Volgens mij was het niet The Colony (hoewel ik die nooit gezien heb): het ging overduidelijk om een experiment en onderzoekers hielden ook de boel goed in de gaten en gaven ook feedback.
Ah, gevonden, het heette
"I, caveman". Helaas is hij in 2011 uitgezonden (en kennelijk onlangs herhaald), maar ik kan geen filmpjes vinden.
Het doel was ook enkel om te kijken of de huidige mens in staat was om (ik vermoed) 2 weken (dus niet erg lang, maar lang genoeg om goed honger te krijgen) als holbewoner te leven. Ze leefden ook niet in een vergane wereld, maar in een bos- en steppe-rijke omgeving, met elanden, vers stromend water, klein wild, vis etc.
Ik baal dat ik halverwege ingevallen was, maar voor zover ik kon zien begonnen ze met wat vuursteen en een stapel vachten. Daarna hebben ze van dat vuursteen zelf gereedschap gemaakt (handbijlen, messen) en daarmee zelf wapens (speren) en koord (voor vallen). Ze hebben zelf vuur gemaakt, en dat "houdbaar" en verplaatsbaar gehouden.
Er zijn 2 mensen uitgevallen wegens de honger, ook is er halverwege eentje onderzocht door een arts vanwege de klachten die ze had. Uiteindelijk hebben ze een eland/hert gedood met een werpspeer en hadden zo genoeg te eten. Ik kreeg de indruk dat na het neerhalen van het hert er wel ingegrepen is zodat het dier "waardig en pijnloos" kon sterven (en zodat ze in de disclaimer konden zetten dat "er geen dieren onnodig geleden hebben en het sterven op een humane wijze is geschied". Het neerhalen zelf ging echter inderdaad met de hand: een speer werpen en hopen dat die in een vitaal deel terecht kwam - wat uiteraard meerdere keren mis ging. Omdat het zelfgemaakte speren van hout waren (en dus behoorlijk zwaar), moesten ze nogal dichtbij komen.
Veel waren blij met het eten, maar de meesten hadden het toch wel echt moeilijk met het neerhalen van zo'n mooi en machtig beest (mooi gewei enzo). Een of twee weigerden nog steeds vlees te eten.
Al met al behoorlijk gaaf om te zien.
[
Voor 5% gewijzigd door
Ardana op 29-01-2014 14:35
]