• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

ATS schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 11:28:
[...]

Nou, dat bleek ook niet zo'n stabiele oplossing. Ik heb al tijden geleden zo'n rekening geopend. Om diverse redenen ben ik er nooit aan toe gekomen om er ook daadwerkelijk geld te parkeren, maar ik krijg wel hun rente-updates. Ook daar geldt: omlaag, omlaag, omlaag. En nee, niet alleen omdat de Euribor op ongeveer 0 staat
Leaseplanbank heeft zijn rente niet meer gekoppeld aan de Euribor op dit moment, daar zijn ze 2/3 (not sure) maanden terug mee gestopt.

Rente bij LPB is nu 1.6 procent, en dat is hij nu alweer 3 maanden, dus vrij stabiel.

Termijndeposito hadden ze afgelopen maand nog wel een (inmiddels afgelopen actie), kon je hem 6 maanden tot 2 jaar vastzetten, toen tijdelijk tegen 2 procent.

Virussen? Scan ze hier!

• Tuttel
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-05 23:08
Ortep schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 11:05:
[...]

Je kan trouwens onder sommige omstandigheden goedkoper uit zijn met het premium pakket van 15 euro p/m dan met het gewone pakket of zelfs het gratis pakket. Je kan een participatie nemen in Knab van 5000 euro. Dan krijg je 50% korting op je premium kosten en is het dus nog maar 7.50 euro. Dat is op jaarbasis 90 Euro, maar je krijgt _minimaal_ 5% dividend over die 5000, dat is 3.2% meer dan je anders zou krijgen. Je krijgt dus minimaal 160 Euro per jaar extra binnen op deze manier. Dus dan ben je zelfs goedkoper dan met het gratis pakket, sterker nog, je verdient er op.

Je moet natuurlijk wel die 5000 euro gedurende langere tijd 'over' hebben. En het is geen spaargeld, maar een obligatie...je kan het in theorie dus verliezen als Aegon onderuit gaat
Hmm ik zit tegenwoordig met mijn spaargeld bij Knab, het gratis pakket, en heb verder nog mijn "gratis" studentenrekening bij de Rabobank. Maar die participatie is zeker niet verkeerd nee, toch maar eens naar kijken. In feit pak je 4% per jaar op je inleg met aftrek van de dividend belasting.

Die 50% korting op premium ten opzichte van het Plus pakket zie ik alleen niet als zo'n groot voordeel. De enige extra optie die je krijgt is die financiële planner, lijkt me niet de 30e extra waard tov het Plus pakket waar feitelijk alles inzit.

[Voor 15% gewijzigd door Tuttel op 01-10-2014 13:45]

Anoniem: 80487

Ik zit bij ING, storingsbank van de bovenste richel als ik de media moet geloven maar vind het zelf wel meevallen.
Ik heb nooit echt inhoudelijke klachten en het volledig ontbreken van gare hardware zoals een random reader voor het doen van betalingen vind ik een pré waar ik niet zo snel afscheid van ga nemen, ondanks het ontbreken van rente op een betaalrekening.

Uiteindelijk zijn het allemaal maar gewoon banken en tenzij je formidabele volumes spaarcenten hebt die rentetarieven op spaarrekeningen daadwerkelijk een issue maken zie ik niet waarom ik ooit de moeite zou nemen van bank te wisselen.

• Anoniem: 616000
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
w00d schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 11:12:
[...]

Let wel op dat bij grotere bedragen de banken vaak het geld op een tussenrekening zetten ter controle. Als je normaal altijd onder de 3k rond schuift bijv en ineens 10k wilt overboeken, dan duurt het een dag langer.

Zo koste het mij om van Internet spaarbank A > naar mijn gekoppelde betaalrekening bij bank B > door naar belegrekening bank C totaal 6 dagen, omdat iedereen het wilde controleren |:(
Voor die overheid moet je niet banken, maar de overheid boos aankijken.
Overboekingen tussen banken, worden vooral door de ambtenaren van de DNB gecontroleerd,
Die werken van 9 tot 17:00, en niet in de weekenden natuurlijk.

Deze twee overboekingen binnen 1 bank, zou je per overboeking korter kosten, dan de tijd die jij nodig hebt om zo'n overboeking op te voeren.

• Roekeloos
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:04
Vorig jaar rigoreus overgestap van Rabo naar ASN. Producten die ik afneem:
- Betalen
- Creditcard
- Ideaalsparen (momenteel 1,5%)
- Optimaalbeleggen (dit jaar heb ik 8,2% op het Duurzame Aandelen Fonds)

Ik kan niet anders zeggen dan dat ik geen seconde spijt heb gehad! Ik mis de "service" van het Rabo kantoor in het dorp hier totaal niet; alles gaat perfect online bij ASN. Mooi rendement op mijn vermogen ook. En niet onbelangrijk: een beter gevoel over waarin mijn geld wordt belegd!

Overstappen is wel een groot drama. Echt belachelijk dat de bankensector zo'n mega lock-in blijft handhaven. Er is wel sprake van een overstapservice (overboekingen en incasso's worden een jaar lang "geforward"), maar je moet iedere instantie die geld aan je overmaakt of geld bij je incasseert apart benaderen.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Roekeloos schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 14:31:
Vorig jaar rigoreus overgestap van Rabo naar ASN. Producten die ik afneem:
- Betalen
- Creditcard
- Ideaalsparen (momenteel 1,5%)
- Optimaalbeleggen (dit jaar heb ik 8,2% op het Duurzame Aandelen Fonds)

Ik kan niet anders zeggen dan dat ik geen seconde spijt heb gehad! Ik mis de "service" van het Rabo kantoor in het dorp hier totaal niet; alles gaat perfect online bij ASN. Mooi rendement op mijn vermogen ook. En niet onbelangrijk: een beter gevoel over waarin mijn geld wordt belegd!

Overstappen is wel een groot drama. Echt belachelijk dat de bankensector zo'n mega lock-in blijft handhaven. Er is wel sprake van een overstapservice (overboekingen en incasso's worden een jaar lang "geforward"), maar je moet iedere instantie die geld aan je overmaakt of geld bij je incasseert apart benaderen.
Dat is dan veranderd? Ik ben overgestapt van de Postbank naar de Triodos, en dat ging toen automatisch. Gedurende de 13 maanden kreeg ik van allerlei organisaties brieven dat ze mijn rekeningnummer hadden aangepast in hun gegevens. Als ik het me goed herinner was er maar één instantie waarbij het niet automatisch ging.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Roekeloos schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 14:31:
Er is wel sprake van een overstapservice (overboekingen en incasso's worden een jaar lang "geforward"), maar je moet iedere instantie die geld aan je overmaakt of geld bij je incasseert apart benaderen.
En daarom waag ik mij niet aan een overstap qua betaalrekening :/ Nog los van het feit dat het voor mij er niet goedkoper op wordt bij Knab, ASN o.i.d. Kan ook moeilijk als je een studentenrekening hebt en je alleen betaalt voor het hebben van een creditcard (1,25 euro per maand = 15 euro jaarlijks) Bij Knab kost het mij dan 60 euro elk jaar opnieuw, bij ASN ben ik al 1,25 euro maandelijks kwijt voor de betaalrekening en dan nog eens 20 euro erbij voor een creditcard > netto 35 euro jaarlijks. Triodos rekent 24,60 euro op jaarbasis, maar die bieden geen creditcard aan.

Ben ik student af, dan gaat Rabobank mij 44,4 euro elkaar jaar rekenen voor hetzelfde als wat ik nu heb. Dus dan zou ik pas ASN gaan overwegen, maar om alles handmatig dan maar om te moeten zetten en alles zelf aanschrijven heb ik geen zin in. Zou makkelijker zijn als de banken net zoals de post bij verhuizing aanbiedt alle incassanten een berichtje te doen > die en die is geswitcht daar en daar naar toe. En na x maand gewoon alle incasso's van de oude rekening blokkeren met een super incasso-machtigingsstop.

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Deveon schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 12:33:

Je moet die 5000 euro natuurlijk niet vergelijken met een spaarrekening, maar met een belegrekening. Dan is het verschil in rente ook anders.
Klopt, dat schreef ik ook Maar het is wel een methode om de kosten van Knab zo laag te maken dat je er zelfs op verdient. De dividend uitkering is nl gegarandeerd 5%...en mogelijk hoger

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• Renrew81
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-11-2022
Joosie200 schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 15:01:
[...]

Zou makkelijker zijn als de banken net zoals de post bij verhuizing aanbiedt alle incassanten een berichtje te doen > die en die is geswitcht daar en daar naar toe. En na x maand gewoon alle incasso's van de oude rekening blokkeren met een super incasso-machtigingsstop.
Dat gebeurt dus ook als je gebruik maakt van de overstapservice. Een jaar lang (eigenlijk een jaar lang plus 1 maand) worden alle bij- en afschrijvingen van de oude rekening doorgeleid naar de nieuwe rekening. Incassanten krijgen een bericht dat je een nieuw rekeningnummer hebt en die incasseren voortaan van jouw nieuwe rekeningnummer. De enigen die je zelf zal moeten informeren over het nieuwe rekeningnummer zijn degegen die geld op jouw rekening storten. Dit zijn er echt niet zo veel dat dit ondoenlijk is, meestal de werkgever en wat andere instanties. Door de overstapservice heb je hier 13 maanden de tijd voor.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ga zelf over stappen van ING naar ABN. Simpelweg omdat mijn hypotheek bij ABN ga onderbrengen en ik 0,2% rentekorting krijg met een rekening. Eveneens via mijn werkgever weer korting op de rekening als ik ook salaris op die rekening stort.
Zou ING graag aanhouden omdat TAN codes veel fijner zijn, maar ga er geen 16 euro per jaar extra voor betalen. Dan maar ABN AMRO.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:51
Die knab participatie vind ik maar een vaag product. Het lijkt op een speciale financiële constructie, gezien de achterliggende partij(aegon) krijg ik daar nou niet meteen een goed gevoel bij.

Wat tekstjes uit een pdf:
Je kunt je Knab Participatie alleen verkopen aan andere klanten van Knab. Om
dit te faciliteren zorgen wij voor een interne markt. AEGON Nederland N.V. heeft tot minimaal
2015 het recht (en niet de plicht) om op deze interne markt ook als koper voor jou op te treden.
Het risico bestaat dat je jouw Knab Participatie niet kunt verkopen, omdat er geen koper te
vinden is.
Mag je de Knab Participatie behouden als je geen klant meer bent
van Knab?
Als je een Knab Participatie bezit en je zegt je relatie met Knab op of je kiest voor een ander
pakket bij Knab, dan moet je jouw Knab Participatie zo snel mogelijk ter verkoop aanbieden
De nominale waarde van je Knab Participatie kan tot € 0 dalen, maar kan nooit negatief worden
Aegon Bank heeft het recht om de maandelijkse dividenduitkering voor een deel of helemaal
niet uit te keren. Dit betekent dat dan ook (een deel van) de korting op de kosten voor Knab
Premium komt te vervallen

[Voor 6% gewijzigd door pingkiller op 06-10-2014 20:33]

https://www.vrij-links.nl/

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:18
Ja die KNAB participaties heb ik ook wel naar gekeken, 5% is immers niet verkeerd, maar met name dat AEGON de keuze heeft om die rentebetaling volledig op te schorten en dat het achtergestelde obligaties zijn trok me niet echt.

Zakelijk ben ik van ABN overgestapt op KNAB. Bij ABN was ik op jaarbasis ongeveer 160 euro per jaar kwijt voor de zakeiljke rekening en kreeg ik 0,9% op de zakelijke spaarrekening en 0% op de betaalrekening. Bij ABN betaalde ik toch voor services die ik niet gebruik, zoals inderdaad contant geld storten. Bij KNAB 1,5% op de spaarrekening en 1,2% op de betaalrekening. Al met al verwacht ik dat dat ook nog een verschil van een 200 euro op jaarbasis op zal leveren. Ik vind zowel de app als het internetbankieren van KNAB niet zo heel prettig, maar ik hoef er dan ook niet veel op te doen.

Dat ik die omgevingen niet prettig vind, is voor mij wel de reden om privé nog niet over te stappen naar KNAB. Ik zit momenteel privé bij RABO, en ben wel aan het kijken om ergens anders heen te gaan, maar weet nog niet of het de moeite is om over te stappen.

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:14
Vorig jaar alles naar ABN gebracht omdat de hypotheek daar het goedkoopste was, ook omdat ik daar familie heb werken. Eind volgend jaar heb ik de hypotheek als het goed is weer afgelost, dus dan ga ik weer opnieuw kijken waar ik mijn bankzaken ga doen. De ABN kost ons ongeveer een euro per maand incl een credit card, dus veel goedkoper zal ik het niet vinden. De rente op het spaargeld is laag, maar voorlopig stop ik vrijwel alles in mijn huis en hebben we dus toch niet zoveel spaargeld, bovendien houdt niks me tegen om ergens anders een spaarrekening te openen zonder alle bankzaken te verhuizen.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Bonsaiboom schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 08:10:
Ja die KNAB participaties heb ik ook wel naar gekeken, 5% is immers niet verkeerd, maar met name dat AEGON de keuze heeft om die rentebetaling volledig op te schorten en dat het achtergestelde obligaties zijn trok me niet echt.
Klopt, het is geen spaarrekening. Maar bv de Rabo heeft ze ook. Ledencertificaten heten die dingen en daar kan je met gemak een half miljoen in stoppen. Ze hebben de klanten jaren laten denken dat dat een luxe spaarrekening was met 6%. Pas een jaar geleden kwam uit dat het ook achtergestelde obligaties waren en dat je er eigenlijk niet meer dan 30% van je vermogen in moet stoppen. Maar ze lieten rustig mensen hun hele vermogen er in beleggen. Tot zover de 'sociale' en 'meedenkende' Rabobank
Wat ik bij Knab prettig vind is dat ze gewoon zeggen wat het en dat je er maar maximaal 5000 in mag stoppen. Het risico is beperkt. Maar je moet er niet aan beginnen als je maar 6000 hebt.
Een keer rente stop is natuurlijk niet erg zolang je 3 keer de opbrengst hebt als op een gewone rekening. Zolang ze dat maar minder dan eens in de 3 jaar doen ga je er op vooruit. Natuurlijk gaan ze dat niet snel doen, want als ze dat een keer doen, dan zijn ze daarna alle mensen kwijt die er een hebben. Ze kunnen trouwens de uitkering ook hoger maken. De 5% is een minimum. Als het erg goed gaat kan het ook meer uitkeren. En dat doen ze graag, dat is prima reclame voor die paar centen die het kost

[Voor 13% gewijzigd door Ortep op 07-10-2014 09:56]

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Heb nu als oud Postbank (was toch echt fijner en niet hetzelfde) nog ING, partner zit bij Rabo en gezamenlijk hebben we wat bij ABN Amro. Voor zover ik het zie hebben zowel ING als Rabo wel hun voordelen en is ABN eigenlijk vooral duur. Die rekening vliegt er nog wel eens uit.

Eens naar Triodos zitten kijken maar een bank op antroposofische grondslag (ja Rudolf Steiner dus), kom op zeg. Pseudowetenschap met reli-gekkie kenmerk. En daarnaast is die niet 'too big to fail'.

Bij ASN spreekt het SNS deel weer tegen en Knab is Aegon die weer veel te veel geld in een voetbalclub stoppen.

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

sambalbaj schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 10:01:
Heb nu als oud Postbank (was toch echt fijner en niet hetzelfde) nog ING, partner zit bij Rabo en gezamenlijk hebben we wat bij ABN Amro. Voor zover ik het zie hebben zowel ING als Rabo wel hun voordelen en is ABN eigenlijk vooral duur. Die rekening vliegt er nog wel eens uit.
Hier ook een oude Postbank klant, ja was echt fijner. ING is niet slecht maar gewoon een van de velen. Ik heb hier ook een zakelijke ABN rekening. Dat is een enorm verschil...veel duurder en veel slechtere service. Het kostte me bijna 4 maanden voor mijn rekening een beetje normaal werkte. De pinpas was niet aan de praat te krijgen. Ik ben in die 4 maanden vaker bij ze op het filiaal geweest dan bij de ING/Postbank de afgelopen 20 jaar. De zogenaamde 'bankmail' wekt voor geen meter. Die wordt gewoon niet beantwoord. Mijn internet omgeving werkt nog steeds niet helemaal goed...na anderhalf jaar dus.
Ik dump die rekening zo snel als ik kan.

Prive ben ik dus naar Knab gegaan...de enige reden was financieel. Ik heb botweg uitgerekend wat alles kost en oplevert. Dan is (voor mij) Knab de goedkoopste, Ing staat op 2, Rabo op 3 en ABN op 4. En dat gaat niet om tientjes

• dcs88
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-05 17:58
Ik zelf zit bij ING, met mijn gezamenlijke- en privé rekening. Mijn vriendin zit daar ook. Ik ben test deelnemer aan het Knab Sociaal betalen forum. Als Knab goed bevalt stap ik misschien over. Alleen erg jammer dat het zo duur is. €60,- op jaar basis tegenover €16,40 voor een privé rekening bij ING.
Tot nu toe ben ik niet ontevreden over de ING, makkelijke app, makkelijk geld overzetten en 10% korting op je zorgverzekering bij VGZ.

• pingkiller
Ortep schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 09:51:
[...]

De 5% is een minimum. Als het erg goed gaat kan het ook meer uitkeren. En dat doen ze graag, dat is prima reclame voor die paar centen die het kost
Ze garanderen alleen die 5%, niet de waarde van het product. Die kan zelfs dalen tot 0 euro. Hoe de waarde bepaald wordt kan ik niet zo snel achterhalen. Daarnaast is ook niet duidelijk hoe de verkoop precies geregeld wordt, maar dat moet in ieder geval via knab. Je verliest heel veel zeggenschap over die 5k als je het mij vraagt.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Als ik pingkiller in "Het 'Welke bank?' topic" goed begrijp, doen ze dat niet
... Hoe de waarde bepaald wordt kan ik niet zo snel achterhalen. ...
Die waarde is de prijs die zo'n participatie op de interne 'Knabklanten'-markt heeft zou ik denken.

• pingkiller
doh idd
Die waarde is de prijs die zo'n participatie op de interne 'Knabklanten'-markt heeft zou ik denken.
Ja, vaag dus :p Die interne markt is voor mij niet in te zien.

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-05 16:32
Ortep schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 10:10:
Hier ook een oude Postbank klant, ja was echt fijner. ING is niet slecht maar gewoon een van de velen. Ik heb hier ook een zakelijke ABN rekening. (...)
Ik ben het er toch echt niet mee eens dat de oude Postbank beter was. Tien jaar geleden een zakelijke rekening voor een Eenmanszaak aangevraagd, raad eens? Ik was niet gemachtigd op die rekening! Ik moest dus eerst mijzelf machtigen zodat ik namens mijzelf transacties met mijn eigen rekening mag uitvoeren. Ik moest nog drie of vier keer met mijn paspoort, KvK-uittreksels enz. naar het Postkantoor.

En dat was nog niets vergeleken met internetbankieren. Dat bestond wel voor particulieren, maar bedrijven werden geacht om nog gewoon girotel te gebruiken. En dan moest je met ISDN of je vaste telefoon dus inbellen op een server van de Postbank, om daarna in een verschrikkelijk langzame omgeving je opdrachten te beheren. Na een paar jaar had ik het daar helemaal mee gehad, en belde ik de Postbank dat ze maar overschrijfboekjes moesten aanmaken. Terwijl particulieren al jaren een website hadden!

Nee, dat was echt niks.

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

DSP_NL schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 19:29:
Als Knab goed bevalt stap ik misschien over. Alleen erg jammer dat het zo duur is. €60,- op jaar basis tegenover €16,40 voor een privé rekening bij ING.
Je moet wel alle kosten rekenen. Het hangt er van af of je veel rood staat of als je veel geld hebt.
Roodstaan is 14% bij de ING en 5% bij Knab...heb je dat regelmatig, dan ben je zo een paar tientjes extra kwijt. Dan heb je daar het verschil al.
Heb je flink wat geld, dan heeft Knab bijna de hoogste rente van Nederland op een vrije rekening.
Maar je kan het gewoon uitrekenen. Kosten voor de rekening, kosten voor roodstaan of opbrengst van je spaargeld. Dat kan je voor alle banken doen en de goedkoopste rolt er vanzelf uit

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Ortep schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 13:42:
[...]

Je moet wel alle kosten rekenen. Het hangt er van af of je veel rood staat of als je veel geld hebt.
Roodstaan is 14% bij de ING en 5% bij Knab...heb je dat regelmatig, dan ben je zo een paar tientjes extra kwijt. Dan heb je daar het verschil al.
Heb je flink wat geld, dan heeft Knab bijna de hoogste rente van Nederland op een vrije rekening.
Maar je kan het gewoon uitrekenen. Kosten voor de rekening, kosten voor roodstaan of opbrengst van je spaargeld. Dat kan je voor alle banken doen en de goedkoopste rolt er vanzelf uit
Daar heeft Knab ook een rekentool voor beschikbaar. Helaas komt Knab bij mij nog steeds vrij duur eruit dankzij de verplichte "gratis" creditcard.

Bij Knab kan je ook ipv roodstand je betaalrekening automatisch aanvullen vanaf je spaarrekening.

• sambalbaj
  • Niet online
Free rider schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 00:20:
[...]

Ik ben het er toch echt niet mee eens dat de oude Postbank beter was. Tien jaar geleden een zakelijke rekening voor een Eenmanszaak aangevraagd, raad eens? Ik was niet gemachtigd op die rekening! Ik moest dus eerst mijzelf machtigen zodat ik namens mijzelf transacties met mijn eigen rekening mag uitvoeren. Ik moest nog drie of vier keer met mijn paspoort, KvK-uittreksels enz. naar het Postkantoor.

En dat was nog niets vergeleken met internetbankieren. Dat bestond wel voor particulieren, maar bedrijven werden geacht om nog gewoon girotel te gebruiken. En dan moest je met ISDN of je vaste telefoon dus inbellen op een server van de Postbank, om daarna in een verschrikkelijk langzame omgeving je opdrachten te beheren. Na een paar jaar had ik het daar helemaal mee gehad, en belde ik de Postbank dat ze maar overschrijfboekjes moesten aanmaken. Terwijl particulieren al jaren een website hadden!

Nee, dat was echt niks.
Postbank zakelijk, ja die ken ik ook nog wel. Dat was inderdaad helemaal niets en klantonvriendelijk.
Maar particulier was het erg prima.

• Pierre Sec
  • Laatst online: 14-07-2022
Deveon schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 14:16:
[...]

Helaas komt Knab bij mij nog steeds vrij duur eruit dankzij de verplichte "gratis" creditcard.
.
De credit card is niet verplicht. Je krijgt er alleen een als je deze aanvraagt. Maar weegt wel mee in vergelijking van kosten. Als je geen cc neemt, bespaar je minder bij Knab dan dat je zou doen met een cc. Omdat deze binnen de vaste pakketkosten vallen.

Ik heb zelf geen cc maar ben volgens de berekening van Knab goedkoper uit bij hun. Maar dat komt vooral door mijn spaargeld en het feit dat ik meerdere rekeningen heb. Ik ben echter niet overgestapt omdat ik bij de ABN korting krijg op mijn hypotheek (als ik daar bankier) en mijn spaargeld nu ga gebruiken om mijn hypotheek voor een deel af te lossen.

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:51

Wuursj

want worst is al bezet

Ik ben een half jaartje geleden geswitched van ABN-AMRO (2 betaal rekeningen waarvan 1 met 2 passen) en een deel van spaargeld bij Argenta (destijds hoogste rente) naar alles bij Knab.

Naast alle eerder genoemde voordelen kun je bij Knab een oneindig aantal (betaal)rekening openen voor hetzelfde maandbedrag. Met een paar betaalrekeningen (aparte voor privé, gezamenlijk en eentje voor huis) wordt dat snel goedkoper dan menig concurrent die wel geld tellen voor extra betaalrekeningen en passen. Ook rekenen ze geen kosten als je pas en/of e-dentifier stuk of kwijt is. Gewoon 5 euro per maand en dat is het. En ik kan nu direct bij al mijn spaargeld zonder een dag te hoeven wachten.

Eerder een rekening gehad bij ING. Dat ik daar mijn pas moet activeren bij 1 bepaalde primera winkel vond ik heel irritant (naast mijn werk zijn een ING filiaal maar dat kon niet dus wachten tot het weekend). Ook hebben ze me een keer overtuigd een nieuwe spaarrekening te nemen. Geld daar op gezet maar opgebouwde rente in dat kwartaal was ik kwijt. Dat zei naturlijk niemand. Bij Knab kan je rente altijd laten uitkeren.

Mijn vriendin echter vind een e-dinterfier verschrikkelijk vergeleken met TAN codes :P

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Deveon
  • Niet online
Pierre Sec schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 10:52:
[...]

De credit card is niet verplicht. Je krijgt er alleen een als je deze aanvraagt. Maar weegt wel mee in vergelijking van kosten. Als je geen cc neemt, bespaar je minder bij Knab dan dat je zou doen met een cc. Omdat deze binnen de vaste pakketkosten vallen.
Niet verplicht om af te nemen, maar dus wel verplicht om te betalen..
Ik heb zelf geen cc maar ben volgens de berekening van Knab goedkoper uit bij hun. Maar dat komt vooral door mijn spaargeld en het feit dat ik meerdere rekeningen heb. Ik ben echter niet overgestapt omdat ik bij de ABN korting krijg op mijn hypotheek (als ik daar bankier) en mijn spaargeld nu ga gebruiken om mijn hypotheek voor een deel af te lossen.
De spaarekening van Knab is gewoon gratis, dus eigenlijk een oneerlijke vergelijking tenzij je eis is dat je spaar en betaalrekening bij dezelfde bank wilt (voor kleine bedrag snap ik het, maar veel spaargeld zie ik het voordeel niet).

Bij ons zit de gezamenlijke rekening bij ABN waardoor we de rentekorting krijgen, maar ook ABN doet aan verplicht betalen voor de creditcard. Met mijn persoonlijke rekening overweeg ik de overstap van Rabo en Argenta naar Knab.

• pingkiller
Maakt Knab gebruik van een los apparaatje voor overboekingen of krijg je een sms a la ING?

--edit--
Zie het al, ze gebruiken een cardreader. Dat is wel een afknapper.

[Voor 30% gewijzigd door pingkiller op 09-10-2014 19:53]

• 170074
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
Ze gebruiken inderdaad een card reader, maar het kan nog vervelender zoals Triodos of ASN waarbij je een persoonlijke signeer apparaatje krijgt. Kun je niet eens ff snel de reader van een collega gebruiken.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-05 13:54
Dat draai ik liever om: zo'n persoonlijk apparaatje laat ik naast m'n computer liggen, voor zo'n cardreader moet ik m'n pinpas uit m'n portemonnee halen.

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Gewone bankzaken bij Rabobank, de random reader bevalt me al sinds het begin erg goed en geeft me een zeer veilig gevoel en overal liggen die dingen (thuis, ouders, schoonouders, kantoor). Spaargeld wel verplaatst naar MoneYou ivm. lage spaarrente bij Rabo.

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04:22
-

[Voor 118% gewijzigd door rr7r op 07-05-2017 00:58. Reden: -]

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-05 21:38

Mfpower

In dubio

Ik ben van ABN aan het overstappen naar KNAB. Heb net de overstapservice aangevraagd, dus ben benieuwd. De belangrijkste redenen zijn:
- 0,1% rentekorting bij KNAB (leverde meer op dan die 5 euro per maand)
- lagere kosten dan bij ABN (wij hebben meerdere betaalrekeningen)
- hogere rente op spaarrekeningen EN het feit dat het geld meteen beschikbaar is (had hiervoor moneyou en soms moest ik meer dan een paar dagen wachten op m'n geld, vooral een keer vervelend geweest bij het kopen van de auto)
- goedkoop rood staan zonder BKR registratie (wij staan eigenlijk nooit rood, maar soms incasseert er wel eens onverwachts een instantie)
- "gratis" CC (nog niet aangevraagd)

Nadelen KNAB:
- ik vind de app en het internetbankieren super traag en onoverzichtelijk
- geen kantoren meer (niet dat ik daar veel gebruik van maak maar het voelt wel vreemd)

Ervaringen:
- goede klantenservice
- bij geld opnemen bij een pin automaat vraagt de automaat om de taal, alsof het een buitenlandse pas is

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

[b][message=43310610,noline]
Nadelen KNAB:
- ik vind de app en het internetbankieren super traag en onoverzichtelijk
Traag klopt.
Maar onoverzichtelijk went zo erg dat ik de site nu na een half jaar fijner vind werken dan ABN-Amro. Geen pluim natuurlijk voor het ontwerp dat wel wat intuïtiever had gekund maar nu ik eenmaal alles wel weet te vinden vind ik het wel prettig.
Blijft echter een flink nadeel bestaan: je kunt je volgorde van rekeningen in overzicht (nog) niet veranderen.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 27-05 10:06
@rr7r:

Het grootste probleem van Knab is dat het geen bankvergunning heeft. Na 2008 - en al helemaal na het echec rond DSB - is het zo goed als onmogelijk om zelfstandig een bank op te zetten in Nederland. De complaince eisen van De Nederlandse Bank zijn zo hoog dat eigenlijk alleen een bestaande bank, of een partij die een investering van 3-5 jaar kan doen zonder klanten (met buitengewoon gekwalificeerd en duur personeel), een bankvergunning kan aanvragen en onderhouden. We hebben het over een investering van tientallen miljoenen euro's.

Hoewel Aegon een verzekeraar is, heeft het ook een Nederlandse bankvergunning. Op dit moment bieden ze onder de naam Aegon eigenlijk alleen spaar- en hypotheekdiensten aan, voornamelijk voor kernkapitaalmanagement aan de ene kant, en (pensioen-)investering aan de andere. Ze hadden - totdat Knab begon - geen retail bank, hoewel hun vergunning daar wel in zou kunnen voorzien.

Ik moet eerlijk zeggen dat de relatie tussen Knab en Aegon altijd een beetje schimmig is geweest. Dat Knab volledig dochter is van Aegon is niet bepaald voordeling voor het imago van Knab. Immers, Aegon gaat niet bepaald vrijuit in de cultuur binnen de financiële sector voor 2008, en heeft ook mede daardoor een behoorlijke kapitaalinjectie van de overheid moeten vragen.

Aan de andere kant is dat onontkomelijk; iedere andere constructie (tenzij door een vergelijkbare constructie met een andere bank-verzekeraar) had er toe geleid dat Knab een eigen bankvergunning zou moeten aanvragen. Daardoor zit er echter voor Aegon niets anders op dan alle cijfers van Knab over te nemen in haar eigen boeken.

Waar de onduidelijkheid echt in steekt is of Aegon altijd heeft beoogd Knab te gebruiken om de cijfers te spekken, of toch eerder, in alle goedheid die het bezig, Knab op weg helpt richting een eigen bankvergunning, om deze later af te splitsen middels een beursgang of andere transactie. Ik kan me niet herinneren dat de initiatiefnemers, noch Aegon zich daar ooit over hebben uitgelaten. En, wat mij betreft, wringt daar de schoen. Als Knab - het alternatief voor Bank - uiteindelijk dezelfde oorsprong en doelen heeft als traditionele grootbanken, dan verliest het ieder doel. Wanneer het werkelijk beoogt een nieuw alternatief te zijn, dan wordt het toch wel tijd voor publicatie van een strijdplan richting een onafhankelijker positie.

Misschien ben ik ook te critisch. Immers, veel gaat om perspectief. Neem bijvoorbeeld ING. In Nederland heeft ING het zwaar te verduren, met storingen, ontslaggolven, staatssteunen, en andere schandalen. Een paar kilometer naar het oosten heeft ING een hele andere naam: ING DiBa Deutschland. Het is een bedrijf dat steevast gerankt wordt tussen bedrijven met de hoogste klanttevredenheid, met een concept dat vergelijkbaar is met Knab. Dat doet natuurlijk helemaal niets af aan de recente historie van ING in ons land, maar goed. Daar zijn de Duitsers misschien iets minder bekend mee. Zij hebben hun eigen faillissementen en schandalen gehad. Dan ziet een buitenlandse partij met een eerlijk Direct Banking concept er ineens heel fris en fruitig uit.

• Johnvh
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-05 22:23
Een tijdje terug ook Knab overwogen, het volgende artikel uit de Volkskrant heeft me niet overtuigd: http://www.volkskrant.nl/...zen-laat-zakken~a3623847/

• Deveon
  • Niet online
Zojuist mijn betaalrekening opgezegd bij Knab. Ik zag geen meerwaarde tegenover de Rabobank en zelfs volgens Knab's eigen reken tool zijn ze duurder.

Reden voor opzegging:
- Geen iDeal betaling via de app zoals bij de Rabobank
- Geen app voor android tablets
- Heb al een "gratis" creditcard van ABN vanwege de huisbankkorting op de hypotheek

De gratis spaarrekening hou ik nog wel aan. Al zie ik op kort termijn geen reden om deze te gaan gebruiken aangezien mijn huidige spaarrekening dezelfde rente hanteerd.

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-05 16:10
Ik zit nu nog bij ABN, maar ben ook al een poosje aan het rondkijken naar de mogelijkheden. 4-5 jaar geleden "moest" ik over naar ABN omdat daar ook m'n hypotheek vandaan kwam, en ik kon korting krijgen op de hypotheekrente als ik een ABN-rekening zou openen en vanaf die rekening de hypotheekbetaling zou doen. Ik moet dus even kijken of ik daar zomaar onderuit kan komen.

Maar ook ik denk erover om over te stappen naar Knab. De 50,- per jaar voor een betaal- en spaarrekening is wat aan de dure kant, maar daar staan 2 voordelen tegenover (voor mij persoonlijk): de rente op de spaarrekening is hoger, én je ontvangt rente op je betaalrekening. Daarnaast betaal je ook geen ±3 euro per maand meer voor het behoudt van je rekening zoals bij de ABN-AMRO. Dus in feite moet je alleen genoeg geld op je betaal- of spaarrekening hebben staan om de overige 24 euro per jaar (50 - 12x3 euro) aan rente te kunnen verdienen. Ik denk dat de meeste mensen dat wel voor elkaar krijgen. Met zo'n 5000 euro op je spaarrekening heb je 82,50 rente bij Knab, terwijl dat bij de ABN maar 55 euro zou zijn.

Nadeel vind ik ook dat het internetbankieren bij Knab (via een app of website) nét even wat minder prettig werkt dan bij de ABN: ze zijn wat langzamer. De app heb ik nog niet geprobeerd omdat ik nu alleen nog maar de gratis spaarrekening van ze heb.

Wat me vooral tegen de borst stuit van de grote banken, is dat ze hun betaalde service steeds vaker willen uitbreiden met "gerichte reclame". Ik betáál voor een service, krijg een verdraaid lage rente, en dan willen ze ook m'n privé data gebruiken voor eigen gewin, zónder dat de klant daar wat van terug ziet in de vorm van een hogere rente. Ik heb toen ook dezelfde dag een email gestuurd naar de ABN waarin ik aan heb gegeven dat ik in geen geval toestemming verleen voor het gebruik van mijn persoonlijke gegevens. Dat was nergens een optie in de tijd dat ik mijn handtekening zette voor die rekening, en dat gaat dus ook niet eenzijdig gewijzigd worden. ABN heeft me vandaag terug gemaild met de melding dat dat allemaal "niet waar was wat www.Z24.nl zei", maar dat ze wel m'n gegevens uit de adverteer-lijst zouden halen zodat ik nooit meer aanbiedingen zou krijgen. Hypocriet? Nogal. Maar ik ben in ieder geval af van hun reclame-wensen. ;)

Nu nog uitzoeken of ik dus ook daadwerkelijk over kan van ABN-AMRO naar een bank met een relatief goede rente én wat meer respect voor m'n privégegevens, en ik ben over. Waarschijnlijk wordt het Knab, maar Triodos hoor ik ook goede dingen over :)

p.s.: het enige waar ik écht mee zit bij Knab, is dat je geen contant geld kan storten. Ik heb nog wel eens de noodzaak om contant geld op te nemen (om de auto te wassen, betalingen op 't terras e.d.). Het losgeld wat daarvan over blijft kun je dus nooit meer terugstorten, ténzij je een betaalrekening bij een andere bank aan houdt… best een nadeel in mijn ogen.

[Voor 6% gewijzigd door Kapotlood op 27-11-2014 15:33]

• sambalbaj
  • Niet online
Aegon zat vuistdiep in het woekerpolisverhaal.
Nieuwe en 'consumentvriendelijke' initiatieven als Knab, daar ben ik dus erg wantrouwing over als het uit die hoek komt.

• rr7r
sambalbaj schreef op donderdag 27 november 2014 @ 15:36:
Aegon zat vuistdiep in het woekerpolisverhaal.
Nieuwe en 'consumentvriendelijke' initiatieven als Knab, daar ben ik dus erg wantrouwing over als het uit die hoek komt.
Ik heb weinig verzekeraars kunnen vinden die niet aan woekerpolissen en/of aandelenlease heeft meegewerkt. Bij grootbanken spelen er weer hele andere zaken waar je als burger niet vrolijk van wordt.

Mijn conclusie is dan ook dat de gehele sector min of meer gemankeerd is op het gebied van MVO.

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 27-05 10:06
rr7r schreef op donderdag 27 november 2014 @ 16:14:
[...]

Ik heb weinig verzekeraars kunnen vinden die niet aan woekerpolissen en/of aandelenlease heeft meegewerkt. Bij grootbanken spelen er weer hele andere zaken waar je als burger niet vrolijk van wordt.

Mijn conclusie is dan ook dat de gehele sector min of meer gemankeerd is op het gebied van MVO.
Aegon neemt toch wel een beetje een speciale positie in, in het woekerpolissen verhaal (of, meer gezegd, een voorloper ervan), middels de escapades rond Legio Lease. Aegon was op het hoogtepunt eigenaar van Legio Lease, en heeft daar heel veel geld mee verdiend. Achteraf is het duidelijk geworden dat mensen werden overgehaald een onaanvaardbaar groot risico te lopen met geleende aandelen. Gekoppeld met aggressieve marketing technieken, kun je toch wel spreken van een zeer zwarte bladzijde. Het spreekt bijna voor zich dat honderden miljoenen euro's zijn verdampt, voornamelijk in de internetbubble van begin deze eeuw. Met tienduizenden euro's inleg was het mogelijk met een negatief saldo achter te blijven.

Vlak voordat de echte pleures uitbrak, hebben ze die toko verkocht aan Dexia, waar het al niet veel beter mee is gevaren. Je moet achteraf vaststellen dat Legio Lease is opgezet met de beste bedoelingen, maar volledig uit de hand is gelopen. Rond 2001 barstte die bom. Ik geloof dat pas afgelopen jaar de laatste rechtszaken met betrekking tot de afhandeling van de aandelenlease affaire zijn afgewikkeld.

Dus neen. Hoewel ik me er van bewust ben dat iedereen een tweede kans verdiend, wil ik niet bepaald zeggen dat Aegon nu direct bij mij zo'n positieve reputatie heeft.

• rr7r
..

[Voor 190% gewijzigd door rr7r op 11-03-2021 15:01]

• Kapotlood
Er is er eigenlijk niet één die zich écht netjes heeft gedragen… spijtig maar daar ontkom je op 't moment niet aan volgens mij. Daarnaast heb ik bij voorbaat al geen hoge pet op van de financiële wereld met al die graaiers die daar rondlopen, maar dan nog zoek ik een bank op waarbij ik het minst 't gevoel heb dat ik voorover gebukt moet om zaken met ze te doen (zoals: lage rentes, hoge kosten e.d.)

Anoniem: 632402

Vuikie schreef op maandag 10 maart 2014 @ 09:12:
Ik zit voor een gedeelte bij de Rabo en een gedeelte bij de ING.

Met alle meldingen daarover in de media voel ik mij niet zo heel fijn meer bij beide. Zelf zit ik na te denken om naar KNAB te gaan, maar ik was benieuwd of er hier nog meningen over de banken zijn. Wat zou nu een 'Tweakers' waardige bank zijn. Of in elk geval een bank waar je je niet als een sinaasappel voelt die uitgeknepen dient te worden.

Wat ik zo als alternatieve bank zie zijn:

https://www.knab.nl/
http://www.triodos.nl/nl/particulieren/
http://www.regiobank.nl/particulier/home.html

Maar deze lijst kan natuurlijk altijd aangevuld worden ;)
Handelsbanken. Een Zweedse bank
www.handelsbanken.nl

Deze bank komt ook aan bod in het programma Tegenlicht.

Trouwens wel zorgwekkend dat er zo veel mensen naar KNAB hollen, zonder daar eerst goed bij na te denken. Hebben we dan niet van Icesave geleerd??

Mensen kunnen Handelsbanken ook overwegen als alternatief voor Triodos.
http://www.npo.nl/tegenlicht/17-09-2012/VPWON_1169290

• shinchan03
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-05 14:27
@ikdv, Knab is geen Icesave. Knab is onderdeel van Aegon en valt onder het depositogarantiestelsel waardoor je tot 100.000 euro gegarandeerd bent. Waarom is het dan zo zorgwekkend?

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10-01-2022
shinchan03 schreef op donderdag 27 november 2014 @ 17:28:
@ikdv, Knab is geen Icesave. Knab is onderdeel van Aegon en valt onder het depositogarantiestelsel waardoor je tot 100.000 euro gegarandeerd bent. Waarom is het dan zo zorgwekkend?
Elke bank moet tot 100.000 euro garanderen, dat is een wet die de EU heeft gemaakt nadat die banken in een land dat ik net vergeten ben failliet is gegaan. En waren er heel wat mensen die een vergoeding van bv: maar 5000 euro vergoeding kregen.

• begintmeta
  • Niet online
Anoniem: 632402 schreef op donderdag 27 november 2014 @ 17:23:
[...]

www.handelsbanken.nl

Trouwens wel zorgwekkend dat er zo veel mensen naar KNAB hollen, zonder daar eerst goed bij na te denken. Hebben we dan niet van Icesave geleerd??

Hebben ze nog een minimaal in te brengen kapitaal?

• gijoy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-04 15:57
Ik zit sterk te overwegen om mijn holding over te zetten van ABN Amro naar Knab. Alleen vraag ik me af wat voor e-identifier ze hebben?
Die van ASN is echt fijn, lekker compact en geen bankpas nodig. Van ABN is super dat die via USB is tegenwoordig en ook uitwisselbaar is, eigenlijk zou 2 bankpassen daar prettig zijn. Van de Triodos is echt een rampending maar hun app vind ik wel fijn.

• Deveon
  • Niet online
joramoudenaarde schreef op donderdag 27 november 2014 @ 15:24:
Ik zit nu nog bij ABN, maar ben ook al een poosje aan het rondkijken naar de mogelijkheden. 4-5 jaar geleden "moest" ik over naar ABN omdat daar ook m'n hypotheek vandaan kwam, en ik kon korting krijgen op de hypotheekrente als ik een ABN-rekening zou openen en vanaf die rekening de hypotheekbetaling zou doen. Ik moet dus even kijken of ik daar zomaar onderuit kan komen.

Maar ook ik denk erover om over te stappen naar Knab. De 50,- per jaar voor een betaal- en spaarrekening is wat aan de dure kant, maar daar staan 2 voordelen tegenover (voor mij persoonlijk): de rente op de spaarrekening is hoger, én je ontvangt rente op je betaalrekening. Daarnaast betaal je ook geen ±3 euro per maand meer voor het behoudt van je rekening zoals bij de ABN-AMRO. Dus in feite moet je alleen genoeg geld op je betaal- of spaarrekening hebben staan om de overige 24 euro per jaar (50 - 12x3 euro) aan rente te kunnen verdienen. Ik denk dat de meeste mensen dat wel voor elkaar krijgen. Met zo'n 5000 euro op je spaarrekening heb je 82,50 rente bij Knab, terwijl dat bij de ABN maar 55 euro zou zijn.
Je kan Knab 90 dagen gratis proberen, dus waar wacht je op?;)

Ik heb ook een ABN betaalrekening vanwege de huisbank korting op de hypotheek. Wanneer je ervoor kiest om deze op te zeggen verlies direct de korting.

De argumenten over de kosten zijn een beetje vreemd. De spaarekening van Knab is gratis (alleen mis je kwartaal sparen) en bijv. Argenta heeft hetzelfde percentage, ook gratis.

Knab heeft wel een paar leuke gimmicks zoals betalen via sms of Facebook of automatisch de spaarrekening gebruiken ipv roodstand.

• Ikke_Niels
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-05 09:44
Ik ben overgestapt van ING naar Knab, en het enige wat ik mis is het ideal'en zonder identifier. :P

Maar goed dat heb ik al deels opgelost door in totaal 2 van die dingen te hebben: 1 ligt thuis, 1 zit in mijn laptop-tas van mijn werklaptop en daarnaast kan je gewoon altijd overmaken via de app (tot 1.000 euro). Dus zo dramatisch is het ook niet ;)

Mijn overstap was grotendeels te wijten aan het reclame debakel van de ING :+ , ik was wél één van de mensen die overstapte... alleen heb ik pas recent mijn ING rekening opgezegd.
Het duurt simpelweg een tijd voordat je "echt" over bent, zoals incasso's e.d. goed laten lopen een half jaar ben je zeker kwijt...
Ik denk dat dat veel mensen dat tegenhoud het kost toch redelijk wat werk, en ja je hebt de "overstap-service" maar toch ;)

Ben trouwens wel tevreden over Knab, de app is gelukkig een stuk beter geworden voelt nu een stuk "sleeker" (was eerst heel erg choppy met de overgang tussen schermen).

[Voor 20% gewijzigd door Ikke_Niels op 27-11-2014 20:25]

User Error -- Please Replace User

• Koos Werkloos
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:56
[...]

www.handelsbanken.nl

Hoewel Handelsbanken een Nederlandse website en Nederlandse kantoren heeft, vind ik toch op Nederlandse sites die banken met elkaar vergelijken, vrij weinig info over deze bank. Weet iemand waarom?

Anoniem: 616444

Hier erg tevreden over de ASN-Bank. Een duurzame bank in tegenstelling tot veel andere banken en goedkoop met rente op de betaalrekening. Een handige site voor het orienteren naar een nieuwe bank is www.eerlijkebankwijzer.nl

Nostalgie, waar zijn toch die kado's gebleven? Al heeft de ASN Bank nu wel een leuke actie met betaalrekening + creditcard gratis voor 2015 voor nieuwe klanten.Je ziet helaas veel te weinig van dit soort acties meer.

[Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 616444 op 27-11-2014 23:04]

• 170074
  • Niet online
Het zou mooi zijn als er een Knab-achtige bank zou komen die gesteund wordt door een andere partij dan Aegon dus. De voordelen zijn wel uniek: Het automatisch aanvullen van je betaalrekening met spaargeld bij roodstand en rente op je betaalrekening bijvoorbeeld. Een beetje concurrentie in de "internet-only" bankensector zou sowieso niet mis zijn.

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Ikke_Niels schreef op donderdag 27 november 2014 @ 20:09:
Ik ben overgestapt van ING naar Knab, en het enige wat ik mis is het ideal'en zonder identifier. :P
Ik ging ook van ING naar KNAB. Over het algemeen ben ik wel tevreden. Maar die identifier is echt een ramp. Ik begrijp niet dat er iemand is die dat onding handig vindt.

Twee praktijkvoorbeelden:

Scenario1: Even wat online kopen met iDeaal.
1) Doorgesluisd naar de betaal site...
2) Grrrr... identifier nodig. WAAR LIGT DAT DING....
3) Aha, boven, trap op, van bureau pakken en weer naar beneden naar de laptop...
4) Zucht, waar is mijn pinpas...Oh ja, in mijn portemonnee in mijn jas op de gang
5) Eindeloos getalletjes op verschillende schermpjes invullen en betalen
6) Klaar en wat anders gaan doen
7) Volgende dag, afrekenen bij de supermarkt. ARGGHHHH Geen pinpas, die zit nog in mijn identifier

Scenario 2: Ik zit bij een vriendin en ze wil iets hebben dat ik online heb gezien. Ik zeg: Ik bestel het wel even voor je...Tsja...dat kan dus niet. identifier ligt thuis want die sleep ik natuurlijk niet overal heen.
Ik kan natuurlijk haar identifier niet gebruiken. Want die heeft ze niet. Zij zit rustig bij de ING en kijkt vol ongeloof naar het gepruts

[Voor 8% gewijzigd door Ortep op 28-11-2014 11:00]

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Gepruts met e-dentifier bij KNAB was ik al aan gewend (voorheen ABN Amro) maar mijn vriendin die vanaf ING komt moet er inderdaad ook wennen en vind het een belachelijk systeem.

Vertrouwde rekeningen in adresboek, (gratis) extra e-dentifiers en een pas die altijd bij de pc ligt, verminderd het leed.
Je kunt bij KNAB met pas van rekening X ook geld vanaf rekening Y overmaken binnen hetzelfde account. Met 3 gezamenlijke betaalrekeningen (privé, huis-gerelateerd en boodschappen, 6 passen dus) heb twee passen voor mijn eigen privé rekening. Een ervan dus bij de PC. Desnoods maak je er een extra (gratis) betaal rekening voor aan die je verder niet of weinig gebruikt. Maar blijft een lapmiddel.

Voorheen had ik een spaarrekening bij Argenta met nagenoeg gelijke rente. Maar spaarrekening en betaalrekening onder een dak is wel zo fijn mbt snelle beschikbaarheid.

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-05 07:11
Ik zit er ook sterk over te denken om over te stappen naar Knab. Op dit moment zit ik bij de rabobank met drie spaarrekeningen (1 gezamelijk met mijn vriendin) en twee betaalrekeningen (ook 1 gezamelijk). Of mijn vriendin ook over wil stappen weet ik nog niet maar ik denk dat we alles dan in 1 keer over zullen zetten.

Aan het eind van de maand sta ik vaak een aantal dagen rood wat over een jaar gezien toch wel zonde geld is. Het automatisch aanvullen van de rekening bij Knab spreekt mij wel aan. Ik zit er ook over te denken om 5000 te gebruiken voor Knab participatie maar ik kan daar nu nog niet goed genoeg de risico's van inschatten.

Voor zover ik nu gelezen heb zijn alleen de vaste kosten bij Knab wat hoger als de Rabobank maar ik vermoed dat dit snel genoeg is terug verdiend met de hogere rente's? Veel geld hebben we niet (+- 25K) maar ik denk dat dit wel voldoende is om de kosten eruit te halen.

Zie ik nog iets anders over het hoofd?

...

• 170074
  • Niet online
WTF. Ik zal niet meer naar Knab gaan. Toevallig lees ik een artikel op nu.nl waarin de directeur van Knab (Rene Frijters) de volgende uitspraak doet.
"Als er online helemaal niets over je te vinden is, klopt er ook iets niet. Hoe je het wendt of keert, het beeld van klanten zal voor ons steeds duidelijker worden dankzij de digitalisering en daar hebben die klanten zelf het meeste voordeel van."
Wat een ongelofelijke naïve eikel. "Privacy, dat mogen onze klanten niet hebben".

Dus als je voorzichtig bent met je online sporen, dan vindt Knab je niet te vertrouwen. Dit is een bank waar ik niks mee te maken wil hebben.

--edit linkje:
http://www.nu.nl/weekend/...-worden-it-fabrieken.html

[Voor 6% gewijzigd door 170074 op 02-12-2014 22:34]

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:35
170074 schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 00:10:
Het zou mooi zijn als er een Knab-achtige bank zou komen die gesteund wordt door een andere partij dan Aegon dus. De voordelen zijn wel uniek: Het automatisch aanvullen van je betaalrekening met spaargeld bij roodstand en rente op je betaalrekening bijvoorbeeld. Een beetje concurrentie in de "internet-only" bankensector zou sowieso niet mis zijn.
Deze 'unieke' voordelen biedt SNS ook allemaal. En de mogelijkheid om betalingen te doen zonder een random reader. Geen aandelen overigens :P

Ik ben toch malle pietje niet!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
170074 schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 22:32:
WTF. Ik zal niet meer naar Knab gaan. Toevallig lees ik een artikel op nu.nl waarin de directeur van Knab (Rene Frijters) de volgende uitspraak doet.

[...]

Wat een ongelofelijke naïve eikel. "Privacy, dat mogen onze klanten niet hebben".

Dus als je voorzichtig bent met je online sporen, dan vindt Knab je niet te vertrouwen. Dit is een bank waar ik niks mee te maken wil hebben.

--edit linkje:
Mja, als je enkel dat punt eruit pakt. Op zich is het niet verkeerd dat een bank, of welke geld uitlenende partij, controleert of de andere partij wel betrouwbaar is. Dat kan dus via sociale media e.d.. Aangezien een groot deel van de mensen vindbaar zijn is daar mogelijk een redelijk risicoprofiel op te schetsen terwijl dit voor mensen zonder enige hits weer lastiger is en derhalve het risico van de bank mogelijk groter.

De vraag is echter of het heel veel nut heeft. Nu heb ik het getroffen een redelijk unieke naam te hebben waardoor er sowieso al weinig hits via google/bing op mijn naam zijn (en blij toe). Ware het niet dat het zoeken naar een 'Jan Janssen' al een tamelijk vertroebeld beeld gaat geven.

• 170074
  • Niet online
The Legend schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 22:45:
[...]

Deze 'unieke' voordelen biedt SNS ook allemaal. En de mogelijkheid om betalingen te doen zonder een random reader. Geen aandelen overigens :P
Dank voor de tip. Ik zal er eens naar kijken.
Napo schreef op woensdag 03 december 2014 @ 07:11:
[...]

Mja, als je enkel dat punt eruit pakt. Op zich is het niet verkeerd dat een bank, of welke geld uitlenende partij, controleert of de andere partij wel betrouwbaar is. Dat kan dus via sociale media e.d.. Aangezien een groot deel van de mensen vindbaar zijn is daar mogelijk een redelijk risicoprofiel op te schetsen terwijl dit voor mensen zonder enige hits weer lastiger is en derhalve het risico van de bank mogelijk groter.

De vraag is echter of het heel veel nut heeft. Nu heb ik het getroffen een redelijk unieke naam te hebben waardoor er sowieso al weinig hits via google/bing op mijn naam zijn (en blij toe). Ware het niet dat het zoeken naar een 'Jan Janssen' al een tamelijk vertroebeld beeld gaat geven.
Eens. Ze Googlen maar raak of laat ze maar lekker pluizen op sociale media enzo. Maar om dan het standpunt in te nemen dat er iets niet klopt als ze je niet kunnen vinden. Damn, dat had ik niet verwacht van zo'n vooruitstrevende bank.

• Pierre Sec
170074 schreef op woensdag 03 december 2014 @ 10:14:
[...]

Dank voor de tip. Ik zal er eens naar kijken.

[...]

Eens. Ze Googlen maar raak of laat ze maar lekker pluizen op sociale media enzo. Maar om dan het standpunt in te nemen dat er iets niet klopt als ze je niet kunnen vinden. Damn, dat had ik niet verwacht van zo'n vooruitstrevende bank.
Als jij van gsm provider switcht, worden jouw (identiteits)gegevens ook gecontroleerd. Daar zijn speciale databases voor. Als in die database niets over jou te vinden is, kan je erop rekenen dat er je als klant met verhoogd risico wordt gekenmerkt. Dat standpunt is dus niet nieuw. En ja, wij staan allemaal in dat soort databases. Zeker nu toegang tot BKR beperkt is voor veel bedrijven.

• 170074
  • Niet online
Natuurlijk ben ik het met je eens dat als een klant niet voorkomt in een structurele databases (al dan niet volgens de wet) dat er dan een belletje gaat rinkelen. Dat staat echt helemaal los van sociale media of wat voor websites dan ook.

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

[...]

--edit linkje:
En jij denkt dat andere banken niet zo denken? Dat vind ik dan weer naïef van jou ;)

Goedkoop bellen via VoIP

• 170074
  • Niet online
Ik weet zeer zeker dat andere banken en bedrijven ook volop gebruik maken van deze mogelijkheden. Het verschil zit 'm in het feit dat Knab het zonder schamen of blozen toegeeft. Je geeft hiermee een signaal af dat mensen die gehecht zijn aan hun privacy blijkbaar iets te verbergen hebben. Dat het op een 1 of andere manier niet OK is om geen facebook te hebben. Er zijn nog steeds veel mensen die geloven in "Je hebt toch niets te verbergen?". Dat is echt ontzettend fout.

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

170074 schreef op woensdag 03 december 2014 @ 10:55:
Ik weet zeer zeker dat andere banken en bedrijven ook volop gebruik maken van deze mogelijkheden. Het verschil zit 'm in het feit dat Knab het zonder schamen of blozen toegeeft. Je geeft hiermee een signaal af dat mensen die gehecht zijn aan hun privacy blijkbaar iets te verbergen hebben. Dat het op een 1 of andere manier niet OK is om geen facebook te hebben. Er zijn nog steeds veel mensen die geloven in "Je hebt toch niets te verbergen?". Dat is echt ontzettend fout.
Ik denk dat vrij weinig mensen dit net zo hebben opgevat. Ben het met je eens dat banken meer waarde moeten hechten aan de privacy van hun klanten, maar of KNAB nu zoveel fouter is door het toe te geven?

Als een maatje aan jou vraagt of hij €1000 mag lenen van je om z'n gezin te onderhouden en je ziet vervolgens op z'n Facebook dat hij elk weekend op z'n speedboot zit en een paar nieuwe onderdelen ervoor heeft gekocht, dan krab je jezelf toch ook achter de oren? ;) Dat is mijn interpretatie van hoe KNAB het bedoelt :)

Goedkoop bellen via VoIP

• pacificocean
  • Laatst online: 09:42

[...]

--edit linkje:
Inderdaad WTF
"Wij halen nu al de autogegevens van klanten op via het kentekenregister, op basis daarvan wijzen wij hun op de mogelijkheid om fiscaal voordelig te sparen. In de toekomst druk je op één knop en is informatie uit verschillende bronnen direct opvraagbaar."
Wie mag er allemaal in het kentekenregister? Het lijkt er zo langzamerhand op dat ik één van de weinige nederlanders ben die geen toegang heeft tot het kentekenregister.

• 170074
  • Niet online
MensionXL schreef op woensdag 03 december 2014 @ 11:08:
[...]

Ik denk dat vrij weinig mensen dit net zo hebben opgevat. Ben het met je eens dat banken meer waarde moeten hechten aan de privacy van hun klanten, maar of KNAB nu zoveel fouter is door het toe te geven?

Als een maatje aan jou vraagt of hij €1000 mag lenen van je om z'n gezin te onderhouden en je ziet vervolgens op z'n Facebook dat hij elk weekend op z'n speedboot zit en een paar nieuwe onderdelen ervoor heeft gekocht, dan krab je jezelf toch ook achter de oren? ;) Dat is mijn interpretatie van hoe KNAB het bedoelt :)
Op die manier kan ik er ook helemaal inkomen, echter om op je voorbeeld door te gaan: Ik zie het zo dat Knab bij gebrek aan foto's bij je gaat aankloppen. "Ho, we hebben geen foto's van je gezin op facebook gezien! Er deugt iets niet".

• Pierre Sec
pacificocean schreef op woensdag 03 december 2014 @ 11:14:
[...]

Inderdaad WTF

[...]

Wie mag er allemaal in het kentekenregister? Het lijkt er zo langzamerhand op dat ik één van de weinige nederlanders ben die geen toegang heeft tot het kentekenregister.
Dit werkt denk ik anders dan je denkt. De klant geeft zelf zijn kenteken op. Met een kenteken kunnen wij allemaal de gegevens van de auto opvragen.

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

170074 schreef op woensdag 03 december 2014 @ 11:15:
[...]

Op die manier kan ik er ook helemaal inkomen, echter om op je voorbeeld door te gaan: Ik zie het zo dat Knab bij gebrek aan foto's bij je gaat aankloppen. "Ho, we hebben geen foto's van je gezin op facebook gezien! Er deugt iets niet".
In dat geval vallen ze terug op officiële instanties om informatie over je in te winnen, het zal echt niet zo zwart wit zijn als dat je het nu beschrijft :)

Nog een voorbeeld: als jij een boek via Marktplaats verkoopt aan een student en deze wil pas betalen bij ontvangst, dan Google je deze persoon toch én als je niks vindt, is dat toch heel erg raar? Ik zou er weinig vertrouwen in hebben dat deze persoon echt bestaat en gaat betalen, tenzij ik andere goede referenties vind (zoals KNAB op de officiële instanties terug kan vallen).

Het klinkt heel erg evil maar volgens mij valt het allemaal wel mee hoor ;)

Goedkoop bellen via VoIP

• Pierre Sec
170074 schreef op woensdag 03 december 2014 @ 11:15:
[...]
Ik zie het zo dat Knab bij gebrek aan foto's bij je gaat aankloppen. "Ho, we hebben geen foto's van je gezin op facebook gezien! Er deugt iets niet".
Dan heb je te snel conclusies getrokken. Frijters schept zijn persoonlijke beeld van de toekomst. En quote: "Frijters denkt niet dat het zo'n vaart zal lopen".

Dit is wat hij denkt dat gaat gebeuren, niet wat Knab doet. Opmerkelijk dat jij iemand dat gelijk een ongelofelijke naïve eikel vindt.

Ik vind dat je snel en zwart-wit conclusies trekt.

• Anoniem: 601896
  • Niet online
Napo schreef op woensdag 03 december 2014 @ 07:11:
[...]

Het lijkt mij heel verstandig dat banken blijven kijken naar feitelijkheden die wat zeggen over iemands daadwerkelijk kredietwaardigheid. Want deze factoren:
  • Krediet en betalings-verleden
  • Open staande kredieten
  • Inkomsten
  • Arbeidsovereenkomst-vorm
  • Leeftijd
  • Vaste lasten
Geven een veel betrouwbare inschatting van de kredietwaardigheid dan hoe iemand zich al dan niet profileert op het internet.

• 170074
  • Niet online
Ik weet dat Knab niet evil is, ik ben slechts waakzaam. En ik maak me soms zorgen over waar we naar toe gaan met z'n allen. Ik haat het als bedrijven zich gaan bemoeien met m'n priveleven (of uitstralen dat het OK is dat een bedrijf dat doet). Ik heb vaak genoeg bankrekeningen geopend, verzekeringen afgesloten en dat ging vooralsnog zonder problemen. Een persoonlijk gesprek, een loonstrookje meenemen, dat is allemaal in orde.

Maar een bedrijf dat onterecht conclusies gaat trekken over het feit dat ik geen "internet presence" heb, is simpelweg niet voor mij geschikt.

• Niet online
Pierre Sec schreef op woensdag 03 december 2014 @ 11:22:
[...]

Dan heb je te snel conclusies getrokken. Frijters schept zijn persoonlijke beeld van de toekomst. En quote: "Frijters denkt niet dat het zo'n vaart zal lopen".

Dit is wat hij denkt dat gaat gebeuren, niet wat Knab doet. Opmerkelijk dat jij iemand dat gelijk een ongelofelijke naïve eikel vindt.

Ik vind dat je snel en zwart-wit conclusies trekt.
In het bijzonder kritisch op eagon zijn is verstandig.
Zeker omdat in het verleden tijdens de woekerpolisaffaire is gebleken, dat eagon geen ruk geeft om bescherming van zijn klanten als dat belang tegenover winst maximalisatie staat.

Bij deze verzekeraar viert de graaicultuur nog altijd hoogtij.
De salarissen+bonussen bij het middenmanagement en het hoger management zijn dikweils een factor 1.5 a 3 hoger dan dat gebruikelijk is bij 'gewone' banken.

Zo verdiende
de directeur ruim 1miljoen salaris + ruim 1miljoen aan bonussen. Dat is ruimschoots meer dan het management van de veel grotere systeembanken.

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-05 21:38

Mfpower

In dubio

Ik had het stukje ook gelezen. Ben aan het overstappen naar KNAB en vindt het maar een anti-reclame waarbij ze geen respect tonen voor potentiele klanten.
Toch neem ik ze het niet helemaal kwalijk, ik ben namelijk niet zo naief om te denken dat anderen het niet doen. Kennis van me is een medewerker bij een bank anders dan KNAB en heeft als functie precies dit: informatie over klanten zoeken op Internet. Punt. Waarom? Risico-inschatting, fraudebedestrijding. Niets gevonden? Hoger risico (zo zegt hij).
(Niet dat ik het een goede zaak vind, zelf zit ik niet (meer) op sociale media en imho is dit de omgekeerde wereld.)

• 170074
  • Niet online
Mfpower schreef op woensdag 03 december 2014 @ 13:14:
Ik had het stukje ook gelezen. Ben aan het overstappen naar KNAB en vindt het maar een anti-reclame waarbij ze geen respect tonen voor potentiele klanten.
Toch neem ik ze het niet helemaal kwalijk, ik ben namelijk niet zo naief om te denken dat anderen het niet doen. Kennis van me is een medewerker bij een bank anders dan KNAB en heeft als functie precies dit: informatie over klanten zoeken op Internet. Punt. Waarom? Risico-inschatting, fraudebedestrijding. Niets gevonden? Hoger risico (zo zegt hij).
(Niet dat ik het een goede zaak vind, zelf zit ik niet (meer) op sociale media en imho is dit de omgekeerde wereld.)
Precies. De vraag is wat voor consequenties ze verbinden aan zo'n "onvoldoende info gevonden" case. Misschien kun je dat eens vragen, ben er wel benieuwd naar. In het ergste geval weigeren ze je, zonder opgaaf van reden. (Of met de vaagste reden die je kan bedenken). In dat geval ben je beter af zonder ze, maar dat is mijn mening.

Het wordt problematisch als andere bedrijven ook zo gaan redeneren. Of dat je korting krijgt naar mate je hele hebben en houden maar op internet kwakt. Dat zou ik zelf nog niet eens zo erg vinden (om dan maar meer te betalen), maar sommige mensen moet je echt tegen zichzelf beschermen.

• Napo
  • Niet online
170074 schreef op woensdag 03 december 2014 @ 10:55:
Liever een bedrijf dat zegt dat ze iets doen dan dat ze het niet zeggen en wel doen. Dat laatste zonder blikken en blozen doen is IMHO een stuk minder wenselijker dan het eerste.

En ja, als je een spook op de wereld bent, en het internet maakt daar in het heden een belangrijk deel van uit, dan is het voor een onzettend lastig om een goede inschatting te maken. Dit kan in je voordeel werken indien je normaal diep in de shit zit maar ook in je nadeel als je alles op orde hebt.

Als de beste man had gezegd:
Wij onderzoeken sociale media e.d. om het risico van de klant in te schatten. Is er een kleiner risico dan gemiddeld krijgt hij korting. Vinden we niets krijgt hij een standaard bedrag en vinden we negatieve zaken dan is er een verhoogd risico met bijkomende kosten voor de klant.
Het doel is hetzelfde alleen de vorm van de boodschap is een stuk anders.

• 170074
  • Niet online
Maar dat is toch de omgekeerde wereld? Dat jij moet aantonen dat je een goed mens bent door middel van sociale media (waar de hele wereld kan meekijken). Waar criminelen zeer makkelijk een nepprofiel kunnen aanmaken.

• Pierre Sec
170074 schreef op woensdag 03 december 2014 @ 13:38:
[...]

Precies. De vraag is wat voor consequenties ze verbinden aan zo'n "onvoldoende info gevonden" case. Misschien kun je dat eens vragen, ben er wel benieuwd naar.

[....]

Het wordt problematisch als andere bedrijven ook zo gaan redeneren.
Dat is alleen bij klanten waar zaken niet kloppen, bijvoorbeeld adressen die gebruikt worden door/voor katvangers. Banken scannen niet standaard al hun nieuwe klanten

Je tweede punt: andere bedrijven doen hier veel meer mee. Zoals ik eerder zei, er zijn bedrijven die hele databases aanbieden voor het scannen van klanten. Als jij je energierekening regelmatig niet betaalt, ziet jouw nieuwe gsm-provider dat je niet zo kredietwaardig bent. Of dat je emailadres niet klopt. En als ze niets over je vinden, krijg je inderdaad een risicoindicatie.

• incaz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-11-2022
Ik vind knab en alex allebei van die banken die snel willen scoren... prototype onbetrouwbaar (remember icesave?)

Openlijk zo redeneren is overigens wel degelijk een probleem - je ziet nu al dat steeds meer mensen die gedachtengang overnemen als normaal. Maar mensen die vrijheid willen houden om af te wijken van het ideaalbeeld, op welke manier dan ook, krijgen zo letterlijk een steeds hogere prijs te betalen. En dat is best een gevaarlijke ontwikkeling.

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

• rr7r
170074 schreef op woensdag 03 december 2014 @ 13:38:
[...]

Precies. De vraag is wat voor consequenties ze verbinden aan zo'n "onvoldoende info gevonden" case. Misschien kun je dat eens vragen, ben er wel benieuwd naar. In het ergste geval weigeren ze je, zonder opgaaf van reden. (Of met de vaagste reden die je kan bedenken). In dat geval ben je beter af zonder ze, maar dat is mijn mening.

Het wordt problematisch als andere bedrijven ook zo gaan redeneren. Of dat je korting krijgt naar mate je hele hebben en houden maar op internet kwakt. Dat zou ik zelf nog niet eens zo erg vinden (om dan maar meer te betalen), maar sommige mensen moet je echt tegen zichzelf beschermen.
Deze ontwikkeling gaat zeker plaatsvinden en vind denk ik al plaats. Denk aan potentiële werkgevers, (levens)verzekeringen, banken, huurders, etc.

Er zijn hele bedrijven die aan dataverzamelen doet. Denk bijv. aan Google en Facebook. Kwestie van tijd voordat dergelijke Big Data niet alleen voor commerciële leads worden gehanteerd, maar ook voor risico-inschattingen.

[Voor 11% gewijzigd door rr7r op 03-12-2014 22:27]

• sambalbaj
  • Niet online
ja maar hoe doen ze de interpretatie van die gegevens?

Heb zelf een zeldzame voornaam achternaam combinatie en sta bij Google 1 keer onderaan op pagina 2. Wel sociale media maar volledig afgeschermd. Heb uiteraard wel 1 naamgenoot en die geeft weinig om privacy en die vult meerdere Google pagina's en niet alleen van zn beste kant. Al eens een sollicitatiegesprek gehad waarbij zo'n pipo me de les ging lezen over dat ik loog op mn cv over opleidingen, woonplaats en hobby's. Werd geen fijn gesprek en de man zelf maar bedankt voor de interesse en succes gewenst met het googlen van nieuwe kandidaten. Maar daar ben je deels nog zelf bij. Maar als instanties als banken daar enkel een algoritme op los laten zonder persoonlijke nuance dan gaat dat heel leuk worden.

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

sambalbaj schreef op woensdag 03 december 2014 @ 22:47:
Maar als instanties als banken daar enkel een algoritme op los laten zonder persoonlijke nuance dan gaat dat heel leuk worden.
Daar heb je helemaal gelijk in dat zal gebeuren
Tot ze er achter komen dat er heel veel mensen Jan de Vries heten en dat je die dus uit elkaar moet zien te houden. Na een tijdje komen ze er dan achter dat dat klanten kost of dat je een goede kandidaat voor een functie bij een concurrent ziet werken.
Tot die tijd blijft het helaas ellende

• Niet online
Pierre Sec schreef op woensdag 03 december 2014 @ 15:18:
[...]

Dat is alleen bij klanten waar zaken niet kloppen, bijvoorbeeld adressen die gebruikt worden door/voor katvangers. Banken scannen niet standaard al hun nieuwe klanten
Elke nieuwe klant gaat door het EVA systeem.
https://www.bkr.nl/Zakelijk/Producten--Diensten/EVASFH/
EVA is het gezamenlijke fraudepreventiesysteem van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) en de Vereniging Financieringsondernemingen in Nederland (VFN), dat de frauderegisters van de aangesloten organisaties interbancair met elkaar verbind. Bij het verlenen van financiële diensten en/of transacties worden de betrokken personen en/of organisaties getoetst in EVA op de mogelijke betrokkenheid bij (poging tot) fraude. Aangesloten organisaties hebben de mogelijkheid om in lijn met de geldende wet- en regelgeving personen en/of organisaties die betrokken zijn bij (poging tot) fraude op te nemen in EVA en deze informatie interbancair met elkaar te delen.
Dus dat gebeurd wel degelijk.

• Napo
  • Niet online
incaz schreef op woensdag 03 december 2014 @ 18:44:
Openlijk zo redeneren is overigens wel degelijk een probleem - je ziet nu al dat steeds meer mensen die gedachtengang overnemen als normaal. Maar mensen die vrijheid willen houden om af te wijken van het ideaalbeeld, op welke manier dan ook, krijgen zo letterlijk een steeds hogere prijs te betalen. En dat is best een gevaarlijke ontwikkeling.
Nee lekker in de achterkamer houden en niemand laten weten wat je doet is inderdaad heel erg betrouwbaar...

Ik heb liever dat ik weet wat de bank doet tijdens een rekeningaanvraag dan dat het een complete black-box is. De vraag die je jezelf moet stellen is of je jezelf veiliger/meer gewaardeerd/minder als vee behandeld voelt indien men dit niet aangeeft maar het wel wordt gedaan.
sambalbaj schreef op woensdag 03 december 2014 @ 22:47:
ja maar hoe doen ze de interpretatie van die gegevens?

Heb zelf een zeldzame voornaam achternaam combinatie en sta bij Google 1 keer onderaan op pagina 2. Wel sociale media maar volledig afgeschermd. Heb uiteraard wel 1 naamgenoot en die geeft weinig om privacy en die vult meerdere Google pagina's en niet alleen van zn beste kant. Al eens een sollicitatiegesprek gehad waarbij zo'n pipo me de les ging lezen over dat ik loog op mn cv over opleidingen, woonplaats en hobby's. Werd geen fijn gesprek en de man zelf maar bedankt voor de interesse en succes gewenst met het googlen van nieuwe kandidaten. Maar daar ben je deels nog zelf bij. Maar als instanties als banken daar enkel een algoritme op los laten zonder persoonlijke nuance dan gaat dat heel leuk worden.
Dat houdt je helaas altijd. Hoe gemakkelijker de data te ontsluiten is hoe gemakkelijker het gebruikt gaat worden. Grootste issues zijn inderdaad de mensen met een relatief unieke naam. Er zijn niet heel veel hits dus wordt het aannemelijk geacht dat het van één persoon komt terwijl dat niet zo is.

• Pierre Sec
Anoniem: 601896 schreef op donderdag 04 december 2014 @ 01:43:
[...]

Elke nieuwe klant gaat door het EVA systeem.
https://www.bkr.nl/Zakelijk/Producten--Diensten/EVASFH/

[...]

Dus dat gebeurt wel degelijk.
Ja, en nog wel meer ook. Als je onder de naam van Khadaffi een rekening opent, gaat dat ook niet lukken.

Maar ik had het over medewerkers die klanten sacnnen/opzoeken op internet. Dat is iets anders.

• Koos Werkloos
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:56
Pierre Sec schreef op donderdag 04 december 2014 @ 11:10:
[...]

Als je onder de naam van Khadaffi een rekening opent, gaat dat ook niet lukken.
Dat weet ik niet, probeer maar alle 112 spellingsvarianten:

•Qaddafi, Muammar
•Al-Gathafi, Muammar
•al-Qadhafi, Muammar
•Al Qathafi, Mu'ammar
•Al Qathafi, Muammar
•El Gaddafi, Moamar
•El Kadhafi, Moammar
•El Kazzafi, Moamer
•El Qathafi, Mu'Ammar
•Gadafi, Muammar
•Gaddafi, Moamar
•Gadhafi, Mo'ammar
•Gathafi, Muammar
•Ghadafi, Muammar
•Ghaddafi, Muammar
•Ghaddafy, Muammar
•Gheddafi, Muammar
•Gheddafi, Muhammar
•Kadaffi, Momar
•Kad'afi, Mu`amar al-
•Kaddafi, Muamar
•Kaddafi, Muammar
•Kadhafi, Moammar
•Kadhafi, Mouammar
•Kazzafi, Moammar
•Khadafy, Moammar
•Khaddafi, Muammar
•Moamar al-Gaddafi
•Moamar el Gaddafi
•Moamar El Kadhafi
•Moamar Gaddafi
•Moamer El Kazzafi
•Mo'ammar el-Gadhafi
•Moammar El Kadhafi
•Mo'ammar Gadhafi
•Moammar Kadhafi
•Moammar Khadafy
•Moammar Qudhafi
•Mu`amar al-Kad'afi
•Mu'amar al-Kadafi
•Muamar Al-Kaddafi
•Muamar Kaddafi
•Muamer Gadafi
•Muammar Al-Gathafi
•Muammar al-Khaddafi
•Mu'ammar al-Qadafi
•Mu'ammar al-Qaddafi
•Muammar al-Qadhafi
•Mu'ammar al-Qadhdhafi
•Mu`ammar al-Qadhdhāfī
•Mu'ammar Al Qathafi
•Muammar Al Qathafi
•Muammar Gadafi
•Muammar Gaddafi
•Muammar Ghadafi
•Muammar Ghaddafi
•Muammar Ghaddafy
•Muammar Gheddafi
•Muammar Kaddafi
•Muammar Khaddafi
•Mu'ammar Qadafi
•Muammar Qaddafi
•Muammar Qadhafi
•Mu'ammar Qadhdhafi
•Muammar Quathafi
•Mulazim Awwal Mu'ammar Muhammad Abu Minyar al-Qadhafi
•Qadafi, Mu'ammar
•Qadhafi, Muammar
•Qadhdhāfī, Mu`ammar
•Qathafi, Mu'Ammar el
•Quathafi, Muammar
•Qudhafi, Moammar
•Moamar AI Kadafi
•Maummar Gaddafi
•Moamar Gadhafi
•Moamer Gaddafi
•Moamer Kadhafi
•Moamma Gaddafi
•Moammar Gaddafi
•Moammar Gadhafi
•Moammar Ghadafi
•Moammar Khadaffy
•Moammar Khaddafi
•Moammar el Gadhafi
•Moammer Gaddafi
•Mouammer al Gaddafi
•Muamar Gaddafi
•Muammar Al Ghaddafi
•Muammar Al Qaddafi
•Muammar Al Qaddafi
•Muammar El Qaddafi
•Muammar Gadaffi
•Muammar Gadafy
•Muammar Gaddhafi
•Muammar Gadhafi
•Muammar Ghadaffi
•Muammar Qadthafi
•Muammar al Gaddafi
•Muammar el Gaddafy
•Muammar el Gaddafi
•Muammar el Qaddafi
•Muammer Gadaffi
•Muammer Gaddafi
•Mummar Gaddafi
•Omar Al Qathafi
•Omar Mouammer Al Gaddafi
•Omar Muammar Al Ghaddafi
•Omar Muammar Al Qaddafi
•Omar Muammar Al Qathafi
•Omar Muammar Gaddafi
•Omar Muammar Ghaddafi
•Omar al Ghaddafi

• incaz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-11-2022
Napo schreef op donderdag 04 december 2014 @ 07:27:
Ik heb liever dat ik weet wat de bank doet tijdens een rekeningaanvraag dan dat het een complete black-box is. De vraag die je jezelf moet stellen is of je jezelf veiliger/meer gewaardeerd/minder als vee behandeld voelt indien men dit niet aangeeft maar het wel wordt gedaan.
Dat zijn natuurlijk niet de enige twee opties - ik zelf zie meer in het strenger aanpakken van dergelijke zaken en dat het dus ook niet te makkelijk is om dat in de achterkamers te doen. Meer mogelijkheden voor mensen om zich daartegen te verzetten dus.

Als het te openlijk gebeurt en niemand verzet zich ertegen, gaat het echter een hele verkeerde kant op.

(Je zou je bovendien af kunnen vragen wat zo'n bank dan allemaal nog doet wat ze niet zeggen. Misschien gaan ze nog wel veel verder.)

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

[...]

www.handelsbanken.nl

Het depositogarantiestelsel is toch gewoon van toepassing op KNAB? ;) Ik zou niet snel meer dan €100.000 bij een enkele bank plaatsen, er lijken me handigere constructies denkbaar ;) Dus of ze Icesave achterna gaan betwijfel ik hoor :)

Goedkoop bellen via VoIP

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:11

.oisyn

Moderator Devschuur® / Cryptocurrencies

Demotivational Speaker

Als je met 2 personen een en/of rekening hebt, ben je dan ook verzekerd tot €200.000 of werkt dat niet zo?

If I had a dollar for every time I didn't know what was going on, I'd be like: "Why am I always getting all this money?!"

• begintmeta
  • Niet online
Ja, wel met uitzonderingen (het gaat uiteraard altijd over het totaalsaldo per rekeninghouder per bank, dus als iedere rekeninghouder ook nog een eigen rekening bij de problematische bank heeft, wordt naar het totaalsaldo gekeken (voorbeeld, gezamenlijke rekening 200000€, ieder nog een eigen rekening van 40000€, gedekt 100000€ per rekeninghouder, blijft dus 80000€ ongedekt). Er zijn ook nog minder voorkomende uitzonderingen (voor bestuurders en aandelhouders van de bank etc)

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:59

FreakNL

Well do ya punk?

Ik zit ook in het proces om volledig naar KNAB over te stappen. Ten tijde van het afsluiten van mijn hypotheek heb ik daar een enkelvoudige rekening geopend vanwege de rentekorting op mijn Aegon hypotheek. Maar ik vind het eigenlijk wel gemakkelijk werken, zowel de app als de webbased interface. Tevens vind ik de "live chat" functionaliteit zeer handig, al een paar keer een vraag gesteld en je hebt eigenlijk vrijwel direct contact met een medewerker.

Aangezien ik toch "vast" zit aan dat Knab pakket (rentekorting was netto hoger dan 5 euro trouwens) en zij een "gratis" creditcard aanbieden kan ik eigenlijk net zo goed mijn Rabo pakket op gaan zeggen. Er kleven wel nadelen aan volledig overstappen. Ten eerste hebben ze natuurlijk geen kantoor. Maar aan de andere kant, de laatste keer dat ik op een Rabo kantoor was was voor mijn verzekering (Interpolis), dat ging nog niet eens over mijn bankpakket. Tevens is het (door ontbreken fysieke kantoren) niet mogelijk om contant geld te storten, maar dat kan ik altijd nog via mijn ouders regelen (die bij ING en Rabo zitten). En ook daar heb ik in heel mijn "Rabo-carriere" misschien 3 keer gebruik van gemaakt.. Ook kan ik me (volgens mij) niet meer verzekeren bij Interpolis. Sowieso valt de korting weg als Rabo klant. Ik zit daar nu met de hele handel, maar ze zijn sowieso al duurder dan andere partijen (zelfs met Rabo korting).... Dus daar moet ik dan voor gaan shoppen. En dan is er nog de nostalgische reden, heb al 30 jaar dat rekeningnummer (geloof ik).. Maarja...

Overigens, over de discussie of Knab duur is; Hangt ervanaf af wat je gebruikt. Ik heb bij Rabo een mastercard erbij en een tweede rekening (waar mijn vaste lasten vanaf gaan, is handig voor het overzicht), daar betaal ik ook gewoon 4,65 voor in totaal (per maand). Dan is Knab niet eens zoveel duurder meer. En als je bij ASN een tweede rekening (met of zonder pas) wilt ben je (volgens mij) ook gewoon 60 euro per jaar kwijt (weet ik niet zeker). Bij Knab kun je tenminste gewoon een 2e of 3e rekening openen zonder dat het extra kost.

Over het feit dat Aegon erachter zit en dat dat een beetje louche partij is? Tja, aan welke financieele partij zit er nou niet een luchtje sind de "crisis"? Zelfs de Rabo heeft een knak gekregen (libor verhaal)...

Als je daar je bank/verzekeraar/hypotheeknemer op moet selecteren beperk je jezelf wel heel erg....

[Voor 27% gewijzigd door FreakNL op 18-12-2014 15:47]

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:04
FreakNL schreef op donderdag 18 december 2014 @ 15:36:
En dan is er nog de nostalgische reden, heb al 30 jaar dat rekeningnummer (geloof ik).. Maarja...
Dat is idd ook een beetje mijn dubio en tevens is geheel overstappen wel spannend moet ik zeggen...

• Kapotlood
Ik heb voorheen ook geheel over moeten stappen van het destijds Fortis Bank naar de ABN, ook vanwege de extra rentekorting op m'n hypotheek, en omdat ik bij hun enkele jaren pakketkorting kreeg én meer rente op de spaarrekening. Het kost even wat tijd, en het is handig om je oude rekening even aan te houden voor het geval je een winkel/betaling vergeten bent over te zetten, maar verder vond ik 't eigenlijk niet eens zo spannend.

Ik twijfel nog steeds om helemaal over te gaan op KNAB, maar dat komt voornamelijk omdat ik nog wel eens meerdere keren per dag geld pin, en af en toe ook wel eens geld stórt op m'n rekening. Nu weet ik niet zeker of je met een KNAB bankpas meerdere keren bij een pinautomaat kunt pinnen in 1 dag, maar geld storten wordt moeilijk als je geen extra bankrekening hebt bij een gewone bank.

Dat is eigenlijk op 't moment de enige reden (2 eigenlijk) dat ik nog niet over ben. Maar buiten dat vind ik hun website erg overzichtelijk en prettig om mee te werken. De app heb ik nog niet geprobeerd, maar als dat enigszins zoals die van de ABN werkt vind ik 't prima :)

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:59

FreakNL

Well do ya punk?

Geld storten benoemde ik ook al, maar dat kan altijd (in mijn geval) via ouders of vriendin. En ik doe dat echt minder dan zelden. Meerdere keren pinnen per dag trouwens ook niet vaak, maar eens per jaar komt dat misschien wel voor.

Ik weet dat ik met de Rabo slechts 1 keer per dag bij een "vreemde" bank kon pinnen, eigenlijk geen idee hoe dat bij Knab zit.. Is wel iets om na te kijken...

[Voor 4% gewijzigd door FreakNL op 19-12-2014 15:48]

• Kapotlood
Met Bank "A" kun je ook maar 1x per dag pinnen bij Bank "B", en dan ook nog een beperkte hoeveelheid geld (250 euro geloof ik). Dat zal met KNAB niet anders zijn denk ik. Maar dat is voor mij net zo belangrijk, hoe weinig ik 't ook gebruik :)

• BoGu5
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-05 23:07

BoGu5

hmmmz

Ik heb een rekening aangevraagd bij KNAB. Op dit moment ben ik nog klant van de Rabobank. De redenen waarvoor ik ben overgestapt:
- Spaarrente
- Gratis meerdere rekeningen aanmaken
- Een volledige online bank, dus nooit meer naar een of ander kantoor voor iets onzinnigs (rekening openen, sluiten, omzetten, etc).

Ik ben benieuwd of KNAB dermate goed bevalt dat ik mijn rabo rekening er helemaal voor opzeg. De kans is zeer groot in ieder geval :)

request.getCookies();

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-05 18:51
joramoudenaarde schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 15:54:
Met Bank "A" kun je ook maar 1x per dag pinnen bij Bank "B", en dan ook nog een beperkte hoeveelheid geld (250 euro geloof ik). Dat zal met KNAB niet anders zijn denk ik. Maar dat is voor mij net zo belangrijk, hoe weinig ik 't ook gebruik :)
https://www.knab.nl/conta...etalen/opnemen-en-storten
De maximaal op te nemen bedragen bij Knab zijn:
Geldautomaat binnenland:
€ 1.000 per dag
€ 2.500 per week
Het aantal keren dat ik meer dan €1000 op een dag aan cash geld nodig heb gehad in mijn leven is op één hand te tellen. Bovendien zou ik er in mijn geval nog wel een mouw aan kunnen passen via een familielid of vriend. Hij pinnen, ik meteen naar hem overmaken via internetbankieren.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Triodos heeft een deal met de Rabobank.
Geld opnemen in Nederland

Pinnen bij alle geldautomaten in Nederland:

Geldautomaten met PIN- of Maestro-logo.
Geld opnemen tot € 250 , één keer per dag.
Geld opnemen bij Rabobank-geldautomaten tot € 1.250 , tot vijf keer per dag*.
Storten kan via GWK Travelex:
Hoe stort ik contant geld op mijn Internet Betaalrekening?

Triodos Bank biedt u geen mogelijkheden om contant geld te storten. Een alternatief is bijvoorbeeld GWK Travelex, zij bieden u de mogelijkheid om contanten te storten, het bedrag wordt vervolgens overgemaakt naar uw Triodos Bankrekening, hier zijn wel kosten aan verbonden. Voor ondernemers die regelmatig contant geld storten hebben we een aparte regeling.
(zal voor KNAB ook wel gelden).

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• BoGu5
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-05 23:07

BoGu5

hmmmz

Ja, maar erg goedkoop is het niet volgens mij. Als je hier regelmatig gebruikt van maakt, en je wil graag naar een bank zonder vestigingen, dan is het vaak goedkoper om ergens een rekening open te houden met dit als enige doel.

Volgens mij is dit de bedoelde service:
http://www.gwktravelex.nl...-rekening-betalen/Kosten/
De kosten voor een betaling aan een partner* bedragen 2,5% van het transactiebedrag met een minimum van € 6,50**.

De kosten voor een betaling naar een willekeurige bankrekening bedragen 2,5% van het transactiebedrag met een minimum van € 6,95.

request.getCookies();

• Kapotlood
Dat is inderdaad behoorlijk prijzig als je 't enkele keren per jaar nodig hebt. In dat geval is het aanhouden van een rekening bij een bank mét vestiging goedkoper.
Pagina: 1 2 3 ... 15 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee