Freeaqingme schreef op maandag 13 december 2021 @ 18:08:
Ik ben aan 't kijken voor een nieuwe datacenter-setup. Ik heb 3 inkomende 10 Ge touwtjes, en ivm iBGP en draadjes naar de switches heb ik minimaal 5 sfp+ poorten nodig (>=6 zou leuker zijn).
Mijn traffic zal doorgaans een paar honderd mbit zijn, maar een keertje een ddos aanval is ook niet uit te sluiten.
In dit topic kwam ik de
CCR2116-12G-4S+ tegen. Die ziet er wel leuk uit, maar heeft slechts 4 sfp+ poorten. Tegelijkertijd is de
MikroTik CCR1072-1G-8S+ qua port layout helemaal perfect, alleen zou de BGP performance daarvan niet heel goed zijn (full BGP voor ipv4 + ipv6). Die zou dan wel weer met 7.1 verbeterd moeten zijn, maar tot in hoeverre deze verbeterd is kan ik niet direct uitvinden.
Ik was voornemens om (zakelijk) 2 routers te kopen ivm redundancy met een budget van 10-15K. Ook kijk ik daarbij naar de Juniper mx104 (met dual routing engine) of de Juniper mx80. Ook bij deze modellen is de BGP performance echter beperkt.
Eventueel zou ik ook 3 CCR2116-12G-4S+ routers kunnen kopen. Eentje voor iedere transit, en 1 voor m'n peering, maar dat levert een niet heel erg schaalbaar model op. Ander nadeel is dat die nog niet te koop lijkt, en ik de setup graag rond de kerst af wil hebben.
Iemand suggesties?

Tja, lastig.. De CCR2116 klinkt leuk op papier, maar heel eerlijk, los van de verkrijgbaarheid, moet je dat willen om in productie te draaien? Kijk naar bv de 2004. Leuk op papier, maar ik zou eerst praktijkervaringen willen zien mbt performance en betrouwbaarheid.
Geen idee wat je in de toekomst verwacht kwa verkeer en connectiviteit, maar 4x SFP+ is, anno 2021, wel wat krapjes naar mijn mening. Ik weet niet waar je het spul plaatst, maar als je een beetje peerings wil kom je snel uit op Nikhef oid. En daar is een koperkabel een unicum. Je wilt zoveel mogelijk glaspoorten hebben. Zeker als je ook nog verkeer naar andere datacentra wilt halen (een DWDM kanaaltje is zo te regelen), maar dat is allemaal 10Gbit of hoger.
Als ik een poortje met een partij wil neemt men bijna standaard al aan dat het 10Gbit-LR is. (of hoger). Die ruimte zou ik wel houden.
Heb je perse full BGP nodig? Als je upstreamprovider een default route kan leveren hoef je alleen maar je specifieke peerings in je routetabel bij te houden. Dan kun je met lichtere hardware af omdat je geen full table in je geheugen hoeft te hebben.
Dat lijkt mij (even zonder jouw businesscase te kennen) een betere optie, want mogelijkheden tot peerings en dus SFP+ of hogere koppelvlakken zijn nuttiger dan het kunnen draaien van een full table.
Ik heb bv op al onze lokaties een switch hangen met 48x SFP+ en 6x100G. Afhankelijk van de trajecten 40G DWDM trunkjes of 100G. Geen full table, maar een default route + een stapeltje specifieke peerings (meestal Nikhef, want AM7 / Globalswitch zijn duur met patches)
Let bij refurb spul ook op wat ie exact doet en tel ook eventuele IPv6 routetabellen mee. En sommige platformen doen bv wel IPv6 maar in software, en alleen IPv4 in ASICs.