Wat grappig dat deze discussie weer tot leven komt.
Over de te installeren OS'en:
Sinds wanneer is Owncloud een OS? Je kan het draaien op Xbian of OSMC bijvoorbeeld. Ideaal natuurlijk.
Verder is het handig om te weten dat ArchLinux niet meer te installeren is op de Cubox, zoals al gemeld door verschillende gebruikers op het SolidRun forum.
En GeeXBox ligt qua ontwikkeling een beetje stil, de (vriendelijke) main dev heeft ook aangegeven niet gauw moet updates te komen.
De andere alternatieven die je noemt (Volumio/Archphile), die draaien net zo goed op 5x zo goedkope hardware. Is dus geen reden om een Cubox-i 4Pro (4x 1.2GHz, 2GB ram) te kopen.
LinuxMint geen ervaring mee.. voor zover ik weet gaat Kodi daar nooit soepel op draaien.
@copykat:
- enige Mediacenter keuze is OpenElec, wat vooral een simpele client is. Minder geschikt als "hub". Je kan bijv niet Flexget of sickbeard installeren (Flexget is geheel onmogelijk gemaakt sinds v5). Enorm zonde van de HW van de Cubox. OE ondersteund overigens geen BT, dus je receiver of TV gebruiken als bluetooth speaker kan je vergeten.
- Solidrun is stil (al maanden) en reageert niet op berichten van OSMC zelf.
- Archlinux is al maanden niet meer te installeren (ook niet handmatig), geen reactie van Solidrun
- de ondersteuning van Solidrun om te kunnen booten, staat stil. Zie ook
deze post van Sam. Hiermee lijkt het erop dat Solidrun gestopt is met het ondersteunen van IMX.6. End-Of-Life dus. Wellicht is dat ook de reden dat XBian er niet goed op draait.
Zie de laatste 2 posts van Sam:
https://discourse.osmc.tv...ort-in-the-future/1825/11
en doordat zelfs geen Archlinux meer te installeren is, is het lastig om zelf aan de slag te gaan en Kodi, Flexget, Transmission, Owncloud, SyncThing (om maar ff wat te noemen) te installeren.
Als ik puur en alleen Kodi wilde, had ik geen Cubox-i4 pro gekocht.
@CurlyMo
Ik weet dat MK01 achter de schermen veel bijdraagt aan zowel OE en XBian waar OSMC vast ook van profiteert. Maar de eindgebruiker met een Cubox-i heeft daar tot nu toe niets aan gehad. Xbian is volgens mij geweldig voor de ontwikkeling van mediacenter/debian op goedkope CortexA9 apparaten, voor IMX.6 niet. Mijn donatie is dus zeker een gebaar van dankbaarheid voor de moeite die MK01 maar ook jij nemen in jullie vrije tijd, maar het was vooral om IMX.6 ondersteuning te stimuleren. In die zin is het weggegooid geld, want die ondersteuning gaat er niet komen. Ligt volgens mij nieteens aan XBian maar vooral aan Solidrun, als ik de stilte in het Solidrun forum + de posts van Sam goed begrijp.
In elk geval zet ik mijn Cubox-i straks te koop voor wie interesse heeft. 2 stuks zelfs. Maar naar mijn mening is het een EOL product dat zijn hoge/prijs of huidige waarde simpelweg niet waard is door gebrek aan software ondersteuning.
[
Voor 12% gewijzigd door
Jazco2nd op 13-09-2015 20:25
]