[MikroTik-apparatuur] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 35 ... 54 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S4All
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
@martinschilder wat je voor nu ook kan doen is natuurlijk Bridge-LAN voor de stb gebruiken en dan DTV omdopen naar je vlan voor je pc's
Dan kun je in ieder geval verder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02:12
nescafe schreef op maandag 14 februari 2022 @ 15:57:
@Maxwp @orvintax het voordeel van het inrichten van losse entry's is dat je a) lijsten met duizenden entry's kunt aanmaken en b) adreslijstentry's afzonderlijk kunt enablen/disablen.

Je kunt de address list-structuur min of meer vergelijken met interface lists en bridge port members, alleen hebben hebben deze een gekoppelde entiteit (interface list list en/of bridge) en address list een 'vrije' address list-naam.

Hier is echt wel over nagedacht. In feite benoemen jullie de stijle leercurve van MikroTik en dit is idd een bekend struikelblok :)
ze hadden ook voor beide kunnen kiezen zodat je het zelf kan inrichtend zoals je voor jou situatie het beste is
dat zou past echt goed zijn ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 12:13
martinschilder schreef op maandag 14 februari 2022 @ 08:07:
Ik heb nu een aantal dagen de config van @Hmmbob er in zitten op basis van de 7.2rc3 software. Helaas nog best vaak de stb-nmc-400 voorbij zien komen.
Net voetballen gekeken, en nu heb ik deze error ook zien gebeuren hier. Opvallend: 2x na ongeveer een uur kijken. Even op en neer zappen lost het op, maar is niet fijn. Nog maar eens kijken naar een oplossing....

Rb5009 op 7.1.2.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinschilder
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 01-09 13:16
S4All schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 16:58:
@martinschilder wat je voor nu ook kan doen is natuurlijk Bridge-LAN voor de stb gebruiken en dan DTV omdopen naar je vlan voor je pc's
Dan kun je in ieder geval verder :)
daar zat ik ook nog aan te denken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchylex
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Ik heb nog een vraagje t.a.v. het instellen van mijn Rb5009:

Ik wil graag 2 trunks maken waarover 6 vlans lopen naar de Distributed switch en deze aanbieden op 2 ESX servers. Ik wil dus bijvoorbeeld eth7 aansluiten op Esx1 en eth8 aansluiten op Esx2. De apparaten in de VLANS moeten allemaal met elkaar kunnen praten, in eerste instantie. Daarna zal ik met FW regels de boel meer dichtzetten.

Het lijkt mij dat dit geen hele rare case is en dat het zou moeten kunnen. Na het kijken van veel filmpjes en documentatie kom ik er niet helemaal meer uit. Thx alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchylex
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Dutchylex schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 09:34:
Ik heb nog een vraagje t.a.v. het instellen van mijn Rb5009:

Ik wil graag 2 trunks maken waarover 6 vlans lopen naar de Distributed switch en deze aanbieden op 2 ESX servers. Ik wil dus bijvoorbeeld eth7 aansluiten op Esx1 en eth8 aansluiten op Esx2. De apparaten in de VLANS moeten allemaal met elkaar kunnen praten, in eerste instantie. Daarna zal ik met FW regels de boel meer dichtzetten.

Het lijkt mij dat dit geen hele rare case is en dat het zou moeten kunnen. Na het kijken van veel filmpjes en documentatie kom ik er niet helemaal meer uit. Thx alvast!
Update: Heb al de helft voor elkaar gekregen door:
- Een bonding te maken van eth5 en eth6 met de naam BondingEsx1
- Aanmaken van de Vlan Interfaces
- Koppelen van een ip adres en DHCP scope
- Koppelen van de Vlan interfaces aan de BondingEsx1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-C2rcWeNcLlt3ysUSV3CDzcX4OM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SOoiSXLL4HmVkDF0vCUNkcs3.png?f=user_large

Alles lijkt te werken, ook in Esx _/-\o_

Vraag die overblijft: Hoe kan ik het beste mijn 2e ESX server koppelen? Alles dubbel aanmaken, dus ook de Vlan interfaces?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:38

lier

MikroTik nerd

Valt me op dat je gebruik maakt van meerdere bridges,...mooiste is (naar mijn mening) om met 1 bridge te werken. Deze tutorial is wat mij betreft het meest toegankelijk (waarbij veel YouTube filmpjes rotzooi zijn):
https://forum.mikrotik.com/viewtopic.php?f=23&t=143620

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaaas
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:48
@hmmbob en @martinschilder
Zou je als test je tv vlan toegang willen geven op de input chain.
dus bijv
chain=input action=accept in-interface=vlan1.4-iptv
En die goed boven aan willen zetten kijken of je dan nog steeds die stb-nmc-400 voor bij ziet komen.
Als dat weg is kunnen we gaan kijken hoe je dat specifieker maakt. Zoveel vertrouw ik kpn nou ook weer niet dat ze vrij toegang hebben op de input chain vanaf het tv vlan.
Uiteraard deze regel zodra je het succesvol getest hebt ook weer disabelen zie boven genoemde reden.

Is er nog een reden dat de DTV in een appart vlan moet? Ik wil wel de config ff opschonen en bijschaven.
Je hebt nu bijv vlans in je bridge maar doet niet aan vlan filtering en zo zijn er nog wel een paar dingen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thasaidon
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-09 15:58

Thasaidon

If nothing goes right, go left

Dit hadden jullie vast al gezien, maar bij deze nog een keer:

MikroTik introduceert router in PCIe-kaartformaat
nieuws: MikroTik introduceert router in PCIe-kaartformaat

"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hmmbob
7.1.3 is uit: https://forum.mikrotik.com/viewtopic.php?t=183474
RouterOS version 7.1.3 has been released "v7 stable" channel!

Before an upgrade:
1) Remember to make backup/export files before an upgrade and save them on another storage device;
2) Make sure the device will not lose power during upgrade process;
3) Device has enough free storage space for all RouterOS packages to be downloaded.

What's new in 7.1.3 (2022-Feb-11 21:20):

*) bridge - fixed PPPoE packet forwarding when using "use-ip-firewall-for-pppoe" setting;
*) bridge - fixed bridge filter and NAT rules on ARM64 and TILE devices;
*) bridge - fixed filter and NAT "set-priority" action;
*) conntrack - properly detect helper status;
*) crs3xx - fixed watchdog timer functionality;
*) ppp - improved stability when handling large amount of connections simultaneously;
*) sms - increased "at-chat" timeout when sending SMS;
*) switch - improved switch chip initialization process on bootup for CCR2004-16g-2s+ devices;
*) vxlan - allow unsetting "group" and "interface" properties;
*) vxlan - fixed running state after reboot when using "interface" and "group" settings;
*) wireless - correctly preserve WMM priority when receiving packets;
*) wireguard - fixed IPv6 traffic processing with multiple peers;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:42
Van de week ook een (stiekem twee) nieuwe Winbox

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
en 7.2rc4 ook:
RouterOS version 7.2rc4 has been released "v7 testing" channel!

Before an upgrade:
1) Remember to make backup/export files before an upgrade and save them on another storage device;
3) Device has enough free storage space for all RouterOS packages to be downloaded.

What's new in 7.2rc4 (2022-Feb-22 13:37):

*) bgp - fixed VPNv4 route sending to remote peer;
*) bridge - fixed FastPath when using "frame-types=admit-only-untagged-and-priority-tagged" setting;
*) bridge - fixed IP address on untagged bridge interface when vlan-filtering is enabled (introduced in v7.2rc2);
*) bridge - fixed PPPoE packet forwarding when using "use-ip-firewall-for-pppoe" setting;
*) bridge - fixed destination NAT when using "use-ip-firewall" setting;
*) bridge - fixed filter and NAT "set-priority" on ARM64 devices;
*) bridge - fixed filter rules when using interface lists;
*) bridge - fixed priority tagged frame forwarding when using "frame-types=admit-only-untagged-and-priority-tagged" setting;
*) console - fixed terminal repainting on F5 and CTRL+L key press (introduced in v7.2rc2);
*) crs3xx - fixed watchdog timer functionality;
*) crs3xx - improved maximum allowed ACL rule calculation;
*) crs3xx - improved system stability when creating many ACL rules on CRS317, CRS309, CRS312, CRS326-24S+2Q+ and CRS354 devices;
*) l2tp - improved system stability when processing L2TP control messages;
*) lte - added MAC address and IPv6 LL address persistence after reboot on EG12 and EG18 modems;
*) lte - made "no" the default value for "use-network-apn" parameter;
*) ntp - allow adding duplicate server address if dynamic entry exists;
*) ntp - fixed multicast mode support;
*) ntp - improved IPv6 address support;
*) ospf - fixed default route origination when "default-originate=if-installed" "redistribute" is enabled;
*) ospf - fixed external LSA not updating after prefix netmask change;
*) ppp - added "comment" option for PPPoE servers;
*) ppp - improved stability when handling large amount of connections simultaneously;
*) queue - improved system stability when using more than 255 unique packet marks;
*) route - fixed ECMP load balancing in FastPath;
*) route - fixed route addition to VRF from BGP;
*) route-filters - renamed "*-set" to "*-list";
*) sms - increased "at-chat" timeout when sending SMS;
*) switch - fixed port-isolation misconfiguration detection when using multiple switches;
*) switch - improved switch chip initialization process on bootup for CCR2004-16g-2s+ devices;
*) ups - fixed UPS support;
*) vxlan - fixed "group" and "interface" setting reset after upgrade (introduced in v7.2rc2);
*) vxlan - fixed running state after reboot when using "interface" and "group" settings;
*) wifiwave2 - added "client-isolation" feature;
*) winbox - added "host-uniq" parameter to PPPoE client interface;
*) winbox - do not show "Antenna Scan" button on devices that do not support it;
*) wireguard - allow same peer's public key for different interfaces;
*) wireguard - fixed IPv6 traffic processing with multiple peers;
*) wireless - added "3gpp-info" parameter to interworking configuration;
*) wireless - added EAP-AKA to interworking's realm configuration;
*) wireless - correctly preserve WMM priority when receiving packets;
*) wireless - improved nv2 link stability;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:32
Iemand ervaring om een MikroTik bv 201a te gebruiken als WiFi extender/bridge met eduroam?

Dus dan wil ik op een poort een smartboard koppelen ivm updaten firmware van smartboarden.
Dan kan ik overal makkelijk dit doen gezien we geen utp meer in elk lokaal hebben maar wel ap’s.
Dit gaat dmv peap mschapv2 en aanmelden.
Vandaag zitten prutsen maar kreeg het niet werken.
Op een ander test WiFi met gewoon passphrase werkte het gelijk allerlei soorten instellingen geprobeerd helaas geen succes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:26
Als je de config van je beste poging post, kunnen mensen meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S4All
  • Niet online
kaaas schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 22:47:
hmmbob en martinschilder
Zou je als test je tv vlan toegang willen geven op de input chain.
dus bijv
chain=input action=accept in-interface=vlan1.4-iptv
En die goed boven aan willen zetten kijken of je dan nog steeds die stb-nmc-400 voor bij ziet komen.
Als dat weg is kunnen we gaan kijken hoe je dat specifieker maakt. Zoveel vertrouw ik kpn nou ook weer niet dat ze vrij toegang hebben op de input chain vanaf het tv vlan.
Uiteraard deze regel zodra je het succesvol getest hebt ook weer disabelen zie boven genoemde reden.

Is er nog een reden dat de DTV in een apart vlan moet? Ik wil wel de config ff opschonen en bijschaven.
Je hebt nu bijv vlans in je bridge maar doet niet aan vlan filtering en zo zijn er nog wel een paar dingen.
@hmmbob en @martinschilder hadden jullie dit nog geprobeerd?

Vrijdag wordt hier het internet van kpn op de glasvezel gezet en kan ik zelf gaan testen met mijn RB5009.
Ik had al een config van Me_dusa voor het Telfort profiel, dus die kan ik ook nog verbouwen en proberen.

Maar liever een direct goede config voor het KPN profiel :)
Dus voor alle prutsers en mijzelf: Is er niemand die zijn stabiele kpn config (liefst met vlans) wil delen?

Anders ga ik zelf prutsen, ik heb gelukkig een maand twee verbindingen en dus genoeg tijd om het stabiel te krijgen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Zijn er hier mensen met een RB5009UG die een > 1 Gbps abo hebben? En zoja wat doet de 2,5 Gbps bij jullie als WAN? Op het MikroTik-forum lees ik het ene horrorverhaal na het andere met een 2,5 Gbps uplink op die poort.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:32
@Thralas ben volgende week pas weer op de vestiging waar ik de router heb liggen :(.

Hoopte dat iemand zo wist welke instellingen ik nodig heb om op eduroam te kunnen connecten.

Ik kom er op terug dan met config

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Me_dusa
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-09 09:07

Me_dusa

Red een boom, eet een bever!

S4All schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 23:50:
[...]

Vrijdag wordt hier het internet van kpn op de glasvezel gezet en kan ik zelf gaan testen met mijn RB5009.
Ik had al een config van Me_dusa voor het Telfort profiel, dus die kan ik ook nog verbouwen en proberen.

Dus voor alle prutsers en mijzelf: Is er niemand die zijn stabiele kpn config (liefst met vlans) wil delen?

Anders ga ik zelf prutsen, ik heb gelukkig een maand twee verbindingen en dus genoeg tijd om het stabiel te krijgen :+
Pssst.. ik zit tegenwoordig op KPN :P

Me_dusa

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:56
Op de site van Mikrotik kom ik net de opvolger van de CCR1072 tegen: CCR2216-1G-12XS-2XQ:
- 16 core 2Ghz ARM cpu
- 128 MB storage
- 16 GB RAM
- 12 Number of 25G SFP28 ports
- 2 Number of 100G QSFP28 ports

Bij Interprojekt te koop voor 1948 euro. Mogelijk is dat ex BTW.

De CCR1072 kost bij Interprojekt 2185 euro. Denk dat je wel heel specifieke use cases moet hebben om nu nog die CCR1072 te kopen...

Edit: Ik ben wel benieuwd hoe de air flow loopt van deze dingen. In sommige setups plaats je de netwerkapparatuur aan de achterkant van je rack. Bij de CCR1072 ging de warme lucht naar de zijkant toe, maar ik denk dat het hierbij altijd in een vaste richting aan de achterkant van het apparaat er uit gaat.

[ Voor 22% gewijzigd door Freeaqingme op 24-02-2022 21:13 ]

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• S4All
  • Niet online
Me_dusa schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:17:
[...]

Pssst.. ik zit tegenwoordig op KPN :P
@Me_dusa Is je config nog veranderd?
In de versie die ik heb staat nog mac spoofing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinschilder
S4All schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 23:50:
[...]

Om eerlijk te zijn ik heb de rb5009 even in de kast gelegd. Ik heb nu de rb750 draaien met versie 6.49.3 er op en die doet eigenlijk wat het moet doen zonder de kpn error messages

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S4All
  • Niet online
Oke, ik heb een werkende config :)
Nu afwachten of alles soepel blijft draaien voor meerdere uren.

@Me_dusa
code:
1
2
3
4
5
6
Weet jij nog waarom je die er in gezet had?
add action=accept chain=input comment=Allow-IGMP-Proxy in-interface=WAN.vlan4 protocol=udp
add action=accept chain=input in-interface=WAN.vlan4 protocol=igmp
add action=accept chain=input in-interface=bridge-IPTV log=yes
add action=accept chain=forward in-interface=WAN.vlan4 protocol=udp
add action=accept chain=output out-interface=bridge-IPTV

Alleen deze werkt namelijk ook (tot nu toe :+ )
code:
1
add action=accept chain=forward in-interface=WAN.vlan4 protocol=udp

En te vroeg gejuicht :-(, nu maar alle regels er in :).
Hopelijk nu wel goed.

Toevoeging 19:19: net bijna een uur stabiel geweest. Ik moest helaas alleen weg 🤪

[ Voor 10% gewijzigd door S4All op 25-02-2022 19:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:19
Freeaqingme schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 21:10:
Op de site van Mikrotik kom ik net de opvolger van de CCR1072 tegen: CCR2216-1G-12XS-2XQ:
- 16 core 2Ghz ARM cpu
- 128 MB storage
- 16 GB RAM
- 12 Number of 25G SFP28 ports
- 2 Number of 100G QSFP28 ports

Bij Interprojekt te koop voor 1948 euro. Mogelijk is dat ex BTW.

De CCR1072 kost bij Interprojekt 2185 euro. Denk dat je wel heel specifieke use cases moet hebben om nu nog die CCR1072 te kopen...

Edit: Ik ben wel benieuwd hoe de air flow loopt van deze dingen. In sommige setups plaats je de netwerkapparatuur aan de achterkant van je rack. Bij de CCR1072 ging de warme lucht naar de zijkant toe, maar ik denk dat het hierbij altijd in een vaste richting aan de achterkant van het apparaat er uit gaat.
Is wel een topper hoor die CCR2216 kijkend naar de specs, die gaat er met de tijd waarschijnlijk wel komen.

Ben benieuwd met welke Factory firmware dit apparaat komt. Ben bang dat het routeros 7 is.

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sambaloedjek
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 17-09 20:03
Borromini schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:40:
Zijn er hier mensen met een RB5009UG die een > 1 Gbps abo hebben? En zoja wat doet de 2,5 Gbps bij jullie als WAN? Op het MikroTik-forum lees ik het ene horrorverhaal na het andere met een 2,5 Gbps uplink op die poort.
Heb hier een 5009 draaien sinds ie leverbaar was. "Slechts" 1gbps ISP abbo (op SFP), maar ik heb die eth1 2.5G poort aangesloten op een 2.5G switch met een batterij aan AP's erachter met ook 2.5G LAN aansluitingen. Totaal geen problemen met 7.2rc3. Doet wat het moet doen. Mocht je wantrouwig zijn met eth1 kun je nog altijd de 10Gbps SFP poort gebruiken voor >1gbps WAN aansluiting; werkt verder ook prima. Bij mijn power monitoring viel wel op dat gebruik van eth1 iets meer stroom vreet (1W meer).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaaas
@sambaloedjek

Let op dat als KPN gebruikt xgs-pon moet gebruiken en ik heb tot nog niemand gezien die dat gedaan heeft. Ik ben wel van plan het in de nabije toekomst uit te proberen, maar op dit moment zou ik het niemand aanraden die zijn internet nodig heeft.

Mocht jij het trouwens voor elkaar hebben met KPN
. welke sfp heb je en wat zijn je ervaringen?

[ Voor 15% gewijzigd door kaaas op 26-02-2022 21:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S4All
  • Niet online
Oké tot zover is het stabiel.

Ik ben nu de Firewall rules aan uitzoeken (die van Me_dusa) en ze specifieker aanmaken.
Maar de basis is er en werkt *O*

Ik heb 5 vlans gemaakt:
01 = mgmt and default
11 = Data
12 = TV
13 = Guests
14 = IOT

Ik zal volgende week mijn config wel posten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambaloedjek
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 17-09 20:03
kaaas schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 21:31:
@sambaloedjek

Let op dat als KPN gebruikt xgs-pon moet gebruiken en ik heb tot nog niemand gezien die dat gedaan heeft. Ik ben wel van plan het in de nabije toekomst uit te proberen, maar op dit moment zou ik het niemand aanraden die zijn internet nodig heeft.

Mocht jij het trouwens voor elkaar hebben met KPN
. welke sfp heb je en wat zijn je ervaringen?
Heb zelf Tmobile met een oude cheapy LC connector die ik in het verleden ook voor KPN en xs4all heb gebruikt. Met xgs-pon moet je idd uitkijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:30
Ik heb nu een Ubi EdgeRouter X, maar ben niet zo tevreden.
Wat ie doet, doet ie goed, maar...
Geen nieuwe images / support van Ubi
IPv6 instellingen zijn niet zichtbaar in de GUI
Ubi wil waarschijnlijk graag dat ik overstap op Unifi, maar hiermee lijkt nog minder mogelijk kwa instellingen (bijvoorbeeld DNS kan niet)

Daarom denk ik eraan om "vreemd te gaan" en over te stappen op Mikrotik.
Ik had de Hex op het oog mijn ERX te vervangen.

Ik heb weinig zin in configuratie via CLI of config files
Liever via een GUI.
Niet al te complex...
DHCP, DNS (eigen domein voor lokale netwerk, vaste namen voor machines FQDN), VLAN (kan ik ook VLAN op een poort configureren? Dat kan met ERX niet), firewall, IPv6.
Acme script (via timer 1x per 24 uur) voor automatisch installeren en verversen van Let's encrypt certificaten.
Wellicht een Pihole?

Als ik kijk voor een Hex, welke zijn dan aan te raden? Welke niet?
Ik heb nu 100Mbit internet.
Zelfs als ik over 5 jaar overstap op glasvezel, verwacht ik onder de 1Gbit te blijven kwa internet snelheid.
Mijn lokale netwerk verkeer loopt in principe niet over deze router, omdat de switches dat wel doen.
Alleen internet verkeer.
De ERX schijnt max 800Mbit aan te kunnen. Iets waar ik nog nooit problemen mee heb gehad.

Wat raden jullie aan?
Wat zijn jullie ervaringen?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:23
Ik heb zelf de HAP AC2. Kost misschien 4 euro meer dan de HEX, maar doet gigabit symmetrisch, dus performanceproblemen zal je er niet mee krijgen. MAAR....
Niet al te complex...
Ik weet niet of Mikrotik de juiste keuze is in dit geval.

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
citruspers schreef op zondag 27 februari 2022 @ 18:06:

[...]

Liever geen CLI of config files.
Geen DNS zone-file, waarbij een "." het verschil betekent tussen werken en niet werken...
Liever een GUI die ook wat input validatie kan doen of een lijstje met keuzes kan geven.
Mikrotik heeft RouterOS, toch?
Dit is toch een GUI?
Hiermee kan je toch alle basis instellingen doen?
DHCP, DNS, VLAN, IPv6, firewall...
De eenvoudige config.
Geen pppoe of ipsec of VPN, dat gebruik ik allemaal niet.

Zo te zien doet de HAP AC2 ook wireless.
Dat hoeft voor mij niet.
De router staat in de meterkast.
Losse APs hangen daar in huis waar het ontvangst het beste is.
Of is de AC2 zonder wifi ook al veel beter dan de Hex?

[ Voor 15% gewijzigd door GarBaGe op 27-02-2022 18:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thralas
citruspers schreef op zondag 27 februari 2022 @ 18:06:
Ik heb zelf de HAP AC2. Kost misschien 4 euro meer dan de HEX, maar doet gigabit symmetrisch, dus performanceproblemen zal je er niet mee krijgen. MAAR....
Inderdaad. Een hEX kopen zou ik niet doen. hAP ac² of ac³ is een veel betere keus.
Al eens eerder gezegd, maar: MikroTiks spullen zijn eerder uitgebreid dan complex.

Complex is het alleen als je niet weet hoe netwerken werken, maar dat staat in principe los van de fabrikant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

GarBaGe schreef op zondag 27 februari 2022 @ 18:45:
Mikrotik heeft RouterOS, toch?
Dit is toch een GUI?
Nee, RouterOS is een OS als in Operating System, dus de software waar alles op draait.

Ja, je kunt dit benaderen via een CLI (ssh/telnet), of een GUI (webbrowser) of zelfs separate software WInBox welke je een GUI stijl interface geeft.

Maar MikroTik is niet voor mensen die het out of the box werkend willen hebben. Je zult echt een minimale configuratie moeten instellen. En ja, dat kan makkelijk via de GUI, maar je moet wel weten waar je mee bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
Draait elk Mikrotik zijn eigen RouterOS?
Is er dan ook een aggregatie mogelijk?
Bijvoorbeeld een VLAN definitie op je router die je ook wilt gebruiken op een switch of een access point?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• citruspers
Thralas schreef op zondag 27 februari 2022 @ 18:46:

Al eens eerder gezegd, maar: MikroTiks spullen zijn eerder uitgebreid dan complex.

Complex is het alleen als je niet weet hoe netwerken werken, maar dat staat in principe los van de fabrikant.
Nee, dit wil er bij mij echt niet in. Neem bijvoorbeeld de kronkels voor het toevoegen van een trunk. Dan moet je:

* Virtuele interfaces aanmaken op de desbetreffende fysieke interface, eentje voor elk vlan in je trunk.
* Bridges aanmaken voor elk van die vlans
* Elk van die virtuele vlan interfaces toevoegen aan hun eigen bridge

Terwijl ondertussen in cisco land (wat ik toch ook geen eenvoudig systeem zou willen noemen):

* Deze poort is nu een trunk
* Over deze trunk mogen deze vlans.

2 stappen. Recht-toe-recht-aan.

En dan heb ik het niet eens over PFSense/OpnSense, Sophos, Unifi, Netgear enzovoort, waar je gewoon vinkjes kan zetten in de GUI. Dat is eenvoudig.

Ik vind Mikrotik prachtspul, maar laten we alsjeblieft niet doen alsof het geen complexe oplossing is als iemand op zoek is naar iets eenvoudigs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:52
citruspers schreef op zondag 27 februari 2022 @ 19:22:
[...]

Nee, dit wil er bij mij echt niet in. Neem bijvoorbeeld de kronkels voor het toevoegen van een trunk. Dan moet je:

* Virtuele interfaces aanmaken op de desbetreffende fysieke interface, eentje voor elk vlan in je trunk.

Terwijl ondertussen in cisco land (wat ik toch ook geen eenvoudig systeem zou willen noemen):

* Deze poort is nu een trunk
* Over deze trunk mogen deze vlans.

2 stappen. Recht-toe-recht-aan.

En dan heb ik het niet eens over PFSense/OpnSense, Sophos, Unifi, Netgear enzovoort, waar je gewoon vinkjes kan zetten in de GUI. Dat is eenvoudig.

Ik vind Mikrotik prachtspul, maar laten we alsjeblieft niet doen alsof het geen complexe oplossing is als iemand op zoek is naar iets eenvoudigs.
Huh? Ik heb nog nooit aparte bridges gemaakt voor VLANS? Linkje/voorbeeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• citruspers
DRAFTER86 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 19:51:
[...]

Huh? Ik heb nog nooit aparte bridges gemaakt voor VLANS? Linkje/voorbeeld?
Het was de eerste hit op google als je zoekt naar "Mikrotik vlan trunk":

https://www.wifinederland...nd-access-ports-mikrotik/

Misschien dat ze daar iets raars/onnodigs doen, maar ook in de official documentation zijn het best wel veel stappen:

https://wiki.mikrotik.com...dge#Bridge_VLAN_Filtering

...en meerdere manieren:

https://wiki.mikrotik.com/wiki/Manual:Basic_VLAN_switching

Mijn punt is denk ik wel duidelijk, vooral de vlan opzet is op Mikrotik nou eenmaal vrij complex vergeleken met de concurrentie.

Ik ben zelf systeembeheerder en heb destijds CCNP materiaal doorgewerkt, maar het configureren van vlans op mijn HAP AC2 gaf me best wel wat gekrab achter de oren..... :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thralas
citruspers schreef op zondag 27 februari 2022 @ 19:22:

Die vergelijking klopt niet, want het trunk-voorbeeld van je Cisco zou je moeten doen door ofwel wat vlans op de switch chip bij elkaar te klikken, ofwel bridge vlan filtering te gebruiken. De juiste wiki-pagina's heb je inmiddels gevonden.

Het is het toepassen van dezelfde netwerkconcepten, alleen de interface verschilt. Als je de onderliggende concepten snapt, dan maakt de interface niet zoveel uit, mits je de handleiding paraat hebt.

Ik moet je nageven dat MikroTik wat punten laat liggen door bv. meerdere manieren te hebben om vlans te configureren (dat zal bij Cisco niet gebeuren), maar dat maakt het weer ruimschoots goed op het gebied van weergave van dynamische staat (dwz. alles dat geen configuratie is).

Ik krijg overigens niet op voorhand de indruk dat @GarBaGe op zoek is naar 'iets simpels', z'n beklag richt zich vooral op de UX van een EdgeRouter. Daar ben ik niet echt mee bekend, maar qua hoeveelheid opties beschouw ik EdgeRouters altijd als goed vergelijkbaar. Of 'complexiteit', zo u wilt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• luxan
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18-09 21:58
Thralas schreef op zondag 27 februari 2022 @ 22:49:
[...]
Ik krijg overigens niet op voorhand de indruk dat @GarBaGe op zoek is naar 'iets simpels', z'n beklag richt zich vooral op de UX van een EdgeRouter. Daar ben ik niet echt mee bekend, maar qua hoeveelheid opties beschouw ik EdgeRouters altijd als goed vergelijkbaar. Of 'complexiteit', zo u wilt.
Ik heb een EdgeRouter en een paar Mikrotik routers thuis, qua opties zijn ze vergelijkbaar maar qua configuratie zeker niet. De GUI van de EdgeRouter is erg beprekt vergeleken bij Mikrotik. Je kunt voor de EdgeRouter een paar basale dingen makkelijk inregelen, maar de advanced config GUI is minimaal en onvolledig.

De EdgeRouter commandline heeft dan weer veel weg van Cisco. Dat maakt het op zich niet beter dan Mikrotik maar wel makkelijker voor mensen die Cisco gewend zijn.

Persoonlijk vind ik Mikrotik apparatuur fijner werken voor routing, ook omdat ze qua hardware meer variatie hebben waardoor je voor zowel simpele als complexe netwerken dezelfde UI kunt gebruiken. Als je de concepten binnen networking begrijpt, kom je er met de handleiding vaak wel uit bij Mikrotik (al moet ik zeggen dat die soms ook niet erg verhelderend werkt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21
GarBaGe schreef op zondag 27 februari 2022 @ 18:56:
Is er dan ook een aggregatie mogelijk?
Bijvoorbeeld een VLAN definitie op je router die je ook wilt gebruiken op een switch of een access point?
Dat woord zal bij de meesten van ons LACP/Bonding achtige toestanden oproepen en niet wat jij bedoelt : Zoiets heet een SDN systeem! ;)

Software Defined Networking

Je maakt een VLAN aan en die wordt provisioned naar al je apparatuur! B)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• citruspers
Thralas schreef op zondag 27 februari 2022 @ 22:49:
De juiste wiki-pagina's heb je inmiddels gevonden.
"Ergens in de vele stukken documentatie staat een manier waarop je dit voor elkaar kan krijgen" is inderdaad wel een goede beschrijving van de Mikrotik gebruikerservaring m.b.t. vlans. :+

Ik denk dat we elkaar inmiddels wel begrijpen. Onder aan de streep kon ik de configuratie van mijn mikrotik router met vlans meten in dagen, terwijl het met PFSense beter meetbaar was in minuten. Ook als je weet waar je naar op zoek bent heeft MT imho gewoon een vrij stijle leercurve.

En ik ben het met je eens dat ze een hoop goed maken in ruil voor dat minpuntje. Ik heb inmiddels al 3 MT devices thuis staan en zit te azen op meer. :9~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:19
GarBaGe schreef op zondag 27 februari 2022 @ 17:45:
Ubi wil waarschijnlijk graag dat ik overstap op Unifi, maar hiermee lijkt nog minder mogelijk kwa instellingen (bijvoorbeeld DNS kan niet)

Liever via een GUI.
Niet al te complex...
DHCP, DNS (eigen domein voor lokale netwerk, vaste namen voor machines FQDN), VLAN (kan ik ook VLAN op een poort configureren? Dat kan met ERX niet), firewall, IPv6.
Acme script (via timer 1x per 24 uur) voor automatisch installeren en verversen van Let's encrypt certificaten.
Wellicht een Pihole?

Zelfs als ik over 5 jaar overstap op glasvezel, verwacht ik onder de 1Gbit te blijven kwa internet snelheid.
Mijn lokale netwerk verkeer loopt in principe niet over deze router, omdat de switches dat wel doen.
Alleen internet verkeer.
De ERX schijnt max 800Mbit aan te kunnen. Iets waar ik nog nooit problemen mee heb gehad.

Wat raden jullie aan?
Je zou ook je heil kunnen zoeken in OpenWRT wat je op je Edgerouter kunt flashen. Die hebben veel breder support voor IPv6 in de GUI. Zie OpenWRT topic voor meer info :)

Verder is Mikrotik wel de bom als je een fetisj hebt voor het fijnmazig aanpassen van je netwerk instellingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
Ik heb nog wel een vraagje: mijn Wireguard config op min RB5009 is nogal verbose met loggen. Ik zie enorm veel log messages als deze:

code:
1
WIREGUARD input: in:pppoe-kpn out:(unknown 0), src-mac AA:BB:CC:DD, proto UDP, 1.2.3.4:60194->5.6.7.8:51821, len 124

Volgens mij gewoon voor elk UDP packet. Maar ik weet niet wat ik er in moet lezen en hoe ik het uit zet...

[ Voor 4% gewijzigd door DRAFTER86 op 28-02-2022 12:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lier
  • Laatst online: 21:38

lier

MikroTik nerd

Ik verwacht dat het de firewall filer rule is die gelijk ook logt, staat op deze rule logging aan @DRAFTER86?

code:
1
2
/ip firewall filter
add action=accept chain=input comment="Wireguard rule" dst-port=12345 in-interfacelist=WAN log-prefix=WIREGUARD protocol=udp

[ Voor 6% gewijzigd door lier op 28-02-2022 12:08 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DRAFTER86
lier schreef op maandag 28 februari 2022 @ 12:07:
Ik verwacht dat het de firewall filer rule is die gelijk ook logt, staat op deze rule logging aan @DRAFTER86?

code:
1
2
/ip firewall filter
add action=accept chain=input comment="Wireguard rule" dst-port=12345 in-interfacelist=WAN log-prefix=WIREGUARD protocol=udp
Pfft stom, verkeerd gekeken, dat was het inderdaad. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
nero355 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 03:37:
[...]

Dat woord zal bij de meesten van ons LACP/Bonding achtige toestanden oproepen en niet wat jij bedoelt : Zoiets heet een SDN systeem! ;)

Software Defined Networking

Je maakt een VLAN aan en die wordt provisioned naar al je apparatuur! B)
Oke, Software Defined Networking.
Dus als ik op mijn (Mikrotik) router mijn VLANs definieer....
Kan ik dan op een (Mikrotik) switch verderop in het netwerk gebruik maken van deze VLAN definitie?
Dit er ergens een overdracht van data?
Centrale opslag?
Slimme sync van netwerk definities?
Of kan dit met "The Dude" ?

Of moet ik dan op die switch weer apart vertellen welke VLANs ik heb, doordat ik bijvoorbeeld een VLAN kan toewijzen aan een poort?

Ander vraagje... ziet er naar uit dat RouterOS ook een mini Docker ondersteunt, wat ze dan "Container" noemen.
Ze geven een voorbeeld met een pihole image.
Echter, pihole images zijn alleen te krijgen voor de architecturen: 386, amd64, arm en arm64.
Een hAP ac2 is arm 32-bit, dus daar kan zo'n image wel draaien.
Maar... Hex is een MIPS architectuur en daar zijn geen pihole images voor.
Is dat ook een reden om voor de iets luxere hAP te gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinschilder
GarBaGe schreef op zondag 27 februari 2022 @ 17:45:

Liever via een GUI.
Niet al te complex...
Wellicht een Pihole?

Alleen internet verkeer.

Wat raden jullie aan?
Nou je moet even de tijd nemen. Het is heel erg wennen op het begin maar zodra je een paar keer gevallen bent wordt het steeds logischer. Beetje net als fietsen
Verder zou ik de rb750 kiezen die is qua prijs ook nog leuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

GarBaGe schreef op zondag 27 februari 2022 @ 18:56:
Draait elk Mikrotik zijn eigen RouterOS?
Nee, MikroTik heeft ook SwOS (Switch OS) wat een aparte OS is voor specifieke MikroTik switches.
(Maar beide zijn dus gewoon de software waar de hardware op draait. (net als bv Linux op je laptop/PC))

Logisch, want netwerk technisch doen routers en switches niet hetzelfde omdat beide een totaal andere functie hebben.
Dat tegenwoordig routers ook switch taken kunnen vervullen (en andersom) is makkelijk, maar niet hun oorspronkelijke taak.

Maar voor zover mijn ervaring houd MikroTik in beide OS-en zich prima aan de algemeen geldende standaarden van alle functies welke mogelijk zijn op de apparatuur.
Dus ook qua VLAN's.
Als je andere apparatuur dat ook doet, dan komt het helemaal goed ;)

Zelf heb ik de MikroTik RB4011iGS+5HacQ2HnD-IN als hoofd-router (met Wifi)
En op de 1e en 2e verdieping en de tuin de MikroTik hAP ac2 voornamelijk als AP, maar ook voor bedrade aansluitingen (IPTV etc).

Dan nog als tip, je geeft aan "nooit" meer dan 100Mb/s internet te gaan gebruiken, maar sluit die dan aub wel aan op een router met een gigabit ethernet aansluiting.
Kies je een router met ook een 100Mb interface, dan ga je die snelheid niet halen ivm de overhead.

[ Voor 16% gewijzigd door Thasaidon op 28-02-2022 18:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-09 18:06

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Wie weet heeft er iemand iets aan: ik heb een rb4011 als router (en switch) en daaraan 2 mikrotik wap's met/via capsman. Vorige week de rb4011 geupgrade naar routeros 7. Geen issues.

Enkele dagen later werkten enkele devices op 2.4 Ghz wifi niet meer. Ook de wap's naar routeros 7 upgraden verhielp het probleem. Omdat het vooral een ESP8266 was die niet meer mee wilde dacht ik (te lang) dat het de esp was die aan het nukken was, niet het ontbreken van 2.4ghz wifi.

Stom, maar gelukkig eenvoudig opgelost. Kan ik ook eindelijk eens spelen met de ingebouwd wireguard. IPv6 leek het ook beter te doen, met routeros 6 is het nooit gelukt om een ip te krijgen, dat ging nu probleemloos. Helaas kregen de clients nog geen goed ip, maar dat is iets om op rustig moment nog eens opnieuw te proberen.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thralas
GarBaGe schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:54:
Kan ik dan op een (Mikrotik) switch verderop in het netwerk gebruik maken van deze VLAN definitie?
Dit er ergens een overdracht van data?
Centrale opslag?
Slimme sync van netwerk definities?
Nee, je moet ze los van elkaar configureren en beheren. Uitzondering is CAPsMAN, daarmee kun je WiFi-interfaces centraal beheren.
Ander vraagje... ziet er naar uit dat RouterOS ook een mini Docker ondersteunt, wat ze dan "Container" noemen.
Merk op dat dit een beta feature was die in v7.1rc3 zat en daarna weer is verdwenen.

Zelfs als het terugkeert is het misschien nog niet helemaal klaar voor prime time. MikroTik kennende kan dat ook zomaar lang duren.
Maar... Hex is een MIPS architectuur en daar zijn geen pihole images voor.
Is dat ook een reden om voor de iets luxere hAP te gaan?
Ik had al aangeraden om geen hEX meer te kopen (omdat de hAP ac² ongeveer evenveel kost en qua performance zeker niet onderdoet). Maar dit is inderdaad een van de redenen: MIPS als architectuur is zo goed als dood en ook MikroTik gebruikt het niet meer in nieuwe producten.

Als ze support voor devices gaan droppen dan werkt MIPS niet in je voordeel. Ook is de docker beta nooit voor MIPS released, en als het dat wel is dan mag je zo ongeveer alle images zelf bouwen (en dat is nog knap lastig zonder MIPS Linux device).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orvintax
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17-09 12:52

orvintax

www.fab1an.dev

Thralas schreef op maandag 28 februari 2022 @ 19:58:
[...]

Nee, je moet ze los van elkaar configureren en beheren. Uitzondering is CAPsMAN, daarmee kun je WiFi-interfaces centraal beheren.

[...]

Merk op dat dit een beta feature was die in v7.1rc3 zat en daarna weer is verdwenen.

Zelfs als het terugkeert is het misschien nog niet helemaal klaar voor prime time. MikroTik kennende kan dat ook zomaar lang duren.

[...]

Ik had al aangeraden om geen hEX meer te kopen (omdat de hAP ac² ongeveer evenveel kost en qua performance zeker niet onderdoet). Maar dit is inderdaad een van de redenen: MIPS als architectuur is zo goed als dood en ook MikroTik gebruikt het niet meer in nieuwe producten.

Als ze support voor devices gaan droppen dan werkt MIPS niet in je voordeel. Ook is de docker beta nooit voor MIPS released, en als het dat wel is dan mag je zo ongeveer alle images zelf bouwen (en dat is nog knap lastig zonder MIPS Linux device).
Ik snap ook niet waarom iemand uberhaupt Docker containers wilt draaien op zijn router. Zo een gedoe om niks.

https://dontasktoask.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
orvintax schreef op maandag 28 februari 2022 @ 23:56:
[...]

Ik snap ook niet waarom iemand uberhaupt Docker containers wilt draaien op zijn router. Zo een gedoe om niks.
Nou ik wel, al is het alleen al omdat je dan updates kunt opsplitsen en updaten wat er nodig is. Dan hoef je niet de hele router te rebooten, maar herstart je de container.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orvintax

orvintax

www.fab1an.dev

ed1703 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 00:01:
[...]

Nou ik wel, al is het alleen al omdat je dan updates kunt opsplitsen en updaten wat er nodig is. Dan hoef je niet de hele router te rebooten, maar herstart je de container.
Maar wat herstart je dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

orvintax schreef op maandag 28 februari 2022 @ 23:56:
[...]

Docker kan handig zijn maar ook veel ellende veroorzaken.

Handig is DNS resolver op de router draaien. Liever pak ik nog steeds een PI omdat te doen. Gemakkelijker maar wel een extra device.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orvintax

orvintax

www.fab1an.dev

Verwijderd schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 00:19:
[...]

Docker kan handig zijn maar ook veel ellende veroorzaken.

Handig is DNS resolver op de router draaien. Liever pak ik nog steeds een PI omdat te doen. Gemakkelijker maar wel een extra device.
Ik zou het persoonlijk zonde vinden als MikroTik hier resources aan gaat toekennen. Er zijn nuttigere dingen te doen naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
ed1703 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 00:01:
Maar dan wel op de CISCO manier met Switches die VM's draaien i.p.v. die rommel van Ubiquiti en hun UniFi gerelateerde UDR/UDM reeks en de CloudKey 2 modellen >:) :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
ndonkersloot schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 17:39:
[...]

Ben benieuwd met welke Factory firmware dit apparaat komt. Ben bang dat het routeros 7 is.
Die aanname deed ik ook. Maar als ik op de productpagina ga naar 'Support & Downloads' dan linkt de 'RouterOS current release' naar 6.49.4 . Wellicht dat je 't dus ook gewoon op v6 nog kan draaien.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Freeaqingme schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 12:28:
[...]

Die aanname deed ik ook. Maar als ik op de productpagina ga naar 'Support & Downloads' dan linkt de 'RouterOS current release' naar 6.49.4 . Wellicht dat je 't dus ook gewoon op v6 nog kan draaien.
Dat is informatie zonder waarde. Dit staat ook bij de 5009 en dat is een alleen V7 router.

Mikrotik weet dit en heeft geen interesse om dit beter te doen. :(

Verder de Quick Guide bevat de volgende tekst:
This device needs to be upgraded to RouterOS v7.1.2 or the latest version to ensure compliance with local authority regulations!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
@Verwijderd goed punt! Zeker die quick guide zal wel geen foutje zijn.

Echter, als ik zo de forumreacties lees onder de release notes van 7.1.2 en 7.1.3 dan valt het me alleszins mee. Tuurlijk, er zijn wel wat specifieke use cases die het nog niet doen, maar als je die specifieke featuresets niet nodig hebt is het grosso modo best bruikbaar. Zeker als je een redundante setup hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaaas
@Freeaqingme
Volgens mijn zijn alle routers die zijn uitgekomen vanaf de RB5009 V7 als minimum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

De Chateau was volgens mij de eerste only V7 router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sculas
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 13-04 00:07
Hey allemaal, ik heb laatst KPN glasvezel 1000/1000 gekregen (GPON) en ik was even aan het zoeken naar een nieuwe router i.v.m. mijn UDM Base die het niet meer aan kan (trekt max 600 upload 😅).

Ik had deze gevonden: pricewatch: MikroTik RB5009UG+S+IN

Ik was benieuwd of andere mensen ervaringen hebben met KPN FTTH + IPTV met de MikroTik routers? En zou deze router 1000/1000 kunnen trekken met IPTV? (en VLANs, dus)

Ik zoek namelijk naar een router waarmee ik wel snelheden kan halen waarvoor ik betaal, dus was benieuwd of MikroTik de goeie keuze hier voor is.

Ik weet dat MikroTik (en EdgeMAX) routers geavanceerder zijn, maar ik hou daar wel van en weet me weg wel te vinden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Me_dusa
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-09 09:07

Me_dusa

Red een boom, eet een bever!

Draait hier prima op KPN 1000/1000 met een RB5009 (geen iptv meer, maar dat kan ook prima werken) :)

Me_dusa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sculas
@Me_dusa Ah oke, dankjewel! :)

Zou VLANs (wat zover ik weet nodig is om IPTV werkend te krijgen) een impact maken op throughput? Dit had ik namelijk toen ik ging testen met de EdgeRouter-X. Hij kon met alleen internet 1000/1000 halen, maar zodra ik VLANs had ingesteld voor IPTV ging upload naar de 400 (en CPU usage ging naar 95%, blijkbaar werkt hardware offloading met VLANs niet goed? Is een bekend probleem bij de ER-X.).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
Sculas schreef op maandag 7 maart 2022 @ 08:40:
Zou VLANs (wat zover ik weet nodig is om IPTV werkend te krijgen) een impact maken op throughput?

Dit had ik namelijk toen ik ging testen met de EdgeRouter-X. Hij kon met alleen internet 1000/1000 halen, maar zodra ik VLANs had ingesteld voor IPTV ging upload naar de 400 (en CPU usage ging naar 95%, blijkbaar werkt hardware offloading met VLANs niet goed? Is een bekend probleem bij de ER-X.).
Raar verhaal, want voordat de hele USG of later UDM i.c.m. IPTV toestand van start ging deed men alles met de EdgeRouter X of de EdgeRouter Lite zonder enig probleem! :)

Wat betreft de RB5009 kan je het beste de Search erbij pakken en een beetje de ervaringen lezen : [MikroTik-apparatuur] Ervaringen & Discussie

Dat model is ook de reden dat ik dit topic volg sinds een tijdje en waar het in principe op neerkomt is dat er een heleboel dingen prima werken, maar ook een aantal dingen nog niet helemaal stabiel zijn en voor sommigen kan dat een nadeel zijn dus lees alles effe goed door! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sculas
nero355 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 15:46:
Raar verhaal, want voordat de hele USG of later UDM i.c.m. IPTV toestand van start ging deed men alles met de EdgeRouter X of de EdgeRouter Lite zonder enig probleem! :)
Hmm, ja ik vond het ook apart. Ik had een schone configuratie, eventjes gauw via de wizard PPPoE ingesteld en was 950/950. Daarna de configuratie op het KPN forum gebruikt en toe klapte de upload er uit, zoals ik al had gezegd. Had er voor de rest niet verder naar gekeken, maar vond het heel apart.
Wat betreft de RB5009 kan je het beste de Search erbij pakken en een beetje de ervaringen lezen : [MikroTik-apparatuur] Ervaringen & Discussie

Dat model is ook de reden dat ik dit topic volg sinds een tijdje en waar het in principe op neerkomt is dat er een heleboel dingen prima werken, maar ook een aantal dingen nog niet helemaal stabiel zijn en voor sommigen kan dat een nadeel zijn dus lees alles effe goed door! ;)
Dankjewel voor de tip! Ik zal eventjes rond kijken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:19
Sculas schreef op maandag 7 maart 2022 @ 08:40:
@Me_dusa Ah oke, dankjewel! :)

Zou VLANs (wat zover ik weet nodig is om IPTV werkend te krijgen) een impact maken op throughput? Dit had ik namelijk toen ik ging testen met de EdgeRouter-X. Hij kon met alleen internet 1000/1000 halen, maar zodra ik VLANs had ingesteld voor IPTV ging upload naar de 400 (en CPU usage ging naar 95%, blijkbaar werkt hardware offloading met VLANs niet goed? Is een bekend probleem bij de ER-X.).
Staat hardware offloading wel aan is het eerste wat in mij opkomt? De Edgerouter moet met hardware offloading zonder enige SQM of IDS/IPS makkelijk een Gbit aankunnen. Ditzelfde geldt ook voor de tegenhanger van Mikrotik, de RB750Gr3 die precies dezelfde SOC heeft als de ER-X en dus kwa prestaties nauwelijks afwijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Sculas schreef op maandag 7 maart 2022 @ 16:00:
Hmm, ja ik vond het ook apart. Ik had een schone configuratie, eventjes gauw via de wizard PPPoE ingesteld en was 950/950. Daarna de configuratie op het KPN forum gebruikt en toe klapte de upload er uit, zoals ik al had gezegd. Had er voor de rest niet verder naar gekeken, maar vond het heel apart.
Leg dit er effe naast : https://help.ui.com/hc/en...outer-Hardware-Offloading
En loop alle Settings die met Offloading te maken hebben goed na! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sculas
Miki schreef op maandag 7 maart 2022 @ 16:03:
[...]

Staat hardware offloading wel aan is het eerste wat in mij opkomt? De Edgerouter moet met hardware offloading zonder enige SQM of IDS/IPS makkelijk een Gbit aankunnen. Ditzelfde geldt ook voor de tegenhanger van Mikrotik, de RB750Gr3 die precies dezelfde SOC heeft als de ER-X en dus kwa prestaties nauwelijks afwijkt.
Dit dacht ik dus ook, maar toen ik via de CLI hardware offloading had aangezet kreeg ik het bericht dat hardware offloading al aan stond..? (na dat ik de configuratie van KPN had ingesteld)

[ Voor 4% gewijzigd door Sculas op 07-03-2022 16:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaaas
5009 kan kan het ook aan met vlans. Maar op dit moment werkt ipv6 over pppoe niet in router os V7 ( rb-5009 ondersteund rosV7 ) niet dus bij KPN heb je geen ipv6.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zapp-it
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 20:24
kaaas schreef op maandag 7 maart 2022 @ 20:59:
5009 kan kan het ook aan met vlans. Maar op dit moment werkt ipv6 over pppoe niet in router os V7 ( rb-5009 ondersteund rosV7 ) niet dus bij KPN heb je geen ipv6.
Heb je dit al geprobeerd? Ik zit zelf niet op V7 maar ik kwam dit tegen.
code:
1
2
3
4
5
6
/ipv6 dhcp-client
add add-default-route=no \
    interface=PPPoE \
    pool-name=global_pool \
    request=prefix \
    use-peer-dns=no

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Zapp-it schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 14:37:
[...]

Heb je dit al geprobeerd? Ik zit zelf niet op V7 maar ik kwam dit tegen.
code:
1
2
3
4
5
6
/ipv6 dhcp-client
add add-default-route=no \
    interface=PPPoE \
    pool-name=global_pool \
    request=prefix \
    use-peer-dns=no
Ja, dat is precies wat stuk is in V7. Bug schijnt gevonden te zijn, nog geen fix.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesBak
  • Laatst online: 16-09 08:11
Ik hoop dat iemand hier even op wil reageren. In de meterkast zit een Mikrotik RB750GR3. Op andere plaatsen in huis twee Mikrotik Access Points die via CAPsMAN verbonden zijn met de Mikrotik in de meterkast. Een apart gastnetwerk waar ik voor de gasten "Local Forwarding"en "Client to Client Forwarding" uit heb staan. Verder heb ik in de firewall van IPv4 de volgende regel opgenomen:

code:
1
2
3
4
/ip firewall filter
add action=accept chain=forward\
    comment="Alles van Gast Netwerk direct naar buiten"\
    out-interface=ether1 src-address=192.168.10.0/24

Nu heeft een apparaat op het gastnetwerk geen enkele kans bij mijn privé netwerk te komen. Als ik een scan doe op een aangesloten apparaat op het gastnetwerk zie ik inderdaad alleen het apparaat zelf en het adres van de gateway. Nu heb ik de volgende vragen:

1) Dit lijkt prima te werken. Is er iets mis mee?
2) Ik merk dat ik op mijn privé netwerk IPv6 volledig aan de praat heb. Echter als ik aangesloten ben op mijn gastnetwerk dan werkt IPv6 in het geheel niet???

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orvintax

orvintax

www.fab1an.dev

CeesBak schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 09:33:
Ik hoop dat iemand hier even op wil reageren. In de meterkast zit een Mikrotik RB750GR3. Op andere plaatsen in huis twee Mikrotik Access Points die via CAPsMAN verbonden zijn met de Mikrotik in de meterkast. Een apart gastnetwerk waar ik voor de gasten "Local Forwarding"en "Client to Client Forwarding" uit heb staan. Verder heb ik in de firewall van IPv4 de volgende regel opgenomen:

code:
1
2
3
4
/ip firewall filter
add action=accept chain=forward\
    comment="Alles van Gast Netwerk direct naar buiten"\
    out-interface=ether1 src-address=192.168.10.0/24

Nu heeft een apparaat op het gastnetwerk geen enkele kans bij mijn privé netwerk te komen. Als ik een scan doe op een aangesloten apparaat op het gastnetwerk zie ik inderdaad alleen het apparaat zelf en het adres van de gateway. Nu heb ik de volgende vragen:

1) Dit lijkt prima te werken. Is er iets mis mee?
2) Ik merk dat ik op mijn privé netwerk IPv6 volledig aan de praat heb. Echter als ik aangesloten ben op mijn gastnetwerk dan werkt IPv6 in het geheel niet???
Het ligt een beetje aan jouw andere firewall rules denk ik. Persoonlijk lijkt het me netter (beter?) om jouw gastnetwerk in een VLAN te gooien en dan inmiddels twee drop rules verkeer van en naar jouw prive netwerk te droppen. Het enigste wat deze rule nu doet (zover ik weet) is het toestaan van het verkeer van het gast netwerk (eigenlijk elk IP adres in die range, welk daadwerkelijk netwerk maakt niet uit) naar jouw WAN (?) interface.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesBak
orvintax schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 09:38:
[...]

Het ligt een beetje aan jouw andere firewall rules denk ik. Persoonlijk lijkt het me netter (beter?) om jouw gastnetwerk in een VLAN te gooien en dan inmiddels twee drop rules verkeer van en naar jouw prive netwerk te droppen. Het enigste wat deze rule nu doet (zover ik weet) is het toestaan van het verkeer van het gast netwerk (eigenlijk elk IP adres in die range, welk daadwerkelijk netwerk maakt niet uit) naar jouw WAN (?) interface.
Dank voor je reactie. Het IPv6 issue wat ik noemde heb ik inmiddels kunnen oplossen.

Ik heb er zeker niet alle verstand van. Als alles wat door een apparaat aan mijn gastnetwerk in het internet wordt gestuurd dan komt het niet bij met privé netwerk. Dat was mijn redenering. Als er respons van komt uit het internet dan zal het door de router worden vergeleken met de uitgezonden pakketjes. Alleen een pakket wat een reactie is op het eerdere uitgezonden pakket zal worden doorgelaten. Tja wat is wijsheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orvintax

orvintax

www.fab1an.dev

CeesBak schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 16:39:
[...]

Dank voor je reactie. Het IPv6 issue wat ik noemde heb ik inmiddels kunnen oplossen.

Ik heb er zeker niet alle verstand van. Als alles wat door een apparaat aan mijn gastnetwerk in het internet wordt gestuurd dan komt het niet bij met privé netwerk. Dat was mijn redenering. Als er respons van komt uit het internet dan zal het door de router worden vergeleken met de uitgezonden pakketjes. Alleen een pakket wat een reactie is op het eerdere uitgezonden pakket zal worden doorgelaten. Tja wat is wijsheid.
Ik heb er zeker ook niet alle verstand van :P Ik weet wel dat ik het in VLANs heb opgedeeld en dat standaard inter-VLAN routing wel mogelijk is. Met andere woorden, ik moest wel een expleciete block opzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Weet iemand wat er aan de hand is met de leveringen van de CCR2004-1G-12S+2XS? Heb op korte termijn 4 exemplaren nodig, maar kan er nergens aan komen. Komt dit door de chip-tekorten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freeaqingme
g1n0 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 20:27:
Weet iemand wat er aan de hand is met de leveringen van de CCR2004-1G-12S+2XS? Heb op korte termijn 4 exemplaren nodig, maar kan er nergens aan komen. Komt dit door de chip-tekorten?
Geen idee hoeveel het er zijn, maar hier staat 'ie in ieder geval op 'In Stock': https://www.ip-sa.com.pl/mikrotik/CCR2004-1G-12S2XS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Freeaqingme schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 21:04:
[...]

Geen idee hoeveel het er zijn, maar hier staat 'ie in ieder geval op 'In Stock': https://www.ip-sa.com.pl/mikrotik/CCR2004-1G-12S2XS
Gelijk besteld. Leuke webshop, kende hem niet. Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
6.49.5 is gereleased:
RouterOS version 6.49.5 has been released in public "stable" channel!

Before an upgrade:

What's new in 6.49.5 (2022-Mar-14 13:31):

*) defconf - fixed invalid default password setting after configuration reset (introduced in v6.49.4);
*) sfp - improved SFP module detection on CRS106 and CRS112;
Vrij kleine fix maar, zou de overstap naar de 7-serie bijna komen?

[ Voor 25% gewijzigd door Hmmbob op 16-03-2022 13:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

Spuit 11 (lees Microsoft) wil ook wat roepen...
Microsoft heeft een tool ontwikkeld waarmee het mogelijk is om MikroTik-routers op malware te scannen. Het gaat dan specifiek om de Trickbot-malware...
bron:
https://www.security.nl/p...kroTik-routers+op+malware

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orvintax

orvintax

www.fab1an.dev

Dit is euhhh vreemd? Comment onder het artikel vat het denk ik goed samen
Zo diep zijn we inmiddels gezakt. Sorrie hoor dit is toch de wereld op zijn kop?

Trouwens: ze werken hun firmware vier jaar niet bij maar ze gaan wel een Microsoft tooltje installeren???

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

-rant mode-

Ja, mij ontgaat ook volledig waarom Microsoft zich hiermee bemoeid.

Ik vermoed omdat die geïnfecteerde routers gebruikt worden om Windows systemen te infecteren.
Maar ipv dat ze Windows zelf nou eens fixen...

-end rant mode-

Maar goed, ik poste het meer voor diegenen die de tool wel interessant vinden.

[ Voor 19% gewijzigd door Thasaidon op 17-03-2022 17:02 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hmmbob
Gisteren zijn 7.1.4 en 7.1.5 gereleased:
What's new in 7.1.5 (2022-Mar-22 13:03):

*) route - fixed "table" menu emptying after RouterOS upgrade;

What's new in 7.1.4 (2022-Mar-21 13:23):

*) bgp - fixed VPNv4 route sending to remote peer;
*) bridge - fixed destination NAT when using "use-ip-firewall" setting;
*) bridge - fixed filter rules when using interface lists;
*) bridge - fixed priority tagged frame forwarding when using "frame-types=admit-only-untagged-and-priority-tagged" setting;
*) capsman - improved stability when running background scan on CAP;
*) crs3xx - improved maximum allowed ACL rule calculation;
*) crs3xx - improved system stability when creating many ACL rules on CRS317, CRS309, CRS312, CRS326-24S+2Q+ and CRS354 devices;
*) l2tp - improved system stability when processing L2TP control messages;
*) lte - made "no" the default value for "use-network-apn" parameter;
*) lte - made "RG502QEAAAR11A06M4G" the last OTA firmware version update for Chateau 5G in RouterOS 7.1.x release tree;
*) ntp - improved source address usage for reply packets;
*) ospf - fixed default route origination when "default-originate=if-installed" "redistribute" is enabled;
*) ospf - fixed incorrect LSA types when changing area types;
*) ppp - added "comment" option for PPPoE servers;
*) queue - improved system stability when using more than 255 unique packet marks;
*) route - fixed ECMP load balancing in FastPath;
*) route - fixed route addition to VRF from BGP;
*) route - fixed routing configuration export on SMIPS devices;
*) route-filters - renamed "*-set" to "*-list";
*) sfp - improved SFP module detection on CRS106 and CRS112;
*) switch - fixed port-isolation misconfiguration detection when using multiple switches;
*) traffic-flow - do not handle NAT events when "nat-events" is disabled;
*) ups - fixed UPS support;
*) winbox - added "VPN" tab to "Routing/BGP" menu;
*) winbox - added "VRF" parameter for "SSH" and "Telnet" menus;
*) winbox - do not show "Antenna Scan" button on devices that do not support it;
*) wireguard - allow same peer's public key for different interfaces;
*) wireless - added "3gpp-info" parameter to interworking configuration;
*) wireless - added EAP-AKA to interworking's realm configuration;
*) wireless - fixed interface initialization on Metal 2SHPn;

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thralas
En vandaag v7.2rc5, met eindelijk:
*) ipv6 - fixed VLAN tagged PPPoE packet receiving on RB5009;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

orvintax schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 16:52:
[...]

Dit is euhhh vreemd? Comment onder het artikel vat het denk ik goed samen

[...]
Die opmerking doet nochtans een aantal aannames, waaronder dat MikroTik dat gat al lang gedicht had, en dat die fix beschikbaar was voor de kwetsbaarheid werd misbruikt. Als MS de noodzaak ziet om een tool uit te brengen, dan doen ze dat niet om MikroTik in een slecht daglicht te stellen. Dan doen ze dat omdat er blijkbaar zo gretig gebruik gemaakt wordt van kwetsbare MikroTik-routers dat het echt een zodanig probleem is dat Redmond daar tijd en geld aan besteedt.

Pusht MikroTik zelf geen updates?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hmmbob
Thralas schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 17:29:
En vandaag v7.2rc5, met eindelijk:

[...]
Oh, dit ga ik dadelijk uitproberen als mijn ochtend-calls voorbij zijn!

Edit: jep, ik krijg netjes een ipv6 delegatie!

[ Voor 9% gewijzigd door Hmmbob op 24-03-2022 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
Borromini schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 22:55:
Dan doen ze dat omdat er blijkbaar zo gretig gebruik gemaakt wordt van kwetsbare MikroTik-routers dat het echt een zodanig probleem is dat Redmond daar tijd en geld aan besteedt.
Klopt helemaal.
Nee. Maar ik betwijfel ook hoeveel dat nog helpt.

Het is uiteindelijk een zeer ongelukkige combinatie van een wost case scenario bug, MikroTik die nalatig is geweest en de wijze waarop gebruikers de spullen inzetten.

De bug was een volledige authentication bypass, de nalatigheid het feit dat je daarmee ook alle plaintextwachtwoorden kon vekrijgen, en de aard van het product maakt nu eenmaal dat er duizenden routers op een vergeten plek of ergens bovenin een mast hangen, maar wel van het internet benaderbaar zijn vanwege management. Zelfs gebruikers die geüpdatet zijn worden alsnog gepakt als ze de wachtwoorden nooit hebben aangepast. En anders blijven er nog wel configuration changes achter.

MikroTik heeft het een en ander flink verbeterd, maar daar red je al die devices uit 2018 en eerder niet mee. In een bepaald opzicht lijkt het een beetje op de olieramp van BP in 20210 in de Golf van Mexico..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
ok, mijn laptop praat nog niet met ipv6 op de buitenwereld, dus ik zal vast een stapje vergeten zijn. Heb wel een adres uit de pool gekregen op de laptop, maar ipv6-test.com blijft rood.

Staat er ergens een kloppend ipv6 stappenplan voor KPN?

[ Voor 20% gewijzigd door Hmmbob op 24-03-2022 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaaas
@Hmmbob Ik zou je ipv6 firewall even nakijken. En heb je je MTU size op meer dan 1508 of meer staan voor je pppoe tunnen en vlan interface?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
kaaas schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 10:42:
@Hmmbob Ik zou je ipv6 firewall even nakijken.
Hmm, ik zie daar nog geen drops oid. Ik gebruik de default config voor de ipv6 firewall. Mijn android krijgt ook gewoon een ipv6 uit de pool, maar kan dan ook niet meer naar buiten verbinden. op dat moment komen er ook geen packets dropped bij. Als in: niets hit de drop regel.
En heb je je MTU size op meer dan 1508 of meer staan voor je pppoe tunnen en vlan interface?
Actual MTU staan allemaal op 1500, l2 MTu op 1514

Ik denk dat er echt iets heel basaals niet goed staat. Daarom; is er ergens een lijstje met kloppende settings die ik kan nalopen?

edit: hmm, heb "add-default-route" nu uit staan in de DHCP-client, en nu heeft mijn android ineens prima ipv6 verbinding - de test geeft ook een van de adressen uit de prefix aan. Mijn privelaptop nog niet.....

edit2: ah het is een DNS issue. Als ik de ipv6 DNS van google handmatig op de win11 laptop invoer, dan geeft de ipv6test alles groen. Mja, handmatig is niet handig.... Hoe te fixen? staat nietop netwerkje.com :+

[ Voor 51% gewijzigd door Hmmbob op 24-03-2022 12:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• orvintax

orvintax

www.fab1an.dev

Borromini schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 22:55:
[...]

Die opmerking doet nochtans een aantal aannames, waaronder dat MikroTik dat gat al lang gedicht had, en dat die fix beschikbaar was voor de kwetsbaarheid werd misbruikt. Als MS de noodzaak ziet om een tool uit te brengen, dan doen ze dat niet om MikroTik in een slecht daglicht te stellen. Dan doen ze dat omdat er blijkbaar zo gretig gebruik gemaakt wordt van kwetsbare MikroTik-routers dat het echt een zodanig probleem is dat Redmond daar tijd en geld aan besteedt.

Er is al bijna vier jaar een fix beschikbaar, wat maakt dat die niet wordt uitgevoerd maar wel die tool van MS? Ik snap persoonlijk de toegevoegde waarde niet van die tool.
an doen ze dat niet om MikroTik in een slecht daglicht te stellen. Dan doen ze dat omdat er blijkbaar zo gretig gebruik gemaakt wordt van kwetsbare MikroTik-routers dat het echt een zodanig probleem is dat Redmond daar tijd en geld aan besteedt.
Dat snap ik maar ik vind die tool dan echt een vreemde "oplossing". Spread dan awareness ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesBak
Ik heb IPv6 aan de praat op mijn prive netwerk op mijn Mikrotik RB750GR3. Kompleet met twee access points en CAPsMAN en IPv6, perfect!
Voor de wifi heb ik een gast netwerk op een aparte Bridge. Bij IPv6 geef je voor een basis adres ::1 de privé bridge aan voor het router IPv6 adres.
Als ik test met het privé netwerk dan werkt IPv6 top.
Als ik test met het gast netwerk dan werkt IPv6 niet.
Een extra adres in de IPv6 pool lukt niet "Pool Exhausted".

Als iemand me een hint wil geven zou ik enorm op prijs stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaaas
@CeesBak Ik gok dat je prefix length voor je eerste netwerk zo groot is dat je je hele pool daar al voor verbruikt heb. Vroegah ton ipv6 het nog deed heb ik er ook me zitten rommelen wiet niet precies meer wat het was. Als 7.2 uit is ga ik weer met ipv6 verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
ok, mijn ipv6 avontuur gaat dus verder:
  • DNS Servers worden niet automatisch door de clients opgepikt. Of ik stel het verkeerd in op de RB5009, of het wordt niet gepusht / overgenomen
  • Android devices vallen blijkbaar automatisch terug op de google DNS servers, dus die hebben geen issue
  • Ik draai adguard home als DNS thuis - met enkel ipv4 worden netjes alle ads geblockt. Dat moet ik nu ook voor ipv6 voor elkaar krijgen natuurlijk..... Hoe geef ik adguard home een statisch ipv6 (pak ik gewoon een willekeurig adres uit de pool?) en hoe geef ik dit dan door aan de clients?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
@Hmmbob Waar blijf je niet gewoon alleen van ipv4 DNS gebruik maken? Dus alleen verwijzen naar je Adguard Home en voor je ipv6 pools geen DNS servers meesturen.

Zo draai ik het hier in ieder geval, scheelt een hoop gedoe, voor niets

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
lolgast schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 09:27:
@Hmmbob Waar blijf je niet gewoon alleen van ipv4 DNS gebruik maken? Dus alleen verwijzen naar je Adguard Home en voor je ipv6 pools geen DNS servers meesturen.

Zo draai ik het hier in ieder geval, scheelt een hoop gedoe, voor niets
Je hebt me wel op het goede spoor gezet: ik dst-nat nu alle requests naar de Google DNS servers (die zijn hardcoded in de cast apparaten en android telefoons) naar het linklocal adres van adguard (fe...:). Dat werkt, want de block rule op uitgaand verkeer naar Google DNS over pppoe wordt niet meer gehit :+ Hiervoor waren de cast apparaten wat hardleers, die probeerden iedere 2 seconden de google ipv6 server te bereiken.

[ Voor 8% gewijzigd door Hmmbob op 25-03-2022 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
@Hmmbob Maar die requests zie je toch zeker niet terug in Adguard? Want voor zover ik weet (mijn ipv6 kennis is niet super) worden link-local adressen (fe:: inderdaad) niet gerouteerd omdat het local adressen zijn. Zoals 127.0.0.1.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Het laatste waar je een Mikrotik in zou verwachten ?

Een Ukraine UJ-22 drone

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aGYX64ZA_Tex7k-b2XRLfpFkk4A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qAt9tmd0ZGoV5zZFdlBBQQ2Z.png?f=fotoalbum_large

http://ukrjet.ua/#born

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:31
Hee Mikrotik guru's ik heb al een tijdje mikrotik speelgoed op de plank liggen maar door tijdgebrek er niet aan toegekomen.

Kan ik volgens jullie beter meteen de cli leren of toch eerst kijken via de gui?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FreshMaker schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 17:37:
Het laatste waar je een Mikrotik in zou verwachten ?

Een Ukraine UJ-22 drone
Kan zo Marktplaats op, lichte gebruikssporen en in ooit in contact geweest met de hemelse Musk. ;)
Pagina: 1 ... 35 ... 54 Laatste