Verwijderd

Topicstarter
Door mijn zoektocht naar de ideale camera ben ik op een vraag gestuit: wat is meer waard, een grotere sensor of een lichtsterkere lens? Ik vraag dit omdat ik nog steeds twijfel tussen een systeemcamera (waarschijnlijk de Sony NEX-6 omdat ik deze tweedehands kan krijgen, met de nieuwste 16-50 lens) en een superzoomcamera (waarschijnlijk de Panasonic FZ200 doordat deze aan al mijn wensen voldoet en dus vanwege de lichtsterke lens).

De vraag is of ik het telebereik en het naar alle kanten te klappen scherm van de FZ200 wil opofferen voor de grotere sensor van de NEX-6. Heb nog even om een keuze te moeten maken (wil uiterlijk begin mei een keuze gemaakt hebben, maar liever nog begin april), maar zou graag van jullie horen wat voor de fotokwaliteit belangrijker is.

Het gaat dus op dit moment tussen de NEX-6 en de FZ200, welke zouden jullie nemen en waarom? Ik hoop dat jullie me ondanks alles toch nog willen helpen...

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-01 10:19
Wat voor de fotokwaliteit belangrijker is hangt van meer af dan alleen de grootte van de sensor. De kwaliteit van de lens speelt ook mee. Zonder de precieze details te kennen kan ik wel zeggen dat een lens met een heel groot bereik zoals die van de FZ200 (25-600 mm) kwalitatief minder zal zijn als die met een korter bereik, zoals de 16-50 lens.

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Verwijderd

Topicstarter
Ook als het diafragma over het hele 600 mm bereik 2.8 is? En hoeveel scheelt dat dan?

De lenzen zijn de standaard lenzen (bij de FZ200 kan je die natuurlijk niet verwisselen), dus dan weet je wat de details van de lenzen zijn.

En hoe zit het dan als je bij beide camera's bijvoorbeeld op 300 mm zou zitten (lijkt me bij een systeemcamera wel een beetje het maximale)?

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2014 18:21 ]

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-01 15:42

Gutteguttegut

CEO of TFD

Regel 1 bij aanschaf: Hou hm vast en speel er mee.
Als dat al tegen valt ga je je alleen maar irriteren en zul je nooit mooie foto's maken.
Als een camera bv traag reageert in donkere situatie kan deze nog zo lichtsterk zijn en scherpe foto's opleveren maar mis je vaak net het juiste moment (hangt natuurlijk ook van je onderwerp af).
Dat was voor mij de reden om lang geleden over te stappen van een Panasonic FZ camera naar een Canon DSLR.

The birds turned into The Flying Dutchmen!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:31
Dit is niet een vraag die je zo 1-2-3 kan beantwoorden. Voor de NEX heb je bijvoorbeeld als ik me niet vergis maximaal 200mm lenzen terwijl de FZ200 tot 600mm gaat, waarmee je dus dingen een stuk dichterbij haalt. Daarnaast als je de prijzen vergelijkt dan snap je misschien ook dat de lens van de FZ200 gewoon van iets mindere lens is dan bijvoorbeeld de 18-200mm lens voor NEX, die al 700 euro kost: pricewatch: Sony E18-200mm f3.5-6.3 Lenskwaliteit is meer alleen millimeters en diafragma getallen, je hebt bijvoorbeeld ook nog glas en coating, dingen die eigenlijk niet in cijfers uit te drukken zijn.

Met andere woorden, het is totaal afhankelijk van je budget. Dat gezegd hebbende zou ik zelf wel voor de NEX gaan omdat je daar een stuk leuker mee kan spelen qua scherptediepte.

Maar Susanne31, is het niet eens een idee om wat knopen door te hakken? Ik zie al bijna 2 maanden topics van jou over camera's voorbij komen......

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:26
Verwijderd schreef op zondag 23 februari 2014 @ 18:20:
Ook als het diafragma over het hele 600 mm bereik 2.8 is? En hoeveel scheelt dat dan?

De lenzen zijn de standaard lenzen (bij de FZ200 kan je die natuurlijk niet verwisselen), dus dan weet je wat de details van de lenzen zijn.

En hoe zit het dan als je bij beide camera's bijvoorbeeld op 300 mm zou zitten (lijkt me bij een systeemcamera wel een beetje het maximale)?
Het punt is dat je de cropfactor van de camera mee moet nemen in je vergelijking. Die 600mm is eigenlijk maar 108mm. Dus als je de cropfactor op zowel brandpuntsafstand en diafragma doorvoert, krijg je: 600mm f/15,6. De NEX camera's hebben cropfactor 1,5x, dus reken maar uit wat je winst is bij de lenzen die je daarop wil schroeven.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07-2025

Maximale diafragma zegt niets over de kwaliteit van een lens. Ik heb een hele goede f/3.8 lens en ken ook hele slechte f/1.4 lenzen.

Leica MM + Sony A9

Verwijderd

Topicstarter
Universal Creations schreef op zondag 23 februari 2014 @ 18:59:
[...]

Het punt is dat je de cropfactor van de camera mee moet nemen in je vergelijking. Die 600mm is eigenlijk maar 108mm. Dus als je de cropfactor op zowel brandpuntsafstand en diafragma doorvoert, krijg je: 600mm f/15,6. De NEX camera's hebben cropfactor 1,5x, dus reken maar uit wat je winst is bij de lenzen die je daarop wil schroeven.
Dus als ik je goed begrijp is de NEX echt wel een stuk beter doordat je bij een foto een stuk meer in kunt zoomen zonder kwaliteitsverlies?

• Universal Creations
Het punt van diafragma vs sensorgrootte heeft te maken met 2 dingen: ruis en scherptediepte. Verder niets.

Verwijderd

Topicstarter
Universal Creations schreef op zondag 23 februari 2014 @ 19:19:
Het punt van diafragma vs sensorgrootte heeft te maken met 2 dingen: ruis en scherptediepte. Verder niets.
Bij de NEX heb je dan een stuk minder snel ruis en meer scherptediepte?

• Universal Creations
Minder ruis en minder scherptediepte mogelijk.

Verwijderd

Topicstarter
Universal Creations schreef op zondag 23 februari 2014 @ 19:33:
Minder ruis en minder scherptediepte mogelijk.
Bedoelen we niet hetzelfde? Dat je bij de NEX-6 minder ruis hebt en meer met de scherptediepte kan spelen dan bij de FZ200? Heb het dan wel over de standaard kitlens (de nieuwste 16-50 mm), die zit bij de NEX-6 die ik over kan kopen.

• Universal Creations
Je kunt toch wel uitrekenen wat die cropfactor van 1,5x doet met de kitlens qua brandpuntsafstand en diafragma?

Verwijderd

Topicstarter
Universal Creations schreef op zondag 23 februari 2014 @ 19:41:
Je kunt toch wel uitrekenen wat die cropfactor van 1,5x doet met de kitlens qua brandpuntsafstand en diafragma?
Vast wel, maar dan moet ik wel weten hoe... Sorry hoor, blijkbaar vind je me nu ontzettend dom, maar weet gewoon (nog) niet hoe dat werkt en wat dat dan betekent.

• Universal Creations
Dat heb ik je al eens uitgelegd via DM, dus spit daar maar eens doorheen. Daar staan zo'n beetje alle antwoorden op je vragen in ;)

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:31
Dit is toch allemaal gelul in de marge? Die berekening is totaal niet relevant. Ga gewoon naar de winkel en pak wat camera's vast en loop naar buiten met degene die in je budget past en aan je eisen voldoet.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

Topicstarter
Universal Creations schreef op zondag 23 februari 2014 @ 19:54:
Dat heb ik je al eens uitgelegd via DM, dus spit daar maar eens doorheen. Daar staan zo'n beetje alle antwoorden op je vragen in ;)
Zal er nog eens naar kijken, ben alleen niet zo slim in dat soort dingen. ;)

Heel vreemd, maar heb je DM niet meer. Verwijder nooit berichten, dus snap het niet. Heb jij hem nog wel? Zo ja, zou je deze dan nog een keer willen sturen?

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2014 20:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ramon schreef op zondag 23 februari 2014 @ 19:58:
Dit is toch allemaal gelul in de marge? Die berekening is totaal niet relevant. Ga gewoon naar de winkel en pak wat camera's vast en loop naar buiten met degene die in je budget past en aan je eisen voldoet.
Dat is juist het probleem, bij onze Media Markt zitten bijna nergens meer accu's in omdat die er vaak uit gejat werden, nu kan je dus bijna geen camera meer uitproberen. En bij de fotozaken hebben ze veel minder keuze en kan je sowieso minder makkelijk proberen omdat je er dan altijd een verkoper bij moet halen omdat de camera's achter glas staan. Je hebt dan ook altijd meteen een verkoper in je nek te hijgen. Verder is de NEX-6 die ik op het oog heb tweedehands.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:23

sapphire

Die-hard pruts0r

Ramon schreef op zondag 23 februari 2014 @ 19:58:
Ja moet je wel duidelijke specs hebben om te vergelijken met je eisen. 600mm die na omrekenen maar 108mm blijkt te zijn, ach 500mm is idd gelul in de marge.

Gabriël AM5

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Ook als het diafragma over het hele 600 mm bereik 2.8 is?
600mm F2.8 :?

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, de FZ200 heeft een diafragma van 2.8 over het hele zoombereik van 600 mm.

Verwijderd

Topicstarter
sapphire schreef op zondag 23 februari 2014 @ 20:06:
[...]

Ja moet je wel duidelijke specs hebben om te vergelijken met je eisen. 600mm die na omrekenen maar 108mm blijkt te zijn, ach 500mm is idd gelul in de marge.
Snap dus (nog) niet hoe dat werkt.

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Beste Suzanne.

De bereidheid om te helpen op GoT is groot, erg groot. Het moet echter wel zo wezen dat de bereidheid om zelf dingen uit zoek ook groot is. Dit blijkt bij jou wat minder te wezen. Alle vragen die je hebt zijn al beantwoord in je vele vorige eigen topics

Sony NEX 5T voor €453 gekregen?
Panasonic Lumix G5 of G6?
Welke camera rond de 750 euro?
Welke van deze camera's?
Toch maar een compact camera

En dan tel ik je vragen in de verzameltopics niet eens mee. Het wordt tijd om knopen door te hakken en naar de winkel te gaan. De antwoorden op je technische vragen zijn beantwoord door UC of staan in de fotografie FAQ. Op dit topic gaat dus ook weer een slotje.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.