Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 448089

Topicstarter
Zoals de titel al zegt: welke van de twee zou je nemen en waarom?

Ik twijfel heel erg omdat het prijsverschil niet super groot is, bij een kit met de 14-42 en 45-150 is het prijsverschil 130 euro.

Aan de ene kant denk ik dat de G5 voor mij prima is, maar als ik dan de specificaties vergelijk, dan is voor mijn gevoel de G6 wel echt een stuk beter.

Vandaar mijn vraag wat jullie in mijn plaats zouden doen.

Ik wil uiterlijk 1 april een keuze maken omdat mijn vriend en ik later dit jaar op huwelijksreis gaan en ik dan zeker een goede camera bij me wil hebben om echt mooie foto's te maken in alle lichtomstandigheden. Wil de camera tegen die tijd ook goed kennen, vandaar dat ik mezelf daar een aantal maanden de tijd voor wil geven.

Eigenlijk wilde ik niet zoveel geld uitgeven (heb 380 euro gekregen voor mijn 1,5 jaar oude Canon 600D), maar ik merk gewoon aan mezelf dat ik kwaliteit het belangrijkste vind en aangezien ik een kantel- en draaibaar scherm wil, heb ik niet heel erg veel keuze. Eerst wilde ik gaan voor de Samsung NX20 (heeft een vriendelijkere prijs), maar na wat reviews gelezen te hebben, ben ik daar van af gestapt door de mindere kwaliteit van filmen en de beperkte hoeveelheid lenzen die ervoor verkrijgbaar zijn. De Sony NEX3 is ook een mooi en goed apparaatje, maar die heeft geen zoeker en is wel heel erg basic.

Hopelijk kunnen je me helpen met maken van een keuze, vind het eigenlijk al heel wat dat ik nu nog maar twijfel tussen 2 camera's hihi.

Groetjes Susanne

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-08-2022
Wil je zeker een camera met verwisselbare lenzen?

Als je toch geen lenzen wilt gaan wisselen kun je ook kiezen voor een premium compact camera met een grotere sensor en lichtsterke lenzen.

De Panasonic G5 en G6 hebben vergelijkbare beeldkwaliteit.
De G6 is beter voor filmen.
Verder heeft de G6 allerlei klein verbeteringen. Niet echt echt iets schokkends.

[ Voor 31% gewijzigd door leendertv op 14-01-2014 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Er is volgens mij geen goede kwaliteit compact camera met een draai- en kantelbaar scherm, een zoeker en aardig wat zoom of wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
De beste optie zou dan de Canon Powershot G1 X zijn.
Deze heeft een even grote sensor als een Panasonic G6, maar wel een lichtsterkere lens als de standaard 14-42mm kitlens van Panasonic.
Maar niet zoveel zoom als je hebt met die 2 Panasonic lenzen die je noemt bij elkaar.

Maar een Panasonic G5 of G6 met de lenzen die jij noemt is niet echt geschikt voor fotograferen bij weinig licht (meestal binnen).
Dan moet je een lichtsterkere lens gebruiken als de Panasonic 20mm f1.7
Het probleem met camera's met verwisselbare lenzen is dat als je meer wilt als je ook met een goede compact kunt je moet investeren in lichterkere lenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Die Canon heeft amper zoom, wil echt wel ruim meer dan dat.

F3.5 is toch ook prima en heb ook altijd nog een flitser om te gebruiken bij weinig licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-06 08:30
Anoniem: 448089 schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 17:05:
Die Canon heeft amper zoom, wil echt wel ruim meer dan dat.

F3.5 is toch ook prima en heb ook altijd nog een flitser om te gebruiken bij weinig licht.
Als dat het geval is is de 14-140mm met de G6 dan niet interessanter? Spaar je nog ff door tot April :)

http://www.cameranu.nl/nl...14-140mm/h259_2053_320324

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dat is ver boven het budget.

Dan is de G6 met 14-42 en 45-150 mm interessanter, die in zo'n €200 goedkoper dan wat jij nou net noemde. Alleen vind ik dat ook nog erg veel geld...

[ Voor 79% gewijzigd door Anoniem: 448089 op 14-01-2014 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
Ik begrijp dat je geen lichtsterke lenzen nodig hebt omdat je vooral buiten fotografeer.
En dat je binnen een flitser kan/gaat gebruiken.

Je wilt veel zoom, zoeker en kantelbaar scherm in een beperkt budget.
Is de Panasonic fz200 dan misschien ook geen optie om te overwegen?

Wat denk je van Panasonic G5 + 14-140mm: http://www.cameranu.nl/nl...K2kp_fo_7sCFQ1c3godzRkAvA

[ Voor 92% gewijzigd door leendertv op 15-01-2014 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nou ja, heel lichtsterke lenzen niet nee, maar wel goed genoeg om ook binnen goede foto's te maken. Binnen is een flits niet altijd gewenst/toegestaan, maar met f3.5 (van de 14-42 lens) kan je binnen toch ook prima foto's maken zonder flits of dat niet?

De FZ200 wilde ik eerst ook doen, maar die wordt me afgeraden omdat je dan toch snel(ler) ruis krijgt vanwege de kleine sensor.

Hoezo is lenzen wisselen irritanter als je met meerdere mensen bent? Wij zijn gewoon met z'n tweeën, vind het dan niet zo erg om af en toe een andere (de telelens) erop te doen. De 14-140 zou ik niet zo snel doen omdat je dan altijd met een grote/zware lens aan je camera loopt te zeulen, zou dan liever de standaard lens gebruiken en alleen de 45-140 als dit nodig is.

Met de 14-140 lens wordt de camera bovendien ook veel te duur voor mij, met de 14-42 en 45-150 vind ik hem eigenlijk al te duur (vanaf 729 euro), maar het is wel een erg goede camera...

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 448089 op 15-01-2014 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
De Panasonic 14-140mm f/3.5-5.6 is juist helemaal geen grote/zware lens.
Ongeveer even groot als de breedte van een hand:
Afbeeldingslocatie: http://www.magezinepublishing.com/equipment/images/equipment/Lumix-G-Vario-14140mm-f3556-ASPH-HD-5160/large/panasonic-lumix-g-14-140mm-II-2-Custom_1366397913.jpg
Hij is niet veel groter als de Panasonic 14-42mm die bij de Panasonic G5 of G6 gelevert word.

Voordeel is dat je bij mooi weer ook gewoon zonder fototas op pad kan.
Hang de Panasonic G5 + 14-140mm om je nek en je kan alles fotograferen wat je wil.
Je levert geen beeldkwaliteit in vergeleken met de 14-42mm + 45-150mm maar bent wel veel flexibeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Had niet door dat je het over de G5 had, sorry,,, Die is inderdaad weer een stukje betaalbaarder, maar zo heel veel scheelt het nou ook weer niet.

Qua lichtsterkte kan ik dan net zo goed de 14-42 en 45-150 doen, dan hoef ik niet altijd met die 14-140 lens rond te lopen. Lijkt me dat die zwaarder is dan de 14-42 en volgens mij is de 14-42 ook geschikter/beter voor bijvoorbeeld portret fotografie of zie ik dat verkeerd?

Zonder fototas op stap gaan zou ik sowieso nooit doen.

[ Voor 67% gewijzigd door Anoniem: 448089 op 15-01-2014 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
Waar je wel even op kan letten is dat er een oude en nieuwe versie van de Panasonic 14-42mm is.
De nieuwe versie is een stuk compacter, betere beeldkwaliteit en betere bouwkwaliteit.
Ik weet niet welke versie de verschillende leveranciers met de Panasonic G6 meeleveren.
Volgens mij wordt bij de Panasonic GF6 en GX7 altijd de nieuwe versie meegeleverd. Maar bij de Panasonic G6 meestal nog de oude.

Hier zie je ze naast elkaar. Helemaal links de oude 14-42mm kitlens, en in het midden de nieuwe versie.
Ik zou die middelste adviseren:

Afbeeldingslocatie: http://www.dpreview.com/previews/panasonic-lumix-dmc-gf6/images/threelenses.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wat is de meest rechtse dan voor lens? Is dat een nog nieuwere? En hoe weet ik welke lens het is die erbij zit?

In ieder geval bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
De meest rechtse is een compacte versie met powerzoom (zie: http://www.kamera-express...L6TtoSugLwCFYlV3godv2sA_A)
Het voordeel van powerzoom is dat je tijdens filmen vloeiend zoomen.
En hij is natuurlijk nog iets compacter. Maar heeft geen handmatige scherpstelring
Maar hij is wel duurder.
En de middelste geeft betere beeldkwaliteit.
Zelf vind ik zoomen tijdens filmen helemaal niet zo belangrijk. Maar jij misschien wel?

Meestal kun je helemaal niet zien of ze de oude of de nieuwe meeleveren. Hij heet precies hetzelfde.
Je kunt het misschien aan de plaatjes zien. Die oude is groter en ziet er plastic uit.
Maar het plaatje zegt misschien ook niet alles. Anders kun je het altijd even vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Jammer dat je bij de meest compacte geen scherpstelring meer hebt.

Ik vind filmen wel belangrijk, maar niet belangrijker dan het fotograferen. Is het filmen bij de middelste lens echt schokkerig dan?

Kan het dan inderdaad beter even vragen in de winkel, als ze het daar wel weten tenminste. Ik denk niet dat ik het zie aan het plaatje, zie niet of dat de grote of de kleinere is omdat ik ze niet allebei zie/ken.

Zou dan jouw advies opvolgen en voor de middelste gaan, de beeldkwaliteit vind ik ook het belangrijkste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
Zolang je niet gaat zoomen tijdens het filmen kun je die middelste heel goed gebruiken voor filmen.
Al gaat het zoomen met deze lens heel soepel. Dus met een beetje oefening zal dat ook best wel gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Bovendien is bij filmen meestal handmatige scherpstelling fijner dan automatische. Dus ik zou lekker voor de middelste gaan.

Betreft de keuze van G5 of G6. Zet de voordelen van de G6 weg tegen het prijsverschil en kijk of je dat waard vind. Zo niet dan koop je een G5. Denk je snel te kort te komen of wil je eigenlijk altijd een beter versie, koop lekker de G6 en geniet van wat je hebt. Het zijn beide prima camera's. succes.

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oké, dan ga ik voor de middelste. Bedankt!

Ga ik doen, vind het alleen erg lastig om te weten wat nou precies de voordelen van de G6 zijn. Heb wel gehoord dat deze echt wel beter is, maar als ik op de site van Panasonic kijk dan kan ik niet echt duidelijk zien wat de G6 wel heeft, dat de G5 niet heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Nu online

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Lees deze review eens: http://www.cameralabs.com..._Lumix_DMC_G6/index.shtml
Heel uitgebreid maar ze maken af en toe referenties naar de G5 ;)
But what the Lumix G6 won't do is deliver significantly better image quality than its predecessor
Dus voor betere beeldkwaliteit hoef je het niet te doen volgens deze review ;)

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
Wat er nieuw is in de G6 (in vergelijking met de G5):
- Nieuwe OLED EVF. (Volgens Panasonic, vergeleken met de LCD EVF in de G5: lag is gedaald van 25,9 msec naar 9,2 msec. contrastratio is flink toegenomen van 150:1 naar 10.000:1)
- capacitief beeldscherm (ipv resistief)
- Een super control panel ala Olympus:
http://cdn4.mos.techradar...nasonic_G6_12-580-100.jpg
- WIFI en NFC (remote control en foto's verzenden van/naar smartphone of tablet)
- focus peaking
- Verbeterde AF-tracking
- Low light AF
- Hogere burst snelheid (7fps, de G5 had 6fps)
- nieuw 'cinematic' 24fps frame rate
- volledige manuele controle bij filmen in de PASM-modi
- mic socket
- automatische timelaps functie
- HDR functie is instelbaar (ipv alleen aan of uit kun je ook kiezen voor: low...high.)
- Sweep / Auto Panorama
- nieuwe Venus Engine processor (met onder andere intelligentere ruisreductie)
- "Clear Retouch" (kun je in camera al objecten van een foto verwijderen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 181786

Nooit geweten dat er zo veel geüpdatet is ten opzichte van de G5. Dacht altijd dat het een kleine update was (zoals de updates in de EOS xxxD) Lijkt mij nu ik het zo op een rijtje zie toch wel de meerprijs waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De G6 lijkt inderdaad het extra geld wel waard, zijn veel verbeteringen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
Ik wacht nog op de G7 ;) (heb nu de G3)

[ Voor 25% gewijzigd door leendertv op 16-01-2014 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Nu online

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Zoals tegen mij gezegd werd: De momenten van vandaag kan je niet maken met je gear van morgen ;) Aangezien susanne nu weet wat ze wil (G6 dus) kan ze een tijdje op koopjes gaan jagen. Zolang ze niet nodig heeft kan ze wachten. Als de G7 uitkomt wordt de G6 waarschijnlijk wel goedkoper, maar het gevaar is dan dat je toch de G7 wil. En de momenten van vandaag kan je niet maken met de gear van morgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Is er al zicht op wanneer de G7 uit komt? Zou mooi zijn als de G6 dan goedkoper wordt, maar wil eigenlijk niet langer wachten dan april. Tot die tijd zijn er gelukkig geen echt bijzondere dingen waar ik perse een echt goede camera voor wil hebben. Daarna in juni wel...

De G7 zal dan veel te duur zijn en dus geen optie (denk ik haha).

Edit:

Zag vlakbij mij ook nog een NEX7 op marktplaats staan inclusief 18-55 lens en UV filter, zonder doos (waarschijnlijk dan ook zonder verdere toebehoren) maar met bon, zo goed als nieuw voor 489 euro. Wat vinden jullie van deze deal? Weet dat deze camera geen draaibaar scherm heeft (wel kantelbaar), maar volgens is dit wel een waanzinnig goede camera, zou ik aan deze camera een betere keus hebben dan de G6?

Zie net dat de lenzen voor de NEX 7 wel een stuk duurder zijn dan die voor de G6, dat is wel weer ontzettend jammer! Of je krijgt weer minder lichtsterke lenzen vanaf f4, maar dat is ook weer niet handig bij mindere lichtomstandigheden,,,

De sites spreken elkaar wel heel erg tegen, volgens de ene site is de NEX 7 beter en volgens de andere site de G6, wat vinden/denken jullie?

Lees op kieskeurig dat de NEX camera's allemaal een hitte probleem hebben bij het filmen en dat de camera dan automatisch uit gaat na een waarschuwing. Dit is wel super onhandig. Het schijnt pas na 10 minuten te gebeuren, maar als het echt warm is (tijdens een vakantie in Griekenland bijvoorbeeld of hier op een echt hete dag) dan gaat hij misschien nog wel sneller uit. Wat een teleurstelling! Heeft de G6 hier ook last van?

[ Voor 72% gewijzigd door Anoniem: 448089 op 17-01-2014 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

Bever!

3

Nee de g6 heeft daar geen last van, filmt ook beter dan een nex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Is dat niet afhankelijk van de lens?

Vind filmen wel belangrijk en de g6 is goedkoper en heeft een draaibaar scherm. Wel is doe zwaarder dan de NEX-en.

Maar toch maar voor de G6 gaan dan? Hopelijk wordt die snel wat goedkoper door een actie of het verschijnen van de G7. Weet iemand hier iets over/van? Hoorde al wel dat Media Markt over 2 weken weer een btw actie heeft, dat is wel interessant! Koop hem eigenlijk liever bij een goede fotozaak, maar dan is het prijsverschil te groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 181786

Een objectief speelt mee met de IQ. Ook bij filmen. Er zijn echter prima m4/3 objectieven beschikbaar die ook nog eens uitstekend geschikt zijn voor filmen meer dan in het E-mount systeem.
Oververhitting is een sensorprobleem. Panasonic heeft daar geen last van. Daarnaast schijnen de Panasonic sensoren ook gewoon beter te zijn voor filmen omdat bepaalde vervelende aspecten van het filmen met grote sensor minder of niet voorkomen.
Vind filmen wel belangrijk en de g6 is goedkoper en heeft een draaibaar scherm. Wel is doe zwaarder dan de NEX-en.
De G6 zal niet de lichtste systeemcamera zijn. Dat klopt. Zo'n draaibaar scherm zal ook weer wat gewicht met zich meebrengen en de goede grip ook. Het verschil is geloof ik 100 gram. Iets wat je vrij snel compenseert met de kleinere objectieven. Zeker als je er meer dan 1 meeneemt.
Maar toch maar voor de G6 gaan dan? Hopelijk wordt die snel wat goedkoper door een actie of het verschijnen van de G7. Weet iemand hier iets over/van? Hoorde al wel dat Media Markt over 2 weken weer een btw actie heeft, dat is wel interessant! Koop hem eigenlijk liever bij een goede fotozaak, maar dan is het prijsverschil te groot.
Binnenkort is er geloof ik weer een grote foto beurs in Japan. De kans dat daar nieuwe modellen worden aangekondigd is groot. Bij de meeste goede fotozaken is er overigens prima over de prijs te praten. Wellicht zullen ze niet helemaal meegaan met de MM prijs (indien die al goedkoper is, let daar mee op) maar je toch een flink stuk tegemoet komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor je uitgebreide reactie!

Wacht dan nog even af, heb nog geen haast. Kan in ieder geval wachten tot april, maar eventueel ook nog wel tot mei.

Ga dan denk ik in ieder geval voor de g6, die is ook nog goedkoper dan de nex.

Bij onze MM hebben ze de g6 trouwens helaas niet...

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 448089 op 20-01-2014 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Er schijnt over ongeveer een maand weer een BTW actie te zijn bij de MM, denk dat dit de kans is om wat voordeliger aan de G6 te komen of denken jullie dat nog voor mei dit jaar de G7 uit gaat komen en dat de G6 dan goedkoper wordt dan met de BTW actie van de MM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
Ik heb nog geen geruchten gehoort over een releasedatum van de Panasonic G7.
Maar de Panasonic G6 kwam in april... dus wie weet.

Die BTW actie scheelt wel flink.
Maar hier in Rotterdam loopt de Mediamarkt flink achter.
Daar hebben ze de Panasonic G6 nog niet eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hmmm, daar ga ik dus maar niet op wachten.

Nou je het zegt, de G6 hebben ze bij onze MM volgens mij ook niet... Maar soms kunnen ze er dan toch wel aan komen, dus tegen de tijd dat de BTW actie er is maar eens vragen. Of via internet bestellen. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 448089 op 21-01-2014 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Helaas moet ik door omstandigheden (heb vanaf 1 maart nog maar 1 dag werk in de week) toch afzien van de G6 (ook de G5 wordt dan te duur), maar wat nu???

Heb wel bij de Sony NEX3 gekeken (vanwege het opklapbare scherm), maar die is met een telelens erbij ook nog €589... Zit dan toch weer te denken aan een bridgecamera, mogelijk de Panasonic FZ200. Een bridgecamera is ook het advies van mijn vriend, maar die heeft er geen verstand van hihi, hij denkt alleen dat ik zo'n extreem goede camera helemaal niet nodig heb en dat de herinnering echt niet mooier wordt als de foto's beter zijn. Alleen vanwege de gelegenheid wil ik toch wel een echt goede camera, die ook in slechtere lichtomstandigheden goed presteert, dit hoef alleen niet perse zonder flits te zijn. Voor mijn budget kan ik ook gewoon niet alles hebben, dat realiseer ik me heel goed.

Wat is jullie advies? En kan de titel van mijn topic aangepast worden naar 'welke camera voor max €500 inclusief telelens?

Hopelijk willen jullie me na alles nog helpen, maar met nog maar 1 dag werk in de week is €750 uitgeven gewoon teveel en zou onverstandig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-06 23:35

copykat

Good copy isn't bad

check dit:
http://www.dpreview.com/forums/post/51846108

Als je geen 700 plus kan besteden word een (nieuwe) systeem camera erg lastig met je gewenste zoom.

Ik heb de fz200 en ik zou alleen extra geld uit geven voor een G6 met de 14-140mm voor buiten en algemeen en een zeer lichtsterke compacte lens f1.8 voor binnen.(1000 euro is dan snel gehaald.)

en dan nog moet je je afvragen of een fz200 én een lx7 te samen niet goed koper of beter is.
Buiten: -23-600mm en f2.8. met alle extra gimmics. De master of none.
En voor binnen de lx7. beperkte zoom maar

Focal length (equiv.) 24–90 mm
Optical zoom 3.8×
Maximum aperture F1.4 - F2.3

te samen: ongeveer 700,- euro.

volgens mij kom je dan een heel eind met alle wensen.
en je kan met z'n tweeën foto's tegelijk maken overdag. :+

[ Voor 4% gewijzigd door copykat op 10-05-2014 01:37 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:48
Ahum. Dit topic is al even niet meer actief en met een reden: Anoniem: 448089 in "Het grote Sony NEX / E-mount topic v2014".

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-06 23:35

copykat

Good copy isn't bad

Ik gister ook niet geestelijk... just bored... :+

knipoog

[ Voor 30% gewijzigd door copykat op 12-05-2014 17:20 . Reden: weekend is voorbij, tijd om serieus te zijn.... ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Pagina: 1