Hier heb ik dus ook last van. Deuren staan gewoon open maar de warmte wilt gewoon niet omhoog.Darkz0rs schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 09:05:
@bert pit helaas werkt dat niet altijd fantastisch. Wij krijgen hier in huis maar verdomt lastig de warmte naar boven. alsof er een soort lucht prop in de weg zit.
Probeer op een of andere manier een klein beetje trek te veroorzaken.Darkz0rs schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 09:05:
@bert pit helaas werkt dat niet altijd fantastisch. Wij krijgen hier in huis maar verdomt lastig de warmte naar boven. alsof er een soort lucht prop in de weg zit.
Het werkt natuurlijk niet geweldig goed, maar het draagt bij. Mijn huidige pelletkachet (MZC cute) kan vrij laag branden. Maar mijn vorige houtkachel niet. Daarbij was dit de enige manier om het wat te temperen.
Ik heb een vrij hoog jaren 30 huis waar op zolder en boven vrijwel altijd ramen op een kier staan. Dus die trek kwam vanzelf een beetje op gang. Die "warmte lekkende" huizen van vroeger waren zo slecht nog niet.
[ Voor 4% gewijzigd door bert pit op 10-01-2020 10:01 ]
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
ik woon in een jaren 60 woning. Woning is wel na geïsoleerd qua dak, vloer en ramen. Geen spouw.bert pit schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 10:00:
[...]
Probeer op een of andere manier een klein beetje trek te veroorzaken.
Het werkt natuurlijk niet geweldig goed, maar het draagt bij. Mijn huidige pelletkachet (MZC cute) kan vrij laag branden. Maar mijn vorige houtkachel niet. Daarbij was dit de enige manier om het wat te temperen.
Ik heb een vrij hoog jaren 30 huis waar op zolder en boven vrijwel altijd ramen op een kier staan. Dus die trek kwam vanzelf een beetje op gang. Die "warmte lekkende" huizen van vroeger waren zo slecht nog niet.
Boven ventileren we altijd. de grap is dat de warmte vol tegen het plafon hangt :-)
Ik heb een Nordic Fire / Ravelli DUO 9 kachel, maar ben niet in staat het onderhoudsmanual te vinden op internet. Ik ben best wel handig en wil gewoon niet €200+ jaarlijks voor schoonmaakkosten besteden. Kan iemand mij daar mee helpen?
`Darkz0rs schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 11:05:
[...]
ik woon in een jaren 60 woning. Woning is wel na geïsoleerd qua dak, vloer en ramen. Geen spouw.
Boven ventileren we altijd. de grap is dat de warmte vol tegen het plafon hangt :-)
Ah, duidelijk. Dat is bij mij overigens ook het geval. Ik heb een kamer en suite met schuifdeuren die dan wel helemaal open staan, maar ook een barrière geven. En de deur naar de gang zit in de andere kamer.
Buitendeur openzetten?

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Of mv op zolder en zuigen?bert pit schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 15:48:
[...]
`
Ah, duidelijk. Dat is bij mij overigens ook het geval. Ik heb een kamer en suite met schuifdeuren die dan wel helemaal open staan, maar ook een barrière geven. En de deur naar de gang zit in de andere kamer.
Buitendeur openzetten?
1 PVoutput . Dongen NB
@reneeke1970 mv?
Owwzzz.. mechanische ventilatie??!!
Owwzzz.. mechanische ventilatie??!!
[ Voor 52% gewijzigd door Darkz0rs op 12-01-2020 12:02 ]
Ik was al aan het denken om een schoorsteen kanaal te gebruiken, benden in de woonkamer een rooster er in, en op de eerste verdieping en zolder een muur ventilator inbouwen. Dit evt. met een temperatuur regeling. Zodat ik de warme lucht boven krijg.
Gisteren ben ik tevens op bezoek geweest bij de dealer, heb uitleg gekregen over het schoonmaken van mijn kachel dit was wel fijne service. Er zit achterin een bak die as opvangt die moet om de 60 gestookte pellet zakken schoon gemaakt worden. ( ongeveer is dit )
Tevens er achter gekomen dat de rubber van het t- stuk ( condenspotje ) niet goed zat, hierdoor was de muur als zwart geworden. Dit ook maar gemeld en zelf opgelost. Dit even in de gaten houden of er niet toch nog ergens anders een lek is.
Gisteren ben ik tevens op bezoek geweest bij de dealer, heb uitleg gekregen over het schoonmaken van mijn kachel dit was wel fijne service. Er zit achterin een bak die as opvangt die moet om de 60 gestookte pellet zakken schoon gemaakt worden. ( ongeveer is dit )
Tevens er achter gekomen dat de rubber van het t- stuk ( condenspotje ) niet goed zat, hierdoor was de muur als zwart geworden. Dit ook maar gemeld en zelf opgelost. Dit even in de gaten houden of er niet toch nog ergens anders een lek is.
@Racer89 je kachel zou normaliter een onderhoudsteller hebben. Voor mijn kachel is dat 1500 branduren. En voor mijn oude Julia was dat 900 branduren. Je T-stuk is iets wat je elke maand minimaal moet controleren. In geval van een nieuwe kachel iedere paar dagen. Je wilt namelijk geen teer product creëeren in je schoorsteen ofwel creosoot.
Vwb de muur ventilator, die gaat de truc niet doen. Wij hebben deze ventilator in de badkamer boven en hebben deze aangezet. Maar deze units verplaatsen echt niet een woonkamer aan lucht naar boven. Je hebt wel iets meer nodig.
Vwb de muur ventilator, die gaat de truc niet doen. Wij hebben deze ventilator in de badkamer boven en hebben deze aangezet. Maar deze units verplaatsen echt niet een woonkamer aan lucht naar boven. Je hebt wel iets meer nodig.
@Darkz0rs zou ook nog altijd kunnen kiezen voor een buis ventilator, deze zouden eigenlijk wel de nodige lucht moeten kunnen verplaatsen.
Weet jij toevallig hoe ik achter de branderuren kom ? zal wel ook via het parameter menu moeten worden opgezocht? ik kan helaas geen complete lijst op internet vinden wat voor wat staat.
Weet jij toevallig hoe ik achter de branderuren kom ? zal wel ook via het parameter menu moeten worden opgezocht? ik kan helaas geen complete lijst op internet vinden wat voor wat staat.
Diezelfde dealer?Racer89 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 15:31:
@Darkz0rs zou ook nog altijd kunnen kiezen voor een buis ventilator, deze zouden eigenlijk wel de nodige lucht moeten kunnen verplaatsen.
@Racer89 dat is raar. Je moet namelijk weten wanneer je wel of geen onderhoud moet plegen. Ik kan gewoon mijn teller raadplegen. Ik kan hem echter niet zonder code resetten. Gelukkig heeft mijn fabrikant gewoon de codes in de handleiding. (Was ook bewust een keuze om daarom een artel te halen)
Zijn er hier nog mensen die ondertussen alweer overwegen om hun kachel vaarwel te zeggen? Of minder te gebruiken nu gebleken is dat het verhaal van "houtafval" toch wat dubieus is?
Neen. Elke euro die ik niet aan door de overheid in stand gehouden monopolist genaamd Nuon stadsver(w)arming spendeer zie ik als winYucon schreef op zondag 12 januari 2020 @ 22:17:
Zijn er hier nog mensen die ondertussen alweer overwegen om hun kachel vaarwel te zeggen? Of minder te gebruiken nu gebleken is dat het verhaal van "houtafval" toch wat dubieus is?
Tijd voor een nieuwe sig..
Nee, te belachelijk. Eerst subsidie geven op me milieu vriendelijk kachel. Al met al duizenden euro's lichter. En dan uit zetten en jammer joh. Laten ze mij eerst 8k betalen. En dan ow uhhh toch wel dubieus...Yucon schreef op zondag 12 januari 2020 @ 22:17:
Stadsverwarming, ook zo'n succesverhaal. Ik kan me voorstellen dat je er dan sowieso iets anders tegenaan kijkt.
De hele gang van zaken met die subsidie is inderdaad verre van fris en ik voel me ook redelijk genaaid in dit opzicht. Maar als je eens gaat rekenen met m3's, aantal bomen en groeisnelheid kom je erop uit dat om een normaal huis warm te houden een permanent bos van 100 bomen nodig is. (je verstookt ca 10 bomen/jaar, 1 boom heeft 10 jaar nodig om een redelijk formaat te krijgen). Dat is toch wel veel.
De hele gang van zaken met die subsidie is inderdaad verre van fris en ik voel me ook redelijk genaaid in dit opzicht. Maar als je eens gaat rekenen met m3's, aantal bomen en groeisnelheid kom je erop uit dat om een normaal huis warm te houden een permanent bos van 100 bomen nodig is. (je verstookt ca 10 bomen/jaar, 1 boom heeft 10 jaar nodig om een redelijk formaat te krijgen). Dat is toch wel veel.
Twee hectare aan jezelf is voldoende, in buitenland hebben ze niet andersYucon schreef op maandag 13 januari 2020 @ 07:50:
Stadsverwarming, ook zo'n succesverhaal. Ik kan me voorstellen dat je er dan sowieso iets anders tegenaan kijkt.
1 PVoutput . Dongen NB
Je bent je ervan bewust hoe groot een hectare is en dat Nederland er in totaal maar ongeveer 3 miljoen heeft?reneeke1970 schreef op maandag 13 januari 2020 @ 09:07:
[...]
Twee hectare aan jezelf is voldoende, in buitenland hebben ze niet anders
@Yucon het verhaal is.... dat de pellets gemaakt worden van rest afval. Inzamel stations bij vuilverwerkings bedrijven. Maar ook snoeiafval en zaagafval van o.a. grote blauwe meubel giganten.
Tevens zijn er naalhout bomen gekweekt welke meer dan een meter per jaar kunnen groeien, de verwachting is zelfs dat deze nog harden kunnen groeien. Wil je Co2 verwijderen dan zullen we de wijken ook moeten vergroenen en o.a. grote zandvlaktes vruchtbaar moeten maken zoals bv JustDigIt doet.
Het enige wat wij kunnen doen is lokale pellets kopen. Dus geen zware import merken die ze met boten vol importeren.
Tevens zijn er naalhout bomen gekweekt welke meer dan een meter per jaar kunnen groeien, de verwachting is zelfs dat deze nog harden kunnen groeien. Wil je Co2 verwijderen dan zullen we de wijken ook moeten vergroenen en o.a. grote zandvlaktes vruchtbaar moeten maken zoals bv JustDigIt doet.
Het enige wat wij kunnen doen is lokale pellets kopen. Dus geen zware import merken die ze met boten vol importeren.
Ik heb hem net binnen dus nee. En dat verhaal van houtafval heb ik ook gezien. Zoals je weet kun je met een camera alle kanten op, afhankelijk van het doel dat je wil bereiken. In Europa groeit de hoeveelheid bos met meer dan 4000 voetbalvelden per dag. Die paar pellets die we gebruiken, daar maak ik mij dus niet druk om. Wel de fijnstof uitstoot. Ik troost me met de gedachte wat mijn nieuwe pelletkachel een ouderwetse houtkachel vervangt.Yucon schreef op zondag 12 januari 2020 @ 22:17:
Degene die de houtafval reportage maakte, ging met het vliegtuig heen en weer over de oceaan. De brandstof die hij gebruikte, daarvan is niet helemaal bekend wanneer die op is. Honderd jaar, vijfhonderd jaar? Wel weten we "bij benadering" hoe lang het duurt voordat olie ontstaat: vermoedelijk ergens tussen de 1 en 20 miljoen jaar...
Maar nu worden pellets ook gebruikt voor het opwekken van elektriciteit. En daar gaan scheepsladingen aan pellets naar toe, omdat wij zo nodig allemaal "groene stroom" willen.
@bert pit lekker groen die stroom.... wij hebben een fijnstofmeter aan de pijp gehad. de hoogovens stoot meer uit (op 7 km afstand) dan mijn eigen pelletkachel. Hou nu ff op hoor. (niet jij maar algemeen)
Ik zie de vlammen liever thuis, dan dat ik met stroom verwarm uit een zogenaamde biomassa centrale.
(Op papier krijg ik alleen zon/wind energie voor de warmtepomp, geen idee wat er werkelijk uit het stopcontact komt)
(Op papier krijg ik alleen zon/wind energie voor de warmtepomp, geen idee wat er werkelijk uit het stopcontact komt)
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Dit dus. Sowieso zijn er dingen mogelijk als fijnstof filters. Overheid zou die gewoon moeten verplichten aan de fabrikanten. Dan blijft alleen nog wat uitstoot gassen over die "viezer" zijn dan bij het verbranden van gas. Maar ja, voor mij is het verschil tussen fossiel gas en "milieuvriendelijk" hout belangrijker dan een minimale hoeveelheid uitstoot.bert pit schreef op maandag 13 januari 2020 @ 12:19:
[...]
Ik heb hem net binnen dus nee. En dat verhaal van houtafval heb ik ook gezien. Zoals je weet kun je met een camera alle kanten op, afhankelijk van het doel dat je wil bereiken. In Europa groeit de hoeveelheid bos met meer dan 4000 voetbalvelden per dag. Die paar pellets die we gebruiken, daar maak ik mij dus niet druk om. Wel de fijnstof uitstoot. Ik troost me met de gedachte wat mijn nieuwe pelletkachel een ouderwetse houtkachel vervangt.
Degene die de houtafval reportage maakte, ging met het vliegtuig heen en weer over de oceaan. De brandstof die hij gebruikte, daarvan is niet helemaal bekend wanneer die op is. Honderd jaar, vijfhonderd jaar? Wel weten we "bij benadering" hoe lang het duurt voordat olie ontstaat: vermoedelijk ergens tussen de 1 en 20 miljoen jaar...
Maar nu worden pellets ook gebruikt voor het opwekken van elektriciteit. En daar gaan scheepsladingen aan pellets naar toe, omdat wij zo nodig allemaal "groene stroom" willen.
Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012
Nee ik heb net de installatie en ik denk zelf dat gas stoken een slecht idee is hout is en blijf oneindig te maken olie / gas is eindig. Ik heb zelf redelijk wat hout uit mijn tuin plus ik haal op uit de omgeving van mensen die het kwijt willen. Dat had anders afval hout geworden. Ik probeer wel de pellets lokaal te halen zoveel als kan (niet uit US of zo iets)Yucon schreef op zondag 12 januari 2020 @ 22:17:
Voor ons huis was de keuze of gas of pellets de alternatieven ging gewoon weg niet werken. Ons huis om te bouwen naar een veel betere isolatie (redelijk geisoleerd nu) en LTV is ook niet echt een optie.
Wat ik wel ga doen is een zonneboiler aansluiten op ons systeem zodat we in de zomer / voor en na jaar pellets kunnen uitsparen. Maar verder de komende 10-15 jaar gaan er gewoon pellets gebruikt worden tzt is er vast een betere oplossing maar voor nu zie ik ze nog niet komen. Dat is wel echt 100% CO2 neutraal.
Nou, mijn kachel heeft het nog geen jaar vol gehouden. Gloei bougie is stuk (wordt niet eens lauw), start niet meer.
Kan hem prima met een aanmaakblokje aanmaken als tijdelijke oplossing maar handig is anders.
Net garantieaanvraag ingediend bij QLima. Ben benieuwd.
Kan hem prima met een aanmaakblokje aanmaken als tijdelijke oplossing maar handig is anders.
Net garantieaanvraag ingediend bij QLima. Ben benieuwd.
@India Sierra is heel gewoon hoor. standaard misschien 500 starts of zo?
Hoelang is hij en met of zonder schroefdraad ?
Gewoon een quartz element er in. Wel even passende zoeken.
[ Voor 49% gewijzigd door Darkz0rs op 14-01-2020 13:49 ]
Geen idee wat de maten zijn, hij heeft nog garantie dus ik laat het eerst door Qlima afhandelenDarkz0rs schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 13:48:
@India Sierra is heel gewoon hoor. standaard misschien 500 starts of zo?
Maar inderdaad, 500 starts zal die wel gemaakt hebben ondertussen. Raar dat dat zo snel stuk gaat.
Keramische bougie keek ik inderdaad al naar maar goed, ik ga er (nog) niet aanzitten totdat ik wat van Qlima hoor
Tja, ik zou een quartz plaasten of door hun laten leveren. Theorie is het een slijtage onderdeel net als de remmen van een auto. Dus zou kunnen dat garantie geen optie is.India Sierra schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 13:58:
[...]
Geen idee wat de maten zijn, hij heeft nog garantie dus ik laat het eerst door Qlima afhandelen
Maar inderdaad, 500 starts zal die wel gemaakt hebben ondertussen. Raar dat dat zo snel stuk gaat.
Keramische bougie keek ik inderdaad al naar maar goed, ik ga er (nog) niet aanzitten totdat ik wat van Qlima hoor
Ja daarom wacht ik ook even af wat ze zeggen. Alsnog vind ik het raar dat er een onderdeel in zit wat bij normaal gebruik het niet lang volhoudDarkz0rs schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 14:00:
[...]
Tja, ik zou een quartz plaasten of door hun laten leveren. Theorie is het een slijtage onderdeel net als de remmen van een auto. Dus zou kunnen dat garantie geen optie is.

Edit: Lijkt me inderdaad niet dat ze dit vergoeden:
Straks even meten wat voor maat er in moet, heb deze op aliexpress gevonden. Stukje beter te betalen.. Kan ook niet veel kosten imhoDe garantie is niet van toepassing op onderdelen die aan normale slijtage onderhevig zijn
[ Voor 40% gewijzigd door India Sierra op 14-01-2020 16:22 ]
Uhmm wat je wil. Maar de link die ik gaf is incl 10 jaar garantie. Vind je dat ook op Ali?India Sierra schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 14:02:
[...]
Ja daarom wacht ik ook even af wat ze zeggen. Alsnog vind ik het raar dat er een onderdeel in zit wat bij normaal gebruik het niet lang volhoud
Edit: Lijkt me inderdaad niet dat ze dit vergoeden:
[...]
Straks even meten wat voor maat er in moet, heb deze op aliexpress gevonden. Stukje beter te betalen.. Kan ook niet veel kosten imho
Maar wat je wilt hoor 🤪
Die 10 jaar garantie had ik gemistDarkz0rs schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 16:37:
[...]
Uhmm wat je wil. Maar de link die ik gaf is incl 10 jaar garantie. Vind je dat ook op Ali?
Maar wat je wilt hoor 🤪
Ik zal vragen of deze ook past in een Qlima fiorina, lijkt veel op artel julia dus zou moeten kunnen lijkt me.
@India Sierra je moet hem even opmeten, en even de schroefdraad. Volgens mij is Qlima gewoon een AMG Julia copy.
Als ze er 10 jaar garante op geven, is de kan klein dat hij in 10 jaar stuk gaatDarkz0rs schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 16:37:
[...]
Uhmm wat je wil. Maar de link die ik gaf is incl 10 jaar garantie. Vind je dat ook op Ali?
Maar wat je wilt hoor 🤪
Ik ben nog niet bekend met die bougies (ik heb geen keramische maar hij is ook nog niet stuk) dus kan er verder nog weinig zinnigs over roepen.
Bij ali heb je een super kwaliteit en een hele hoop bagger probleem is eigenlijk dat je het verschil kan zien wat goed is en slecht is en prijs is zeker niet een manier om er achter te komen.
Ik zou voor de 10 jaar garantie ding gaan en als ik kan haal ik het liever uit nederland dan bij ali. Koop best wel dingen via ali alleen eigenlijk nooit electronica.
Ik zou voor de 10 jaar garantie ding gaan en als ik kan haal ik het liever uit nederland dan bij ali. Koop best wel dingen via ali alleen eigenlijk nooit electronica.
Lijkt mij een no-brainer. Maar goed als je liever een maand wacht op je spullen 😰
Probleem wat ik vaker heb met nederlandse webshops is dat ze letterlijk aliexpress troep verkopen / ik kan letterlijk hetzelfde product vinden op aliexpress voor 1/4 van de prijs. Dat schiet me soms wel eens in het verkeerde keelgat. Maar goed.
Net antwoord gehad van Qlima, service en garantie aan pelletkachels gaat via PSN. Dus daar heb ik maar een aanvraag ingediend met de opmerking of het onder garantie valt, anders kunnen ze het laten zitten. Ben benieuwd. Mocht het onder garantie vallen dan komen ze het maar fijn vervangen, kan ik de oude bougie opmeten om een nieuwe keramische te bestellen.
Net antwoord gehad van Qlima, service en garantie aan pelletkachels gaat via PSN. Dus daar heb ik maar een aanvraag ingediend met de opmerking of het onder garantie valt, anders kunnen ze het laten zitten. Ben benieuwd. Mocht het onder garantie vallen dan komen ze het maar fijn vervangen, kan ik de oude bougie opmeten om een nieuwe keramische te bestellen.
@India Sierra ik zou me dom houden en gewoon verwachten dat het garantie is. Het is geen draaiend artikel dus regular wear and tear zou je kunnen betwisten. 🤪
Precies, domme consument spelen en kijken hoe ver ik komDarkz0rs schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 12:34:
@India Sierra ik zou me dom houden en gewoon verwachten dat het garantie is. Het is geen draaiend artikel dus regular wear and tear zou je kunnen betwisten. 🤪
Daarnaast vind ik zelfs 1 jaar nog kort voor een gloeikaars. Vergeet niet dat he grootste deel vh jaar dat ding niet gebruikt word.Darkz0rs schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 12:34:
Eens, ik bedenk het niet he.Koffie schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 20:59:
[...]
Daarnaast vind ik zelfs 1 jaar nog kort voor een gloeikaars. Vergeet niet dat he grootste deel vh jaar dat ding niet gebruikt word.
Toenet gebeld door iemand van PSN, hij ging kijken of het onder garantie viel want dat was een twijfel geval, hij liet wat weten.
We gaan het zien, voorlopig maak ik de kachel aan met aanmaakblokjes, werkt ook
Handig is anders..
We gaan het zien, voorlopig maak ik de kachel aan met aanmaakblokjes, werkt ook
Toch eens ff gekeken: ik zit op 1906 starts met mijn eerste gloeipen nog steeds - niet keramisch.
Het werkt, maar daar is idd alles mee gezegd. Kom je 's ochtends in een koude woonkamerIndia Sierra schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 13:41:
Toenet gebeld door iemand van PSN, hij ging kijken of het onder garantie viel want dat was een twijfel geval, hij liet wat weten.
We gaan het zien, voorlopig maak ik de kachel aan met aanmaakblokjes, werkt ookHandig is anders..
Waarom denk je dat hij niet keramisch is?Koffie schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 19:48:
Toch eens ff gekeken: ik zit op 1906 starts met mijn eerste gloeipen nog steeds - niet keramisch
Gevraagd aan mijn leverancierDarkz0rs schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 20:37:
[...]
Waarom denk je dat hij niet keramisch is?
@Koffie mooi, ze gaan gemiddeld tussen 1 en 5 jaar mee. ik zou een staatslot halen :-)
@India Sierra hier is hij zelfs wat voordeliger https://pelletkachellemme.../keramische-gloeispiraal/
voordeel is trouwens wel dat hij geen 60 to 120 seconde nodig heeft om op te warmen. Bovendien word een keramische kaars binnen 10 seconden ruim 1000 graden (een traditionele komt tot 600 graden)
@India Sierra hier is hij zelfs wat voordeliger https://pelletkachellemme.../keramische-gloeispiraal/
voordeel is trouwens wel dat hij geen 60 to 120 seconde nodig heeft om op te warmen. Bovendien word een keramische kaars binnen 10 seconden ruim 1000 graden (een traditionele komt tot 600 graden)
[ Voor 32% gewijzigd door Darkz0rs op 17-01-2020 11:56 ]
Onze pelletkachel deden we om gisteravond uit zoals elke avond, (Artel moederhaard) en dan gaat de toevoer van pellets stoppen, de ventilator harder draaien en zo blaast hij, ik meen 10 minuten (om en nabij?), het vuurkorfje op van nog brandende deeltjes en tegen de tijd dat hij klaar is, is het vuurkorfje weer mooi leeg.
Nu heb ik geen settings aangepast recent, maar gisteravond hadden we de woonkamer flink stinken.
Na het schoonblazen (zijn protocol bij uit doen) waren er best nog enkele nog smeulende korreltjes in het as laatje terecht gekomen, waar ze flink door bleven roken, maar zodra de ventilator uit gaat, dan zoekt de rook de makkelijkste weg en dat is terug onze woonkamer in (vooral via de lucht aanvoer vanuit de woonkamer). Ik had het eerst niet door, totdat ik op de eerste verdieping het rook en naar beneden rende en letterlijk de voor/achterdeur tegen elkaar open heb gezet, want het stonk echt flink.
In 3,5 jaar tijd nog nooit eerder gehad en nu 2x achter elkaar (eergisteren lichtjes, rook ik ook wat, maar toen niet op geacteerd). Wat kan dit veroorzaken nu zo ineens?
Oplossing zou kunnen zijn om hem zachter uit te laten blazen en misschien langer, allemaal instelbaar....maar ik snap niet waarom dit nu ineens na 3.5 jaar tijd een issue geworden is.
Nu heb ik geen settings aangepast recent, maar gisteravond hadden we de woonkamer flink stinken.
Na het schoonblazen (zijn protocol bij uit doen) waren er best nog enkele nog smeulende korreltjes in het as laatje terecht gekomen, waar ze flink door bleven roken, maar zodra de ventilator uit gaat, dan zoekt de rook de makkelijkste weg en dat is terug onze woonkamer in (vooral via de lucht aanvoer vanuit de woonkamer). Ik had het eerst niet door, totdat ik op de eerste verdieping het rook en naar beneden rende en letterlijk de voor/achterdeur tegen elkaar open heb gezet, want het stonk echt flink.
In 3,5 jaar tijd nog nooit eerder gehad en nu 2x achter elkaar (eergisteren lichtjes, rook ik ook wat, maar toen niet op geacteerd). Wat kan dit veroorzaken nu zo ineens?
Oplossing zou kunnen zijn om hem zachter uit te laten blazen en misschien langer, allemaal instelbaar....maar ik snap niet waarom dit nu ineens na 3.5 jaar tijd een issue geworden is.
Hey @Nomad hoe ziet het geheel er totaal uit (ook je rookgasafvoer) Ben je onlangs wellicht andere pellets gaan gebruiken? Maar het klinkt alsof hij tekort terug koelt. 10 minuten terug koelen is anzich redelijk kort, tenzij je rookgasventilator bv 20 minuten na draait. Echter zal dit niet "anders had je geen rook in huis".
Mijn vermoedens zeggen iets over je rookgasafvoer. Tekort, verstopt, tstuk vervuilt... etc etc.
Mijn vermoedens zeggen iets over je rookgasafvoer. Tekort, verstopt, tstuk vervuilt... etc etc.
Rookgasafvoer zit aan de achterkant, is totaal 15cm horizontaal (inclusief zijn eigen pijpje van de kachel zelf), dan T-stuk met verticaal vervolgens 2,20m naar boven, met dakdoorvoer, deze situatie en ook deze leverancier/materiaal:Darkz0rs schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 13:14:
Hey @Nomad hoe ziet het geheel er totaal uit (ook je rookgasafvoer) Ben je onlangs wellicht andere pellets gaan gebruiken? Maar het klinkt alsof hij tekort terug koelt. 10 minuten terug koelen is anzich redelijk kort, tenzij je rookgasventilator bv 20 minuten na draait. Echter zal dit niet "anders had je geen rook in huis".
https://www.rrpelletkache...r-methode-3-plat-dak.html.
Kachel is 4 weken geleden schoon gemaakt en sindsdien brand hij heel mooi schoon (weinig tot geen aanslag op raam). Ik heb de verbranding iets armer gezet (minder korrel toevoer), maar ook dat is al voor de schoonmaak van de kachel en zo'n 6 weken geleden.
Ik ga voor de zekerheid alle afvoer/rookgas toch nog 1x bij langs, want een verstopping of obstructie lijkt toch echt het meest logisch. Die misschien geen obstakel vormt met kachel aan, maar bij uitblazen net teveel in de weg zit.
@Nomad ik acht de kans ook groot dat je tegendruk heb in je schoorsteen. Dat is bij zo'n klein schoorsteentje niet ongebruikelijk. Ik denk zelfs dat je het nakoelen wat langer moet zetten. Welk exacte model kachel heb je van onze Tolbertse vrinden.
De harde wind van afgelopen dagen kan misschien ook teveel tegendruk gegeven hebben, of is dat eigenlijk alleen bij een afvoerpijp die horizontaal eindigt op een gevel?Darkz0rs schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 13:40:
@Nomad ik acht de kans ook groot dat je tegendruk heb in je schoorsteen. Dat is bij zo'n klein schoorsteentje niet ongebruikelijk. Ik denk zelfs dat je het nakoelen wat langer moet zetten. Welk exacte model kachel heb je van onze Tolbertse vrinden.
Ik heb deze kachel:
https://www.rrpelletkache...achel-cv-15-kw-zwart.html
Het nakoelen kan ik prima langer zetten, al maakt hij dan natuurlijk relatief veel lawaai, dus het is jammer, maar als het niet anders is, dan uiteraard een prima oplossing.
@Darkz0rs De Mondena wat ik heb doet hier ook 10 minuten over. En dan is ook gewoon alles in de brander ruimte uit.
Ik ben stiekem ook al rond aan het kijken naar een nieuwe kachel (Norma of een ander model wat stil en gesloten is) maar ik vind het schandalig hoe weinig sites de subsidie regeling hebben aangepast (zeg maar geen). Allemaal nog vol trots 500 euro subsidie met de meldcode erbij 
Had gehoopt dat de prijzen van de kachels wat lager werden nu de subsidie is gestopt maar daar is nog niks van te merken
Edit: Bold statement over de Artel Norma van een verkoper:
Had gehoopt dat de prijzen van de kachels wat lager werden nu de subsidie is gestopt maar daar is nog niks van te merken

Edit: Bold statement over de Artel Norma van een verkoper:
@Darkz0rs is de norma echt zo stil? Kan me haast niet voorstellen dat hij stiller is dan een houtkachel (waar voor zo ver ik weet geen geluid vanaf komt)Door de laatste technische update draait de pellet aanvoer motor constant, in plaats van gepulseerd. De draaisnelheid is traploos te regelen waardoor de pellet aanvoer juist gedoseerd wordt. Dit maakt dat de Norma zeer zuinig en bijna geluidloos en stiller dan een houtkachel. De moderne techniek haalt ruimschoots de houtkachel in.
[ Voor 41% gewijzigd door India Sierra op 17-01-2020 14:55 ]
Ik verwacht dat dit marginaal is eerlijk gezegd. Je kunt ook veel tweaken aan je kachel om hem stiller te krijgen. Alleen het koelen blijft een drama in mijn ogen.India Sierra schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 14:38:
Ik ben stiekem ook al rond aan het kijken naar een nieuwe kachel (Norma of een ander model wat stil en gesloten is) maar ik vind het schandalig hoe weinig sites de subsidie regeling hebben aangepast (zeg maar geen). Allemaal nog vol trots 500 euro subsidie met de meldcode erbij
Nee de norma is niet stiller dan een houtkachel. De norma heeft nogsteeds ventilatoren. Maar in modulatie hoor je hem praktisch niet. Je hoort nogsteeds pellets vallen. En bij het uitgaan blaast hij 5 minuten vol. En dan hoor je hem 20 minuten na zoemen. Dit is in vergelijking met mijn julia echt geen herrie.
De quote dat hij stiller is is naar mijn weten gebaseerd op het feit dat haard houd fors knispert, en dat de trek een zuigend geluid geeft. Dit is dB technisch luider dan de norma in Modulatie.
[ Voor 26% gewijzigd door Darkz0rs op 17-01-2020 15:02 ]
Ik heb ook al nagedacht om met Noctua fans ofzo iets te maken voor de kamerventilator, moet te doen zijn. Alleen moet er dan iets van een arduino of iets bij die het 230V signaal vertaald naar een 12V PWM signaal afhankelijk van hoe de kachel de ventilator snelheid regelt. Misschien leuk projectje voor de zomer
@India Sierra Ja of centrifugaal, ik denk dat het iets makkelijker is. Ook kan je de pelletmotor vervangen voor een contineu model. Nadeel je moet ook je computer vervangen.
Ik heb het bovenstaande gelezen over naloop en rook.
Maar wat als de stroom uitvalt wat dan .
Je hebt dan ook geen ventilator .
Pelletmotor is (momenteel) niet echt het geluid bij mij. Je hoort hem wel maar het irritante gefluit van de kamerventilator is vele malen luider.Darkz0rs schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 15:35:
@India Sierra Ja of centrifugaal, ik denk dat het iets makkelijker is. Ook kan je de pelletmotor vervangen voor een contineu model. Nadeel je moet ook je computer vervangen.
Qua ventilator heb ik er idd nog niet echt over nagedacht. Misschien ga ik het een en ander meten als de kachel toch uit elkaar moet voor de nieuwe bougie + dan doe ik direct servic
Als de kachel weer stroom krijgt gaat hij direct zijn stop programma doen + error melding.Camperdak schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 15:42:
En als het goed is heb je ook een natuurlijke trek. Die is natuurlijk niet zo sterk als de ventilator maar toch.
[ Voor 26% gewijzigd door India Sierra op 17-01-2020 15:45 ]
Rookkanaal in de vrijeuitmonding. Dan is er voldoende trek. Ik heb weleens in een vergeten moment de aardlek omgehaald. Geen probleem hier.Camperdak schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 15:42:
Voor een volgende keer: (let op: deze truuk werkt bij mijn kachel mar ik weet niet 100% zeker of die ook bij jouw werkt) zet je kachel aan en direct daarna weer uit. Hij zal dan zijn cyclus nog een keer doorlopen.Nomad schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 12:29:
Onze pelletkachel deden we om gisteravond uit zoals elke avond, (Artel moederhaard) en dan gaat de toevoer van pellets stoppen, de ventilator harder draaien en zo blaast hij, ik meen 10 minuten (om en nabij?), het vuurkorfje op van nog brandende deeltjes en tegen de tijd dat hij klaar is, is het vuurkorfje weer mooi leeg.
Het menu is wel te doorgronden samen met het boekje, dus als ik blijkbaar langer moet koelen/afblazen, dan kan ik het in 1 minuutje wel zo ingesteld krijgen dat hij dat altijd zal doen. Onhandige is, het korreltje waait dus uit de brandkorf terwijl die nog smeult en komt terecht in de asla...waar die nog mooi 10 minuten na zit te smeulen en te stinken...ik kan hem daar niet actief uit blazen als het ware, dus dan moet ik gewoon de "afzuiging" als het ware 10 minuten langer aanhouden puur voor die verrekte korrel in de as la....die helaas wel gigantisch meurt als die zijn kansje krijgtKoffie schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 16:55:
[...]
Voor een volgende keer: (let op: deze truuk werkt bij mijn kachel mar ik weet niet 100% zeker of die ook bij jouw werkt) zet je kachel aan en direct daarna weer uit. Hij zal dan zijn cyclus nog een keer doorlopen.
@Nomad iets je minder hard blazen? Waardoor het propje opbrand in de bak... En dan verwaait.
Even een berichtje om dit topic te volgen. Ik heb sinds november een MCZ Ego Hydro. Ik heb 10 januari de gaskraan dichtgedraaid en verwarm nu mijn houten jaren '30 woning met de kachel. 's Ochtends brandt hij anderhalf uur, en 's avonds gaat hij om 17:30 aan, tot een uur of tien. Dan heb ik nog genoeg warmte om 's nachts twee keer het buffervat rond te pompen om het huis niet onder de 16 graden te laten komen. En de volgende dag begint het rondje opnieuw.
Mijn cv-ketel, plus alle gasleidingen en de meter, zijn twee jaar oud, dus de ketel kan nog voor een knappe prijs op Mp. Ik had mezelf voorgenomen komend jaar van het gas af te gaan, maar het is net als met zonnepanelen. Ieder moment dat je het niet doet, verlies je onnodig geld. Dus die stap heb ik maar gewoon gezet. Ik stook een zak Plospan per twee dagen, vanwege het NTA8080 keurmerk. Er zijn veel sjoemelaars in het pelletwereldje, en de keus voor Plospan, was eentje vanwege het milieu. Bomen groeien terug, (geen discussie graag over hoe snel en hoeveel) maar olie en gas krijgen we nooit meer.
Ik zie een boel zin en onzin voorbijkomen, en ik heb in drie dagen alle 155 pagina's gelezen en ga dit blijven volgen. Superleuk!
Mijn cv-ketel, plus alle gasleidingen en de meter, zijn twee jaar oud, dus de ketel kan nog voor een knappe prijs op Mp. Ik had mezelf voorgenomen komend jaar van het gas af te gaan, maar het is net als met zonnepanelen. Ieder moment dat je het niet doet, verlies je onnodig geld. Dus die stap heb ik maar gewoon gezet. Ik stook een zak Plospan per twee dagen, vanwege het NTA8080 keurmerk. Er zijn veel sjoemelaars in het pelletwereldje, en de keus voor Plospan, was eentje vanwege het milieu. Bomen groeien terug, (geen discussie graag over hoe snel en hoeveel) maar olie en gas krijgen we nooit meer.
Ik zie een boel zin en onzin voorbijkomen, en ik heb in drie dagen alle 155 pagina's gelezen en ga dit blijven volgen. Superleuk!
Misschien even kijken of deurtje goed sluit?Nomad schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 17:09:
[...]
Het menu is wel te doorgronden samen met het boekje, dus als ik blijkbaar langer moet koelen/afblazen, dan kan ik het in 1 minuutje wel zo ingesteld krijgen dat hij dat altijd zal doen. Onhandige is, het korreltje waait dus uit de brandkorf terwijl die nog smeult en komt terecht in de asla...waar die nog mooi 10 minuten na zit te smeulen en te stinken...ik kan hem daar niet actief uit blazen als het ware, dus dan moet ik gewoon de "afzuiging" als het ware 10 minuten langer aanhouden puur voor die verrekte korrel in de as la....die helaas wel gigantisch meurt als die zijn kansje krijgt
Of aan de aanzuig buis een slang te maken naar kruipruimte of buiten.....
1 PVoutput . Dongen NB
De rook kwam voornamelijk uit de lucht aanvoer. Aldus Nomad. Maar externe aanvoer is nooit verkeerd.reneeke1970 schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 11:14:
[...]
Misschien even kijken of deurtje goed sluit?
Of aan de aanzuig buis een slang te maken naar kruipruimte of buiten.....
1 zak (10kg?) per 2 dagen voor een heel huis?Knapestaart schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 21:20:
Even een berichtje om dit topic te volgen. Ik heb sinds november een MCZ Ego Hydro. Ik heb 10 januari de gaskraan dichtgedraaid en verwarm nu mijn houten jaren '30 woning met de kachel. 's Ochtends brandt hij anderhalf uur, en 's avonds gaat hij om 17:30 aan, tot een uur of tien. Dan heb ik nog genoeg warmte om 's nachts twee keer het buffervat rond te pompen om het huis niet onder de 16 graden te laten komen. En de volgende dag begint het rondje opnieuw.
Ik doe 2 dagen met 15kg voor alleen mijn woonkamer
~45m2, niet super geisoleerd (nog niet)
Ik doe voor mijn huis ongeveer 20-25 kilo per dag. (koude dagen natuurlijk) 32kw pellet CV met buffer vat 1000l. huis van 160m2 D label. Best netjes voor een 110 jaar oud huis.
[ Voor 22% gewijzigd door MeZZiN op 20-01-2020 13:25 ]
Als het goed is ontvang ik morgen de keramische gloeibougie. Is het nog aan te raden de pellet toevoer omhoog te gooien in startup fase of kan ik dat beter hetzelfde houden?
Nee alles hetzelfde houden.India Sierra schreef op maandag 20 januari 2020 @ 13:28:
Als het goed is ontvang ik morgen de keramische gloeibougie. Is het nog aan te raden de pellet toevoer omhoog te gooien in startup fase of kan ik dat beter hetzelfde houden?
Thanks.
Morgen als de bougie binnen is geef ik de kachel meteen zijn grote schoonmaak, hij schoot zaterdag in "Serv" dus maar ff gereset gezien dat ding toch uit elkaar moet voor de bougie te vervangen.
ps: weet iemand of je bij een Julia achtige controller (3 knops) het aantal starts kan bekijken?
Vergeet je schoorsteen niet te vegen.India Sierra schreef op maandag 20 januari 2020 @ 14:09:
[...]
Thanks.
Morgen als de bougie binnen is geef ik de kachel meteen zijn grote schoonmaak, hij schoot zaterdag in "Serv" dus maar ff gereset gezien dat ding toch uit elkaar moet voor de bougie te vervangen.
ps: weet iemand of je bij een Julia achtige controller (3 knops) het aantal starts kan bekijken?
Wilde inderdaad een schoorsteenveger laten komen binnenkort
Volgens mij is mijn schoorsteen ook vrij vuil van de binnenkant omdat ik hem concentrisch heb aangesloten (condens voordat alles op temperatuur is) maar heb ook geen vergelijkingsmateriaal. Zit iig wat zwarte aanslag aan de binnenkant. Overigens vind ik 39,50 voor een schoorsteenveger geen geld (prijs bij de eerste beste die ik tegen kwam).
[ Voor 42% gewijzigd door India Sierra op 20-01-2020 15:42 ]
Uhmm Je heb een open toestel, het zou gek zijn als je condens heb, Dit gebeurt normaal als je warmtewisselaar heb die in de 98% regionen zit. condens is een te koude rookgas, of een niet inpandig rookkanaal.India Sierra schreef op maandag 20 januari 2020 @ 14:54:
[...]
Wilde inderdaad een schoorsteenveger laten komen binnenkort
Volgens mij is mijn schoorsteen ook vrij vuil van de binnenkant omdat ik hem concentrisch heb aangesloten (condens voordat alles op temperatuur is) maar heb ook geen vergelijkingsmateriaal. Zit iig wat zwarte aanslag aan de binnenkant. Overigens vind ik 39,50 voor een schoorsteenveger geen geld (prijs bij de eerste beste die ik tegen kwam).
Condens doet een teer achtige laag aanleggen, en als het heel veel is dan heb je een condens potje vol smeersel. Een droge buis en stof in je condens dop is een mooie verbranding.
schoorsteenvegen doe ik lekker zelf
[ Voor 10% gewijzigd door Darkz0rs op 20-01-2020 17:28 ]
Omdat mijn kachel concentrisch is aangesloten koelt de buitenkant van de rookgasafvoer wat af, vooral tijdens het opwarmen van het hele systeem. Kan me voorstellen, ook gezien de lengte van de hele afvoer, dat er toch wat condensatie optreedt. Heb het nooit gecontroleerd echter (geen idee hoe je dat zou moeten doen).Darkz0rs schreef op maandag 20 januari 2020 @ 17:22:
[...]
Uhmm Je heb een open toestel, het zou gek zijn als je condens heb, Dit gebeurt normaal als je warmtewisselaar heb die in de 98% regionen zit. condens is een te koude rookgas, of een niet inpandig rookkanaal.
schoorsteenvegen doe ik lekker zelf
Edit: Een paar weken terug heb ik nog proberen te kijken hoe de "rook" er uit ziet uit de pijp (lastig te zien s'avonds) en het zag er voor zo ver ik kon zien uit alsof het een CV ketel was (kwam minder rook / condens uit dan de ketel van de buren die aan stond, maar die is ook zeer slecht afgesteld
[ Voor 18% gewijzigd door India Sierra op 20-01-2020 17:29 ]
En dan?
Heb hem vorige week gecheckt, zat wat roet in etc maar geen water.
Edit: Ah ik zie nu je edit. Is idd droge stof
[ Voor 9% gewijzigd door India Sierra op 20-01-2020 17:52 ]
@India Sierra ik ga me naam veranderen. PelletMaster 🤣😂😅
@Darkz0rs hahaha
Wel een vraagje. Je zegt dat je zelf je schoorsteen doet vegen.
Hoe zit dat met verzekering etc? En is dat veel werk of is het gewoon een ding door je buizen heen trekken en dat is het? Ik kom vrij makkelijk bovenop mijn dak namelijk en zo een setje kost niet zo veel.
Hoe zit dat met verzekering etc? En is dat veel werk of is het gewoon een ding door je buizen heen trekken en dat is het? Ik kom vrij makkelijk bovenop mijn dak namelijk en zo een setje kost niet zo veel.
Voor 4 tientjes zou ik mijn handen niet vuil maken en het lekker aan die veger over laten jaIndia Sierra schreef op maandag 20 januari 2020 @ 14:54:
[...]
Overigens vind ik 39,50 voor een schoorsteenveger geen geld (prijs bij de eerste beste die ik tegen kwam).
Wie eist die bewijst. Dus als de verzekering vind dat een brand door een vuil rookkanaal komt EN voorkomen had kunnen worden : dan mogen ze dat aantonen.India Sierra schreef op maandag 20 januari 2020 @ 17:58:
@Darkz0rs hahaha
Inmiddels zijn er goede goedkope setjes voor zelf vegen van binnenuit door middel van flexibele stukken in je pijp stoppen en vervolgens met een accuboormachine ronddraaien.
[ Voor 53% gewijzigd door Koffie op 20-01-2020 18:38 ]
Je dient bewijs te hebben van het vegen, mijn vrouw maakt dus een foto collage. Ik haal de stand buis weg en dan doe ik me borstel in de buis. Ik doe dan een klein gaatje knippen boven in een vuilnis zak. Daar steek ik de steel van de vergeet door. De zak maak ik dan vast met een bandje aan de buis. En vegen maar tot ik niks meer hoor vallen.India Sierra schreef op maandag 20 januari 2020 @ 17:58:
@Darkz0rs hahaha
Niks op het dak dus😅. Ik veeg ongeveer 2x per jaar.
Wanneer zet je er 1 hier neer?Racer89 schreef op maandag 20 januari 2020 @ 18:06:
@Darkz0rs / AkA PelletMaster wanneer ga je je verdiepen in Mondena kachels ?![]()
Ja, buffervat van 400 liter. 's Ochtends brandt hij anderhalf uur, en 's avonds 7 uurtjes ongeveer. Ik stook Plospan van 14 kg. de zak.India Sierra schreef op maandag 20 januari 2020 @ 12:26:
1 zak (10kg?) per 2 dagen voor een heel huis?
M'n huis is 79m2, en 250m3. Ik ben geen koukleum, dus als het te lang 21 graden is, zet ik 'm uit.
Ik laat het 1 keer per jaar doen door onze lokale schoorsteen veger kost 50 euro en straks mag hij mijn pellet CV ook nog doen 75 euro totaal en klaar 0 werk aan
heb genoeg te doen. Maar snap dat je het zelf doet het is ook een werkje van niets.
Subsidie is op
Net fout melding dat hij geen ontsteking heeft. Hele bakje tot aan de rand vol met pellets. Na legen starte hij wel gewoon.
Vaak slechte verluchting (incident) of afstervende gloei kaars.Racer89 schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 17:07:
[...]
Subsidie is op
Net fout melding dat hij geen ontsteking heeft. Hele bakje tot aan de rand vol met pellets. Na legen starte hij wel gewoon.
Uhmm... Een veegset uit losse delen met een kunstof borstel (geen metaal). Die delen schroef je gewoon in elkaar. Zoiets: https://www.werkenmetmerk...eenveegset_200_mm/p/58221Possible schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 20:07:
@Darkz0rs wat voor setje gebruik je precies? Klinkt leuk namelijk als je het gewoon vanaf de onderkant kan doen!
[ Voor 11% gewijzigd door Darkz0rs op 21-01-2020 20:23 ]
Het was een voorbeeld. Ik heb er destijds wel 1 op maat geknipt. Van 100 naar 90 of zo. Weet het niet precies meer.Racer89 schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 21:09:
Dat is wel handig. Past die ook in een 80 mm buis? Omdat erbij staat 200 mm
Dat zou ook idd kunnen. Heb jij eentje van nylon en zijn deze hard of zacht?Darkz0rs schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 07:41:
[...]
Het was een voorbeeld. Ik heb er destijds wel 1 op maat geknipt. Van 100 naar 90 of zo. Weet het niet precies meer.
@Racer89 het is idd nylon, dit is vrij stug. Ik heb een flexibele pijp in me schoorsteen. Er werd mij verteld dan geen metalen borstel te gebruiken ivm beschadigen van de pijp.
@Darkz0rs daar was ik ook aan het denken. Met een metalen borstel beschadig je die dubbelwandige buis.
Vandaar mijn vraag
Vandaar mijn vraag
Gisteravond de gloei bougie vervangen voor een keramische. Ging best prima, alleen kreeg ik de motor voor de wormaandrijving niet makkelijk los, uiteindelijk gelukt met een slagschroevendraaier 
Direct ook service gedaan (schoot hij vorige week ook nog eens in). Bizar hoe veel as er achter de extra panelen uit kwam, snap niet dat dat zo gemaakt is.
Werkt weer als een tierelier
Direct ook service gedaan (schoot hij vorige week ook nog eens in). Bizar hoe veel as er achter de extra panelen uit kwam, snap niet dat dat zo gemaakt is.
kijk is even ... klusje geklaard. doe je niet vergeten je tellers te nullen :-)India Sierra schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 12:34:
Gisteravond de gloei bougie vervangen voor een keramische. Ging best prima, alleen kreeg ik de motor voor de wormaandrijving niet makkelijk los, uiteindelijk gelukt met een slagschroevendraaier
Al gedaan vorige week omdat hij niet wilde starten omdat hij service wildeDarkz0rs schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 13:17:
[...]
kijk is even ... klusje geklaard. doe je niet vergeten je tellers te nullen :-)
Wilde het combineren met de gloei bougie vervangen en hij brandde nog prima dus heb hem toen gewoon gereset. Weekje gaat het verschil ook niet maken
Kachel start niet meer omdat je door je service interval heen bent ? dat is gek. Dat betekend dat hij accuut stopt. En als je extern een monteur laat komen die pas over 3 weken tijd heeft je 3 weken je kachel niet kan gebruiken.India Sierra schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 13:27:
[...]
Al gedaan vorige week omdat hij niet wilde starten omdat hij service wilde![]()
Wilde het combineren met de gloei bougie vervangen en hij brandde nog prima dus heb hem toen gewoon gereset. Weekje gaat het verschil ook niet maken
Dat is best bijzonder
Ik twijfel nu aan mezelf of hij echt niet meer startte of dat ik hem gewoon direct heb gereset toen hij die melding gafDarkz0rs schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 16:03:
[...]
Kachel start niet meer omdat je door je service interval heen bent ? dat is gek. Dat betekend dat hij accuut stopt. En als je extern een monteur laat komen die pas over 3 weken tijd heeft je 3 weken je kachel niet kan gebruiken.
Dat is best bijzonder

Misschien dat ik het volgende winter weer merk mocht ik dan nog geen nieuwe hebben gekocht