Ik verbaas me er eigenlijk over dat de film zo positief wordt ontvangen. Natuurlijk, de hysterische/hilarische elfde plek in de IMDb Top 250 hoort natuurlijk bij de premiereweek van een blockbuster. Maar zoveel lof en amper kritiek voor een film die zoveel mankementen vertoont verbaast me.
Ik had me best op de film verheugd, met in mijn achterhoofd de wetenschap dat Nolan keer op keer faalt op bepaalde vlakken. Ik was op sommige punten positief verrast maar over het geheel vond ik de film een tegenvaller.
Ik vond de soundtrack (orgel!) heel gaaf. Af en toe kwam het wat ongemakkelijk over maar ik vond het heel fris en origineel klinken.
Acteerwerk van voornamelijk McConaughey en Chastain vond ik top, alleen Caine was niet uit op de Oscar voor beste mannelijk bijrol.
Visueel natuurlijk prachtig, vooral het vertrek van de aarde vond ik mooi in beeld gebracht.
Maar dan. Nolan krijgt het voor elkaar om film na film dezelfde gebreken te vertonen, met Interstellar is het niet veel anders. Allereerst de totale onverschilligheid die ik heb ten opzichte van de karakters. Het kan me niet boeien wat er met ze gebeurt, of het ze goed of slecht vergaat.
spoiler:Doyle sterft? Whatever (ik moest zijn naam zelfs weer opzoeken). Romilly wacht 23 jaar in zijn eentje? Whatever. Romilly dood? Och. Uitgerekend TARS en CASE staan me het meest bij, hoewel ik die dan weer niet uit elkaar kon halen

Gelukkig had ik met de belangrijkste personen wel iets meer gevoel dan bij Inception, een film die vol zat met anonieme en vlakke personages die er alleen maar waren om het plot voort te jagen.
spoiler:Maar Cooper geeft dan weer amper om Tom. Alles draait bij hem om zijn dochter en Tom vindt het niet eens erg.
Dan het flagrante schenden van
show, don't tell. Ik vind mezelf zeker niet de grooste filmexpert maar toch voelde ik me steeds weer beledigd in mijn intelligentie als overduidelijke zaken weer eens werden benadrukt.
spoiler:Mann dockt het schip niet goed. Cooper: "Hij dockt het schip niet goed!" Vlak voordat het misgaat zegt Cooper: "Dit gaat mis!". Het is duidelijk (nouja, dat zat er natuurlijk al aan te komen) dat Cooper de geest in de kamer is: "Oh, ik was het!". Overduidelijk uitleggen waar de naam Lazarus vandaan komt. En dan zwaartekracht. Zwaartekracht. Ohja, zwaartekracht. Wist je nog, zwaartekracht?
En natuurlijk dat eeuwige doorzagen over tijddilatatie, alsof Nolan bang is dat we het na vier keer expliciet uitleggen nóg niet snappen.
Een mooi idee maar matig uitgevoerd. Ambitieus als altijd, maar toch ontbeert de film richting en focus. Een heuze wetenschapper was bij de hele film betrokken, er wordt gesmeten met mooie concepten uit de wetenschap, maar in plaats van een katalysator voor een mooi verhaal blijkt de gimmick het verhaal zelf. Waarbij spontaan nog concepten uit het niets uit de lucht komen vallen die essentieel zijn voor het verhaal.
spoiler:BAM! Tesseract, biatch!
En ondanks de Heuze Wetenschapper™ vond ik het raar dat er hulpraketten nodig waren om van aarde weg te komen (logisch) maar dat de eerste planeet, met nota bene 130% van de zwaartekracht van de aarde, zomaar wordt verlaten met een soepele vliegbeweging. Maar ik mis vast iets of ik ben te kritisch op dit soort details ...
En ondanks de wetenschapper wordt er op het einde gezegd: voorzichtig, u bent eigenlijk 123 jaar oud. DAT IS HIJ NIET. Word je met tijddilatatie om de oren gesmeten, gaan ze op het eind er nog de mist mee in.
Na "we've got to go deeper!!11" krijgen we nu omgwtftijddilatatie. So deep.
Ook het knipwerk zorgde weer voor raadselen.
spoiler:Waarom werd er in het middenstuk in hemelsnaam om de haverklap tussen aarde en de missie geswitcht? Er leek ergens heengewerkt te worden, een samensmelten van de twee verhaallijnen ... alleen gebeurde dat niet. Zomaar begon het, zomaar hield het op.
En dan wat plotvragen ...
spoiler:Waarom de NASA-coördinaten doorgeven als je al beseft dat je niet had moeten gaan? Waarom begint NASA een megaproject zonder een piloot, waarom hebben ze die piloot niet opgezocht om om te praten? En waarom die paradox erin? Hij gaat alleen maar naar NASA omdat hij die coördinaten krijgt, die coördinaten krijgt hij alleen maar doordat hij naar NASA gegaan is.
En die hele tweede planeet. Zinloos en saai. Alsof er per se een bad guy ingepropt moest worden. Goed, Mann wijst erop hoe overlevingsinstinct werkt maar dat wordt voor kennisgeving aangenomen en verder wordt er niets substantieels meer mee gedaan.
Een fascinerende maar richtingsloze en rommelige film die meer een excuus lijkt om even aan de haal te gaan met een paar interessante concepten dan om de ontwikkeling van gebeurtenissen en karakters zelf.
Al met al geen slechte film maar gewoon een gemiddelde blockbuster wat mij betreft. Alleen omdat de pretenties ervanaf spatten valt het meer op dat het niet zo een heel goede film is.
En om positief af te sluiten
spoiler:Geen geluid (zelfs geen soundtrack) in de ruimte!
A wild Matt Damon appears!
Geen 3D!
6/10