Ik ga ook maar eens meedoen aan de leuke discussie hier...
Vorig jaar heb ik een hEX S gekocht, want ik wilde van de apparatuur van T-Mobile af. Door de steile leercurve, heeft het mij maanden gekost om het internet werkend te krijgen. Maar uiteindelijk is me dat, met hulp van @
Mattie112 gelukt (nogmaals dank!).
Aangezien het mij zoveel tijd heeft gekost om het werkende te krijgen, wilde ik er niets meer aan doen, omdat ik bang was iets stuk te maken. Maar sinds een paar weken ben ik er weer mee bezig, omdat er opeens iets gebeurde, waar ik geen verklaring voor had en geen oplossing voor kon vinden.
Als ik het goed onthouden heb, heb ik in de firewall een regel gezet, waardoor ik middels Winbox van buitenaf mijn hEX S kon bereiken. Daarna kreeg ik problemen.
- Chromecast Ultra (bekabeld verbonden) gaf de melding geen internet meer te hebben
- Chromecast Audio (bekabeld verbonden) kon ik nog wel vinden in Spotify, maar nagenoeg niet meer naar streamen. Afentoe kwam een seconden of iets door.
- LG TV woonkamer (bekabeld verbonden) kon geen verbinding meer krijgen met Netflix/NPO/Disney/Youtube en in de netwerkinstellingen gaf de TV aan dat hij de DNS niet kon vinden. Door dezelfde IP-adressen (die er al stonden) handmatig in te vullen, kreeg de TV opeens wel verbinding, die echter na een tijdje ook weer wegviel. Handmatig een andere DNS invullen veranderde niets aan de situatie.
- LG TV slaapkamer (bekabeld verbonden) idem, als hierboven
- Beide TV's konden gewoon wel een film van mijn NAS streamen, zelfs 4K geen probleem.
- Beide TV's beschiken over de laatste SW
- Met mijn PC (bekabeld verbonden) was het geen probleem om Netflix/NPO/Disney te bekijken.
- Mobiele telefoon kon gewoon Netflix/NPO/Disney afspelen
- Tablet daarentegen had problemen met NPO, maar niet met Disney en Netflix
Oftewel, heel erg vreemde situatie, waar ik geen antwoord op kan vinden.
Nu heb ik laatste de hEX S teruggezet naar fabrieksinstellingen en opnieuw ingesteld en toen werkte het goed, echter lukte het mij niet om even snel WiFi werkend te krijgen, dus heb ik back-up van afgelopen april teruggezet, met gevolg dat mijn dochter gewoon kon internetten op haar telefoon/tablet.
Ik heb die firewall regel weer toegevoegd, om zo weer vanaf extern toegang te kunnen krijgen tot mijn hEX S en heb daarna getest of alles nog werkte. Het lijkt mij namelijk stug dat dat de oorzaak kan zijn, maar dat is wel hetgeen ik veranderd heb, voor dat de problemen kwamen. Maar alles werkte, ik was blij.
De volgende dag, kon mijn TV weer geen verbinding krijgen met Netflix/Disney/NPO.....
ARGH#@%^#$@^
Hebben julllie enig idee?
Het kan toch niet zo zijn dat de onderstaande regel deze problemen veroorzaakt?
code:
1
| /ip firewall filter add chain=input protocol=tcp dst-port=80 disabled=no action=accept |
Die regel heb dan natuurlijk wel bovenaan gezet. Voor de rest heb ik geen wijzigingen gedaan aan de default firewall regels (ook omdat ik dat nog niet snap)
Ook vind ik het nog moeilijk om 5G Wi-Fi op te zetten.... Maar dat komt een andere keer wel