Ik kreeg donderdag een prijsalert binnen en was positief verrast dat hij toen voor €299 te koop was. Dat was ook wel nodig, want tot donderdag was de 10.1 goedkoper te krijgen dan de 8.4.. Niet echt logisch. Maar goed, ik vond de prijs zo aantrekkelijk dat ik direct een exemplaar ben gaan halen.
Tot nu toe ben ik vrij tevreden over de tablet. Ik had me al goed ingelezen, dus waren er geen echte verrassingen. Van kwaliteitsproblemen heeft mijn exemplaar gelukkig geen last; geen stofjes onder het scherm (voor zover ik heb kunnen ontdekken) en alle randen sluiten mooi aan. Ik heb ook geen ruis uit de speakers horen komen, maar ben hier ook niet actief naar op zoek gegaan.
De batterijduur was hetgeen waar ik me voor het overgaan tot aanschaf het meest druk om maakte. Tot nu toe ben ik hier echter gematigd positief over. Hieronder twee afbeeldingen van mijn eerste fatsoenlijke cycle (nadat ik het apparaat voor het eerst volledig op heb geladen):

Met een combinatie van wat games, browsen, YouTube en Spotify (met het scherm uit, dit heeft dus niet bijgedragen aan de schermtijd) zou een volle lading bijna 7 uur schermtijd opleveren. Zonder Spotify verwacht ik net over de 7 uur heen te gaan. Het standby verbruik is erg goed te noemen, 's nachts heeft de accu slechts 1% van zijn lading verloren. Op andere fora lees ik vaak dat de batterijduur na de eerste paar cycles nog wat verbetert. Met 7 uur ben ik al best tevreden, maar een toename is altijd welkom.
Ik heb direct nova launcher geinstalleerd, dus met de standaard launcher en de lag die daarbij zou horen heb ik geen ervaring. Wel merk ik dat het wisselen tussen apps niet altijd vloeiend gaat; soms lijkt het of de framerate dan wat zakt. Over de prestaties in apps heb ik verder niks te klagen, browsen gaat goed en grafisch intensieve games worden goed afgespeeld. Hierbij moet wel gezegd worden dat de tablet langs één van de zijkanten (welke het was ben ik vergeten) redelijk warm wordt bij zware games. Het omdraaien van de tablet zorgt er echter voor dat dit niet hinderlijk hoeft te zijn. Op andere fora las ik dat de tablet ook bij normaal gebruik warm zou worden. Tot op zekere hoogte heb ik dit ook vastgesteld, maar meer dan gewoon waarneembaar is het niet. Het komt bij mijn exemplaar niet vaak voor en de temperatuur loopt slechts een klein beetje op.
Over de ergonomie ben ik wat minder te spreken. Voor mijn handen had het toestel nog net wat smaller gemogen (meer in de richting van de LG G Pad 8.3), nu kan ik hem net niet lekker met één hand vasthouden. De rand om de tablet heen is voor mij ook wat te glad, in combinatie met mijn handen (die worden al snel een beetje zweterig) wil hij nog wel eens wegglijden. Ik vind hem ook net te dun om fijn een game in landscape mode te kunnen spelen, de randen drukken hierbij net iets te veel in mijn hand. Wat mij betreft had de tablet best anderhalve millimeter dikker mogen zijn en had de rand van een ander materiaal gemaakt mogen worden. Dit zou ook ruimte hebben geboden voor een wat grotere accu. Ik hoop dit op te lossen met een case, maar ik moet zeggen dat er nog niet erg veel voor te krijgen is. De meeste cases hebben een flip cover die tot een stand kan worden gevouwen, terwijl ik liever een otterbox commuter/case mate tough achtige case zou hebben. Voor nu heb ik maar een Poetic Graphgrip besteld (waar ik wel 3-4 weken op mag wachten), dat lijkt nog het meest in de buurt te komen van wat ik zoek.
De uitwerking van die Netflix aanbieding vind ik wel erg jammer trouwens, wederom is het nodig om een brief naar Samsung te sturen om hem te verzilveren. Ik snap niet waarom dat niet automatisch kan gaan, net als bij de 50gb gratis opslagruimte voor dropbox.
Als ik nog wat meer ervaring heb met deze tablet, zal ik deze post bijwerken.
Edit: net viel me toch wel iets raars op. De tablet lag aan de lader, toen ik ging kijken zag ik dat hij voor 96% was opgeladen. Letterlijk 15 seconden later versprong hij naar 100% en kreeg ik de melding dat de batterij vol was. Toen ik de oplader verwijderde sprong het percentage direct weer terug naar 96%. Toch maar weer even terug aan de lader dus, waarop de tablet direct weer aangaf vol te zijn. Heeft iemand anders hier ook ervaring mee?
[
Voor 10% gewijzigd door
LukasW op 19-04-2014 15:27
]