Acties:
  • 0 Henk 'm!
SiErRa schreef op woensdag 20 april 2016 @ 20:18:
Al vraag ik me af of een minor nation wel genoeg identiteit zal hebben (zoals Nederland).
Minor nations hebben als flavor volgens mij nu alleen het portret van de leider en de verschillende partijnamen. Voor de rest gebruiken ze generieke namen en focus tree. Al hebben de ontwikkelaars al aangegeven dat als er animo voor is, ze meer landen bv. een eigen focus tree willen geven.

In ieder geval blijkt uit de stream dat het spelen met een klein land veel leuker is en ook veel beter te doen is dan in HoI3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sloeberjong
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 03-06 08:53
Ik verwacht sowieso aanvullende focus trees en tech voor minor nations in latere DLC/patches. Dat was voor EUIV ook het geval. Prima oplossing wat mij betreft. Voor nu zijn de grote spelers toch het belangrijkste en de kleine naties dienen gewoon leuk speelbaar te zijn.

Ik hoop dat er bij uitbreidingen de mogelijkheid ontstaat om gewoon spullen van elkaar te kopen. Je kan nu traden voor resources en je kan Lend Lease inzetten, maar er is geen geld in het spel. Ik merk op uit de WWW stream van Hongarije dat het dus niet mogelijk is om een paar tanks van Duitsland te kopen (althans zo lijkt het). Aangezien men nu spullen maakt en opslaat zou het toch best vet zijn om als kleiner land wat oudere spullen van een groter land te kunnen kopen zodat je daar geen tech voor hoeft te ontwikkelen. Al zijn het er maar een paar voor 1 bataljon, kan toch net genoeg zijn voor de winst.

We zien wel, ik kijk in ieder geval enorm uit naar D-Day. Misschien dat ik maar vrij moet nemen tegen die tijd zodat ik fatsoenlijk de tijd kan nemen om Azië te veroveren met Japan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:44
Volgens mij kan je equipment wel weggeven / verkopen. Daar hadden ze het wel over in de Japan WWW sessies. Misschien alleen aan puppets of landen in je alliantie.

Kan eerlijk gezegd ook niet wachten op D-Day, al heb ik Stellaris ook gepreorderd. omdat ik toch alles wat Paradox maakt leuk vind _/-\o_

[ Voor 30% gewijzigd door SiErRa op 21-04-2016 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case_C
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:58

Case_C

[Team Carrack]

Chris7 schreef op woensdag 20 april 2016 @ 20:51:
[...]

Minor nations hebben als flavor volgens mij nu alleen het portret van de leider en de verschillende partijnamen. Voor de rest gebruiken ze generieke namen en focus tree. Al hebben de ontwikkelaars al aangegeven dat als er animo voor is, ze meer landen bv. een eigen focus tree willen geven.

In ieder geval blijkt uit de stream dat het spelen met een klein land veel leuker is en ook veel beter te doen is dan in HoI3.
Minor nations hadden toch wel specifieke manufacturers/brands die in het land voorkomen? Kan me voorstellen dat ze het niet voor elk land kunnen doen. Maar de meeste moet wel lukken. In HOI1/2 zat dat ook volgens mij, en daar had Nederland ook een hele rits merken met toenmalige logo's :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiboluk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 05-05 04:03
Is trouwens wel goed dat als je een land annexed dat je hun equipment krijgt!

Vraag me af hoe dat zit met research, als je nu een land annexed krijg je dan ook research van hen? Of verminderingen in tijd van research die hun al gedaan hadden? Zou volgens mij toch ook een logische bonus moeten zijn?

De streams zijn wel zeer goed moet ik zeggen, kan je al veel uit leren ook al zullen nog veel dingen veranderen zoals ze altijd zeggen (balancing).

Rond D-day zal ik vast en zeker een paar dagen verlof nemen, tot die tijd Stellaris spelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turbster
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-10-2023
Tiboluk schreef op donderdag 21 april 2016 @ 11:45:

Vraag me af hoe dat zit met research, als je nu een land annexed krijg je dan ook research van hen? Of verminderingen in tijd van research die hun al gedaan hadden? Zou volgens mij toch ook een logische bonus moeten zijn?
Nee , je krijgt enkel equipment .
Dit is al een aantal keren in de streams gezegd geweest .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiboluk
vandaag weer world war wednesday

Men gaat aan de slag met Polen enkel vandaag

Er staan nog wat verassingen te komen deze stream.
Waarschijnlijk de pre-order datum en informatie hierover alsook de mogelijke streams in de komende weken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case_C

Case_C

[Team Carrack]

Gisteravond nog even teruggekeken, was een leuk potje Polen met een start in '39. Daniel had het maar wat moeilijk om de Duitsers tegen te houden, daarbij ook nog het geluk dat Rusland niet mee deed. Toch wist hij de capitulatie nog 3 maanden uit te stellen tegenover de geschiedenis.

Zulke landen zijn wel een leuke challenge om te spelen, en zeker als je in '36 begint en daadwerkelijk naar een goede verdediging toe gaat werken. Nederland niet te vergeten natuurlijk :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Case_C schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 08:08:
Zulke landen zijn wel een leuke challenge om te spelen, en zeker als je in '36 begint en daadwerkelijk naar een goede verdediging toe gaat werken. Nederland niet te vergeten natuurlijk :P .
Jep, leuke is ook dat het in HoI4 veel makkelijker is zelf de ideologie van je land te veranderen. Dan kan je bv. juist fascistisch worden om samen met Duitsland te gaan. Johan Andersson had een tijdje geleden een korte AAR met Nederland op Twitter waarin hij bij de Comintern ging. Dat liep... niet zo goed af :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenspin
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21-05 07:33

Bananenspin

Omdat het kan

Morgen een 2 uur durende stream ik ben benieuwd! Helaas dat ik hem niet live kan zien maar dat komt later wel weer :)

HOI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:44
Je kan inmiddels pre-orderen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catmandos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-06 18:16
Vanaf 2 juni gaat denk ik de NDA eraf...
YouTube: Super Secret Marathon Hype Stream - Help out Insomniacs Part 4 ;)
^^ achtergrond natuurlijk maar hij is ook bij de stelaris MP geweest dus hij heeft dus wel een een press copy.

Hopelijk gaan we wat nieuws zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik weet niet of er nog iets nieuws te zien is, vrijwel alles is al langs gekomen in de vele streams van Paradox. Zo zijn ze nu bezig met communistisch Frankrijk, waarbij o.a. de civil war mechanics zijn langs gekomen (plus algemene opbouw, kiezen van productie en national focus etc.).

Op het ParadoxExtra kanaal op YouTube is nu een Beginner Tutorial gestart met Jake, eerste aflevering gaat over Battle Plans. Ook interessant als je er al wat meer van weet omdat hij over alle verschillende mogelijkheden wat zegt en laat zien hoe ze werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harmen1987
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-06 11:14
De meeste gameplay elementen zijn al op de diverse streams geweest inderdaad. Maar een onafhankelijke youtuber kan misschien wel wat zeggen over de zorgen die er zijn zoals bijvoorbeeld een slechte AI (te makkelijk).

[ Voor 4% gewijzigd door harmen1987 op 31-05-2016 16:24 ]

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety

Acties:
  • 0 Henk 'm!
harmen1987 schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 16:24:
De meeste gameplay elementen zijn al op de diverse streams geweest inderdaad. Maar een onafhankelijke youtuber kan misschien wel wat zeggen over de zorgen die er zijn zoals bijvoorbeeld een slechte AI (te makkelijk).
"Te makkelijk" is natuurlijk subjectief, maar ik denk dat ze daar wel goed op gelet hebben. Lead developer Dan Lind gaf namelijk aan dat hij in HoI3 makkelijk kon winnen door de juiste productie aan te zetten en dan de AI het werk laten doen (alles automatiseren). Dus ik vermoed dat dat in IV wel beter geregeld is :).

De streams van Paradox zijn wat dat betreft inderdaad niet erg representatief, ik ben ook benieuwd hoe snel een nieuwe speler er in komt. Meestal zie je Daniel spelen en die noemen ze altijd de beste HoI4 speler van de wereld, wat nu waarschijnlijk ook zo is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sloeberjong
Op het forum is de vraag ook al gesteld over "te makkelijk". Daar was het antwoord van de devs dat ze in de streams Daniel hebben laten spelen omdat hij het spel het beste kent en het goed kan uitleggen en dat het daarom makkelijk lijkt. De meeste andere spelers binnen het bedrijf hebben er doorgaans meer moeite mee.

Hoe het werkelijk gaat wezen moet nog blijken natuurlijk, maar doorgaans geld eigenlijk voor alle Paradox games dat ze niet echt al te moeilijk zijn. Ik verwacht niet dat het per se te makkelijk is, maar wel leuk speelbaar. Mocht het toch te makkelijk zijn dan verwacht ik dat ze dat op relatief korte termijn patchen. Dat is tot nu toe altijd al zo geweest. Mensen vergeten dat je bij het maken van een game "slechts" enkele duizenden uren kan testen (afhankelijk van de build), maar zodra de game op de markt komt is er na release waarschijnlijk al binnen 1 uur al meer dan 10x zoveel uren gespeeld. Dan komen er vast nog wel nieuwe bugs boven drijven...en natuurlijk balancing issues. Paradox is doorgaans erg goed met het vlotjes patchen van problemen.

Ik kan niet wachten in ieder geval en ik heb dag 1 de Field Marshal editie gekocht (wat is nu 90 euro voor een game waarvan ik verwacht meer dan 1000 uur te kunnen maken, incl. uitbreidingen nog wel?).

Naar verwachting wordt morgen het embargo voor de streamers opgeheven, dus dan kunnen we zien of het moeilijk of makkelijk is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiboluk
Kijk zeer fel uit naar deze game, heb ook de fieldmarshal editie gekocht.

Inderdaad Daniel is een top speler voor Hoi je ziet het ook als hij even sneller gaat spelen... Dan doet hij zoveel dingen tegelijk...

Het is toegangkelijker gemaakt maar ik denk dat met de DLC's er ook meer opties zullen bijkomen.
Deze game zal mij ook vele uren bezighouden :)

Zeker de co-op optie lijkt me super nu! met meerdere spelers één land beheersen en ieder zijn front doen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiboluk
Sinds vandaag komen er ook streams en reviews uit die niet van paradox zijn.
Er zijn reeds verschillende streams te bekijken en video's van campagnes van verschillende naties.

Zeker de moeite om eens te zien! en over 4 dagen eindelijk deze game spelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:03
Tiboluk schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 09:47:

Zeker de co-op optie lijkt me super nu! met meerdere spelers één land beheersen en ieder zijn front doen :-)
Vond ik in 2 al fantastisch. Nu nog meer 'opsplitsing' voor de majors kan dat fantastisch zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmen1987
Tiboluk schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 12:28:
Sinds vandaag komen er ook streams en reviews uit die niet van paradox zijn.
Er zijn reeds verschillende streams te bekijken en video's van campagnes van verschillende naties.

Zeker de moeite om eens te zien! en over 4 dagen eindelijk deze game spelen!
De streams vandaag al bekeken, en ben eigenlijk niet echt gerustgesteld:
- AI die de verschillende fronten niet goed prioriseerd, dus zomaar bijvoorbeeld de Maginot linie vrij laat.
- Polen die relatief eenvoudig van Duitsland wint
En andere AI blunders.. naja hopen dat het beter is dan verwacht wanneer ik het zelf kan spelen, maar denk dat er wat patches over heen gaan.

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tja, AI blijft iets wat natuurlijk nooit af is. In een stream van Paradox speelde Daniel met Polen en toen werd hij wel ingemaakt (volgens mij ook gewoon Regular difficulty). Dus dit kan een toevalstreffer zijn geweest.
Wat ik wel leuk vind is dat geen game hetzelfde verloopt, ook met Historical Focus aan kiest de AI qua oorlogsstrategie weer voor andere dingen (bv. Duitsland die Turkije binnenvalt). Het lijkt minder vastgelegd van te voren hoe de oorlog precies gaat lopen en dat vind ik wel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emryte
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16-06 23:32
harmen1987 schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 20:34:
[...]

De streams vandaag al bekeken, en ben eigenlijk niet echt gerustgesteld:
- AI die de verschillende fronten niet goed prioriseerd, dus zomaar bijvoorbeeld de Maginot linie vrij laat.
- Polen die relatief eenvoudig van Duitsland wint
En andere AI blunders.. naja hopen dat het beter is dan verwacht wanneer ik het zelf kan spelen, maar denk dat er wat patches over heen gaan.
Quill18 gaf ook aan dat hij een preview speelt. Dus ik denk dat wanneer de game uitkomt er nog updates bij zitten die deze problemen nog gaan aanpakken.

game pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmen1987
Redeta schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 13:29:
[...]

Quill18 gaf ook aan dat hij een preview speelt. Dus ik denk dat wanneer de game uitkomt er nog updates bij zitten die deze problemen nog gaan aanpakken.
Klopt, ze spelen allemaal een preview nu volgens mij. Denk niet dat ze zo snel AI problemen oplossen, lijkt me redelijk complex. Hoe dan ook, spel al lang gepreordered. Zelfs in het aan het begin erg buggy HOI3 heb ik ondertussen 600 uur zitten, dus zal me nu ook wel vermaken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case_C

Case_C

[Team Carrack]

Vandaag was toch de release? Vanavond maar eens aanschaffen dan! Het mooie van de Grand Strategy games van Paradox is wel dat ze meestal niet groter zijn dan 3-5GB. Dat scheelt aanzienlijk in de tijd die je moet wachten alvorens je kan beginnen met spelen :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Case_C schreef op maandag 06 juni 2016 @ 08:09:
Vandaag was toch de release? Vanavond maar eens aanschaffen dan! Het mooie van de Grand Strategy games van Paradox is wel dat ze meestal niet groter zijn dan 3-5GB. Dat scheelt aanzienlijk in de tijd die je moet wachten alvorens je kan beginnen met spelen :) .
Jazeker, en als je toch van plan bent te kopen kan je 'm nog snel preorderen, dan krijg je nog extra bonussen ook. Bij Green Man Gaming hadden ze afgelopen week 25% korting, ik denk dat die nog geld maar weet het niet zeker. Ik heb een paar weken geleden bij hun besteld en kreeg direct m'n key.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breadje
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:29
Op het forum van Paradox loopt in het algemene deel nu wel een draadje over Greenman gaming. Er was wat discussie of je daar nu wel of niet de pre-order bonus kreeg aangezien ze geen key's meer hadden vorige week en pas zeggen te leveren vanaf midden deze week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:21

HaterFrame

Well... Poo came out!

Komt er een demo? Blijf een beetje in dubio of ik deze game zonder demo wel wil aanschaffen.

I am the great Cornholio!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-06 21:05
MetaFrame schreef op maandag 06 juni 2016 @ 12:43:
Komt er een demo? Blijf een beetje in dubio of ik deze game zonder demo wel wil aanschaffen.
Op Steam kan je de game al 2u proberen ;) Dan heb je natuurlijk zeker nog niet alles gezien, maar tis iets. Verder kijk ik meestal eens naar een stream en dan weet ik ook al snel of het iets voor mij is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MetaFrame schreef op maandag 06 juni 2016 @ 12:43:
Volgens mij is er geen demo, maar er zijn genoeg streams waarmee je wel een aardig idee kan krijgen of het wat is. Bijvoorbeeld het ParadoxExtra kanaal op YouTube heeft ook een aantal introductie video's, maar ik zou zeker een let's play kijken. Die van Quill18 is denk ik wel goed, gaat ook over de basics en laat de meeste ins en outs wel zien (inclusief air en naval war).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-06 23:24

Ziet er weer enorm gedetailleerd uit allemaal. Ik denk toch dat ik hem oversla, het is mij een beetje te veel informatie zo na een drukke dag werken... voelt alsof ik thuis nog steeds aan het werk ben, had ik bij HOI3 ook...

Je kan wel veel door de Ai laten doen geloof ik. Misschien dat ik nog even wat meer reviews afwacht.

[ Voor 18% gewijzigd door FireFoz op 06-06-2016 21:22 ]

Leef lekker in het nu, er is niks anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FireFoz schreef op maandag 06 juni 2016 @ 21:21:
[video]

Ziet er weer enorm gedetailleerd uit allemaal. Ik denk toch dat ik hem oversla, het is mij een beetje te veel informatie zo na een drukke dag werken... voelt alsof ik thuis nog steeds aan het werk ben, had ik bij HOI3 ook...

Je kan wel veel door de Ai laten doen geloof ik. Misschien dat ik nog even wat meer reviews afwacht.
HoI3 was heel veel gedoe ja, HoI4 juist niet. Ik heb vanavond gespeeld en de eerste indruk is erg positief. Pijnpunten van HoI3 zijn eigenlijk allemaal aangepast:
  • Onoverzichtelijk order of batte: nu gewoon command groups (armies) waaraan je divisies toewijst
  • Micromanagement met vechten: Ja, HoI3 kon je automatiseren, maar dat leverde lang niet altijd goede resultaten op en je had er weinig controle over. Battleplans in HoI4 zijn bijna set and forget, je select waar het front loopt, en maakt een plan met pijlen naar de verschillende doelen. Zelf divisies aansturen kan nog steeds (handig om bv. een pocket te dichten) maar hoeft niet per se
  • Research is veel duidelijker, ook leuk dat elk groot land unieke 2D art heeft (je onderzoekt echt een Panzer III)
  • Focus Tree vervangt decisions en zorgt voor een minder van vooraf bepaalde game, je kan verschillende kanten op.
Ten opzichte van andere Paradox-games valt de complexiteit mij erg mee. Het is denk ik beter dan EU4 en Stellaris, bij die eerste zijn er veel meer mechanieken waar je rekening mee moet houden en bij de tweede moet je vrij veel klikken en zijn oorlogen nogal veel werk. Moet nog zien hoe het zich ontwikkeld (heb nog geen grote oorlog gevochten) maar HoI4 lijkt de ideale mix tussen geschiedenis, diepgang en niet te veel complexiteit om het aan het eind van de dag 'even' te spelen.

Zeker een aanrader dus :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case_C

Case_C

[Team Carrack]

Gisteren 4 uur lang erin gedoken! Gelijk maar van start gegaan met Nederland op regular difficulty. (Gelijk maar voor een challenge gaan die dan ook net zo makkelijk snel voorbij kan zijn.) :)

Het vinden van controls van leger, boten en vliegtuigen is in het begin wat lastig. Maar als je eenmaal weet waar alles zit is het prima te doen. Het maken van divisies is nog wel wat omslachtig, omdat je punten moet hebben om ze aan te passen. En dat kan je in NL alleen met trainen, of ministers. (Gaat wat traag, maar dat zal inherent zijn aan NL door de grote.)

Je begint met slecht 20K aan reserves, maar door wat slimme policies er door te drukken zat ik in '39 aan een recruitable pop van 900K (facism , jeej :+ ) Daarmee dan ook m'n aantal divisies maar verdubbeld, en wat artillerie toegevoegd. (Wat aardig lang kan duren als je te weinig factories hebt, maar wel een geweldig systeem dat ze daarvoor hebben gemaakt!)

Gezien ik nog slechte herinneringen had vanuit HOI3 met te veel vijandelijke vliegtuigen had ik ook goed geinvesteerd in fighter I's en heavy fighter II's voor air supperiority. Ik was heel trots op m'n ~300 vliegtuigen... tot de oorlog begon, en Engeland zoiets heeft als Air-carriers waar ze makkelijk het dubbele aan vliegtuigen op hebben :+ .

Toen Duitsland Polen had veroverd, vond ik het wel tijd om Belgie te annexeren, dit ging gelukkig redelijk voorspoedig. En binnen een kleine maand zaten we bij het victory screen om Belgie te verdelen. De Factie leader krijgt helaas first pick, ook al begon ik de oorlog... Dus die pakte Belgie, waar ik dan de Congo mocht hebben.... leuk met Engeland en Frankrijk als buren :p .

Zit er nu 4 uur in, en denk zeker dat het er makkelijk 100x zoveel kunnen worden. Het is gewoon een plezier om te spelen, zonder lastige controls maar met tactische diepgang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Case_C schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 08:23:
Zit er nu 4 uur in, en denk zeker dat het er makkelijk 100x zoveel kunnen worden. Het is gewoon een plezier om te spelen, zonder lastige controls maar met tactische diepgang!
Precies mijn ervaring, in tegenstelling tot HoI3 wat heel veel micro was, is dit gewoon leuk om je productie goed te verdelen en een oorlog te beginnen. Bij HoI3 was het niet echt leuk om te verliezen gezien de grote hoeveelheid tijd die je er in moet steken, ik heb het gevoel dat dat in HoI4 niet erg is, omdat je vrij snel kunt opbouwen en oorlog voeren niet zoveel micro is. Voorlopig geen Stellaris meer voor mij :).
Toen Duitsland Polen had veroverd, vond ik het wel tijd om Belgie te annexeren, dit ging gelukkig redelijk voorspoedig. En binnen een kleine maand zaten we bij het victory screen om Belgie te verdelen. De Factie leader krijgt helaas first pick, ook al begon ik de oorlog... Dus die pakte Belgie, waar ik dan de Congo mocht hebben.... leuk met Engeland en Frankrijk als buren :P .
Had je wel een claim op België? Het is dan sowieso goedkoper die provincies te pakken, en misschien respecteert de war leader de claims wel? Weet die of dat laatste zo is, maar altijd goed dat te proberen. Er is trouwens ook een achievement om met Nederland zowel België als Luxemburg in bezit te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case_C

Case_C

[Team Carrack]

Chris7 schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 10:30:
[...]
Had je wel een claim op België? Het is dan sowieso goedkoper die provincies te pakken, en misschien respecteert de war leader de claims wel? Weet die of dat laatste zo is, maar altijd goed dat te proberen. Er is trouwens ook een achievement om met Nederland zowel België als Luxemburg in bezit te hebben.
Jazeker, ik had netjes een claim op Vlaanderen. Maar die pakte hij direct met Wallonië. Erg jammer, want die fabrieken in BE had ik erg goed kunnen gebruiken!

Zeker toen we nog in oorlog waren, en je pakte gebied in, dan kon je bijna gelijk gebruik maken van de fabrieken die je veroverd had (als ze al niet kapot waren.)

Ook wel grappig dat ik nog een defensieve line tegen Duitsland had gemaakt. (Friesland, Eindhoven, Brabant, Zeeland 3 forten per provincie) Wie weet heeft die nog nut, gezien Duitsland wel een claim naar mij heeft gemaakt... hoewel ik gewoon in de Axis zit. Japan zit overigens ook bij de Axis, dus wellicht is Oost Indie daardoor veilig :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Laatst online: 11-06 10:02
Ben gisteren begonnen met het 3e rijk.

Natuurlijk eerst de echte flag mod erin gezet :+.

Ben gekomen tot 1938 en nog geen oorlog of iets uitgevoerd, eigenlijk alleen maar geinvesteerd en gehandeld met landen en geprobeert toch een beetje ok gezien te worden.
De spaanse burgeroorlog is net begonnen, ik heb me er nog niet mee bemoeid.

Ben meer druk op dit moment met mijn productie omhoog te houden, maar ik kan tot nu toe wel zeggen dat dit echt veel beter is dan deel 3, veel uitgebreider voor me gevoel en makkelijker te gebruiken.
En natuurlijk mooier.

Al was ik de muziek al wel weer zat na een uurtje of 2.
( dus ik heb maar traditionele ww2 muziek aangezet )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4bit
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09-04 18:57

4bit

Onward, to futility!

Ik ben verder aan het spelen met Italië na de tutorial. Ik weet het, dat is op easy ofzo, maar het is voornamelijk om dingen uit te proberen. Om daarna met het duitse rijk een poging te doen.

Voornamelijk nu half Oost Europa aan frienden dankzij wat national focus dingen. Zowel, Yugoslavië, Bulgarije als Roemenië, fascistisch proberen te maken en dan wat Coup d'états proberen. Eens zien wat dat gaat geven.

Blijft wel wat zoeken hoeveel units ik moet in parallel produceren. Maar het lijkt hier leuker om dingen te proberen dan in HOI3. Daar was je je eerste avond bezig om alles klaar te zetten, heel het leger netjes te organiseren en leiders assignen, in de 20 researches in de queue steken enz. Nu al meteen tot midden 1937 liggen spelen.

Tutorial was wel wat te beknopt naar mijn zin.

[ Voor 16% gewijzigd door 4bit op 07-06-2016 12:01 ]

I'll do what I can, but expect very little.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extrix
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18:44
Zijn er wellicht mensen die met deze beginner willen spelen:) ik hoor het graag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sloeberjong
Ik ben meteen in Japan gedoken. Wat een heerlijk spel. Ik zit nu met kleine oogjes op het werk en ik verwacht niet dat dit nog gaat verbeteren de komende week.

Heb China gepuppet, Changzi Clique veroverd en sta op het punt om Nederlands Oost Indië aan te vallen. Wellicht nog wel andere delen van China, maar dat levert me eigenlijk ook geen donder op, dus ik weet nog niet of dat de moeite is. Van Communist China blijf ik af, want anders krijg ik de Soviet Union op m'n dak en dat kan ik nog niet baas. Ik heb namelijk net voldoende artillery, maar nog geen anti-tank.

Het is even wennen met de besturing en ik ga soms nog de mist in met m'n naval units de juiste orders te geven, maar dat doe ik zelf nog fout...komt vanzelf wel. Ik kom alleen nog wel wat air-xp tekort voor betere carrier planes.
Gotcha89 schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 11:57:
Zijn er wellicht mensen die met deze beginner willen spelen:) ik hoor het graag
Zodra ik het zelf wat meer onder de knie heb wil ik best een multiplayergame proberen. Wel een beetje chill graag en niet altijd op een hoge snelheid. Voeg me maar toe op steam, dezelfde username als hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
4bit schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 11:56:
Voornamelijk nu half Oost Europa aan frienden dankzij wat national focus dingen. Zowel, Yugoslavië, Bulgarije als Roemenië, fascistisch proberen te maken en dan wat Coup d'états proberen. Eens zien wat dat gaat geven.
Let op dat bij coups de populariteit die een partij heeft voor je de coup steunt telt. Oftewel als je boost party popularity doet en dan gelijk support coup, dan hebben ze ten tijde van de coup wel 30, 40% support, maar telt die paar procent van toen je startte met supporten. Meestal ontstaat er een civil war, en dan hebben ze maar een paar units.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case_C

Case_C

[Team Carrack]

Ook handig om te weten is dat je minimum 30 divisies moet hebben om voluntary forces te kunnen sturen. Ik probeerde in de Spaanse civil war wat te betekenen... maar dat lukte niet door onvoldoende divisies.

Toen had ik maar 20 vliegtuigen gestuurd, daarmee hadden ze gelijk air-superiority :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4bit
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09-04 18:57

4bit

Onward, to futility!

Chris7 schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 15:31:
[...]

Let op dat bij coups de populariteit die een partij heeft voor je de coup steunt telt. Oftewel als je boost party popularity doet en dan gelijk support coup, dan hebben ze ten tijde van de coup wel 30, 40% support, maar telt die paar procent van toen je startte met supporten. Meestal ontstaat er een civil war, en dan hebben ze maar een paar units.
Ah, ik had wel gewacht totdat ik om en bij de 50% support had. Maar goed dat ik weet dat de nog steeds stijgende populariteit niets meer doet voor de coup. Dan kunnen we die support party stopzetten, en de punten aan iets anders spenderen.

I'll do what I can, but expect very little.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zagre
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15-06 15:33
heeft iemand ook last van grote fps drops als je ver uit zoemd? (zodat je de gehele wereld kan zien)
mijn fps gaat dan van 60 naar 13 ;) (met een hd 7970 en i5 3570)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-06 23:24
Fijne kerels zijn jullie :(
Toch ook maar aangeschaft...daar gaat m'n vrije tijd weer |:( :+
Mektheb schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 11:06:
Ben gisteren begonnen met het 3e rijk.

Natuurlijk eerst de echte flag mod erin gezet :+.
Waar haal je flag mod vandaan?

Leef lekker in het nu, er is niks anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extrix
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18:44
Mocht iemand ooit een mp game willen doen je kan me toevoegen: gotcha89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
FireFoz schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 17:22:
Fijne kerels zijn jullie :(
Toch ook maar aangeschaft...daar gaat m'n vrije tijd weer |:( :+

[...]

Waar haal je flag mod vandaan?
In Steams Workshop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ik heb er nu tien uur inzitten en ik zie de fouten van de game nu al.

Ik heb twee sessies Duitsland gedaan waar ik van 1936 naar 1940. De eerste voornamelijk experimenteren en toen opnieuw begonnen. Beide keren in 1940 gewoon gestopt toen de oorlog net begon omdat de interesse weg was. De problemen waar ik nu al tegenaan loop zijn:

-De AI is waardeloos. Op normal past de AI haar divisies tot 1940 aan door een infanteriebataljon toe te voegen. Dat heb ik nu al met meerdere AI divisies van verschillende landen gezien. Ik kom met mijn Duitsland aanzetten met divisies met 3x3 infanterie, 3x artillerie, recon, field hospital, engineers en antitank en daar heb ik er tegen 1940 100+ van. Daarnaast ook nog een paar tankdivisies met middelzware tanks, mobiele artillerie en motoriseerde infanterie voor doorbraken. Totale slachting is het.

Beide keren de Spaanse burgeroorlog uitgevochten en daar zie je hoe dom de beslissingen van de AI zijn. Vorm een f*cking frontlinie en leger niet je halve leger in steden aan de andere kant van het land terwijl alleen nog Barcelona moet vallen. De tweede keer raakte door de stupiditeit van de AI mijn vrijwilligers bestaande uit 3 panzerdivisies omsingeld en de AI deed niks behalve dat de Italiaanse vrijwilligers zich ook lieten omsingelen...

Er werd niet eens een frontlinie gevormd en Zaragoza viel in Republikeinse handen terwijl mijn tanks werden afgeslacht door eindeloze hordes Spaanse infanterie. De units delete ik maar zodat ik nog 25% van het materieel terugkreeg en een jaar later keek ik weer naar Spanje en toen waren de nationalisten aan het verliezen terwijl ik ze met die tanks die ik nu kwijt was tot de hoek rond Barcelona had gevochten. Ik mocht nu vijf divisies sturen en dat werden vijf infanterie en ik heb het halve Republikeinse leger er genadeloos mee gesloopt.

Een andere leuke was de eerste ronde waar GB steeds marine-invasies uitvoerde bij Wilhelmshaven. Frankrijk zat in de geallieerde met GB maar verklaarde mij niet de oorlog dus ik had geen continentale vijanden. Binnen no time 250k Britten dood voor een paar duizend verliezen. Ik verloor 50K tegen Polen en dat gevecht heb ik 100% de AI laten doen.

-Dan het battlesysteem. Oh wat irritant is dat. Nee, je kan niet een leger van 20 divisies zowel NL, BE als LUX laten verdedigen met de frontlinie knop. Het mag maar voor een land. Nee, de planner voor offensieven trekt geen lijn waar je eenheden zijn maar op een totaal willekeurige plaats waardoor je geen doorbraak en omsingeling kan plannen maar een frontale grindfest wat dat was de Duitse manier van oorlogvoering tijdens WO2. De lijn der opmars verplaatsen is ronduit waardeloos omdat dat kloteding niet doet wat je wilt. Laat me nou gewoon mijn eigen lijnen maken en zelf bepalen hoe in troepenconcentraties verdeel en hoe ik aanval en dan met enig gemak. Ik wil niet tien kleine legers langs de Poolse grens moeten plaatsen met elk twee provinciën en een eigen operatieplan. Ik wil een legerplan kunnen opstellen waar elke provincie een korps heeft en waar alleen de tankdivisies de aanval beginnen en de infanterie volgt en de omsingeling voltooid. Dat kan met de hand maar dat is ook bloedirritant omdat divisies de helft van de tijd teruglopen naar een frontlinie waar er al drie divisies zitten en dan moet je die weer opheffen en opnieuw vormen.

-Daarbij aansluitend mist deze game echt een commandostructuur. Elke divisie zijn eigen generaal selecteren kan mij niks schelen, dat is onnodig. Voor legerkorpsen geld hetzelfde maar die zou ik wel willen kunnen maken. Gewoon twee of drie divisies binden aan elkaar zodat ze op dezelfde bij elkaar provincie blijven. Hier vervolgens bepaalde eenheden zoals zware korpsartillerie aan verbinden in plaats van dat je 72 "artillerie" aan je divisie hangt.

-Dan artillerie zelf. Het ene stuk is het andere niet en hier mist deze game gewoon enorm veel diepgang. De verschillen tussen de Sovjets hun divisies en bijvoorbeeld Duitse was enorm. Sovjetdivisies hadden weinig artillerie en waren voor vuursteun afhankelijk van korps en leger eenheden die alleen beschikbaar waren bij een offensief. Duitse divisies hadden veel artillerie in de divisie en weinig op hogere niveau's. Daarnaast verschilde de kalibers behoorlijk. Duitse 10,5cm en 15cm vs Sovjet 76.2mm en 122mm in divisies. Dat is niet gesimuleerd. Artillerie is het belangrijkste wapen voor de legers uit deze periode en je zit vast aan generieke artillerie 1 en artillerie 2. Elk leger is zo hetzelfde en meer artillerie toevoegen aan je divisies betekent dat je wint. Aangezien de AI hersendood is win je zo altijd.

-Grondstoffen is ook een zwakte. Yay ik moet een olie hebben dus moet ik er nu acht kopen en de zeven die ik niet gebruik kan ik niet opslaan maar het kost met wel productiecapaciteit. Naast dat dit op zichzelf gewoon een domme gameplaymechaniek is gaat ongelofelijk klote worden voor een land zoals GB als Japan alle rubbervoorraden veroverd en AI USA geen synthetische productie opzet zoals ze deden tijdens WO2.

-Als laatste is de diplomatie gewoon zwak. He ik mag jou gezicht niet, het is nu oorlog. Dat is het wel zo'n beetje. Verder hoef je bijvoorbeeld met Duitsland het menu alleen te openen voor een factie of als je de incompetente Franco AI wil helpen te winnen.

Deze game heeft echt patches en mods nodig. Het hoeft geen HOI3 te zijn waar ik niet inkwam omdat die game tot het belachelijke ging maar het mag wel iets complexer en vooral beter uitgedacht.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:36
Gisteren flink wat tijd kunnen investeren in deze game, maar wat valt het mij tegen tov hoi3. Diepte is er flink uitgehaald en ook de details. Vond HOI3 vanwege de complexheid een grote uitdaging, dat heb ik bij dit spel niet. Natuurlijk ga je beetje trollen door eigen scenario's te creëren ofzo. Misschien marketing technisch ook wel interessanter voor een breed publiek, maar ik ben benieuwd wat de die hard HOI speler van deze versie vindt. Techtree vind ik bagger, hoewel ik wel leuk vind om te zien wat je precies ontwikkelt zoals specifieke tank, boot etc.

Maar gelukkig zijn er wel verbeteringen zoals alle landen kunnen spelen, grafisch vooruitgang, opties in het spel, al vind ik dat ze tever zijn doorgeschoten door het mogelijk te maken USA communistisch etc. te maken.

Ik vrees dat hoi4 mij niet zo lang gaat boeien als Hoi3 en dat ik op termijn weer hoi3 ga spelen als ik hier op uit ben gekeken.

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 21:43:
Vorm een f*cking frontlinie en leger niet je halve leger in steden aan de andere kant van het land terwijl alleen nog Barcelona moet vallen. De tweede keer raakte door de stupiditeit van de AI mijn vrijwilligers bestaande uit 3 panzerdivisies omsingeld en de AI deed niks behalve dat de Italiaanse vrijwilligers zich ook lieten omsingelen...
Bij mij bleven ze juist aanvallen maar hadden de Republikeinen te veel Sovjet-hulp waardoor het me nog niet gelukt is Barcelona in te nemen. Verschilt per game denk ik wat de AI doet. Aan omsingelingen doen ze inderdaad niet veel, maar met drie divisies is het mits je er op tijd bij bent niet heel moeilijk om uit te breken.
Nee, je kan niet een leger van 20 divisies zowel NL, BE als LUX laten verdedigen met de frontlinie knop. Het mag maar voor een land.
Dat kan wel, als je op de frontlijn knop drukt kun je met de rechtermuisknop een bestaand frontlijn verlengen. De linkermuisknop geeft je altijd een frontlinie langs één grens, met de rechtermuisknop kun je zelf een frontlinie samenstellen.
Nee, de planner voor offensieven trekt geen lijn waar je eenheden zijn maar op een totaal willekeurige plaats
De aanvalslijn kan je aanpassen, weet niet precies hoe maar dat moet wel duidelijk zijn met een tooltip in de battleplanner.
Ik wil niet tien kleine legers langs de Poolse grens moeten plaatsen met elk twee provinciën en een eigen operatieplan.
Dat hoeft niet, je kan binnen één leger verschillende frontlijnen toewijzen aan divisies en ook verschillende doelen. Selecteer simpelweg niet alle divisies in een leger maar een beperkt aantal.
Dat kan met de hand maar dat is ook bloedirritant omdat divisies de helft van de tijd teruglopen naar een frontlinie waar er al drie divisies zitten en dan moet je die weer opheffen en opnieuw vormen.
Als je niet wilt dat divisies automatisch teruglopen dan moet je het battleplan pauzeren. Micromanagement is nog steeds een valide strategie.
Daarnaast verschilde de kalibers behoorlijk. Duitse 10,5cm en 15cm vs Sovjet 76.2mm en 122mm in divisies. Dat is niet gesimuleerd.
Begrijpelijk vanuit een game design standpunt, elk land heeft dezelfde stats voor units. Er komen vast mods die specifieke units voor bepaalde landen toevoegen. Het zou leuk zijn als Duitse artillerie beter is, maar dat is dan misschien weer niet eerlijk als je het zelf goed doet als Sovjet. En het is lastig te balanceren.
Yay ik moet een olie hebben dus moet ik er nu acht kopen en de zeven die ik niet gebruik kan ik niet opslaan maar het kost met wel productiecapaciteit.
Je hoeft niet per se die ene olie te hebben, je productie gaat gewoon door maar krijgt een penalty, afhankelijk van hoeveel olie ze nodig hebben - in mijn game werden bijvoorbeeld de battleships 12% langzamer geproduceerd zonder olie.

Ik stip maar even wat punten aan in je reactie, sommige dingen zijn dus wel mogelijk binnen bv. de battleplanner. Al zal de AI er niet beter van worden. Dat zal iets zijn waar nog veel voortgang wordt gemaakt, is ook nooit af. In HoI3 was de AI ook niet om over naar huis te schrijven, suïcidale landingen van de Britten kwamen daar ook vaak genoeg voor.

Bean77 schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 08:20:
Maar gelukkig zijn er wel verbeteringen zoals alle landen kunnen spelen, grafisch vooruitgang, opties in het spel, al vind ik dat ze tever zijn doorgeschoten door het mogelijk te maken USA communistisch etc. te maken.
Dat laatste vind ik juist leuk, in HoI3 was dat vrijwel onmogelijk zonder mods of cheats. Je kunt nu zelf kiezen welke kant je op wilt. Niet alles is even realistisch, maar een communistisch Duitsland bijvoorbeeld zou historisch gezien niet al te gek zijn denk ik. Als de computer-USA zichzelf altijd in communistisch zou veranderen zou ik er wat meer problemen mee hebben, maar zolang je het zelf kan kiezen voor je eigen land vind ik het een leuke optie :).

Zo hardcore als HoI3 zal Paradox geen games meer maken, zoals al eerder werd aangegeven voelde dat net werken :P. Ik kan nu wel 'even' HoI4 opstarten om wat te spelen, bij HoI3 was dat niet echt het geval.

Maar ja, ieder zijn voorkeur. Uiteindelijk is het niet mogelijk het iedereen naar zijn zin te maken. En HoI3 blijft natuurlijk een hele uitgebreide game die je altijd weer kunt opstarten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sloeberjong
-De AI is waardeloos. Op normal past de AI haar divisies tot 1940 aan door een infanteriebataljon toe te voegen. Dat heb ik nu al met meerdere AI divisies van verschillende landen gezien. Ik kom met mijn Duitsland aanzetten met divisies met 3x3 infanterie, 3x artillerie, recon, field hospital, engineers en antitank en daar heb ik er tegen 1940 100+ van. Daarnaast ook nog een paar tankdivisies met middelzware tanks, mobiele artillerie en motoriseerde infanterie voor doorbraken. Totale slachting is het.
Misschien niet zozeer AI, maar eerder balans, je hebt immers land xp nodig om aanpassingen te maken en als Duitsland heb je die snel te pakken (heb ik in m'n Japan game ook). Kleine(re) democratische landen komen lastig aan die ervaring in het begin van de game. Die krijgen de ervaring pas na start WW2. Als je tot 1940 hebt gespeeld heb je nog niet eens het hoogtepunt van het Duitse leger bereikt (historisch gezien), dus is het logisch dat je tot die tijd over iedereen heen walst en dat de geallieerden nog geen grote aanpassingen hebben gemaakt (of goede weerstand geboden). Duitsland begon de strijd pas te verliezen in/na 1942, daarvoor was het in alle opzichten oppermachtig t.o.v. de tegenstanders.
Beide keren de Spaanse burgeroorlog uitgevochten en daar zie je hoe dom de beslissingen van de AI zijn. Vorm een f*cking frontlinie en leger niet je halve leger in steden aan de andere kant van het land terwijl alleen nog Barcelona moet vallen. De tweede keer raakte door de stupiditeit van de AI mijn vrijwilligers bestaande uit 3 panzerdivisies omsingeld en de AI deed niks behalve dat de Italiaanse vrijwilligers zich ook lieten omsingelen...

Er werd niet eens een frontlinie gevormd en Zaragoza viel in Republikeinse handen terwijl mijn tanks werden afgeslacht door eindeloze hordes Spaanse infanterie. De units delete ik maar zodat ik nog 25% van het materieel terugkreeg en een jaar later keek ik weer naar Spanje en toen waren de nationalisten aan het verliezen terwijl ik ze met die tanks die ik nu kwijt was tot de hoek rond Barcelona had gevochten. Ik mocht nu vijf divisies sturen en dat werden vijf infanterie en ik heb het halve Republikeinse leger er genadeloos mee gesloopt.
Ik heb zelf nog niet veel vreemde dingen meegemaakt met de AI, maar net als bij de vorige versies van HoI is het wel aan te raden om bij de les te blijven. De AI van de battleplanner is vooral bedoeld om grote groepen divisies te managen. Een beetje microën door handmatig je divisies bij te sturen om een omsingeling te voorkomen is nog wel noodzakelijk. Paradox heeft daar ook nooit iets anders beweert...
Een andere leuke was de eerste ronde waar GB steeds marine-invasies uitvoerde bij Wilhelmshaven. Frankrijk zat in de geallieerde met GB maar verklaarde mij niet de oorlog dus ik had geen continentale vijanden. Binnen no time 250k Britten dood voor een paar duizend verliezen. Ik verloor 50K tegen Polen en dat gevecht heb ik 100% de AI laten doen.
Dat de AI nog wel wat getweaked mag worden is wel duidelijk, maar deze is wel echt stukken beter dan HoI3 waar ik zelden of nooit naval invasions zag...
-Dan het battlesysteem. Oh wat irritant is dat. Nee, je kan niet een leger van 20 divisies zowel NL, BE als LUX laten verdedigen met de frontlinie knop. Het mag maar voor een land. Nee, de planner voor offensieven trekt geen lijn waar je eenheden zijn maar op een totaal willekeurige plaats waardoor je geen doorbraak en omsingeling kan plannen maar een frontale grindfest wat dat was de Duitse manier van oorlogvoering tijdens WO2. De lijn der opmars verplaatsen is ronduit waardeloos omdat dat kloteding niet doet wat je wilt. Laat me nou gewoon mijn eigen lijnen maken en zelf bepalen hoe in troepenconcentraties verdeel en hoe ik aanval en dan met enig gemak. Ik wil niet tien kleine legers langs de Poolse grens moeten plaatsen met elk twee provinciën en een eigen operatieplan. Ik wil een legerplan kunnen opstellen waar elke provincie een korps heeft en waar alleen de tankdivisies de aanval beginnen en de infanterie volgt en de omsingeling voltooid. Dat kan met de hand maar dat is ook bloedirritant omdat divisies de helft van de tijd teruglopen naar een frontlinie waar er al drie divisies zitten en dan moet je die weer opheffen en opnieuw vormen.
Dit is allemaal echt goed aan te passen. Je kunt de frontlinie handmatig trekken en/of aanpassen. Zo kun je hem dus verlengen of juist verkorten (alt-rightclick, dan krijg je van die bolletjes op de uiteinden van je linies die je dan kan aanpassen). Daarmee kun je dus ook apart een smalle frontlinie maken voor bijvoorbeeld een panzerdivisie en deze op een smal doel afsturen voor een grove omsingeling. Het is mij wel gewoon gelukt. Wel je oog er op houden en handmatig bijsturen, maar grofweg werkt het prima. Je kunt ook binnen het leger divisies verschillende orders geven door meerdere "offensive lines" aan te maken. Je kunt dan apart divisies toevoegen aan deze lijnen (selecteer de divisies met shift-leftclick in je army overzicht en dan control-leftclick op de offensive line). In de pijlen staat dan aangegeven welk leger met hoeveel divisies de lijn volgt. Voor het afronden van een verovering kun je dan de orders schrappen en de "garrison" order gebruiken, dan vallen ze automatisch de rest van het gebied aan zonder specifieke frontlinies, heel handig.
-Daarbij aansluitend mist deze game echt een commandostructuur. Elke divisie zijn eigen generaal selecteren kan mij niks schelen, dat is onnodig. Voor legerkorpsen geld hetzelfde maar die zou ik wel willen kunnen maken. Gewoon twee of drie divisies binden aan elkaar zodat ze op dezelfde bij elkaar provincie blijven. Hier vervolgens bepaalde eenheden zoals zware korpsartillerie aan verbinden in plaats van dat je 72 "artillerie" aan je divisie hangt.

-Dan artillerie zelf. Het ene stuk is het andere niet en hier mist deze game gewoon enorm veel diepgang. De verschillen tussen de Sovjets hun divisies en bijvoorbeeld Duitse was enorm. Sovjetdivisies hadden weinig artillerie en waren voor vuursteun afhankelijk van korps en leger eenheden die alleen beschikbaar waren bij een offensief. Duitse divisies hadden veel artillerie in de divisie en weinig op hogere niveau's. Daarnaast verschilde de kalibers behoorlijk. Duitse 10,5cm en 15cm vs Sovjet 76.2mm en 122mm in divisies. Dat is niet gesimuleerd. Artillerie is het belangrijkste wapen voor de legers uit deze periode en je zit vast aan generieke artillerie 1 en artillerie 2. Elk leger is zo hetzelfde en meer artillerie toevoegen aan je divisies betekent dat je wint. Aangezien de AI hersendood is win je zo altijd.
Mwoah, korps-materieel zou aardig zijn, maar ik mis het niet. Ik zie de support battalions meer als algemene middelen. Met name de ART/AT/AA componenten. Ik geloof dat een support battalion maar 12 stukken toevoegt terwijl een volledig battalion er 36 bevat. Verder is het een opzettelijke keuze om de artillerie niet te specificeren. Je produceert "artillerie niveau X" en niet "howitzer type X", "mortier type Y" net als dat je niet alle losse onderdelen van de infanterie produceert, zou wat zijn als je "Garand M1 mk 2", "Thomson", "pistool", "granaat" etc. moet gaan maken.

Op zich zou het wel aardig zijn als je voor deze onderdelen ook varianten zou kunnen maken (heb ik voor arty nog niet gecheckt). Algemeen gezien vind ik de keuze voor de vanilla game prima zo. De complexiteit die je vraagt is echt meer iets voor de hardcore crowd die met mods opgelost moet worden. Dat gaat ook ongetwijfeld gebeuren, want het is makkelijk om HoI4 zo te modden dat je productie kan specificeren tot de sokken aan toe als je wilt.
-Grondstoffen is ook een zwakte. Yay ik moet een olie hebben dus moet ik er nu acht kopen en de zeven die ik niet gebruik kan ik niet opslaan maar het kost met wel productiecapaciteit. Naast dat dit op zichzelf gewoon een domme gameplaymechaniek is gaat ongelofelijk klote worden voor een land zoals GB als Japan alle rubbervoorraden veroverd en AI USA geen synthetische productie opzet zoals ze deden tijdens WO2.
Hmmm, ja deels wel een punt, het zou gespecificeerder kunnen worden gemaakt, maar wat je trade is civilian factories. En voor 1 factory krijg je nu eenmaal 8 "resource". Het is wel iets wat ik later graag uitgebreider zou willen zien. Het werkt wel voor iedereen gelijk zo, dus in die zin vind ik het voor de gameplay niet heel storend. Echter, het probleem van GB is precies waar ze in de werkelijkheid tegenaan liepen, dusjah...om daar dan kritiek op te hebben vind ik dan toch wel vreemd. USA ging de synthetische meuk pas produceren nadat Japan de rubber had gejat. Een echt probleem in game is het niet direct omdat de afwezigheid van een resource leidt tot een vertraging in je productie, die is storend, maar niet supervernietigend. Daar ligt eerder een balansissue wat mij betreft en mag ook wel wat harder bestraft worden.
-Als laatste is de diplomatie gewoon zwak. He ik mag jou gezicht niet, het is nu oorlog. Dat is het wel zo'n beetje. Verder hoef je bijvoorbeeld met Duitsland het menu alleen te openen voor een factie of als je de incompetente Franco AI wil helpen te winnen.
Tsja, wees nou eerlijk, het is een WW2 game, hoeveel diplomacy verwacht je nou werkelijk? Het is minder dan bij andere Paradox games en hierop uitbreiden zou leuk zijn, maar je wilt toch voornamelijk oorlog voeren? Ik ben wel tegen een probleem aangelopen dat ik Singapore had veroverd en dat nu Siam het ineens in bezit heeft. Geen idee hoe dat kon gebeuren aangezien ik er 10 marine divisies had staan, maar het is zo. Ze willen het ook niet afstaan die rotzakken terwijl ze m'n puppet zijn...daar miste ik wel wat diplo-opties. Ik denk dat ik het maar met de console ga oplossen, want ik heb het verdomme niet voor niets van die britten afgepakt :(
Deze game heeft echt patches en mods nodig. Het hoeft geen HOI3 te zijn waar ik niet inkwam omdat die game tot het belachelijke ging maar het mag wel iets complexer en vooral beter uitgedacht.
Ik denk dat we beide anders naar de game kijken, maar over het algemeen ben ik van mening dat ze voor de vanilla game een solide en stabiele versie hebben opgeleverd. Ik denk wel dat je om dingen vraagt die zelfs niet in HoI 3 zaten omdat het té complex en diepgaand is, dus dat vind ik wel opvallend en daarom moest ik toch even reageren. En ook om aan te geven dat de battleplanner meer kan dan je dacht (mocht je dat wel al weten, dan heb ik het verkeerd geïnterpreteerd, maar hopelijk zitten er toch nuttige tips bij).

Overigens speel ik Paradox games enkel met mods. Voor HoI3 blackice geprobeerd, maar die is echt TE micro-heavy. Total Realism Project mod heb ik echter grijs gespeeld en ik kan niet wachten tot er een mod komt die het voor de veteranen echt moeilijker maakt. HoI3 was op vanilla en hoogste moeilijkheid nu ook niet bepaald moeilijk. Echte terreinproblemen ben ik namelijk ook nog niet echt tegengekomen en het weerseffect is ook maar mwoah mwoah...maargoed, ik denk dat ik niet de gemiddelde HoI speler ben en dat er zat mensen zijn die genoeg moeite hebben om te bepalen wat ze gaan produceren en wanneer en hoe en dat die het lastig zat krijgen met daadwerkelijk oorlog voeren.

Dus geen kritiek, gewoon vriendelijke meningsdiscussie, ik vind de game vooralsnog fantastisch en ik geloof best dat anderen een afwijkende mening bedeeld zijn en ik hoop dat patches, mods en uitbreidingen het voor iedereen beter maken. Wel is het natuurlijk zo dat je deze game niet moet vergelijken met de laatste versie van HoI3, maar met die van de release versie en in dat geval was het met HoI3 echt een drama!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Ik ben aardig content alleen ik snap maar niet hoe de luchtmacht werkt

Reserve planes ? moet ik die toewijzen ofzo en hoe zorg ik er voor ze wat doen :+.

Ik snap er niets van :D

Kan wel nu een land innemen met veel army units, maar wat air support is wel makkelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sloeberjong
Mektheb schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 12:12:
Ik ben aardig content alleen ik snap maar niet hoe de luchtmacht werkt

Reserve planes ? moet ik die toewijzen ofzo en hoe zorg ik er voor ze wat doen :+.

Ik snap er niets van :D

Kan wel nu een land innemen met veel army units, maar wat air support is wel makkelijk
Het ziet er allemaal moeilijker uit dan het is, hoewel ik ook wel wat heb zitten pielen.

Er zijn verschillende mogelijkheden. Ik begin wel zoals ik het doe. Zorg eerst dat je alle airwings verwijderd (met rode prullenbakje). Hiermee verwijder je de wing en niet de vliegtuigen zelf, dus wees niet bang.

Als je weet dat je in een bepaald gebied luchtondersteuning nodig hebt dan selecteer je een vliegveld dat er in ligt of vlakbij (als je wilt aanvallen). Kijk vooral wat het max aantal vliegtuigen is dat daar gestationeerd kan worden (staat linksboven in het vakje).

Vervolgens maak je een airwing aan door op die knop te drukken en vervolgens kun je vliegtuigen selecteren. Stel fighters, je kiest bijvoorbeeld 200 fighters voor dat vliegveld. Door op de nummers te drukken kun je reserves instellen, in feite betekend dat je eventueel een grotere unit daar zou willen hebben. Standaard is het aantal gelijk aan het aantal dat je er daadwerkelijk plaatst (200 in dit geval). Dat betekend dat versterkingen vanuit je productie daar heen gaan om verliezen te vervangen tot 200 dus. Stel dat je maar 200 vliegtuigen beschikbaar hebt, maar je wilt er eigenlijk 300 dan kun je de reserves op 300 instellen. Je zult dan wel de vliegtuigen moeten prouduceren en die gaan dan automatisch naar die wing tot de 300 bereikt is.

Klein puntje voor de UI, waarom kan ik in hemelsnaam niet gewoon een getal invoeren? Lopen schuiven met dat balkje is echt superonhandig...

Goed, door naar missies toewijzen. Als je je wing(s) hebt aangemaakt kun je die selecteren en aan een sector toewijzen. Je moet waarschijnlijk eerst even wachten tot je wings bij het vliegveld zijn aangekomen (door je muis over de wing te hooveren kun je zien hoeveel procent is gearriveerd). Je kunt de sector selecteren en daar de knop aanklikken om wings toe te wijzen of je kunt de wing selecteren en op de kaart toewijzen (met de rechtermuisknop). De wing komt dan in het sectoroverzicht terug met een aantal knopjes aan de rechterzijde. Die knopjes zijn de missies die ze uit kunnen voeren. Je kunt er dan 1 of meerdere "aanzetten" (door groen lichtje in de rechterbovenhoek van het missieknopje). De missies zijn afhankelijk van het type vliegtuig en wat er aanwezig is in de sector. Bijvoorbeeld, Naval strike is niet mogelijk op een land-sector. Port strike mogelijk wel als er een haven aanwezig is.

In het sectoroverzicht is een balk aanwezig waarin staat aangegeven hoe je luchtoorlog ervoor staat. De air-superiority. Houd je muis er over en je krijgt de info in een percentage, uiteraard hoe hoger hoe beter. In de knop van de sector rechtsboven met het grafiekje kun je terug zien wat jou verliezen zijn en die van de vijand.

Hopelijk helpt dit.

Nu heb ik zelf ook een kleine vraag, weet iemand hoe ik voor m'n vloten de sectoren kan wijzigen? Wat ik nu doe is missie selecteren en rechtermuis 3 sectors (of minder, maar meestal 3) selecteren. Als ik 1 of meerdere sectoren wil wijzigen selecteer ik weer de missie en 3 nieuwe sectoren, maar is het ook mogelijk om gewoon de vloot te selecteren en dan de sectoren aan te passen. Ik heb wel wat geprobeerd met ctrl-left/right, shift-left/right, maar ik kreeg niet het gewenste resultaat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 590106

Gister en vandaag was het eindelijk zo ver.
Hearts of Iron 4 wat heb ik hierop zitten wachten zeg.
En god wat is hij goed.

Mijn eerste game als Nederland was even vogelen maar ik hield het langer uit dan 3 dagen.
uiteindelijk werdt ik dan toch overlopen door die duitsers maar kwamen er verbeter punten naar boven.
Dit in de zin van verdediging en research.

Tweede try hield ik het uit en vond ik dat het tijd was om zelf de aanval in te gaan.
Na een redelijk goed plan kon ik dan toch wat extra grond pikken van de duitsers om zo extra fabriekjes te hebben.
Dit bleek toch allenmaal net iets te mooi want ik werd genadeloos terug gepushed nadat de duitsers klaar waren met het verbreken van de magiot Line.

Poging drie nu en het ziet er goed uit, een afgesneden divisie van duitse troepen in frankrijk zonder supplies en van de 9 militairy factories 20 gemaakt.

Mijn leger is voorzien van geschut en wapens en hou nu stand tegen de aanvallen die de duitsers naar mij gooien.

Al om al voel ik een mega trots gevoel nu ik nederland weet te verdedigen xD
Soort van eer of zoiets :*)

Mochten er mensen deze epische game online willen spelen : Steam : Gardoomforge

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 590106 op 08-06-2016 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emryte
Gisteren keek ik op de paradoxplaza en bij de discussies in de Communityhub op Steam en daar waren ook mensen die alleen maar klaagden.
Deze mensen hadden dit kunnen zien aankomen vanwege dat er al veel livestreams werden gehouden en er ook nog Development Dairy's waren. Zij hebben zich dus niet goed ingeleefd in de game en klagen veel.

game pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ach ja, er wordt altijd een hoop geklaagd, maar als je ziet hoeveel mensen het spel spelen dan zijn degenen die erg negatief zijn maar een klein aantal. En ik denk dat men sneller een post maakt met "Dit of dat werkt niet goed" dan "Wat fantastisch, alles werkt".

Wat ik wel grappig vind is dat sommige mensen bijvoorbeeld vallen over dat bepaalde leiders niet het goede portret hebben of dat de naam van een land met andere ideologie niet goed is. Terwijl mij dat echt niet uit maakt, ja het zou leuk zijn om het te hebben, maar de game mechanics werken prima, en daar gaat het dan toch om?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sloeberjong
Ja precies, over elk spel valt wat te klagen. Voor een spel dat nog geen week is uitgebracht is het erg stabiel en werkt het erg goed. Kom je soms vreemde dingetjes tegen? Ja. Is dat heel erg? Nee. Ik heb er veel plezier aan, dus ik zie geen reden om te klagen. Vaak krijg ik ook het gevoel dat de klagers vinden dat ze op een of andere manier recht hebben op bepaalde zaken. Erg storend aangezien het productieteam bepaald wat ze maken. Het werkt en er zijn zeer weinig bugs, laat staan gamebreaking bugs. Volgens mij heeft een spellenproducent daarmee voldaan aan wat je aan eisen zou kunnen stellen als consument zijnde. De inhoud is aan de producent en als je het niet eens bent met bepaalde keuzes of de moeilijkheidsgraad dan jammer de bammer. Ga modden of koop het spel niet. Best vooringenomen om je eigen persoonlijke eisen op te dringen aan iedereen terwijl je niks te zeggen hebt over het productieproces.

Dat gezegd hebbende mag je uiteraard netjes uiteengezet je mening geven, hier en op het op forum van Paradox. Daar kunnen ze wel of niet wat mee doen, maar ze kunnen onmogelijk iedereen tevreden houden. Wellicht wordt er wel iets besproken waar ze in de toekomst wat mee kunnen, maar je kan niks opeisen. Als ik naar een film ga en ik vind em niet leuk ben ik ook m'n geld kwijt, anders zou iedereen gratis naar de film kunnen als je maar op het einde meld dat ie ruk is en je je geld terug wilt.

Volgens mij gaven de DD's en WWW's en de overige streams etc. een heel duidelijk beeld van hoe het spel werkt. Maarja, mensen zijn mensen en die zeuren nu eenmaal graag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Case_C

Case_C

[Team Carrack]

Mijn enige klacht is dat ik te weinig tijd heb om te spelen :P .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harmen1987
Sloeberjong schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 12:55:
[...]

Vervolgens maak je een airwing aan door op die knop te drukken en vervolgens kun je vliegtuigen selecteren. Stel fighters, je kiest bijvoorbeeld 200 fighters voor dat vliegveld. Door op de nummers te drukken kun je reserves instellen, in feite betekend dat je eventueel een grotere unit daar zou willen hebben. Standaard is het aantal gelijk aan het aantal dat je er daadwerkelijk plaatst (200 in dit geval). Dat betekend dat versterkingen vanuit je productie daar heen gaan om verliezen te vervangen tot 200 dus. Stel dat je maar 200 vliegtuigen beschikbaar hebt, maar je wilt er eigenlijk 300 dan kun je de reserves op 300 instellen. Je zult dan wel de vliegtuigen moeten prouduceren en die gaan dan automatisch naar die wing tot de 300 bereikt is.
Nog een kleine tip, het schijnt dat als je wings maakt met maximaal 100 vliegtuigen ze effectiever werken. Dat is althans wat er op het forum wordt gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
harmen1987 schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 15:22:
[...]

Nog een kleine tip, het schijnt dat als je wings maakt met maximaal 100 vliegtuigen ze effectiever werken. Dat is althans wat er op het forum wordt gezegd.
De reden daarvoor is volgens mij dat Aces het best werken bij 100 vliegtuigen, bij meer neemt de bonus af. Maar dan heb je wel een bonus over meer vliegtuigen. Ik maak nu gewoon wings van max. 1000 vliegtuigen, anders is het me wat te veel micro-management (en de project lead gaf zelf 1000 als voorbeeld, zal dus wel niet zó slecht zijn :)).
Case_C schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 13:47:
Mijn enige klacht is dat ik te weinig tijd heb om te spelen :P .
Daar kan ik helemaal inkomen, als iemand nog wat tijd voor mij heeft dan is dat erg welkom want ik kom niet veel aan spelen toe :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case_C

Case_C

[Team Carrack]

Het is overigens wel een drama om non-historical te spelen wanneer de setting daarvoor niet aanstaat. Duitsland doet in dat geval vrij domme dingen. (Bijvoorbeeld vol de oorlog aangaan met Frankrijk over de Maginot-linie aanvallen met 150+ divisies, de Fransen houden ze dan met ~7 divisies tegen :+ . Vervolgens verklaren ze op de juiste datum toch eerst Denemarken en Noorwergen de oorlog, waar ze dan helemaal geen troepen voor hebben. Waardoor die Blitz niet lukt, en Engeland ineens 40 divisies kan landen in Hamburg... GG zou je dan kunnen zeggen. (En dat is het dan ook.))

Nu vermoed ik wel dat ik met de a-historical optie aan meer succes zou hebben, maar dat moet ik nog testen. Wel jammer, want Nederland was leuk bezig in Oost-Indie... Australië het leven zuur te maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emryte
De problemen die ik nu mee maak met Hoi4 is dat de game lag begint te tonen als alle landen in Europa, Afrika en Azië in oorlog met elkaar zijn. Speel namelijk als Groot Brittannië en de Sovjet Unie heeft de oorlog op een bondgenoot van mij verklaart waardoor de Allies tegen de Communisten vechten en de Axis vecht ook nog tegen de Commintern. Daar wordt het spel niet zo blij van.
Een andere punt waar lagg bij op treed is als je vanaf 1941 of 42 in het menu zit om vliegtuigen aan gebieden te wijzen en het spel laat doorlopen om je vliegtuigen te verplaatsen Hoi4 heel traag wordt.
En het meest irritant is dat de AI zwaar suïcidaal is met Naval Invasions. Voorbeeld Duitsland verklaart oorlog aan Zweden. Zweden houdt ze bij Denemarken tegen en met de rest van de Zweedse troepen vallen ze bezet Polen binnen non stop.

game pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmen1987
Lag schijnt enigzins opgelost te zijn met de beta patch van vandaag (geeft wel weer crashes blijkbaar). Een aanrader voor een mod (alleen bij nieuwe safes) is No Mans Land, deze maakt de sahara ondoordringbaar (zoals bij HOI3) zodat de AI en jezelf niet met hele legers in de Sahara bezig bent.

Wat ik erg irritant vind is dat als je een gezamelijke vijand hebt, dat de AI dan door je land kan lopen: bijvoorbeeld Soviet troepen dwars door Europa als zowel de Soviets en de Axis in oorlog zijn met de Allies.

Daarnaast dat zelfs in de haven je schepen volledig weg worden gebombardeerd (zelfs met luchtoverwicht) waardoor ik als Italië al redelijk snel van al mijn oppervlakte schepen verlost ben.

Maargoed, bovenstaande zaken zullen zeker gepatched worden, en het is nog steeds erg vermakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breadje
Om de lag later in het spel te voorkomen is het gewoon een kwestie van Afrika groen verven voor 1941 (als je Italië speelt althans).
Er is bij mijn speelronde iets raars gebeurd; Rusland heeft het Moltov-Ribon pakt niet geaccepteerd of zo iets, want toen Duitsland de oorlog verklaarde aan Polen (en dus de Alies) deed Rusland dat vlak daarna ook. Het gevolg is dat de Axis en de Russen gezamenlijk tegen Frankrijk, Engeland en de US in de weer zijn. Nogal saai dus, Duitsland weet niet wat ie moet doen en is inmiddels dwars door Rusland heen gelopen om de chinezen aan te vallen. Japan had daardoor wat tijd omhanden en heeft in '39 al de US de oorlog verklaard. Italie (ik) heeft dus Afrika en het midden oosten maar overgenomen en ga zo meteen door Perzië heen India maar overnemen.
De enige uitdaging voor mij is nu alleen nog hoe ik in hemelsnaam kan gaan landen in de UK. Ik heb 4BB, 13 HC en een stuk of 90 cruisers en destroyers. maar die vloot ben ik in ongeveer 1 maand kwijt als ik die op missie stuur in het kanaal. Dit ondanks dat er 400 CC en 500 fighters vliegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmen1987
breadje schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 13:31:
De enige uitdaging voor mij is nu alleen nog hoe ik in hemelsnaam kan gaan landen in de UK. Ik heb 4BB, 13 HC en een stuk of 90 cruisers en destroyers. maar die vloot ben ik in ongeveer 1 maand kwijt als ik die op missie stuur in het kanaal. Dit ondanks dat er 400 CC en 500 fighters vliegen.
Klopt, heb precies hetzelfde als Italie:
In Afrika modderen mijn legers een beetje aan, langzaam naar het zuiden.
Midden oosten heb ik in handen.
Duitsland zit met de helft van zijn legers in Zuid-Oost Azie.
Mijn vloot is weggebombardeerd.

Dus ga op korte termijn ook maar door Iran heen richting India en op lange termijn vloot opbouwen voor invasie van Engeland. Verder weinig te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adanteh
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09-05 23:44
breadje schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 13:31:
Landen? Stuk of 15 paratroopers recruiten en je kan binnen een paar weken heel Engeland over nemen. Ik heb niet eens een enkele research voor boten (Begin je niet mee als Belgenland) .

Ben nu in een SP bezig als fascist Belgium. Zo snel mogelijk fascist worden, focussen op fighters en mechanized (Eerst motorized researchen en dan een paar tanks, zodat je Armored divisions bestaan uit 3x tank, 3x motorized. Als je motorized niet eerst researched krijg je 3x infantry en de Army mana heb je niet om het te vervangen) en je industrie wat om hoog krikken.

Nederland en Luxemburg zijn in no-time overgenomen en dan krijg je alle resources van Indonesië plus een bult factories (En NL bouwt meestal ook wel wat AA + Airfields). Dan de Axis joinen en oorlog verklaren op Frankrijk voordat Duitsland tegen Polen begint. Dwars door Frankrijk naar Parijs toe en die geven zo op. Krijg je ook meteen oorlog met Engeland, maar als je wat garrison units op de kust zet maakt dat niet uit. Vervolgens even geduld hebben om je fighters te laten opbouwen en wat radar stations neer zetten. Als je een bult fighters hebt air superiority krijgen en dan met transport planes een army van paratroopers in Noord Engeland droppen.

Moet nu bij de Allies alleen nog USA uitschakelen, hoe ik dat ga doen zonder boten is nog even de vraag, maar zal wel neerkomen op alleen eerst paratroopers gebruiken en dan via IJsland wat ports veilig stellen zodat ik met convoys over kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breadje
Sja, ik heb paratroopers altijd een beetje flauw gevonden. In HOI3 kon je zo altijd vrij makkelijk Duitsland op de knieën krijgen :). Vreemd genoeg is het krijgen van Air superiority erg makkelijk over Engeland. Ik heb daar nu al een een jaar lang een stuk of 500 fighters, 400 CAS en een paar bombers overheen vliegen en eigenlijk nooit tegenstand gehad. In die zin is het landen van wat para's idd niet heel moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adanteh
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09-05 23:44
breadje schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 15:47:
Sja, ik heb paratroopers altijd een beetje flauw gevonden.
Het voelt inderdaad bijna als abuse. In MP game als Zweden had ik op een gegeven moment ook groepjes van 8 paratroopers op grote Amerikaanse steden staan. 2 jaar lang compleet omsingeld zonder ook maar een beetje backup in de buurt. Elke stad die ik onder controle had had er 20 divisions van USA om heen staan, maar nooit een enkele poging om me aan te vallen.
.
Met de UK precies hetzelfde. Ik denk dat ze rond de 40 divisions op het eiland hadden staan, maar kon alles heel simpel door midden breken en dan alles vanuit 3/4 richtingen aanvallen. Volledig getrainde paratroopers met support regiments en wapens een redelijk stuk ahead of time helpt natuurlijk ook, maar de AI lijkt veel te passief met afgesplitste groepen aanvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Toch verder gaan spelen en ik zit nu op 30 uur. Er zijn nog steeds een aantal dingen die mij zwaar irriteren maar ik leer trucjes om ermee om te gaan. Het beste trucje dat ik heb geleerd is om bij de grote invasie van de Sovjet-Unie gewoon een leger te maken met infanterie, zo'n 150 divisies en een frontlinie aan te houden. Daarnaast had ik eerst drie panzerlegers met vijf a zes panzerdivisies (6x med tank, 3x mot inf en 5 support) en acht a tien panzergrenadier divisies (3x med tank, 6x mot inf en 5 support). Wat ik na een jaar van hopeloos grinden deed was deze panzerlegers organiseren, ik had er vier die kleiner waren en ze handmatig positioneren. Aanvallen, doorbreken en het infanterie superleger volgt automatisch de tanks en vult de frontlinie op. Zo heb ik miljoenen Sovjetsoldaten omsingeld en ben ik in een aantal maanden van een eindeloze grind bij de grenzen tot het innemen van Kiev, Leningrad, Moscow en Stalingrad. De grind had ik ook wel gewonnen aangezien de Sovjets voor het offensief al op 4 miljoen casulties zaten en ik op net iets meer dan 400.000. :P

Toen ik klaar was zat ik op 450.000 en de Sovjets op bijna 8 miljoen. :P
Maar alles ten westen van de Oeral is nu van mij, inclusief Baku met alle olie.

Nu Engeland. Ik was mijn onderzeebootvloot ergens verloren en een nieuwe gebouwd. Ik stuur de 105 onderzeeboten erop uit vanuit Hannover en dit komen ze voor de Nederlandse kust, dus vrijwel meteen na uitvaren tegen. Oh is dat de Amerikaanse slagvloot. :+

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/WZQBGIgKYFik97CT7bkr3cYx/full.jpg

Ernest King maakt zijn reputatie als totaal onkundig als het gaat om onderzeeboot bestrijding meer dan waar in de game. :Y)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91868

Na een verloren (aanvals)battle verdwijnen units ipv terug te trekken of stilstaand te reorganiseren?
Of zie ik dat nou fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-06 18:15
Iemand die ook NL gespeeld heeft, waarbij nederland zich heeft overgegeven?
Ik heb dat namelijk gehad, maar kan nu totaal niks meer deployen in bijvoorbeeld indonesie of suriname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 91868 schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 15:23:
Na een verloren (aanvals)battle verdwijnen units ipv terug te trekken of stilstaand te reorganiseren?
Of zie ik dat nou fout.
Nee, dan blijven ze volgens mij staan. Zou een bug kunnen zijn. Of waren ze omsingeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kameleleon
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:46
Iemand enig idee het het zit met mulitplayer? een vriend en ik hebben gister een multiplayer game begonnen als frankrijk en GB. Nu zit deze save-game in de cloud en locaal opgeslagen. Kunnen we nu weer samen spelen? Krijg het namelijk niet voor elkaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BatmanNL schreef op zondag 12 juni 2016 @ 21:13:
Iemand enig idee het het zit met mulitplayer? een vriend en ik hebben gister een multiplayer game begonnen als frankrijk en GB. Nu zit deze save-game in de cloud en locaal opgeslagen. Kunnen we nu weer samen spelen? Krijg het namelijk niet voor elkaar
Als je een multiplayer game hebt opgestart (gehost), staat linksonder 'Load'. Daarmee kun je de savegame weer laden (overigens kun je daar elke savegame laden, niet per se alleen die van een eerdere multiplayer game).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enki
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-01 13:41
Er zitten hier en daar wel vreemde dingen in...

Zelf spelend als Argentinië om de game-mechanics een beetje te leren kennen zat ik met grote aandacht (je kent het wel: achterover hangend, bakje popcorn, etc.) de strijd in Europa te volgen. Duitsland had direct na Polen de Russen de oorlog verklaard en maakte aanvankelijk grote vorderingen. Voorjaar 1940 vielen ze echter ook de Benelux, Denemarken, Noorwegen en Joegoslavië aan en toen werd het moeilijk voor ze. De Russen dreven hen terug en veroverden de Balkan. Hierbij zag je landen als Roemenië en Bulgarije geannexeerd, opnieuw gevormd en weer bezet worden, waarbij ze sneller van alliantie wisselden dan ik van schone onderbroek...

Tegelijkertijd hielden de Italianen het grootste deel van hun troepen in Afrika, waardoor de Fransen Rome konden innemen en Zuid-Duitsland binnenvielen. Daarna ging het snel. In 1943 capituleerden ze en werd Duitsland een grote lappendeken van stukjes Frankrijk, Sovjet-Unie en Engeland. Een bijzonder WTF-moment was echter dat stukken Bohemen en Silezië ineens toebehoorden aan de Volksrepubliek China... 8)7

Ook raar: het Duitse Rijk bestond dus officieel niet meer, maar deed op diplomatiek gebied nog dapper mee. Toen ik eind '43 Uruguay binnenviel kreeg ik prompt een uitnodiging van oom Adolf om lid te worden van de As. :?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Enki schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 15:19:

Ook raar: het Duitse Rijk bestond dus officieel niet meer, maar deed op diplomatiek gebied nog dapper mee. Toen ik eind '43 Uruguay binnenviel kreeg ik prompt een uitnodiging van oom Adolf om lid te worden van de As. :?
Duitsland zit in een factie en die geeft zich alleen maar over als alle belangrijke factieleden zich hebben overgegeven. Waarschijnlijk was Japan nog in leven. Een land in een factie dat zich overgeeft wordt een regering in ballingschap (government in exile) en kan dus weer verschijnen nadat het land wordt bevrijd (analoog hoe het bijvoorbeeld met Nederland ging in WO2).

De lappendeken van verschillende landen zou wel wat beter moeten worden nadat de hele As zich overgeeft, want dan komt er een peace conference. Hoewel daar soms ook rare resultaten uitkomen (China in Turkije bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case_C

Case_C

[Team Carrack]

Momenteel zit ik in '45, en het is nu redelijk spannend. Elke factie is met elkaar in oorlog...

Frankrijk en Engeland zijn 95% van hun kolonies kwijt geraakt, dus die zijn redelijk zwak. Echter is de VS wel aangesloten bij de Allies, (mijn coup in de US is mislukt.. erg jammer met 40% factie voor Fascist kregen ze maar 3 staten en een legertje...)

Momenteel zijn Spanje en Noorwegen de grote hinderlijke factor in Europa. (Ja Rusland probeert ook wat, maar die komt niet verder.) Het grootste probleem met Nederland is weer manpower, dat staat op 700K maar als ik een beetje gek doe wil dat iets te snel zakken. Daarom houd ik het een jaartje bij defensieve oorlogen.

Stiekem ben ik ook al bezig met het ontwikkelen van een atoombom :) , die is binnen 200 dagen gereed als research. Dat geeft me gelukkig nog voldoende tijd om vliegtuigen te ontwikkelen die 'm kan langsbrengen in de UK, VS en RU. >:) .

Overigens staat m'n warscore er niet slecht bij, 23% voor een klein landje als NL vind ik niet slecht. Hoe doen jullie het op dat vlak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emryte
Case_C schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 08:55:
Momenteel zit ik in '45, en het is nu redelijk spannend. Elke factie is met elkaar in oorlog...

...

Overigens staat m'n warscore er niet slecht bij, 23% voor een klein landje als NL vind ik niet slecht. Hoe doen jullie het op dat vlak?
Zelf speel ik nu als de VS en zat op 25% en ik deed vrijwel niks in Europa en in de Pacific was ik alleen maar invasies aan het doen op eilanden van Japan waar geen legers waren.

Daarvoor heb ik als UK en Italië gespeeld, met de UK had ik uiteindelijk een warscore van 73% vanwege dat de AI met andere landen suicide invasies deed. Met Italië (niet afgemaakt vanwege dat de zin er af was) had ik met de oorlog tegen UK en France 30% :? en tegen de Sovjet Unie 90%.

game pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerrProx
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-05 16:24
Als er mensen zijn die HoI4 willen multiplayen voeg me maar toe op Steam! Wil het graag eens proberen! :)
Username HerrProx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S401
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-05 16:03
Hopelijk komt er snel een patch die zorgt dat de lag verdwijnt, want het is nu gewoon onspeelbaar geworden. Het probleem is dat er 1 core 100% wordt benut en de rest ongeveer op de 25-50% zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Jefrim schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 20:39:
Hopelijk komt er snel een patch die zorgt dat de lag verdwijnt, want het is nu gewoon onspeelbaar geworden. Het probleem is dat er 1 core 100% wordt benut en de rest ongeveer op de 25-50% zit.
Heb exact hetzelfde, maar heb het idee het komt door mijn 1GB GPU die het niet helemaal wil klaar spelen.

Verder tot de oorlog uitbreekt draait het perfect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S401
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-05 16:03
Mektheb schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 21:33:
[...]

Heb exact hetzelfde, maar heb het idee het komt door mijn 1GB GPU die het niet helemaal wil klaar spelen.

Bij mij is het echt mijn CPU. Core 3 slipt gelijk helemaal dicht. :(

Afbeeldingslocatie: http://image.prntscr.com/image/0f0a499ddb55440f98bc17bbb8a4d3ec.png

Tot de oorlog was er bij ook niks aan de hand. Grafische dingen lager zetten haalt bij mij i.i.g. niks uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Mektheb schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 21:33:
[...]

7950 met 3GB hier en tegen 1943 heb ik nog maximaal 20fps, tegen 1944 meer richting de 15 en 1945 10. Het is de CPU omdat de engine maar een core fatsoenlijk belast. Dat gaan ze denk ik ook niet repareren omdat dit waarschijnlijk niet kan.

Verder ben ik nu bezig met een interessante USA campagne. In 1940 mijzelf aangesloten bij de geallieerden en ik heb wat rare dingen gezien. De Fransen hielden enorm lang stand nadat de Duitsers zowel om de Maginot heen waren getrokken als er dwars doorheen hadden gebeukt. Bijna een jaar lang gevochten in Noord Frankrijk voordat ze eindelijk vielen. De Britten hebben vanaf 1940 tot en met 1944 constant in Italië gezeten met een hele lading divisies waar het front steeds opschoof. Ze begonnen met Rome, hadden op een gegeven moment de hele laars veroverd en werden toen teruggedrongen tot het noorden, toen weer de laars in, toen naar Venetië en toen Oostenrijk en zelfs Duitsland in. Ondertussen was ik ook geland met 80 divisies in Frankrijk waar de Britten ook een bruggenhoofd hadden naast een in België en dus nu nog net Italië en Frankrijk en de lage landen snel bevrijd. Terwijl ik Duitsland onder de voet loop, ik zit al in Polen en Italië dwing tot overgave gaan de Duitsers steeds verder de Sovjetunie in.

Daar ben ik ook mee in oorlog sinds 1940 vanwege Finland die zich bij de geallieerden voegde dus spam ik op het moment echt heel veel divisies. Zodra Duitsland capituleert moet ik meteen aan de bak tegen de Sovjets en daar bereid ik mij ook voor. Zit op bijna 250 infanteriedivisies en enkele tientallen tankdivisies en die zijn bijna allemaal in Europa. Japan is ondertussen, alweer volslagen nutteloos en uit China geschopt door de Chinezen en uit Korea door de Britten. De Japanse vloot ligt op de bodem van de zee en ik pik wat eilandjes op voordat ik Japan inneem. Hele rare game waar je ook kan zien hoe dom de AI eigenlijk is. Of het nou totaal willekeurige invasies zijn of de AI die ze met enorme overmacht niet kan afvechten en maar een andere oorlog begint zoals Duitsland deed. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• replica17
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:52
Hallo allemaal,

Ik ben aan de slag geweest met een mod om Nederland realistischer te maken.

Zie hier de link voor de mod: http://steamcommunity.com...filedetails/?id=704431751

Current features:

- Authentic Dutch Generals and Admirals added with picture and traits
- Authentic leaders and politicians with picture
- Authentic naming and classes of ships
- Authentic flags
- Authentic Dutch companies with logo
- Dutch WW2 music for immersion
- Renamed tech tree units to Netherlands counterpart (not complete yet)

Zie graag jullie feedback!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
DaniëlWW2 schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 22:53:
[...]

7950 met 3GB hier en tegen 1943 heb ik nog maximaal 20fps, tegen 1944 meer richting de 15 en 1945 10. Het is de CPU omdat de engine maar een core fatsoenlijk belast. Dat gaan ze denk ik ook niet repareren omdat dit waarschijnlijk niet kan.

Verder ben ik nu bezig met een interessante USA campagne. In 1940 mijzelf aangesloten bij de geallieerden en ik heb wat rare dingen gezien. De Fransen hielden enorm lang stand nadat de Duitsers zowel om de Maginot heen waren getrokken als er dwars doorheen hadden gebeukt. Bijna een jaar lang gevochten in Noord Frankrijk voordat ze eindelijk vielen. De Britten hebben vanaf 1940 tot en met 1944 constant in Italië gezeten met een hele lading divisies waar het front steeds opschoof. Ze begonnen met Rome, hadden op een gegeven moment de hele laars veroverd en werden toen teruggedrongen tot het noorden, toen weer de laars in, toen naar Venetië en toen Oostenrijk en zelfs Duitsland in. Ondertussen was ik ook geland met 80 divisies in Frankrijk waar de Britten ook een bruggenhoofd hadden naast een in België en dus nu nog net Italië en Frankrijk en de lage landen snel bevrijd. Terwijl ik Duitsland onder de voet loop, ik zit al in Polen en Italië dwing tot overgave gaan de Duitsers steeds verder de Sovjetunie in.

Daar ben ik ook mee in oorlog sinds 1940 vanwege Finland die zich bij de geallieerden voegde dus spam ik op het moment echt heel veel divisies. Zodra Duitsland capituleert moet ik meteen aan de bak tegen de Sovjets en daar bereid ik mij ook voor. Zit op bijna 250 infanteriedivisies en enkele tientallen tankdivisies en die zijn bijna allemaal in Europa. Japan is ondertussen, alweer volslagen nutteloos en uit China geschopt door de Chinezen en uit Korea door de Britten. De Japanse vloot ligt op de bodem van de zee en ik pik wat eilandjes op voordat ik Japan inneem. Hele rare game waar je ook kan zien hoe dom de AI eigenlijk is. Of het nou totaal willekeurige invasies zijn of de AI die ze met enorme overmacht niet kan afvechten en maar een andere oorlog begint zoals Duitsland deed. :P
Dat zou wel heel erg jammer zijn, want ik kan nu de game gewoon na 1939 als de wereld oorlog echt start niet verder spelen.

Kan niet eens scrollen :+.

Stelaris heb ik totaal geen issue en andere games zoals Crusader Kings en Hoi 3 ook niet.

Dan ga ik maar is informeren en anders een full refund aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Mektheb schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 10:27:
[...]

Dat zou wel heel erg jammer zijn, want ik kan nu de game gewoon na 1939 als de wereld oorlog echt start niet verder spelen.

Stelaris heb ik totaal geen issue en andere games zoals Crusader Kings en Hoi 3 ook niet.

De klachten doken als vrij snel na de release op. Ik heb weliswaar een oudere i5 750 maar ik zie de CPU load op mijn G13. Een core doet 90 a 95%, een tweede haalt misschien 40% bij piekmomenten en de rest komt nauwelijks uit idle.

Het probleem is ook dat de AI een belachelijk aantal divisies kan spammen, ver voorbij enig realisme. Nederland heeft in mijn USA campagne gewoon meer dan 40 divisies in Europa terwijl IRL er zeven waren. Nu Nederland ook een aantal maanden bevrijd is bouwen ze hard op. Ik gaf ze wat materieel uit mijn belachelijke Murica stockpile met 300+ fabrieken en meteen verschenen er gemotoriseerde divisies. De AI lijkt dus ook divisies meteen te kunnen creëren zonder training. De mankracht eisen voor divisies kloppen ook voor geen meter waardoor de AI er zoveel kan spammen. Het script waar de AI zich aan houd qua opbouw van divisies is ook gewoon slecht. Zouden deze twee dingen worden aangepakt dan kan er zo minimaal een derde van de divisies weg en voor sommige landen de helft. Dat vind je CPU ook leuk en dat zou de gameplay ook leuker maken. Nu is het vooral een grind. Val je ergens aan en dan gooit de AI er gewoon even doodleuk vijf extra divisies tegenaan. Door combat width kunnen er maar een paar vechten waardoor je een grind krijgt. Daan kan je doorheen komen door langs een breed front de aanval in te zetten en met een gespecialiseerd tankleger door te breken. Realistisch als je tegen de Sovjets vecht omdat die in echelons verdedigde maar tegen andere landen niet. Simpelweg te weinig mankracht om zo enorm veel mannen op de lijn te zetten met reserves.

Eigenlijk lijkt alleen de Duitse AI in staat om redelijke divisies op te bouwen. De AI lijkt haar ervaring langzaam om te zetten in nieuwe divisies en er is denk ik veel meer nodig dan het normale aantal XP voordat de AI iets doet. Duitsland verdient belachelijk veel XP en zal dus eerder aanpassen. Nog steeds niet optimaal maar wel beter dan de meeste andere landen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case_C

Case_C

[Team Carrack]

DaniëlWW2 schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 11:01:
[...]
Eigenlijk lijkt alleen de Duitse AI in staat om redelijke divisies op te bouwen. De AI lijkt haar ervaring langzaam om te zetten in nieuwe divisies en er is denk ik veel meer nodig dan het normale aantal XP voordat de AI iets doet. Duitsland verdient belachelijk veel XP en zal dus eerder aanpassen. Nog steeds niet optimaal maar wel beter dan de meeste andere landen.
Om even in te haken op Duitsland. Had eens in mijn potje van NL naar Duitsland geswitched. Daar was het overigens wel bizar hoeveel variaties aan tanks en materiaal ze produceerden. Tanks van MK1 t'm MK14 ... elke punt ervaring word door ze gebruikt. Geen idee hoe dat ziet met andere naties.

Oh en even los, volgens mij zit er met air-combat ook wat goed mis... Of ik snap het niet.

Boven Parijs waren 2000 bombers bezig van de vijand. Verder niets. Dus ik stationeer daar 800 fighters (IV en Jets) Nu was ik binnen 3! dagen ze allemaal kwijt... en waren de bombers ook verdwenen.

Wat is daar gebeurd? Bugs? Of bombardeerden ze de airstrips? Ik mis daar toch wel de nodige feedback vanuit de game op... nu is het zo van *poef weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Case_C schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 14:36:
[...]
Oh en even los, volgens mij zit er met air-combat ook wat goed mis... Of ik snap het niet.

Boven Parijs waren 2000 bombers bezig van de vijand. Verder niets. Dus ik stationeer daar 800 fighters (IV en Jets) Nu was ik binnen 3! dagen ze allemaal kwijt... en waren de bombers ook verdwenen.

Wat is daar gebeurd? Bugs? Of bombardeerden ze de airstrips? Ik mis daar toch wel de nodige feedback vanuit de game op... nu is het zo van *poef weg.
Bombers zijn erg goed in het neerhalen van fighters vanwege de hoge defense. Wanneer de fighters in de meerheid zijn is het niet zo'n probleem, maar wanneer er zoals jij schetst heel veel bombers zijn, dan worden die van jou waarschijnlijk snel uit de lucht geschoten. Je kan in de statistieken (kleine icoontje rechtsboven in air region window) zien hoeveel verliezen de vijand heeft geleden.

Daarom hoef je strategic bombers niet per se een escorte mee te geven (hoewel het met heavy fighters dan nog beter schijnt te zijn), want als ze met genoeg zijn dan komen de fighters er nauwelijks doorheen. Natuurlijk worden de bommenwerpers ook wel neergeschoten maar totaal lijken fighters toch in het nadeel wanneer ze in de minderheid zijn.

Ik zet nu ook alleen fighters in als ik er gelijk heel veel beschikbaar heb, anders heeft het niet veel zin. Er is al wel gezegd dat in de 1.1 patch de air warfare beter gebalanced wordt, want het is nu wel heel bloederig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case_C

Case_C

[Team Carrack]

Chris7 schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 15:29:
[...]
Ik zet nu ook alleen fighters in als ik er gelijk heel veel beschikbaar heb, anders heeft het niet veel zin. Er is al wel gezegd dat in de 1.1 patch de air warfare beter gebalanced wordt, want het is nu wel heel bloederig.
Air supperiority is gewoon onmogelijk voor mij :-( . De Allies hebben volgens mij gecombineerd een klein 30.000 vliegtuigen, daar komt de Commitern nog bij met ~12.000 vliegtuigen. Axis komen volgens mij maar aan 5.000 vliegtuigen. Ja dan hoef je niets te proberen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Case_C schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 14:36:
[...]

Om even in te haken op Duitsland. Had eens in mijn potje van NL naar Duitsland geswitched. Daar was het overigens wel bizar hoeveel variaties aan tanks en materiaal ze produceerden. Tanks van MK1 t'm MK14 ... elke punt ervaring word door ze gebruikt. Geen idee hoe dat ziet met andere naties.
Dat zou ook heel goed kunnen. Duitsland heeft ook de neiging om zowel tankdivisies met lichte, middelzware als zware tanks te spammen. Als ze dan ook nog eens varianten op alles maken...

De AI trekt zijn bommenwerpers meestal snel terug als je luchtoverwicht hebt. Verder maken strategische bommenwerpers gehakt van fighters. Ik vecht alleen in de lucht as ik een numeriek overwicht heb. Verder let ik ook op de aangrenzende gebieden of daar niet een hele meute jagers zit want de AI zal ze verplaatsen en je afmaken.

Verder wisselt de AI ook met units als een bezetene. Kijk maar eens hoeveel commandanten er langskomen bij een lang gevecht op het land. Dat is trouwens ook broken. Ik kan bijna met geen mogelijkheid een commandant een skillniveau laten stijgen of een trait laten verdienen en ik kom de meest bizarre commandanten tegen zoals een AI skill 9 von Kluge met zes traits...
De balans van generaals klopt ook voor geen meter. Ja we geven de Amerikanen, Britten en Sovjets een hele stapel 4 en 5 skill en de Duitsers een paar 4 en de rest waardeloos. Eric von Manstein was ook echt niet de beste generaal van de hele oorlog, nee een overrated type zoals Patton, uberhaupt een Britse generaal of de "slachter" Zhukov was beter en krijgt 5 skill. Dan zijn een aantal ook nog maarschalk en hoef je geen niveau en skills in te leveren om ze te bevorderen. O-) (serieus, Manstein moet minimaal een 7 zijn en Gudarian/Rommel minimaal een 6 als een type Zhukov of Patton 5 is)

Vervolgens krijg je een oneerlijk voordeel als je maar niet Duitsland bent. Nu kan je zeker als de VS gewoon meer units spammen en ook nog een met betere commandanten. Balans. 8)7
Oke, Italië klopt wel want dat was gewoon hopeloos. :P
Case_C schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 15:38:
[...]

Air supperiority is gewoon onmogelijk voor mij :-( . De Allies hebben volgens mij gecombineerd een klein 30.000 vliegtuigen, daar komt de Commitern nog bij met ~12.000 vliegtuigen. Axis komen volgens mij maar aan 5.000 vliegtuigen. Ja dan hoef je niets te proberen...
Het lukte mij in mijn Duitsland campagne door een hele lading AA te bouwen in de Benelux en Frankrijk en op te bouwen tot ik een overwicht had en toen ingezet. De Sovjets hadden niet erg veel en ik geef elk infanteriedivisie AA waardoor ze eventuele CAS slopen.

Nog iets dat heel slecht is uitgedacht, peace conference. Ik versla de axis, verover alleen Japan en Italië en doe het leeuwendeel van de rest Europa en toen kwam de overgave. Ik mag eerst en selecteer dat Duitsland, Oostenrijk vrij moet laten, democratisch moet worden en hetzelfde voor Japan. Toen mocht ik al niks meer selecteren...
GB bevrijd een aantal landen van Duitsland, Italië democratisch. Zo lopen we de lijst af. Ronde twee, ik kan vrijwel niks meer selecteren voor geen enkel land, dafuq. 8)7

Volgende ronde...
GB doet nog wat dingen terwijl ik niks kan.
Joegoslavië neemt even bijna heel Italië over en China bijna heel Japan. Beide volslagen nutteloze bondgenoten maar wel alles claimen. Leuk zo want ik kan er niks aan doen terwijl ik zo'n 50% participatiescore had en die niet mag gebruiken en die twee bij elkaar niet eens 5%. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Mektheb schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 10:27:
[...]

Er is trouwens een patch uit die de prestaties zou moeten verbeteren. Misschien de moeite waard om te proberen. :)

Verder ook al een Sovjet campagne doorlopen, was voor de zomer van 1943 klaar. De Sovjets zijn echt supersterk, misschien nog wel sterker dan de VS. De vredesconferentie was weer verschrikkelijk slecht. De geallieerden mochten aanschuiven terwijl ze niet bij de oorlog hoorde en vrijwel niks presteerde. Gb kreeg weer een belachelijke hoeveelheid punten omdat elke f*cking bommenwerper kennelijk een punt waard is.

Vrijwel heel Europa heroverd op de Duitsers, heel China op Japan en Japan zelf en de kleine landjes pikken weer al het land in terwijl ik er weer niks aan kan doen. Ik kan niet eens een fatsoenlijk een satelliet-statensysteem opbouwen zonder dat een land zoals Joegoslavië even vrijwel heel Italië en Duitsland overneemt. Verder was Polen opeens fascistisch en deden ze ook niet mee met de conferentie en mocht ik ook niks claimen of aanpassen van Polen, juist...

Dat systeem vergalt echt de zin om te spelen. Was het nou zo moeilijk om de AI te verbieden claims te maken op gebieden die ze zelf niet hebben veroverd? :X

Zie hier het ultieme voorbeeld van hoe f*cking dom de AI is. Zwitserland besloot om in 1939 dat ze wel bij de geallieerden wouden horen. Toen vielen zo'n 150 f*cking Italiaanse en Duitse divisies binnen en werden ze in seconden geplet. Toen lag het front helemaal open want nee, Frankrijk mag geen dienstplichtwetten doorvoeren tot het oorlog is. Frankrijk mag ook geen political power verdienen om die wetten door te voeren. Italië mag gewoon even meer dan 200 divisies spammen en ik wil niet eens weten hoeveel Duitsland er heeft. Ik kon er 103 bouwen en toen was de mankracht op, dat was ergens in begin 1938. Sindsdien probeer ik wanhopig om wat puntjes te sprokkelen. Ben er bijna...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/XeI6k8OZdXbtkGMLofC265Lr/full.jpg

Ik kan helemaal niks doen. De meeste divisies zitten vast omdat ze worden aangevallen of als ze zich terugtrekken worden ze omsingeld. Trek ik de helft terug dan wordt de rest afgeslacht en dan zal de rest alsnog worden omsingeld.

Meanwhile in London. The whole French front collapsed because we allowed the Swiss to join our alliance. I know, lets invade Italy. :') :') :')

10/10, would get rekted again. :(

[ Voor 27% gewijzigd door DaniëlWW2 op 19-06-2016 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 21:19:
[...]

Verder ook al een Sovjet campagne doorlopen, was voor de zomer van 1943 klaar. De Sovjets zijn echt supersterk, misschien nog wel sterker dan de VS. De vredesconferentie was weer verschrikkelijk slecht. De geallieerden mochten aanschuiven terwijl ze niet bij de oorlog hoorde en vrijwel niks presteerde. Gb kreeg weer een belachelijke hoeveelheid punten omdat elke f*cking bommenwerper kennelijk een punt waard is.
Dat de geallieerden aanschuiven is natuurlijk wel historisch, want ze verdeelden samen Europa na de Tweede Wereldoorlog. En het is qua spel mechanisme wel logisch dat ook als het meerdere oorlogen zijn, de verschilllende partijen tegelijk aanschuiven, want het wordt anders wel lastig gebied te verdelen.

Maar ontegenzeggelijk kan het beter, het fameuze China in Turkije wat je wel eens voorbij ziet komen is niet echt een resultaat wat je wilt zien. Al verschilt het per keer, soms maakt de AI wel een West- en Oost-Duitsland.

Overigens is de war score die je van strategic bombing krijgt bugged, die reset volgens mij ook bij het herladen van de save (tip ;)).

Zie hier het ultieme voorbeeld van hoe f*cking dom de AI is. Zwitserland besloot om in 1939 dat ze wel bij de geallieerden wouden horen. Toen vielen zo'n 150 f*cking Italiaanse en Duitse divisies binnen en werden ze in seconden geplet. Toen lag het front helemaal open want nee, Frankrijk mag geen dienstplichtwetten doorvoeren tot het oorlog is. Frankrijk mag ook geen political power verdienen om die wetten door te voeren. Italië mag gewoon even meer dan 200 divisies spammen en ik wil niet eens weten hoeveel Duitsland er heeft. Ik kon er 103 bouwen en toen was de mankracht op, dat was ergens in begin 1938. Sindsdien probeer ik wanhopig om wat puntjes te sprokkelen. Ben er bijna...

[afbeelding]

Ik kan helemaal niks doen. De meeste divisies zitten vast omdat ze worden aangevallen of als ze zich terugtrekken worden ze omsingeld. Trek ik de helft terug dan wordt de rest afgeslacht en dan zal de rest alsnog worden omsingeld.

Meanwhile in London. The whole French front collapsed because we allowed the Swiss to join our alliance. I know, lets invade Italy. :') :') :')

10/10, would get rekted again. :(
Dat landen opeens de Allies joinen heb ik nu ook al eens gezien, Nederland die dat opeens doet terwijl Duitsland nog niet eens 'Around Maginot' heeft gedaan. Lijkt dat sommige landen een Neutrality malus moeten krijgen om dat te voorkomen. Overigens is het sowieso al niet erg slim als je bijna bent omsingeld door je vijanden... Ga er van uit dat dit in de volgende patch wordt aangepakt. Die verschijnt overigens al voor 1 juli.

Moet zeggen dat ik de meeste lol in het spel wel beleef met fascistische of communistische landen, je hebt meer de vrije hand in wat je kunt doen. Momenteel een leuke run met fascistisch Argentinië (Zuid-Amerika is een leuk continent want je kan alles veroveren zonder dat de tegenstander in een factie stapt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Chris7 schreef op zondag 19 juni 2016 @ 15:20:
[...]

Dat de geallieerden aanschuiven is natuurlijk wel historisch, want ze verdeelden samen Europa na de Tweede Wereldoorlog. En het is qua spel mechanisme wel logisch dat ook als het meerdere oorlogen zijn, de verschilllende partijen tegelijk aanschuiven, want het wordt anders wel lastig gebied te verdelen.
Helemaal niet. Als de SU heel Europa had veroverd dan waren ze echt niet vrijwillig vertrokken terwijl Joegoslavië even bijna heel Italië en Duitsland overneemt. De Sovjets hadden gewoon de middelvinger gegeven aan de geallieerden als ze eerst waren geweest. Misschien hadden ze Frankrijk en de lage landen gelaten voor wat het was maar Duitsland absoluut niet. De industrie van west Duitsland was de ultieme prijs geweest voor de Sovjets en die hadden ze nooit opgegeven. Dit systeem is gewoon belachelijk. Zorg ervoor dat de AI geen claims kan indienen op gebied dat ze niet hebben. Wat er ook gebeurd is dat als een AI land uit de conferentie stapt de punten worden overgedragen. Uiteindelijk krijgt een klein land dat overblijft zo in een keer duizenden punten en dan komen de claims. Het enige dat ik kan bedenken dat zou werken is als je als speler ik een keer alles kan claimen en dan de landen als puppets los kan laten. Daar heb je alleen ook niet de punten voor ook al verover je vrijwel alles.
Maar ontegenzeggelijk kan het beter, het fameuze China in Turkije wat je wel eens voorbij ziet komen is niet echt een resultaat wat je wilt zien. Al verschilt het per keer, soms maakt de AI wel een West- en Oost-Duitsland.
Dat is een optie die GB aanbied. Die kreeg ik toen ik Duitsland tot capitulatie dwong als de SU. Geweigerd omdat ik vrijwel heel Europa al had veroverd en toen kreeg ik een twee jaar durende puppet claim op oost Duitsland die ik niet kon inwilligen...
Overigens is de war score die je van strategic bombing krijgt bugged, die reset volgens mij ook bij het herladen van de save (tip ;)).
Ik had een save gemaakt voor de conferentie en probeerde het opnieuw. Kreeg in een klap 1500 punten erbij maar nog steeds Joegoslavië die even de boel overnam.
Dat landen opeens de Allies joinen heb ik nu ook al eens gezien, Nederland die dat opeens doet terwijl Duitsland nog niet eens 'Around Maginot' heeft gedaan. Lijkt dat sommige landen een Neutrality malus moeten krijgen om dat te voorkomen. Overigens is het sowieso al niet erg slim als je bijna bent omsingeld door je vijanden... Ga er van uit dat dit in de volgende patch wordt aangepakt. Die verschijnt overigens al voor 1 juli.
Ik heb in ruim 60 uur nog nooit gezien dat de lage landen niet de geallieerden joinde en werden afgemaakt. Zwitserland was alleen wel de druppel...
Het was niet moeilijk geweest om te coderen dat de kleine landen neutraal blijven bij historical, zelfs als de world tension 100% is. Pas als ze aangevallen worden gaan ze bij de factie van de vijand.
Moet zeggen dat ik de meeste lol in het spel wel beleef met fascistische of communistische landen, je hebt meer de vrije hand in wat je kunt doen. Momenteel een leuke run met fascistisch Argentinië (Zuid-Amerika is een leuk continent want je kan alles veroveren zonder dat de tegenstander in een factie stapt).
Ik heb de meeste grote landen nu gedaan. Alleen GB nog. Italië en Japan kunnen mij weinig schelen. Qua balans is Italië is op het moment gewoon OP. Ze bouwen veel te veel divisies en verslaan de Britten en bondgenoten vrij consistent. GB is ronduit waardeloos, Frankrijk is een slechte grap, de VS is leuk, de SU is geweldig, Duitsland is denk ik de leukste van allemaal. Veel opties, initiatief en dodelijk effectief.

Qua game zelf moeten er twee dingen absoluut veranderen. Het conferentiesysteem moet radicaal worden omgegooid want dat deugd niet en de AI moet veel minder, sterkere divisies kunnen bouwen. De meeste landen hebben te veel manpower omdat de divisies te weinig opnemen en dat is zwaar in het nadeel van met name Frankrijk. Een volwaardige WW2 divisie van de meeste landen is 3x3 bataljons infanterie, 3x artillerie, vijf ondersteunende eenheden, luchtafweer en antitank apart. Dit komt het meeste in de buurt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/sH8LjRDt3rVNJMZG4ONRHwh7/full.jpg

Een dergelijke divisie is rond de 15.000 man groot. Maal 200 divisies scheelt dit al 240.000 man. De AI haar divisies halen de 9 bataljons infanterie meestal niet eens. Ze spammen eindeloze hoeveelheden divisies en dat sloopt je framerate en maakt de gameplay zwakker. Val je nu ergers aan dan gooit de AI er gewoon extra spamdivisies tegen. Waren de sterktes correct gemodelleerd en zou de AI fatsoenlijke divisies bouwen dan waren er maar twee of drie per gebied. Dat zal enorm schelen in de framerate en maakt de gameplay veel dynamischer. Je bent zo beperkter in opties. Plaats je hier een vierde divisie dan komt die ergens anders vandaan. De gehele Atlantische kust met twee divisies afgrendelen zoals ik met Duitsland deed kan ook niet meer. Een haal je wel en dan zal je speciale eenheden achter de kustlijn moeten plaatsen voor een tegenaanval. Veel leuker dan wat ik had namelijk een ondringbare muur waar de Britten constant op faalde.

De game heeft zeker sterke punten, anders had ik er nu niet ruim 60 uur in gestopt maar het is bij lange na niet perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enki
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-01 13:41
Over bugs gesproken...

Bij mijn nieuwe campaign voor de Turken heb ik na de verovering van Irak de aanval geopend op Saoedi-Arabië. Duitsland nodigde mij uit bij de Axis, en kort nadat ik toetrad verschenen de eerste bevriende eenheden aan mijn front. Dat ging zo snel, dat er binnen enkele maanden honderden Axis-eenheden door Turkije, Irak en Saoedi-Arabië heen wandelden. Ik zag Duitse panzerdivisies, Japanse cavalerie, Italiaanse infanterie, etc. en ze vlogen letterlijk alle kanten op. Een aantal nestelde zich braaf aan de frontlinie, maar voerden werkelijk geen flikker uit. Ondanks hun plaatselijke overmacht vielen ze geen Geallieerde gebieden aan, zelfs lege provincies namen ze niet in.

Dit verschijnsel (bekend van EU-IV natuurlijk en helaas een op een overgenomen in HoI-IV) maakt het gehele strijdtoneel zo onoverzichtelijk dat het nauwelijks meer te managen is... Jammer! :(

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emryte
Wat ik heb meegemaakt met de Sovjet Unie is dat ik een burgeroorlog begon in Finland die bij de Allies hoorden. Hierdoor konden Axis landen door mijn land heen vanwege zelfde vijand. Nadat er aan de grenzen waar ik dingen kon veroveren er niks meer over was gingen deze troepen niet mijn land uit en blijven ze staan. Heb nooit militaire access gegeven. Hierna de oorlog op Duitsland verklaart, maar omdat ik vergat dat er nog Duitse troepen in mijn land stonden pikken ze meteen je land in. Al deze troepen omsingeld, maar vanwege de enorme spam van divisies door de AI bijna niet te winnen, want er is altijd een plek waar ze weer te voorschijn komen

game pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sloeberjong
Het is geen bug helaas. Het is WAD, hoewel er wel aan gewerkt wordt om het aan te passen. Kennelijk was dit geïmplementeerd om een andere bug tegen te gaan.

De reden dat ze niet aanvallen is omdat je vanaf een land waarvan je military access hebt je geen aanval mag uitvoeren als het betreffende land niet in oorlog met het doelwit.

Dat wil zeggen dat als je bijvoorbeeld als Duitsland of Italië je Gibraltar niet in kan nemen vanaf het land als je alleen military access hebt van Spanje (zonder alliantie ofzo). Dit was ook al zo bij de oudere versies van HoI. Toen dacht ik ook lekker slim te zijn door MA te vragen bij Spanje om zo makkelijker Gibraltar in te nemen zonder al te veel moeite te doen. Maar helaas...

Wie wil er vrijdagavond een MP potje proberen? Ik kan wel tussen 20.00 en 23.15 's avonds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 21:19:
[...]

Er is trouwens een patch uit die de prestaties zou moeten verbeteren. Misschien de moeite waard om te proberen. :))
Yup heb hem gedownload en is inderdaad al een heel stuk beter, nog niet optimaal maar wel echt al een verschil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Van divisies die aan de andere kant van de wereld verschijnen kijk ik niet eens meer op...

Japanse vliegtuigen boven Duitsland, Duitse divisies in China, ik heb zelfs eens een konvooi van zo'n 50 Japanse schepen gezonken in de Noordzee en ik vermoed dat deze soldaten vervoerde. :P

Ik neem ook vrijwel altijd de aanbiedingen van de AI over qua divisies. Die organiseer ik zelf in een fatsoenlijk leger en dan kijk ik wat ik ermee kan. Kan je meteen ook zien hoe slecht de AI divisies managed. Er zijn er genoeg met enorme tekorten aan wapens en zelfs mankracht die ook niet worden aangevuld omdat de AI er meer moet spammen en die je vervolgens aan moet bieden. Verder valt een AI gewoon stil als je voldoende verliezen aanricht. Dan zijn ze door de manpower heen. Je kan belangrijke landen als vijand zo in twee jaar uitschakelen. GB en Italië zijn zo rond de 2 miljoen doden gewoon weg en hoe de AI opereert is dat getal niet moeilijk te halen. :P

Nog een bug trouwens die bloedirritant is. Wil je troepen snel verplaatsen met strategische verplaatsing dan kan je de eenheid niet deselecteren want dan stopt die met strategisch verplaatsen. Handig als je troepen probeert te verplaatsen in Afrika, Azië of zelfs in Rusland...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gammro
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13-06 11:09
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 12:05:
Nog een bug trouwens die bloedirritant is. Wil je troepen snel verplaatsen met strategische verplaatsing dan kan je de eenheid niet deselecteren want dan stopt die met strategisch verplaatsen. Handig als je troepen probeert te verplaatsen in Afrika, Azië of zelfs in Rusland...
Wat ik hiervoor gebruik is dat ik ze een fallback line aanwijs, als deze ver genoeg is gaan ze vanzelf op die manier erheen. Ook goed voor transport over zee zonder kopzorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Gammro schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 16:29:
[...]

Wat ik hiervoor gebruik is dat ik ze een fallback line aanwijs, als deze ver genoeg is gaan ze vanzelf op die manier erheen. Ook goed voor transport over zee zonder kopzorgen.
Die ga ik onthouden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 12:05:
Ik neem ook vrijwel altijd de aanbiedingen van de AI over qua divisies. Die organiseer ik zelf in een fatsoenlijk leger en dan kijk ik wat ik ermee kan.
Ja, lang niet iedereen was hier over te spreken, wat ik niet begrijp want in HoI3 was het juist enorm irritant als geallieerde divisies weinig uitrichten maar vooral supplies opaten. Met name als Duitsland bij Barbarossa heel vervelend. Nu kan je tenminste zelf kiezen wat ze doen. Al is het niet handig dat je zelf handmatig moet zoeken waar ze staan (kan via menu rechtsboven maar dat is niet perfect).
Kan je meteen ook zien hoe slecht de AI divisies managed. Er zijn er genoeg met enorme tekorten aan wapens en zelfs mankracht die ook niet worden aangevuld omdat de AI er meer moet spammen en die je vervolgens aan moet bieden.
In de 1.1 patch wordt dat geloof ik (deels) aangepakt. Er scheen ook e.e.a. niet te kloppen met de division templates die de AI zou moeten gebruiken, waardoor er soms ook geen equipment na 1936 wordt onderzocht. Ik vind dat de AI het best redelijk doet maar het is natuurlijk iets wat altijd (veel) verbeterd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Chris7 schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 17:33:
[...]

Ja, lang niet iedereen was hier over te spreken, wat ik niet begrijp want in HoI3 was het juist enorm irritant als geallieerde divisies weinig uitrichten maar vooral supplies opaten. Met name als Duitsland bij Barbarossa heel vervelend. Nu kan je tenminste zelf kiezen wat ze doen. Al is het niet handig dat je zelf handmatig moet zoeken waar ze staan (kan via menu rechtsboven maar dat is niet perfect).
Dat handmatig zoeken los ik op door uit te zoemen tot het maximale waar de eenheden nog zichtbaar zijn en dan het hele gebied te selecteren. Dan pak je ze meteen als divisies zonder een toegewezen leger.
[...]

In de 1.1 patch wordt dat geloof ik (deels) aangepakt. Er scheen ook e.e.a. niet te kloppen met de division templates die de AI zou moeten gebruiken, waardoor er soms ook geen equipment na 1936 wordt onderzocht. Ik vind dat de AI het best redelijk doet maar het is natuurlijk iets wat altijd (veel) verbeterd kan worden.
Ik was begonnen aan een GB campagne en merkte dat de divisies als iets beter waren. Dat was ook niet perfect omdat Italië bijvoorbeeld nu bijna geen divisies meer aanmaakt. Ik kreeg een hele lading divisies van Canada en Zuid-Afrika en samen met een aantal Britse zo Afrika schoongeveegd. Ondertussen veroverd Australië zonder enige moeite Italië even. 8)7

Overgens is AI Duitsland echt heel dom bezig. In 1942 zijn ze nu in oorlog met heel Scandinavië terwijl Denemarken nog niet eens is gevallen en Bulgarije, Joegoslavië en Griekenland die stand houden. De Sovjets moeten nog komen. Ondertussen is British Rai bezig om China te veroveren op totaal nutteloos Japan. :P

Resource management kan de AI bijna niet. Ze lijken all out te gaan qua manpower en als het op is zijn ze klaar. Nu lijkt het alsof ze niet genoeg industrie bijbouwen om betere divisies te creëren terwijl alle AI landen gewoon minder divisies zouden moeten spammen.

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste