-De AI is waardeloos. Op normal past de AI haar divisies tot 1940 aan door een infanteriebataljon toe te voegen. Dat heb ik nu al met meerdere AI divisies van verschillende landen gezien. Ik kom met mijn Duitsland aanzetten met divisies met 3x3 infanterie, 3x artillerie, recon, field hospital, engineers en antitank en daar heb ik er tegen 1940 100+ van. Daarnaast ook nog een paar tankdivisies met middelzware tanks, mobiele artillerie en motoriseerde infanterie voor doorbraken. Totale slachting is het.
Misschien niet zozeer AI, maar eerder balans, je hebt immers land xp nodig om aanpassingen te maken en als Duitsland heb je die snel te pakken (heb ik in m'n Japan game ook). Kleine(re) democratische landen komen lastig aan die ervaring in het begin van de game. Die krijgen de ervaring pas na start WW2. Als je tot 1940 hebt gespeeld heb je nog niet eens het hoogtepunt van het Duitse leger bereikt (historisch gezien), dus is het logisch dat je tot die tijd over iedereen heen walst en dat de geallieerden nog geen grote aanpassingen hebben gemaakt (of goede weerstand geboden). Duitsland begon de strijd pas te verliezen in/na 1942, daarvoor was het in alle opzichten oppermachtig t.o.v. de tegenstanders.
Beide keren de Spaanse burgeroorlog uitgevochten en daar zie je hoe dom de beslissingen van de AI zijn. Vorm een f*cking frontlinie en leger niet je halve leger in steden aan de andere kant van het land terwijl alleen nog Barcelona moet vallen. De tweede keer raakte door de stupiditeit van de AI mijn vrijwilligers bestaande uit 3 panzerdivisies omsingeld en de AI deed niks behalve dat de Italiaanse vrijwilligers zich ook lieten omsingelen...
Er werd niet eens een frontlinie gevormd en Zaragoza viel in Republikeinse handen terwijl mijn tanks werden afgeslacht door eindeloze hordes Spaanse infanterie. De units delete ik maar zodat ik nog 25% van het materieel terugkreeg en een jaar later keek ik weer naar Spanje en toen waren de nationalisten aan het verliezen terwijl ik ze met die tanks die ik nu kwijt was tot de hoek rond Barcelona had gevochten. Ik mocht nu vijf divisies sturen en dat werden vijf infanterie en ik heb het halve Republikeinse leger er genadeloos mee gesloopt.
Ik heb zelf nog niet veel vreemde dingen meegemaakt met de AI, maar net als bij de vorige versies van HoI is het wel aan te raden om bij de les te blijven. De AI van de battleplanner is vooral bedoeld om grote groepen divisies te managen. Een beetje microën door handmatig je divisies bij te sturen om een omsingeling te voorkomen is nog wel noodzakelijk. Paradox heeft daar ook nooit iets anders beweert...
Een andere leuke was de eerste ronde waar GB steeds marine-invasies uitvoerde bij Wilhelmshaven. Frankrijk zat in de geallieerde met GB maar verklaarde mij niet de oorlog dus ik had geen continentale vijanden. Binnen no time 250k Britten dood voor een paar duizend verliezen. Ik verloor 50K tegen Polen en dat gevecht heb ik 100% de AI laten doen.
Dat de AI nog wel wat getweaked mag worden is wel duidelijk, maar deze is wel echt stukken beter dan HoI3 waar ik zelden of nooit naval invasions zag...
-Dan het battlesysteem. Oh wat irritant is dat. Nee, je kan niet een leger van 20 divisies zowel NL, BE als LUX laten verdedigen met de frontlinie knop. Het mag maar voor een land. Nee, de planner voor offensieven trekt geen lijn waar je eenheden zijn maar op een totaal willekeurige plaats waardoor je geen doorbraak en omsingeling kan plannen maar een frontale grindfest wat dat was de Duitse manier van oorlogvoering tijdens WO2. De lijn der opmars verplaatsen is ronduit waardeloos omdat dat kloteding niet doet wat je wilt. Laat me nou gewoon mijn eigen lijnen maken en zelf bepalen hoe in troepenconcentraties verdeel en hoe ik aanval en dan met enig gemak. Ik wil niet tien kleine legers langs de Poolse grens moeten plaatsen met elk twee provinciën en een eigen operatieplan. Ik wil een legerplan kunnen opstellen waar elke provincie een korps heeft en waar alleen de tankdivisies de aanval beginnen en de infanterie volgt en de omsingeling voltooid. Dat kan met de hand maar dat is ook bloedirritant omdat divisies de helft van de tijd teruglopen naar een frontlinie waar er al drie divisies zitten en dan moet je die weer opheffen en opnieuw vormen.
Dit is allemaal echt goed aan te passen. Je kunt de frontlinie handmatig trekken en/of aanpassen. Zo kun je hem dus verlengen of juist verkorten (alt-rightclick, dan krijg je van die bolletjes op de uiteinden van je linies die je dan kan aanpassen). Daarmee kun je dus ook apart een smalle frontlinie maken voor bijvoorbeeld een panzerdivisie en deze op een smal doel afsturen voor een grove omsingeling. Het is mij wel gewoon gelukt. Wel je oog er op houden en handmatig bijsturen, maar grofweg werkt het prima. Je kunt ook binnen het leger divisies verschillende orders geven door meerdere "offensive lines" aan te maken. Je kunt dan apart divisies toevoegen aan deze lijnen (selecteer de divisies met shift-leftclick in je army overzicht en dan control-leftclick op de offensive line). In de pijlen staat dan aangegeven welk leger met hoeveel divisies de lijn volgt. Voor het afronden van een verovering kun je dan de orders schrappen en de "garrison" order gebruiken, dan vallen ze automatisch de rest van het gebied aan zonder specifieke frontlinies, heel handig.
-Daarbij aansluitend mist deze game echt een commandostructuur. Elke divisie zijn eigen generaal selecteren kan mij niks schelen, dat is onnodig. Voor legerkorpsen geld hetzelfde maar die zou ik wel willen kunnen maken. Gewoon twee of drie divisies binden aan elkaar zodat ze op dezelfde bij elkaar provincie blijven. Hier vervolgens bepaalde eenheden zoals zware korpsartillerie aan verbinden in plaats van dat je 72 "artillerie" aan je divisie hangt.
-Dan artillerie zelf. Het ene stuk is het andere niet en hier mist deze game gewoon enorm veel diepgang. De verschillen tussen de Sovjets hun divisies en bijvoorbeeld Duitse was enorm. Sovjetdivisies hadden weinig artillerie en waren voor vuursteun afhankelijk van korps en leger eenheden die alleen beschikbaar waren bij een offensief. Duitse divisies hadden veel artillerie in de divisie en weinig op hogere niveau's. Daarnaast verschilde de kalibers behoorlijk. Duitse 10,5cm en 15cm vs Sovjet 76.2mm en 122mm in divisies. Dat is niet gesimuleerd. Artillerie is het belangrijkste wapen voor de legers uit deze periode en je zit vast aan generieke artillerie 1 en artillerie 2. Elk leger is zo hetzelfde en meer artillerie toevoegen aan je divisies betekent dat je wint. Aangezien de AI hersendood is win je zo altijd.
Mwoah, korps-materieel zou aardig zijn, maar ik mis het niet. Ik zie de support battalions meer als algemene middelen. Met name de ART/AT/AA componenten. Ik geloof dat een support battalion maar 12 stukken toevoegt terwijl een volledig battalion er 36 bevat. Verder is het een opzettelijke keuze om de artillerie niet te specificeren. Je produceert "artillerie niveau X" en niet "howitzer type X", "mortier type Y" net als dat je niet alle losse onderdelen van de infanterie produceert, zou wat zijn als je "Garand M1 mk 2", "Thomson", "pistool", "granaat" etc. moet gaan maken.
Op zich zou het wel aardig zijn als je voor deze onderdelen ook varianten zou kunnen maken (heb ik voor arty nog niet gecheckt). Algemeen gezien vind ik de keuze voor de vanilla game prima zo. De complexiteit die je vraagt is echt meer iets voor de hardcore crowd die met mods opgelost moet worden. Dat gaat ook ongetwijfeld gebeuren, want het is makkelijk om HoI4 zo te modden dat je productie kan specificeren tot de sokken aan toe als je wilt.
-Grondstoffen is ook een zwakte. Yay ik moet een olie hebben dus moet ik er nu acht kopen en de zeven die ik niet gebruik kan ik niet opslaan maar het kost met wel productiecapaciteit. Naast dat dit op zichzelf gewoon een domme gameplaymechaniek is gaat ongelofelijk klote worden voor een land zoals GB als Japan alle rubbervoorraden veroverd en AI USA geen synthetische productie opzet zoals ze deden tijdens WO2.
Hmmm, ja deels wel een punt, het zou gespecificeerder kunnen worden gemaakt, maar wat je trade is civilian factories. En voor 1 factory krijg je nu eenmaal 8 "resource". Het is wel iets wat ik later graag uitgebreider zou willen zien. Het werkt wel voor iedereen gelijk zo, dus in die zin vind ik het voor de gameplay niet heel storend. Echter, het probleem van GB is precies waar ze in de werkelijkheid tegenaan liepen, dusjah...om daar dan kritiek op te hebben vind ik dan toch wel vreemd. USA ging de synthetische meuk pas produceren nadat Japan de rubber had gejat. Een echt probleem in game is het niet direct omdat de afwezigheid van een resource leidt tot een vertraging in je productie, die is storend, maar niet supervernietigend. Daar ligt eerder een balansissue wat mij betreft en mag ook wel wat harder bestraft worden.
-Als laatste is de diplomatie gewoon zwak. He ik mag jou gezicht niet, het is nu oorlog. Dat is het wel zo'n beetje. Verder hoef je bijvoorbeeld met Duitsland het menu alleen te openen voor een factie of als je de incompetente Franco AI wil helpen te winnen.
Tsja, wees nou eerlijk, het is een WW2 game, hoeveel diplomacy verwacht je nou werkelijk? Het is minder dan bij andere Paradox games en hierop uitbreiden zou leuk zijn, maar je wilt toch voornamelijk oorlog voeren? Ik ben wel tegen een probleem aangelopen dat ik Singapore had veroverd en dat nu Siam het ineens in bezit heeft. Geen idee hoe dat kon gebeuren aangezien ik er 10 marine divisies had staan, maar het is zo. Ze willen het ook niet afstaan die rotzakken terwijl ze m'n puppet zijn...daar miste ik wel wat diplo-opties. Ik denk dat ik het maar met de console ga oplossen, want ik heb het verdomme niet voor niets van die britten afgepakt

Deze game heeft echt patches en mods nodig. Het hoeft geen HOI3 te zijn waar ik niet inkwam omdat die game tot het belachelijke ging maar het mag wel iets complexer en vooral beter uitgedacht.
Ik denk dat we beide anders naar de game kijken, maar over het algemeen ben ik van mening dat ze voor de vanilla game een solide en stabiele versie hebben opgeleverd. Ik denk wel dat je om dingen vraagt die zelfs niet in HoI 3 zaten omdat het té complex en diepgaand is, dus dat vind ik wel opvallend en daarom moest ik toch even reageren. En ook om aan te geven dat de battleplanner meer kan dan je dacht (mocht je dat wel al weten, dan heb ik het verkeerd geïnterpreteerd, maar hopelijk zitten er toch nuttige tips bij).
Overigens speel ik Paradox games enkel met mods. Voor HoI3 blackice geprobeerd, maar die is echt TE micro-heavy. Total Realism Project mod heb ik echter grijs gespeeld en ik kan niet wachten tot er een mod komt die het voor de veteranen echt moeilijker maakt. HoI3 was op vanilla en hoogste moeilijkheid nu ook niet bepaald moeilijk. Echte terreinproblemen ben ik namelijk ook nog niet echt tegengekomen en het weerseffect is ook maar mwoah mwoah...maargoed, ik denk dat ik niet de gemiddelde HoI speler ben en dat er zat mensen zijn die genoeg moeite hebben om te bepalen wat ze gaan produceren en wanneer en hoe en dat die het lastig zat krijgen met daadwerkelijk oorlog voeren.
Dus geen kritiek, gewoon vriendelijke meningsdiscussie, ik vind de game vooralsnog fantastisch en ik geloof best dat anderen een afwijkende mening bedeeld zijn en ik hoop dat patches, mods en uitbreidingen het voor iedereen beter maken. Wel is het natuurlijk zo dat je deze game niet moet vergelijken met de laatste versie van HoI3, maar met die van de release versie en in dat geval was het met HoI3 echt een drama!