voor tile geen idee, maar ik vermoed dat je ignore-missing kunt gebruiken en upgraden met behoud van functionaliteit.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| [admin@MikroTik] /routing/igmp-proxy> /system/package/print Columns: NAME, VERSION # NAME VERSION 0 dude 7.2 1 routeros 7.2 [admin@MikroTik] /routing/igmp-proxy> print quick-leave: no query-interval: 2m5s query-response-interval: 10s [admin@MikroTik] /routing/igmp-proxy> |
Nu kijken of het allemaal werkt zoals verwacht ....
Het overzetten van mijn oude config ging zonder issues op de onderstaande uitzondering na. Ik denk dat deze optie te verwaarlozen valt?
1
2
3
4
5
6
7
| [admin@MikroTik] /routing bgp instance bad command name instance (line 1 column 14) [admin@MikroTik] set default disabled=yes no such item [admin@MikroTik] /ip/dhcp-server> /routing/bgp/ [admin@MikroTik] /routing/bgp> print bad command name print (line 1 column 1) |
[ Voor 23% gewijzigd door WeaZuL op 06-04-2022 10:57 ]
Kreeg dezelfde melding, gewoon met ignore-missing gedaan, tot nu toe nog geen problemen tegengekomen.WeaZuL schreef op woensdag 6 april 2022 @ 09:44:
[...]
Ik wilde vandaag op mijn testomgeving over naar v7 met mijn huidige IPtv config. Ik krijg echter tijdens de upgrade naar v7 de volgende melding:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 admin@MikroTik] /system package update> set channel=upgrade [admin@MikroTik] /system package update> print channel: upgrade installed-version: 6.49.5 latest-version: 7.2 status: New version is available [admin@MikroTik] /system package update> download channel: upgrade installed-version: 6.49.5 latest-version: 7.2 status: multicast-7.2-tile.npk missing, use ignore-missing or disable package(s)
Nu heb ik gezocht op dat multicast package maar kan daar nog weinig over vinden. Is het zo dat bij een update niet alle packages gelijk beschikbaar zijn? Of is het systeem van packages veranderd in v7 of mis ik iets anders?
edit:
Blijkbaar is er geen multicast package meer in v7 en zit IGMP proxy standaard onder het routing menu. We gaan het zien.
Net upgrade naar 7.2 gedaan. Had wel wat hikjes met de PPPoE kwa routing, maar dat was denk ik te doen omdat ik de experiabox nog op het netwerk heb zitten voor de VOIP en die de PPPoE kaapte voordat mijn Mikrotik kon verbinden.superyupkent schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 09:00:
[...]
Bij mij werken nu zowel IPv6 als IPTV.
Weten jullie of de MikroTik kieskeurig is met wat voor DAC erin gestoken word?
Ik zat aan deze te denken: https://www.fs.com/de-en/...?attribute=1317&id=222470
Maar ik kan Mellanox of FS kiezen
Edit: Er zit gewoon dual compatibility in de mogelijkheden.. LE-ZEN...

[ Voor 9% gewijzigd door Tylen op 07-04-2022 13:11 ]
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Mellanox you say? Wellicht dat dat is waarom mijn optics het laatst een keer niet lekker deden icm deze switches. Qua DAC's werkte het gewoon als ik ze flashte met Mikrotik firmware.Tylen schreef op donderdag 7 april 2022 @ 13:08:
Ik wil de MikroTik CRS326-24S+2Q+RM gaan halen voor mijn Nutanix trainings lab. De nodes hebben mellanox interfaces en ik moet dus een werkende DAC ervoor hebben.
Weten jullie of de MikroTik kieskeurig is met wat voor DAC erin gestoken word?
Flashen? Zeker. Ik zou FlexOptix aanraden. Kan je ook alvast door hen laten flashen in het geval van optics. Bestel je (wellicht alleen als bedrijf) dan kan je ook een gratis apparaat bestellen om ze zelf mee te flashen, ik denk dat dat voor een DAC verplicht is bij FlexOptix.
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Ik had mijn bericht al aangepast. Ze hebben dual mode dac kabels. Dus dat moet werken. Heb er 24 nodig dus beetje zonde om programmeerbare te halen. HEt is alleen maar voor trainingsdoeleinde. Meeste van de tijd staat alles uit.Freeaqingme schreef op donderdag 7 april 2022 @ 13:13:
[...]
Mellanox you say? Wellicht dat dat is waarom mijn optics het laatst een keer niet lekker deden icm deze switches. Qua DAC's werkte het gewoon als ik ze flashte met Mikrotik firmware.
Flashen? Zeker. Ik zou FlexOptix aanraden. Kan je ook alvast door hen laten flashen in het geval van optics. Bestel je (wellicht alleen als bedrijf) dan kan je ook een gratis apparaat bestellen om ze zelf mee te flashen, ik denk dat dat voor een DAC verplicht is bij FlexOptix.
Ik heb sinds een paar maanden KPN glasvezel (1gbps), met een nokia kastje welke de glaskabel omzet naar UTP, om vervolgens de Experiabox in te gaan.
Nou irriteer ik mij bijhoorlijk aan de Experiabox, enorm trage webinterface, weining instelmogelijkheden, en nu meest recent, een ipv6 dns-server die ik niet kan uitzetten of vervangen.
Ik ben dus opzoek naar een nieuwe modem/router die de experiabox kan vervangen, en het liefst ook de nokia mediaconverter (scheelt weer een kastje). Nou viel mijn oog op de Mikrotik hEX S. Deze heeft veel instelmogelijkheden, tweakbaar en kan direct de glasvezel aan van KPN (denk ik?).
Heeft er iemand ervaring met de hEX S en zou dit een goede keuze zijn als vervanging van de huidige kastjes? Kan deze de volle snelheid van de 1gbps glasvezel aan? Of zijn er binnen de Mikrotik lineup betere opties die ik over het hoofd zie?
Wat betreft tweakbaarheid en instelmogelijkheden hebben alle Mikrotik routers het zelfde OS en software features. Je zult alleen verschil hebben in interne hardware (switch chips of CPU/memory) of poorten/uitbreidmogelijkheden.
De hEX S kan net aan gigabit routen met firewall, maar ook alleen grote pakketten, bij kleinere pakketten loopt de snelheid rap terug. Dus beetje afhankelijk van je gebruik of je die gigabit gaat voltrekken. Ook moet je kijken wat je aan de lan kan wil. Heb je daar al een switch hangen? Of wil je juist wat meer met VLAN's gaan doen. Dan kan een andere router met meer poorten sowieso beter zijn, RB4011 of RB5009.
Ik zou je aanraden om dat Nokia ONT kastje gewoon lekker te laten voor wat het is en alleen een eigen Router erachter te zetten!GN!T!ON schreef op donderdag 7 april 2022 @ 16:39:
Ik heb sinds een paar maanden KPN glasvezel (1gbps), met een nokia kastje welke de glaskabel omzet naar UTP.
Ik ben dus opzoek naar een nieuwe modem/router die de experiabox kan vervangen, en het liefst ook de nokia mediaconverter (scheelt weer een kastje). Nou viel mijn oog op de Mikrotik hEX S. Deze heeft veel instelmogelijkheden, tweakbaar en kan direct de glasvezel aan van KPN (denk ik?).
Voor GPON/XGS-PON heb je zo'n kastje gewoon nodig en heb je verder heel weinig tot geen opties voor eigen apparatuur die je daar voor kan inzetten!
Goed om te weten voor het Pi-Hole TopicNou irriteer ik mij bijhoorlijk aan de Experiabox, enorm trage webinterface, weining instelmogelijkheden, en nu meest recent, een ipv6 dns-server die ik niet kan uitzetten of vervangen.
Heeft dat ding ook een bepaalde versie in de naam of een bepaalde modelnaam vanuit de fabrikant ??
Ik volg dit topic vanwege de RB5009 dus ik zou heel eerlijk gezegd meteen voor dat model kiezen!Heeft er iemand ervaring met de hEX S en zou dit een goede keuze zijn als vervanging van de huidige kastjes? Kan deze de volle snelheid van de 1gbps glasvezel aan? Of zijn er binnen de Mikrotik lineup betere opties die ik over het hoofd zie?
Trunk poort accepteert alleen tagged verkeer. Access poort accepteert alleen untagged verkeer. Hybrid accepteert allebei.powerboat schreef op donderdag 7 april 2022 @ 21:39:
Ben nu lekker aan het oefenenen bezig met vlan's. Weet iemand het verschil in Jip & Janneke taal wat het verschil is tussen "Trunk and Accessports" en "Trunk and Hybrid ports"?
Tenminste zo werkt het bij Mellanox.
Simpel : https://geek-university.c...nd-trunk-ports-explained/powerboat schreef op donderdag 7 april 2022 @ 21:39:
Ben nu lekker aan het oefenenen bezig met vlan's.
Weet iemand het verschil in Jip & Janneke taal wat het verschil is tussen "Trunk and Accessports" en "Trunk and Hybrid ports"?
Uitgebreider : https://www.geeksforgeeks.org/access-trunk-ports/
Search : https://duckduckgo.com/?q=trunk+and+access+ports+explained
Lees ze!
Thx, dan heb ik het toch goed!Tylen schreef op donderdag 7 april 2022 @ 22:40:
[...]
Trunk poort accepteert alleen tagged verkeer. Access poort accepteert alleen untagged verkeer. Hybrid accepteert allebei.
Tenminste zo werkt het bij Mellanox.
https://forum.mikrotik.com/viewtopic.php?t=143620
Ah check. Dan houdt ik het lekker bij UTP. Vroegah (heel vroeger) wel wat met glas gewerkt op netwerkgebied maar ik weet er niet veel meer van.nero355 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 18:43:
[...]
Ik zou je aanraden om dat Nokia ONT kastje gewoon lekker te laten voor wat het is en alleen een eigen Router erachter te zetten
Voor GPON/XGS-PON heb je zo'n kastje gewoon nodig en heb je verder heel weinig tot geen opties voor eigen apparatuur die je daar voor kan inzetten!
Ik kwam er zelf achter omdat ik nu Adguard Home heb geinstalleerd en ik niet kon verklaren waarom de ene DNS query wel via daar verliep en de ander niet.Na zoeken kwam ik een topic tegen op het KPN forum dat er een ipv6 DNS server draait (omdat KPN mijnmodem.kpn wil laten werken icm met SSL begreep ik). Je kan in de webinterface dus wel een ipv4 dns adres meegeven, maar als je een ipv6 adres in het textveld plakt dan geeft deze een error. Het is nu dus gewoon willekeur of een device via adguard de dns doet of via de kpn box over ipv6, tenzij ik ipv6 uitschakel, of op alle devices handmatig de dns ga instellen. beidden heb ik geen fut voor.Goed om te weten voor het Pi-Hole Topic
Heeft dat ding ook een bepaalde versie in de naam of een bepaalde modelnaam vanuit de fabrikant ??
Volgens de webinterface is het een Sagemcom F5359, op de sticker staat:
KPN Box 12
Sagemcom P/N 253843769
Zal ik eens naar gaan kijkenIk volg dit topic vanwege de RB5009 dus ik zou heel eerlijk gezegd meteen voor dat model kiezen!
Die kan absoluut niet de snelheid aan, tenzij je IPv6 niet meerekent.!GN!T!ON schreef op donderdag 7 april 2022 @ 16:39:
Heeft er iemand ervaring met de hEX S en zou dit een goede keuze zijn als vervanging van de huidige kastjes? Kan deze de volle snelheid van de 1gbps glasvezel aan?
Getallen van de site geven een aardige indruk van relatieve performance, maar voor de absolute getallen kun je dat beter met een korreltje zout nemen. Meeste van die tests zijn namelijk op basis van hardware offloading, maar bij een thuisaansluiting zijn er twee zaken die daarbij roet in het eten gooien: PPPoE en IPv6.
IPv6 is niet offloaded en zal daarom ~300 Mbit/s halen (obv. extrapoleren van hAP ac²). Ook als je dat in principe niet erg vindt is dat het in de praktijk al gauw wel: je krijgt al snel frame drops op IPTV als alle cores op 100% staan.
Normaalgesproken zou ik zeggen RB4011 of RB5009, en eigenlijk alleen de laatste kopen omdat het voor de prijs weinig uitmaakt(e).Zal ik eens naar gaan kijken
Ware het niet dat de RB5009 overal uitverkocht is, en op z'n vroegst over drie maanden pas weer verkrijgbaar is (afgaande op InterProjekt). Ook de RB4011 is lastig verkrijgbaar. Kan nog wel eens een lastige worden..
https://mikrotik.com/product/crs504_4xq_in
Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot
Leuk! Blij dat Mikrotik de laatste tijd ook wat meer 25/100 Gbit spul doet. Wat ik wel jammer vind is dat zo'n switch als dit nog steeds maar 16MB flash geheugen heeft. Wat zou de beperking kunnen zijn om er niet - ik zeg maar wat - 256 MB in te stoppen?
Verder kan je natuurlijk met 4x QSFP28 dat met een break-out cable uitsplitsen naar 16x 25 Gbit. Maar da's niet in alle situaties even praktisch. Ik wacht nog steeds op iets als 24x 25Gbit + 4x 100Gbit ofzo. Gelukkig ben ik geduldig

[ Voor 0% gewijzigd door Freeaqingme op 08-04-2022 13:09 . Reden: Ik vindt -> ik vind (oeps...) ]
Ik ga over een paar weken over van Ziggo naar KPN Glas, ook 1 gbps. Ik gebruik nu een hEX PoE (RB960PGS) en heb geen directe behoefte aan IPv6. Zou dat dan wel (tijdelijk, tot de RB5009 weer leverbaar is) uit kunnen?Thralas schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 12:11:
[...]
Die kan absoluut niet de snelheid aan, tenzij je IPv6 niet meerekent.
Getallen van de site geven een aardige indruk van relatieve performance, maar voor de absolute getallen kun je dat beter met een korreltje zout nemen. Meeste van die tests zijn namelijk op basis van hardware offloading, maar bij een thuisaansluiting zijn er twee zaken die daarbij roet in het eten gooien: PPPoE en IPv6.
IPv6 is niet offloaded en zal daarom ~300 Mbit/s halen (obv. extrapoleren van hAP ac²). Ook als je dat in principe niet erg vindt is dat het in de praktijk al gauw wel: je krijgt al snel frame drops op IPTV als alle cores op 100% staan.
[...]
Normaalgesproken zou ik zeggen RB4011 of RB5009, en eigenlijk alleen de laatste kopen omdat het voor de prijs weinig uitmaakt(e).
Ware het niet dat de RB5009 overal uitverkocht is, en op z'n vroegst over drie maanden pas weer verkrijgbaar is (afgaande op InterProjekt). Ook de RB4011 is lastig verkrijgbaar. Kan nog wel eens een lastige worden..
Nu Mikrotik volledig lijkt te focussen op de arm architectuur en ROS7 heeft met een nieuwere linux kernel, denk ik dat we vaker tof nieuw spul krijgen.Freeaqingme schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 12:47:
[...]
Leuk! Blij dat Mikrotik de laatste tijd ook wat meer 25/100 Gbit spul doet. Wat ik wel jammer vindt is dat zo'n switch als dit nog steeds maar 16MB flash geheugen heeft. Wat zou de beperking kunnen zijn om er niet - ik zeg maar wat - 256 MB in te stoppen?
Verder kan je natuurlijk met 4x QSFP28 dat met een break-out cable uitsplitsen naar 16x 25 Gbit. Maar da's niet in alle situaties even praktisch. Ik wacht nog steeds op iets als 24x 25Gbit + 4x 100Gbit ofzo. Gelukkig ben ik geduldig
Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot
Die moet sowieso een heel eind komen zou ik zeggen. Als je 'm toch al hebt kun je het gewoon proberen - laat het ons weten.Coppertop schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 12:50:
Ik ga over een paar weken over van Ziggo naar KPN Glas, ook 1 gbps. Ik gebruik nu een hEX PoE (RB960PGS) en heb geen directe behoefte aan IPv6. Zou dat dan wel (tijdelijk, tot de RB5009 weer leverbaar is) uit kunnen?
Yes, will do!Thralas schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 15:35:
[...]
Die moet sowieso een heel eind komen zou ik zeggen. Als je 'm toch al hebt kun je het gewoon proberen - laat het ons weten.
Ik ben trouwens ook op zoek naar een courante handleiding/instructies voor Mikrotik en KPN (Internet + TV). Op netwerkje.com vind ik wel eea. maar ik weet niet of dat compleet is. Ik wil me vast goed inlezen voor ik over 'moet'.
Ik heb opzich niet direct haast, als het even duurt om er een te bemachtigen dan is dat ook prima. Ik heb overigens geen TV van KPN, alleen internet, framedrops is een non-issue voor mij. Ook volle snelheid op IPv6 is niet direct een turn-off, maar met oog op de toekomst waarschijnlijk beter om te gaan voor een snellere unit.Thralas schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 12:11:
[...]
[...]
Normaalgesproken zou ik zeggen RB4011 of RB5009, en eigenlijk alleen de laatste kopen omdat het voor de prijs weinig uitmaakt(e).
Dank voor je input
Edit: Kwam net de normale Hex ook tegen. Ik heb deze net gekocht via routershop (non PoE versie, heb ik niet nodig, heb een PoE switch
Mocht 'ie het niet (voldoende) trekken dan kan hij door naar een vriend van mij en upgrade ik naar een RB4011 tzt.
[ Voor 10% gewijzigd door !GN!T!ON op 08-04-2022 18:18 ]
Iemand dit al eens gehad (en is er een fix voor)?
Verwijderd
De 4011 is een monstertje als je IKEv2 in router gaat gebruiken.
Speedtest geeft aan ~350Mbps met 57% CPU usage van hEX. Lijkt dus ongeveer 50% van de lijn te kunnen benutten.
Heb je hier misschien wat meer info over? Ik heb onder IP settings Allow Fast Path ingeschakeld, en onder de firewall regels aangemaakt voor related en established connections met action fasttrack connection. deze elk gevold door een action accept regel (begreep dat dit moest omdat niet elke connection fasttracked kan worden).Verwijderd schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 20:46:
De hEX is snel genoeg als je fastracking ook aanzet.
De 4011 is een monstertje als je IKEv2 in router gaat gebruiken.
/f/image/KMb0uaiIodaB8qjUdaBwvhOp.png?f=fotoalbum_large)
Ik zie onder IP settings nu een vinkje fasttrack Active. Maar packets en bytes blijven op 0 en ik zie geen verschil qua snelheid bij een speedtest.
Verwijderd
De dummy regel geeft al een hint dat er naar forwarded verkeer gekeken wordt.
Kleine nuance: input chain is verkeer dat direct naar de router gaat en de forward chain is verkeer dat door de router gaat.@!GN!T!ON Ik zie als chain input en dat is inkomend verkeer van buiten.
Verwijderd schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 21:21:
@!GN!T!ON Ik zie als chain input en dat is inkomend verkeer van buiten. Je hebt maar één fastrackregel nodig en dat is voor forwarded verkeer.
De dummy regel geeft al een hint dat er naar forwarded verkeer gekeken wordt.
:fill(white):strip_exif()/f/image/GpFKmyDkQbs6kK1yyzHfe60R.png?f=user_large)
Bingo, dankjewel!
Een fasttrack regel aangemaakt op chain forward, met related / established aangevinkt. Andere fasttrack regel verwijderd.
Verwijderd
Dit een handige pagina: https://help.mikrotik.com...uterOS-FlowofRoutedPacket
Merk op dat dit in de default firewall allemaal al goed staat - de reden waarom ik zou overwegen je config daarop te baseren.!GN!T!ON schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 21:36:
Een fasttrack regel aangemaakt op chain forward, met related / established aangevinkt. Andere fasttrack regel verwijderd.
Nu heb je geen firewall op forward (in de praktijk niet zo'n probleem achter NAT, maar het is niet zo netjes) en het is iets gangbaarder om het eind van input chain te droppen ipv reject
Wel goed om te zien dat het met offloading inderdaad goed werkt. Die 300 Mbit/s die je eerder zag is dus wat je kunt verwachten zonder offloading (bv. IPv6).
Moet er nog even mee gaan spelen
Hee Hmmbob Ik was aan het pogen om ivp6 werkend te krijgen nu7.2 uit is, maar bij mij werkt neigbourgh discovery niet. Oftewel mijn apparaten krijgen geen prefix en dus ook geen adres in de reeks alleen een local link. Volgens mij gebruik ik dezelfde setup als ik bij routeros 6 had dus ik snap niet waarom het nu niet werkt.
Had jij dit ook en zo ja wat was je oplossing.
Ik krijg wel een prefix van min provider.
Ik heb een adres toegevoegd aan de betreffende vlan interface
1
2
| /ipv6 address add address=::1 from-pool=ipv6-pool interface=vlan-10-prive |
Deze zie ik ook terug
1
| 24 G 2a02:xxxx:xxxx::1/64 ipv6-pool vlan-10-prive yes |
Maar kijk ik dan bij mijn prefix dan staat deze op invalid.
1
2
3
4
| /ipv6> nd/prefix/print Flags: X - disabled, I - invalid; D - dynamic 0 ID prefix=2a02:xxxx:xxxx::/64 6to4-interface=none interface=vlan-10-prive on-link=yes autonomous=yes valid-lifetime=4w2d preferred-lifetime=1w |
[ Voor 44% gewijzigd door kaaas op 12-04-2022 16:42 ]
Ik zou in ieder geval eens bij /ipv6/address/print kijken, omdat de nd entry dynamic is dat slechts een symptoom van iets anders dat niet werkt.
Glazen bol-gok: bij de migratie naar v7 waren er wat issues omtrent IPv6 als je PPPoE gebruikt. Zie: Thralas in "[MikroTik-apparatuur] Ervaringen & Discussie"
Sorry je hebt helemaal gelijk ik heb het even aangepast.
Je glazen bol ging over het krijgen van een prefix dat was stuk en dat is wat er nu gefixt is met versie 7.2. Vandaar dat ik nu bezig was mijn ipv6 instellen.
Wat werkt er wel?
Ipv6 local adressen werken.
DNS word uitgedeeld.
Ik kan pingen naar een ipv6 adres vanaf mijn router.
Wat werkt er niet.
Geen ND pakketjes als ik tcp dump draai.
Clients maken geen adres aan met de prefix.
Ik zal eens testen wat er gebeurd als ik met de hand een ipv6 adres aanmaak op een client
[ Voor 41% gewijzigd door kaaas op 12-04-2022 16:47 ]
Kun je radvd logging eens aanzetten? Als je dan je nd-entry disabled & enabled zou je iig wat debugging info moeten zien.
1
| /system logging add topics=radvd |
Bij mijn hosting provider configureer ik het adres wat ook bij mij server wordt gebruikt en verbinden is met instellingen in de firewall en prive-bridge. Alles dik in orde.
Omdat Ziggo een adres ter beschikking stelt van /56 heb je 256 /64 netwerken ter beschikking. Ik gebruik er één voor privé netwerk en één voor gastnetwerk. Nu veranderd soms vanzelf de prefix, of zoals ik het begrijp er word een ander netwerk gekozen van de mogelijke 256. Weg is mijn verbinding met internet via IPv6
Ik kom er maar niet achter hoe ik een statisch IP adres kan maken. Iemand een tip of hint?
Ik had die op disabled staan hoe stom.
Heel erg bedankt.
ipv6 werkt nu weer zoals het hoort.
Er staat nu een leverancier in de Pricewatch die voorraad RB5009 zegt te hebben. Ik heb het geprobeerd, morgen weet ik meerThralas schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 12:11:
[...]
[...]
EDIT:
Jup:
:strip_exif()/f/image/GWYRwDc9RiTPHs2FXrgftdcD.jpg?f=fotoalbum_large)
Intussen twee leveranciers. Prijs is wel 30 euro gestegen sinds gisteren...
[ Voor 16% gewijzigd door Coppertop op 15-04-2022 21:12 ]
Binnenkort volgt de overstap naar KPN glas 1Gbit. KPN maakt gebruik van PPPoE.
Zijn er mensen zijn die de combinatie PPPoE en een RB750Gr3 gebruiken en zoja, wat is de maximale doorvoersnelheid die jullie halen?
PPPoE is single-core bound en als ik zie dat de router het met 100Mbit/s GRE/IPsec al redelijk voor z'n kiezen krijgt is mijn vermoeden dat ik 1Gbit PPPoE wel kan vergeten.
Ben al aan het kijken naar de RB5009, maar ook daar kan ik geen speedtests met PPPoE van vinden. Iemand die ervaring heeft met de RB5009 icm KPN PPPoE?
Scroll eens een stuk terug en er wordt van alles besproken wat je waarschijnlijk wel wilt weten en mocht je meer informatie nodig hebben dan pak je de Search bovenaan erbij!Zerobase schreef op woensdag 20 april 2022 @ 16:38:
Ben al aan het kijken naar de RB5009, maar ook daar kan ik geen speedtests met PPPoE van vinden. Iemand die ervaring heeft met de RB5009 icm KPN PPPoE?
Tldr:rb5009 kan gigabit met pppoe prima aan. Pppoe is trouwens multicore op de mikrotik.
Sinds ik overgestapt ben naar PPPoE (migratie van Telfortprofiel naar KPN) heb ik eindelijk de beschikking over IPv6. Het interne netwerk is inmiddels volledig dual-stack. Linux / Windows systemen in het netwerk draaien volledig IPv6 met fall-back naar IPv4 indien nodig.
De MTU van de PPPoE tunnel is 1480. Een mangle rule zorgt verder voor MSS clamping (clamp-to-pmtu) van de PPPoE tunnel. Over een tijdje migreer ik naar glas, dan ben ik hopelijk van de MTU/MRU problemen verlost.
Waar ik nu tegenaan loop is dat draadloze devices in huis (iPad, iPhone, Android) hun IPv6 verbinding 'spontaan' verliezen als deze een tijdje niet gebruikt zijn.
De enige manier om IPv6 weer aan de praat te krijgen is de WiFi verbinding uitzetten/aanzetten. IPv6 werkt dan weer als een speer. Leg ik deze devices een minuutje aan de kant en herlaad dan bijv ipv6.google.com (of een andere IPv6-only site), dan krijg ik geen contact.
Is er iemand die dit gedrag bekend voorkomt?
Volgens deze pagina ondersteunt het model 'baby jumbo frames' dus zou je je PPPoE-interface op een mtu van 1500 moeten kunnen forceren.
Als dat niet werkt, werkt een MTU van 1492 meestal ook. Je dient deze voor IPv6 dan ook te adverteren (zie hieronder, ipv6 nd).
Het probleem met wegvallende IPv6 op mobiele apparaten kun je oplossen door de ra lifetime (flink) te verhogen, naar 9000 sec bijv. Probleem is dat mobiele apparaten nog wel eens multicasts missen en sinds deze aanpassing heb ik er zelf geen last meer van.
1
2
3
4
5
6
7
8
| /interface pppoe-client add disabled=no interface=ether1 max-mtu=1492 name=pppoe1 password=kpn user=kpn /ipv6 dhcp-client add interface=pppoe1 pool-name=pppoe1 request=prefix /ipv6 address add address=::1 from-pool=pppoe1 interface=bridge /ipv6 nd set [ find default=yes ] mtu=1492 ra-lifetime=2h30m |
[ Voor 3% gewijzigd door nescafe op 07-05-2022 09:39 ]
Vwb het wegvallen van IPv6 op wireless apparaten: Ik heb de ra-lifetime aangepast naar 2,5 uur maar dat heeft geen effect. Ik merk bovendien ook net op dat op mijn Linux server de default route naar de buitenwereld na een reboot even werkt, maar daarna ook niet meer:
1
2
3
4
5
6
| root@server:~# ip -6 r s ::1 dev lo proto kernel metric 256 pref medium 2a02:xxxx:xxxx::/64 dev eth0.10 proto kernel metric 256 pref medium fe80::/64 dev eth0 proto kernel metric 256 pref medium fe80::/64 dev eth0.10 proto kernel metric 256 pref medium default via fe80::xxxx:xxxx:xxxx:xxxx dev eth0.10 metric 1024 onlink pref medium |
1
2
| root@server:~# ping -6 tweakers.net PING tweakers.net(tweakers.net (2001:9a8:0:e:1337:0:80:2)) 56 data bytes |
Systemen binnen dezelfde /64 prefix kan ik blijven pingen, maar alles daarbuiten dus niet meer.
Het lijkt erop dat het issue met de wireless devices niet op zichzelf staat, maar dus ook speelt bij lokale bedrade systemen. Alleen mijn Windows-11 PC heeft nergens last van.
Vanaf de Mikrotik router blijft IPv6 werken:
1
2
3
4
5
6
7
| [admin@router] /ping 2001:9a8:0:e:1337:0:80:2 SEQ HOST SIZE TTL TIME STATUS 0 2001:9a8:0:e:1337:0:80:2 56 56 11ms echo reply 1 2001:9a8:0:e:1337:0:80:2 56 56 11ms echo reply sent=2 received=2 packet-loss=0% min-rtt=11ms avg-rtt=11ms max-rtt=11ms [admin@router] |
Straks nog maar weer een keer snifferen ...
nescafe schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 09:37:
@Zerobase
Volgens deze pagina ondersteunt het model 'baby jumbo frames' dus zou je je PPPoE-interface op een mtu van 1500 moeten kunnen forceren.
Als dat niet werkt, werkt een MTU van 1492 meestal ook. Je dient deze voor IPv6 dan ook te adverteren (zie hieronder, ipv6 nd).
Het probleem met wegvallende IPv6 op mobiele apparaten kun je oplossen door de ra lifetime (flink) te verhogen, naar 9000 sec bijv. Probleem is dat mobiele apparaten nog wel eens multicasts missen en sinds deze aanpassing heb ik er zelf geen last meer van.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 /interface pppoe-client add disabled=no interface=ether1 max-mtu=1492 name=pppoe1 password=kpn user=kpn /ipv6 dhcp-client add interface=pppoe1 pool-name=pppoe1 request=prefix /ipv6 address add address=::1 from-pool=pppoe1 interface=bridge /ipv6 nd set [ find default=yes ] mtu=1492 ra-lifetime=2h30m
Om een MTU van 1500 mogelijk te maken moet je de MTU van de interface waar je de PPPOE client op draait eerst een MTU verhogen naar 1508. PPPOE "kost" je 8 bytes van de MTU van de inkomende interface.Zerobase schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 10:30:
@nescafe: Een MTU van 1500 pakt 'ie niet, 1492 gaat echter wel. Als ik de MTU forceer op 1500 dan schakelt de router uit zichzelf weer terug naar 1480.
Zou je met mij je ipv6 config willen delen? Kom er niet helemaal uit.CeesBak schreef op woensdag 13 april 2022 @ 17:31:
Bijna alles opgelost, nog één uitdaging over. Voor IPv4 kan mijn server kan worden bereikt door configureren van NAT, firewall en het DNS-record bij mijn hosting provider. Ook ipv6 DUAL-Stack werkt prima.
Bij mijn hosting provider configureer ik het adres wat ook bij mij server wordt gebruikt en verbinden is met instellingen in de firewall en prive-bridge. Alles dik in orde.
Omdat Ziggo een adres ter beschikking stelt van /56 heb je 256 /64 netwerken ter beschikking. Ik gebruik er één voor privé netwerk en één voor gastnetwerk. Nu veranderd soms vanzelf de prefix, of zoals ik het begrijp er word een ander netwerk gekozen van de mogelijke 256. Weg is mijn verbinding met internet via IPv6
Ik kom er maar niet achter hoe ik een statisch IP adres kan maken. Iemand een tip of hint?
Voor de volledigheid ook een overzicht van mijn netwerk inclusief VLAN's toegevoegd. Het gedrag is ook voorbehouden aan de twee trunk poorten van de router (RB4011).
:strip_exif()/f/image/858QnLUOOQfXNX4vnodQJpsf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JpecOPbxAkJDYy8ig4bmQFHy.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/06sMhGZM6KuISEazlHYrZHEb.jpg?f=user_large)
Dit werkt blijkbaar alleen als de fasttrack filter rule is uitgeschakeld (wat weer negatief uitpakt voor de CPU belasting)?
Die kans zit er dik in, meer hier.zx9r_mario schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 11:43:
In Routeros 7.2.3 heb ik een simple queue aangemaakt voor VoIP volgens deze howto.
Dit werkt blijkbaar alleen als de fasttrack filter rule is uitgeschakeld (wat weer negatief uitpakt voor de CPU belasting)?
Het zou dus kunnen werken met fasttrack, maar de cpu load zal niet veel lager worden door het gebruik van de queues?
Maar je moet toch juist ook al het andere verkeer in een queue stoppen zodat je het verkeer in de VoIP queue voorrang kan geven op de andere queue? En als je het andere verkeer fasttracked dan gaat het niet meer door de queue. Dus heb je eigenlijk alleen je VoIP verkeer benadeeld door het niet meer te laten fasttracken.kaaas schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 12:27:
@zx9r_mario Dat ligt er aan hoe specifiek je de regel voor je fasttrack regel kunt maken. Als je een heel specifieke regel kunt aanmaken voor je voip dan gaat het meeste verkeer als nog via fasttrack
Verder in de howto wordt 'all other traffic' gelimiteerd tot een bepaalde ingestelde bandbreedte. Is dit dynamisch te maken zodat 'all other traffic' alle bandbreedte krijgt en als er voip verkeer is, de 'all other traffic' dynamisch wordt gelimiteerd?
https://wiki.mikrotik.com...ate_limitation_principles
CIR (Committed Information Rate) – (limit-at in RouterOS) worst case scenario, flow will get this amount of traffic rate regardless of other traffic flows. At any given time, the bandwidth should not fall below this committed rate.
MIR (Maximum Information Rate) – (max-limit in RouterOS) best case scenario, maximum available data rate for flow, if there is free any part of bandwidth.