Ik zit nu nog bij ABN, maar ben ook al een poosje aan het rondkijken naar de mogelijkheden. 4-5 jaar geleden "moest" ik over naar ABN omdat daar ook m'n hypotheek vandaan kwam, en ik kon korting krijgen op de hypotheekrente als ik een ABN-rekening zou openen en vanaf die rekening de hypotheekbetaling zou doen. Ik moet dus even kijken of ik daar zomaar onderuit kan komen.
Maar ook ik denk erover om over te stappen naar Knab. De 50,- per jaar voor een betaal- en spaarrekening is wat aan de dure kant, maar daar staan 2 voordelen tegenover (voor mij persoonlijk): de rente op de spaarrekening is hoger, én je ontvangt rente op je betaalrekening. Daarnaast betaal je ook geen ±3 euro per maand meer voor het behoudt van je rekening zoals bij de ABN-AMRO. Dus in feite moet je alleen genoeg geld op je betaal- of spaarrekening hebben staan om de overige 24 euro per jaar (50 - 12x3 euro) aan rente te kunnen verdienen. Ik denk dat de meeste mensen dat wel voor elkaar krijgen. Met zo'n 5000 euro op je spaarrekening heb je 82,50 rente bij Knab, terwijl dat bij de ABN maar 55 euro zou zijn.
Nadeel vind ik ook dat het internetbankieren bij Knab (via een app of website) nét even wat minder prettig werkt dan bij de ABN: ze zijn wat langzamer. De app heb ik nog niet geprobeerd omdat ik nu alleen nog maar de gratis spaarrekening van ze heb.
Wat me vooral tegen de borst stuit van de grote banken, is dat ze hun betaalde service steeds vaker willen uitbreiden met "gerichte reclame". Ik betáál voor een service, krijg een verdraaid lage rente, en dan willen ze ook m'n privé data gebruiken voor eigen gewin, zónder dat de klant daar wat van terug ziet in de vorm van een hogere rente. Ik heb toen ook dezelfde dag een email gestuurd naar de ABN waarin ik aan heb gegeven dat ik in geen geval toestemming verleen voor het gebruik van mijn persoonlijke gegevens. Dat was nergens een optie in de tijd dat ik mijn handtekening zette voor die rekening, en dat gaat dus ook niet eenzijdig gewijzigd worden. ABN heeft me vandaag terug gemaild met de melding dat dat allemaal "niet waar was wat
www.Z24.nl zei", maar dat ze wel m'n gegevens uit de adverteer-lijst zouden halen zodat ik nooit meer aanbiedingen zou krijgen. Hypocriet? Nogal. Maar ik ben in ieder geval af van hun reclame-wensen.
Nu nog uitzoeken of ik dus ook daadwerkelijk over kan van ABN-AMRO naar een bank met een relatief goede rente én wat meer respect voor m'n privégegevens, en ik ben over. Waarschijnlijk wordt het Knab, maar Triodos hoor ik ook goede dingen over
p.s.: het enige waar ik écht mee zit bij Knab, is dat je geen contant geld kan storten. Ik heb nog wel eens de noodzaak om contant geld op te nemen (om de auto te wassen, betalingen op 't terras e.d.). Het losgeld wat daarvan over blijft kun je dus nooit meer terugstorten, ténzij je een betaalrekening bij een andere bank aan houdt… best een nadeel in mijn ogen.
[Voor 6% gewijzigd door Kapotlood op 27-11-2014 15:33]