Ja, het is een beetje grijs gebied op dat punt. Volgens mij hangt het erg af van de vestiging en de medewerker die hebt of je ermee weg kan komen.
Feit is dat je binnen 14 dagen na aankoop het product mag omruilen of retourneren.
Nu kunnen er zich (simpel gezien) twee scenario's zich voordoen.
1) je gebruikt het product en hetzelfde product wordt goedkoper binnen die 14 dagen na aanschaf
2) je gebruikt het product
niet en het product wordt goedkoper binnen die 14 dagen na aanschaf
In het eerste geval, wanneer je het product in gebruik neemt, vervalt daarmee ook de 14 dagen omruil/retourneer recht. Je hebt het product voor een bepaalde prijs gekocht en hebt het ook al gebruikt.
Zwart op wit zijn ze niet meer verplicht om jou het verschil terug te betalen.
In het tweede geval, wanneer je het product niet gebruikt en in orginele verpakking laat, heb je nog steeds recht van omruil/retournering. Wordt het product dus goedkoper in die 14 dagen na aanschaf dan kan je het product in principe retourneren, je geld terugkrijgen, de winkel inlopen en een nieuw exemplaar kopen en deze afrekenen tegen het goedkopere tarief.
Meestal laten ze het niet zo ver (lees: omslachtig) komen en geven ze gewoon direct het prijsverschil terug bij de kassa.
Dusja, werk zelf ook in een electronicazaak en ik heb soms ook dat ik een artikel verkoop dat een week later in onze eigen folder voor een lagere prijs staat. Wij hanteren een omruil/retourneerperiode van 8 dagen. Meestal geven we wel het prijsverschil terug, maar in sommige gevallen doen het niet (en zijn we dat ook niet verplicht).
Stel ik verkoop bijvoorbeeld een wasmachine voor xxx euro aan iemand die met spoed een wasmachine nodig heeft omdat de oude het heeft opgegeven. Deze staat een week later in de folder voor een tientje goedkoper. Dan hoeven we in principe het geld niet terug te geven, klant had immers op dat de wasmachine die week vantevoren al nodig en gebruikt. Of het klantvriendelijk/service uitstraalt daarbuiten gelaten.
Kortom: wil je dus nu een product aanschaffen bij de Mediamarkt en later het prijsverschil terugeisen, zorg er dan voor dat je het product nieuw in originele verpakking laat! Je behoudt hiermee het recht van omruil/retournering en daarmee ook het recht op het prijsverschil.
Doe je dit niet, dus neem je het product al in gebruik, dan
kan het lastig worden. Het wordt dan bluffen
[
Voor 30% gewijzigd door
Yellowneck op 16-01-2014 14:22
]