VDSL echte snelheid Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 14 Laatste
Acties:
  • 119.681 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07-06 15:46
qless schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 13:23:
Hoever loopt die planning vooruit? Zit hier op industrie gebied met een met moeite op 12 mbps intrained modem (ADSL2+ over ISDN) en willen toch wel (vooral upstream) er wat meer doorhalen... Glas is weer wat te duur.
Ik denk een half jaar, want ik zie nu upgrades tot Q2 2015 ingepland staan. Je weet wel dat je van ISDN af moet als je straks VDSL wil?

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-06 16:36

qless

...vraag maar...

Jep, dat weet ik, er ligt gelukkig nog een PSTN lijn, kan de nieuwe verbinding eerst getest worden... maar dan moeten ze eerst de wijk/straat kast aanpassen, afstand tot centrale is zo'n 2500 meter...

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
qless schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 13:44:
afstand tot centrale is zo'n 2500 meter...
Best wel vreemd, ik zit op 3500m en ik haal 12Mbit over PSTN(POTS).
Jij zit op ISDN met 2500m en jij haalt ook 12Mbit? Zo'n sterke signaalverslechtering heeft ADSL over ISDN toch niet(zelfs met dat kleine stukje frequentieoverlapping)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-06 16:36

qless

...vraag maar...

Hij wil echt niet harder. snr marge is ook 6db, en nieuwe aansluitingen krijgen ook max 9 mbps opgeleverd hier.

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:01
Ik wil wel eens kijken wat de afstand tot de laatste verdeler is, dan heb je een idee van de snelheid die je straks eventueel zou kunnen halen. Die check staat helaas niet open en bloot op internet :P

Edit:

48 meter tussen huis en laatste verdeler. Biedt perspectief dus als KPN overgaat tot ombouwen, echter heb je wel één manco: Bedrijventerrein. Daar verkoopt KPN liever glasvezel...

[ Voor 33% gewijzigd door RadioAir op 16-12-2014 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-05 11:50
timmie1 schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 13:59:
[...]

Best wel vreemd, ik zit op 3500m en ik haal 12Mbit over PSTN(POTS).
Jij zit op ISDN met 2500m en jij haalt ook 12Mbit? Zo'n sterke signaalverslechtering heeft ADSL over ISDN toch niet(zelfs met dat kleine stukje frequentieoverlapping)?
Zou verschil in kabeldikte kunnen zijn.
Ik heb wel eens gelezen dat ze langere kabels dikker uitvoerden om nog wat van het signaal over te houden.
Alleen was dat op een Australisch forum over DSL, Geen idee of ze dat hier in NL ook deden, maar het klinkt wel logisch.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
Wat betekent het als een geplande upgrade van Fourstack is weggehaald?
Het is nu opeens "geen geplande upgrades gevonden".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prolution
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:29
timmie1 schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 12:53:
Wat betekent het als een geplande upgrade van Fourstack is weggehaald?
Het is nu opeens "geen geplande upgrades gevonden".
Lijkt mij dat dit een teken is dat de upgrade is voltooid, maar er zijn dus nog geen hogere snelheden beschikbaar gekomen op jouw locatie? Zijn de snelheden op de postcode waar de straatkast (KVD) zelf staat wel verhoogt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
Prolution schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 13:47:
[...]

Lijkt mij dat dit een teken is dat de upgrade is voltooid, maar er zijn dus nog geen hogere snelheden beschikbaar gekomen op jouw locatie? Zijn de snelheden op de postcode waar de straatkast (KVD) zelf staat wel verhoogt?
Nee, er staat nog steeds de oude snelheid met ADSL2+. Upgrade stond gepland voor 22-12.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Zou natuurlijk kunnen dat de werkzaamheden wel zijn uitgevoerd, maar dat er nu nog een testfase is?
Gewoon even wachten tot dinsdag (dag erna) om het zeker te weten.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 59483

Er staan hier 2 kabelverdelers die allebei op 150 meter van mijn woning staan, 1 daarvan is een aantal weken terug vervangen door een nieuw exemplaar, waar volgens de Fourstack pagina op 29 december vectoring zal worden geactiveerd.

Mijn woning zit echter op de andere kast, waar op dit moment nog geen upgrade plannen voor zijn (zit dus nog rechtstreeks op de wijkcentrale). Weet iemand op basis van wat KPN deze kasten vervangt? Allebei de kasten geven op postcode checks namelijk een afstand van +/- 1450 meter tot aan de centrale, en een gemiddelde VDSL2 snelheid van 20 Mbit.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 59483 op 20-12-2014 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
Zetten ze eigenlijk gelijk alle actieve verbindingen over naar VDSL met zo'n upgrade? Ik weet dat KPN dat in ieder geval wel bij eigen abonnees doet, zelfs met een instapabo.

[ Voor 34% gewijzigd door timmie1 op 20-12-2014 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prolution
Anoniem: 59483 schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 14:26:
Er staan hier 2 kabelverdelers die allebei op 150 meter van mijn woning staan, 1 daarvan is een aantal weken terug vervangen door een nieuw exemplaar, waar volgens de Fourstack pagina op 29 december vectoring zal worden geactiveerd.

Mijn woning zit echter op de andere kast, waar op dit moment nog geen upgrade plannen voor zijn (zit dus nog rechtstreeks op de wijkcentrale). Weet iemand op basis van wat KPN deze kasten vervangt? Allebei de kasten geven op postcode checks namelijk een afstand van +/- 1450 meter tot aan de centrale, en een gemiddelde VDSL2 snelheid van 20 Mbit.
Ik weet niet exact waar KPN naar kijkt maar waarschijnlijk zijn het aantal klanten per straatkast wel relevant, ook moet de aanvoer van glasvezel mogelijk zijn. Daarnaast zitten ze nog met allerlei vergunningen om die straatkast te verbouwen, er moet elektriciteit aanwezig zijn en er moet gegraven worden om de glasvezel er naar toe aan te leggen.

Waar ik woon was ook sinds 2 jaar tijd 1 kast in de buurt omgebouwd, en daar zat ik ook niet op aangesloten sinds halverwege dit jaar hebben de rest van de kasten in deze buurt aangepakt.
timmie1 schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 14:26:
Zetten ze eigenlijk gelijk alle actieve verbindingen over naar VDSL met zo'n upgrade? Ik weet dat KPN dat in ieder geval wel bij eigen abonnees doet, zelfs met een instapabo.
Voor zover ik weet laten ze alles gewoon hangen zoals het is, aangezien dat omprikken gepaard gaat met downtime en er meestal een nieuwe modem nodig is. Misschien dat KPN inmiddels een wat actievere houding is gaan aanvoeren,

Ben al een aantal keer tegenkomen dat mensen klaagde over hun langzame internet verbinding omdat ze nog uit een oude telefoon centrale geleverd kregen (>3 km afstand) terwijl er al enige tijd VDSL via een straatkast beschikbaar was 8)7, wat dat betreft mogen sommige providers wel wat actiever informeren richting hun klanten wanneer er een upgrade heeft plaatsgevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 59483

Prolution schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 14:38:
[...]

Ik weet niet exact waar KPN naar kijkt maar waarschijnlijk zijn het aantal klanten per straatkast wel relevant, ook moet de aanvoer van glasvezel mogelijk zijn. Daarnaast zitten ze nog met allerlei vergunningen om die straatkast te verbouwen, er moet elektriciteit aanwezig zijn en er moet gegraven worden om de glasvezel er naar toe aan te leggen.
Het gaat om deze kast.. https://www.google.nl/map...djqzINdOD95kg!2e0!6m1!1e1

Een relatief oud model (waaier kast), en zoals je kunt zien staat ie ook niet echt op een ideale locatie..

De andere kast die inmiddels vervangen is, staat op een wat betere locatie.. wellicht speelt dat dus ook mee.. https://www.google.nl/map...EJQrg8R8zve6g!2e0!6m1!1e1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
Ik heb vanochtend Fourstack maar weer eens gechecked voor upgrades,
nu staat er het volgende:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/n5zguOx.png
Blijkbaar stonden zij vanochtend erg vroeg aan de kast te sleutelen(Arme mensen, en dat op maandagochtend :9 )
Had niet verwacht dat er zo'n snelheid op 1000m mogelijk zou kunnen zijn, maar blijkbaar kan het! :D
Volgens de check is snelheidsverschil tussen het huis naast de KVD en mijne 10 Mbit(110Mbit vs 100).
Wat wel opvalt, is dat de ADSL2+-snelheid opeens opgekrikt is naar 15Mbit. Vroeger gaf KPN 7Mbit aan, waarvan ik 12Mbit binnen kan krijgen. Betekent dit dat de ADSL2+-lijn ook uit de wijkkast zal worden geleverd?

In de databases is het allemaal al doorgevoerd, ik kan zowel bij XS4all als bij Vodafone en zelfs bij DDS de hoogste abonnementen afnemen. Valt wel op dat je niet wordt geïnformeerd bij een upgrade. Er is afgelopen tijd geen enkele folder, flyer oid van een ISP binnengekomen om zichzelf aan te prijzen.

[ Voor 5% gewijzigd door timmie1 op 22-12-2014 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
Dan zit jij niet 1000m van de straatkast af timmie1, 100Mb is tot ongeveer 300 meter leverbaar. Als je exact wil weten hoe lang je koperlijn is tot aan de straatkast moet je even je postcode en huisnr DM'en, dan zoek ik het even voor je op.

ADSL2+ wordt inderdaad ook gewoon geleverd vanuit een wijkcentrale tegenwoordig (was altijd al zo), maar echt veel gebruikt wordt het niet. Alleen op de wat langere lijnen waar eigenlijk geen VDSL geleverd kan worden kan het soms flink schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prolution
timmie1 schreef op maandag 22 december 2014 @ 11:08:
Ik heb vanochtend Fourstack maar weer eens gechecked voor upgrades,
nu staat er het volgende:
[afbeelding]
Blijkbaar stonden zij vanochtend erg vroeg aan de kast te sleutelen(Arme mensen, en dat op maandagochtend :9 )
Had niet verwacht dat er zo'n snelheid op 1000m mogelijk zou kunnen zijn, maar blijkbaar kan het! :D
Volgens de check is snelheidsverschil tussen het huis naast de KVD en mijne 10 Mbit(110Mbit vs 100).
Wat wel opvalt, is dat de ADSL2+-snelheid opeens opgekrikt is naar 15Mbit. Vroeger gaf KPN 7Mbit aan, waarvan ik 12Mbit binnen kan krijgen. Betekent dit dat de ADSL2+-lijn ook uit de wijkkast zal worden geleverd?

In de databases is het allemaal al doorgevoerd, ik kan zowel bij XS4all als bij Vodafone en zelfs bij DDS de hoogste abonnementen afnemen. Valt wel op dat je niet wordt geïnformeerd bij een upgrade. Er is afgelopen tijd geen enkele folder, flyer oid van een ISP binnengekomen om zichzelf aan te prijzen.
Ziet er inderdaad goed uit, echter vraag ik me wel af of je wel op 1 km afstand van die straatkast zit. Ik zit op zo'n 200m van de straatkast waarop ik ben aangesloten en daarbij geeft die check 90Mbit aan (dit is overigens een inschatting van KPN want er zijn nog nauwelijks VVDSL lijnen aangesloten op die straatkast)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
Prolution schreef op maandag 22 december 2014 @ 11:18:
[...]

Ziet er inderdaad goed uit, echter vraag ik me wel af of je wel op 1 km afstand van die straatkast zit. Ik zit op zo'n 200m van de straatkast waarop ik ben aangesloten en daarbij geeft die check 90Mbit aan (dit is overigens een inschatting van KPN want er zijn nog nauwelijks VVDSL lijnen aangesloten op die straatkast)
Een KPN'er hier op het forum zei me ooit dat de afstand tot de wijkkast 1005m is.

Heb de ADSL2+ lijn eens opnieuw laten synchroniseren, maar blijft rond de oude snelheid hangen. Blijkbaar migreren ze dus niet uit zichzelf naar de wijkkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
Net gekeken, en inderdaad, die afstand klopt. Dat had ik echt niet verwacht...

De DSL lijnen gaan niet automatisch over nee, dat klopt. Vereiste is een contractverlenging waarbij je automatisch over gaat, vermits je bij een KPN/KPN-Wholesale provider zit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prolution
timmie1 schreef op maandag 22 december 2014 @ 11:29:
[...]

Een KPN'er hier op het forum zei me ooit dat de afstand tot de wijkkast 1005m is.

Heb de ADSL2+ lijn eens opnieuw laten synchroniseren, maar blijft rond de oude snelheid hangen. Blijkbaar migreren ze dus niet uit zichzelf naar de wijkkast.
Je huidige lijn zal inderdaad zo blijven normaal gesproken (geen automatische migratie naar die straatkast). Maar je gaat dan nu wel binnenkort een VVDSL lijntje aanvragen lijkt me? Als vervanging voor je trage ADSL2+ lijntje?

Zou in principe zelfs op het 2e aderpaar moeten kunnen (heb zelf in het verleden ook wel eens 2 ADSL verbindingen gehad over verschillende aderparen).

Ben er zelf nog altijd niet over uit welke provider ik zou moeten kiezen voor een VVDSL lijn, Vodafone & DDS zijn op dit moment het goedkoopste met een 80Mbit abo. Telfort bied helaas nog altijd geen snelheden hoger dan 50Mbit aan over VVDSL :|, of dat ik toch nog wacht totdat onze kabelaar de snelheden verder verhoogt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
Prolution schreef op maandag 22 december 2014 @ 11:46:
[...]

Je huidige lijn zal inderdaad zo blijven normaal gesproken (geen automatische migratie naar die straatkast). Maar je gaat dan nu wel binnenkort een VVDSL lijntje aanvragen lijkt me? Als vervanging voor je trage ADSL2+ lijntje?
Ik twijfel nog. Ik heb namelijk geen zin om lagere snelheid te krijgen dan ik nu met Premium via ZeelandNet krijg. Waarschijnlijk zal ik de lijn dus migreren en houden als redundant internetlijn voor als Delta er weer eens uitligt.
Zou in principe zelfs op het 2e aderpaar moeten kunnen (heb zelf in het verleden ook wel eens 2 ADSL verbindingen gehad over verschillende aderparen).
Sterker nog, ik heb 4 aderparen die via mijn ISRA binnenkomen. Mochten ze met proeven met VVDSL2 + bonding beginnen, houd ik mezelf dus aanbevolen. :P
Ben er zelf nog altijd niet over uit welke provider ik zou moeten kiezen voor een VVDSL lijn, Vodafone & DDS zijn op dit moment het goedkoopste met een 80Mbit abo. Telfort bied helaas nog altijd geen snelheden hoger dan 50Mbit aan over VVDSL :|, of dat ik toch nog wacht totdat onze kabelaar de snelheden verder verhoogt :P
DDS en Vodafone zijn inderdaad lekker goedkoop, maar ik neem XS4ALL ook mee in mijn lijstje. Zij leveren ook usenet, 200mb gratis data over 3G/4G en nog wat leuke (technische) extra's. Bovendien kun je daar je eigen modem gebruiken, iets wat bij Vodafone moeilijk schijnt te zijn. Maar dat is pas als ik het écht als een alternatief voor ZeelandNet ga zien.

ZeelandNet is op zich wel duur met haar internet maar ze leveren wel een redelijk bruikbare usenetdienst.

Één van de dingen die ook meewegen is de overbelasting van sommige providers, o.a. Telfort heeft al een tijd erg veel last van te weinig capaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prolution
timmie1 schreef op maandag 22 december 2014 @ 11:56:
[...]

Ik twijfel nog. Ik heb namelijk geen zin om lagere snelheid te krijgen dan ik nu met Premium via ZeelandNet krijg. Waarschijnlijk zal ik de lijn dus migreren en houden als redundant internetlijn voor als Delta er weer eens uitligt.

[...]

Sterker nog, ik heb 4 aderparen die via mijn ISRA binnenkomen. Mochten ze met proeven met VVDSL2 + bonding beginnen, houd ik mezelf dus aanbevolen. :P

[...]

DDS en Vodafone zijn inderdaad lekker goedkoop, maar ik neem XS4ALL ook mee in mijn lijstje. Zij leveren ook usenet, 200mb gratis data over 3G/4G en nog wat leuke (technische) extra's. Bovendien kun je daar je eigen modem gebruiken, iets wat bij Vodafone moeilijk schijnt te zijn. Maar dat is pas als ik het écht als een alternatief voor ZeelandNet ga zien.

ZeelandNet is op zich wel duur met haar internet maar ze leveren wel een redelijk bruikbare usenetdienst.

Één van de dingen die ook meewegen is de overbelasting van sommige providers, o.a. Telfort heeft al een tijd erg veel last van te weinig capaciteit.
Ik heb inderdaad ook graag een minimale snelheid van 60Mbit zoals Internet Premium van Zeelandnet nu is. Dus als ik zou overstappen naar een VVDSL lijn ga ik het liefst naar 80Mbit of hoger. Wat voor mij wel van belang is de upload snelheid, deze blijft bij Zeelandnet op max. 10Mbit steken en bij VVDSL is dat nu zo'n 20Mbit en dat is toch wel lekker voor cloud toepassingen en een server :)

Wel vrij apart dat je 4 aderparen hebt, jij hebt dus naast rood & blauw (aderpaar 1), oranje & wit (aderpaar 2) nog 4 losse draden? Of het zou ook mogelijk kunnen dat het een oude STAP58 aansluiting is wat je hebt?

XS4ALL is inderdaad ook een mogelijkheid, is relatief prijzig maar je krijg er inderdaad ook wel wat extra's voor terug. De Fritzboxen die ze leveren vind ik ook altijd wel prettig werken :).

Bij het kiezen van een andere provider als vervanging voor Zeelandnet reken ik ook altijd een paar euro extra in de maand erbij voor een nieuwsserver.

Wat betreft de capaciteitsproblemen bij Telfort, dit zijn meestal lokale problemen zoals een overbelastte DSLAM in een straatkast of andere problemen verderop in het netwerk van Telfort. Meestal wordt dit binnen een week wel opgelost, indien er daar zelf last van zou krijgen en het wordt niet opgelost dan stel ik ze in gebreke en laat ik mijn contract ontbinden.

Ik heb zelf best wel prettige ervaringen met Telfort dus ik hoop dat ze in de loop van 2015 hogere snelheden gaan aanbieden tegen gunstige prijzen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medic
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:10
Ik woon in Bedum, ik zou volgens de postcode check van fourstack op Bdm-C zitten.
Afbeeldingslocatie: http://oi59.tinypic.com/2eamb87.jpg
Ik heb VDSL2 ik train in op 23237, dichtbij de 22mb dus.
Volgens modem zit ik op 1551 meter, de monteur kwam op 1480 meter.

Als ik google op Bdm-C, dan kom ik hier uit;
KPN Huisje
Dat lijkt mij een nummer centrale?
Volgens Google ruimte voor 4000 aansluitingen. (spreadsheet van Roger Hünen).

De monteur die hier laatst was (had kabelbreuk 2 meter voor mijn huis) zegt dat ik hierop zit;
Betonkast

Wat is dat voor een kast?
Als jullie een wijkcentrale postten is het zo'n klein plastic ding.
Ik heb er bij gekeken, gewoon een betonnen kast, hoor geen ventilatie, staat PTT op.

Ik heb aangeklopt bij KPN en Telfort, maar ze wijzen naar elkaar als ik vragen heb over wanneer er VVDSL komt...
Worden Betonkasten en nummercentrales wel geüpgrade?

al gevonden...
timmie1 melde het al.
Dus nu is de vraag, wat zit er in die betonkast, is het een buitenringkast, dan krijg ik hopelijk over meer dan een half jaar VVDSL, zoniet, dan is bonding de (flink duurdere) optie, en overstappen naar kabel de goedkopere, niet dat het daar veel beter is...

[ Voor 14% gewijzigd door Medic op 04-01-2015 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:16

Illusion

(the art of)

@paulvdwal
Die betonkast zit helemaal geen techniek in, en is eigenlijk een heeeel groot kroonsteentje. Hier komen allemaal vrij dunne kabels uit de straten bij elkaar, en worden aangesloten op een paar hele dikke(met heel veel draadjes) kabels die naar de nummercentrale lopen.
Als je op afstandmeten.nl een route tekent van je huis, via die betonkast, naar de nummercentrale, dan kom je waarschijnlijk wel in de buurt van die 1500m.

Bij mij is een paar weken geleden een nieuwe stalen kast naast die betonkast geplaatst, hopelijk is dat een upgrade, maar er staat nog niks in de planning van fourstack :(

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medic
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:10
Illusion schreef op zondag 04 januari 2015 @ 15:10:
@paulvdwal
Die betonkast zit helemaal geen techniek in, en is eigenlijk een heeeel groot kroonsteentje. Hier komen allemaal vrij dunne kabels uit de straten bij elkaar, en worden aangesloten op een paar hele dikke(met heel veel draadjes) kabels die naar de nummercentrale lopen.
Als je op afstandmeten.nl een route tekent van je huis, via die betonkast, naar de nummercentrale, dan kom je waarschijnlijk wel in de buurt van die 1500m.

Bij mij is een paar weken geleden een nieuwe stalen kast naast die betonkast geplaatst, hopelijk is dat een upgrade, maar er staat nog niks in de planning van fourstack :(
Ik heb even getekend, 1380meter, komt vrij dicht bij.
Balen, want nummercentrales krijgen geen VVDSL...
Dus ik hoop dat ze dan die betonkast gaan upgraden.

Naar het schijnt zou fourstack 6 maanden vooruit kijken, dus ik hoop voor je dat ze er eens naast zitten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emrulez
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 24-06-2024
Heb ook maar even een check gedaan:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/yaGykTG.png

Als ik de test moet geloven zou ik max 10mbits moeten kunnen halen correct?

Mijn modem geeft het volgende aan:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/OwXZOQg.png

Postcode checks geven aaan dat ik max 30mbits zou kunnen krijgen :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
Jij zit niet bij KPN zeker? ;)

Als je bij bijvoorbeeld Online zit en heel lang gezeten hebt, is de check niet altijd betrouwbaar. In jouw geval heb je bijna volle bak aan snelheid op ADSL2+.

Overigens, ik zou in jouw geval lekker voor glasvezel kiezen, aangezien dat in Osdorp gelukkig beschikbaar is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:16

Illusion

(the art of)

RadioAir schreef op zondag 04 januari 2015 @ 17:35:
......

Overigens, ik zou in jouw geval lekker voor glasvezel kiezen, aangezien dat in Osdorp gelukkig beschikbaar is ;)
Was dat maar zo. In osdorp is 1 straat die aan alle kanten omsingeld is door glasvezel, maar zelf niet verder komt dan 16mbit vdsl. Rara waar woon ik...

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emrulez
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Als je bij bijvoorbeeld Online zit en heel lang gezeten hebt, is de check niet altijd betrouwbaar. In jouw geval heb je bijna volle bak aan snelheid op ADSL2+.

Hahahah zit inderdaad bij Online al een tijdje sinds de Wanadoo/Orange tijd.
Glasvezel is wel leuk alleen het gaat me dan een bak meer kosten per maand anders zou ik direct overstappen. Betaal nu voor de 20mbit + onbeperkt bellen 26 euro p/m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dôh
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-05 15:35

[Off topic]Klaas katerstraat ;) Is UPC geen optie voor je?[/Off topic]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-06 13:33

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Pff planning is lekker.. Ik wil gewoon sneller... en ik denk dat 100 ook wel te halen is aangezien ik nu nog max 55 heb.

Geplande upgrades
Wat Vectoring
Planning Nov 2014
Betrouwbaarheid Planning kan een maand uitlopen
Internet Snelheid 90 Mbit/s
iTV 2 HD

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03:24
Geen upgrade te zien in Fourstack maar als het goed is moet er in de straat parallel aan die mijn straat dichtbij een verdeler staan. Ik zit op Asd-W aangesloten, ik mag aannemen dat ik in Q1 2015 val dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:44
Vinnienerd, ik heb het zelfde.
Laatst is er gegraven en is er glasvezel geblazen en gelast en ook nog afgewerkt in de wijkkasten.
Ik had vorig jaar een email vanuit Xs4all dat Q3 2014 ik meer snelheid zou krijgen.
Tot op heden niks meer gehoord en geen upgrade gepland zien staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
Vandaag bevestiging van KPN gekregen dat hun database niet klopt. Ze hebben er een rotzooi van gemaakt. Postcodechecks geven veel hogere snelheden aan dan mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meauses
  • Laatst online: 05-06 15:18
Blijkbaar hebben ze aardig wat vertraging opgelopen. Mijn postcode stond gepland voor Januari 2015. Dat is nu verzet naar April 2015.

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vr6-only
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:49

vr6-only

Blub Blub

never mind :X

[ Voor 142% gewijzigd door vr6-only op 01-02-2015 10:20 ]

It ain't stupid if it works!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-12-2024

Plekuz

available in strong mint

Meauses schreef op zondag 01 februari 2015 @ 10:04:
Blijkbaar hebben ze aardig wat vertraging opgelopen. Mijn postcode stond gepland voor Januari 2015. Dat is nu verzet naar April 2015.
Voor het eerst dat ik een datum bij mijn postcode zie en ook april 2015 hier, maar maakt mij niks uit, want ik had niet eens meer verwacht vectoring te krijgen aangezien hier ook overal glas ligt. Ben benieuwd.

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
Meauses schreef op zondag 01 februari 2015 @ 10:04:
Blijkbaar zijn ze gebieden aan het omdraaien?!
Ik heb te horen gekregen van iemand die in maart 2015 een ombouw zou krijgen, dat dat nu vervroegd is naar februari 2015.
Weakling schreef op zondag 01 februari 2015 @ 11:18:
[...]

Voor het eerst dat ik een datum bij mijn postcode zie en ook april 2015 hier, maar maakt mij niks uit, want ik had niet eens meer verwacht vectoring te krijgen aangezien hier ook overal glas ligt. Ben benieuwd.
Vectoring wordt voor elke buitenringkast met actieve VDSL-DSLAMs uitgerold. In principe heeft het dus niks met de hoeveelheid FttH-aansluitingen in je omgeving te maken, je krijgt zeker vectoring zolang het een buitenringkast betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supayoshi
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 05-06 21:41
Even een update om te laten zien wat er mogelijk is op één aderpaar, ik haal dus nu dit met een 80/8 verbinding.

Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/4111566177.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meauses
  • Laatst online: 05-06 15:18
Moeten ze voor de upgrade trouwens fysiek naar de buitenring kast toe of kan het gewoon op afstand?

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:51
supayoshi schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 02:06:
Even een update om te laten zien wat er mogelijk is op één aderpaar, ik haal dus nu dit met een 80/8 verbinding.

[afbeelding]
Netjes. Dit is voor het eerst dat ik een DSL lijn boven de 100Mbit zie gaan.
Ik wil ook ;(

Toen hier net VDSL2 uitgerold werd vanuit de centrale (geen wijkkasten hier) kon ik een attainable rate van 96Mbit/15mbit halen. Nu haal ik nog maar 77Mbit/13Mbit. Abo is 50/5, wat ik nu dus ook krijg. Afstand is ongeveer 550meter naar de centrale; als ik het huis uitloop kan ik de centrale zien.

Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/4112295511.png

Vraag me af waarom de attainable rate in de loop van de jaren afneemt. Meer mensen die hier ook VDSL nemen en daardoor meer overspraak op de lijnen?

En verder investeren doet KPN denk ik niet meer. Dus we blijven zitten met 50/5. Pairbonding is hier niet mogelijk..

[ Voor 3% gewijzigd door krakendmodem op 03-02-2015 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1

[afbeelding]
Een zeer mooie snelheid! Meer upload die hier via de kabel wordt aangeboden.
Ik heb zelf gisteren te horen gekregen dat de KPN database helemaal niet meer klopt.
Ik schijn maar 30Mbit via mijn lijn te kunnen halen. Scheelt 70Mbit met wat ze eerst aangaven... :F
Meauses schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 09:43:
Moeten ze voor de upgrade trouwens fysiek naar de buitenring kast toe of kan het gewoon op afstand?
Ze moeten voor een upgrade van nummercentrale naar buitenringkast inderdaad fysiek omzetten in beide centrales. Voor een abonnementsverhoging waarbij je al aan de buitenringkast zit, hoeft dat niet meer.
HvanderT schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 10:10:
[...]

Netjes. Dit is voor het eerst dat ik een DSL lijn boven de 100Mbit zie gaan.
Ik wil ook ;(

Toen hier net VDSL2 uitgerold werd vanuit de centrale (geen wijkkasten hier) kon ik een attainable rate van 96Mbit/15mbit halen. Nu haal ik nog maar 77Mbit/13Mbit. Abo is 50/5, wat ik nu dus ook krijg. Afstand is ongeveer 550meter naar de centrale; als ik het huis uitloop kan ik de centrale zien.

[afbeelding]
Alsnog een mooie snelheid, toch? Maar waarom upgrade je je pakket dan niet als je sneller wilt, je kunt toch tot 77? Dat is al heel wat, een groot deel van het buitengebied kan alleen maar over zulke snelheden dromen... Je zal dan ook nog een flink hogere upload krijgen, wat toch wel handig is als je het eenmaal hebt.
Vraag me af waarom de attainable rate in de loop van de jaren afneemt. Meer mensen die hier ook VDSL nemen en daardoor meer overspraak op de lijnen?
Dat heeft inderdaad te maken met de hoeveelheid mensen die VDSL-lijnen naast die van jou hebben. Je zei toch dat iedereen in jouw buurt op DSL zit omdat kabel zo slecht is? Ik kan me in dat geval voorstellen dat er een boel overspraak op je lijn zit en als gevolg is je attainable naar beneden gegaan.
En verder investeren doet KPN denk ik niet meer. Dus we blijven zitten met 50/5. Pairbonding is hier niet mogelijk..
Ik blijf me verbazen over de rare manier waarop KPN haar netwerk ombouwt. Het noorden van NL heeft inderdaad vrij veel kleinere centrales maar er zijn genoeg plekken waar ze makkelijk een buitenringkast kunnen zetten. Ook worden de centrales met 1000-500 abonnees helemaal niet uitgerust met VDSL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
Het punt is dat er dan wel een kast tussen moet zitten (dus al een huidig knooppunt). Dat is vaak het probleem bij de wat kleinere centrales. Dat zijn soms DSL lijnen die dus van centrale tot eindgebruiker, zonder onderbrekingen lopen. En dat is vaak het probleem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
RadioAir schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 13:18:
Het punt is dat er dan wel een kast tussen moet zitten (dus al een huidig knooppunt). Dat is vaak het probleem bij de wat kleinere centrales. Dat zijn soms DSL lijnen die dus van centrale tot eindgebruiker, zonder onderbrekingen lopen. En dat is vaak het probleem :)
Dat klopt maar ze kunnen best een extra verdeelpunt neerzetten, aangezien de lijnen vaak op een centrale plaats het dorp binnenkomen. Is een keertje in omgeving Groningen uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02:53

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

timmie1 schreef op maandag 19 januari 2015 @ 12:54:
Vandaag bevestiging van KPN gekregen dat hun database niet klopt. Ze hebben er een rotzooi van gemaakt. Postcodechecks geven veel hogere snelheden aan dan mogelijk is.
Dat zou impliceren dat mijn 36Mbit te hoog zou zijn? :P

Werd gisteren gebeld door KPN (had digitenne opgezegd), of ik interesse had om zo'n all-in-one van KPN te nemen. Volgens haar gegevens kon ik 'helaas maar 2 HD zenders gelijktijdig kijken', maar ze kon wel vertellen dat in April de vector upgrade komt. Ze zit lekker door te ratelen en komt op dat punt 'dus na de upgrade komt u dan op... ehmm.. hey dat is raar.. dat zou 36Mbit zijn'.

Heb haar maar verzocht een keer terug te bellen wanneer hier of glasvezel of 80mbit ligt, tot die tijd is het niets.

Zie dat het verderop in de straat nog dramatischer wordt:
Wat Vectoring
Planning Apr 2015
Internet Snelheid 32 Mbit/s

[ Voor 9% gewijzigd door SinergyX op 03-02-2015 14:23 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
timmie1 schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 14:07:
[...]

Dat klopt maar ze kunnen best een extra verdeelpunt neerzetten, aangezien de lijnen vaak op een centrale plaats het dorp binnenkomen. Is een keertje in omgeving Groningen uitgevoerd.
Correct, maar op zo'n moment is downtime onvermijdelijk en het kost ook veel meer geld, het wordt dus meestal niet gedaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
SinergyX schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 14:13:
[...]

Dat zou impliceren dat mijn 36Mbit te hoog zou zijn? :P

Werd gisteren gebeld door KPN (had digitenne opgezegd), of ik interesse had om zo'n all-in-one van KPN te nemen. Volgens haar gegevens kon ik 'helaas maar 2 HD zenders gelijktijdig kijken', maar ze kon wel vertellen dat in April de vector upgrade komt. Ze zit lekker door te ratelen en komt op dat punt 'dus na de upgrade komt u dan op... ehmm.. hey dat is raar.. dat zou 36Mbit zijn'.

Heb haar maar verzocht een keer terug te bellen wanneer hier of glasvezel of 80mbit ligt, tot die tijd is het niets.

Zie dat het verderop in de straat nog dramatischer wordt:
Wat Vectoring
Planning Apr 2015
Internet Snelheid 32 Mbit/s
Nee, de snelheid die ze van tevoren aangeven schijnt te kloppen. Na de upgrade stond er echter bij mij "100Mbit" in plaats van "28Mbit". Het is blijkbaar nog een stukje erger, want nu kunnen mensen in the middle of nowhere opeens 30Mbit VDSL aanvragen terwijl maar 1,5Mbit ADSL2+ geleverd kan worden. En volgens huidige gegevens in de check gaat er met 1500m maar 10Mbit van de maximale snelheid af...

Nu kan ik dus maar 30Mbit halen ipv de aangegeven 100Mbit. *zucht* En ik verheugde me zo op 100/22... ;( ;w

Enige hoop nu is dat de snelheid een stuk hoger uitvalt vanwege weinig demping en weinig tot geen overspraak...

[ Voor 4% gewijzigd door timmie1 op 03-02-2015 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prolution

[afbeelding]
Ziet er inderdaad mooi uit ;), zou je ook eens de DSL waardes uit je modem willen posten? ben daar wel benieuwd naar. En welk abo bij welke provider heb je? KPN?
timmie1 schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 14:36:
[...]

Nee, de snelheid die ze van tevoren aangeven schijnt te kloppen. Na de upgrade stond er echter bij mij "100Mbit" in plaats van "28Mbit". Het is blijkbaar nog een stukje erger, want nu kunnen mensen in the middle of nowhere opeens 30Mbit VDSL aanvragen terwijl maar 1,5Mbit ADSL2+ geleverd kan worden. En volgens huidige gegevens in de check gaat er met 1500m maar 10Mbit van de maximale snelheid af...

Nu kan ik dus maar 30Mbit halen ipv de aangegeven 100Mbit. *zucht* En ik verheugde me zo op 100/22... ;( ;w

Enige hoop nu is dat de snelheid een stuk hoger uitvalt vanwege weinig demping en weinig tot geen overspraak...
Lijkt me dat je met VVDSL op zo'n 1 km wel wat meer dan 30Mbit kan verwachten, laatst nog een regulier VDSL lijntje geïnstalleerd die op zo'n 1,5 km afstand zat van de centrale en die had ook een attainable van 30/4. Denk zelf wel dat richting de 40 á 50Mbit moet lukken indien de lijn voor de rest in orde is :)

Op dit moment geeft die netco check bijvoorbeeld bij mij 90Mbit op een afstand van zo'n 200m van de straatkast, maar ik weet bijna wel zeker dat er ruim 100Mbit te halen is (gezien de resultaten in oa dit topic).
De check lijkt soms nogal terughoudend te zijn qua haalbare snelheden, er wordt gewoon een soort standaard formule gebruikt waarbij de afstand natuurlijk bepalend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
timmie1 schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 12:04:
[...]

Een zeer mooie snelheid! Meer upload die hier via de kabel wordt aangeboden.
Ik heb zelf gisteren te horen gekregen dat de KPN database helemaal niet meer klopt.
Ik schijn maar 30Mbit via mijn lijn te kunnen halen. Scheelt 70Mbit met wat ze eerst aangaven... :F
[...]

Ze moeten voor een upgrade van nummercentrale naar buitenringkast inderdaad fysiek omzetten in beide centrales. Voor een abonnementsverhoging waarbij je al aan de buitenringkast zit, hoeft dat niet meer.

[...]

Alsnog een mooie snelheid, toch? Maar waarom upgrade je je pakket dan niet als je sneller wilt, je kunt toch tot 77? Dat is al heel wat, een groot deel van het buitengebied kan alleen maar over zulke snelheden dromen... Je zal dan ook nog een flink hogere upload krijgen, wat toch wel handig is als je het eenmaal hebt.

[...]

Dat heeft inderdaad te maken met de hoeveelheid mensen die VDSL-lijnen naast die van jou hebben. Je zei toch dat iedereen in jouw buurt op DSL zit omdat kabel zo slecht is? Ik kan me in dat geval voorstellen dat er een boel overspraak op je lijn zit en als gevolg is je attainable naar beneden gegaan.

[...]

Ik blijf me verbazen over de rare manier waarop KPN haar netwerk ombouwt. Het noorden van NL heeft inderdaad vrij veel kleinere centrales maar er zijn genoeg plekken waar ze makkelijk een buitenringkast kunnen zetten. Ook worden de centrales met 1000-500 abonnees helemaal niet uitgerust met VDSL.
De huidige snelheid voldoet voor ons momenteel prima en ik zie dus ook niet de noodzaak om m'n pakket te verhogen. Ik weet trouwens ook niet of het mogelijk is om 80Mbit geleverd te krijgen over één aderpaar zonder pairbinding en vectoring. De laatste keer dat ik hier om vroeg kon dat namelijk niet. Ik vraag me af of ze wel 100Mbit leveren over het 17a profiel waar m'n modem op dit moment mee verbonden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
Mijn VDSL modem is netjes ingetraind op 110/22 dus afhankelijk van je afstand moet dat zeker lukken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Na jaren Ziggo op ons huisadres zijn we nu van plan over te stappen op Ai1 van KPN (we hebben nu twee mobiele abonnementen dus kunnen flink naar beneden in de kosten).

Ik heb een postcodecheck gedaan op: http://www.providercheck.nl en zie dat we bijna 2300 meter van de centrale zitten (nog geen glas mogelijk). Op de Telfort, Xs4all en de KPN site's zie ik dat we tot max 80mb kunnen krijgen maar dit lijkt mij niet realistisch..

Ik lees veel verschillende verhalen hier in de reacties dus ben benieuwd of iemand nog extra input kan geven. Helaas zit glas er nog niet in maar we zijn qua kosten wel echt van plan over te stappen dus als er iemand nog wat advies kan geven, graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-12-2024

Plekuz

available in strong mint

D-Ed schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 11:49:
Ik heb een postcodecheck gedaan op: http://www.providercheck.nl en zie dat we bijna 2300 meter van de centrale zitten (nog geen glas mogelijk). Op de Telfort, Xs4all en de KPN site's zie ik dat we tot max 80mb kunnen krijgen maar dit lijkt mij niet realistisch..
Met VDSL is niet de afstand tot de centrale, maar tot je wijkkast belangrijk en dat is iets wat die link niet aan geeft. Ikzelf zit ook op zo'n 2,5km van de centrale, met ADSL haalde ik maar net aan 12Mb, maar nu met VDSL stabiel 50Mb en dat kan ongetwijfeld hoger, maar XS4all waar ik bij zit heeft (nog) geen 80Mb variant.

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:09

Speedmaster

Make my day...

D-Ed schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 11:49:
dus als er iemand nog wat advies kan geven, graag :)
Wat is het resultaat van deze postcodecheck:

http://netco.fpi-info.fourstack.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://s24.postimg.org/aken1jx4h/Google_Chrome.jpg

Excuses, krijg hem even niet groter gepost

[ Voor 24% gewijzigd door D-Ed op 04-02-2015 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster

Speedmaster

Make my day...

D-Ed schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 12:09:
[...]

Excuses, krijg hem even niet groter gepost
Dus is de snelheid wel realistisch, VDSL komt uit een wijkkast waardoor de 90Mb gewoon haalbaar is.
je kan nog even shoppen bij de diverse providers qua prijs maar zorg wel dat je bij KPN /dochter doet aangezien er ook providers zijn die niet vanuit de wijkkast kunnen leveren en wel adverteren met een (te) hoge snelheid maar dit niet waar kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
VDSL2 met vectoring (naar ik aanneem gezien de snelheid), aangezien je op een wijk-kast aangesloten zit (één van die Tb-dingen). Dus lijkt me inderdaad een realistisch getal, die 90 Mb/s.

Handige van die wijk-kast is dat je die 2300 meter naar je centrale kunt negeren :+

Speedmaster schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 12:16:
[...]

VDSL komt uit een wijkkast waardoor de 90Mb gewoon haalbaar is.
Als algemene statement is dit natuurlijk niet waar: VDSL kan ook probleemloos uit een centrale komen, vectoring echter niet ;) Dat wordt alleen geleverd vanuit wijkkasten.

[ Voor 40% gewijzigd door Osiris op 04-02-2015 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001

prutser001

Ze knoeien maar wat aan met die planning, April/Mei 2014 naar November 2014 naar April 2015 'en kan een maand uitlopen' dus kan er vanuit gaan dat het Mei/Juni zal worden als het mee zit.

Ik verwacht gewoon dat 'maand' een typo is en dat een 'jaar' moet zijn.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prolution
Las net het bericht op de FP: nieuws: KPN experimenteert met dsl van 400Mbit/s

Lijkt er dus op dat KPN blijft investeren in het kopernetwerk na Vectoring gaan ze gebruik maken van de Vplus techniek. Dit is bedacht om het gat tussen G.fast en VDSL2 Vectoring op te vullen. G.fast is alleen interessant op zeer korte lijnen, boven de 200m daalt de snelheid snel.

Vooral voor een afstand tot 500m van de straatkast is Vplus een interessante techniek
De 400Mbit waar KPN het over heeft komt waarschijnlijk omdat ze pairbonding willen combineren met Vplus, per aderpaar is gemiddeld gezien wel 200Mbit te halen en met bonding verdubbeld dit naar 400Mbit.
Een mooie ontwikkeling in mijn ogen om tegengewicht te bieden tegenover de kabelaars wat betreft internet snelheden :)

Afbeeldingslocatie: http://www2.alcatel-lucent.com/techzine/wp-content/uploads/2014/10/MKT2014066383_fig01.jpg
Voor meer info zie: http://www2.alcatel-lucen...lus-gets-vdsl2-vectoring/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
Dank voor de input Speedmaster en Osiris! Bestelling gaat de deur uit (zet alles bij KPN weg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Prolution schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 12:48:

Lijkt er dus op dat KPN blijft investeren in het kopernetwerk na Vectoring gaan ze gebruik maken van de Vplus techniek. Dit is bedacht om het gat tussen G.fast en VDSL2 Vectoring op te vullen. G.fast is alleen interessant op zeer korte lijnen, boven de 200m daalt de snelheid snel.
Ze mogen van mij eerst eens gaan werken aan hun duidelijkheid, KPN belde zojuist weer en krijg te horen dat ik gewoon op centrum-centrale sta aangesloten (~1.8KM) en meneer beweert dat heel onze wijk geen VDSL2 wijkkasten heeft (vectoring kende hij niet.. leuk). Volgens fourstack zit ik inderdaad op Gd-C, alleen nog uitvogelen wat Gd-ABH zou moeten betekenen.

Maargoed, ik vraag me af hoeveel van de DSL aansluitingen realistisch in 200meter van een VDSL2 centrale zitten, leuk voor dat kleine clubje gebruikers, maar zit nog een grote groep die blij moet zijn uberhaubt internet te hebben.

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1

Vooral voor een afstand tot 500m van de straatkast is Vplus een interessante techniek
De 400Mbit waar KPN het over heeft komt waarschijnlijk omdat ze pairbonding willen combineren met Vplus, per aderpaar is gemiddeld gezien wel 200Mbit te halen en met bonding verdubbeld dit naar 400Mbit.
Een mooie ontwikkeling in mijn ogen om tegengewicht te bieden tegenover de kabelaars wat betreft internet snelheden :)

[afbeelding]
Het is inderdaad een mooie ontwikkeling, echter blijven we in dit geval ook weer met de afstand zitten. Ik kom met enige regelmaat bij mensen bij ons in het buitengebied waar afstand tot laatste verdeler alsnog 1200+meter zit en dan heb je erniet veel meer aan. En zeker als de huizen een beetje verspreid zijn, heeft het geen zin(lees: niet-rendabel) om glas nog verder door te trekken.

Ik denk dat we in zulke gevallen in de nabije toekomst gebruik moeten gaan maken van radiotechnieken, aangezien politiek en bedrijfsleven elkaar de schuld geven van glasvezelgebrek maar er niets voor willen doen. Dat is op korte termijn het snelste en goedkoopste om in gebruik te nemen. Ik ben er zelf geen voorstander van, te storingsgevoelig en minder snelheid beschikbaar maar het is even niet anders...
SinergyX schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 13:27:
[...]

Ze mogen van mij eerst eens gaan werken aan hun duidelijkheid, KPN belde zojuist weer en krijg te horen dat ik gewoon op centrum-centrale sta aangesloten (~1.8KM) en meneer beweert dat heel onze wijk geen VDSL2 wijkkasten heeft (vectoring kende hij niet.. leuk). Volgens fourstack zit ik inderdaad op Gd-C, alleen nog uitvogelen wat Gd-ABH zou moeten betekenen.

Maargoed, ik vraag me af hoeveel van de DSL aansluitingen realistisch in 200meter van een VDSL2 centrale zitten, leuk voor dat kleine clubje gebruikers, maar zit nog een grote groep die blij moet zijn uberhaubt internet te hebben.
Die Gd-ABH is een activeerde straatkast. Nummercentrales hebben altijd een "Ut-no"-formaat, straatkasten een "Utno-AAB-formaat". Ik weet niet wat je momenteel hebt, maar blijkbaar kun je gewoon VDSL vanuit buitenring krijgen.

Ik heb laatst een site van KPN gekregen waarmee je dat soort gegevens gedetailleerder kunt bekijken. Als je interesse hebt, PM maar.

[ Voor 3% gewijzigd door timmie1 op 04-02-2015 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online

[afbeelding]
Da's nog eens interessant voor mijn 83-meter-aansluitinkje naar de wijkkast :D Al heb ik dan liever G.fast dan Vplus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prolution
[...]

Ik denk dat gemiddeld 80 á 90% wel binnen de 500m van een straatkast woont die dus mogelijk omgebouwd kan worden zodat oa Vectoring mogelijk is. Bij de G.fast techniek moet je inderdaad binnen de 200m zitten van een straatkast om de hoge snelheden te behalen, echter gaat KPN dus (eerst?) de Vplus techniek gebruiken die op wat langere afstanden (tot 500m) ook goed performed.
timmie1 schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 13:34:
[...]

Het is inderdaad een mooie ontwikkeling, echter blijven we in dit geval ook weer met de afstand zitten. Ik kom met enige regelmaat bij mensen bij ons in het buitengebied waar afstand tot laatste verdeler alsnog 1200+meter zit en dan heb je erniet veel meer aan. En zeker als de huizen een beetje verspreid zijn, heeft het geen zin(lees: niet-rendabel) om glas nog verder door te trekken.

Ik denk dat we in zulke gevallen in de nabije toekomst gebruik moeten gaan maken van radiotechnieken, aangezien politiek en bedrijfsleven elkaar de schuld geven van glasvezelgebrek maar er niets voor willen doen. Dat is op korte termijn het snelste en goedkoopste om in gebruik te nemen. Ik ben er zelf geen voorstander van, te storingsgevoelig en minder snelheid beschikbaar maar het is even niet anders...

[...]
Buitengebieden blijven inderdaad een probleem, het is gewoon te kostbaar (en dus niet-rendabel) om bepaalde gebieden van snel internet te voorzien. Daar zullen deze technieken (Vectoring, Vplus & G.fast) ook niet veel verandering in brengen.

Echter is het in mijn ogen niet geheel 'fair' om KPN de 'schuld' te geven dat bepaalde (buiten)gebieden qua snelheden flink achterlopen (lees: belabberde snelheden, of soms zelfs geen DSL mogelijk). KPN blijft een commericeel bedrijf, dus gaat er zonder subsidies altijd gekeken worden of het rendabel is om een gebied van glasvezel te voorzien.

Daarnaast kun je je ook afvragen waarom er geen CAI aanwezig is van de bekende kabelproviders in deze buitengebieden? Is dus ook gewoon een kosten kwestie. Lijkt mij onlogisch om alleen KPN op te zadelen met het probleem van internetsnelheden in de buitengebieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster

Speedmaster

Make my day...

[...]

Ik meen me te herinneren dat jij in de buurt van de zebra zit, doe anders effe een PM met postcode huisnummer, kan altijd even kijken voor je wat er mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeXuS007
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-04 19:33
(jarig!)
Beste tweakers,

Ik heb op dit moment Tele2 adsl abbo van 20mbit. Helaas haal ik maar 5mbit. Ook klappert de verbinding er om de 30min eruit.
Tevens heb ik contact gehad met Tele2 klantenservice en zij informeerde mij dat ik op 4,5km van de centrale zit. Mijn abbonement verloopt in maart dus ik heb de optie om te verlengen met vdsl en nieuwe modem en dat zou de snelheid goed doen volgens hen. Nou heb ik dus op de fourstack website even gecheckt en krijg ik de volgende resultaten:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/oXmAX37.jpg

Theoretisch zou ik dus 75+ Mbit/s moeten halen via vdsl2.
Heeft het voor mij zin om te verlengen bij Tele2 of kan ik beter bij een ander aanbieder een internet pakket afnemen waar ik de geadverteerde snelheid wel haal ?
Ik heb hier alleen keuze uit adsl/vdsl en Ziggo kabel helaas geen glasvezel.
Aangezien ik zover van de centrale zit neig ik naar Ziggo.
Graag hoor ik jullie reacties

AMD Opteron 165 | Asus A8R-MVP | Twinmos 2x512MB BH5-UTT | Hitachi T7K250 250GB SATA-II | X800GTO²

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Afstand tot centrale is niet van invloed als je op de wijkkast aangesloten wordt: die afstand boeit dan.

Aangezien je twee distributiepunten hebt staan (Hhw=centrale, Hhw-AAE=wijkkast), zul je, indien je via het KPN-netwerk ADSL/VDSL hebt, een veel kortere afstand hebben en dus ook een hogere mogelijke snelheid.

Die 75 Mb/s is dus niet zo gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
LeXuS007 schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 16:56:
Beste tweakers,

Ik heb op dit moment Tele2 adsl abbo van 20mbit. Helaas haal ik maar 5mbit. Ook klappert de verbinding er om de 30min eruit.
Tevens heb ik contact gehad met Tele2 klantenservice en zij informeerde mij dat ik op 4,5km van de centrale zit. Mijn abbonement verloopt in maart dus ik heb de optie om te verlengen met vdsl en nieuwe modem en dat zou de snelheid goed doen volgens hen. Nou heb ik dus op de fourstack website even gecheckt en krijg ik de volgende resultaten:
[afbeelding]

Theoretisch zou ik dus 75+ Mbit/s moeten halen via vdsl2.
Heeft het voor mij zin om te verlengen bij Tele2 of kan ik beter bij een ander aanbieder een internet pakket afnemen waar ik de geadverteerde snelheid wel haal ?
Ik heb hier alleen keuze uit adsl/vdsl en Ziggo kabel helaas geen glasvezel.
Aangezien ik zover van de centrale zit neig ik naar Ziggo.
Graag hoor ik jullie reacties
Het heeft voor jou geen zin om te verlengen via Tele2, aangezien Tele2 die 75Mbit niet kan leveren. De 75Mbit die de fourstack-site in jouw geval aangeeft, komt uit een buitenringkast(hhw-AAE). Tele2 levert geen verbindingen vanuit de buitenringkast, alleen vanuit de nummercentrale. Als je die 75Mbit echt wilt, zul je dus moeten overstappen naar een provider die dat wel leveren kan. Providers die wel kunnen leveren vanuit de buitenringkast zijn o.a. KPN, Telfort(tot 50Mbit), DDS, XS4ALL, Vodafone, Stipte. Vodafone en DDS zijn momenteel het goedkoopst voor zulke hoge snelheden.

En ja, uiteraard kun je ook naar Ziggo als je kabel hebt. Aan jou de keus... :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chengbondkwok
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07-06 15:27
Beste timmie1,

Ik zit in hetzelfde schuitje als LeXus007, aangezien ik nu een ADSL abonnement van Tele2 heb met 20mbit Download, waarvan ik er 11 haal. Ook ik heb last van brakke verbindingen, en vroeg me af of ik dan optimaal zou kunnen profiteren van de 50mbit abonnement of zelfs de vectoring upgrade die gepland staat voor April 2015, Ik word namelijk niet veel wijzer van de termen Gd-ABM en Gd-C. Tevens woon ik in een flat, ik weet niet of dat eventueel invloed zal hebben op de snelheden.

Tele 2 is namelijk de goedkoopste qua alles in een pakket in Gouda, en veel alternatieve providers zijn er in mijn wijk niet beschikbaar. :/

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/dEFHcgPl.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prolution
Tele2 levert volgens mij wel via buitenringkast in mijn geval in ieder geval wel ;) , zie ook deze post: Dbm12 in "VDSL echte snelheid" de snelheid van het 40Mbit abo lijkt gelimiteerd op 56/6.

Via: https://www.tele2.nl/shop...t-en-bellen/samenstellen/ kan ik kiezen uit 20 & 40Mbit.

Het zou wel kunnen dat je eerder bij KPN of XS4ALL kan zien dat er hogere snelheden beschikbaar zijn na een recente straatkast upgrade, bij Tele2 zie je dat je soms dat een paar maanden later pas hogere snelheden mogelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
Prolution schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 17:31:
Tele2 levert volgens mij wel via buitenringkast in mijn geval in ieder geval wel ;) , zie ook deze post: Dbm12 in "VDSL echte snelheid" de snelheid van het 40Mbit abo lijkt gelimiteerd op 56/6.

Via: https://www.tele2.nl/shop...t-en-bellen/samenstellen/ kan ik kiezen uit 20 & 40Mbit.

Het zou wel kunnen dat je eerder bij KPN of XS4ALL kan zien dat er hogere snelheden beschikbaar zijn na een recente straatkast upgrade, bij Tele2 zie je dat je soms dat een paar maanden later pas hogere snelheden mogelijk zijn.
Nope, Tele2 Webcare heeft het mij bevestigd en ik heb het paar weken terug nog nagevraagd in het Tele2-topic, hier op GoT. Wat evt. zou kunnen, is dat er een BBNED-kast op de route is of dat je dicht genoeg bij de nummercentrale staat. BBNED(nu Tele2 wholesale) heeft namelijk ook eigen wijkkasten, al ben ik er nog geen tegengekomen.

Doe eens de BBNED postcodecheck en kijk of VDSL in het rijtje met resultaten staat. Indien niet, kan het mogelijk een fout in de Tele2 consument-check zijn. Zoals we nu wel weten, zijn postcodechecks niet heilig... :+
Edit1:Bovendien levert Tele2 géén Thomson modems en desbetreffende printscreen komt uit een Thomson modempage.
Edit2: Een voorbeeld, buitenringkast in Utrecht geactiveerd sinds zomer vorig jaar:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
BBNED
Dienst  Omschrijving    Snelheid (max.)
ADSL    BBned ATM DSL   2-8Mb/512kb
ADSL2+  BBned ATM DSL   10Mb/1Mb
SDSL    BBned ATM DSL   2.3Mb/2.3Mb
ADSL2+  BBned Ethernet DSL  12Mb/1Mb
ADSL2+M     BBned Ethernet DSL  4Mb/2Mb
B-SDSL.bis  BBned Ethernet DSL  10Mb/10Mb
Wijkcentrale
Naam:Utrecht-Noord
Code:Ut-N
Afstand:± 2350 meter

[ Voor 17% gewijzigd door timmie1 op 04-02-2015 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prolution
timmie1 schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 18:04:
[...]

Nope, Tele2 Webcare heeft het mij bevestigd en ik heb het paar weken terug nog nagevraagd in het Tele2-topic, hier op GoT. Wat evt. zou kunnen, is dat er een BBNED-kast op de route is of dat je dicht genoeg bij de nummercentrale staat. BBNED(nu Tele2 wholesale) heeft namelijk ook eigen wijkkasten, al ben ik er nog geen tegengekomen.

Doe eens de BBNED postcodecheck en kijk of VDSL in het rijtje met resultaten staat. Indien niet, kan het mogelijk een fout in de Tele2 consument-check zijn. Zoals we nu wel weten, zijn postcodechecks niet heilig... :+
Edit1:Bovendien levert Tele2 géén Thomson modems en desbetreffende printscreen komt uit een Thomson modempage.
Edit2: Een voorbeeld, buitenringkast in Utrecht geactiveerd sinds zomer vorig jaar:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
BBNED
Dienst  Omschrijving    Snelheid (max.)
ADSL    BBned ATM DSL   2-8Mb/512kb
ADSL2+  BBned ATM DSL   10Mb/1Mb
SDSL    BBned ATM DSL   2.3Mb/2.3Mb
ADSL2+  BBned Ethernet DSL  12Mb/1Mb
ADSL2+M     BBned Ethernet DSL  4Mb/2Mb
B-SDSL.bis  BBned Ethernet DSL  10Mb/10Mb
Wijkcentrale
Naam:Utrecht-Noord
Code:Ut-N
Afstand:± 2350 meter
Tele2 maakt oa gebruik van de Technicolor TG789vn v3 & TG789bvn (Thomson == Technicolor) voor hun VDSL & Glas abo's zie bijv: peacelord in "[TELE2] Het Grote ADSL-Telefonie-TV Topic Deel 7" en voor een overzicht van Tele2 modems zie: https://www.tele2.nl/klan.../stel-een-wifi-kanaal-in/

Verder lijkt het me sterk dat BBned/Tele2 Wholesale fysiek eigen straatkasten heeft, wat mogelijk wel zou kunnen is dat ze eigen apparatuur (DSLAM) in een KPN straatkast zetten.

De BBned postcode check (http://postcodecheck.bbned.nl/PostcodeCheck/html/check) geeft max 8Mbit ADSL aan (afstand ruim 3,7km :P)
De Tele2 Wholesale Availability check (https://www.tele2.nl/wholesale/availability-check/) geeft max 5Mbit aan. Deze 2 checks laten alleen zien wat er direct via het BBned/Tele2 Wholesale mogelijk is. Het zou goed kunnen dat ze voor consumenten abo's gewoon gebruik maken van KPN Wholesale.

Ik ben dus toch in de veronderstelling dat Tele2 wel degelijk via straatkasten levert, als je nog eens kijkt naar die post met intrainwaardes: Dbm12 in "VDSL echte snelheid".
Dit is alleen met VVDSL mogelijk en het profiel komt exact overeen met die van andere KPN Wholesale klanten.

[ Voor 3% gewijzigd door Prolution op 04-02-2015 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
Prolution schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 18:39:
[...]

Tele2 maakt oa gebruik van de Technicolor TG789vn v3 & TG789bvn (Thomson == Technicolor) voor hun VDSL & Glas abo's zie bijv: peacelord in "[TELE2] Het Grote ADSL-Telefonie-TV Topic Deel 7" en voor een overzicht van Tele2 modems zie: https://www.tele2.nl/klan.../stel-een-wifi-kanaal-in/

Verder lijkt het me sterk dat BBned/Tele2 Wholesale fysiek eigen straatkasten heeft, wat mogelijk wel zou kunnen is dat ze eigen apparatuur (DSLAM) in een KPN straatkast zetten.

De BBned postcode check (http://postcodecheck.bbned.nl/PostcodeCheck/html/check) geeft max 8Mbit ADSL aan (afstand ruim 3,7km :P)
De Tele2 Wholesale Availability check (https://www.tele2.nl/wholesale/availability-check/) geeft max 5Mbit aan. Deze 2 checks laten alleen zien wat er direct via het BBned/Tele2 Wholesale mogelijk is. Het zou goed kunnen dat ze voor consumenten abo's gewoon gebruik maken van KPN Wholesale.

Ik ben dus toch in de veronderstelling dat Tele2 wel degelijk via straatkasten levert, als je nog eens kijkt naar die post met intrainwaardes: Dbm12 in "VDSL echte snelheid".
Dit is alleen met VVDSL mogelijk en het profiel komt exact overeen met die van andere KPN Wholesale klanten.
Begon toch even te twijfelen en heb hen even gebeld met die vraag.
Het blijkt nu dat Tele2 bezig is haar eigen netwerk af te bouwen en volledig op KPN Wholesale over wil gaan. Het is een proces waarmee ze zomer 2014 zijn gestart en die eind 2015/begin 2016 afgerond moet zijn. Omdat het in fases gaat, zetten ze niet alle klanten tegelijk en kan het even duren voordat je sneller kan afronden.

@chengbondkwok en LeXuS007:
Tele2 schijnt tegenwoordig dus wel via KPN te kunnen leveren. Tot voor kort deden zij dat nog niet. Mochten jullie volgens de Tele2 postcodecheck 40Mbit kunnen afnemen, dan is het bij jullie dus ook beschikbaar.

Ze hebben dus ook eindelijk het licht gezien om hun modems te vervangen voor wat nieuwere versies.
Die oude was voor veel mensen zo'n frustratie... :9

[ Voor 3% gewijzigd door timmie1 op 04-02-2015 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chengbondkwok
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07-06 15:27
timmie1 schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 19:02:
[...]

Begon toch even te twijfelen en heb hen even gebeld met die vraag.
Het blijkt nu dat Tele2 bezig is haar eigen netwerk af te bouwen en volledig op KPN Wholesale over wil gaan. Het is een proces waarmee ze zomer 2014 zijn gestart en die eind 2015/begin 2016 afgerond moet zijn. Omdat het in fases gaat, zetten ze niet alle klanten tegelijk en kan het even duren voordat je sneller kan afronden.

@chengbondkwok en LeXuS007:
Tele2 schijnt tegenwoordig dus wel via KPN te kunnen leveren. Tot voor kort deden zij dat nog niet. Mochten jullie volgens de Tele2 postcodecheck 40Mbit kunnen afnemen, dan is het bij jullie dus ook beschikbaar.

Ze hebben dus ook eindelijk het licht gezien om hun modems te vervangen voor wat nieuwere versies.
Die oude was voor veel mensen zo'n frustratie... :9
Aha, volgens postcodecheck heb ik inderdaad de mogelijkheid om 40mbit af te nemen. De modem die ik nu heb is volgens mij echt behoorlijk ruk inderaad....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster

Speedmaster

Make my day...

chengbondkwok schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 19:37:
[...]

Aha, volgens postcodecheck heb ik inderdaad de mogelijkheid om 40mbit af te nemen. De modem die ik nu heb is volgens mij echt behoorlijk ruk inderaad....
@chengbondkwok: Jij zit in het zelfde "k akkeren" schuitje als SinergyX, wachten tot de kasten zijn geupgrade naar VVDSL, dan kan je zelfs meer krijgen als die 40 Mbit/s. De kasten die aangepast zijn in Bloemendaal laten namelijk snelheden zien tot 110 Mbit/s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
Zojuist nog een keertje nagevraagd via de chat:
Ik zie trouwens dat we 40 mb/s offnet leveren, wat inhoudt dat dit via de lijn van KPN gaat. Dit verklaart waarom we het nu wel leveren.
en
We doen dit al langer, maar niet op alle locaties. Ik denk dat de mogelijkheid sinds kort beschikbaar is voor jouw adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Aangezien hier ook wat mensen rond lijken te hangen die werkzaam zijn bij de DSL-aanbieders, is hier misschien wel de juiste plek.
Ik hoorde laatst van iemand dat een monteur tegen hem had gezegd dat ze vaker storingen op de DSL-verbindingen zien, wanneer er weer een aardbeving is geweest.
Is daar ook ergens informatie over te vinden op een publieke site?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Daar heb ik eigenlijk nog nooit van gehoord. Zou best wel kunnen maar hoe moet het dan veroorzaakt worden? Alles verbindingen zijn vast in principe.

Het enigste wat wel heel erg stoort op DSL zijn schakelende voeding die kort er voor staan om defect te gaan, en frequentie regelaars e.d. Daar kan DSL absoluut niet tegen. En dan vooral de VDSL en VVDSL verbindingen. ADSL2 is er minder gevoelig voor en ADSL nog minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Bekabeling is gevoelig voor beweging.
Dus ja een aardbeving kan van invloed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-06 16:09
tlpeter schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 20:53:
Bekabeling is gevoelig voor beweging.
Dus ja een aardbeving kan van invloed zijn.
Niet alleen bewegingen, maar soms ook vocht en temperatuur.

Ik heb verbindingen gezien (met name enorm lange trajecten van 4+ km) waar de dsl soms terugsyncte of wegviel bij (langdurige) regenval. Een klein beetje vocht in een mof kan dan al merkbare resultaten opleveren.

Hetzelfde wel eens gezien bij een glasvezel die niet diep genoeg lag: door de vorst werd die vezel iets 'ingedrukt', wat merkbaar te zien was in de dempingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Racer89 schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 20:45:
Daar heb ik eigenlijk nog nooit van gehoord. Zou best wel kunnen maar hoe moet het dan veroorzaakt worden? Alles verbindingen zijn vast in principe.
[...]
Hier in Groningen is de oorzaak van de bevingen een verzakking/inklinken van de grond.
Dus als er weer een beving is geweest is er ergens grond in beweging gekomen.
Ik weet niet hoe strak de kabels staan in de grond, maar ze liggen ook al een aantal decennia in de grond en sindsdien kan de grond al wel vele cm's gezakt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
vocht in een mof is ook al zonder beweging slecht voor de verbinding. Dan krijg je van zelf al een weg vallende of langzame verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Racer89 schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 21:23:
vocht in een mof is ook al zonder beweging slecht voor de verbinding. Dan krijg je van zelf al een weg vallende of langzame verbinding.
Ikzelf heb ook geen slechte verbinding, maar vroeg me gewoon af of er een correlatie lijkt te bestaan tussen bevingen en storingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
TD-r ja die zijn er.
Zoals gezegt is die er al met regen.
Vaak wanneer het regent dan komen de slechte moffen als eerste.
Maar na de regen gebeurd het ook vaak.
Wanneer er een heel klein gaatje in de mof zit en het grondwater niveua zakt dan trekt de mof een beetje vacuum en wanneer het grondwater dan weer stijgt dan zuigt de mof zich vol met water.
Vroeger waren alle kabels van lood met loodmoffen en die kunnen scheuren. tegenwoordig wordt alles met een krimpmof dichtgemaakt en zijn alle nieuwe kabels van kunststof.
Maar ook die kunnen "Verzuipen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Als er een correlatie lijkt te bestaan tussen storingen en bevingen, dan zou dat ook een relatief fijnmazige indicatie kunnen zijn van waar verzakkingen/bevingen zijn opgetreden en dan zou je dus dergelijke data kunnen combineren met de gegevens van het KNMI en de NAM over de bevingen.
* TD-er is woonachtig midden in het bevingsgebied en dus bovenmatig geïnteresseerd in de effecten van aardbevingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedB
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07-06 12:02
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/BgOTWTb.png

107/50 oOo

Bij een klant in Gouda. Zijn er in dit topic al hogere snelheden waargenomen?

Dit is op 200 meter van de wijkkast, ben benieuwd wat er gebeurt zodra G.fast wordt ingezet.

Kan dit topic niet hernoemd worden naar 'het grote VDSL-topic' of iets dergelijks?

[ Voor 18% gewijzigd door DiedB op 27-02-2015 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster

Speedmaster

Make my day...

Hahaha...Zie hier een resultaat op 97 meter van de wijkkast:

noise margin upstream: 20 db
output power downstream: -14 db
attenuation upstream: 3 db
noise margin downstream: 5 db
output power upstream: 11 db
attenuation downstream: 4 db
loop length is 97m
SRA upstream: N/A
SRA downstream: N/A
bitswap upstream: enabled
bitswap downstream: enabled
interleaving delay upstream: 0.00 ms
impulse noise protection upstream: 80.0 symbols
current rate upstream: 22015 kbps
interleaving delay downstream: 0.13 ms
impulse noise protection downstream: 73.0 symbols
current rate downstream: 110162 kbps
attainable rate upstream: 49836 kbps
attainable rate downstream: 110566 kbps

linetype: VDSL
Profile: 17a

Betreft een testopstelling bij iemand met een ZyXEL op VVDSL alleen moet je wel dicht genoeg bij een wijkkast zitten om dit soort snelheden te halen, en het werkt alleen op VVDSL, zelf heb ik VDSL vanuit de centrale en moet ik het "gewoon" doen met 49497/5185 kbps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
Ik maak ook daadwerkelijk gebruik van 110/22 naast mijn glaslijn. Modem traint in op 108,5Mb down en 22 up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 445817

Nadat de KPN deze week in de straat heeft lopen graven geeft de Fourstack website voor mij nu 110Mbit/s op VDSL2 aan (was voorheen 50Mbit/s.)

Zijn er providers die 110 aanbieden? De providers die ik heb bekeken lijken bij 80 of 100M te stoppen. Maar wellicht bouwen die een marge in om teleurstelling te voorkomen en staat de verbinding verder gewoon volledig open?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

DiedB schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 21:27:
[afbeelding]

107/50 oOo

Bij een klant in Gouda. Zijn er in dit topic al hogere snelheden waargenomen?

Dit is op 200 meter van de wijkkast, ben benieuwd wat er gebeurt zodra G.fast wordt ingezet.

Kan dit topic niet hernoemd worden naar 'het grote VDSL-topic' of iets dergelijks?
Kijk dat zijn pas leuke cijfers. Ik moet nog een maandje of 2 wachten, dan weet ik pas meer. Welke wijk is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedB
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07-06 12:02
SinergyX schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 12:40:
[...]

Kijk dat zijn pas leuke cijfers. Ik moet nog een maandje of 2 wachten, dan weet ik pas meer. Welke wijk is dat?
Gaardebuurt, Wijnruitgaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
Hoeveel lijndemping hebben we hier in NL ongeveer per km? 13.8dB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001

prutser001

Wat een feest Vectoring al weer naar April verplaatst... Als het zo door gaat dan mag ik blij zijn als het in 2018 gebeurt.. Maar tegen die tijd zou er eindelijk fiber zijn dus dan hoef vectoring ook niet meer want dan stap ik gelijk over.

Het is nu al meer dan 7 maanden uitgesteld als ik het me goed kan herinneren, misschien 6 maar dan nog.

Het valt me wel op dat upgrades e.d. altijd erg uitgesteld worden, en als ze er zijn hoor je niets. Dit was met ADSL2+ naar VDSL ook al het is dat ik af en toe DSL installeer bij mensen thuis anders had ik het ook niet geweten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik lees veel commentaar over kabels naar buitengebieden etc, maar vergis je niet dat je dan ook vaak met de waterschappen te maken krijgt bij dijken en die willen gewoon niet en dan ook echt niet dat er in hun dijken gegraven wordt ook niet doorstoken voor kabels.
Zitten met scouting aan zo'n dijk en zitten nu op max 10 mb down hetgeen voldoende is.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
timmie1 schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 13:47:
Hoeveel lijndemping hebben we hier in NL ongeveer per km? 13.8dB?
Voor ADSL wel, voor VDSL zijn de "dB's" heel anders.
De demping wordt namelijk gemeten op een bepaalde frequentie (bij VDSL op 3 frequenties meen ik) en hoe hoger de frequentie, hoe meer demping per km.
Volgens mij kun je zelfs niet VDSL met 8b en 17a profiel met elkaar vergelijken qua dB's per km.

Ik heb zelf kunnen herleiden dat ik op 700 meter zit en heb een attenuation van 17dB down, 37 dB up en 17a profile.
Als je dat extrapoleert, dan zit je op 24 dB attenuation per km voor VDSL.
Als je dus bij Telfort op de postcodecheck een haalbare waarde voor ADSL kunt achterhalen, zou je kunnen achterhalen hoeveel km dat waarschijnlijk is. De VDSL-waarden (b)lijken nogal onrealistisch te zijn (vaak te laag)

De attenuation hangt ook af van de kabeldikte.
Ik kan me voorstellen dat in stedelijk gebied de kabels minder dik zijn dan in landelijk gebied en dan zou om die reden de attenuation per km wel eens iets minder lineair kunnen lijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Modulation Type VDSL2
Actual Rate (Up/Down) 22015/111213 kbps
Attainable Rate (Up/Down) 48755/116257 kbps

Noise Margin (Up/Down) 20/6.1 dB
Line Attenuation (Up/Down) 10.9/6.2 dB
Output Power (Up/Down) -4.8/12.7 dBm
Data Path (Up/Down) Interleaved/Interleaved
Interleaving Delay (Up/Down) 0/0 ms

Ik woon sinds kort op kamers in Zwolle. Verbinding is prima :9

Ping is ook heerlijk laag. Veel lager dan de VDSL2 verbinding bij mijn ouders. Ping naar tweakers met 9ms tegenover 25ms thuis (alleen hebben wij hogere download. Dit abo is 10/2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prolution
HvanderT schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 22:12:
Modulation Type VDSL2
Actual Rate (Up/Down) 22015/111213 kbps
Attainable Rate (Up/Down) 48755/116257 kbps

Noise Margin (Up/Down) 20/6.1 dB
Line Attenuation (Up/Down) 10.9/6.2 dB
Output Power (Up/Down) -4.8/12.7 dBm
Data Path (Up/Down) Interleaved/Interleaved
Interleaving Delay (Up/Down) 0/0 ms

Ik woon sinds kort op kamers in Zwolle. Verbinding is prima :9

Ping is ook heerlijk laag. Veel lager dan de VDSL2 verbinding bij mijn ouders. Ping naar tweakers met 9ms tegenover 25ms thuis (alleen hebben wij hogere download. Dit abo is 10/2)
Mooie VVDSL lijn idd :) . Welke snelheden behaal je bij een speedtest? 10/2 of hoger? En dit is een KPN Internet abo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Prolution schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 22:18:
[...]

Mooie VVDSL lijn idd :) . Welke snelheden behaal je bij een speedtest? 10/2 of hoger? En dit is een KPN Internet abo?
Dit is een KPN abo. 10/2 pakket

Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/4204014161.png

We krijgen dus gewoon 20/2. Ik kijk er niet van op, mijn buren hebben namelijk hetzelfde pakket en ook deze snelheid (buren van mijn ouders). Alleen krijgen wij het vanuit de oude wijkcentrale zonder pairbonding of vectoring, hier in Zwolle staat de kast vlakbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
HvanderT schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 22:26:
[...]

[afbeelding]

We krijgen dus gewoon 20/2. Ik kijk er niet van op, mijn buren hebben namelijk hetzelfde pakket en ook deze snelheid (buren van mijn ouders). Alleen krijgen wij het vanuit de oude wijkcentrale zonder pairbonding of vectoring, hier in Zwolle staat de kast vlakbij.
Mooie snelheden, hoor. Verbaast me eigenlijk wel dat je bij KPN meer krijgt dan waar je voor betaalt, heb ik met KPN eigenlijk nooit meegemaakt :P

Geen aansluitproblemen gehad? Studenten delen meestal namelijk één ISRA-punt en de ISP wil nog wel eens een aansluiting van een medebewoners kapen...

Wat voor Experiabox heb je gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
timmie1 schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 22:52:
[...]

Mooie snelheden, hoor. Verbaast me eigenlijk wel dat je bij KPN meer krijgt dan waar je voor betaalt, heb ik met KPN eigenlijk nooit meegemaakt :P

Geen aansluitproblemen gehad? Studenten delen meestal namelijk één ISRA-punt en de ISP wil nog wel eens een aansluiting van een medebewoners kapen...

Wat voor Experiabox heb je gekregen?
Huis waar ik in woon is/was een normaal woonhuis, dus alle aansluitingen zijn intact. Het was ook al aangesloten toen ik hier kwam. Experiabox die hier hangt is ook al een oudje, een ZTE H220N. Al zijn die ZTE modems naar mijn mening veel stabieler dan die klote arcadyans...

Natuurlijk was ik wel benieuwd toen ik meekreeg dat hier een verbinding van KPN lag en ik een vdsl2 kast vlakbij in de straat zag staan :P. Mijn vermoedens klopten dus.

Misschien dat we de snelheid nog omhoog laten gooien naar 50mbit bij telfort. Huurbaas betaalt de verbinding, is ze waarschijnlijk ook nog goedkoper uit.

Vind het wel grappig dat de attainable van de lijn hoger ligt dan de lanpoorten aankunnen. Die doen maar 100Mbit, terwijl de nieuwe experiaboxen (H368, ook ZTE) gigabitpoorten hebben.

Maar zie wel vaker dat 10/2 abo's op 20/2 zitten.

Hier verderop zit wel een echt studentenhuis waarvan het isra punt inmiddels verlengd is. (overigens wel netjes gedaan). Daar zit nu een brakke tele2 ADSL verbinding op naar de centrale 1500 meter verderop, terwijl er een KPN kast op 200meter van dat pand zit. Ben dus ook met die gasten in gesprek dat ze voor hetzelfde geld was ze nu bij tele2 kwijt zijn een 5x snellere verbinding kunnen krijgen. 52mbit ipv 12.

[ Voor 15% gewijzigd door krakendmodem op 10-03-2015 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prolution
HvanderT schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 22:26:
[...]

[afbeelding]

Ah oké toch wel netjes van KPN dan, wel interessant om te zien dat de meeste VVDSL lijntjes van tegenwoordig op het maximale profiel intrainen met een snelheid van 111/22. En dat de daadwerkelijke internet snelheid dan hogerop in het netwerk wordt geregeld (in de VLAN).

Bij bepaalde providers kan dit voordelig uitpakken, want niet alle providers leggen een restrictie op de uploadsnelheid in de VLAN, en dan is het bijv mogelijk om een 20/20 snelheid te krijgen zoals je hier kan lezen: autoreverse in "Vodafone Thuis Internet, Bellen & TV (via xDSL)"
Pagina: 1 ... 6 ... 14 Laatste

Dit topic is gesloten.