Toon posts:

Het grote Nikon F mount objectieven-topic v2014 Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 7 8 Laatste
Acties:
  • 37.831 views

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:37

mrc4nl

Procrastinatie expert

Luxicon schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 16:03:
Gelukkig hebben we Marktplaats. :) Een 35mm prime lijkt me opzich wel wat. 50mm zou al teveel zijn. Die 35mm heeft ook een mooie prijs.
ze zijn allemaal ong even duur, op marktplaats zie ik er een staan rond de 525 euro

pricewatch: Sigma 35mm F1.4 DG HSM (Nikon)
pricewatch: Sigma 18-35mm F1.8 DC HSM Art (Nikon)
pricewatch: Sigma 50mm f/1.4 DG HSM Art (Nikon)

[Voor 49% gewijzigd door mrc4nl op 22-11-2014 16:44]

ora et labora

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
B64 schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 16:19:
Zo heel goedkoop vind ik ze niet op marktplaats hoor, de meesten gaan toch weg voor tussen de 125 en 135 Euro. Een nieuwe lens met de volle 2 jaar garantie heb je voor minder dan 190. Persoonlijk vind ik dat verschil de gok van een tweedehands niet waard.
Ja inderdaad, als het prijsverschil best klein is zou ik ook een nieuwe overwegen. Toch zou ik bij een bepaalde verhouding met de nieuwprijs voor tweedehands gaan. Zonder tweedehands had ik m'n huidige gear niet gehad. Het blijft natuurlijk een gok dat alles prima werkt en de komende tijd ook blijft werken. Persoonlijk heb ik geen moeite met tweedehands. Vooral niet als het zo goed als nieuw is en misschien nog garantie op zit. Ik vraag ook naar de reden waarom mensen hun spul verkopen en probeer zo uit te zoeken of het ik betrouwbaar vind.
Dankje! De eerste twee komen dan in aanmerking. Daar ga ik eens wat meer informatie over zoeken. :)

...

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:57
Gewoon even algemene vraag, maar ik lees wel eens op internet dat de Nikon G objectieven vermeden moeten worden. Waarom? :?

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:27

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Betreft dat dan bepaalde specifieke toepassingen of specifieke soorten lenzen waar dat over gezegd wordt? Zo'n beetje elke Nikon lens die je nu nieuw koopt is een G objectief, lijkt me stug dat dat in algemene zin allemaal vermeden zou moeten worden :P

[Voor 12% gewijzigd door Orion84 op 22-12-2014 17:04]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• PdeBie
Nee, maar Kai Wong (DigitalRev) bijvoorbeeld is niet bepaald G-fan :P

En zo lees ik wel meer reviews op internet.

Ik zit in dubio namelijk tussen een 700 euro kostende Sigma 35mm 1.4 ART of een Nikon 35mm 1.8G FX voor de helft van de prijs.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 01:24

Fiber

Beaches are for storming.

Niet alles geloven wat er op het internet staat...

Maar omdat Nikon G objectieven geen diafragma-ring hebben zijn ze inderdaad onbruikbaar op op de meeste oude film SLR's... Niet zo heel belangrijk dus.

En de afweging tussen de Sigma 35mm 1.4 ART en de Nikon 35mm 1.8G FX zou ik dus op andere gronden maken. Niet of het toevallig een Nikon G objectief is.

[Voor 27% gewijzigd door Fiber op 22-12-2014 17:10]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• PdeBie
ow, als dat alles is :P
Dat is toch niet meer van deze tijd?

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:27

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Voor video zijn de D objectieven ook populair vanwege die diafragmaring, maar met de komst van power-Aperture op de nieuwste bodies is dat ook minder relevant.

Dat Sigma met de ART objectieven een geduchte concurrent is geworden kan natuurlijk ook best, maar dat maakt "G lenzen" nog niet iets wat je moet vermijden.

"G" is niets meer en niets minder dan gewoon de aanduiding van de huidige generatie* Nikon lenzen. Voornaamste verschil met de vorige "D" generatie is inderdaad dat er geen diafragmaring meer op zit. Verder is vrijwel elke "G" lens gewoon een verbeterde versie van de "D" lens met dezelfde specs. Ik denk dat er weinig "D" lenzen zijn die op kunnen tegen de beeldkwaliteit en performance van de moderne "G" lenzen. Wellicht dat sommigen de oudere lenzen een bepaald "karakter" toedichten of zo, maar hoeveel waarde je daar aan moet hechten...

Edit: De D en G aanduidingen zeggen net als allerlei andere aanduidingen wat over de specifieke variant van de F-Mount: http://en.wikipedia.org/w...al_and_data_communication

De D aanduiding geeft aan dat de lens afstandsinformatie doorgeeft. De G aanduiding geeft aan dat de lens geen diafragmaring heeft (en verder gelijk is aan de D lenzen). En zo heb je ook nog de E lenzen, met volledig elektronisch diafragma.

Sec gezien is het geen generatieaanduiding, maar in de praktijk kan je wel stellen dat vrijwel elke nieuwe lens nu een G objectief is, dat dat vaak een opvolger is van een D objectief en dat de D objectieven inmiddels grotendeels uit het assortiment verdwenen zijn.

[Voor 30% gewijzigd door Orion84 op 22-12-2014 17:28]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 01:24

Fiber

Beaches are for storming.

Ook leuk om te lezen, en iets minder droog dan Wikipedia...: http://www.kenrockwell.com/nikon/nikortek.htm#g

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:01
Een ander reden die wel aangehaald wordt, naast het missen van het diafragmaring, is dat de moderne Nikon objectieven (dus G) niet zo solide aanvoelen als de oudere metalen objectieven. De behuizing is in de meeste gevallen van polycarbonaat, wat dan minderwaardig als plastic wordt aangeduid en 'dus niet lang mee kan gaan'.

Sommigen willen gewoon dat ouderwetse gevoel van metaal. Daar is wat voor te zeggen (want gevoelskwestie en 'plastic' wordt niet bepaald met high end kwaliteit geassocieerd) maar of de G-objectieven daardoor fysiek van mindere kwaliteit zijn, ik waag het te betwijfelen.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Pagina: 1 ... 6 7 8 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee