Centraliseren opslag

Pagina: 1
Acties:

• Tomovich
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:07
Hallo

Ik heb momenteel verschillende harde schijven met daarover verspreid mijn muziek, films, documenten,... Nu zou ik dit graag allemaal centraliseren en er ook voor zorgen dat ik vanaf verschillende apparaten (Mac, iPhone, iPad,...) aan deze gegevens kan. Dit zou zowel via wifi als bekabeld moeten kunnen. In totaal heb ik zo'n 1,5 TB aan gegevens. Muziek (naar iTunes op de verschillende toestellen) en video (waaronder 1080p) moeten gestreamd kunnen worden. Het is dus belangrijk dat dit snel en zonder onderbrekingen gebeurt. Wat heb ik nodig om dit om dit op te zetten, met in gedachten uitbreidingsmogelijkheden wat betreft opslag?

Daarnaast moeten deze gegevens ook nog eens geback-uped worden. Hoe kan ik dit het beste doen?

Alvast bedankt!

• Pietjebelll
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-01 18:27
Hangt van vele dingen af. Wat is je kennisniveau van computers en hoeveel tijd ben je bereid erin te steken? Wil je het zo makkelijk mogelijk, dan kom je snel uit bij een Synology NAS. Ben je bereid er tijd en moeite in te steken, kan je beter zelf een server bouwen en die inrichten naar jouw smaak. Dan heb je over het algemeen een sneller systeem waar je meer mee kan tegen een vaak lagere prijs. Maar die moet je dan dus wel zelf bouwen.

Andere vereiste is een goed netwerk. 1080P streamen via WiFi kan je vergeten (mijn ervaring). Dus een goed bekabeld netwerk is van belang (in ieder geval van de NAS/server naar de router, liefst ook naar de apparaten waar je films naar wilt streamen). Muziek streamen met Wifi zou wel redelijk moeten kunnen (tenzij je in een betonnen nieuwbouw bunker woont, daar heeft wifi ook vaak problemen mee).

Backup kan je op vele manieren doen. Je kan simpel een externe HDD van een paar TB's kopen en daar alles op backuppen, of via internet een mirror maken met een computer of server van een vriend. Vele mogelijkheden.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:38

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Als je je data gaat centraliseren in een NAS dan wordt dat een single point of faillure en zou je er eigenlijk twee moeten kopen, 1 voor productie en de 2e voor backup. Of je gooit alles via backblaze of crashplan in de cloud maar met zoveel data is dat misschien lastig.

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:32
Q schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 22:40:
Als je je data gaat centraliseren in een NAS dan wordt dat een single point of faillure en zou je er eigenlijk twee moeten kopen, 1 voor productie en de 2e voor backup. Of je gooit alles via backblaze of crashplan in de cloud maar met zoveel data is dat misschien lastig.
Waarom? Je kunt toch gewoon een RAID instellen?

@TS: volgens mij lost een NAS (en snel bekabeld internet) al je problemen op. Je kunt alle media (films, muziek, documenten) naar al je apparaten krijgen. Het liefst: bedraad naar tv, bedraad naar pc, wifi naar telefoons en tablets.
Als je dan zorgt dat je een stabiel netwerk hebt gaat alles goed. Ook backuppen kan naar je NAS. Je hebt geen budget aangegeven en welke mate van bescherming je wilt.
Als je gewoon een back-up wilt van je pc's en telefoons dan kun je een bv. een 1-bay NAS kopen met een 3TB schijf. Dat is plek genoeg. Als die ene schijf dan stuk gaat ben je wel alles kwijt.
Als je een groter budget hebt koop je een 2-bay NAS en draai de schijven in bv. RAID-1, waarmee je alle data terug kan halen als er een schijf stuk gaat.
Als je nog meer bescherming of nog meer ruimte wilt neem je een 4-bay NAS, waar je max. 4 maal 3 TB is 12TB in kan knallen.

Prijs van een 1-bay NAS is nieuw 180 ofzo (tweedehands 90+) en van 4-bay NAS toch al gauw paar honderd euro.
Ik zou je Synology aanraden, werkt als een tiet en is erg betrouwbaar. Bovendien werkt het chill tussen windows/mac/ios (gebruik er zelf ook een).

Verwijderd

Als je je data gaat centraliseren in een NAS dan wordt dat een single point of faillure en zou je er eigenlijk twee moeten kopen, 1 voor productie en de 2e voor backup.
Idealiter ja, maar realistisch gezien moet ook de kosten worden meegeworden. En niet alle data van thuisgebruikers is een dergelijk goede bescherming waard. Altijd maar roepen backups! is wel leuk maar ook onrealistisch.

Zo kan een tussenoplossing zijn een losse externe 2-4TB schijf voor backups van de meest belangrijke data. Voor veel thuisgebruikers is die ruim voldoende bescherming, zeker als het origineel door ZFS beschermd wordt met redundantie (liefst RAID-Z2). Als er geen ZFS in het spel is, wordt een backup inderdaad wel éxtra belangrijk, simpelweg omdat de kans groter is dat je er een beroep op moet doen en derhalve de kans dat de backup het laat afweten ook groter is.

• levik7
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22-01 17:37
Het ligt er vooral aan hoeveel geld je erin wil steken.
Voor 1000 euro heb je een nieuwe mac mini, dit zal goed bij je Apple eco systeem passen(Mac, iPad, iPhone), en tweede hands wellicht iets goedkoper.
Want met een server op windows of linux of iets anders heb je al snel gezeur.
Dus of meer geld of meer tijd ;)
Wat overigens ik je overigens kan aanraden is dat als je meerdere Mac's of PC's hebt, je iTunes Bibliotheek op 1 plek te bewaren, zodat hij overal automatisch mee aanpast. (en dan kan je synchroniseren via wifi aanzetten zodat je iPhone en iPad mee veranderen.)

En over het streamen,
Het is belangrijk dat je dan een goede wifi verbinding hebt.(netflix heeft 7MB/s nodig, maar voor niet geoptimaliseerde file's is 15MB/s wel aangeraden.)

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:38

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Gezien de vraag lijkt me een reguliere NAS op basis van een Synology of Qnap het handigste. Ik krijg niet de indruk dat TS een zelfbouwer is en een mac mini biedt niet de gewenste capaciteit.

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
Ik kan je aanraden diverse threads door te nemen, dan kan je al een aardig beeld voor jezelf vormen:Wellicht zijn de laatste twee topics erg groot en gedetaileerd, maar vooral de eerste 2 komen goeie vragen en antwoorden naar voren.

Edit: Oh en vergeet natuurlijk niet om hier te beginnen: Overzicht belangrijke topics

[ Voor 11% gewijzigd door Jolke op 11-12-2013 09:29 ]

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12:35
[quote]WWAS schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 22:51:
[...]

Waarom? Je kunt toch gewoon een RAID instellen?

Ben je bekend met het mantra "RAID is not a back-up"? :-)
RAID is leuk als een schijf het begeeft, maar een controller failure, brand, diefstal of weet ik wat en je ben alsnog de sjaak zonder echte back-up.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• Tomovich
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:07
Ik zal niet zeggen dat budget geen rol speelt maar het correct opzetten en beschermen (back-up) van mijn gegevens is te belangrijk. Familieherinneringen kunnen niet herbeleefd worden...

Op het vlak van computers ben ik niet echt een leek, maar een server in mekaar steken heb ik toch nog niet gedaan. Indien dit de beste oplossing is wil ik dit gerust proberen maar als het in vergelijking met een andere, min of meer gelijkwaardige, oplossing te veel energie kost (niet in €), dan denk ik dat die andere oplossing beter is.

Kwestie van snelheid moet een Synology NAS niet echt onderdoen voor een specifieke server?
Dan denk ik dat een NAS met RAID 5 (4 x 1TB) goed is. Daarnaast zou ik nog een externe HD plaatsen als backup van de NAS met RAID5. Klinkt dit goed? Aangezien ik niet vertrouwd ben met NAS-systemen, ben ik nogal "bang" over de snelheid als deze niet te veel een bottleneck zou vormen.
Ik neem aan dat zo'n NAS continu draait? Hoe zit het met stroomonderbrekingen, stel dat deze voorvallen?

Van modem met LAN naar NAS is geen probleem. Van modem naar de Mac, TV, Apple TV,... is ook geen probleem. Enkel iPhone en iPad zullen dan met wifi verbonden zijn.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-01 18:25

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Gewone RAID5 zou ik dezer dagen niet meer aan beginnen met consumenten schijven. Als er een keer een schijf defect raakt, en dat gaat zeker gebeuren, heb je geen redundantie meer. Op je eventuele backup na dan. Vervang je dan die disk, dan start er een rebuild. Treed er vervolgens tijdens zo'n rebuild iets simpels als een leesfout op, of raakt er nog een disk defect, dan ben je _alles_ kwijt.

Mijn advies: Ga met schijven vanaf 1TB ten minste voor RAID6.

Qua snelheid zal zo'n Synology vast wel voldoen.

Ongecontroleerde stroomonderbrekingen kun je voorkomen met een UPS, maar het is mij onbekend in hoeverre een Synology dit ondersteunt. Volgens mij zijn er wel modellen die dit doen, en zou je bijvoorbeeld een kleine UPS van APC kunnen pakken, die worden over het algemeen goed ondersteunt. Zo gebruik ik zelf een tweedehands APC BackUPS 350. Hoefde enkel een nieuwe accu in en was bruikbaar. Heb er ook nog een imitatie USB kabel voor gekocht voor weinig (StarTech AP9827) voor communicatie met de PC.

[ Voor 22% gewijzigd door Ultraman op 11-12-2013 11:39 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
Tomovich schreef op woensdag 11 december 2013 @ 11:01:
Ik zal niet zeggen dat budget geen rol speelt maar het correct opzetten en beschermen (back-up) van mijn gegevens is te belangrijk. Familieherinneringen kunnen niet herbeleefd worden...

Op het vlak van computers ben ik niet echt een leek, maar een server in mekaar steken heb ik toch nog niet gedaan. Indien dit de beste oplossing is wil ik dit gerust proberen maar als het in vergelijking met een andere, min of meer gelijkwaardige, oplossing te veel energie kost (niet in €), dan denk ik dat die andere oplossing beter is.
Op zich is hoeft een server tegenwoordig niet veel meer te zijn dan een standaard PC. De hardware is hetzelfde en de meeste moederborden ondersteunen ook RAID configuraties.
Het zal je meer tijd kosten om een systeem bij elkaar te zoeken, in elkaar te zetten en te installeren dan een voorgeconfigureerde NAS te kopen. Daarvoor krijg je bij zelfbouw echter een hoop vrijheid en mogelijkheden om in te stellen precies zoals jij het wilt - hence tweaking. Daarentegen met een NAS moet je ook eea instellen om het werkend te krijgen. Meestal is daar maar 1 manier voor en dat geeft je dan minder flexibiliteit.
Kwestie van snelheid moet een Synology NAS niet echt onderdoen voor een specifieke server?
Dan denk ik dat een NAS met RAID 5 (4 x 1TB) goed is. Daarnaast zou ik nog een externe HD plaatsen als backup van de NAS met RAID5. Klinkt dit goed? Aangezien ik niet vertrouwd ben met NAS-systemen, ben ik nogal "bang" over de snelheid als deze niet te veel een bottleneck zou vormen.
Een NAS heeft compleet andere hardware dan een 'normale' computer; vooral het geheugen is vaak beperkt tot 512MB. Echter een NAS draait geen Windows OS, maar een relatief simpel Linux variant. Netwerk snelheid weet ik niet of je dat mertk. NAS'en hebben vaak een Gbit LAN aansluiting, maar ik weet niet zeker of de CPU dan niet een bottleneck wordt voor data-overdracht.
Controleer even of je echt RAID5 wilt hebben in NAS.
Ik neem aan dat zo'n NAS continu draait? Hoe zit het met stroomonderbrekingen, stel dat deze voorvallen?
Stroomonderbreking kan je je ook bij een PC krijgen, zelfde problemen kunnen zich dan voordoen - in de zin van corrupte data, hardware failure, etc... Dit zou je kunnen ondervangen door een UPS in te zetten. Meestal duren stroomstoringen/onderbrekingen niet erg lang, en deze tijd kan de NAS/PC via de batterij van de UPS ongestoord verder draaien. Mocht een storing langer duren, geeft een UPS je de tijd om alles netjes af te sluiten.
Pagina: 1