Verwijderd

Topicstarter
Beste Medetweakers,

Ik ben dus opzoek naar een leuke compact ( of systeem smart ) camera met redelijk wat optische zoom en wifi. Denk hierbij aan de wat grotere modellen die richting de spiegelreflex gaan. Voor mij een paar belangrijke punten:

- Bijna elke foto moet gemakkelijk raak zijn (licht en donkere situaties)
- Leuke en eenvoudig macro fotos schieten (must have!)
- Super eenvoudig in gebruik
- Liefst zo min mogelijk instellen
- Goede full hd video optie (must have!)
- Geen geklooi met veel lenzen
- Optioneel WIFI optie om fotos direct op o.a social media te plaatsen.

Welke camera raden jullie mij aan? er zijn er natuurlijk ontzettend veel op de markt. Ik ben geen technicus in camera's dus ik zoek gewoon een eenvoudig ding, met leuke features! dus leek mij een wifi optie wel ontzettend handig, wat zijn jullie ervaringen hier mee?

Mijn doelgroep (belangerijk!):
Regelmatig foto's maken voor prive en zakelijk gebruik waardoor de macro optie een must is, en regelmatig full hd filmpjes opnemen voor vakantie en zowel mijn hobby (spotten van hulpverleningsvoertuigen) die toch met een behoorlijke snelheid en afstand aankomen rijden etc.

Mijn voorbeelden:
Nummer 1: pricewatch: Samsung NX1100 + 20-50mm i-function f3.5-5.6 II Zwart

Nummer 2: pricewatch: Samsung NX300 + 18-55mm F3.5-5.6 IOS II Zwart

Nummer 3: pricewatch: Fujifilm X-A1 + Fujinon XC 16-50mm + XC 50-230mm Zwart

Heb je nou een veel beter advies, en weet jou nou een veel betere camera? laat het me dan weten!

Budget: om en nabij 500 euro

[ Voor 105% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2014 02:57 ]

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Wat versta jij onder macro? Een beetje dichtbij of super dichtbij?

• deepvreezo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05:53

deepvreezo

Redacteur
Tsja, als ik je wensenlijstje bekijk ben je misschien beter af met een echte compactcamera (in plaats van de systeemcamera's die je noemt als opties). Systeemcamera's bieden juist meer instellingsmogelijkheden en opties maar je lijkt eerder iets te willen dat altijd gemakkelijk raak schiet. Daarnaast heb je met systeemcamera's met de kitlens vaak minder optische zoom dan bij compactcamera's (zeker travelzoom-camera's). Wil je toch meer inzoomen, dan moet je gaan 'klooien met lenzen' en daarbij zijn zoomlenzen op systeemcamera's een stuk forser dan die van compactcamera's.

Een tip bij een van de opties die je noemt: de NX1100 beschikt met de standaard meegeleverde kitlens niet over optische beeldstabilisatie (de NX300 overigens wel, de X-A1 weet ik niet). Als je ('s nachts/binnenshuis met weinig licht) foto's wil schieten die gegarandeerd niet mislukken is dat misschien wel aan te raden.

Verder kun je je vraag wellicht beter posten in een van de aankoopadviestopics in Foto&Video Hardware: voor compactcamera's of voor systeemcamera's/dSLR's.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:31

FeaR

In GoT we trust

CEA > FVH.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:26

breinonline

Are you afraid to be known?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08:33
Volgens mij is de Sony RX100 II echt iets voor jouw. Grote, erg gevoelige 1" sensor, doet prima macro, makkelijk in gebruik, goede automatische opties, 1080p (Full-HD) video op 24,25,30 en zelfs 48,50 of 60 fps, een lichtsterke Carl Zeiss lens (F1.8-F4.9) met 3.6x optische zoom, WiFi en NFC om gemakkelijk met smartphone/tablet te verbinden of direct naar de cloud/social media te uploaden. Hij is super compact en voldoet volgens mij aan alles uit jouw lijstje :). Hij is wel iets boven je budget, €620, maar als je hem zakelijk gaat gebruiken kan je de BTW aftrekken en kost hij nog maar €512. Hier is nog een goede review.

EDIT: Inderdaad, ingezoomd is hij veel minder lichtsterk dan uitgezoomd, maar voor het formaat vind je niet veel beter. Je zou groter kunnen gaan, eventueel richting de bridge of travelzooms. AF is een van de beste die je in een compact camera gaat vinden, daar is echt niks mis mee.

[ Voor 16% gewijzigd door Balance op 25-01-2014 12:17 ]

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-01 23:26
"Zeer lichtsterke lens"? f/4.9 aan het lange eind is dus verre van lichtsterk. En macro is ook niet echt goed, zeker als je kijkt naar de daadwerkelijke vergrotingsfactor. En hoe goed is de AF van de RX 100 II bij het tracken van een onderwerp wat hoge snelheid op je af komt? Dat is sowieso wel een probleem.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Verwijderd

Topicstarter
En wat vinden jullie van dit model: pricewatch: Nikon 1 S1 + 1 Nikkor 11-27.5mm f/3.5-5.6 Zwart

Ik dacht dat deze wel in de buurt komt!

• Universal Creations
Wat noem je macro? Want ook die combinatie komt niet zo ver met macro.

Verwijderd

Topicstarter
Dat je af en toe een foto kan schieten waardoor je de achtergrond wazig hebt. Bijvoorbeeld een bloem en de achtergrond wazig. Wat doet die Nikon S1 kwa video opname? is de focus een beetje goed voor filmpjes.

Daarnaast heb ik verder zitten rondneuzen, wat mij ook een prima optie lijkt is de pricewatch: Nikon D3200 + AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR Zwart

Kom ik wel wel vertrouwd terug op een spiegelreflex, maar de opname kwaliteit / focus lijkt me toch stukken beter dan de S1.

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2014 20:45 ]

• Universal Creations
Verwijderd schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 18:42:
Dat je af en toe een foto kan schieten waardoor je de achtergrond wazig hebt. Bijvoorbeeld een bloem en de achtergrond wazig.
Dat is echt iets totaal anders. En daar heb je lichtsterke lenzen en grotere sensor voor nodig. Probeer jezelf eerst in te lezen in termen. Begin bijvoorbeeld bij de Fotografie FAQ

Pagina: 1