AtlAntA schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 20:58:
Nu vraag ik mij af of het kwalijk kan zijn om bij 1 van de 6x2 aansluitingen te splitten zodat ik toch nog 6 kaarten kan gebruiken. Er van uit gaande dat de rest van de kaarten wel een enkele 8 pins aansluiting gebruikt natuurlijk.
Dat is niet heel slim om te doen, verloopjes hebben nogal vaak slecht contact waardoor ze gaan smelten.
Zou beter zijn om één EPS kabel om te bouwen tot PEG kabel, als je een beetje handig bent. Dus de EPS connector vervangen door een PEG connector en de juiste pinnen op de juiste plaats plaatsen.
pongthamong schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 09:04:
[...]
Extra poweren lijkt me sowieso niet kunnen. Je geeft iets stroom door middel van een kabel of je geeft het geen stroom door geen kabel aan te sluiten. Overigens zou ik NOOIT molex gebruiken en dan al helemaal niet op het moederbord.
Kan prima als je een speciaal mining moederbord hebt met twee extra molex connectors en niet zes of meer videokaarten gebruikt die 4 of 5 ampère trekken door het PCI Express slot. Maar molex is sowieso een betere connector dan sata, dus niks mis met risers van stroom voorzien met molex.
Waar het om gaat is niet te veel stroom trekken door geen één kabel/connector. Alles dus goed uit rekenen en geen of zo weinig mogelijk verloopjes gebruiken. Gewoon weten wat je doet dus en niet dingen aansluiten zonder er bij na te denken.
Cranberry schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 09:24:
@pongthamong dank voor je reactie! Op basis van de specs van de G360 concludeer ik dat 'ie echt 360W kan leveren:
[
afbeelding]
Met 1 kaart zou dat dan moeten lukken, al is het niet heel ruim. Of zit ik er helemaal naast?
Voor het connector-probleem ben ik nu aan het uitzoeken of dit al dan niet gaat werken. Anders moet ik toch maar een nieuwe voeding aanschaffen.
Eén kaar kan idd, maar dan moet je er zelf een extra 8 pins PEG kabel aan solderen. Kun je dat niet dan houdt het op.
Klopt, maar het verschilt erg per videokaart hoeveel er door het PCI Express slot wordt getrokken.
Dat is met PCI-E 2.0 geloof ik op maximaal 75W
Het is met alle PCI Express standaarden 75W.
en sommige plankjes bieden tot zelfs 100 ~ 125W.
Veel zullen dat wel aan kunnen, maar dan houdt het bij één videokaart wel op. Maar omdat er geen één videokaart zoveel trekt door het PCI Express slot is dit sowieso nooit van toepassing.
Als jij 5 kaarten in serie erin zet met of zonder risers dan is het technisch prima mogelijk 5 x 75W te trekken. Als al die stroom gedeeld moet worden met je CPU-12V dan krijg je op high loads wellicht wel eens een probleem.
Videokaarten trekken nooit stroom door een CPU connector, de EPS of ATX12V connector is alleen maar voor de CPU. Alle stroom van het moederbord, exclusief CPU en bijbehorend VRM, gaat via de 24 pins ATX connector. Een 24 pins ATX connector heeft echter maar twee 12V draden waardoor je maar zo'n 14 ampere oftewel 168W veilig kunt trekken. Als de videokaart dus de volledige 75W door het PCI Express slot trekt dan kun je maar max twee aansluiten. Tenminste als je moederbord niet extra stroomconnectors heeft voor de videokaarten of als je geen powered risers gebruikt.
Met extreme OC's is het mensen gebeurd dat hun 24 pins ATX stekker in rook op ging, of die van de 12V CPU omdat er gewoon teveel stroom over de PCI-E bus getrokken werd.
Dat laatste is dus onmogelijk. Dat lukt alleen door slecht contact of een extreem hoog CPU verbruik door extreme overkloks.
De S-ata stekker is gewoon een nieuwe type molex met een 3.3V ipv 12/5V alleen.
De stekkers zijn totaal anders en kun je niet vergelijken. Een sata stroomconnector lijkt nog meer op een PCI Express slot qua stroomaansluitingen dan een molex connector.
Het kan echt geen kwaad om je moederbord te voorzien van wat extra molex stekkers want je smeert de load aan stroom namelijk wel uit over meerdere kabels
Ligt aan je moederbord en of je powered risers gebruikt dat zoiets slim is of niet.
en niet bij budget moederborde vaak alles over 1 draad alleen.
Zo'n moederbord bestaat niet. Of je hebt het over 15/20 jaar oude moederborden die nog geen 24 pins ATX stekker hebben.
Het hele debacle over de RX480 met meer dan 75W over de PCI-express bus trekken, gaf een risico voor goedkope moederborden dat deze de specificatie van 75W zou overschrijden. Daarmee gingen ze kapot, een high-end had hier niet zo snel last van omdat ze een veel beter stroomontwerp ook hadden.
Het probleem is altijd de 24 pins ATX stekker en die is bij elk moederbord hetzelfde, dus het maakt weinig uit welk moederbord je hebt in zo'n geval.
Verwijderd schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 09:41:
[...]
Ik weet dat de specificatie voor kabels erg 'overdreven' is. Als je kijkt naar een PCI-E 6 pins stekker met een maximale doorvoer van 150W (Specificatie) dan is dat heeeeeeel erg ruim genomen nog. Iedere 12V draad kan 10 tot 12A aan (makkelijk) en dat komt uit op 120 tot 144W per draadje. x3 is dat 360 / 432W maximaal. Maar de boel wordt er erg warm door en aansluitingen kunnen dit vaak slecht aan.
Een 6 pins PEG connector is gespecificeerd voor 75W, niet voor 150W en 10 tot 12 ampère per draad is niet echt realistisch, zeker niet voor 24/7. Een 16AWG kabel mag dat dan prima aan kunnen, maar de kabel is het probleem niet, dat zijn de pinnen op de videokaart en de voeding als het een modulaire voeding is.
Dat is vandaag de dag een weinig interessante voeding, veel te verouderd. Tegenwoordig zijn er zoveel betere voedingen. Dat is ondertussen een 8 jaar oud model en zelfs 8 jaar geleden was die niet echt bijzonder.