TNW schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 22:26:
[...]
Zal vast eerder in dit lange topic gezegd zijn, maar toch:
Wat betekenen afspraken tegen "nucleair terrorisme" als er partijen aan de NSS meedoen die zelf decennia een nucleair zwaard van Damocles boven de wereld hebben laten hangen en nog steeds vele, vele kernkoppen in voorraad hebben?
Het gaat daar totaal niet over hier. Juist kernwapens hebben de afgelopen 60 jaar voor relatieve vrede gezorgd doordat een oorlog compleet zinloos is. Maar MAD werkt niet bij een terrorist die of geen thuisbasis heeft om terug te nuken, of het gewoon geen drol uitmaakt.
Jouw idee van splijtstoffen collectiviseren is compleet onrealistisch. Als eerste zet dat de deur open voor wat gigantische conventionele oorlogen. Momenteel, zelfs met Oekraïne, is dat niet aan de orde omdat het sowieso geen optie is, vanwege kernwapens. Maar een koude oorlog zonder kernwapens? Die was direct een hete oorlog geworden. India vs Pakistan? Complete oorlog ipv wat grensschermutselingen.
Dan heb je zelfs als je het zou willen het probleem van controle. Hoe wil jij controleren dat ze niet ergens toch aan kernwapens werken? Met zijn allen inspecteurs in een Iran gooien is twijfelachtig of dat werkt, maar nu moet je dat bij elke supermacht gaan doen?
En als laatste, dan heb je ze erop gepakt, en dan? Massale conventionele oorlog wat jij voorstelt? Daar zit jij op te wachten? Een China/Rusland/VS tegen de rest van de wereld? Uberhaupt in het geval van tegen China, en vooral de VS, is het de vraag of de rest van de wereld dat kan winnen. En al helemaal voordat kernwapens klaar zijn. Maar sowieso zal het dodental gigantisch zijn. En allemaal terwijl we nu in relatieve vrede leven.
Nee laat degene die ze nu hebben lekker die dingen hebben, maar zorg dat terroristen ze niet krijgen.
Willen we nou alweer het braafste jongetje van de klas zijn?
Zinvolle kritiek? Prima. Je afvragen waarom Obama nou per sé daarheen moet gaan? Doe ik ook. Maar dat 'braafste jongetje van de klas' gezeik is toch saai. Misschien moeten we maar gewoon staatsschuld laten exploderen, alle internationale instanties uitzetten, etc. Dan zijn we immers zo leuk rebels...
En om nog maar een reden te geven waarom het in Den Haag moet gebeuren:
http://nostisia.com/nieuw...rlijks-21-miljard-euro-op. Dat lijkt me toch 2 miljard goede redenen, en daar komt nog bovenop dat het Nederland simpelweg meer aanzien oplevert, wat stom klinkt, maar in de praktijk toch heel handig kan zijn.
En ja, ik weet dat dat in het algemeen over die organisaties gaat en niet enkel de NSS. Maar je kan niet gaan cherrypicken dat je enkel het gedeelte wilt wat je geld oplevert, en als het een keer wat kost dat het dan maar in de woestijn gehouden moet worden.
Disclaimer: Ook ik vind sommige dingen overdreven, en zou zeggen dat die wel wat minder kunnen.