404 Signature not found
Bij Ben waar ik nu zit betaal ik 5 euro per MB in Japan, tegenover 0.10 cent per MB bij Tele 2. Aangezien ik daar binnenkort naartoe ga voor vakantie ga ik denk ik maar de overstap maken naar Tele2.
Zijn de kosten buiten de EU altijd zo laag daar, of zit er iets van een addertje onder het gras?
Zelf niet echt bekend mee.
Ja er zijn inderdaad bundels (18 euro voor 500 mb) en een dubbeltje voor 1 mb buiten de bundel.polopolo150 schreef op zondag 7 juli 2019 @ 17:37:
Komt volgens mij omdat je een bundel moet nemen?
Zelf niet echt bekend mee.
Ik denk er dus over een een Tele2 sim-only te nemen. Maar 3G bundels bestaan daar niet meer? Ik ben nog ouderwets en heb eigenlijk geen 4G nodig aangezien ik op kantoor en thuis eigenlijk altijd met wifi verbonden ben.
Nee, Tele2 heeft ook geen eigen 3G netwerk en dus willen ze juist dat iedereen 4G gebruikt.RekZ schreef op zondag 7 juli 2019 @ 17:42:
[...]
Ja er zijn inderdaad bundels (18 euro voor 500 mb) en een dubbeltje voor 1 mb buiten de bundel.
Ik denk er dus over een een Tele2 sim-only te nemen. Maar 3G bundels bestaan daar niet meer? Ik ben nog ouderwets en heb eigenlijk geen 4G nodig aangezien ik op kantoor en thuis eigenlijk altijd met wifi verbonden ben.
Hier worden wat zaken door elkaar gehaald.Fuwor schreef op zondag 7 juli 2019 @ 17:46:
[...]
Nee, Tele2 heeft ook geen eigen 3G netwerk en dus willen ze juist dat iedereen 4G gebruikt.Enkel als er geen 4G bereik is val je terug op het 3G netwerk van T-Mobile.
Tele2 is tegenwoordig onderdeel van T-Mobile Nederland. Er kan net zoals vroeger gebruik worden gemaakt van het 3G en 2G netwerk van T-Mobile. Vooralsnog is gebruik van het 4G netwerk van T-Mobile nog niet toegestaan. Maar dat kan natuurlijk gewoon op het 4G netwerk van Tele2 zelf. |het ligt in de lijn der verachting dat T-mobile net als indertijd met Orange het Tele2 netwerk gaat uitzetten en Tele2 klanten gebruik laat maken van het hele T-Mobile netwerk dus ook 4G.
In het buitenland is het over het algemeen nog 3G. Slecht in een beperkt aantal landen kan er op 4G geroamd worden te weten de Tele2 netwerken in Zweden, Letland, Litouwen, Estland en Kroatië en op het YouSee netwerk in Denemarken, het DNA netwerk in Finland, het TH AIS netwerk in Thailand en op het Irancell netwerk in Iran.
In de overige landen is en blijft het vooralsnog 3G. 4G roaming zal pas mogelijk zijn als roaming via T-Mobiel contracten kan worden afgehandeld, nu werkt dat nog via de eigen Tele2 contracten.
Qua dataroaming buiten de EU is Tele2 inderdaad goedkoop. Over het algemeen zijn ze goedkoper dan de andere operators.
Omdat het vakantietijd is maar weer eens een overzicht geven van de Tele2 opties buiten de EU/EEA:
Tele2 kent 7 zones. 4 met bundels en 2 zonder bundels en 1 zone waar geen data roaming mogelijk is. Bundels zijn er in de prijzen € 32,00, € 18,00, € 12,00 en € 6,00. De grote verschilt per zone.
Let op: heb je een zakelijk abonnement dan is de grootste bundel van € 32,00 niet beschikbaar. Ook verschilt de manier bestellen bij Tele2 zakelijk van die voor Tele2 consumenten aansluitingen. Een consument bestel of via de app of door KLEUR <grootte> te sturen naar 1280, <grootte> is dan altijd L, M, S en XS. Dus bijv "GROEN L" voor de 1GB bundel in de groene zone
Bij Tele2 zakelijk is dat hetzelfde maar dan geef je de hoeveelheid MB in als grootte dus "GROEN 1000" voor de 1GB bundel in de groene zone.
Zones, landen en bundelgroottes:
Groene zone,
Bundelformaten 2GB(L), 1GB(M), 500MB(S) en 150MB(XS). Prijs per MB buiten bundel € 0,10
Albania, Australia, Christmas Islands, Cocos Islands, Ecuador, Faroe Islands, French Polynesia, Georgia, Hong Kong, Israel, Kazakhstan, Kuwait, Kyrgyzstan, Lao People’s Democratic Republic, Macao, Republic of Moldova, Republic of Montenegro, New Zealand, Puerto Rico, Russian Federation, Saudi Arabia, Sri Lanka, Taiwan, Tajikistan, Thailand, Turkey, Ukraine, United States.
Paarse zone
Bundelformaten 1GB(L), 500MB(M), 250MB(S) en 150MB(XS). Prijs per MB buiten bundel € 0,10
Argentina, Armenia, Brazil, Canada, Chile, China, Colombia, Ghana, Guernsey, Isle of Man, Japan, Jersey, “Republic of Macedonia”, Malaysia, Pakistan, Palestinian Territory, Peru, Qatar, Republic of Serbia, Singapore, South Africa, South Korea, Uruguay.
Oranje zone
Bundelformaten 700MB(L), 350MB(M), 150MB(S) en 50MB(XS). Prijs per MB buiten bundel € 0,25
Aruba, Aruba, Bangladesh, Belarus, Bosnia and Herzegovina, British Virgin Islands, Cambodia, Cape Verde, Egypt, Guatemala, Guyana, Haiti, Indonesia, Iran, Mexico, Myanmar, Nicaragua, Oman, Panama, Suriname, Tunisia, Uzbekistan.
Roze zone
Bundelformaten 300MB(L), 150MB(M), 100MB(S) en 40MB(XS). Prijs per MB buiten bundel € 0,25
Afghanistan, Anguilla, Antigua and Barbuda, Azerbaijan, Barbados, Bonaire, Botswana, Brunei Darussalam, Cayman Islands, Chad, Democratic Republic of the Congo, Costa Rica, Cote d’Ivoire, Curacao, Dominica, Dominican Republic, El Salvador, Greenland, Grenada, Guinea, India, Jamaica, Kenya, Montserrat, Morocco, Mozambique, Nigeria, Paraguay, Philippines, Rwanda, Saba , Saint Kitts and Nevis, Saint Lucia,
Senegal, St Eustasius, St. Maarten, St. Vincent and the Grenadines, Turks and Caicos Islands, Uganda, United Arab Emirates, Venezuela, Vietnam, Yemen, Zambia.
Zone Rest 1 zonder databundels, prijs per MB €2,00
Algeria, Bahamas, Bahrain, Bermuda, Bolivia, Burundi, Cuba, Equatorial Guinea, Fiji, Gabon, Gambia, Honduras, Iraq, Jordan, Madagascar, Malawi, Mali, Mauritius, Monaco, Mongolia, Nepal, Niger, Papua New Guinea, San Marino, Sierra Leone, Sudan, “Tanzania, United Republic of”, Togo, Tonga, Vanuatu, Vatican City, Zimbabwe.
Zone Rest 2 zonder databundels, pijs per MB € 5,00
American Samoa, Andorra, Angola, Antarctica, Ascension, Belize, Bhutan, Burkina Faso, Cameroon, Comoros, “Congo, Brazzaville”, Cook Islands, |Diego Garcia, Djibouti, East Timor, Eritrea, Ethiopia, Falkland Islands, Global Mobile Satellite System(meestal feries en cruiseschepen met eigen on board netwerk) , Guam, Guinea-Bissau, Korea North, Kosovo,
Lebanon, Libyan, Maldives, Mauritania, New Caledonia, Seychelles, South Sudan, Trinidad and Tobago, Virgin Islands (US).
Zone landen zonder dataroaming mogelijkheden:
Benin, Central African Republic, Internationa Shared Cost (UISC), International Freefone (UIFN), International Networks, International Premium Number, Kiribati, Lesotho, Liberia, Marshall Islands, Micronesia, Namibia, Nauru, Niue, Norfolk Island, Northern Mariana Islands, Palau, Saint Helena, Saint Pierre and Miquelon, Samoa, Sao Tome and Principe, Solomon Islands, Somalia, Swaziland, Syrian Arab Republic, Thuraya, Tokelau, Tristan da Cunha, Turkmenistan, Tuvalu, Wallis and Futuna.
Opmerking: sommige landen waar geen data mogelijk zou moeten zijn hebben soms wel data, houd er rekening mee dat er dan nog hogere tarieven mogelijk zijn. Volledige informatie op de Tele2 website
Antenne en masten malloot
Als @RekZ een 4G telefoon heeft dan kan hij natuurlijk Tele2 gebruiken in Nederland. Anders kan dat niet met de huidige voorwaarden. Toch?
Ik weet niet hoe streng ze momenteel zijn bij de consumenten zijn. Voorheen wat dat om er voor te zorgen dat er niet teveel verkeer op T-Mobile netwerk zat maar dat is nu natuurlijk broekzak-vestzak omdat Tele2 onderdeel is geworden van T-Mobile. De noodzaak is daarmee weg maar of de procedures daarmee zijn aangepast weet ik niet. Ik werk op netwerk afdeling en daar weer voornamelijk voor zakelijke klanten dus ben niet zo op de hoogte van wat er bij de consumentenafdeling gebeurt.polopolo150 schreef op maandag 8 juli 2019 @ 17:38:
@The_Wireless_Guy De vraag is of ReKz een 4G telefoon heeft. Ik en wardjj lazen het alsof RekZ geen 4G telefoon heeft en daarom dat wardjj dat zei.
Als @RekZ een 4G telefoon heeft dan kan hij natuurlijk Tele2 gebruiken in Nederland. Anders kan dat niet met de huidige voorwaarden. Toch?
Iran lekker op 4G een flinke bundel gebruiken terwijl je bij Vodafone 7,50 per MB betaalt is ook lekker in die lijst (overigens ook 4G)
Kun je de roaming partner op Christmas Island toevallig zien? Want daar is wel Telstra 2G, maar geen GPRS. En op Papua Nieuw Guinea ben je met T-Mobile nu helemaal onbereikbaar, kijken hoe dat straks bij Tele2 zit
[ Voor 14% gewijzigd door Sorcerer8472 op 09-07-2019 10:00 ]
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Christmas Island kan ik niet vinden in de lijst met roamingpartners. Als ik zoek op roaming Christmas Island kom ik inderdaad bij Telstra uit maar het lijkt geen onderdeel te zijn van het Telstra netwerk van Australie.Sorcerer8472 schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 09:58:
De aanwezigheid van Noord Korea en Vaticaanstad is wel bijzonder in die lijst
Iran lekker op 4G een flinke bundel gebruiken terwijl je bij Vodafone 7,50 per MB betaalt is ook lekker in die lijst (overigens ook 4G)
Kun je de roaming partner op Christmas Island toevallig zien? Want daar is wel Telstra 2G, maar geen GPRS. En op Papua Nieuw Guinea ben je met T-Mobile nu helemaal onbereikbaar, kijken hoe dat straks bij Tele2 zit
Papua Nieuw Guinea heeft roaming met Digicell op 2G en 3G
Telstra op Christmas Island is wel onderdeel van Telstra Australië (West Australië), maar dus alleen voice/sms daar. Het stond in het lijstje bij de bovenste zone, vandaarThe_Wireless_Guy schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 12:16:
[...]
Christmas Island kan ik niet vinden in de lijst met roamingpartners. Als ik zoek op roaming Christmas Island kom ik inderdaad bij Telstra uit maar het lijkt geen onderdeel te zijn van het Telstra netwerk van Australie.
Papua Nieuw Guinea heeft roaming met Digicell op 2G en 3G
Persoonlijk vind ik nog steeds Andorra de grootste klapper met 5,- per MB. Op doorreis naar Spanje kan je er doorheen komen, of als je in Spanje in de buurt van Andorra zit kan je het netwerk van Andorra oppakken en denken dat je in de EU roamt en toch 5,- per MB betalen.Sorcerer8472 schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 09:58:
De aanwezigheid van Noord Korea en Vaticaanstad is wel bijzonder in die lijst
Technisch kan het natuurlijk, want geen EU staatje. En net als de afwezigheid van de EU roaming bij T-Mobile in Zwitserland vanuit klantenperspectief toch wat raar.
OK, ook in Andorra kan je vast op veel plaatsen nog het Spaanse netwerk op tegen EU tarief, net zoals je in Vaticaanstad overal dekking hebt van de Italiaanse providers vanuit de daken van Rome. Het zou echter toch een onaangename verrassing kunnen worden als de rekening binnen valt of als je het tarief sms-je hebt weggedrukt. Bij T-Mobile heb je in die landen geen internet tot je een aanvullende bundel koopt. Bij Tele2 staat de dataschuif gewoon open. (Dat is bij Telew trouwens ook het geval als je boven je inclusieve EU datavolume komt, je betaalt dan meteen per MB bij. Ook als je het waarschuwings sms-je te laat krijgt of te laat ziet.
Bij Monaco proberen in te loggen op een Frans of Italiaans netwerk. Heb alleen ervaring met Italiaans netwerk buiten en wat hoger en met redelijk zicht op het nabije Italië.
The city-state of the Vatican doesn't have own operators and is fully covered by Italian operators instead. The tiny country of San Marino used to sell own SIM cards by San Marino Telecom under the Prima brand, but has stopped this now. It's also fully covered by Italian antennas instead.
San Marino is het eerste Europese land wat complete 5G-dekking heeft:
https://www.iotjournaal.n...marino-tot-5g-in-turkije/
Gulfstream G650
Gebruikt WhatsApp geen andere microfoon? Het zou ook aan je toestel kunnen liggen, misschien even een simkaart van een ander netwerk proberen?SalimRMAF schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 02:24:
Ik heb al langere tijd problemen met mijn iPhone XS en TELE2. De andere persoon aan de lijn hoort mij zeer slecht en van ver. Dit is alleen met normaal bellen, WhatsApp bellen werkt natuurlijk wel (wifi/4g).
iPad Air2 Nokia 5/6/7+/8/7.2
Jammer dat Tele2 niet goed inspeelt op dit soort evenementen..
Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan
Lage kosten moeten toch ergens vandaan komen, ook nu het is samengevoegd met T-mobile gaan ze daar helemaal niet in investeren.PvT.Arj schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 10:47:
Ik ben sinds kort overgestapt op Tele2. Grotendeels prima, maar deze week zijn de vierdaagsefeesten in Nijmegen, dus súperdruk. Met mijn werktelefoon (vodafone) en bij vrienden met vodafone of T-mobile hebben allemaal nog altijd internet, maar bij mij valt het regelmatig weg.
Daar zijn ook veel mensen, ik was op een klein festival 3000 man ofzo en t internet werkte al niet meerPvT.Arj schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 10:47:
Ik ben sinds kort overgestapt op Tele2. Grotendeels prima, maar deze week zijn de vierdaagsefeesten in Nijmegen, dus súperdruk. Met mijn werktelefoon (vodafone) en bij vrienden met vodafone of T-mobile hebben allemaal nog altijd internet, maar bij mij valt het regelmatig weg.
Precies mijn ervaring: op evenementen en festivals heb je geluk als je nog kunt bellen met tele2. Voor mij de voornaamste reden (naast de 3G downgrade) om er weg te gaan destijds.alki schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 11:00:
[...]
Daar zijn ook veel mensen, ik was op een klein festival 3000 man ofzo en t internet werkte al niet meer
Wifi bellen en/of bellenover 4g uitzetten,Stefan22 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 15:55:
Ben al een tijd klant bij Tele2, maar nu ik de laatste tijd meer bel, begin ik me toch te storen aan de slechte kwaliteit daarvan. Eerder nog niet zo'n last van gehad en ging bellen prima (gek genoeg), maar nu ben ik met verschillende toestellen en simkaarten erg slecht verstaanbaar waardoor bellen thuis voor mij gewoon geen optie is. Heb een tijd geleden contact met Tele2 gehad op Facebook hierover maar dat is nooit op iets uitgelopen. Probeer het nu opnieuw via Twitter (heb geen Facebook meer). Iemand wellicht nog tips?
Als dat niet werkt je oude IPhone inruilen voor een nieuwere telefoon
[ Voor 3% gewijzigd door ucsdcom op 25-07-2019 16:38 ]
Oude (verlopen) contract= unlimited bellen + 5GB internet á 18€per maand
Nieuw contract= 12 maanden, 200minuten + 7GB internet á 13 euro per maand.
Ben benieuwd hoe veel ik nu daadwerkelijk bel als ik weet dat ik maar 200 minuten heb.. als ik de lange telefoontjes per 4G of Wifi doe red ik het denk makkelijk. In ieder geval genoeg motivatie voor die 5 euro per maand..
Aan de telefoon werd verteld door een medewerker dat dat aan moest staan...ucsdcom schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 16:37:
[...]
Wifi bellen en/of bellenover 4g uitzetten,
Als dat niet werkt je oude IPhone inruilen voor een nieuwere telefoon
Oude iPhone heb ik niet, ik gebruik een HTC U11.
Tele2 heeft een 4g only netwerk. Als je bellen over 4g uit zet ga je voor je gesprekken roamen op 3g van T-Mobile. Als daarmee je probleem verholpen is, dan weet je dat het in het Tele2 netwerk moet liggen.Stefan22 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 16:48:
[...]
Aan de telefoon werd verteld door een medewerker dat dat aan moest staan...
Oude iPhone heb ik niet, ik gebruik een HTC U11.
Tele2 zet je erg snel op WiFi bellen. En vaak klinkt dat toch sneller beroerd, geeft het sneller echo's etc. Dus zijn het toch test die je zeker gedaan zou moeten hebben.!
En de telefoon opmerking was wel een hele flauwe grap van mijn kant natuurlijk.
Bedankt, dan ga ik dat eens uitproberen. Mocht het wel aan het Tele2 netwerk liggen, heb je dan enig idee hoe ze dat gaan oplossen? Via WhatsApp bellen klinkt verder wel goed, dus het lijkt me niet een defecte microfoon bijvoorbeeld.ucsdcom schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 16:55:
[...]
Tele2 heeft een 4g only netwerk. Als je bellen over 4g uit zet ga je voor je gesprekken roamen op 3g van T-Mobile. Als daarmee je probleem verholpen is, dan weet je dat het in het Tele2 netwerk moet liggen.
Tele2 zet je erg snel op WiFi bellen. En vaak klinkt dat toch sneller beroerd, geeft het sneller echo's etc. Dus zijn het toch test die je zeker gedaan zou moeten hebben.!
En de telefoon opmerking was wel een hele flauwe grap van mijn kant natuurlijk.
[ Voor 6% gewijzigd door Stefan22 op 25-07-2019 17:07 ]
Even voor de zekerheid: ik neem aan dat je weet dat Wifi en 4g bellen via de normale belinterface wel uit je bundel gaat en dus minuten kost?Tomino schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 16:40:
Gebruik gemaakt van de Dit Wil ik Weken..
Oude (verlopen) contract= unlimited bellen + 5GB internet á 18€per maand
Nieuw contract= 12 maanden, 200minuten + 7GB internet á 13 euro per maand.
Ben benieuwd hoe veel ik nu daadwerkelijk bel als ik weet dat ik maar 200 minuten heb.. als ik de lange telefoontjes per 4G of Wifi doe red ik het denk makkelijk. In ieder geval genoeg motivatie voor die 5 euro per maand..
Ik neem aan dat je via Whatsapp of iets dergelijks gaat bellen. Klopt dat?
Attent, Thanks.ucsdcom schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 16:50:
[...]
Even voor de zekerheid: ik neem aan dat je weet dat Wifi en 4g bellen via de normale belinterface wel uit je bundel gaat en dus minuten kost?
Ik neem aan dat je via Whatsapp of iets dergelijks gaat bellen. Klopt dat?
Ja, met 4G en WiFi bedoelde ik dat lange gesprekken via whatsapp/FaceTime kunnen. Ik vermoed met 200 minuten uit te komen, wat dus mijn maandbedrag verlaagd met 5 euro, relatief veel tov de oorspronkelijke 18 euro.
Waarom is WiFi bellen slechter qua kwaliteit eigenlijk? VoIP applicaties krijgen het wel voor elkaar om via die weg goede kwaliteit te leveren.ucsdcom schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 16:55:
[...]
404 Signature not found
Lokatie?SMSfreakie schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 22:53:
Whoohoo met tele2 gewoon wel bereik en fatsoenlijke 4G snelheid (meer dan 25mbit) waar de andere 3 het aflaten weten..
Dan weet je waarom T-Mobile binnenkort ook bereik heeft.
Heel af en toe een terugval naar EDGE.. (geen eens 3G van tmo beschikbaar dan....)
404 Signature not found
Het bestaat nog maar relatief kort in de praktijk in Nederland, maar ik ben er nu al geen fan van. Vooral als providers je netwerkprobleem af gaan wimpelen op “je kan toch WiFi bellen? Dus doen wij niets”.MensionXL schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 20:48:
[...]
Waarom is WiFi bellen slechter qua kwaliteit eigenlijk? VoIP applicaties krijgen het wel voor elkaar om via die weg goede kwaliteit te leveren.
Het is in veel gevallen niet te onderscheiden van 4g bellen, maar je bent opeens wel afhankelijk van andere infrastructuur van het bedrijf, huis of de openbare gelegenheid. En er zitten andere internet providers tussen. Veel meer variabelen dan op het eigen netwerk en dus meer kans op problemen. WiFi bellen is OK als je geen dekking hebt. Je kan nu op meer plaatsen blijven bellen en gebeld blijven worden. De providers moeten WiFi dekking echter niet te snel gaan zien als reden om minder binnenhuisdekking te hoeven gaan realiseren.
[ Voor 10% gewijzigd door ucsdcom op 28-07-2019 12:16 ]
404 Signature not found
Ben ik hierin de enige of zijn er meer mensen met dit soort problemen?
Dat is natuurlijk lastig te zeggen, immers kan het heel erg locatieafhankelijk zijn. Maar mijn ervaring met Tele2 is dat ik vaker 4G heb dan toen ik T-Mobile had.engineer88 schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 10:38:
Ik ben sinds maart van dit jaar overgegaan op Tele2, met name vanwege hun beloofde snelle 4G netwerk en de lage prijs. Helaas ben ik vanaf het begin ernstig teleurgesteld in Tele2. Het bereik gaat op en neer. Ik kan onderweg in de auto vaak niets eens muziek streamen. Zelfs in en rondom Utrecht gaat het bereik op en neer. Als ik nu middenin de polder zat of in het bos, maar gewoon in de stad en onderweg op de snelweg vind ik het belabberd. Met mijn vorige provider (T-Mobile) en mijn werktelefoon (Vodafone) nooit problemen gehad hiermee. Werkte altijd prima.
Ben ik hierin de enige of zijn er meer mensen met dit soort problemen?
Welk toestel heb je?
Lenovo P2. Heb ook met de simkaart van een vriend geprobeerd (Simpel). Dat werkte prima. Dus het ligt niet aan mijn telefoon lijkt mij. Heb al eens na telefonisch contact met Tele2 gehad te hebben van alles moeten instellen, maar alles stond (natuurlijk) goed. Maar vanmorgen was het onderweg naar kantoor zo'n gedoe, kreeg bijna continu meldingen uit Spotify en TuneIn dat er geen verbinding zou zijn.Rub147 schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 10:50:
[...]
Dat is natuurlijk lastig te zeggen, immers kan het heel erg locatieafhankelijk zijn. Maar mijn ervaring met Tele2 is dat ik vaker 4G heb dan toen ik T-Mobile had.
Welk toestel heb je?
Probeer het eens zou ik zeggen.
Zojuist contact gehad met Tele2 over het ontbreken van een roaming teller in de App en MijnTele2.
Volgens Tele2 is het verbruik pas zichtbaar als je daadwerkelijk roaming hebt verbruikt.
m.a.w. ik moet maar terug bellen als ik in het buitenland ben.
Ik ben al twee keer in het buitenland geweest. Bij mij is er geen teller te zien.
Kunnen jullie in Android een EU data teller zien als je in NL bent en nog niets verbruikt hebt ?
Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd
Thx.Darkz0rs schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 11:21:
@driel24 Ja hoor, ik zie dit bij mijn dagtegoed. Hieronder staat een kop met: Internet in de EU en daar staat Huidig verbruik in Europa. In mijn geval niet ingevuld op het bundel tegoed na.
Bij mij alleen buiten bundel info.
Zou jij ff een screen shot kunnen plaatsen of Dm-en ?
Dan ga ik nog een keer met tele2 in de weer.

[ Voor 9% gewijzigd door driel24 op 31-07-2019 11:28 ]
Jij schreef toch dat je "huidig verbruik Europa" ziet ?Darkz0rs schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 11:34:
@driel24 ik hoef niets te sturen, ik heb precies het zelfde op het stukje buiten de bundel na, die heb ik niet.
Ik niet
Als je nog een databundel hebt staat het wellicht daaronder. Is bij mij ook zo (en zo te zien een bugje).driel24 schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 11:36:
[...]
Jij schreef toch dat je "huidig verbruik Europa" ziet ?
Ik niet
Edit/
Deze Europa (eigelijk EU) bundel is volgens mij enkel te zien bij een Unlimited & 20GB abonnement. Limited abonnementen onder de 20GB kunnen gewoon hun volledige reguliere bundel gebruiken binnen de EU (en het tonen daarvan is dus niet nodig). De 12000MB bij Unlimited en 20GB abonnementen is de EU FUP.
Staat onderaan de FAQ hier: https://www.tele2.nl/mobiel/tarieven/buitenland/
[ Voor 39% gewijzigd door vacuumcleaner op 01-08-2019 09:22 ]
[Helpdesk]"While you're waiting, read the free novel which came with the product. Its a spanish story about a guy called "MANUAL."
Ik heb nog 20gbvacuumcleaner schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 09:14:
[...]
Als je nog een databundel hebt staat het wellicht daaronder. Is bij mij ook zo (en zo te zien een bugje).
Maar het staat er echt niet. Inderdaad een bug....
Misschien komt het doordat ik twee nummers in mijn account heb staan.
Voor zulke kleine festivals gaan operators geen tijdelijke masten neerzetten. Voor Tele2 met een marktaandeel van 5% betekent dat er ongeveer 150 Tele2 klanten lopen. Daar gaan ze echt geen tijdelijke mast voor optuigen dat kost bakken met geld. En als Tele2 dan toevallig geen vaste mastlocatie in de buurt heeft dan is het al gauw slecht. Welk festival was je dan?alki schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 11:00:
[...]
Daar zijn ook veel mensen, ik was op een klein festival 3000 man ofzo en t internet werkte al niet meer
Dat verwacht ik ook helemaal niet maar bv bij een voetbal wedstrijd van Roda Jc zitten tegenwoordig ook maar 5/6000 man en daar is t ook maar behelpen...The_Wireless_Guy schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 16:18:
[...]
Voor zulke kleine festivals gaan operators geen tijdelijke masten neerzetten. Voor Tele2 met een marktaandeel van 5% betekent dat er ongeveer 150 Tele2 klanten lopen. Daar gaan ze echt geen tijdelijke mast voor optuigen dat kost bakken met geld. En als Tele2 dan toevallig geen vaste mastlocatie in de buurt heeft dan is het al gauw slecht. Welk festival was je dan?
Parkcity was het btw
Daar is inderdaad maar 1 site in de buurt van Tele2 op een kleine 500 meter afstand ten zuiden van Bekkerveld en locatie zit net tussen 2 antennes in en dan heb je op zo'n afstand niet het beste bereik.alki schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 16:22:
[...]
Dat verwacht ik ook helemaal niet maar bv bij een voetbal wedstrijd van Roda Jc zitten tegenwoordig ook maar 5/6000 man en daar is t ook maar behelpen...
Parkcity was het btw
T-Mobile en KPN zullen wat beter zijn geweest met mast op zo'n 275 meter ten noorden en Vodafone heeft op 350 ten zuiden een mast. Gewoon geen geweldige locatie en een te klein festival om een COW(Cell On Wheels) neer te zetten.
Roda stadion is vergelijkbaar.
Tele2 heeft daar geen site staan(en gaat ook niet meer gebeuren nu ze samen zijn gegaan met T-Mobile).
T-Mobile heeft naast omliggende masten ook mast in een van de lichtmasten mt hoge capaciteit dus dat zal redelijk goed zijn. In de toekomst kan je daar als Tele2 klant ook van profiteren.
Vodafone heeft Roda JC stadion 6 microsites en twee omliggende sites dus die zullen super zijn hier.
KPN heeft er ook maar 2 sites om staan dus zal ook niet zo best zijn.
Bedankt voor de uitleg we wachten afThe_Wireless_Guy schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 16:50:
[...]
Daar is inderdaad maar 1 site in de buurt van Tele2 op een kleine 500 meter afstand ten zuiden van Bekkerveld en locatie zit net tussen 2 antennes in en dan heb je op zo'n afstand niet het beste bereik.
T-Mobile en KPN zullen wat beter zijn geweest met mast op zo'n 275 meter ten noorden en Vodafone heeft op 350 ten zuiden een mast. Gewoon geen geweldige locatie en een te klein festival om een COW(Cell On Wheels) neer te zetten.
Roda stadion is vergelijkbaar.
Tele2 heeft daar geen site staan(en gaat ook niet meer gebeuren nu ze samen zijn gegaan met T-Mobile).
T-Mobile heeft naast omliggende masten ook mast in een van de lichtmasten mt hoge capaciteit dus dat zal redelijk goed zijn. In de toekomst kan je daar als Tele2 klant ook van profiteren.
Vodafone heeft Roda JC stadion 6 microsites en twee omliggende sites dus die zullen super zijn hier.
KPN heeft er ook maar 2 sites om staan dus zal ook niet zo best zijn.
Met mijn Nokia 6 en Lumia 650 had ik altijd netjes 4G bereik binnen in het kantoor. Maar na een half jaar niet werken en over te stappen naar een andere telefoon(Pixel 3A) is nu het maximaal haalbare op kantoor H+(Terwijl de mast volgens 4gmasten er een mast aan de andere kant van de weg staat).
Laatst was er een stroomstoring en toen had ik weer 4G verbinding. Die 20-30mbit's down haalde, terwijl eerst over 4G geen data te krijgen was. Toen de stroom herstelt was ging me telefoon na enkele uren weer terug naar H+. Mijn collega's hebben wel gewoon 4G bereik.
Als dat zo is moet je melding maken aan Tele2. Zij kunnen de mast die jouw kantoor bedient analyseren en indien er iets stoort op de 4G verbinding onderzoek doen of laten uitvoeren door Agentschap TelecomKingHorse schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 09:58:
Zou ik door een stoorzender geen 4G bereik meer hebben op kantoor?
Welke locatie is dat? Ik kan wel wat uitzoeken. In DM kan je we wat details stuen, ook evt je mobiele nummer.Met mijn Nokia 6 en Lumia 650 had ik altijd netjes 4G bereik binnen in het kantoor. Maar na een half jaar niet werken en over te stappen naar een andere telefoon(Pixel 3A) is nu het maximaal haalbare op kantoor H+(Terwijl de mast volgens 4gmasten er een mast aan de andere kant van de weg staat).
Klinkt wel alsof er een storend element is. Hoeft niet persé een stoorzender te zijn. Kan ook een defect apparaat zijn dat daardoor alleen stoort op een door Tele2 gebruikte frequenties.Laatst was er een stroomstoring en toen had ik weer 4G verbinding. Die 20-30mbit's down haalde, terwijl eerst over 4G geen data te krijgen was. Toen de stroom herstelt was ging me telefoon na enkele uren weer terug naar H+. Mijn collega's hebben wel gewoon 4G bereik.
Hebben je collega's ook Tele2 of een andere operator? Dat eerst zou nl. vreemd zijn.
Mijn collega tegen over mij heeft wel 4G+ via Tele2The_Wireless_Guy schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 10:11:
[...]
Als dat zo is moet je melding maken aan Tele2. Zij kunnen de mast die jouw kantoor bedient analyseren en indien er iets stoort op de 4G verbinding onderzoek doen of laten uitvoeren door Agentschap Telecom
[...]
Welke locatie is dat? Ik kan wel wat uitzoeken. In DM kan je we wat details stuen, ook evt je mobiele nummer.
[...]
Klinkt wel alsof er een storend element is. Hoeft niet persé een stoorzender te zijn. Kan ook een defect apparaat zijn dat daardoor alleen stoort op een door Tele2 gebruikte frequenties.
Hebben je collega's ook Tele2 of een andere operator? Dat eerst zou nl. vreemd zijn.

Het kan ook om andere frequenties gaan en dat je telefoon ongewoon gevoelig is voor storingen op andere frequenties, da's niet heel ongebruikelijk bij radio-apparatuur. Neem aan dat je telefoon nog steeds het probleem vertoont als je een paar werkplekken verderop gaat waar het bij anderen wel werkt?
[sub] voor volgend jaar op zoek naar een filtertje om alles boven de 700mhz bij de antenne af te smorren
404 Signature not found
Hier ben ik ook wel benieuwd naar, hoeveel tijd hier ongeveer nog overheen zal gaan.jordi1345 schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 22:57:
In ongeveer welk tijdsbestek zullen de Tele2 masten en die van T-Mobile samengaan?
Inmiddels ruim een half jaar over van Vodafone naar Tele2, maar achteraf wel spijt van want ik heb toch wel een aantal locaties en momenten dat het bereik met Tele2 aanzienlijk minder is.
Iemand een idee?
Dan lijkt jouw telefoon toch de zwakste schakel te zijn. Misschien eens testen met jouw sim in een ander toestel en dan de telefoon opsturen voor garantie oid. Ergens lijkt de ontvangst gewoon verstoord te worden dus als jij op zijn bureau ook geen ontvangst hebt, is je toestel de schuldige lijkt mij (en ja er bestaan interferentie deadspots, herken je misschien wel dat als je bij het stoplicht staat je radio FM wegvalt en dat als je 40cm verder rijdt wel weer goede ontvangst hebt - maar dat zou mij op deze hoge frequenties verbazen).KingHorse schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 11:57:
[...]
Mijn collega tegen over mij heeft wel 4G+ via Tele2
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Zojuist is dus ook de app 'Tele2 menu' automatisch in m'n app drawer geinstalleerd. Ik vind het maar een lelijk ding, kan ik dat niet verwijderen?
heb jij dat zelf gedaan? ik zit op android, maar er is hier niks automatisch geinstalleerd.RekZ schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 19:12:
Sinds vandaag heb ik dus ook Tele2.
Zojuist is dus ook de app 'Tele2 menu' automatisch in m'n app drawer geinstalleerd. Ik vind het maar een lelijk ding, kan ik dat niet verwijderen?
Het geheim van het handhaven van een succes berust vaak op het succes van het handhaven van een geheim.
Nee, heb nergens gekozen voor het downloaden van een app of iets dergelijks.Dxue schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 19:21:
[...]
heb jij dat zelf gedaan? ik zit op android, maar er is hier niks automatisch geinstalleerd.
Deed de simkaart in m'n telefoon, kreeg toen 2 smsjes met de tekst dat ik het 'configuratiebericht' moet accepteren. Sindsdien staat er een app van Tele 2 op mijn S10.
Dat is vrij apart, configuratie bestand die snap ik, dat is om je 3g/4g in te stellen als ik me niet vergis, maar die app? Misschien dat die zorgt voor extra functionaliteit? Zoals vowifi, die heb ik niet op mijn toestel, terwijl de telefoon het wel ondersteunt.RekZ schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 19:37:
[...]
Nee, heb nergens gekozen voor het downloaden van een app of iets dergelijks.
Deed de simkaart in m'n telefoon, kreeg toen 2 smsjes met de tekst dat ik het 'configuratiebericht' moet accepteren. Sindsdien staat er een app van Tele 2 op mijn S10.
Het geheim van het handhaven van een succes berust vaak op het succes van het handhaven van een geheim.
Dat is eigenlijk geen app, dat is de zogenaamde SimToolKit die bij Android toestellen als app word getoond. Dat heeft elke simkaart van Tele2 maar ook bij andere operators heben ze eigen invullingen van de SimTooKIt.RekZ schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 19:12:
Sinds vandaag heb ik dus ook Tele2.
Die is er niet bijgekomen toen je de configuratiebestanden accepteerde maar zodra je een Tele2 sim in een toestel stopt is deze "app" beschikbaar. Bij Android dus tussen de apps en bij iOS ergens tussen de instellingen.
Voorheen zat ik bij Ben en had nergens die SimToolKit staan. Kan ik die van Tele2 ook verbergen of iets dergelijks?The_Wireless_Guy schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 23:22:
[...]
Dat is eigenlijk geen app, dat is de zogenaamde SimToolKit die bij Android toestellen als app word getoond. Dat heeft elke simkaart van Tele2 maar ook bij andere operators heben ze eigen invullingen van de SimTooKIt.
Die is er niet bijgekomen toen je de configuratiebestanden accepteerde maar zodra je een Tele2 sim in een toestel stopt is deze "app" beschikbaar. Bij Android dus tussen de apps en bij iOS ergens tussen de instellingen.
Kan zijn dat de Ben sim geen SimToolKit heeft.RekZ schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 08:46:
[...]
Voorheen zat ik bij Ben en had nergens die SimToolKit staan. Kan ik die van Tele2 ook verbergen of iets dergelijks?
Je kan in Android apps gewoon verbergen in de instellingen van de appdrawer. De 3 bolletjes recht bovenin en dan "Apps tonen/verbergen" kiezen.
Als je ooit in het buitenland issues hebt dan kan deze "app" handig zijn dus vergeet niet dat je 'm verborgen hebt.
Binnenkort overigens richting corsica, zal wel weinig succesvol worden met tele2 sim op alleen maar 3g haha
Oost west 127.0.0.1 best
Netmonster downloaden uit de Play store?draak42 schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 18:15:
Even een korte vraag waar ik zo snel geen (werkend) antwoord op kan vinden. Is het op een pixel 3A telefoon mogelijk om te zien hoe (via welke band) je verbonden bent en of je meerdere banden tegelijk gebruikt?
3g is voor je Europa gebruik vooral een probleem in Duitsland, waar er veel meer dekking op 2g en 4g is dan op 3g. T-Mobile Duitsland is net een uitbouw campagne gestart om nu ook de masten op het platte land van glasvezel te voorzien en daar 4g te brengen. Dit jaar nog 2000 nieuwe 4g mast locaties! Vermoedelijk ten koste van 3g spectrum. Het verschil in Duitsland tussen 3g en 4g dekking wordt de komende 12 maanden helaas dus nog groter. Dus Tele2 zou eigenlijk heel serieus moeten gaan kijken of 4g voor Duitsland niet toch toegevoegd kan worden.draak42 schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 18:15:
Even een korte vraag waar ik zo snel geen (werkend) antwoord op kan vinden. Is het op een pixel 3A telefoon mogelijk om te zien hoe (via welke band) je verbonden bent en of je meerdere banden tegelijk gebruikt?
Binnenkort overigens richting corsica, zal wel weinig succesvol worden met tele2 sim op alleen maar 3g haha
In andere landen geldt dit vele malen minder!
Op Corsica maak je gebruik van de Franse providers. Die hebben aardig goed 3g. Corsica is niet een heel rijk wat tegendraads gebied, waar de providers best moeite moesten doen iedereen aan de mobiel te krijgen. Daar zal men nog lang niet allemaal een 4g mobiel hebben. Dus je3g roaming zal vast redelijk goed verlopen. En vergeet niet dat 3g in het buitenland nog wel eens sneller is dan hier in Nederland. Zo is 3g ook in landen als Italië goed bruikbaar. In 2 weken heb ik zonder veel moeite 7GB verstookt via Tele2 sim op 3g. Liep heerlijk. Ik heb er nooit hoeven uitwijken naar mijn andere sim met 4g. Dat zal voor Corsica niet anders zijn....of er moet even een cruiseschip aanmeren in jouw buurt.
[ Voor 20% gewijzigd door ucsdcom op 12-08-2019 17:38 ]
Klopt, in die landen wel. Zit nu op Vodafone en wat een verschil met in Duitsland qua 4G roaming mogelijkheid. Tele2 merendeel 2G op het platteland, ik kon dus bijna nooit wat met Tele2. Vodafone bijna volle bak 4G,echt een verademing.ucsdcom schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 17:26:
[...]
3g is voor je Europa gebruik vooral een probleem in Duitsland, waar er veel meer dekking op 2g en 4g is dan op 3g. T-Mobile Duitsland is net een uitbouw campagne gestart om nu ook de masten op het platte land van glasvezel te voorzien en daar 4g te brengen. Dit jaar nog 2000 nieuwe 4g mast locaties! Vermoedelijk ten koste van 3g spectrum. Het verschil in Duitsland tussen 3g en 4g dekking wordt de komende 12 maanden helaas dus nog groter. Dus Tele2 zou eigenlijk heel serieus moeten gaan kijken of 4g voor Duitsland niet toch toegevoegd kan worden.
In andere landen geldt dit vele malen minder!
Op Corsica maak je gebruik van de Franse providers. Die hebben aardig goed 3g. Corsica is niet een heel rijk wat tegendraads gebied, waar de providers best moeite moesten doen iedereen aan de mobiel te krijgen. Daar zal men nog lang niet allemaal een 4g mobiel hebben. Dus je3g roaming zal vast redelijk goed verlopen. En vergeet niet dat 3g in het buitenland nog wel eens sneller is dan hier in Nederland. Zo is 3g ook in landen als Italië goed bruikbaar. In 2 weken heb ik zonder veel moeite 7GB verstookt via Tele2 sim op 3g. Liep heerlijk. Ik heb er nooit hoeven uitwijken naar mijn andere sim met 4g. Dat zal voor Corsica niet anders zijn....of er moet even een cruiseschip aanmeren in jouw buurt.
Volgens antennesmobiles.fr staan op Corsica 241 masten van Bouygues Telecom(240 3G900), 163 van Free(allen 3G900 bovendien roamen die ook nog deels op Orange), 235 van Orange(227 3G900) en 247 van SFR(244 3G900). Op die laatste zal je als Tele2 gebruiker trouwens niet zo makkelijk komen.ucsdcom schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 17:26:
[...]
Ik heb trouwens zelfde ervaring met 3G roaming, behalve dan in Duitsland. Afgelopen vakantie gereisd door België, Frankrijk en Spanje en geen issues gehad met mijn Tele2 aansluiting en 3G. In totaal ook een kleine 7GB verstookt.
Heb je een bron voor deze info over de uitbouw campagne van Telekom Deutschland?ucsdcom schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 17:26:
[...]
3g is voor je Europa gebruik vooral een probleem in Duitsland, waar er veel meer dekking op 2g en 4g is dan op 3g. T-Mobile Duitsland is net een uitbouw campagne gestart om nu ook de masten op het platte land van glasvezel te voorzien en daar 4g te brengen. Dit jaar nog 2000 nieuwe 4g mast locaties! Vermoedelijk ten koste van 3g spectrum. Het verschil in Duitsland tussen 3g en 4g dekking wordt de komende 12 maanden helaas dus nog groter. Dus Tele2 zou eigenlijk heel serieus moeten gaan kijken of 4g voor Duitsland niet toch toegevoegd kan worden.
Zover ik heb kunnen vervolgen is die glasvezel upgrade toch al een hele tijd bezig.
Of dit ten koste gaat van 3G lijkt me niet, tenzij ze 4G op Band 1 (4G2100) gaan aanbieden. Maar dat doen ze nog niet, Vodafone en o2 wel trouwens. Band 8 (4G900) zou wel kunnen, dit wordt al ingezet en verder uitgebouwd.
Kan het artikel niet 123 vinden maar dat klopt wel wat @ucsdcom zegt.Dave1988 schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 19:03:
[...]
Heb je een bron voor deze info over de uitbouw campagne van Telekom Deutschland?
Zover ik heb kunnen vervolgen is die glasvezel upgrade toch al een hele tijd bezig.
Of dit ten koste gaat van 3G lijkt me niet, tenzij ze 4G op Band 1 (4G2100) gaan aanbieden. Maar dat doen ze nog niet, Vodafone en o2 wel trouwens. Band 8 (4G900) zou wel kunnen, dit wordt al ingezet en verder uitgebouwd.
3g wordt steeds minder, ik merk dat met de plek waar ik nu ben en ben geweest. In het verleden was er wel 3G maar nu alleen maar 2 of 4G. Dit is dus ook uiteindelijk de reden dat ik ben overgestapt van Tele2 naar Vodafone (die wel goede 4g biedt). Maar uiteindelijk is Telekom in Duitsland toch wel wat beter in de buiten gebieden moet ik zeggen.
Ben benieuwd wat het gaat brengen de komende jaren, Duitse ministerie wilt dat op bepaalde plekken waar de ene provider geen bereik is dat je op de andere mag roamen op 4G. Maar daar gaat veel tijd overheen (providers doen natuurlijk moeilijk).
Oost west 127.0.0.1 best
T-Mobile Duitsland Chef Dirk Wössner heeft deze mijlpalen in een persconferentie over de 5g toekomst op de kaart gezet. Ik kan de presentatie niet zo snel (meer) terug vinden.Dave1988 schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 19:03:
[...]
Heb je een bron voor deze info over de uitbouw campagne van Telekom Deutschland?
Vodafone Duitsland is in Berlijn begonnen met 5g. T-Mobile Duitsland 5g rolt nu uit in Berlijn en Bonn. Gevolgd door München, Leipzig, Darmstadt en Hamburg.
Het is jammer dat de Nederlandse providers weer dezelfde fout als in het verleden lijken te gaan maken, door niet nu meteen al de beschikbare 5g hardware ook aan te gaan bieden. Hoe eerder je de 5g hardware bij de klant krijgt, des te sneller kan je straks capaciteit op 5g nuttig inzetten. Het is heel zonde dat je 5g frequentieruimte gaat vrij maken, terwijl dit straks weer eerst maanden bijna leeg staat. Al zal dat met 5g en 4g intelligenter in elkaar over lopen dan tussen bijvoorbeeld 2g en 3g.
Zoals al eens eerder gezegd: Er is totaal geen behoefte voor 5G in Nederland.
Zeker door de huidige data limieten niet. En de mensen passen zich hierop aan.
Opzich prima, dan gaan we misschien weer wat meer naar buiten.
Alhoewel 4G juist voor 'buiten' is.
WiFi thuis doet de rest.
EE in UK bijvoorbeeld zet wel overal 10/15/20 MHz bandbreedte in.
In Nederland is er nog bandbreedte over, die wordt niet eens gebruikt.
En in overleg zouden providers ook mogen verschuiven om alle beschikbare bandbreedte te gebruiken.
Van de EU mag dit.
Ik kan het je nog sterker vertellen: er was in Nederland in zijn geheel geen behoefte aan mobiele telefonie! Toch is het netwerk door 2 providers (PTT/KPN en Libertel/Vodafone) voor miljoenen gebouwd. Jaren later wil niemand meer zonder.neeecht schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 16:46:
@ucsdcom
Zoals al eens eerder gezegd: Er is totaal geen behoefte voor 5G in Nederland.
Zeker door de huidige data limieten niet. En de mensen passen zich hierop aan.
Opzich prima, dan gaan we misschien weer wat meer naar buiten.
Alhoewel 4G juist voor 'buiten' is.
WiFi thuis doet de rest.
EE in UK bijvoorbeeld zet wel overal 10/15/20 MHz bandbreedte in.
In Nederland is er nog bandbreedte over, die wordt niet eens gebruikt.
En in overleg zouden providers ook mogen verschuiven om alle beschikbare bandbreedte te gebruiken.
Van de EU mag dit.
Men weet nu niet wat 5g is, en kan dus ook niet weten of zeggen er behoefte aan te hebben. De behoefte is er slechts bij wat early adopters en bedrijven/personen met een specifieke usecase. Ook 5g zal echt weer een push strategie gaan worden verwacht ik. Maar laat dan nu wel vanaf dag 0 de gebruiker de keuze. Wisselde ik voorheen elke 3 maanden van toestel, tegenwoordig koop ik mijn toestel voor een jaar of 2. En niet zelden 1 generatie ouder in plaats van het dubbele voor de nieuwste generatie te betalen. Dus uiteindelijk 3 jaar oude hardware op zak en dan nog schuift het toestel meestal weer door binnen de famillie.
Hoe ver is 5g in Nederland over 2 tot 3 jaar? Ik zou dus bij mijn toestelwissel volgend jaar graag al de keuze hebben voor een 5g toestel, ook als er dan nog geen 5g in Nederland is.
En hoe meer banden een toestel aan kan, des te gunstiger is dit voor de spectrum inzet van de providers. Dus waarom als enige land in de EU niet nu al toestellen in de schappen leggen met de nieuwste techniek aan boord?
Dat is niet waar. Die behoefte was er al vanaf dag één.
Zeker voor de technische bedrijven. Mooi voorbeeld blijft de liftmelder die al gauw kwam.
Lift in storing, bericht naar monteur.
Vanaf dag 1 was 3G al direct te langzaam.
De vraag was groter dan het aanbod.
4G was een geweldige upgrade en met 4G+ (Carrier Aggregation) hebben we nu geweldige netwerken.
Natuurlijk moet 5G komen, maar pas als we 3500 MHz kunnen gaan gebruiken kan er echt wat mee gedaan worden.
700 MHz TDD en 1400 MHz SDL gaan het verschil niet maken.
Dat worden gewoon wat extra bandjes. De upgrade van bv T-Mobile met de komende Tele2 banden zal al meer impact hebben dan de hele 5G upgrade de komende 2-3 jaar zoals je zelf zegt.
Meer info: nieuws: Overheid veilt 3,5GHz-frequenties voor 5g uiterlijk begin 2022 - update
mmWave 5G gaat nog jaren op zich laten wachten, dan is het mogelijk al 6G voordat het hier in Nederland komt.
Voor een toestel hoe je niet te wachten nu.
De 5G toestellen van nu kunnen alleen die extra banden en het NR gedeelte.
Maar als je nu bv een Samsung S10 hebt, kunnen ze deze gewoon upgraden de nieuwe banden te gebruiken. Mits ze dat commcericeel willen doen. Maar ik denk dat het pushen van 5G voor gaat, dus geen upgrades.
De speedtest filmpjes van 4G vs 5G zijn ook zwaar 'uit balans'.
Met 4G en 8x8 MIMO + 256-QAM kunnen je op 100 MHz bandbreedte ook dikke snelheden halen.
Providers wachten nu op de 700/1400/2100 MHz veiling, daarna zullen ze gaan kijken al het spectrum maximaal in te zetten.
Hoorde meer mensen die Tele2 hadden erover klagen, terwijl Vodafone wel gewoon prima bereik had.
Hier de screenshots van G-NetTrack:
https://imgur.com/a/VF8Oimr
[ Voor 19% gewijzigd door Turdie op 18-08-2019 21:31 ]
Ik geloof dat Decibel geen tijdelijke mast heeft gehad. Decibel is is toch bij Hilvarenbeek?shadowman12 schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 21:26:
Ik was gisteren naar Decibel en had helemaal geen bereik met Tele2. @The_Wireless_Guy .
Hoorde meer mensen die Tele2 hadden erover klagen, terwijl Vodafone wel gewoon prima bereik had.
Daar is vorig jaar nog en vaste mast bij geplaatst, mogelijk dat dat reden is geweest geen tijdelijke mast te plaatsen.
Ja klopt, Decibel is bij HilvarenbeekThe_Wireless_Guy schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 09:29:
[...]
Ik geloof dat Decibel geen tijdelijke mast heeft gehad. Decibel is is toch bij Hilvarenbeek?
Daar is vorig jaar nog en vaste mast bij geplaatst, mogelijk dat dat reden is geweest geen tijdelijke mast te plaatsen.
Vodafone zet/zette daar in ieder geval tot vorig jaar nog een Cow neer op het terrein van het huisjes resort. Zij hadden daar namelijk bijna geen dekking. Ik weet niet of zij inmiddels ook op de mast van het safaripark er bij hangen. Dan is dat definitief opgelost.shadowman12 schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 21:26:
Ik was gisteren naar Decibel en had helemaal geen bereik met Tele2. @The_Wireless_Guy .
Ik ben niet bij de huisjes geweest omdat ik alleen maar een dag ticket had, het was wel opvallend dat Vodafone wel bereik had en Tele2 niet, vermoedelijk dat door het niet bijplaatsen van mast zoals @The_Wireless_Guy al aangaf. Dat verbaast me overigens wel.ucsdcom schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 12:56:
[...]
Vodafone zet/zette daar in ieder geval tot vorig jaar nog een Cow neer op het terrein van het huisjes resort. Zij hadden daar namelijk bijna geen dekking. Ik weet niet of zij inmiddels ook op de mast van het safaripark er bij hangen. Dan is dat definitief opgelost.
[ Voor 10% gewijzigd door Turdie op 19-08-2019 13:37 ]
Bij de vorige Decibel was die vaste mast er nog niet dus wellicht is er vanuit gegaan dat deze extra mast toereikend was voor deze omgeving.shadowman12 schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 13:36:
[...]
Ik ben niet bij de huisjes geweest omdat ik alleen maar een dag ticket had, het was wel opvallend dat Vodafone wel bereik had en Tele2 niet, vermoedelijk dat door het niet bijplaatsen van mast zoals @The_Wireless_Guy al aangaf. Dat verbaast me overigens wel.
Volgend jaar zal het wel anders zijn......
nu nog even tijdelijk een 2de sim van Tmobile in mn S10.. maar die dondert vaker terug naar 3G (of zelfs 2G) dan mn Tele2 ( en nee t maakt niet uit of die in simslot 1 of 2 zit.. dat heb ik al getest
wat ik tijdens mn vakantie wel een nadeel vond was dat Roaming niet echt lekker mee werkte.. automatisch altijd naar O2.de met baggertraag 3G waar er uberhaubt 3G was..
handmatig naar Telekom.de redelijk goede 3G dekking met een fatsoenlijke snelheid (10+mbits)
alleen dat is alles behalve handig natuurlijk

404 Signature not found
Hebben jullie ook zo vaak 3G? Ik word er gek van en ga denk ik overstappen.
Erg vreemd, in de tijd dat ik Tele2 had (3 maanden geleden) Altijd 4G in deze omgeving gehad (3G was laatste jaar nooit zichtbaar).mr.JamesBond schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 09:37:
Ook wanneer ik naar het zuiden ga (in de buurt van Breda) heb ik 3G.
De tijd dat ik veel 3G in dat gebied zag met Tele2 is toch alweer 2 a 3 jaar geleden.
Welke telefoon heb je?
Daarmee forceer ik een LTE (4G / 4G+) verbinding in plaats van eindeloos op 3G te blijven hangen.Voornamelijk geïnstalleerd omdat het minuten duurde voordat ik vanuit Rotterdam Blaak ri. Dordrecht weer een 4G verbinding had, bleef minutenlang op E / H+..
Werkt keigoed, maar enige nadeel is dat 'ie daarmee regulier bellen via 2/3G blokkeert. In mijn geval niet zo'n probleem, voor anderen misschien wel.
iPhone Xs Max.dutchnltweaker schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 10:17:
[...]
Erg vreemd, in de tijd dat ik Tele2 had (3 maanden geleden) Altijd 4G in deze omgeving gehad (3G was laatste jaar nooit zichtbaar).
De tijd dat ik veel 3G in dat gebied zag met Tele2 is toch alweer 2 a 3 jaar geleden.
Welke telefoon heb je?
Vreemd in principe moet je gewoon een goed bereik hebben, simkaart al een keer verwisseld? staan alle instellingen goed?
Dat je alleen 3G max hebt in de meeste EU landen is ook de reden dat ik ben overgestapt, dat is inderdaad niet prettig.
Simkaart niet verwisseld maar dit is de tweede iPhone Xs Max die ik gebruik en bij beide was dit het geval. Ik denk dat ik ga overstappen, maar twijfel nog tussen Vodafone en T-Mobile. Alleen jammer dat Vodafone geen unlimited abo heeft en T-Mobile gaat met Tele2 fuseren dus ik weet ook niet wat ik van dat netwerk kan verwachten.dutchnltweaker schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 11:08:
[...]
Vreemd in principe moet je gewoon een goed bereik hebben, simkaart al een keer verwisseld? staan alle instellingen goed?
Dat je alleen 3G max hebt in de meeste EU landen is ook de reden dat ik ben overgestapt, dat is inderdaad niet prettig.
Wat je kan verwachten van T-mobile is dat klanten van Tele2 overgaan op dat netwerk en dat sommige locaties van Tele2 overgenomen worden waar tmobile niet actief is.mr.JamesBond schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 13:26:
[...]
Simkaart niet verwisseld maar dit is de tweede iPhone Xs Max die ik gebruik en bij beide was dit het geval. Ik denk dat ik ga overstappen, maar twijfel nog tussen Vodafone en T-Mobile. Alleen jammer dat Vodafone geen unlimited abo heeft en T-Mobile gaat met Tele2 fuseren dus ik weet ook niet wat ik van dat netwerk kan verwachten.
Laatste geruchten wat ik gehoord heb is dat dat de aankomende maanden gaat gebeuren.
Vodafone heeft inderdaad geen unlimited, maar wat gebruik je nu werkelijk per maand?
Had eerst ook Tele2 unlimited maar kom met Vodafone (I.c.m ziggo) 30gb prima uit te voeten.
Misschien is dit niet het meest geschikte topic hiervoor, maar er zijn dagen dat ik meer dan 10GB verbruik. Heb ook geen Ziggo sinds kort, maar gigabit internet van Tweak. Beide ouders zitten wel bij Vodafone en zijn uitermate tevreden.dutchnltweaker schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 14:04:
[...]
Wat je kan verwachten van T-mobile is dat klanten van Tele2 overgaan op dat netwerk en dat sommige locaties van Tele2 overgenomen worden waar tmobile niet actief is.
Laatste geruchten wat ik gehoord heb is dat dat de aankomende maanden gaat gebeuren.
Vodafone heeft inderdaad geen unlimited, maar wat gebruik je nu werkelijk per maand?
Had eerst ook Tele2 unlimited maar kom met Vodafone (I.c.m ziggo) 30gb prima uit te voeten.
Maar volgens jou scenario zou ik dan grotendeels overgaan op het netwerk van T-Mobile en dat is dan een verbetering. Ik ben benieuwd hoe goed het T-Mobile netwerk is in de andere EU-landen (verwacht goed, want als ik het goed heb heeft T-Mobile ook in andere landen een eigen 4G netwerk).
Kan beamen dan Telekom (Duitse moederbedrijf van T-mobile Nederland) de beste van Duitsland is qua 4G (vroegere staatsbedrijf zoals Kpn in Nederland is dus daarom een goede infrastructuur).mr.JamesBond schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 15:43:
[...]
Misschien is dit niet het meest geschikte topic hiervoor, maar er zijn dagen dat ik meer dan 10GB verbruik. Heb ook geen Ziggo sinds kort, maar gigabit internet van Tweak. Beide ouders zitten wel bij Vodafone en zijn uitermate tevreden.
Maar volgens jou scenario zou ik dan grotendeels overgaan op het netwerk van T-Mobile en dat is dan een verbetering. Ik ben benieuwd hoe goed het T-Mobile netwerk is in de andere EU-landen (verwacht goed, want als ik het goed heb heeft T-Mobile ook in andere landen een eigen 4G netwerk).
Voor de rest is T-mobile wel 1 van de betere qua 4g roaming contracten in Nederland.
Je zegt dat je nu Tele2 unlimited hebt maar 5 Euro meer en je hebt bij tmobile unlimited data en 120 bel minuten en onbeperkt SMS (tijdje geleden nog 27,50 euro). Of je wacht het nog even af, ik kan je vertellen dat er geen nieuwe Tele2 masten komen. Dus echte verbetering qua netwerk dekking gaat er niet meer komen. Ik zou nog tot eind dit jaar beetje wachten en kijken wat er gebeurt met Tele2/T-mobile.
@The_Wireless_Guy weet jij al iets meer?
kan je misschien iets nauwkeuriger zijn met waar je oa 3G treft?mr.JamesBond schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 09:37:
Ik woon in Friesland en studeer in Groningen en heb regelmatig 3G. Ook wanneer ik naar het zuiden ga (in de buurt van Breda) heb ik 3G. In het buitenland (EU-landen) heb ik altijd 3G.
Hebben jullie ook zo vaak 3G? Ik word er gek van en ga denk ik overstappen.
* SMSfreakie reist elk weekend van fryslan naar oost-groningen
404 Signature not found
Vroeger had je D1 Telekom en D2 Privat. 4G-infrastructuur nu heeft niet per se veel te maken met infrastructuur van vroeger. T-Mobile is nu bijvoorbeeld qua capaciteit ws de grootste van Nederland.dutchnltweaker schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 16:25:
[...]
Kan beamen dan Telekom (Duitse moederbedrijf van T-mobile Nederland) de beste van Duitsland is qua 4G (vroegere staatsbedrijf zoals Kpn in Nederland is dus daarom een goede infrastructuur).
Volgens mij staat Vodafone op nr. 1 qua 4G in het buitenland, daarna KPN, en op de derde plaats T-Mobile. Dus weet niet waar je dat vandaan haalt. Voor Duitsland klopt het wel trouwensVoor de rest is T-mobile wel 1 van de betere qua 4g roaming contracten in Nederland.
Deels wel, D1 Telekom (vroegah Deutsche Bundespost) had natuurlijk wel een infrastructuur klaar liggen, terwijl de andere providers dit nog steeds bouwen in Duitsland. Waarbij o2 helemaal achterloopt. In een land zoals Duitsland is het nog steeds blijkbaar moeilijk om een goed netwerk op te bouwen.Sorcerer8472 schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 18:56:
[...]
Vroeger had je D1 Telekom en D2 Privat. 4G-infrastructuur nu heeft niet per se veel te maken met infrastructuur van vroeger. T-Mobile is nu bijvoorbeeld qua capaciteit ws de grootste van Nederland.
[...]
Volgens mij staat Vodafone op nr. 1 qua 4G in het buitenland, daarna KPN, en op de derde plaats T-Mobile. Dus weet niet waar je dat vandaan haalt. Voor Duitsland klopt het wel trouwens
Hoe ben je zo zeker dat Vodafone op de eerste plaats staat qua roaming? en KPN 2 en T-Mobile 3?
Die infra was zeker niet geschikt voor hoge snelheden hoor, dus daar is flink tegenaan geïnvesteerd. Vergeet ook niet dat D2 er ook al erg lang bij is, vaak ook op dezelfde locaties. Ik denk dat hun grotere klantenbasis vooral helpt met het sneller rendabel worden van investeringen.dutchnltweaker schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 19:07:
[...]
Deels wel, D1 Telekom (vroegah Deutsche Bundespost) had natuurlijk wel een infrastructuur klaar liggen, terwijl de andere providers dit nog steeds bouwen in Duitsland. Waarbij o2 helemaal achterloopt. In een land zoals Duitsland is het nog steeds blijkbaar moeilijk om een goed netwerk op te bouwen.
https://www.vodafone.nl/netwerk/ <- 93 landen, in mijn ervaring vaak 4G op alle providers in het buitenland waar ik ben (Azië, Zuid-Amerika, Noord-Amerika), Duitsland/Telekom is echt een uitzondering daarin, ws vanwege kostenHoe ben je zo zeker dat Vodafone op de eerste plaats staat qua roaming? en KPN 2 en T-Mobile 3?
https://www.kpn.com/netwerk/4g.htm <- 85 landen
https://www.t-mobile.nl/zakelijk/service/tarieven-buitenland <- 39 landen
Ook heeft T-Mobile volgens het overzicht van de GSM Association wel duidelijk minder roamingafspraken in het buitenland (überhaupt qua dekking dus minder providers per land vaak). Soms kun je wel bellen/sms'en maar niet internetten (ook geen 2G/3G dus!). Bijvoorbeeld in Nepal, Ecuador, Cambodja. Toch landen waar wel redelijk wat Nederlanders komen. Als je denkt "ach, ik doe wel met wifi" en je moet toch met spoed iets op het internet doen dan ben je de lul. Voor mij was dit de reden om niet voor T-Mobile te gaan.
Geen idee hoeveel roamingpartners Tele2 heeft.
[ Voor 23% gewijzigd door Sorcerer8472 op 21-08-2019 20:03 ]
Dit topic is gesloten.
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Tele2 mobiele diensten, andere onderwerpen horen thuis in:
- Tele2 Vast: [Tele2] Ervaringen & Discussie - Deel 7