Probleem met het Nederlandse rechtssysteem is dat 1 uitspraak nog geen zekerheid geeft. Ja, de volgende persoon staat heel wat sterker, maar het is nog steeds niet algemeen verboden.
Maar goed, dat geldt zo ongeveer voor alles: diefstal is in het algemeen verboden, maar als niemand actie onderneemt, kun je het straffeloos doen en iedere losse zaak zal opnieuw voor de rechter gebracht moeten worden. Zo ook met dit: onterecht geld eisen is ook niet toegestaan, maar zolang niemand actie onderneemt, kunnen ze het straffeloos doen.
Ik ben bang dat je dit soort oplichtingspraktijken nooit helemaal gaat voorkomen, maar als je nooit een tegengeluid laat horen, worden ze ook nooit op hun vingers getikt. En 't probleem met dit soort ongein is dat als niemand 'n tegengeluid laat horen, ze gewoon doorgaan. Zeker met kleine bedragen (zoals hier) zal niemand zich druk maken, en kunnen ze lekker, langzaam maar zeker, binnen blijven lopen. Ze hebben toch niets te verliezen, en iedereen die ze af kunnen bluffen, verdienen ze aan.
Overigens verwacht ik eigenlijk, maar misschien kan alfatrion dit bevestigen of ontkennen? dat IJ cq de opdrachtgever de zaak terugtrekt zodra de dagvaarding is ontvangen, op dat moment komt het niet tot een zitting, komt er geen uitspraak, en is die € 100 van de dagvaarding weggegooid geld. Ik heb geen idee of je die kosten wel mag eisen van de gedaagde, zelfs als het niet tot zitting komt?
Dus een aantal scenario's:
* concept-dagvaarding wordt naar toko gestuurd - toko geeft toe en zegt toe niet meer te gaan opeisen. Prima, geen kosten gemaakt, maar ook geen jurisprudentie.
* concept-dagvaarding wordt naar toko gestuurd - toko reageert niet (afdoende) - dagvaarding wordt door deurwaarder betekend - toko zegt toe niet meer te gaan opeisen. Komt de zitting dan te vervallen? Welke kosten ben je op dat moment kwijt? Kun je die terugeisen van toko?
* concept-dagvaarding wordt naar toko gestuurd - toko reageert niet (afdoende) - dagvaarding wordt door deurwaarder betekent - toko reageert niet afdoende - hoor en wederhoor - zitting. Kan de rechter nog een (poging tot) comparitie gelasten? En als je er dan uit komt? Zijn dan alle kosten voor jezelf? En als de rechter wel uitspraak doet?
Ik zie best wel wat mogelijkheden en zou van alfatrion graag wat meer info willen