pongthamong schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 17:22:[...]Dat klopt, maar hoezo is het risico dan hoger en de opbrengst minder? Ik heb 400K linda coins, die stake ik. Elke 10 dagen krijg ik 4000 coins erbij ongeveer. Daar hoef ik echt letterlijk niks voor te doen behalve mn PC in dit geval mn NAS die toch al aanstaat aan te laten. Dan heb ik toch geen risico of mindere opbrengst?
Wanneer je geld investeerd in coins dan heb je het risico dat de waarde hiervan naar 0 gaat. Wanneer je geld investeerd in een miningrig dan zal de waarde dalen, maar zal heeeeeel lang duren voordat het 0 euro waard is. Dus kans dat je geld "verdampt" is veel kleiner.
Wanneer je een masternode start dan heb je meestal (niet altijd) per dag een lagere opbrengst dan dat je dezelfde hoeveelheid euros investeerd in een miningrig (ook minus de electra kosten).
Voordeel met PoS is dat je geen zoemende kasten in je huis hebt staan en dat ook het onderhoud veel minder is. Immers, één keer opzetten en klaar (meestal, wanneer er geen fork komt of wanneer ze de chain aanpassen).
Even terugkomend op de Lindacoins die je als voorbeeld gebruikt. Die 400k linda coins zijn ca 820 euro waard. De opbrengst is ca 400 coins per dag, is ca 82 cent. Wanneer ik naar mijn rig kijk (koste 1200 euro) dan levert deze mij meer op dan 1,70 per dag (zelfs met aftrek van stroomkosten).
Begrijp me niet verkeerd, PoS vind ik ook top, maar gezien het risico (dev. stopt er mee nadat hij al zijn coins op een exchange heeft gedumpt, meer dan genoeg voorbeelden), de inflexibiliteit (als ik geen Zencash wil minen met mijn rig dan mine ik iets anders, met staken / masternode zit je echt "vast" aan één munt) moet je dondersgoed opletten, nog veel meer dan met een Rig (laten minen naar multipoolhub, klaar).
Zelf had ik ook masternodes (gestart begin december en verkocht 1/2 januari) maar de winst daarvan zat niet in de node zelf, maar puur in het koersverloop van die paar munten. Op dit moment stake ik ook weer omdat eenvoudig de munten in je wallet laten staan ook niets doet. Wanneer ik weer genoeg munten heb dan ga ik het toch echt omzetten naar euros en er videokaarten voor kopen omdat het risco veel lager is. Het is alleen dondersgoed uitkijken welke coin je gaat staken en of een masternode mee gaat starten