Toon posts:

Router, NAS of Mediasysteem?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Graag wil ik wat extra opslagcapaciteit, omdat wij nu te weinig vrije ruimte hebben om onze media bestanden (foto's) en backups te kunnen bewaren.

Ik zou natuurlijk een externe harde schijf kunnen kopen en deze aan de computer hangen waar nu de grote media bestanden hoofdzakelijk op worden verwerkt. Het leek mij echter wel een goed idee om de schijf in het netwerk te hangen, zodat ook andere systemen er gebruik van kunnen maken.
Wat ik voor ogen heb is een schijf waar één systeem of gebruiker schrijfrechten voor heeft. Andere systemen hebben dan read-only toegang, zodat die de bestanden niet kunnen aanpassen.
Het idee is dan dat wij onze foto's en video's op de laptop en op onze TV kunnen bekijken zonder tussenkomst van de vaste desktop computer.

Doelen:
  1. Extra opslagcapaciteit voor desktop
  2. Backup mogelijkheid voor alle systemen (dekstop, laptop1, laptop2)
  3. Media weergeven op TV
Het eerste doel is vrij triviaal te verwezenlijken d.m.v. het aanschaffen van een extra (externe) harde schrijf.

Het tweede doel zou kunnen worden verwezenlijkt door een netwerkschijf in het netwerk te hangen. Ik heb een Fritzbox router met USB-aansluiting waar ik een externe hardeschijf op kan aansluiten. Dan heb ik in principe een netwerkschijf, maar ik heb mijn twijfels bij deze oplossing m.b.t. snelheid, betrouwbaarheid, bestandsgrootte, etc.
Indien deze lowbudget nas-oplossing niet naar wens is, zou een 'echte' nas misschien het antwoord zijn.

Het derde doel maakt e.e.a. lastiger. Wij hebben een simpele smart-tv, maar dat smart valt ons erg tegen. Het is traag en werkt onhandig. Onze media bestanden worden niet allemaal ondersteund en de hoge resolutie foto's worden niet goed weergegeven. De TV doet er erg lang over en het downscalen geeft een embarlijke kwaliteit.
Wanneer de bestanden vanaf een laptop met hdmi verbinding op de TV worden getoond ziet het er wel mooi uit en werkt alles natuurlijk ook lekker vlot. Zodoende is het idee geboren om het SMART gedeelte niet meer te gebruiken en de media elders vandaan te halen.
Eigenlijk zijn we dan een soort van media systeempje nodig die rechtstreeks op de TV is aangesloten.

Zou een Raspberry geschikt zijn om het derde doel te verwezenlijken of moet ik dan toch naar zwaarder systemen kijken? Indien ik een zwaarder mediasysteem neerzet, kan die dan de taken van de NAS ook op zich nemen (opslag van onze media en backups) of zijn dit taken die beter gescheiden kunnen blijven?

• Fatal Mind
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Een nas en een mediaspeler lijken me al je problemen op te lossen,

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Synology in je netwerk voor opslag, back-up, download, media, share, ftp en een raspberry pi met XBMC (laatste openelec of de laatste xbian) aan de TV om alles af te spelen en meer.

XBMC kun je waarschijnlijk met je TV ab bedienen en anders met Yatse op je android (telefoon en/of tablet), of met een iPhone app.

Hier wat bookmarks, mocht je je wat in willen lezen of vragen willen stellen :)
[Synology] Vraag en antwoord
[Synology] Packages
[Synology] Nieuws en discussie

[Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC
[ervaringen] XBMC Media Center - Deel XV

Heb je een keer pijn van in je portemonnee (met name de NAS), maar daarna zo ontzettend veel plezier van!

[ Voor 9% gewijzigd door albino71 op 23-11-2013 21:01 . Reden: ik moest editten :+ ]

Te koop....

• Jolke
  • Laatst online: 15:41
Gezien je vraag heb ik het idee - correct me if I'm wrong - dat je nieuw bent in de wereld van netwerken en HTPC?
Een NAS is dan een veilige en makkelijke manier van opslag in de netwerk, eenvoudig media delen en backups naar toe maken van laptop/desktop.
Voor een HTPC lijkt het me genoeg om een Pi te draaien, maar wil je de tweak-uren erin stoppen?

Alles bij elkaar kan je natuurlijk ook een zuinige desktop bij elkaar rapen en die als gecombineerde NAS/HTPC server inzetten. Aan jou de keuze. :)

Een disk aan een router hangen, heb ik slechte ervaring mee. Omdat de routers vaak op Linux draaien, moet je de disk nog op een bepaalde manier formatteren voordat je ze kan gebruiken - maw data die erop stond ben je kwijt en moet je eerst tijdelijk elders veilig stellen.

Verwijderd

Topicstarter
@albino71
Bedankt voor de informatieve links. Ik heb e.e.a. gelezen en met name de Synology NAS lijkt mij een goede oplossing voor ons gezin. Ze zijn wel duurder dan andere merken, maar ik heb de indruk dat ze de meerprijs wel waard zijn. Het is me nu nog niet geheel duidelijk welk model het zou moeten worden, maar zo te zien gaan we wel een Synologie nemen.

De Raspberry Pi heb ik enige twijfels over nog. Voor zover ik heb kunnen lezen in de desbetreffende topics zijn er nog wel enkele probleempjes met afspelen van sommige formaten en reageren de menu's soms traag. De Synologie ondersteund DLNA, dus misschien dat de TV dan bestanden rechtstreeks van de Synologie zou kunnen openen. Dat lost natuurlijk het probleem van gebrekkige ondersteuning van bestandsformaten en grote foto-bestanden niet op. Ik vrees echter dat de Raspberry Pi juist op dat terrein ook steken laat vallen. Hoe dan ook, een NAS lijkt mij de hoofdprioriteit te zijn, want daarmee kan ik de meest urgente problematiek oplossen. :)

@Jolke
Je hebt gelijk dat ik geen ervaring heb met NAS of HTPC oplossingen. Ik maakte tot nog toe altijd gebruik van een externe schijf voor mijn data en backups. Wij liepen echter tegen het probleem aan dat de overige gezinsleden ook steeds meer persoonlijke data hebben en er geen backup ruimte meer was. Een gecentraliseerde oplossing zou natuurlijk ideaal zijn, want dan hoef je niet met een externe schijf te slepen en loop je hopelijk ook minder risico op het per ongeluk overschrijven van backups.

Er komt sowieso een nieuwe harde schijf, want ik heb geen lege schijven meer. ;)
Het maakt dus niet uit dat deze opnieuw moet worden ingedeeld. Een Ext4fs vind ik prima, want ik gebruik zelf Linux. Zo lang de windows computers er ook maar gebruik van kunnen maken is het goed.

• Jolke
Duidelijk verhaal. Wil je tijd in tweaken stoppen dan een HTPC direct aan de TV, heb je weinig tijd (klinkt als, in de zin van je hebt een gezin), dan een NAS die DNLA ondersteunt.
Let wel even op dat alle data centraal op je NAS geen backup is; tenzij alles ook lokaal op een PC opgeslagen wordt. Je kunt bij diverse NAS'en een externe disk eraan hangen, die een backup van de NAS maakt.

Verwijderd

Topicstarter
Het nadeel van DNLA is echter wel dat de TV dan noch steeds de bestanden zelf moet verwerken. In de praktijk blijkt dit niet zo goed te werken, omdat sommige bestandsformaten niet worden ondersteund. Hoge resolutiefoto's worden lanzaam geladen en niet goed weergegegen door slechte downscaling.
Lastig dus, want ondanks een NAS met DNLA zal er uiteindelijk dan ook wel een mediaplayer bij moeten komen.

De data centraal op een NAS is geen backup, maar als deze in raid draait, dan is alles toch in tweevoud opgeslagen op gespiegelde schijven? Indien er dan een schijf crasht, heb je nog steeds een volledige backup toch?
Een schijf extern op de NAS aansluiten is natuurlijk ook een optie. Je zou dan op gezette tijden een backup kunnen maken van de NAS. Ik vraag me dan af wat wijsheid is, want met met de laatst genoemde gedachte zou je met een enkelvoudige NAS een zelfde soort oplossing hebben.
De schijven opereren dan welliswaar niet in raid, maar je kunt ze wel redelijk synchroon houden met een goed backup beleid. Een nas met één schijf is goedkoper dan de modellen die twee schijven herbergen. Voor hetzelfde geld zou ik dan dus een betere enkelvoudige NAS kunnen aanschaffen, dan wanneer ik een model met twee schijven zou nemen.

Hier ga ik nog even over nadenken. :)

Verwijderd

Wil je transcoden en andere features, dan is een zelfbouw NAS vaak veel beter. Wil je simpele features en niet teveel poespas, dan is een kant en klare NAS wellicht beter voor je.

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-01 21:00
Pak een 2-bay NAS. "Backupen" via een extern gekoppelde is traag en gedoe (je zult zien dat de boel crasht *voordat* je backup draait.

Officieel is een 2-bay nog geen backup natuurlijk, bij diefstal of brand ben je alsnog de boel kwijt. Maar daar zijn ook oplossingen voor (praat een familielid een NAS aan ;))

Verwijderd

Topicstarter
@CiPHER
Het grote voordeel lijkt mij juist om een energiezuinige en stille NAS te hebben. Zelfbouw is denk ik duurder en heeft waarschijnlijk een hoger verbruik, omdat je andere hardware gebruikt.
Op dit moment weet ik nog niet zeker of ik wel wil transcoden op de NAS. Zoveel downloaden wij niet, het is vooral persoonlijke data (documenten, foto's en video's). Mocht ik wel iets hebben dat getranscoded moet worden, dan zou dat ook op de desktop kunnen worden gedaan. Aan de andere kant, als een nas toch een groot deel van de dag online is, waarom zou je deze dan niet ook voor andere taken gebruiken. Andere features zijn misschien ook wel interessant.
Ik moet de mogelijkheden dus nog even bestuderen en proberen een afweging te maken.

@rooot
Sommige Synologies hebben een eSata aansluiting zag ik. Dan zou die externe schijf toch even snel zijn als de schijft die intern op de sata bus is aangesloten?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2013 16:53 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 27 november 2013 @ 16:49:
@CiPHER
Het grote voordeel lijkt mij juist om een energiezuinige en stille NAS te hebben. Zelfbouw is denk ik duurder en heeft waarschijnlijk een hoger verbruik
Dit zijn vrij vastgeroeste ideeën die grotendeels achterhaald zijn.

Energiezuinige NAS is prima mogelijk met conventionele componenten. Zo heb ik mijn Intel ivy bridge quadcore met 8GiB RAM onder de 8,4 watt gekregen met undervolting (iets van 11 watt zonder undervolting). Uiteraard zonder schijven en flink getuned.

De ARM-systemen van Synology zijn nog iets zuiniger, maar het scheelt dan misschien 1 of 2 watt en daar lever je ongeveer een factor 20 tot 50 performance voor in. Dus om Synology nou als zuiniger aan te merken mag met een grote korrel zout worden genomen. Je levert wel heel veel in voor een heel klein beetje extra zuinigheid. Dat gezegd vergelijk ik wel met een zuinige build op basis van PicoPSU.

Dan je volgende argument. Duurder en luidruchtiger. Dat laatste hangt denk ik af of Synology een fan heeft. Zo ja, dan is zelfbouw per definitie stiller omdat je heel gemakkelijker passief kunt koelen. Vooral kleine fans zijn vaak helemaal niet zo stil en gaan ook vaak stuk. Een 100% passief gekoelde oplossing is dan wel zo fijn.

Duurder is ook niet waar; Synology is peperduur voor de hardware die je krijgt. Net als een horloge van 5000 euro betaal je daar echt niet zoveel voor vanwege de materialen. Er gaat geld aan marketing, softwareontwikkeling, ondersteuning en winst. Een zelfbouw NAS is minimaal de helft goedkoper schat ik, en mogelijk nog veel meer als je de tragere hardware van Synology afzet tegen wat je met zelfbouw in huis haalt. Kortom, qua kosten is zelfbouw juist een groot voordeel.

Eigenlijk is zelfbouw op alle vlakken een betere keus. Behalve qua tijd en energie die je erin steekt. Wil je geen poespas en gewoon binnen 10 minuten stekker erin en opslaan maar, dan is Synology echt de beste keus. Zelfbouw kijken veel mensen tegenop, terwijl het helemaal niet zo moeilijk is en veel meer flexibiliteit biedt. Bovendien haal je voor minder geld veel betere/snellere hardware in huis en last but not least: zelfbouw is vrijwel de enige manier om écht betrouwbare opslag te realiseren middels het ZFS filesystem. Synology blijft 'ouderwetse' opslag met Ext4+RAID+SHR. Geen bescherming tegen bad sectors en (silent) corruption dus.

• Jolke
Verwijderd schreef op woensdag 27 november 2013 @ 18:08:
[...]

Eigenlijk is zelfbouw op alle vlakken een betere keus. Behalve qua tijd en energie die je erin steekt. Wil je geen poespas en gewoon binnen 10 minuten stekker erin en opslaan maar, dan is Synology echt de beste keus. Zelfbouw kijken veel mensen tegenop, terwijl het helemaal niet zo moeilijk is en veel meer flexibiliteit biedt. Bovendien haal je voor minder geld veel betere/snellere hardware in huis en last but not least: zelfbouw is vrijwel de enige manier om écht betrouwbare opslag te realiseren middels het ZFS filesystem. Synology blijft 'ouderwetse' opslag met Ext4+RAID+SHR. Geen bescherming tegen bad sectors en (silent) corruption dus.
Precies dezelfde conclusie die ik ook trok :)

Soms moet je eerst voor een makkelijke oplossing gaan, om te zien dat deze op lange termijn niet de beste oplossing was. Aldoende leert men.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 27 november 2013 @ 18:08:
Energiezuinige NAS is prima mogelijk met conventionele componenten. Zo heb ik mijn Intel ivy bridge quadcore met 8GiB RAM onder de 8,4 watt gekregen met undervolting (iets van 11 watt zonder undervolting). Uiteraard zonder schijven en flink getuned.
Een Intel quadcore verbruikt normaal toch veel meer? De TDP ligt bij de meeste modellen boven de 40w en sommigen zelfs boven de 60w. Dan is het best knap dat je die op 11w hebt weten te krijgen. Ik heb twee topics van je gevonden waarin je globaal hebt aangegeven hoe je dergelijke waarden hebt weten te halen. Een knappe prestatie.
De ARM-systemen van Synology zijn nog iets zuiniger, maar het scheelt dan misschien 1 of 2 watt en daar lever je ongeveer een factor 20 tot 50 performance voor in. Dus om Synology nou als zuiniger aan te merken mag met een grote korrel zout worden genomen. Je levert wel heel veel in voor een heel klein beetje extra zuinigheid. Dat gezegd vergelijk ik wel met een zuinige build op basis van PicoPSU.
Op welke performance lever je dan eigenlijk in? Doorvoersnelheid en lees / schrijfsnelheid of gaat het dan om processorkracht voor alternatieve taken, zoals DNLA of transcoden en dergelijke?
Wat de zuinigheid betreft zou de Synology misschien een beetje zuiniger zijn, als ik de door jou behaalde waarden zou kunnen reproduceren. Onder belasting is de Synology echter wel stukken zuiniger als ik het goed begrepen heb. Je hebt echter wel een punt dat dit minder zwaar weegt, omdat de NAS meer idle is dan dat hij belast wordt.
Dan je volgende argument. Duurder en luidruchtiger. Dat laatste hangt denk ik af of Synology een fan heeft. Zo ja, dan is zelfbouw per definitie stiller omdat je heel gemakkelijker passief kunt koelen. Vooral kleine fans zijn vaak helemaal niet zo stil en gaan ook vaak stuk. Een 100% passief gekoelde oplossing is dan wel zo fijn.

Duurder is ook niet waar; Synology is peperduur voor de hardware die je krijgt. Net als een horloge van 5000 euro betaal je daar echt niet zoveel voor vanwege de materialen. Er gaat geld aan marketing, softwareontwikkeling, ondersteuning en winst. Een zelfbouw NAS is minimaal de helft goedkoper schat ik, en mogelijk nog veel meer als je de tragere hardware van Synology afzet tegen wat je met zelfbouw in huis haalt. Kortom, qua kosten is zelfbouw juist een groot voordeel.
Het kosten aspect klinkt aantrekkelijk, maar ik vrees dat dit niet op gaat voor mijn situatie. Met name voor de minder veeleisende gebruiker lijkt dit voordeel niet op te gaan. Ik heb even gekeken naar de pricewatch en zelfs als ik een simpel systeempje zou samenstellen, dan kost een processor al snel 100 euro of meer. Dan hebben we het nog niet eens gehad over het moederbord, moederbord, geheugen, voeding, behuizing, etc. Natuurlijk moeten er dan ook nog speciale koelelementen worden gebruikt om de boel zuinig en stil te kunnen krijgen. Dan zit je met alles al op een flink bedrag.
Het is misschien krachtiger en veelzijdiger, maar volgens mij dus niet goedkoper?
Hier geef je wel een heel sterk argument. Het ZFS filesystem. Daar ben ik nog niet zo bekend mee, maar het zette mij wel aan het denken. Zelfbouw met ZFS biedt duidelijk voordelen. Zoals gezegd moet ik mij daar dan wel in verdiepen, want ik weet nu nog niet hoe ik er mee moet werken en of ik eventuele fouten wel kan herstellen als ze optreden. Op papier en in theorie zou ZFS echter wel beter moeten zijn.

Bij de overige twee argumenten heb ik mijn bedenkingen. Ik denk namelijk niet dat ik voor het geld van de simpelere Synologies een zelfbouw NAS kan samenstellen, zoals ik eerder al aangaf.
De zuinigheid zet ik ook mijn vraagtekens bij, omdat ik de gehaalde idle metingen niet realistisch acht. Zelf draai ik linux op de laptop en ik heb nog nooit het energiemanagement goed weten te krijgen. De accus is altijd veel sneller leeg dan onder windows. Bij een FreeBSD distro lijkt het mij nog lastiger om dit te optimaliseren.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 28 november 2013 @ 01:22:
[...]

Een Intel quadcore verbruikt normaal toch veel meer? De TDP ligt bij de meeste modellen boven de 40w en sommigen zelfs boven de 60w. Dan is het best knap dat je die op 11w hebt weten te krijgen. Ik heb twee topics van je gevonden waarin je globaal hebt aangegeven hoe je dergelijke waarden hebt weten te halen. Een knappe prestatie.
mux krijgt zijn desktop naar 5.9w uit de muur.

Je moet TDP absoluut niet verwarren met verbruik. TDP is een koelings eis. Niets meer, niets minder. Een CPU mag meer verbruiken dan het TDP, maar het kan net zo goed zijn dat deze onder full load onder het TDP blijft.

De intel quadcores hebben een redelijk TDP, maar ze zijn zéér zuinig onder load. Je kan voor een recent model 2 of 3w rekenen voor de CPU in idle. Waarom zijn er dan zo veel desktops die 50+w uit de muur trekken? Het moederbord is vaak niet zo zuinig.

Een desktop zonder draaiende schijven onder de 10w zonder tweaken is zonder meer mogelijk met goede componentkeuzes.
Het kosten aspect klinkt aantrekkelijk, maar ik vrees dat dit niet op gaat voor mijn situatie. Met name voor de minder veeleisende gebruiker lijkt dit voordeel niet op te gaan. Ik heb even gekeken naar de pricewatch en zelfs als ik een simpel systeempje zou samenstellen, dan kost een processor al snel 100 euro of meer.
Mijn potentiele NAS CPU zodra-er-glasvezel-komt: pricewatch: Intel Celeron G1610 Boxed. Geheugen (4GB) heb ik nog liggen, anders €40. Moederbord + voeding €150 (zeer ruim gemeten). Kast: zo gek je wilt.

Ter vergelijking: de goedkoopste synology waar 4 3.5" bays in zitten is pricewatch: Synology DiskStation DS413J. Dan krijg je 512MB RAM en een Marvell Kirkwood mv6282 CPU. Ik weet niet hoe oud jij bent, maar dat is ongeveer de snelheid van een pentium II uit 1997.

synology is leuk spul... voor niet tweakers. Als je iets wilt wat out of the box werkt en minimale ruimte in neemt, neem een synology. Als je iets meer moeite wilt doen om iets samen te stellen wat goedkoper en meer mogelijkheden heeft, ga voor zelfbouw. Goed moment om je linux kennis op te krikken ;)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 28 november 2013 @ 02:09:
mux krijgt zijn desktop naar 5.9w uit de muur.
De waarden die CiPHER met zijn NAS weet te halen vond ik al ontzettend knap. Mux zijn projecten spreken helemaal tot de verbeelding. Zeer indrukwekkend!
Ter vergelijking: de goedkoopste synology waar 4 3.5" bays in zitten is pricewatch: Synology DiskStation DS413J. Dan krijg je 512MB RAM en een Marvell Kirkwood mv6282 CPU. Ik weet niet hoe oud jij bent, maar dat is ongeveer de snelheid van een pentium II uit 1997.
Bij de duurdere geavanceerde modellen loopt het verschil snel op begrijp ik. In mijn geval is het echter iets minder, omdat ik 'slechts' bescheiden eisen heb en aan een twee schijven nas zit te denken. De mogelijkheid om meer schijven te plaatsen zou ik dan dus niet gebruiken, waardoor ik een goedkopere Synology kan nemen, terwijl de zelfbouw wel een compleet moederbord nodig is met deels onbenutte mogelijkheden waar je voor betaald.
Ik begrijp dat de Synology hardware minder flexibel is, omdat het minder performance en mogelijkheden biedt. Op zich hoeft het geen probleem te zijn dat er een processor in zit die op het niveau van een pentium II presteerd, want ik ga hem natuurlijk niet als desktop gebruiken. Ik mag er toch wel van uitgaan dat een Synology wel goed presteerd op zijn hoofdtaak, namelijk een fatsoenlijke hardeschijf lees / schrijf / troughput snelheid bieden?
synology is leuk spul... voor niet tweakers. Als je iets wilt wat out of the box werkt en minimale ruimte in neemt, neem een synology. Als je iets meer moeite wilt doen om iets samen te stellen wat goedkoper en meer mogelijkheden heeft, ga voor zelfbouw. Goed moment om je linux kennis op te krikken ;)
Er zijn enkele sterke steekhoudende argumenten voorbij gekomen voor zelfbouw. Met name ZFS spreekt mij zeer aan. Op dit moment heb ik echter een beperkt budget en er gaat de komende tijd geen behoefte zijn aan meer dan twee schijven denk ik.

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:49

CeesKees

I rest my Kees

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 28 november 2013 @ 01:22:
Zoals Darkstone al heeft uitgelegd moet je onderscheid maken tussen idle vermogen en piekvermogen. Dat laatste wordt vaak 'TDP' genoemd. TDP wordt vaak verkeerd geïnterpreteerd als zijnde energieverbruik. Het is eigenlijk een thermische specificatie: een processor met 95W TDP betekent dat de behuizing/omgeving van de processor een continu warmteaanvoer gelijk aan 95W moet kunnen verdragen zonder dat de temperatuur boven een grens uitkomt (Tj oftewel Tjunction).

Echter wordt de term TDP nu opgerekt naar 'long TDP' dat is gewoon 'TDP' zoals we gewend zijn, en 'short TDP' wat eigenlijk meer een electrische specificatie is. Dat laatste - short TDP - wordt gebruikt door Turbo Core. Neem een 45W quadcore, die kan tijdelijk eventjes 95W gebruiken om de pieken in het verbruik op te vangen. De clocksnelheden gaan dan ver omhoog. Dit is echter maar heel tijdelijk. Bij aanhoudende load zal de turbo core gaan matigen om binnen de TDP te blijven. Je moet het zo zien:

Traditioneel TDP = long TDP = maximale warmte afvoeren - of je tijdelijk nu 1W of 1000W doet is hier irrelevant; het is zeg maar het gemiddelde (maximum) verbruik over een periode van 2 tot 10 minuten.

Short TDP = electrische specificatie. Tijdelijk kan de processor even een tandje bij zetten en boven zijn reguliere 'TDP' stijgen. Maar dat heeft niet of nauwelijks invloed op de warmtegeneratie door de kortstondige duur ervan. Het is echter wel nodig dat de electriciteit kan worden geleverd. Denk hierbij aan PicoPSU die een maximum vermogen heeft. Regulier TDP heeft hier niets mee te maken.

Met mijn MSI-bordje kan ik beide aanpassen en ook de duur van short TDP instellen. Erg leuk!

Maar beide hebben dus niets met daadwerkelijk stroomverbruik te maken. Daadwerkelijk stroomverbruik is zeg maar gemeten over uren of dagen hoeveel watt-uur (of kWh) je hebt verbruikt. Hoeveelheid energie dus. Of je nu constant 40W of fluctuerend 1W tot 1000W hebt verbruikt, maakt hierbij geen drol uit. Dit gaat om de energiekosten, waar wij thuisgebruikers in geïnteresseerd zijn. Ook dit heeft géén relatie met TDP - zeker niet als de gemiddelde load ver onder de 100% komt.

Bij een NAS die 24/7 aan staat kun je rekenen op 99% idle en 1% load. Kortom, idle vermogen is eigenlijk alles wat er telt. Stel je hebt twee NAS, ééntje doet 10W continu met maximaal 20W, de ander doet ook 10W maar maximaal 95W. De laatstgenoemde kan prima zuiniger zijn - dus minder energiekosten - dan de eerstgenoemde. De reden hiervoor is dat een snellere processor ook weer sneller naar idle kan terugkeren. Een processor met laag TDP betekent dus niet automatisch lagere energiekosten; dat is zelfs zeer zeldzaam.

offtopic:
Leuk weetje is dat processorsnelheid (frequency; dus GHz) net als auto's en luchtweerstand kwadratisch toeneemt. Dus van 1GHZ naar 2GHz is nog te doen, van 2 naar 3GHz kost al veel meer dan de eerste stap. Dit betekent dat veel cores op lage frequency het beste werkt. Goed voorbeeld is de Atom 8-core die op vrij laag vermogen draait. Door de vele cores behaalt hij toch goede SMP-performance. Vergelijk je dit met een supersnel dualcore of quadcore model dan zul je zien dat Atom het goed doet op 'task energy'. Dus minder energieverbruik bij het renderen van een film waarbij de cores continu 100% belast worden. Hierdoor krijg je dus een betere Performance-per-Watt. Ander goed voorbeeld zijn videokaarten die enorm veel 'cores' hebben op lage frequency (<1GHz) en daardoor per watt veel meer rekenkracht zouden leveren dan wanneer de cores op 2GHz zouden draaien.
Op welke performance lever je dan eigenlijk in? Doorvoersnelheid en lees / schrijfsnelheid of gaat het dan om processorkracht voor alternatieve taken, zoals DNLA of transcoden en dergelijke?
Synology is ongeveer wat je in je smartphone hebt draaien. ARM is lekker zuinig, maar de extra chips maken het weer wat minder zuinig. De performance stelt niets voor. Maar voor simpel files serveren heb je ook nauwelijks performance nodig dus dat kan een 'flutchipje' prima aan. Ga je iets serieuzers doen dan is het spel gauw uit. Transcoding enzo kun je vergeten op Synology/ARM.
Het kosten aspect klinkt aantrekkelijk, maar ik vrees dat dit niet op gaat voor mijn situatie. Met name voor de minder veeleisende gebruiker lijkt dit voordeel niet op te gaan. (..) Het is misschien krachtiger en veelzijdiger, maar volgens mij dus niet goedkoper?
Ik ben iets te moe om op dit moment een systeem voor je samen te stellen; misschien later op de avond. Maar het is echt niet zo duur als je hier schetst. Een processor van 100 euro heb je ook niet nodig, een populaire goedkope Intel-chip is pricewatch: Intel Pentium G2020 Boxed. Desnoods ga je voor een mobo waar de processor al op zit, al heb je dan iets minder keuze. Vooral veel SATA poorten is dan lastig te vinden. RAM zou ik één reepje van 8GiB nemen, zodat je later tot 16GiB (2 DIMMs) of zelfs 32GiB (4 DIMMs bij Micro-ATX) kunt uitbreiden. 8GiB is heel netjes voor een instap NAS, daar zal het denk ik wel bij blijven tenzij je meer eisen stelt in de toekomst.
Hier geef je wel een heel sterk argument. Het ZFS filesystem. Daar ben ik nog niet zo bekend mee, maar het zette mij wel aan het denken. Zelfbouw met ZFS biedt duidelijk voordelen. Zoals gezegd moet ik mij daar dan wel in verdiepen, want ik weet nu nog niet hoe ik er mee moet werken en of ik eventuele fouten wel kan herstellen als ze optreden. Op papier en in theorie zou ZFS echter wel beter moeten zijn.
Ik wil je prima op weg helpen met ZFS hoor. Je kunt kiezen uit veel gebruiksvriendelijke ZFS platforms: FreeNAS, NAS4Free en ZFSguru met name. Ik werk zelf mee aan het laatste project. Dat is ook gelijk het meest gebruiksvriendelijke platform met name voor starters zoals jij. Kortom, ik denk dat de 'learning curve' niet te steil is. Als je Synology kunt bedienen, kun je ook een ZFS web-interface bedienen.

Bij de overige twee argumenten heb ik mijn bedenkingen. Ik denk namelijk niet dat ik voor het geld van de simpelere Synologies een zelfbouw NAS kan samenstellen, zoals ik eerder al aangaf.
De zuinigheid zet ik ook mijn vraagtekens bij, omdat ik de gehaalde idle metingen niet realistisch acht. Zelf draai ik linux op de laptop en ik heb nog nooit het energiemanagement goed weten te krijgen. De accus is altijd veel sneller leeg dan onder windows. Bij een FreeBSD distro lijkt het mij nog lastiger om dit te optimaliseren.
Mijn metingen zijn zonder tuning hoor. Ik heb zelfs onder BSD zuiniger gemeten dan onder Linux in een kale configuratie. FreeNAS, NAS4Free en ZFSguru zijn allemaal gebaseerd op BSD. Doorgaans is BSD minder zuinig dan Linux omdat het minder energiebesparing ondersteunt. Denk aan wireless internet, grafische kaart en dat soort spul. Standaard processor enzovoorts wordt allemaal prima ondersteunt. Je hoeft ook niets te tunen bij ZFSguru wordt powerd - de power daemon die de processor energiezuinig maakt simpel gezegd - standaard geactiveerd. Enige wat je kunt 'tweaken' is DIPM energiebesparing als je SSDs gaat gebruiken.

Wel denk ik dat je geen 8,4 watt gaat halen. Dat is allereerst met een heel kale configuratie behaald; geen CPU-fan, bijna alles uitgeschakeld qua features, undervolting en vooral: PicoPSU voeding. Gebruik je een ATX-voeding dan kan je zomaar aan het dubbele verbruik zitten. PicoPSU kun je niet gebruiken met meerdere schijven die je wilt opspinnen; al heb ik het werkend gekregen met een 150W adapter en met 6 schijven + AMD Brazos. Ga je voor een (goede) ATX-voeding, dan moet je rekenen op 15W nominaal kaal verbruik. Daarvoor moet je onzindingen in je BIOS uitschakelen en moet je een OS draaien; in het BIOS werkt de energiebesparing niet en zit je al gauw op 35W. Zodra je het OS binnenkomt wordt de energiebesparing geactiveerd en daalt het idle verbruik.

Echter, reken ook de schijven erbij en als je dan met Synology gaat vergelijken gaat dat ongeveer 10% verschil worden. Kortom, voor de zuinigheid hoef je niet persé Synology te nemen. Er blijft netto weinig van over zodra je de NAS van schijven gaat voorzien. Zeker gezien dat zelfbouw veel krachtiger is, is een tikkeltje extra energieverbruik prima te accepteren lijkt me.

Wat wellicht doorslaggevend kan zijn in jouw situatie is hoe makkelijk je het werkend kunt krijgen, de kosten en in hoeverre de voordelen van zelfbouw daadwerkelijk voor jou van toepassing zijn. ZFS is zeker een grote plus, dus misschien komt het vooral op de kosten aan? Laat maar weten in welke richting je wilt. Ik probeer mensen te stimuleren voor zelfbouw te gaan, vooral als ze twijfelen, maar je moet natuurlijk je eigen keuze maken; jij moet er gelukkig van worden niet ik. ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 02 december 2013 @ 17:31:
Met mijn MSI-bordje kan ik beide aanpassen en ook de duur van short TDP instellen. Erg leuk!
Algemene opmerking: Als je throttlestop pakt en op het knopje 'tpl' drukt kan je in zien wat de limieten zijn.
offtopic:
Leuk weetje is dat processorsnelheid (frequency; dus GHz) net als auto's en luchtweerstand kwadratisch toeneemt. Dus van 1GHZ naar 2GHz is nog te doen, van 2 naar 3GHz kost al veel meer dan de eerste stap. Dit betekent dat veel cores op lage frequency het beste werkt. Goed voorbeeld is de Atom 8-core die op vrij laag vermogen draait. Door de vele cores behaalt hij toch goede SMP-performance. Vergelijk je dit met een supersnel dualcore of quadcore model dan zul je zien dat Atom het goed doet op 'task energy'. Dus minder energieverbruik bij het renderen van een film waarbij de cores continu 100% belast worden. Hierdoor krijg je dus een betere Performance-per-Watt. Ander goed voorbeeld zijn videokaarten die enorm veel 'cores' hebben op lage frequency (<1GHz) en daardoor per watt veel meer rekenkracht zouden leveren dan wanneer de cores op 2GHz zouden draaien.
Intel (en wikipedia) beweert dat het energieverbruik linear aan de frequentie is, maar quadratisch aan het voltage.

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/math/2/2/2/222cbca1910b272872267d4a45928eb5.png

Hier is P het wattage, C een constante die voor elke processor ander is, V het voltage en f de frequentie. Overigens is C eigenlijk helemaal geen constante omdat de weerstand niet per se op elke frequentie hetzelfde is.

Verwijderd

Zal wel kloppen dan maar waarschijnlijk is het verhogen van de frequency ook afhankelijk van het verhogen van het voltage. In elk geval een voorbeeld met wat ik bedoel met kwadratisch:

Afbeeldingslocatie: http://qph.is.quoracdn.net/main-qimg-439b1d1040269020d25557b34c9f2822

(als je geen plaatje ziet host ik hem wel lokaal)

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-01 21:00
Verwijderd schreef op maandag 02 december 2013 @ 17:40:

[afbeelding]

Hier is P het wattage, C een constante die voor elke processor ander is, V het voltage en f de frequentie.
P = vermogen
V = spanning

Ieuw, wattage, amperage, voltage, kilometrage :+
Verwijderd schreef op maandag 02 december 2013 @ 18:42:
Zal wel kloppen dan maar waarschijnlijk is het verhogen van de frequency ook afhankelijk van het verhogen van het voltage. In elk geval een voorbeeld met wat ik bedoel met kwadratisch:

[afbeelding]

(als je geen plaatje ziet host ik hem wel lokaal)
Ik kan zo snel niet vinden wat daar getest is en wat er nu precies weergegeven wordt. (Ja ik kan de assen lezen, maargoed)

De formule die Darkstone aanhaalt is van toepassing op de switching power van een CMOS device.
Wil je energie besparen, heeft het verlagen van de spanning dus meer nut dan het verlagen van de frequentie.

Behalve de 'V' en de 'f' zijn er meer afhankelijkheden die het totale energieverbruik van een processor bepalen, vandaar dat jouw grafiek 'anders' is.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 02 december 2013 @ 17:31:Een processor met laag TDP betekent dus niet automatisch lagere energiekosten; dat is zelfs zeer zeldzaam.
Duidelijk verhaal over TDP en reële verbruik cijfers, bedankt voor de uitgebreide toelichting. :)
Synology is ongeveer wat je in je smartphone hebt draaien. ARM is lekker zuinig, maar de extra chips maken het weer wat minder zuinig. De performance stelt niets voor. Maar voor simpel files serveren heb je ook nauwelijks performance nodig dus dat kan een 'flutchipje' prima aan. Ga je iets serieuzers doen dan is het spel gauw uit. Transcoding enzo kun je vergeten op Synology/ARM.
Dit is een interessant punt. Synology is niet geschikt voor transcoding, dus als je dat op één systeem zou willen doen, dan kun je beter naar zelfbouw omkijken.
Nu was ik wel benieuwd wat voor hardware ik nodig was om dit te realiseren. Volgens mij is relatief eenvoudige hardware al toereikend om Full HD te streamen en eventueel transcoden. Vervolgens heb ik gekeken naar de software benodigheden, omdat ik vermoedde dat de FreeBSD achtige smaken met ZFS namelijk veel minder geschikte packages hebben op dat gebied.
Ik heb wel gezien dat sommige mensen MiniDLNA gebruiken op FreeNas voor DLNA ondersteuning, maar dit werkt niet overal vlekkeloos. Ook Fuppes heb ik gezien, maar voor de rest zijn er weinig mogelijkheden. De hardware is dan misschien wel krachtig genoeg om te transcoden, maar de software ondersteuning daarvoor ontbreekt, waardoor er alsnog een extera media-systeempje nodig is.
Dan heeft het voor dit doel natuurlijk niet veel zin om een krachtiger systeem te configureren, omdat de hardware daar dan toch niet voor gebruikt gaat worden.
Ik ben iets te moe om op dit moment een systeem voor je samen te stellen; misschien later op de avond. Maar het is echt niet zo duur als je hier schetst. Een processor van 100 euro heb je ook niet nodig, een populaire goedkope Intel-chip is pricewatch: Intel Pentium G2020 Boxed. Desnoods ga je voor een mobo waar de processor al op zit, al heb je dan iets minder keuze. Vooral veel SATA poorten is dan lastig te vinden. RAM zou ik één reepje van 8GiB nemen, zodat je later tot 16GiB (2 DIMMs) of zelfs 32GiB (4 DIMMs bij Micro-ATX) kunt uitbreiden. 8GiB is heel netjes voor een instap NAS, daar zal het denk ik wel bij blijven tenzij je meer eisen stelt in de toekomst.
Zelf had ik natuurlijk ook al rond gekeken en een potentieel systeempje samengesteld omdat ik wilde weten wat het mij ongeveer zou kunnen gaan kosten. Ik heb daarvoor enkele aanbevolen componenten uit andere topics op het forum hier gepakt, maar ik weet niet of alle hardware geschikt is voor wat ik voor ogen heb.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1610 Boxed€ 35,68€ 35,68
1ASRock B75M-ITX€ 63,60€ 63,60
1MSI B75MA-E31€ 41,22€ 41,22
1Crucial CT102464BA160B€ 60,75€ 60,75
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 59,-€ 59,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 289,75

Dit is uiteraard nog zonder koeler of fan voor de processor. Passief koelen zou heel mooi zijn. De voeding is echter niet passief gekoeld, maar ik had begrepen dat een picoPsu niet kan met meerdere harde schijven.
Ik wil je prima op weg helpen met ZFS hoor.
Dat is heel mooi aanbod! :-)
Dan gelijk een vraag m.b.t. ZFS. Begrijp ik het goed dat ik minimaal drie schijven nodig ben om van de voordelen van ZFS gebruik te kunnen maken?
Daarmee stijgen de kosten nog meer, terwijl ik nu helemaal nog niet zoveel opslagcapaciteit nodig ben op dit moment.
Mijn metingen zijn zonder tuning hoor. Ik heb zelfs onder BSD zuiniger gemeten dan onder Linux in een kale configuratie. FreeNAS, NAS4Free en ZFSguru zijn allemaal gebaseerd op BSD. Doorgaans is BSD minder zuinig dan Linux omdat het minder energiebesparing ondersteunt. Denk aan wireless internet, grafische kaart en dat soort spul. Standaard processor enzovoorts wordt allemaal prima ondersteunt. Je hoeft ook niets te tunen bij ZFSguru wordt powerd - de power daemon die de processor energiezuinig maakt simpel gezegd - standaard geactiveerd. Enige wat je kunt 'tweaken' is DIPM energiebesparing als je SSDs gaat gebruiken.
Dit had ik niet verwacht, maar klinkt heel goed! :)
Wel denk ik dat je geen 8,4 watt gaat halen. Dat is allereerst met een heel kale configuratie behaald; geen CPU-fan, bijna alles uitgeschakeld qua features, undervolting en vooral: PicoPSU voeding. Gebruik je een ATX-voeding dan kan je zomaar aan het dubbele verbruik zitten. PicoPSU kun je niet gebruiken met meerdere schijven die je wilt opspinnen; al heb ik het werkend gekregen met een 150W adapter en met 6 schijven + AMD Brazos. Ga je voor een (goede) ATX-voeding, dan moet je rekenen op 15W nominaal kaal verbruik. Daarvoor moet je onzindingen in je BIOS uitschakelen en moet je een OS draaien; in het BIOS werkt de energiebesparing niet en zit je al gauw op 35W. Zodra je het OS binnenkomt wordt de energiebesparing geactiveerd en daalt het idle verbruik.

Echter, reken ook de schijven erbij en als je dan met Synology gaat vergelijken gaat dat ongeveer 10% verschil worden. Kortom, voor de zuinigheid hoef je niet persé Synology te nemen. Er blijft netto weinig van over zodra je de NAS van schijven gaat voorzien. Zeker gezien dat zelfbouw veel krachtiger is, is een tikkeltje extra energieverbruik prima te accepteren lijkt me.
Goed verhaal. :)
Wat wellicht doorslaggevend kan zijn in jouw situatie is hoe makkelijk je het werkend kunt krijgen, de kosten en in hoeverre de voordelen van zelfbouw daadwerkelijk voor jou van toepassing zijn. ZFS is zeker een grote plus, dus misschien komt het vooral op de kosten aan? Laat maar weten in welke richting je wilt. Ik probeer mensen te stimuleren voor zelfbouw te gaan, vooral als ze twijfelen, maar je moet natuurlijk je eigen keuze maken; jij moet er gelukkig van worden niet ik. ;)
Kosten wegen best wel zwaar, want ik moet het thuis natuurlijk wel kunnen verantwoorden en financieel is er momenteel niet veel ruimte. De voordelen zijn zeker interessant. Met name ZFS spreekt mij zeer aan. Het lijkt me echter ook ideaal indien de NAS tegelijkertijd kan worden gebruikt om de media (video en foto's) op de TV te tonen zonder de huidige irritatie van delays of onderbrekingen. Ik weet alleen nog niet zeker of dit mogelijk is, i.v.m. beperkt aanbod van software op FreeBSD die dit kan bewerkstelligen. DNLA is mogelijk, maar dan zit je nog steeds met de beperking van de trage TV, dus dat zet geen zoden aan de dijk aangezien er dan nog steeds een losse mediaplayer nodig is. Linux heeft bijvoorbeeld XBMS, maar dat kun je volgens mij niet draaien op je NAS.

Verwijderd

ZFSguru ondersteunt out of the box addons als XBMC, PS3MediaServer, Plex Media Server en Handbrake. Ik ken al die programma's niet, maar volgens mij gaat dat wel goedkomen?

Verder zag ik in je hardwarelijstje dat je twee moederborden erin hebt staan. Als je geen Mini-ITX nodig hebt kun je wellicht ASRock B75 Pro-3M overwegen. Die heeft lekker veel SATA (8x) en is erg goedkoop. ATX zou ik afraden; dat voegt weinig toe en kan in de toekomst minder fijn zijn door de afmeting. Micro-ATX is eigenlijk de grootste form factor die levensvatbaar is IMO.

Op de rest zal ik later reageren. Maar aangezien de kosten het struikelblok wordt; kom je nu al niet goedkoper uit dan een kale Synology NAS? Dan zou je belangrijkste argument al in het voordeel van zelfbouw/ZFS vallen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 17:54:
ZFSguru ondersteunt out of the box addons als XBMC, PS3MediaServer, Plex Media Server en Handbrake. Ik ken al die programma's niet, maar volgens mij gaat dat wel goedkomen?
Die programmas ken ik ook nog niet, maar ik heb begrepen dat dergelijke software nodig is voor mijn doel. Ik ben nu alleen wel gaan twijfelen of ik wel een nas en mediaplayer op één systeem moet gaan draaien. De NAS wordt daarmee kwetsbaarder, je loopt meer risico. Daarnaast moet er dan een NAS in de woonkamer staan, vlak bij de TV en dat is niet zo praktisch denk ik i.v.m. ruimte en lawaai.
Verder zag ik in je hardwarelijstje dat je twee moederborden erin hebt staan. Als je geen Mini-ITX nodig hebt kun je wellicht ASRock B75 Pro-3M overwegen. Die heeft lekker veel SATA (8x) en is erg goedkoop. ATX zou ik afraden; dat voegt weinig toe en kan in de toekomst minder fijn zijn door de afmeting. Micro-ATX is eigenlijk de grootste form factor die levensvatbaar is IMO.
Toevallig heb ik nog een oud ATX moederbord liggen met een singlecore AMD64 processor. Deze heeft ook 8 s-ata aansluitingen (2 raid controllers) en 2 p-ata aansluitingen voor een cd/dvd-rom o.i.d. Hij zal niet erg energiezuinig zijn en heeft op dit moment geen usb-boot mogelijkheid. (mogelijk dat dit met een bios-update kan worden gefixt).
Het grootste probleem is echter dat er slechts één gb ddr1 geheugen in zit. Voor ZFS ben je 1gb per schijf van 2gb nodig heb ik gelezen?
Op de rest zal ik later reageren. Maar aangezien de kosten het struikelblok wordt; kom je nu al niet goedkoper uit dan een kale Synology NAS? Dan zou je belangrijkste argument al in het voordeel van zelfbouw/ZFS vallen.
De kosten liggen op dit moment nog wel iets hoger dan een van de instap modellen van Synology. Die beginnen bij 130 euro, maar de twee-bay modellen die dan interessant worden beginnen bij 170 á 200 euro eigenlijk. Het lijstje dat ik gister had samengesteld kwam ongeveer uit op 300 euro:

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock B75 Pro3-M€ 52,97€ 52,97
1Thermalright HR-02€ 26,50€ 26,50
2Crucial CT51264BA160BJ€ 29,50€ 59,-
1Crucial CT102464BA160B€ 59,50€ 59,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 292,65

Dit ligt nog fors boven het budget wat ik in eerste instantie voor ogen had, dus moesten de kosten verantwoord gedrukt worden.
Daarom heb ik even gekeken naar de eerdere suggestie van moederbordjes inclusief processor en daarbij kwam ik deze tegen:
pricewatch: MSI C847MS-E33

Op het eerste gezicht best interessant, want geheel passief gekoeld, dus stil. Ook zou dit bordje misschien wel geschikt zijn om als basis voor een media-systeem te dienen dacht ik. Toch had ik enkele twijfels bij de performance en ik zag dat er slechts drie s-ata poorten aanwezig waren.

Vervolgens heb ik het bovenstaande lijstje daarom aangepast en enkele componenten geschrapt, toen kwam ik op het volgende lijstje componenten die met elkaar ongeveer 170 euro kosten.

#ProductPrijsSubtotaal
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 31,90€ 31,90
1Corsair XMS3 CMX4GX3M1A1333C9€ 35,78€ 35,78
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 156,33

De voeding ontbreekt, omdat ik dan een bestaande voeding zou gebruiken. Een oude 400w stock voeding die bij een computerkast zat ingebouwd. Mocht dit verbruik tegenvallen, dan kan die later worden vervangen door bijvoorbeeld de eerder genoemde Seasonic. Het geheugen heb ik teruggeschroefd naar 4gb en ik hoop dat dit genoeg is voor ZFS. De passieve koeler heb ik vervangen voor een exemplaar met actieve fan, omdat dit mij werd aanbevolen door iemand die slechte ervaring had met een passieve processorkoeler op zijn systeem.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 04 december 2013 @ 12:47:

Dit ligt nog fors boven het budget wat ik in eerste instantie voor ogen had, dus moesten de kosten verantwoord gedrukt worden.
Daarom heb ik even gekeken naar de eerdere suggestie van moederbordjes inclusief processor en daarbij kwam ik deze tegen:
pricewatch: MSI C847MS-E33
Dat levert ongeveer een factor 2.5 aan prestatieverlies op ten opzichte van de G1610.
Op het eerste gezicht best interessant, want geheel passief gekoeld, dus stil. Ook zou dit bordje misschien wel geschikt zijn om als basis voor een media-systeem te dienen dacht ik. Toch had ik enkele twijfels bij de performance en ik zag dat er slechts drie s-ata poorten aanwezig waren.
Niet noodzakelijk een goed idee: de celeron G1610 is ook passief te koelen met de stock heatsink. Maar dan moet je goede airflow in je kast hebben, wat in principe betekent dat je toch nog ergens een fan moet plaatsen. Dit gaat op voor alle passieve koelers. Een passieve koeler werkt niet als de lucht in je kast stil staat.

De stock cooler is overigens ruim voldoende voor een celeron G1610. Dat ding houd zelfs een i7-4770k koel met een 50% hogere kloksnelheid en 2 maal zo veel cores.
Een oude 400w stock voeding die bij een computerkast zat ingebouwd.
Dat zou ik niet doen. Het verbruik van die dingen valt altijd tegen. Er zit vaak ook een fan in..

Als je toch die richting op wilt gaan, plaats hier het merk en type van de voeding. Misschien zijn er reviews te vinden.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 04 december 2013 @ 13:03:
Niet noodzakelijk een goed idee: de celeron G1610 is ook passief te koelen met de stock heatsink. Maar dan moet je goede airflow in je kast hebben, wat in principe betekent dat je toch nog ergens een fan moet plaatsen. Dit gaat op voor alle passieve koelers. Een passieve koeler werkt niet als de lucht in je kast stil staat.

De stock cooler is overigens ruim voldoende voor een celeron G1610. Dat ding houd zelfs een i7-4770k koel met een 50% hogere kloksnelheid en 2 maal zo veel cores.
Goed om te weten dat de standaard koeler ruim voldoende is. Daar kan dan weer enkele euro's op worden bespaard. Qua koeling is het dus niet noodzakelijk om een third-party koeler te installeren, maar ik dacht dat het misschien wel de moeite waard was om het systeem relatief stil te maken.
Dat zou ik niet doen. Het verbruik van die dingen valt altijd tegen. Er zit vaak ook een fan in..

Als je toch die richting op wilt gaan, plaats hier het merk en type van de voeding. Misschien zijn er reviews te vinden.
De Seasonic heeft natuurlijk ook een fan. De behuizing die ik eventueel voor de NAS zou kunnen gaan gebruiken lijkt hier veel op:
http://www.chieftec.com/CX01.html

Deze was fabriek-af voorzien van een 400w Chieftec voeding. De voeding is inmiddels wel 8 jaar oud denk ik. Zuinig zel deze niet zijn, want hij haalt waarschijnlijk de 80% efficiency niet eens. Dan is er nog het nadeel dat de kabels eigenlijk niet lang genoeg zijn voor de behuizing en hij heeft 'maar' drie s-ata aansluitingen geloof ik (die vierde is niet bruikbaar, want die kabel is veel te kort). Het betreft een hoge behuizing, wat een voordeel is, omdat er veel schijven in kunnen. Het nadeel is dat de schijven dan best ver van de voeding vandaan zitten.
De Seasonic doet het iets beter, maar komt qua lengte ook iets te kort denk ik. Heb de voeding nu echter wel weer in het overzicht opgenomen, omdat dit beter is. Hij is efficienter / zuiniger en heeft 4-sata aansluitingen. De third-party koeler gaat er uit, waardoor de kosten netto 30 euro hoger uitkomen t.o.v. het laatste lijstje:

#ProductPrijsSubtotaal
1Corsair XMS3 CMX4GX3M1A1333C9€ 35,78€ 35,78
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 183,43

Verwijderd

Voedingen zonder 80 plus certificaat zijn het waarschijnlijk altijd waard om te vervangen.

Nu we het toch over stilte hebben, ik meen me te herrineren dat de seasonic niet de stilste voeding was. Zie deze review: http://www.techpowerup.com/reviews/Seasonic/G550/6.html.
Misschien kan je uitkijken naar een exemplaar waarvan de fan uit gaat onder een bepaalde belasting. Jouw configuratie zal waarschijnlijk nooit boven de 60w uit komen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit er aan te denken om eerst tijdelijk proef te draaien op een oud desktop systeem om te kijken of de zelfbouw NAS voor mij geschikt gaat zijn. Het betreft een Asus moederbord met NForce4 chipset, AMD64 3500+ en 1 GB ram.
Mocht de functionaliteit goed bevallen, maar de performance te kort schieten dan kan ik na de eindejaarsuitkering misschien een nieuw systeem samenstellen met componenten uit het lijstje uit mijn vorige post.

In eerste instantie overweeg ik om drie HDD's aan te schaffen en dan een RAIDZ opstelling te proberen. Dan heb je zekerheid, zonder dat je gelijk 50% van je opslag capaciteit opoffert door ze in RAID1 te laten draaien.
Het is met 33% nog steeds relatief veel overhead, want als ik het goed heb begrepen zou je ook vijf schijven in RAIDZ opstelling kunnen gebruiken, waarvan één dan als parity schijf functioneert. (20% overhead)

Nu heb ik echter twee vragen waar ik toch graag jullie advies voor ontvangen.

Het geheugen is met 1gb natuurlijk erg laag. Werken doet het wel, maar het ZFS wordt er wel mee 'geknepen' las ik. Gaat dit een groot probleem zijn voor het functioneren van mijn proefopstelling? Wat ga je dan missen behalve het prefetchen?

Kan ik de RAID1 of RAIDZ opstelling met respectievelijk twee of drie schijven overzetten naar een nieuw systeem? Of is dit complex i.v.m. andere hardware / chipset / controller / etc. op het moederbord.?
Ik had al wel gelezen dat het niet mogelijk is om even een harde schijf bij te prikken in een RAIDZ configuratie. Dan moet je een nieuwe RAIDZ maken en de bestaande RAIDZ naar de nieuwe overzetten. Dat is natuurlijk niet heel praktisch, dus ik hoop dat het niet al te ingewikkeld is om de schijven in een nieuw systeem te hangen zonder data verlies.
Dit artikel heb ik gevonden:
http://barbz.com.au/blog/?p=21

• Jolke
Verwijderd schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 17:05:
Ik zit er aan te denken om eerst tijdelijk proef te draaien op een oud desktop systeem om te kijken of de zelfbouw NAS voor mij geschikt gaat zijn. Het betreft een Asus moederbord met NForce4 chipset, AMD64 3500+ en 1 GB ram.
Toch niet eens zo'n heel slecht testsysteem, alleen wat weinig RAM. Daar zou ik meteen wat bij doen.
In eerste instantie overweeg ik om drie HDD's aan te schaffen en dan een RAIDZ opstelling te proberen. Dan heb je zekerheid, zonder dat je gelijk 50% van je opslag capaciteit opoffert door ze in RAID1 te laten draaien.
Het is met 33% nog steeds relatief veel overhead, want als ik het goed heb begrepen zou je ook vijf schijven in RAIDZ opstelling kunnen gebruiken, waarvan één dan als parity schijf functioneert. (20% overhead)
Je kunt er natuurlijk zo veel schijven in doen als je wilt. Grote disks hebben dan natuurlijk het voordeel dat ze relatief weinig power gebruiken, terwijl kleine disken wat praktischer zijn in het geval één van de disken kapot gaat. In het laatste geval is de array sneller opnieuw opgezet dan wanneer je grote disken gebruikt.

Verwijderd

Topicstarter
Jolke schreef op maandag 09 december 2013 @ 08:49:
Toch niet eens zo'n heel slecht testsysteem, alleen wat weinig RAM. Daar zou ik meteen wat bij doen.
Heb de knoop toch maar doorgehakt. Ik wilde niet te veel gekloot met ontoereikende hardware met mogelijk dataverlies tot gevolg. Mogelijk dat ik het testsyteem dan maar ga gebruiken om als mediaspeler te laten fungeren. Heb onderstaande set uiteindelijk besteld voor het NAS systeem:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1610 Boxed€ 35,53€ 35,53
3Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB€ 98,50€ 295,50
1Corsair CMV8GX3M1A1333C9€ 64,12€ 64,12
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 57,95€ 57,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 506,07

De kosten zijn wel boven het gestelde budget uitgekomen, maar ik heb het thuisfront uiteindelijk van de noodzaak kunnen overtuigen. Er komen nog wat extra kosten bij, omdat ik nu natuurlijk ook mijn switches moet upgraden naar gigabit niveau.
Je kunt er natuurlijk zo veel schijven in doen als je wilt. Grote disks hebben dan natuurlijk het voordeel dat ze relatief weinig power gebruiken, terwijl kleine disken wat praktischer zijn in het geval één van de disken kapot gaat. In het laatste geval is de array sneller opnieuw opgezet dan wanneer je grote disken gebruikt.
De 3TB schijven leken mij een redelijke prijs / opslag verhouding te hebben. De 2TB schijven zijn relatief duurder per MB. Een 4TB schijf is per MB bijna even duur als een 3TB, maar in absolute zin natuurlijk wel duurder in aanschaf. Aangezien ik graag drie schijven wilde gaan gebruiken om RAIDZ1 te kunnen draaien leek mij 3TB een goede keuze. De netto opslagcapaiteit van ((3TB * 3 HDD's) - (1* 3TB aan parity)) = 6TB die dat oplevert lijkt mij meer dan voldoende.
Twee schijven van 4TB in Raid1 had ook gekund, dat is even duur, maar dan heb je 'maar' 4TB capaciteit tot je beschikking.

Verwijderd

Hoi,

Sorry dat ik niet zo actief was afgelopen dagen; druk druk druk.

Wel een aardige hardwarelijst heb je. Enige wat je wel moet weten is dat de Seagate 7200.14 vrij luidruchtige schijven zijn; ze maken af en toe een soort klik en piepgeluidjes. Als je van stilte houdt wellicht niet de beste keus; ze zijn wel lekker snel met 160MB/s-180MB/s. Ik heb ze zelf ook (RAID-Z met 5x Seagate 7200.14). Naast het hogere geluidsverbruik zijn ze ook iets minder zuinig. Maar jij hebt maar 3 schijfjes dus daar zou ik me niet zo druk om maken.

Zodra je met de softwarematige kant kunt beginnen hoor ik graag van je. Kan zijn dat je bij het begin nog wat assistentie wilt bij het opzetten van je ZFS server. Als ik niet snel genoeg reageer kun je altijd aan de bel trekken met een DM-bericht. Ik vind het namelijk best leuk om nieuwe gebruikers in de wereld van ZFS rond de leiden. O-)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2013 15:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
No worries, je hoeft je niet te verontschuldigen. De decembermaand is voor de meeste mensen een drukke maand! ;)

De Seagates heb ik genomen, omdat ze betaalbaar zijn en omdat ik van de Western Digital slechte verhalen heb gehoord m.b.t. betrouwbaarheid en duurzaamheid.
Dat ze iets meer lawaai maken is op zich niet heel erg, want het systeem heeft ook een voeding en processor koeler die niet geruisloos zullen zijn. Daarnaast ben ik van plan om de NAS s'nachts uit te zetten en ook overdag uit te laten schakelen als hij niet gebruikt wordt.
Het iets hogere verbruik is dan dus ook niet een heel groot probleem. Ik moet nu alleen nog een handige oplossing vinden om het systeem op een slimme manier zichzelf aan en uit te laten schakelen.

Bedankt voor je aanbod, dat stel ik zeer op prijs! Begeleiding zal zeer welkom zijn, want ik heb natuurlijk geen enkele ervaring met ZFS.
Ik wil het natuurlijk graag vanaf het begin gelijk goed inrichten en liever geen domme keuzes of stomme fouten maken, waardoor ik na enkele weken of maanden alles opnieuw moet doen en misschien data kwijt raak.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2013 15:58 ]

Verwijderd

Wake on LAN is dan wellicht interessant voor je. Je kunt de server dan 's nachts via het netwerk uit zetten (of met een timer dus automatisch elke nacht ofzo) en via Wake-on-LAN kun je 's ochtends je server weer inschakelen, of via BIOS timer om een vaste tijd dat kan ook.

Dan heb je je stroomkosten ook al bijna gehalveerd. :)

Verwijderd

Topicstarter
Ja Wake on LAN zat ik ook aan te denken, hopelijk werkt dat. De uitdaging ligt vooral bij het uitschakelen, want hij moet natuurlijk niet uitschakelen wanneer de schijven nog in gebruik zijn of wanneer het systeem met een belangrijke check bezig is.
Eigenlijk wil ik ook niet dat het noodzakelijk is om te moeten inloggen via de webinterface o.i.d., want het moet eigenlijk automatisch gaan zonder tussenkomst van de gebruikers. Het komt regelmatig voor dat ik meerdere dagen niet thuis ben en de overige gezinsleden zouden zich dan niet moeten hoeven bekommeren over de NAS. BIOS is wat dat betreft een interessante tip, die optie zou super handig zijn. Ik vrees alleen dat deze resoluut het systeem uit zet, zonder dat deze rekening houdt met lopende processen.
Misschien dat ik met cronjob o.i.d. een schedule kan maken die rekening houdt met de toestand van het systeem.

Verwijderd

Uitschakelen doet je BIOS niet; alleen inschakelen. Dat kun je eventueel wel scripten. Het inschakelen via Wake-on-LAN kun je ook via een simpel Windows-desktop utility doen met een druk op de knop. Het uitschakelen op het juiste moment zal dan nog het meest lastige zijn, want als je instelt 3 uur 's nachts dan kan dat soms te vroeg zijn als je 's nachts nog lekker bezig bent.

• Jolke
Lijkt me dan essentieel om een 'feedback' van de user te vragen voordat je een nachtelijke shutdown doet. Wanneer je niet binnen 10 seconden op dit knopje drukt, schakelt de computer uit. Echter, hoe doe je dit met andere taken? Wat voor scripting komt hiervoor in aanmerking?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 09 december 2013 @ 16:14:
Uitschakelen doet je BIOS niet; alleen inschakelen. Dat kun je eventueel wel scripten. Het inschakelen via Wake-on-LAN kun je ook via een simpel Windows-desktop utility doen met een druk op de knop. Het uitschakelen op het juiste moment zal dan nog het meest lastige zijn, want als je instelt 3 uur 's nachts dan kan dat soms te vroeg zijn als je 's nachts nog lekker bezig bent.
De Wake-on-LAN is een elegante oplossing. Dan wordt het syteem alleen ingeschakeld wanneer dit nodig is en de gebruiker er expliciet om heeft gevraagd.
De BIOS approach kan handig zijn om bijvoorbeeld automatisch backups te maken van systemen, maar daar kijk ik later wel naar. In eerste instantie ben ik al blij als ik handmatig backups kan maken naar de NAS.

Het uitschakelen is inderdaar het lastigste, daar moet ik nog een slimme / intelligente oplossing voor bedenken.
Jolke schreef op maandag 09 december 2013 @ 16:16:
Lijkt me dan essentieel om een 'feedback' van de user te vragen voordat je een nachtelijke shutdown doet. Wanneer je niet binnen 10 seconden op dit knopje drukt, schakelt de computer uit. Echter, hoe doe je dit met andere taken? Wat voor scripting komt hiervoor in aanmerking?
Goed punt om een feedback mechanisme te hebbem. Zit momenteel te denken om het systeem van runlevel te laten veranderen. In Linux kun je het systeem in een runlevel te brengen zonder netwerktoegang en dan heb je het probleem opgelost van lees en schrijf-activiteit van buitenaf. Er worden dan geen bestanden meer naar de NAS geschreven over het netwerk. Ik weet echter niet of het switchen van runlevels wel rekening houdt met bestaande verbindingen of dat die abrupt worden afgebroken.
Vanuit de netwerkloze runleven zou het systeem kunnen worden uitgeschakeld. Het enige risico dat je dan loopt is dat het een cruciaal systeem proces zou kunnen onderbreken voordat het is volbracht.
Pagina: 1