[MikroTik-apparatuur] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 24 ... 54 Laatste
Acties:

• mbovenka
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:27
Serefsiz schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 11:50:
Weet iemand toevallig of de MikroTik CRS112-8P-4S-IN in een 10inch kast te monteren is?
Kan nergens informatie over vinden.
Ik neem aan dat je een 19" kast bedoelt? Ja, dat kan. Er zitten zelfs oren voor bij: https://mikrotik.com/product/crs112_8p_4s_in (onderaan, 'Included parts')

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-09 18:48
Mijn RB3011 , met alle 10 LAN-poorten in gebruik (9 als switch, 1 als "WAN") doet het met 36°C een nog tikkeltje frisser

• XoReP
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:38
6.47.2 is uit:

What's new in 6.47.2 (2020-Aug-13 06:39):

*) arm - improved stability when forcing 25G speed on unsupported interface;
*) crs3xx - fixed QSFP+ interface LEDs when using break-out cable for CRS326-24S+2Q+;
*) crs3xx - fixed QSFP+ interface linking after reboot for CRS326-24S+2Q+ (introduced in v6.47);
*) discovery - use "static" interface list by default instead of "!dynamic";
*) fetch - show status "uploaded" instead of "downloaded" when uploading a file;
*) hotspot - do not verify Hotspot interface status when detecting if HTTP/HTTPS login method is allowed;
*) interface - added new builtin "static" interface list;
*) l2tp - fixed multiple tunnel establishment from the same remote IP address (introduced in v6.47);
*) lora - fixed "spoof-gps" parameter padding (introduced in v6.47.1);
*) lte - fixed dynamic DHCP client creation when editing APN profile;
*) ospf - fixed case when changing one distribution metric changed metrics for other distribution options;
*) ppp - fixed PPP interface editing for the first time after reboot or after 20 seconds;
*) qsfp - fixed break-out cable linking after reboot (introduced in v6.47);
*) routerboot - fixed memory test on CCR2004-1G-12S+2XS ("/system routerboard upgrade" required);
*) sfp - stabilized CRS212 SFP port functionality and improved monitoring of optical modules;
*) sftp - fixed "flash" directory access (introduced in v6.46);
*) smb - fixed file path validation (introduced in v6.46);
*) smb - fixed possible memory leak;
*) smb - fixed SMB server (introduced in v6.47);
*) smb - limit active session count to 5 per connection;
*) snmp - fixed "current" value reporting on CCR series devices;
*) snmp - fixed "fan-speed" value reporting on CCR series devices;
*) wireless - added support for U-NII-2 for cAP ac;
*) wireless - updated "indonesia5" regulatory domain information;
*) www - improved WWW service stability when receiving bogus packets;

What's new in 7.1beta2 (2020-Aug-21 12:29):

!) added "bgp-network" output filter flag;
!) added bonding interface support for Layer3 hardware offloading;
!) added IPv6 nexthop support for IPv4 routes;
!) added Layer3 hardware offloading support for CRS309-1G-8S+IN, CRS312-4C+8XG-RM, CRS326-24S+2Q+RM and CRS354-48G-4S+2Q+RM;
!) added WireGuard support;
*) disk - improved external disk read/write speed;
*) ospf - fixed point to point routes becoming inactive;
*) route - fixed source address selection of outgoing packets;
*) other minor fixes and improvements;

Zit nog wat leuks in 7.1Beta2 trouwens:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7eeXs8bNVGB3KDkDuZNS5Rb2wn0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7SaOrgIBlQAkgmMc3j8oC1aJ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door XoReP op 23-08-2020 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willy Mikrotik
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 25-04-2024
Hoi alle,

Ben al een paar dagen en het stoeien met mijn RB4011 deze wil geen PPPoE verbinding opbouwen heb al verschillende dingen geprobeerd maar geen resultaat mijn oude RB2011 doet het prima als ik deze terug zet maar mijn RB4011 doet het niet zelfs als ik de config van de 2011 laat dan maakt hij nog geen verbinding naar met PPPoE, Heeft iemand een idee waar ik dit zoeken moet.

O ja ik draai de laatste stabiele software.

Bij voor baad dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:21
Bij een PPPoE-probleem is het handig om te vermelden welke ISP het betreft.

Omdat er (als het goed is) geen verschil is tussen de software op een RB2011 en RB4011 kan het eigenlijk maar één ding zijn: de ISP die maar één MAC-adres toelaat en je oude nog niet vergeten is.

Clone eens het MAC-adres van je RB2011, waarschijnlijk werkt het dan wel. Misschien werkt het ook als je de sessie netjes sluit (ie. een werkende sessie op RB2011 disablen of het ding shutdownen ipv. de stroom eraf halen) of simpelweg een paar uur (nachtje) wacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aesculapius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:15
Serefsiz schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 11:50:
Weet iemand toevallig of de MikroTik CRS112-8P-4S-IN in een 10inch kast te monteren is?
Kan nergens informatie over vinden.
Dat past; ik heb wel een van de oortjes op maat moeten maken (waren voor 19inch), maar draai nu fijn in mijn 10 inch meterkast kastje.

Zeg wat je doet en doe wat je zegt, dan wordt de hele wereld een stukje leuker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serefsiz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16:42
Aesculapius schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 23:39:
[...]

Dat past; ik heb wel een van de oortjes op maat moeten maken (waren voor 19inch), maar draai nu fijn in mijn 10 inch meterkast kastje.
Ben je tevreden over de performance? Als ik er op google lees ik hele enge verhalen.
Ik was van plan om hem te gebruiken als vervanger voor de router van mijn provider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbovenka
Serefsiz schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 11:41:
Ben je tevreden over de performance? Als ik er op google lees ik hele enge verhalen.
Ik was van plan om hem te gebruiken als vervanger voor de router van mijn provider.
Dat zou ik niet doen, tenzij je een DSL-verbindinkje hebt of zo. Dit soort vragen komt (niet alleen hier) heel vaak langs, terwijl het antwoord gewoon op de site van MikroTik staat.

512bytes/25 IP filter rules is meestal wat je ongeveer mag verwachten. Met wat mazzel een beetje meer, maar niet veel meer.

Een CRS is een switch, geen router (tenzij je met de CRS3 serie en RouterOS 7beta aan de gang wil, maar daar zitten ook haken en ogen aan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Serefsiz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16:42
mbovenka schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 13:16:
[...]

Dat zou ik niet doen, tenzij je een DSL-verbindinkje hebt of zo. Dit soort vragen komt (niet alleen hier) heel vaak langs, terwijl het antwoord gewoon op de site van MikroTik staat.

512bytes/25 IP filter rules is meestal wat je ongeveer mag verwachten. Met wat mazzel een beetje meer, maar niet veel meer.

Een CRS is een switch, geen router (tenzij je met de CRS3 serie en RouterOS 7beta aan de gang wil, maar daar zitten ook haken en ogen aan).
Duidelijk antwoord. in de testresultaten is het inderdaad ook zichtbaar.
Eigenlijk heb ik iets nodig tussen de hEX PoE en de RB4011iGS+RM

hEX PoE heeft te weinig poorten.
RB4011iGS+RM Voldoende poorten maar te weinig PoE poorten(minimaal 4 nodig)
SFP is verreist(Anders moet ik converters gaan gebruiken wat ik liever niet doe)
Helaas heeft mikrotik geen compacte device hiervoor.

Volgens mij ontkom ik er niet aan om een losse router & switch te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbovenka
Serefsiz schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 14:24:
Volgens mij ontkom ik er niet aan om een losse router & switch te gebruiken.
Denk het ook niet, al heeft de hEX POE 4 PoE ports, wat dan net genoeg zou zijn. Maar ik denk dat je met een hEX S als router en de CRS112 als switch beter af bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zerobase
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
@Serefsiz:

De hEX PoE Lite heeft alleen passive PoE, dus geen actieve PoE (802.3af). CPU van de hEX Lite heeft maar 1 core @ 650 MHz.

Zoals hierboven ook al voorgesteld: Een hEX S is een betere keuze. Let wel dat als je de SFP poort gebruikt dit konsekwenties heeft voor het aantal lanes naar de CPU (Zie Blockdiagram).

Ik heb zelf de hEX (zonder S) en met een 100/30 VDSL verbinding staat het ding redelijk uit z'n neus te eten. Ik draai er meerdere IPsec/GRE tunnels op en zelfs met een 100Mbit inkomende datastroom via een van de IPsec tunnels heb ik het ding nog niet boven een kwart van z'n kunnen (CPU) zien komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aesculapius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:15
Serefsiz schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 11:41:
[...]

Mwoah, hij doet het prima met gemiddeld 30% cpu load, maar ik zet hem alleen in als domme switch en om de ip-camera's van stroom te voorzien, dus hij krijgt ook niet zo veel voor zijn kiezen. Ga je ip filtering doen, zou ik voor een CCR gaan.

Zeg wat je doet en doe wat je zegt, dan wordt de hele wereld een stukje leuker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-09 12:46

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

@Zerobase @Serefsiz Ik heb de hEX PoE gekocht. Deze heeft een 800Mhz en 128 mb RAM.

Tezamen met een andere power adapter ook 4 PoE poorten. Ik heb er nu 3 maal een Ubiquiti AC-Pro aan en dat werkt gewoon. Heb ik in de toekomst nog 1 PoE poort over.

Max out per port output (input > 30 V) 450 mA
Max total out (A) 2 A

Ben nu alvast bezig met de configuratie voor mijn nieuwe situatie in mijn nieuwe huis.
Ik hoop dan de Ethernet in te kunnen zetten als LAN. Die gebruik ik nu om te configureren in LAN mode achter mijn bestaande Internet modem.

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willy Mikrotik
Thralas schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 19:06:
Bij een PPPoE-probleem is het handig om te vermelden welke ISP het betreft.

Omdat er (als het goed is) geen verschil is tussen de software op een RB2011 en RB4011 kan het eigenlijk maar één ding zijn: de ISP die maar één MAC-adres toelaat en je oude nog niet vergeten is.

Clone eens het MAC-adres van je RB2011, waarschijnlijk werkt het dan wel. Misschien werkt het ook als je de sessie netjes sluit (ie. een werkende sessie op RB2011 disablen of het ding shutdownen ipv. de stroom eraf halen) of simpelweg een paar uur (nachtje) wacht.
Sorry inderdaad
Door de problematic helemaal vergeten KPN-Glas internet en TV (Geen bellen).
Het clone van het MAC heeft niet geholpen het de NTU ook al 5 minuten uitgehad ben met de RB4011 naar oudere firmware gegaan probleem blijft het zelfde :'( onder tussen begint de iritatie goed op te lopen want het zou moeten werken zegt men :( . Sessie netjes afsluiten kan ik morgen doen dan ben ik alleen thuis :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-09 20:36
Oef, op basis van specs (10 gigabit poorten en wifi) en prijs de MikroTik RB4011iGS+5HacQ2HnD-IN aangeschaft, maar dat is wel even a different cookie als je beperktere router menu's bent gewend! Ik zal me nog flink op de online documentatie moeten storten!

Maar wellicht dat ik hier al wat hulp kan krijgen voor de volgende setup:
De MikroTik wordt aan een (Sitecom) router die in de meterkast staat verbonden (en geplaatst op de tweede verdieping) waar hij als switch en AP dient te fungeren. Wat ik heb gedaan:
- MikroTik MAC adres in router van statisch ip adres voorzien buiten DHCP range
- dit zelfde ip adres in de MikroTik statisch geconfigureerd
- NAT en firewall uitgeschakeld

Resultaat is dat de MikroTik een invalide ip adres krijgt (169...) en ik ook niet meer op de admin pagina kom (192.168.88.1). Doe ik iets fout ergens? Of kan op een of andere manier niet overweg met de Sitecom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thasaidon
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-09 16:00

Thasaidon

If nothing goes right, go left

Shadow_Zero schreef op woensdag 2 september 2020 @ 22:50:
Resultaat is dat de MikroTik een invalide ip adres krijgt (169...) en ik ook niet meer op de admin pagina kom (192.168.88.1). Doe ik iets fout ergens? Of kan op een of andere manier niet overweg met de Sitecom?
Als je Mikrotik een 169 IP krijgt, probeert hij blijkbaar zijn IP op te halen via DHCP, maar krijgt géén IP van de DHCP "server" (Sitecom?).

169.x.x.x IP's zijn "Local Link" IP's (welke Windows ook gebruikt) als er dus geen DHCP IP beschikbaar is
Wikipedia: Link-local address

Blijkbaar staat DHCP Client dus nog aan in je config.

Deze Mikrotik heeft 3 DHCP zaken welke je in kunt stellen.
DHCP Client, Relay en Server.

Client is als je de Mikrotik een IP wil geven middels een andere DHCP
Relay is als je achterliggende systemen via een andere DHCP server hun IP's wil laten verkrijgen
Server is als je de Mikrotik als DHCP server voor je LAN wil laten draaien.

[ Voor 28% gewijzigd door Thasaidon op 03-09-2020 08:50 ]

"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:01

lier

MikroTik nerd

Oef, op basis van specs (10 gigabit poorten en wifi) en prijs de MikroTik RB4011iGS+5HacQ2HnD-IN aangeschaft, maar dat is wel even a different cookie als je beperktere router menu's bent gewend! Ik zal me nog flink op de online documentatie moeten storten!
Met alle respect, je hebt de verkeerde hardware gekocht. MikroTik is een kei als het om routers gaat. Daarnaast kan het stabiel Wifi aanbieden, maar daar komt het nodige Tweaken bij kijken.

Ten aanzien van de config:
  • Reset MikroTik, no default configuration
  • Create bridge
  • Add all interfaces to bridge
  • Add DHCP client to bridge
  • Config Wireless interfaces
Doe dit vanuit Winbox, dan komt het goed.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:04

Maar wellicht dat ik hier al wat hulp kan krijgen voor de volgende setup:
De MikroTik wordt aan een (Sitecom) router die in de meterkast staat verbonden (en geplaatst op de tweede verdieping) waar hij als switch en AP dient te fungeren. Wat ik heb gedaan:
- MikroTek MAC adres in router van statisch ip adres voorzien buiten DHCP range
- dit zelfde ip adres in de MikroTik statisch geconfigureerd
- NAT en firewall uitgeschakeld

Dit kun je gewoon met de quickset instellen voor zover ik weet :) configureer je hem gewoon als AP toch?

Zie ook: https://wiki.mikrotik.com/wiki/Manual:Quickset

offtopic:
Persoonlijk zou ik die Sitecom verkopen, van dat geld een WAP AC voor de bovenverdieping erbij kopen en die mooie machine van je het routeren laten doen :)

[ Voor 7% gewijzigd door spokje op 03-09-2020 08:50 ]

• Shadow_Zero
Die Sitecom (heeft trouwens ook al 7 poorten) lijkt wat kuren te krijgen (wifi doet het niet meer). Misschien toch overwegen om de MikroTik in de meterkast te zetten. Ik kom dan alleen ethernet poorten te kort op de tweede. Het liefst wil ik daar maar 1 device plaatsen voor wifi en ethernet.

Ik ben voornamelijk in de Quickset bezig geweest, zal de DHCP Client config proberen op te snorren zoals Thasaidon aangaf (heb niet op mijn netvlies of ik die al had gevonden).

Of ik doorloop gelijk al lier's stappen. Wat is nu precies de meerwaarde van Winbox tov. WebFig?

Ik las in de gauwigheid wel veel berichten of slechte wifi. Zit hem dat in de "het nodige Tweaken"?

EDIT:
Waar ik ook nog mee zit is dat het in de meterkast tegen de 30 graden is. Ik weet (nog) niet of dat al vervelend wordt voor netwerk devices of in z'n geheel niet.

[ Voor 11% gewijzigd door Shadow_Zero op 19-12-2020 11:08 ]

• lier

lier

MikroTik nerd

Shadow_Zero schreef op donderdag 3 september 2020 @ 12:23:
Of ik doorloop gelijk al lier's stappen. Wat is nu precies de meerwaarde van Winbox tov. WebFig?
En enorm veel stabieler en de mogelijkheid om op MAC adres in plaats van IP te kunnen managen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:04
Je kunt hetzelfde met WebFig als met Winbox, maar indd wat lier zegt...persoonlijk gebruik ik meestal WebFig, maar het is maar net hoeveel je in je router moet zijn.

Slechte wifi is vaak gebrek aan kennis en gebrek aan zin om te finetunen. Zo lastig is het niet, er is een video die mij heel erg heeft geholpen, en goed te volgen als je dat leuk vindt:

YouTube: Common MikroTik WiFi mistakes and how to avoid them

Ik heb pas sinds een paar maanden een Mikrotik routertje (hAP ac2), en na wat finetunen (voornamelijk met kennis uit bovenstaande video) heb ik een retestabiel wifi netwerk(je) gecreeerd. Geen omkijken naar en goede performance. Toevallig ga ik dit weekend een wAP ac installeren. En ik ben verre van een expert, maar vind het wel leuk om (zo nu en dan) even wat te prutsen en tweaken :) dus laat je niet afschrikken, het is goed te doen.

Ik neem aan dat die machine temperatuurmonitoring heeft (correct me if I'm wrong), dus je zou kunnen kijken hoe warm ie het krijgt in een warme meterkast. Hoezo is het eigenlijk 30 graden daar, servers? :P)

[ Voor 10% gewijzigd door spokje op 03-09-2020 12:38 ]

• stefaantje
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 10:39
Ik heb een wAP ac om buiten te plaatsen.
Binnen in huis heb ik een Deco M5 mesh setje, dat een 2.4+5GHz SSID heeft. Deze straalt ook zwak uit tot buiten.

Kan ik in de wAP nu een 5GHz-only SSID aanmaken, met dezelfde SSID als de Deco M5, zodat mijn 5GHz-devices buiten vlot kunnen roamen naar de wAP op 5GHz?

(Voor oude devices zou ik de wAP ook nog een andere, aparte 2.4 laten uitzenden, daarvoor vind ik snelle roaming niet zo belangrijk.)

• lier

lier

MikroTik nerd

Mijn voorkeur zou zijn om alles hetzelfde SSID te geven (hooguit een tweede voor gastennetwerk), zie ook niet (meer) de voordelen van gescheiden SSID's. Maar alles is mogelijk, @stefaantje

• Shadow_Zero
spokje schreef op donderdag 3 september 2020 @ 12:36:
Je kunt hetzelfde met WebFig als met Winbox, maar indd wat lier zegt...persoonlijk gebruik ik meestal WebFig, maar het is maar net hoeveel je in je router moet zijn.

Slechte wifi is vaak gebrek aan kennis en gebrek aan zin om te finetunen. Zo lastig is het niet, er is een video die mij heel erg heeft geholpen, en goed te volgen als je dat leuk vindt:

YouTube: Common MikroTik WiFi mistakes and how to avoid them

Ik heb pas sinds een paar maanden een Mikrotik routertje (hAP ac2), en na wat finetunen (voornamelijk met kennis uit bovenstaande video) heb ik een retestabiel wifi netwerk(je) gecreeerd. Geen omkijken naar en goede performance. Toevallig ga ik dit weekend een wAP ac installeren. En ik ben verre van een expert, maar vind het wel leuk om (zo nu en dan) even wat te prutsen en tweaken :) dus laat je niet afschrikken, het is goed te doen.

Ik neem aan dat die machine temperatuurmonitoring heeft (correct me if I'm wrong), dus je zou kunnen kijken hoe warm ie het krijgt in een warme meterkast. Hoezo is het eigenlijk 30 graden daar, servers? :P)
Wat je zegt, zo nu en dan vind ik het ook wel leuk, maar het moet dan wel werken XD (en zoals gezegd, zo'n MikroTik komt wel overwhelming over als je de admin pagina voor het eerst voor je neus krijgt! (iig als je de simpelere devices bent gewend)).

Temperatuur vraag ik me ook nog een beetje af. Ik dacht dat dat kwam omdat we stadsverwarming hadden, maar verwarming staat nu uit en kon daar nu in de gauwigheid ook niks vinden wat specifiek warmte af gaf. Verder is het:
- 1 stekkerdoos met schakelaar
- dect basis station
- KPN Experiabox
- Sitecom router

Deur is wel standaard dicht (staan normaal ook spullen voor).
Het is wel een prefab beton huis, dus wifi is extra lastig.

• stefaantje
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 10:39
Mijn voorkeur zou zijn om alles hetzelfde SSID te geven (hooguit een tweede voor gastennetwerk), zie ook niet (meer) de voordelen van gescheiden SSID's
@lier
Ik wil vooral vermijden dat het 2.4GHz signaal van de wAP ac té sterk naar binnen binnen komt (HR++ of 3v-glas), waardoor sommige indoor devices té vroeg met de wAP ac zouden connecten.

Of kan ik de zendsterkte van de 2.4 en 5 GHz apart instellen, ook al zitten ze op één SSID?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

stefaantje schreef op donderdag 3 september 2020 @ 17:07:
[...]
Ik wil vooral vermijden dat het 2.4GHz signaal van de wAP ac té sterk naar binnen binnen komt (HR++ of 3v-glas), waardoor sommige indoor devices té vroeg met de wAP ac zouden connecten.

Of kan ik de zendsterkte van de 2.4 en 5 GHz apart instellen, ook al zitten ze op één SSID?
Ik heb zelf voor de 2,4Ghz een andere SSID dan voor de 5Ghz, dat maakt het ook op end devices wat duidelijker waarmee ze verbinden of verbonden zijn.
Die Sitecom (heeft trouwens ook al 7 poorten) lijkt wat kuren te krijgen (wifi doet het niet meer). Misschien toch overwegen om de MikroTik in de meterkast te zetten. Ik kom dan alleen ethernet poorten te kort op de tweede. Het liefst wil ik daar maar 1 device plaatsen voor wifi en ethernet.

Ik ben voornamelijk in de Quickset bezig geweest, zal de DHCP Client config proberen op te snorren zoals Thasaidon aangaf (heb niet op mijn netvlies of ik die al had gevonden).

Ik las in de gauwigheid wel veel berichten of slechte wifi. Zit hem dat in de "het nodige Tweaker"?

EDIT:
Waar ik ook nog mee zit is dat het in de meterkast tegen de 30 graden is. Ik weet (nog) niet of dat al vervelend wordt voor netwerk devices of in z'n geheel niet.
De Quickset zou genoeg moeten zijn voor je basis setup.
Het is dan echter wel zaak dat je het juiste profiel kiest.

Zie hiervoor de link die Spokje ook al noemde
https://wiki.mikrotik.com/wiki/Manual:Quickset

Pas als je meer wil kun je winbox of de webinterface gebruiken.
Het voordeel van Winbox is dat je ook kunt verbinden met je Mikrotik op basis van zijn MAC address (dus geen IP nodig).
Nadeel is weer dat Winbox ook echt een Windows programma is.

Daarnaast ben ik zelf nog bezig om IPTV aan de praat te krijgen op mijn RB4011 die in de meterkast komt.
Nu hangt daarvoor nog de Fritzbox van mijn ISP aan de Genexis glasvezelbox.
Verder heb ik op de 1e verdieping, op zolder en in de garage nog Hap ac2's hangen.
Niet alleen voor de wifi, maar ook omdat ik daar nog ethernet nodig heb.

[ Voor 61% gewijzigd door Thasaidon op 03-09-2020 17:44 ]

• lier

lier

MikroTik nerd

stefaantje schreef op donderdag 3 september 2020 @ 17:07:
Jazeker, het is een eigenschap op de wireless interface (elke radio is een interface), TX Power (wel even advanced aangeven).
Thasaidon schreef op donderdag 3 september 2020 @ 17:34:
Ik heb zelf voor de 2,4Ghz een andere SSID dan voor de 5Ghz, dat maakt het ook op end devices wat duidelijker waarmee ze verbinden of verbonden zijn.
Ieder zijn voorkeur en in het verleden zeker bruikbaar. Gelukkig zijn tegenwoordig alle devices slim genoeg om voor de 5G radio te kiezen.

[ Voor 37% gewijzigd door lier op 03-09-2020 17:46 ]

• Thasaidon

Thasaidon

lier schreef op donderdag 3 september 2020 @ 17:44:
[...]
Ieder zijn voorkeur en in het verleden zeker bruikbaar. Gelukkig zijn tegenwoordig alle devices slim genoeg om voor de 5G radio te kiezen.
Helemaal mee eens, alleen werkt het niet altijd even goed.

Ik heb gemerkt dat als ik bv bij mijn schoonouders kom, mijn telefoon de 2,4 pakt omdat dit signaal eerder opgepakt word, de SSID en PSK zijn identiek voor beide, dus is er niet echt onderscheid tussen de twee netwerken (afgezien van frequentie en MAC).

Daarna schakelt mijn telefoon ook niet automatisch over naar de 5Ghz want daar is geen noodzaak voor. Het 2,4 signaal blijft immers goed.

[ Voor 8% gewijzigd door Thasaidon op 04-09-2020 21:50 ]

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:50
Thasaidon schreef op donderdag 3 september 2020 @ 17:34:
[...]

Nadeel is weer dat Winbox ook echt een Windows programma is.
Winbox werkt stabiel in Wine.

(De Android app is ook wel handig van tijd tot tijd, al is het jammer dat er geen manier is om credentials te syncen.)

- knip -

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-09 18:48
Raymond P schreef op donderdag 3 september 2020 @ 19:18:
[...]
Het werkt wel in Wine maar op m'n Ubuntu is het altijd zo'n gezeur met de fonts .... als je de fontsize groter maar kloppen de menu's niet meer etc.

Dat is alvast mijn ervaring.

• Thralas
Je kunt hem natuurlijk ook gewoon laten staan waar 'ie staat. Niemand zegt dat je router in de meterkast moet staan. Heb je waarschijnlijk wel iets nodig dat vlan capable is in de meterkast.
Willy Mikrotik schreef op woensdag 2 september 2020 @ 18:37:
Door de problematic helemaal vergeten KPN-Glas internet en TV (Geen bellen).
Die doen in principe niets geks. Vlan 6, PPPoE erover en klaar. Post eens je config?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Thasaidon schreef op donderdag 3 september 2020 @ 08:41:
[...]

Als je Mikrotik een 169 IP krijgt, probeert hij blijkbaar zijn IP op te halen via DHCP, maar krijgt géén IP van de DHCP "server" (Sitecom?).

169.x.x.x IP's zijn "Local Link" IP's (welke Windows ook gebruikt) als er dus geen DHCP IP beschikbaar is
Wikipedia: Link-local address

Blijkbaar staat DHCP Client dus nog aan in je config.

Deze Mikrotik heeft 3 DHCP zaken welke je in kunt stellen.
DHCP Client, Relay en Server.

Client is als je de Mikrotik een IP wil geven middels een andere DHCP
Relay is als je achterliggende systemen via een andere DHCP server hun IP's wil laten verkrijgen
Server is als je de Mikrotik als DHCP server voor je LAN wil laten draaien.
Na een reset de QuickSet ('Home AP Dual') opnieuw gedaan, maar ik blijf een .169 ip adres houden. Als ik WebFig bij interfaces kijk zie ik wel Tx en Rx stromen op ether1... vreemd!

M'n TL-WR1043ND die ik ook heb werkt wel als switch en AP op de Sitecom.

Overigens zie ik mijn laptop wel in de DHCP list van de Sitecom staan, dus die heeft wel een IP adres uitgegeven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
Laat eens een config zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:13
Is al genoemd.

[ Voor 95% gewijzigd door Theone098 op 04-09-2020 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
  • Registratie: Februari 2015
Thralas schreef op donderdag 3 september 2020 @ 19:43:
[...]

Die doen in principe niets geks. Vlan 6, PPPoE erover en klaar. Post eens je config?
En vlan4 voor IPTV 😊.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Ik heb inmiddels weer een reset gedaan en ook Winbox geïnstalleerd. Maakt het nog uit in welke poort in de MikroTik ik de kabel van de Sitecom steek?

Wellicht kijk/zoek ik niet goed, maar waar moet ik zijn voor een leesbare config? Had nu een export via Files geprobeerd, maar ook unencrypted is die niet leesbaar in Notepad++.

EDIT:
Ik ga nu haast verdenken dat als de MikroTik aan staat (met de Sitecom kabel er in), dat de Sitecom wifi wegvalt. Maar misschien is dat toeval en is hij defect en is de wifi aan het stuiteren (maar het gehele signaal niet zien, vind ik toch wel opvallend). Wel wat onpraktisch, want nu moet ik steeds naar de Sitecom in de meterkast lopen en een kabel er in steken om op de admin pagina te komen.

[ Voor 38% gewijzigd door Shadow_Zero op 08-09-2020 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:50
Mikrotik heeft een wiki.
Het command wat je zoekt is export.

https://wiki.mikrotik.com...t#Exporting_Configuration

Afhankelijk van je configuratie maakt het zeker wel uit welke port je de kabel in prikt.
Als alle poorten aan een switch hangen en er verder geen limiterende config is maakt het niet uit.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Het export command doet toch hetzelfde als via de Winbox gui Files/export?

De MikroTik dient als switch en AP te fungeren, de Sitecom dient DHCP en alles te regelen.

EDIT:
Ik plug trouwens net de kabel vanuit de laptop in de Sitecom, en krijg nu zelfs daar ook geen IP adres! (wel via wifi...). Wellicht dat er wat met m'n laptops netwerkkaart is, of met de Sitecom router.

[ Voor 38% gewijzigd door Shadow_Zero op 04-09-2020 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
In Winbox naar 'New Terminal', op de prompt tik je in: /export

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

Shadow_Zero schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 01:26:
[...]

Na een reset de QuickSet ('Home AP Dual') opnieuw gedaan, maar ik blijf een .169 ip adres houden. Als ik WebFig bij interfaces kijk zie ik wel Tx en Rx stromen op ether1... vreemd!
Als je in de Quickset je profiel selecteerd (bij mij WISP AP), kun je daaronder aangeven of hij in router of bridge mode moet draaien. (Ik draai mijn Hap ac2 als bridge).
Daaronder staat vervolgens Address Acquisition, welke je op static moet zetten en hier een vrij IP in je LAN range moet opgeven, samen met het subnetmasker, je gateway en evt een DNS server.
Raymond P schreef op donderdag 3 september 2020 @ 19:18:
[...]

(De Android app is ook wel handig van tijd tot tijd, al is het jammer dat er geen manier is om credentials te syncen.)
Winbox werkt idd wel redelijk op Wine, maar ik zit meestel achter mijn chromebook.
En nu kan ik daar wel Wine in mijn Linux VM installeren om daar vervolgens weer Winbox in te installeren, maar dat is ook weer zo'n gedoe. ;)
En ja, ik zou ook de android app kunnen gebruiken, maar die vind ik niet praktisch als ik "even snel" wat wil bekijken of doen.

Ik zit dus meestal gewoon ingelogd met ssh of gebruik de webinterface.

[ Voor 32% gewijzigd door Thasaidon op 04-09-2020 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16-09 08:46

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Weet hier iemand mij te helpen met het volgende?

Ik wil een l2tp/ipsec vpn server achter een hEX Poe draaien, maar op Android lukt verbinden wel en op Windows niet. Nu schijnt het een bekend probleem te zijn, maar oplossingen die ik vond op het internet (https://jcutrer.com/howto...-ipsec-vpn-firewall-rules) werken niet. Nu zijn die er ook op gericht dat je de server op de mikrotik hebt draaien, maar dat heb ik niet. Ik wil een werkende forward/passthrough naar de server.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Welke poorten en protocollen heb je geforward, @T.Kreeftmeijer ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16-09 08:46

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

lier schreef op zondag 6 september 2020 @ 09:28:
Welke poorten en protocollen heb je geforward, @T.Kreeftmeijer ?
Precies zoals in die link staat.
Ik zal zo even een export maken van mijn configuratie.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Nou, schiet mij maar lek. Na een laatste reset van MikroTik en opnieuw configureren, werkt het nu ineens wel . Ik heb wel een andere laptop er bij gepakt, dus het is of iets onverklaarbaars, of er was iets met die andere laptop, dan toch wel de Sitecom die geen ip kon/wilde uitgeven.

Zal zo ook wifi testen, maar het eerstvolgende issue is dat ik momenteel niet op admin pagina van MikroTik kom (was bezig met screenshots maken, maar dat lukt zo dus niet verder ^^; )

Ik heb in de QuickSet overigens geen optie om hem in Bridge te zetten. Vanuit de standaard config zie ik wel in de WebFig bij interfaces daar altijd een Bridge entry staan (en die heeft ook Tx/Rx als de kabel van de laptop er in steek).

EDIT:
Ik kan nu wel bevestigen dat dit niet werkt op eth1, wel de overige MikroTik poorten. Ook als ik de laptop in eth1 steek krijgt die geen internet. Moet ik nog even verdiepen of die ook tot 'ordinary' switch port valt te configureren.

EDIT2:
IP adres van de MikroTik in QuickSet HomeAP gewijzigd van 192.168.88.1 naar 192.168.3.3 (zo stond die ook static in de Sitecom), nu kom ik wel weer op de admin page. Het begint er op te lijken!

EDIT3:
Ok, de constructie is nu zo:
Meterkast -> KPN Experiabox -> Sitecom WAN poort
Sitecom -> TP-Link LAN poort, op de tweede verdieping (als switch en AP)
Sitecom -> MikroTik LAN poort, in de woonkamer (als switch en AP)

Ik kom er nu achter dat ik niet meer op Citrix van m'n werk kan inloggen in de woonkamer (melding "Invalid time in the Message sent by the Peer. Please ensure time synchronization between Netscaler and the Peer"). Echter op de tweede verdieping werkt het wel! Nog wat testjes uitvoeren, maar wel vreemd!

EDIT4:
Schiet me maar nog een keer lek, ik had de hele dag boven (dus TP-Link->Sitecom->Experiabox) met Citrix gewerkt. Einde van de dag wil ik beneden nog even inloggen (dus MikroTik->Sitecom->Experiabox), krijg ik die time sync error. Probeer ik het boven, zelfde time sync error! 's Avonds na sporten nog een keer geprobeerd, nog steeds hetzelfde issue. Na wat rondkijken zie ik de MikroTik firewall weer aan staan (had ik eerder uit gezet). Ik zet hem weer uit, en nu werkt het beneden weer! Zal morgen boven weer testen, maar dan ga je haast denken dat de MikroTik firewall van invloed is op de switch (TP-Link) op de tweede, dat lijkt mij bizar!

[ Voor 57% gewijzigd door Shadow_Zero op 19-12-2020 11:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

Shadow_Zero schreef op zondag 6 september 2020 @ 15:48:
Ik heb in de QuickSet overigens geen optie om hem in Bridge te zetten.
De optie voor router of bridge mode zie je ook niet in alle profielen.
Ik gaf ook aan dat ik bv WISP AP heb ingesteld.
WISP AP geeft je namelijk meer opties in de Quickset dan bv Home AP (dual), maar doen verder hetzelfde.

https://help.mikrotik.com/docs/display/ROS/Quick+Set

Daarnaast geef je aan:
Sitecom -> MikroTik LAN poort, in de woonkamer (als switch en AP)
Maar op welke LAN poort van de MikroTik heb je dit aangesloten?

Daarnaast blijft de vraag of je je config wil posten. Dan kunnen we wellicht even verder kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

T.Kreeftmeijer schreef op zondag 6 september 2020 @ 09:35:
[...]

Precies zoals in die link staat.
Ik zal zo even een export maken van mijn configuratie.
De handleiding die je gevolgd hebt is enkel en alleen om de betreffende poorten open te zetten in de firewall.
De handleiding gaat er dan ook van uit dat je de VPN server op de Mikrotik draait.

In jou geval begrijp ik dat je de VPN server achter je Mikrotik draait?
Dan zul je ook port-forwards moeten toevoegen. Anders komt het verkeer wel op je Mikrotik aan, maar weet die niet waar die het naar door moet sturen.

https://www.mikrotik.com.my/port-forwarding/

En in je firewall regels moet je bij "chain" niet input kiezen, maar forward.

Zo even uit mijn hoofd.

[ Voor 12% gewijzigd door Thasaidon op 07-09-2020 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolkewietje
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-07 09:50
Ik hoop dat iemand mij hier verder kan helpen.
Ik heb een RB2011 met een SFP module + de glaskabel en verloop connector om hem aan de glaskabel van KPN te hangen.
Echter, ik krijg geen signaal op elk van de 2 draadjes die binnen komen van KPN terwijl ik wel de verbinding heb via ether1 en de glas>UTP convertor gebruik.
Verder heb ik vandaag de meest recente software voor de mikrotik 6.47.3 geïnstalleerd.
En ik heb de blauwe TX 1310 RX 1550 in het gebruik en heb ik de gele TX 1550 RX 1310 hier ook liggen (beide van mikrotik zelf)

Ik ben dus alleen opzoek naar de installatie script voor de SFP module.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Jef61 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 10:02:
In Winbox naar 'New Terminal', op de prompt tik je in: /export
Zijn er nog andere manieren, of het is een file creëren in de terminal ("/export filename=verzineennaam"), en dan downloaden met een FTP client? Dat is nu gelukt iig. Via WebFig kan dit niet?

@Thasaidon: ik had het nog niet getypt, maar ik zag die Bridge optie idd bij WISP AP. Maar die staat bij nu 'inactive'. Het werkt allemaal zolang ik de Sitecom kabel niet in MikroTik ether1 steek. Als ik hem via WISP AP op 'bridge' zou zetten, dan gebruikt ie ether1 wellicht puur als LAN poort...? Ik weet momenteel ook nog niet hoe je schakelt van, bijv., Home AP Dual naar WISP AP.

Iig de config nu en wat screenshots. Gezien hij al automatisch Bridge lijkt te doen, vraag ik me af of er nog meerwaarde is in de WISP AP configuratie?
Ik doe het even via Drive, als het handiger/praktischer kan, let me know! (zal morgen nog wel url tags maken)

Nog even de setup:
Experiabox LAN -> Sitecom WAN (meterkast)
Sitecom (DHCP) LAN -> Mikrotik LAN (switch/ap woonkamer)
Sitecom (DHCP) LAN -> TP-Link LAN (switch/ap 2de)

Screenshots:

MikroTik config:
https://docs.google.com/d...77eV_AGk/edit?usp=sharing

MikroTik Home AP Dual screenshot:
https://drive.google.com/...clK8sQ6m/view?usp=sharing

MikroTik WISP AP (inactive) screenshot:
https://drive.google.com/...bCmEtNNM/view?usp=sharing

MikroTik interfaces screenshot:
https://drive.google.com/...h4v_xAVW/view?usp=sharing

Sitecom LAN/DHCP:
https://drive.google.com/...Anp-9lar/view?usp=sharing

Sitecom static (MikroTik + TP-Link):
https://drive.google.com/...IeFpdFQX/view?usp=sharing

Wat ik nog niet snap is dat ik 2 MAC adressen van de Sitecom in de client list van de Experiabox zie (beide 64's), terwijl er maar 1 kabel heen gaat:
https://drive.google.com/...sGLQLosR/view?usp=sharing

192.168.2.1 is wat ik heb geconfigureerd. Die .2.4 zie ik dan wel weer terug op de Sitecom 'internet' admin pagina: https://drive.google.com/...m8LQWx-m/view?usp=sharing, waar ik kan nog even niet interpreteren wat dat mac adres en ip adres nu precies zijn/doen...

En in eerste instantie dacht ik dat NAT op de Sitecom uit kon, maar als ik dat doe, heb ik geen internet meer op m'n LAN. Is dat nodig in deze constructie? Want nu heb ik volgens mij NAT (Experiabox) achter NAT (Sitecom), en ik weet niet of dat handig is. Op het KPN forum instrueren ze (https://forum.kpn.com/thu...ter-de-experia-box-164983) om de tweede router in het DMZ te plaatsen in de Experiabox, maar DMZ heb ik nooit eerder geconfigureerd en ik vraag me af of dat handige/praktische keuze is.

Oh ja, welke (s)ntp server(s) hebben jullie ingesteld? Dat krijg ik vooralsnog ook niet aan de praat, maar vraag me af of ik daarvoor misschien nog wat poorten moet forwarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

wolkewietje schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 00:01:
Ik ben dus alleen opzoek naar de installatie script voor de SFP module.
Die is redelijk plug-and-play en hoef je niets extra's voor te doen.

Zie je de SFP bij de interfaces?
Welke informatie wordt getoond over de SFP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolkewietje
Dit is te zien terwijl ik de glas verbinding gemaakt lijk te hebben en ik geen enkele verbinding met internet meer heb.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ksfc4_N7JHgnurPm3sBXY0okido=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LkBXj3pWSTCc0XCO5QBssgAp.png?f=fotoalbum_large
En in het tabblad General staat:
Name: sfp1
Type: Ethernet
MTU: 1500
Actual MTU: 1500
L2 MTU: 1598
Max L2 MTU: 4074
MAC adress: 74:4D:28:E3:90:A5
ARP: proxy-arp

[ Voor 10% gewijzigd door wolkewietje op 08-09-2020 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Je hebt verbinding, echter is je RX power niet goed. Ter vergelijk, bij mij is deze -8.797 dBm (en TX -5.287 dBm). Zou het kunnen dat KPN andere golflengtes gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 21:00
wolkewietje schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 10:48:
Dit is te zien terwijl ik de glas verbinding gemaakt lijk te hebben en ik geen enkele verbinding met internet meer heb.
draait je pppoe client wel op VLAN6 op je SFP1 poort?
lier schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 10:58:
Je hebt verbinding, echter is je RX power niet goed. Ter vergelijk, bij mij is deze -8.797 dBm (en TX -5.287 dBm). Zou het kunnen dat KPN andere golflengtes gebruikt?
Volgens KPN kloppen die wavelengths wel:
GOF / EOF / GPON = (FTTH - Glasvezel)
Eigen apparatuur kun je aansluiten op de ethernet aansluiting van het Optical Netwerk Termination Unit (NT):

Ethernetaansluiting met RJ-45-stekker voor gebruik van UTP (twisted-pair) kabels.
De NT moet je aansluiten op een 230V netspanning, via de bijgeleverde laagspanning adapter.

Let op: gebruik de NT die wij leveren (met ethernetaansluiting en RJ-45-stekker). De glasvezel in de FTU (waar het glas afgemonteerd is) is zeer kwetsbaar. We raden je daarom sterk af om de FTU los te maken van het NT (met ethernetaansluitng). Aan een reparatie zijn kosten verbonden.

Bij GPON, Gigabit Passive Optical Network techniek, die wij sinds 2019 gebruiken, is de NT een onmisbaar onderdeel van de verbinding. Deze kun je dus niet verwijderen. Bij de techniek "Active Optical Network (AON)", is de NT een mediaconverter, hiervoor zijn de specificaties beschikbaar:

IEEE 802.3 100Mbit (100-Base-BX-U) of 1Gbit (1000Base-BX-10-U) (bidirectional Full duplex transmission, no auto-negotiation, no pause frames)
SFP Specs: TX 1310 nm / RX 1490/1550 nm
14 km range
>15 dB power budget
Class 1 laser product
Transmit power -3 ... -9 dBm
Receive power -3 ... -22 dBm

Type Fiber is singlemode Fiber (9/125) met SC/PC connector (blauw) of SC/APC connector (groen). De gebruikte connector in de FTU kan verschillen. Verbind deze via een koppelblokje van het goede type (kleur). Let op: verbind nooit verschillende kleuren!

[ Voor 99% gewijzigd door Hmmbob op 08-09-2020 11:02 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Het valt me nu op, @wolkewietje, dat de SFP die jij gebruikt een datarate van 1,25Gb heeft. Volgens mij is deze niet compatibel met KPN (zie ook de quote van @Hmmbob):
IEEE 802.3 100Mbit (100-Base-BX-U) of 1Gbit (1000Base-BX-10-U) (bidirectional Full duplex transmission, no auto-negotiation, no pause frames)
Zelf gebruik ik: https://www.fs.com/de-en/products/74512.html in mijn RB4011. Welliswaar op een Caiway verbinding, maar de eisen zijn verder gelijk.

[ Voor 16% gewijzigd door lier op 08-09-2020 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolkewietje
De instellingen volgens een UTP verbinding
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
/interface bridge
add arp=proxy-arp fast-forward=no igmp-snooping=yes name=bridge-local protocol-mode=none
/interface ethernet
set [ find default-name=ether1 ] arp=proxy-arp loop-protect=off
set [ find default-name=sfp1 ] advertise="10M-half,10M-full,100M-half,100M-full,1000M-half,1000M-full,2500M-full,5000M-full,10000M-full" arp=proxy-arp comment=glas-wan rx-flow-control=auto tx-flow-control=auto
/interface vlan
add interface=ether1 loop-protect=off name=vlan1.6 vlan-id=6
add interface=sfp1 loop-protect=off name=vlan1.6-glas vlan-id=6
/interface pppoe-client
add add-default-route=yes allow=pap disabled=no interface=vlan1.6 keepalive-timeout=20 max-mru=1500 max-mtu=1500 name=pppoe-client password=<PASSWORD> user=<USERNAME>

De instellingen volgens een GLAS verbinding
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
/interface bridge
add arp=proxy-arp fast-forward=no igmp-snooping=yes name=bridge-local protocol-mode=none
/interface ethernet
set [ find default-name=ether1 ] arp=proxy-arp loop-protect=off
set [ find default-name=sfp1 ] advertise="10M-half,10M-full,100M-half,100M-full,1000M-half,1000M-full,2500M-full,5000M-full,10000M-full" arp=proxy-arp comment=glas-wan rx-flow-control=auto tx-flow-control=auto
/interface vlan
add interface=ether1 loop-protect=off name=vlan1.6 vlan-id=6
add interface=sfp1 loop-protect=off name=vlan1.6-glas vlan-id=6
/interface pppoe-client
add add-default-route=yes allow=pap disabled=no interface=vlan1.6-glas keepalive-timeout=20 max-mru=1500 max-mtu=1500 name=pppoe-client password=<PASSWORD> user=<USERNAME>

En de vlan1.6 instellingen zijn exact gelijk aan de vlan1.6-glas instelligen

@lier je wil me toch niet zeggen dat ze me een verkeerde module in de maag hebben gesplitst :?
Ik zou verwachten dat de maximale snelheid die dat ding aan kan van geen invloed mogen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbovenka
[b]wolkewietje schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 12:08:[/
@lier je wil me toch niet zeggen dat ze me een verkeerde module in de maag hebben gesplitst :?
Ik zou verwachten dat de maximale snelheid die dat ding aan kan van geen invloed mogen zijn.
Nee, je SFP is goed ('1.25Gbps' is de channel rate van een GigE SFP). Maar zoals @lier aangeeft is je Rx power veel te laag. De mijne is rond de -11 dBm. Je SFP ziet de overkant dus niet (goed).

Ik zou de fiber eens loshalen en kijken of je dan een 'Rx lose' (sic) krijgt. Ik had dit ook na vervanging van de patchlead van de NTU naar mijn router, en uiteindelijk bleek die gewoon niet goed in de connector te zitten aan de NTU kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolkewietje
Het los halen hoeft niet.
Als je goed kijkt zie je dat er No Link rechts onder in de interface sfp1 scherm staat.
Ik heb dan ook totaal geen verbinding en dat vind ik vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
@wolkewietje Waarschijnlijk heb je de patchkabel niet goed doorgeklikt aan een van beide kanten en heb je daarom een veel te lage RX waarde (teveel demping).

Of je hebt de verkeerde kabel gebruikt (PC vs APC) al zou ik dan verwachten dat de demping niet zo hoog is en nog wel werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

Als ik even snel kijk naar je config zie ik een aantal dingen....
ether1 zit niet in de groep van bridge poorten. En daarom werkt het dus niet als je de kabel van de sitecom naar de Mikrotik in poort 1 doet.
Probeer het eens in poort 2, of zet ook poort 1 in de bridge groep.

Daarnaast zie ik dat je de dhcp server op de Mikrotik aan hebt gezet met daarin een IP range.
Dat betekend dus dat nu zowel je sitecom als je Mikrotik als DHCP server draaien in je netwerk.
Niet handig dus...

Daarnaast geeft je Mikrotik in zijn DHCP lease mee aan clients dat de gateway de 192.168.3.3 is.
Maar dit is je Mikrotik IP, en deze is niet je gateway naar het internet. Dat is je sitecom.

Kortom, het zit niet lekker in je config.
Kijk hier eens naar:

YouTube: MikroTik Tutorial 91 - Turn your router into a network switch

[ Voor 21% gewijzigd door Thasaidon op 08-09-2020 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolkewietje
@ik222 zeg het maar wat er volgens jou niet goed aan de verbinding is
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z0xVjH6oObotVFH44llLVGLJdCg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PWSbljWUYMjDlLwAyK4VaUwn.jpg?f=fotoalbum_large
Het stukje met de blauwe draad is van de KPN verbinding en ik moet er wel een koppel stukje tussen zetten anders krijg ik nooit een glasvezel naar de SFP module
O, en de koppelstuk is ook via SF in Duitsland gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Ah. Heb je al eens direct geprobeerd, zonder koppelstuk? Ook al is dat even onpraktisch?

Dan sluit je in ieder geval die gele kabel en het koppelstukje uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-09 22:52

M2M

medicijnman

Ik heb een DELL switch met twee SFP+ poorten waar ik twee van deze ingeplugd heb;

pricewatch: MikroTik S+RJ10 module

Ze werken prima, maar die dingen worden echt loeiheet. Zo heet dat er nu heatsinks opgezet zijn en er een ventilator op blaast. Is dat normaal voor een transceiver?

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BROSSIE
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:49
M2M schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 16:41:
Ik heb een DELL switch met twee SFP+ poorten waar ik twee van deze ingeplugd heb;

pricewatch: MikroTik S+RJ10 module

Ze werken prima, maar die dingen worden echt loeiheet. Zo heet dat er nu heatsinks opgezet zijn en er een ventilator op blaast. Is dat normaal voor een transceiver?
Voor de mikrotik transceiver wel. Het staat zelfs op hun site vermeld. MikroTik S+RJ10 General guidance

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolkewietje
@Hmmbob Dat gaat me nooit lukken omdat er een groot verschil in de pluggen zit tussen de groene en de blauwe connector.
Groen is 9mm breed en blauw is 4mm breed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
wolkewietje schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 16:34:
@ik222 zeg het maar wat er volgens jou niet goed aan de verbinding is
[Afbeelding]
Het stukje met de blauwe draad is van de KPN verbinding en ik moet er wel een koppel stukje tussen zetten anders krijg ik nooit een glasvezel naar de SFP module
O, en de koppelstuk is ook via SF in Duitsland gekocht.
Uhhh, hoe ziet je FTU er nu dan uit? Dat blauwe draadje lijkt namelijk wel de losse pigtail maar die mag je nooit uit de FTU halen, die is namelijk dermate kwetsbaar dat e.a. makkelijk beschadigd en dan kan er een KPN monteur langskomen tegen waarschijnlijk flinke kosten. Zou ook zomaar kunnen dat die nu al ergens in een te scherp bocht ligt of iets dergelijks...

Hoe dan ook, ergens heb je teveel demping. Dat zegt de -23 die je uit de SFP uitleest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolkewietje
De FTU en de KPN module die er aan vast zit zijn dankzij een zware vaas en een kat die hem van de kas duwde al maanden van de muur.
En zoals je het ziet werkt mijn verbinding nog steeds goed mits ik de KPN omzetter naar UTP gebruik

Maar ik heb net eens zitten spelen met de Ethernet instellingen van de SFP module en die van Auto Negotiation af gehaald en krijg een 336bps verbinding ongeacht of ik hem op 100Mbps of 1Gbps zet en Full Duplex uit of aan.
Aangezien ik een 80/20Mbps verbinding heb zet ik hem maar op 100Mbps full

Dan zie ik onder in het venster van de interface <sfp1> running in het zwart en link ok staan.

[ Voor 8% gewijzigd door wolkewietje op 08-09-2020 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

wolkewietje schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 17:37:
Aangezien ik een 80/20Mbps verbinding heb zet ik hem maar op 100Mbps full
Levert KPN ook asymmetrische glasverbindingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wolkewietje
Ik heb ooit een 60MB abbo afgesloten die verhoogd is naar 80MB maar mijn upload is maar 20MB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thralas
Shadow_Zero schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 01:56:
Zijn er nog andere manieren, of het is een file creëren in de terminal ("/export filename=verzineennaam"), en dan downloaden met een FTP client? Dat is nu gelukt iig. Via WebFig kan dit niet?
Vergeet daarbij niet hide-sensitive.
MikroTek
MikroTik.
Ik weet momenteel ook nog niet hoe je schakelt van, bijv., Home AP Dual naar WISP AP.
Niet. Er is een belangrijke gotcha van Quick Set: het is echt enkel bedoeld voor de initiële configuratie. Als je het daarna nóg een keer gebruikt loop je het risico om andere settings onbedoeld te wijzigen.

'WISP AP' is een prima beginpunt, maar gebruikt volgens mij altijd ether1 als WAN-poort. Als je die gewoon als LAN wilt gebruiken dan moet je daar wat aanpassingen voor doorvoeren.

Verbind via Winbox op MAC (even bij discovery dubbelklikken op het macadres). Dat is handig want dan kun je met IP-adressering klooien zonder dat de verbinding wegvalt.

Klik vervolgens op 'Safe mode' linksboven: dat is je safe guard tegen onbedoelde wijzigingen (al moet je je best doen om het onbereikbaar te maken op MAC). Weer uitzetten zodra alles klopt.

Stapsgewijs:
  1. Verwijder de DHCP-server (overbodig)
  2. Verwijder de DHCP-client van ether1 (ether1 wordt onderdeel van de bridge)
  3. Verwijder het statische adres van de bridge
  4. Voeg ether1 toe als port op de bridge
  5. Voeg een nieuwe DHCP-client toe op de bridge (of een statisch adres, whatever)
En in eerste instantie dacht ik dat NAT op de Sitecom uit kon, maar als ik dat doe, heb ik geen internet meer op m'n LAN. Is dat nodig in deze constructie? Want nu heb ik volgens mij NAT (Experiabox) achter NAT (Sitecom), en ik weet niet of dat handig is.
Niet handig. Ook geen ramp. Enkel vervelend als je port forwards gebruikt.
Oh ja, welke (s)ntp server(s) hebben jullie ingesteld? Dat krijg ik vooralsnog ook niet aan de praat, maar vraag me af of ik daarvoor misschien nog wat poorten moet forwarden.
Volgens mij kun je in de sntp client gewoon een hostname instellen: pool.ntp.org ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Thasaidon schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 14:06:
[...]

Als ik even snel kijk naar je config zie ik een aantal dingen....
ether1 zit niet in de groep van bridge poorten. En daarom werkt het dus niet als je de kabel van de sitecom naar de Mikrotik in poort 1 doet.
Probeer het eens in poort 2, of zet ook poort 1 in de bridge groep.

Daarnaast zie ik dat je de dhcp server op de Mikrotik aan hebt gezet met daarin een IP range.
Dat betekend dus dat nu zowel je sitecom als je Mikrotik als DHCP server draaien in je netwerk.
Niet handig dus...

Daarnaast geeft je Mikrotik in zijn DHCP lease mee aan clients dat de gateway de 192.168.3.3 is.
Maar dit is je Mikrotik IP, en deze is niet je gateway naar het internet. Dat is je sitecom.

Kortom, het zit niet lekker in je config.
Kijk hier eens naar:

YouTube: MikroTik Tutorial 91 - Turn your router into a network switch
Voor de goede orde, het werkt nu he? (hij zit in ether2)
Wellicht niet optimaal/best practice geconfigureerd, dat probeer ik nog naar boven te halen, wellicht helpt die vid daar ook bij.

Maar niet via ether1 nee. Kan die via de gui ook in de groep van de bridge poorten, of dat moet via de command line? (ik zie nu overigens in het 'Interface List' scherm dat ik ether1 kan instellen op WAN of LAN, dus daar kan ik hem omzetten naar LAN).

DHCP staat uit, zie ook de 'Home AP Dual' screenshot: https://drive.google.com/...clK8sQ6m/view?usp=sharing
Tenminste, het was mijn perceptie als ik hem daar uit vink, dat die dan uit staat. Welk stuk in de config impliceert dat deze aan staat?

Als ik nu ipconfig op mijn laptop doe dan geeft hij 192.168.3.1 als gateway aan (Sitecom), dus dat lijkt wel goed te gaan? https://drive.google.com/...RiX-U5Cv/view?usp=sharing
In het 'Home AP Dual' QuickSet scherm is dit het IP Address onder 'Local Network'? Of die "/ip dhcp-server network add address=192.168.3.0/24 comment=defconf gateway=192.168.3.3 netmask=24" uit de config zit ergens anders?

@Thralas Ik moet er ook geen nachtwerk van maken ;) (hoewel voor netwerk apparatuur MikroTek wel lekkerder klinkt als MikroTik :P ).

Op zich heb ik nu niet alle 10 de poorten nodig, dus geen haast, maar ik had inmiddels al een vermoeden dat ether1 als LAN wat handwerk nodig zou hebben (wellicht via 'Interface List', wat ik ondertussen tegen kwam).

Discovery in Winbox is 'Neighbors' ?

Ah, via WebFig kun je alleen een ip adres invullen bij SNTP Client. Via Winbox maakt hij van de hostname automatisch een ip adres. Evengoed, Last update/adjustment blijft leeg en de tijd klopt nog niet. Dus dit werkt nog niet (zie er niks over in de log).

Is het enige alternatief voor dubbele NAT, de Sitecom in DMZ te zetten? Ik weet nog niet waar ik tegen aan ga lopen, maar het zou wel praktisch zijn als de FTP server van m'n Synology NAS bereikbaar blijft (en ook DLNA trouwens). Ik kan nog wel gamen roepen, maar de laatste keer dat ik daar online tijd voor maakte was op de PS3 met de eerste Little Big Planet :o

Maar dat moet ik nog eens een keer op mijn gemakje allemaal testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thralas
Shadow_Zero schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 22:19:
Maar niet via ether1 nee. Kan die via de gui ook in de groep van de bridge poorten, of dat moet via de command line?
In principe kan alles via Winbox. Menuoptie bridge, tabblad ports.
(ik zie nu overigens in het 'Interface List' scherm dat ik ether1 kan instellen op WAN of LAN, dus daar kan ik hem omzetten naar LAN).
Dat is een interface list, iets heel anders.
DHCP staat uit, zie ook de 'Home AP Dual' screenshot: https://drive.google.com/...clK8sQ6m/view?usp=sharing
Tenminste, het was mijn perceptie als ik hem daar uit vink, dat die dan uit staat. Welk stuk in de config impliceert dat deze aan staat?
Dat is dus niet zo. Quick Set zet éénmalig alle instellingen, daarna heb je er niets meer aan. Het is ook geen weergave van de huidige config vziw.

code:
1
2
/ip dhcp-server
add address-pool=default-dhcp interface=bridge name=defconf
Als ik nu ipconfig op mijn laptop doe dan geeft hij 192.168.3.1 als gateway aan (Sitecom), dus dat lijkt wel goed te gaan?
Tja, maar soms is het met dubbele DHCP niet meer dan een coin flip: soms heb je de ene, soms de ander. Zou goed kunnen dat MikroTik default naar non-authorative DHCP. dan pakt hij in principe de ander.

Maar om onvoorspelbaar gedrag te voorkomen kun je hem beter verwijderen denk ik.
Op zich heb ik nu niet alle 10 de poorten nodig, dus geen haast, maar ik had inmiddels al een vermoeden dat ether1 als LAN wat handwerk nodig zou hebben
Ja, als je gewoon ether2 gebruikt dan werkt het wel - behalve eventueel die DHCP server die op die bridge staat.
Discovery in Winbox is 'Neighbors' ?
Ja.
Is het enige alternatief voor dubbele NAT, de Sitecom in DMZ te zetten?
Ik zou van de drie devices (Experiabox, Sitecom, MikroTik) er één kiezen als router. De rest eruithalen (evt. Experiabox) of als switch gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

De DHCP die je daar ziet is niet de DHCP server. Dat is je DHCP client.

Zoals ik al eerder aan gaf kent Mikrotik 3 DHCP zaken.
DHCP Client, hiermee stel je in of je Mikrotik wel of niet een IP moet opvragen bij een (externe) DHCP server. In jou geval je Sitecom.

DHCP Server, hiermee stel je je Mikrotik in als SERVER zodat deze aan clients IP adressen gaat uitdelen.

DHCP Relay, hiermee stel je in dat je Mikrotik je clients verteld wat de DHCP server in je netwerk is, omdat hij dat zelf niet is.

In jou geval staat de Client dus op "automatisch" en dus krijgt je Mikrotik een IP van je Sitecom.
Maar je hebt ook Server aan staan. Zie het stukje config wat je zelf post...
"/ip dhcp-server network add address=192.168.3.0/24 comment=defconf gateway=192.168.3.3 netmask=24"
Dat het nu werkt en je als gateway de .1 ziet op je laptop, komt omdat toevallig het DHCP antwoord van je Sitecom net iets sneller zal zijn geweest dan dat van je Mikrotik.
Was je Mikrotik eerder geweest, dan had het niet gewerkt en had je gateway IP .3 gehad.

Ga in Webfig of Winbox in het menu naar IP. Daar zul je de 3 DHCP opties zien.
Ga naar DHCP Server en haal daar alles aan config weg.
Ga naar DHCP Realy en klik op Add New.
Bij de Name vul je wat in, als Interface selecteer je bridge1 en als DHCP Server geef je het IP van je Sitecom op (192.168.3.1)
Apply en OK

Dan is iig je DHCP probleem opgelost.

• Shadow_Zero
Thralas schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 22:53:
[...]
In principe kan alles via Winbox. Menuoptie bridge, tabblad ports.
Ah ja, goed om te weten dat ik de ethernet poorten op bridge kan zetten in de Ports tab.
[...]
Dat is dus niet zo. Quick Set zet éénmalig alle instellingen, daarna heb je er niets meer aan. Het is ook geen weergave van de huidige config vziw.
Als je eenmaal 1 Quick Set hebt 'applied', doet ie daarna niks meer als je daar iets wijzigt?\
code:
1
2
/ip dhcp-server
add address-pool=default-dhcp interface=bridge name=defconf
Ik krijg dan "failure: server with such name already exists"
Ik zou van de drie devices (Experiabox, Sitecom, MikroTik) er één kiezen als router. De rest eruithalen (evt. Experiabox) of als switch gebruiken.
Ik ben al blij als het zo werkt ;) Ik moe(s)t geregeld de router resetten omdat er iets met de LAN of WLAN is/was. Door een router achter de Experiabox te plaatsen houd ik m'n LAN gescheiden van de Experiabox en heeft IPTV en VOIP er verder geen last van. Dat was mijn insteek iig. Misschien is het ook nog een extra beveiligingslaag, dat zou dan nog een extra plus zijn.

@Thasaidon: Ah, die DHCP settings onder 'IP' had ik nog niet gevonden, tx!
Als ik nu op DHCP Server kijk zie ik een grijze regel met 'defconf' en interface=bridge':
https://drive.google.com/...TJsGsad7/view?usp=sharing

die moet ook weg?
Relay ingesteld iig.
Thralas schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 21:17:
[...]
Niet handig. Ook geen ramp. Enkel vervelend als je port forwards gebruikt.
Want bij port forwarding dan moet ik dat zowel in de Experiabox als de Sitecom instellen? Zijn er nadelen om de Sitecom in DMZ te zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

Shadow_Zero schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 19:36:
@Thasaidon: Ah, die DHCP settings onder 'IP' had ik nog niet gevonden, tx!
Als ik nu op DHCP Server kijk zie ik een grijze regel met 'defconf' en interface=bridge':
https://drive.google.com/...TJsGsad7/view?usp=sharing

die moet ook weg?
Als je je Mikrotik niet als DHCP server wil laten draaien, dan moet dat idd weg. Of je moet dat op "disabled" zetten.
Uit mijn hoofd staat er vooraan in die regel een - en een D.
- betekend verwijderen, D betekend op Disabled zetten.

Aan jou de keuze ;)

Daarnaast is het volgens mij idd zo dat de quicksetup alleen gebruikt word om de boel de eerste keer snel in te stellen. Ja, je kunt daar nog steeds dingen aanpassen en daarna toepassen, maar als je ergens anders dan in die Quickset je config aangepast hebt, laat hij dat idd niet altijd zien.

Een van mijn Quicksets staat bv op WISP AP, maar dan laat hij bv alleen de 5Ghz wifi settings zien, terwijl ik in de config ook 2,4Ghz ingesteld heb inclusief Guest Wifi.
De Quickset is eigenlijk alleen bedoel voor een snelle korte setup zodat je aan de slag kunt.
De rest moet je echt configureren in de overige menu's.

• Shadow_Zero
Thasaidon schreef op zondag 13 september 2020 @ 19:16:
[...]

Als je je Mikrotik niet als DHCP server wil laten draaien, dan moet dat idd weg. Of je moet dat op "disabled" zetten.
Uit mijn hoofd staat er vooraan in die regel een - en een D.
- betekend verwijderen, D betekend op Disabled zetten.

Aan jou de keuze ;)
Opvallend, in de webconsole zie ik dit wel (en om een of andere reden staat hij al op DISABLED! Dat impliceert de gijze kleur denk ik ook), maar in Winbox weer niet! Winbox begint zeg maar met de tweede kolom, waar dan een kruisje in staat. Ik heb hem net even in SAFE mode ook Enabled, dan wordt de regel idd zwart.

Overigens had ik in mijn hoofd dat als een router in Bridge staat, hij geen DHCP doet, maar dat is blijkbaar niet zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

Shadow_Zero schreef op woensdag 16 september 2020 @ 00:08:
[...]
Overigens had ik in mijn hoofd dat als een router in Bridge staat, hij geen DHCP doet, maar dat is blijkbaar niet zo?
Dat klopt, maar volgens mij staat jou router niet in volledige bridge modus. Dat is ook de reden waarom het niet werkt als je de Mikrotik via poort 1 op je Sitecom aansluit. Eth1 staat als "WAN" ingesteld en valt dan niet in de bridge groep waar alle overige poorten wel in zitten.

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:56
Shadow_Zero schreef op woensdag 16 september 2020 @ 00:08:
[...]

Opvallend, in de webconsole zie ik dit wel (en om een of andere reden staat hij al op DISABLED! Dat impliceert de gijze kleur denk ik ook), maar in Winbox weer niet! Winbox begint zeg maar met de tweede kolom, waar dan een kruisje in staat. Ik heb hem net even in SAFE mode ook Enabled, dan wordt de regel idd zwart.

In winbox zou je het ook in de 1e kolom moeten kunnen zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6CQFYQOLB5wlL9IQTNUW3lOj1_g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FBsWwJ1aBH0xMRbI3qOtDcAj.png?f=user_large

edit: ah dat bedoel je vast met een kruisje (is bij mij de 1e kolom maar dat maakt niet uit :p)

[ Voor 5% gewijzigd door Mattie112 op 16-09-2020 09:24 ]

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:24
nevermind, geen idee waarom ik de poorten niet openkreeg, heb ze beide verwijderd. Bleek alleen 1 udp poort nodig te hebben en dat werkt nu.

[ Voor 160% gewijzigd door Jazco2nd op 21-09-2020 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Waarvoor dienen al die (extra) masquerade rules?

Volgens mij volstaat:
code:
1
add action=dst-nat chain=dstnat dst-port=51822 in-interface-list=WAN log=yes protocol=tcp to-addresses=192.168.88.10

Overigens zie ik geen in-interface-list staan, hoe ziet je addresslist en firewall eruit?

O ja, 6.46.7 is uit (LTS). Reden dat je nog met de 6.46.1 draait?

[ Voor 10% gewijzigd door lier op 21-09-2020 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:24
lier schreef op maandag 21 september 2020 @ 14:49:
Waarvoor dienen al die (extra) masquerade rules?

Volgens mij volstaat:
code:
1
add action=dst-nat chain=dstnat dst-port=51822 in-interface-list=WAN log=yes protocol=tcp to-addresses=192.168.88.10

Overigens zie ik geen in-interface-list staan, hoe ziet je addresslist en firewall eruit?

O ja, 6.46.7 is uit (LTS). Reden dat je nog met de 6.46.1 draait?
Zie Hairpin NAT:
https://wiki.mikrotik.com/wiki/Hairpin_NAT
Mijn regels zijn obv dit topic aangepast want in die wiki gaan ze uit van een fixed IP adres van de client die van buitenaf wil verbinden.

Verder heb ik zoooooveel uren besteed aan deze router om te configureren, als het werkt, ben ik blij en rommel ik liever niet.. heeft dus geen prio om te updaten. Ik ga er beetje vanuit dat deze router stukken veiliger is dan de gemiddelde consumentenrouter (gebruik m alleen thuis ivm home server).

[ Voor 18% gewijzigd door Jazco2nd op 21-09-2020 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Vergis je niet, de router is net zo veilig als je hem zelf instelt. En de kans dat je hem "open" zet is bij MikroTik groter dan bij een huis-tuin-en-keuken router.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mattie112
lier schreef op maandag 21 september 2020 @ 16:23:
Vergis je niet, de router is net zo veilig als je hem zelf instelt. En de kans dat je hem "open" zet is bij MikroTik groter dan bij een huis-tuin-en-keuken router.
Daarom als laatste regel in je firewall altijd een drop all :) Dan staat alleen open wat je zelf daadwerkelijk open zet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:22
Wat is de juiste manier om wifi signaal door te geven aan een andere bekabelde AP? In mijn geval wil ik de wifi dekking naar zolder uitbreiden via een mAP Lite via PoE op een RB2011.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

chaoscontrol schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 11:34:
Wat is de juiste manier om wifi signaal door te geven aan een andere bekabelde AP? In mijn geval wil ik de wifi dekking naar zolder uitbreiden via een mAP Lite via PoE op een RB2011.
Juiste manier!? Je mAP Lite als accespoint instellen!? En deze op poort 10 aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
lier schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 12:18:
[...]

Juiste manier!? Je mAP Lite als accespoint instellen!? En deze op poort 10 aansluiten.
Ik wil een repeater voor (zo goed als) seamless roaming en dus geen apart AP. Volgens mij moet dat kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

chaoscontrol schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 12:27:
Ik wil een repeater voor (zo goed als) seamless roaming en dus geen apart AP. Volgens mij moet dat kunnen.
Zo'n beetje alles kan met MikroTik. Maar misschien wil je eerst duidelijk maken wat je exact met de mAP wil doen?

Overigens, als je de keuze hebt (en in staat bent om een netwerkkabel op de juiste plek te krijgen) dan wil je geen repeater. Nooit. Daarnaast, de mAP is alleen 2.4GHz en dat wil je (denk ik) ook niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Een repeater hakt de effectieve doorvoer capaciteit door midden; hij gebruikt namelijk de helft van de tijd om met je basisstation te praten, en de helft van de tijd met je devices op zolder (in dit geval).

Kabel trekken is beste oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:02
@chaoscontrol wil een mAP gebruiken als station en de RB2011 als ap; effectief gaat dan niet je doorvoer door midden zolang je maar vrije frequentiebanden gebruikt.. en dat gaat bij 2.4 Ghz nog wel een uitdaging worden.

Het 'repeatable' effect kun je bereiken door op de mAP te gaan werken met een connect list (accept) en default authenticate uit. In de connect list zet je de bssid van je ap beneden. De RB2011 laat je dan hetzelfde ssid uitzenden maar de mAP zal er niet mee verbinden.

(Of een connect list entry met je RB2011-bssid op reject)

[ Voor 42% gewijzigd door nescafe op 22-09-2020 13:24 ]

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
nescafe schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 13:19:
@chaoscontrol wil een mAP gebruiken als station en de RB2011 als ap; effectief gaat dan niet je doorvoer door midden zolang je maar vrije frequentiebanden gebruikt.. en dat gaat bij 2.4 Ghz nog wel een uitdaging worden.

Het 'repeatable' effect kun je bereiken door op de mAP te gaan werken met een connect list (accept) en default authenticate uit. In de connect list zet je de bssid van je ap beneden. De RB2011 laat je dan hetzelfde ssid uitzenden maar de mAP zal er niet mee verbinden.

(Of een connect list entry met je RB2011-bssid op reject)
Top dankje. Ik ga even kijken. Heb inderdaad kabels zat maar wifi is fijn voor de apparaten die geen kabel accepteren. Mijn zolder is een betonnen atoombunker en zal dus weinig ruis hebben op de 2,4 GHz banden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:02
@chaoscontrol
Ik ben overigens benieuwd of dat repeaten wel goed gaat. Mogelijk moet je op de mAP een andere station mode instellen (station pseudobridge of station bridge als het een MT-ap is zonder CAP). Of WDS proberen (is mij nog nooit gelukt). Of de mAP laten routeren & natten naar 1 ip (wlan1 = WAN, ether1/2 = LAN).

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
@nescafe ik laat uiteraard wel even horen of en hoe het uiteindelijk is gelukt. WDS is voor zover ik begrijp geen best-practice meer en wil ik dus ook voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Is een repeater wel seamless roaming? Afaik is dat gewoon weer een nieuw accesspoint (met dezelfde SSID/pass). Doen WDS achtige oplossing niet een speciaal trucje ala zelfde MAC/ID simuleren voor je device?

Ik zou zeggen bedraad aansluiten en zelfde SSID/pass geeft het beste resultaat en zou vrij transparant moeten zijn voor je devices.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

@chaoscontrol Het is relatief eenvoudig: wlan instellen als station-pseudobridge (en daar de instellingen van je bestaande Wifi netwerk overnemen) en deze toevoegen aan de bridge samen met ethernet port en klaar. DHCP client toevoegen aan de bridge, dan kan je de mAP ook op IP adres beheren.

@Mattie112 Seamless roaming icm een 2.4GHz netwerk kan prima, mits... Maar de kans is groot dat als er voldoende 2.4GHz netwerken in de buurt zijn, dat überhaupt een goed werkend netwerk al een uitdaging wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
@lier Yes ik snap dat het kan maar ik vraag me af of er verschil zit in roaming tussen een 'gewoon' AP, of 'repeater'. Bij mesh/wds is het transparant voor de client maar afaik zit er tussen gewoon/repeater geen verschil en zijn dat voor de client 2 losse accesspoints.

• Thasaidon

Thasaidon

Mattie112 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 20:26:
@lier Yes ik snap dat het kan maar ik vraag me af of er verschil zit in roaming tussen een 'gewoon' AP, of 'repeater'. Bij mesh/wds is het transparant voor de client maar afaik zit er tussen gewoon/repeater geen verschil en zijn dat voor de client 2 losse accesspoints.
Een gewone AP is normaal gesproken middels utp aangesloten op de rest van het netwerk. Dit kost je dus geen wifi bandbreedte en is de wifi optimaal te gebruiken voor clients.

Een repeater is niet bedraad aangesloten en moet dus zelf ook wifi gebruiken om de data van een client naar de rest van het netwerk door te zetten evenals de data die de repeater zelf ook deelt met het netwerk.
Dit betekend dat je wifi eigenlijk al gehalveerd word voor communicatie tussen de repeater en het netwerk.
Daardoor is er dus ook minder bandbreedte voor de clients over.

Een ander verschil is dat je bv een ruimte hebt waar slechte of geen wifi is.
Dan kun je daar gewoon een AP ophangen (bedraad aangesloten) en ben je klaar.
Dat moet je met een repeater dus niet doen. Als je een repeater plaatst in een ruimte waar de wifi al slecht is, heeft de repeater daar dus ook last van en los je dat probleem dus niet op.
Een repeater moet je ergens halverwege tussen die ruimte en je main wifi device plaatsen.

Dus nee, een client systeem merkt hier verder niets van, afgezien van minder beschikbare bandbreedte bij een repeater. Maar je implementatie is wel degelijk anders.

[ Voor 6% gewijzigd door Thasaidon op 23-09-2020 18:52 ]

• chaoscontrol
Heb de mAP Lite uiteindelijk maar gewoon in bridge gehangen en AP van gemaakt met zelfde settings op ander kanaal. Hoop verschillende dingen geprobeerd maar eigenlijk is het roaming mechanisme van de clients (een laptop en telefoon) strikt genoeg om over te springen naar AP wanneer het logisch is. Heb ook geen onderbreking in een skype call o.i.d.

2,4 GHz valt mij ook niets tegen qua bereik en haal met een 40MHz 2chain (laptop) verbinding makkelijk 100+ Mbit/s en 20Mhz (telefoon) een goede 60Mbit/s. De overlap ligt ergens op de hal op de 1e verdieping maar dan is het om het even welke AP je krijgt (beide zon -65dbi). Ter vergelijking, een hAP AC Lite kwam op 5GHz de zolder kamer nog niet uit.

• Thasaidon

Thasaidon

Dat je 2,4Ghz een verder bereik heeft dan de 5Ghz is heel normaal. De 5Ghz is immers een andere golflengte en daarmee gevoeliger voor obstructies zoal vloeren, muren, etc.

Ik heb hier op de 1e, de zolder en in de garage (voor de tuin) een Hap AC2 hangen. Puur vanwege de vloeren met gewapend beton en alle HR+++ ramen hier in huis, waardoor de 5Ghz gewoon niet overal een goed signaal had.
Daarnaast gebruik ik ze ook als switch voor alle bekabelde apparatuur zoals de IPTV kastjes.
Vandaar mijn keuze voor de Hap AC2.

[ Voor 14% gewijzigd door Thasaidon op 24-09-2020 16:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chaoscontrol
Thasaidon schreef op donderdag 24 september 2020 @ 16:38:
Dat je 2,4Ghz een verder bereik heeft dan de 5Ghz is heel normaal. De 5Ghz is immers een andere golflengte en daarmee gevoeliger voor obstructies zoal vloeren, muren, etc.

Ik heb hier op de 1e, de zolder en in de garage (voor de tuin) een Hap AC2 hangen. Puur vanwege de vloeren met gewapend beton en alle HR+++ ramen hier in huis, waardoor de 5Ghz gewoon niet overal een goed signaal had.
Daarnaast gebruik ik ze ook als switch voor alle bekabelde apparatuur zoals de IPTV kastjes.
Vandaar mijn keuze voor de Hap AC2.
Ja dat snap ik, maar het was meer om aan te geven dat 5GHz hier nauwelijks een optie is tenzij ik in elke bijna kamer een AP hang. Het is ook echt maar voor een aantal devices want ik kan echt niet leven zonder de 10Gbit lijn tussen mijn PC en m'n server rack. :9

• Willy Mikrotik
Eindelijk heb ik internet en voor 2 seconden tv :-) ben van de RB4011 afgestapt en heb nu een CRS125 Cloud router Switch en de PPPoE verbinding was vrij snel in de lucht en internet doet het prima, maar nu heb ik na 2 seconden een freeze op de TV nu heb ik ergens iets gelezen hiervoor maar kan het niet terug vinden, heeft iemand een TIP hij is volgens netwerkje.com geconfigureerd :-) Hoop het snel te kunnen oplossen kan ik eindelijk weer gewoon TV kijken.

BVD
Willy

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chaoscontrol
Willy Mikrotik schreef op donderdag 24 september 2020 @ 20:06:
Eindelijk heb ik internet en voor 2 seconden tv :-) ben van de RB4011 afgestapt en heb nu een CRS125 Cloud router Switch en de PPPoE verbinding was vrij snel in de lucht en internet doet het prima, maar nu heb ik na 2 seconden een freeze op de TV nu heb ik ergens iets gelezen hiervoor maar kan het niet terug vinden, heeft iemand een TIP hij is volgens netwerkje.com geconfigureerd :-) Hoop het snel te kunnen oplossen kan ik eindelijk weer gewoon TV kijken.

BVD
Willy
Dat staat er toch?
http://netwerkje.com/routed-iptv

Daarna zal er TV beeld moeten verschijnen. Bevriest dit beeld na 2 seconden dan is er een probleem met de IGMP proxy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

chaoscontrol schreef op donderdag 24 september 2020 @ 19:22:
[...]

Ja dat snap ik, maar het was meer om aan te geven dat 5GHz hier nauwelijks een optie is tenzij ik in elke bijna kamer een AP hang. Het is ook echt maar voor een aantal devices want ik kan echt niet leven zonder de 10Gbit lijn tussen mijn PC en m'n server rack. :9
Mijn post was ook meer bedoeld als aanvulling in het algemeen ;)

Er zijn namelijk nog steeds mensen die dit verschil niet weten, al verwacht ik niet dat die hier op Tweakers zitten :P

Pagina: 1 ... 24 ... 54 Laatste