VDSL echte snelheid Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 14 Laatste
Acties:
  • 119.788 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-05 11:50
(jarig!)
Je kunt nog een beetje tweaken met de settings in 't Fritzbox modem, door de knopjes voor Kwaliteit/Snelheid wat te variëren. Maar dat geeft kans op een instabiele lijn en waarschijnlijk weinig winst.
Wanneer ze je profiel aanpassen naar 17a, kan je nog iets meer halen, maar aangezien je nu al redelijk ver van de centrale zit vermoed ik niet dat dat heel erg veel winst zal leveren.
Wel apart trouwens dat je DSLAM "maar" 27/3 aangeeft als maximum, maar dat kan natuurlijk ook samenhangen met het 8b profiel en dat het Telfort is. (andere profielen dan KPN vermoed ik)
Maar goed, je attainable komt daar niet aan, dus je zult niet beperkt worden door die max.

Enige zaken die nog zouden kunnen helpen zijn:
- Profile 17a
- Vectoring
- Dual-link (of hoe het maar ook heet dat je 2 aderparen gebruikt)
- verhuizen.

Alleen die laatste optie heb je zelf in de hand. De rest niet en ik vermoed dat je niet veel meer kunt doen om het te verbeteren.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:03
Medic schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 14:17:
Op advies van user TD-er heb ik een tijdje terug een FRITZ!Box 7490 geregeld.

Dit werkt in elk geval al beter dan de;
ExperiaBox V8 (verre van gebruiks vriendelijk, vrijwel onmogelijk om poorten te openen...)
en de
P-2812HNU-F1 (inmiddels ontzettend brakke firmware, zorgt voor onstabiele lijn en onstabiel Wifi)
die ik kreeg van Telfort.
De 7490 traint het modem sowieso bijna 7 mb hoger in :)

ISRA zit in de meterkast, met een zwarte geteerde kabel, maar daar doet geen aderpaar het op.
ik heb er nog 1, in de woonkamer, zo'n "dopje", met blauw gevlochten draad erin, oranje-wit aderpaar werkt wel, rood-blauw niets.
Vanaf daar een CAT5E gekrimpt naar RJ11, 11CM, direct in het modem
Dit gaf ook al verbetering ten opzichte van de standaard kabel.

Mijn waardes zijn;
VDSL2
Max. DSLAM throughput kbit/s 27008 3080
Min. DSLAM throughput kbit/s 3488 64
Attainable data rate kbit/s 23462 1496
Current throughput kbit/s 23306 1367

Signal-to-noise ratio dB 6 6
Bitswap on off
Line attenuation dB 25 11

Profile 8b

Kan ik nog iets verbeteren?
Of is dit echt het hoogst haalbare voor Bedum (9781CC)?
toon volledige bericht
1. Hoever zit je van de wijkkast / centrale af?
2. Is er bij jou bonding beschikbaar? Bonding is theoretische verdubbeling van je snelheid.
3. Heb je de meest recente firmware van de FritzBox geinstalleerd? Indien nee, dan heb je nog geen ondersteuning voor vectoring. Met vectoring zul je nog meer snelheid kunnen halen.

Overigens vind ik die upload wel erg laag voor VDSL

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medic
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:51
Hoi TD-er,

bedankt voor je reactie, helaas zijn de dingen die je opnoemt niet dingen waar ik iets in kan wijzigen, dus dan wordt het toch binnenkort overstappen naar Ziggo.
Verhuizen ligt niet in de planning binnenkort, of de boel moet al instorten na nog wat aardbevingen ;)

Beste timmie1,
1. De afstanden variëren wel wat, maar net welke website je pakt, BBned zei vorig jaar 1205 meter, het modem (p2812-HNU enz) zei 1104 meter en ik heb ergens een website gehad die 1400 meter zei...

2. Pair bonding is beschikbaar, maar dan moet ik overstappen op KPN, en dat is niet mogelijk, ik loop nog tot 17-2-2015 bij Telfort

3. ik heb de meest recente firmware, maar er is geen VVDSL in Bedum, dus dat maakt sowieso niet uit.

Dank voor jullie blik op mijn resultaten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
(jarig!)
Nou, dat instorten zit er ook nog niet echt in... Ik woon hier op nog geen 1000m van het epicentrum van afgelopen dinsdag en de bestaande scheuren in 't pleisterwerk zijn momenteel zelfs onzichtbaar doordat de muren weer naar elkaar toe zijn bewogen ;)
Maar wel 50 Mbps VDSL in 't aardbevingsgebied ;)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-06 17:04

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik heb geen idee hoe ver ik van de centrale woon, wat mij opvalt en dit had ik ook al met ADSL2(+) is dat mijn snelheid naar verloop van tijd zakt.

Aan mijn setup verandert niets, kabels, modem zijn gewoon hetzelfde in de huidige situatie.

In de tijd dat ik ADSL2+ had begon ik met 18/1mbit na een jaar was dit afgezakt naar 12/1mbit en ik had last van een klapperende lijn terwijl dit problem zich niet voordeet in het begin, andere modem (Thompson 810?) En na 2 jaar moest ik blij zijn dat ik nog 8/1 haalde.

Toen kwam VDSL, Fritzbox 7340 gekregen, voila 55/5mbit!! Heerlijk was dit, ik kreeg toen later wat problemen maar dit had ik zelf veroorzaakt kwam ik later achter, XS4ALL heeft me toen wel een nieuwe modem opgestuurd Fritzbox 7360.

Nu zie ik dat mijn snelheid alweer gezakt is van 55/5 naar 49.5/5

Max. DSLAM throughput kbit/s 52000 5224
Attainable data rate kbit/s 49571 24112
Current throughput kbit/s 49456 5223

Het bizarre is dat er bij Max. DSLAM throughput eerst 55000 stond en dat nu ook gezakt is, helemaal in het begin waren mijn up en down zelfs hetzelfde. 55000/55000.

Ik wil gewoon glasvezel en van dit hele koper gezeur af, helaas is er pas sprake van dat het in 2018 geleverd gaat worden.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:58
Tsja, ik wil ook wel glasvezel, maar als het aan KPN ligt, komt het er de komende 10 jaar nog niet.

Gelukkig is onze DSL lijn op dit moment weer superstabiel en snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:29

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Weekje terug 'technische ticket' bij XS4all aangemaakt, krijg je 3 dagen later een SMS 'uw verbinding is weer actief', resultaat dus 0,0 verbetering.

Reden genoeg om meteen kabel weer aan te vragen, nu sinds een weekje en weer alles stabiel op 50mbit :)

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
(jarig!)
prutser001 schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 22:14:
Ik heb geen idee hoe ver ik van de centrale woon, wat mij opvalt en dit had ik ook al met ADSL2(+) is dat mijn snelheid naar verloop van tijd zakt.
[...]
Dat klinkt alsof jij wel voordeel zou kunnen hebben van Vectoring.
Namelijk dat er meer buren op xDSL zitten binnen dezelfde kabel-bundel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
TD-er schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 18:45:
[...]

Dat klinkt alsof jij wel voordeel zou kunnen hebben van Vectoring.
Namelijk dat er meer buren op xDSL zitten binnen dezelfde kabel-bundel.
N.a.v. dit stukje vraag ik me af, ik zit voor 80 à 90% van de afstand straks zonder enkele DSL-stoorzender in mijn kabelbundel. We zitten aan een bundel van 6 aderparen met naast onze DSL alleen 1 paar PSTN van de buren. Betekent dat dat ons DSL-signaal dus bijna geen ruis te verduren krijgt? En heeft Vectoring dan nog wel enige zin als er al bijna geen crosstalk en dus geen ruis is?

Sorry maar het is ook zó interessant... :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
(jarig!)
Even voorop gesteld dat ik 0 praktijkervaring heb met vectoring. Alles wat ik ervan weet heb ik ook alleen maar van "me inlezen in de materie".
Maar goed, met die kennis zou ik zeggen dat je bij een kabelbundel met geen tot vrijwel geen andere DSL-gebruikers vrijwel geen winst zult hebben van vectoring.
Er is alleen wel 1 maar... Theoretisch is het ook mogelijk dat de aanwezige ruis op de lijn, die niet veroorzaakt wordt door systematische ruis van andere DSL-signalen, in kaart gebracht kan worden en toch kan bijdragen aan een snelheidswinst bij gebruik van vectoring.

In alle soorten ruis heb je namelijk 2 soorten ruis:
- echte ruis
- systematische ruis.

Die laatste kun je vaak wel in kaart brengen (afhankelijk van de toepassing) en dat gebruiken om de signaal-ruis-verhouding te verbeteren.
Dit soort spectrale signalen kan ik me vaak het beste voorstellen door het signaal van een camera-sensor voor te stellen.
Elke baan met pixels stelt een frequentieband voor en de hoeveelheid bits per pixel is een mooie maat voor hoeveel data je over je lijn heen krijgt. Een andere pixel in dezelfde baan, is de DSL-data van je buurman. Dus X-richting is frequentie, Y-richting is aantal aders in je kabelbundel.

De kwaliteit kun je je dan voorstellen als hoeveel ruis je in je plaatje ziet.

Bij camera-sensoren heb je altijd gewone ruis en systematische ruis. Neem maar eens een plaatje van een donkere ruimte en ga in de Gimp met de treshhold slider spelen. Op een bepaald (laag) niveau zul je zien dat je patronen kunt herkennen van lijnen en vlakken. Dat heeft er mee te maken dat bij het resetten van een pixel, je nooit tot exact hetzelfde punt reset. (als analoog signaal bekeken)
Maar nu wil het geval dat voor elke individuele pixel dat niveau wel redelijk constant is.
Dus reset alle pixels, neem gelijk een beeld, belicht alle pixels, neem nog een beeld en trek beide beelden van elkaar af en je hebt een foto vrijwel zonder systematische ruis.

Bij camera-sensoren is het ook nog eens zo dat pixels die in dezelfde baan zitten, vaak invloed op elkaar uitoefenen. Dit door stroompjes die erlangs lopen. Dus een helder belichte pixel heeft elders ook invloed op het beeld.
Dat laatste is nu precies wat Vectoring ook doet voor het DSL-signaal.
De zender in het straatkastje "weet" precies op welke draden (pixels) een bepaald signaal komt te staan wat invloed zal hebben op de naburige aders. Zeg maar je schijnt met een laser op 1 pixel van een camera sensor en dan weet je welke andere pixels daardoor beïnvloed worden.

Die ontstoor-informatie wordt ook meegezonden en de ontvanger kan dan beter het echte signaal onderscheiden.
Maar, zoals ik al zei, die informatie bestaat dus uit een dynamische component en uit een statische (de systematische ruis).
De dynamische component komt van "je buren" en de statische is karakteristiek voor jouw lijn.
Je zal ook nog een derde component hebben, een hysteresis, maar ik vraag me af of men dat wel mee zal nemen. (in het kort; effect van jou op je buurman zal anders zijn dan van je buurman op jou)

Kortom, zelfs al heb je geen "buurdata" die ruis veroorzaakt, dan zal je alsnog de statische component kunnen gebruiken voor de ruisfiltering. De winst zal alleen mnder groot zijn, omdat er gewoonweg minder te halen valt...

Zo dat was even een korte cursus signaalverwerking in Jip-en-Janneke taal ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supayoshi
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12:14
Volgens mij ontstaat er gewoon altijd natuurlijke ruis op lange afstand en wordt met vectoring deze natuurlijke ruis onderdrukt / verminderd waardoor je hogere snelheden krijgt.

Je hebt soieso een eigen telefoonlijn naar je huis en die staat los van andere lijnen in de wijkkast.

Ik ben i.i.g. van 50 mbits voor vectoring na 80 mbits gegaan met vectoring. (zonder bonding) (op een afstand van 900meter) .

Dus ik ben ervan overtuigt dat het zeker werkt. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

[ Voor 26% gewijzigd door supayoshi op 03-10-2014 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
supayoshi schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 22:55:
Volgens mij ontstaat er gewoon altijd natuurlijke ruis op lange afstand en wordt met vectoring deze natuurlijke ruis onderdrukt / verminderd waardoor je hogere snelheden krijgt.

Je hebt soieso een eigen telefoonlijn naar je huis en die staat los van andere lijnen in de wijkkast.

Ik ben i.i.g. van 50 mbits voor vectoring na 80 mbits gegaan met vectoring. (zonder bonding) (op een afstand van 900meter) .

Dus ik ben ervan overtuigt dat het zeker werkt. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Van 50Mbit naar 80Mbit zonder bonding op 900meter? No kidding?
Ik zit op 1000m en ze geven een snelheid van 28Mbit met VDSL2 zonder vectoring max.
Nu is die max. van KPN in huidig geval wel erg conservatief want ipv 7Mbit haal ik nu ruim de 11.
Maar van 50Mbit naar 80Mbit kan toch nooit?
TD-er schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 21:45:
Even voorop gesteld dat ik 0 praktijkervaring heb met vectoring. Alles wat ik ervan weet heb ik ook alleen maar van "me inlezen in de materie".
Maar goed, met die kennis zou ik zeggen dat je bij een kabelbundel met geen tot vrijwel geen andere DSL-gebruikers vrijwel geen winst zult hebben van vectoring.
Er is alleen wel 1 maar... Theoretisch is het ook mogelijk dat de aanwezige ruis op de lijn, die niet veroorzaakt wordt door systematische ruis van andere DSL-signalen, in kaart gebracht kan worden en toch kan bijdragen aan een snelheidswinst bij gebruik van vectoring.

In alle soorten ruis heb je namelijk 2 soorten ruis:
- echte ruis
- systematische ruis.

Die laatste kun je vaak wel in kaart brengen (afhankelijk van de toepassing) en dat gebruiken om de signaal-ruis-verhouding te verbeteren.
Dit soort spectrale signalen kan ik me vaak het beste voorstellen door het signaal van een camera-sensor voor te stellen.
Elke baan met pixels stelt een frequentieband voor en de hoeveelheid bits per pixel is een mooie maat voor hoeveel data je over je lijn heen krijgt. Een andere pixel in dezelfde baan, is de DSL-data van je buurman. Dus X-richting is frequentie, Y-richting is aantal aders in je kabelbundel.

De kwaliteit kun je je dan voorstellen als hoeveel ruis je in je plaatje ziet.

Bij camera-sensoren heb je altijd gewone ruis en systematische ruis. Neem maar eens een plaatje van een donkere ruimte en ga in de Gimp met de treshhold slider spelen. Op een bepaald (laag) niveau zul je zien dat je patronen kunt herkennen van lijnen en vlakken. Dat heeft er mee te maken dat bij het resetten van een pixel, je nooit tot exact hetzelfde punt reset. (als analoog signaal bekeken)
Maar nu wil het geval dat voor elke individuele pixel dat niveau wel redelijk constant is.
Dus reset alle pixels, neem gelijk een beeld, belicht alle pixels, neem nog een beeld en trek beide beelden van elkaar af en je hebt een foto vrijwel zonder systematische ruis.

Bij camera-sensoren is het ook nog eens zo dat pixels die in dezelfde baan zitten, vaak invloed op elkaar uitoefenen. Dit door stroompjes die erlangs lopen. Dus een helder belichte pixel heeft elders ook invloed op het beeld.
Dat laatste is nu precies wat Vectoring ook doet voor het DSL-signaal.
De zender in het straatkastje "weet" precies op welke draden (pixels) een bepaald signaal komt te staan wat invloed zal hebben op de naburige aders. Zeg maar je schijnt met een laser op 1 pixel van een camera sensor en dan weet je welke andere pixels daardoor beïnvloed worden.

Die ontstoor-informatie wordt ook meegezonden en de ontvanger kan dan beter het echte signaal onderscheiden.
Maar, zoals ik al zei, die informatie bestaat dus uit een dynamische component en uit een statische (de systematische ruis).
De dynamische component komt van "je buren" en de statische is karakteristiek voor jouw lijn.
Je zal ook nog een derde component hebben, een hysteresis, maar ik vraag me af of men dat wel mee zal nemen. (in het kort; effect van jou op je buurman zal anders zijn dan van je buurman op jou)

Kortom, zelfs al heb je geen "buurdata" die ruis veroorzaakt, dan zal je alsnog de statische component kunnen gebruiken voor de ruisfiltering. De winst zal alleen mnder groot zijn, omdat er gewoonweg minder te halen valt...

Zo dat was even een korte cursus signaalverwerking in Jip-en-Janneke taal ;)
toon volledige bericht
Bedankt voor je uitleg, erg interessant! :P Ik denk het technische gedeelte nu wel redelijk te snappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supayoshi
timmie1 schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 23:11:
[...]

Van 50Mbit naar 80Mbit zonder bonding op 900meter? No kidding?
Ik zit op 1000m en ze geven een snelheid van 28Mbit met VDSL2 zonder vectoring max.
Nu is die max. van KPN in huidig geval wel erg conservatief want ipv 7Mbit haal ik nu ruim de 11.
Maar van 50Mbit naar 80Mbit kan toch nooit?

[...]
Mijn snelheid:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/qqgOcew.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
(jarig!)
Moest je voor het vectoring deel ook je modem rebooten, of kreeg je dat ineens erbij (dus automatische restart)?
En heel interessant om te zien dat je nog wel even door kunt, gezien je attainable waardes.
Weet je nog wat je voor de vectoring haalde aan attainable?

@Paulvdwal:
In de Fritzbox kun je ook nog een grafiekje krijgen met het spectrum uiteen gezet.
Kun je die eens hier posten? Als die bij de 8 MHz al vrijwel onderaan zit, heb je weinig marge over. Als 'ie nog niet echt afgenomen is op dat punt, (zeg > 50% over van de beginwaarde), dan kun je met een ander profiel (17a, dus 17 MHz) nog een stukje door.
Fritzbox 7340 - Profile 17a spectrum
Bij deze mijn spectrum-grafiek.
Ik haal daarmee een Attainable data rate van: 54984/10280 (kbit/s)
Als ik het draad tussen de aansluiting en de modem eens voorzie van een fatsoenlijk stukje UTP, zal het nog wat beter kunnen worden.
Over het Fritzbox-advies; Was jij hier bij mij thuis geweest in januari?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supayoshi
Yep, dit was 30-12-2012, met een brakke lijn (ruis en was een slechte lijn naar de wijkkast)
Toen kreeg ik dit met m'n VDSL lijn, heel erg brak allemaal 8)7 8)7 8)7 |:( |:(
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/iiwBK5B.png

Deze is nadat deze op 17 mbits terecht kwam en ik het Premium pakket heb (80mbits), vervangen / omgezet van ader 1 en 2 vanuit de kast, naar een ander aderpaar vanaf de wijkkast (ander draadje in de blauwe kabel).

En toen kreeg ik dit binnen voor vectoring:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/jtkwCBZ.png

En nu dus na vectoring
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/qqgOcew.png

Dus ik vind het top! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

[ Voor 25% gewijzigd door supayoshi op 04-10-2014 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
(jarig!)
Dat ziet er zeer goed uit :)
Attenuation is zo'n 6 a 7 dB beter geworden (en dus ruis ook).
Dat kan inderdaad wel gebeuren door een ander aderpaar te nemen, maar weet je zeker dat de centrale niet een stuk dichterbij is gekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supayoshi
TD-er schreef op zaterdag 04 oktober 2014 @ 00:25:
Dat kan inderdaad wel gebeuren door een ander aderpaar te nemen, maar weet je zeker dat de centrale niet een stuk dichterbij is gekomen?
Ja dat weet ik héél zeker omdat ik KPN persoonlijk heb gebeld toen dat de verbinding gewoon slecht was, toen heb ik eerst een jaar lang 15 euro de maand korting gekregen op Premium (omdat ik Premium heb voor de extra zenders die je erbij krijgt en de snelheid) en ik geen zin had om terug te stappen naar Standaard.

Toen een paar maanden later gebeld dat mijn internet steeds wegviel (dat zie je ook op eerste scherm, iedere 24 uur viel mijn verbinding weg. Toen is er een monteur naar mijn huis gestuurd en die heeft de lijn gemeten en zag een flinke uitschieter en dat de lijn niet in orde was. Die heeft hem toen verderop (300 of 900 meter wijkkast) de bekabeling omgezet en heeft opnieuw getest in mijn huis, en toen haalde ik wel de 50 mbits zoals je aan het tweede screenshot kunt zien. Dus dat was echt de lijn die brak was ;)

Verder, als we profiel 30a krijgen straks i.p.v. 17a (daar zit ik nu op) dan kun je zelfs 200 mbits halen.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ghxmsVy.png Bron: Wikipedia: Very-high-bit-rate digital subscriber line 2

_/-\o_ _/-\o_

maar als je kijkt naar wat andere landen aanbieden en halen op VDSL2, dan zie je dat wij ook al gigantisch achterlopen.

Quote:
France:
Bouygue Telecom Since 10/01/2013 offer VDSL2-based connections at speeds up to 100/40 Mbit/s.
free Since 10/01/2013 offer VDSL2-based connections at speeds up to 100/40 Mbit/s.

Finland:
Päijät-Hämeen Puhelin started providing 100/64 Mbit/s VDSL2 subscriptions in 2007 Q1.

Germany:
Deutsche Telekom plans to launch G.vector based 100/40 Mbit/s service in the second half of 2014.[21] Deployment of G.vector hardware began in 2013.[21] For its G.vector VDSL2 customer premises equipment, Deutsche Telekom has specified mandatory support for profiles 8b and 17a, with optional support for profile 30a.[18]

Poland:
Orange Polska provides VDSL2 with speeds up to 80/8 Mbit since July, 2011.

[ Voor 21% gewijzigd door supayoshi op 04-10-2014 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
(jarig!)
Nou dan liever 100/100 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
TD-er schreef op zaterdag 04 oktober 2014 @ 00:25:
Dat ziet er allemaal zeer goed uit, maar ik geloof nog steeds niet dat dit met 900m afstand gehaald kan worden. Op het eerste schermpje zit hij met een attainable van ruim 70Mbit zonder vectoring, tenslotte heeft hij een attainable van 136Mbit met vectoring. Dat kan toch nooit op 900m?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
(jarig!)
Het zou wel overeen komen met 12 a 15 dB attenuation per km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:48
Kan best hoor. In de 100/10 gebieden (test) worden die snelheden ook gehaald op 800m :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prolution
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:16
Een attainable van 136Mb op 900m afstand van een wijk/straatkast vind ik ook nogal hoog, daarnaast gaf hij eerder aan op max. 300m te zitten supayoshi in "VDSL echte snelheid"

@tha_bulldog: zijn ze momenteel nog aan het testen met 100/10? Ik had gelezen dat ze medio november dit jaar het beschikbaar willen maken op alle Vectoring locaties. Nu alleen nog even afwachten welke providers (naast KPN) ook deze snelheden daadwerkelijk gaan aanbieden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
Prolution schreef op zaterdag 04 oktober 2014 @ 11:29:
Een attainable van 136Mb op 900m afstand van een wijk/straatkast vind ik ook nogal hoog, daarnaast gaf hij eerder aan op max. 300m te zitten supayoshi in "VDSL echte snelheid"

Nu alleen nog even afwachten welke providers (naast KPN) ook deze snelheden daadwerkelijk gaan aanbieden ;)
Dat bedoel ik, 136Mbit op 900m kan gewoon niet.

En inderdaad is het tijd dat je vectoring+bonding ook bij andere ISPs kunt afnemen i.p.v. steeds KPN. Voor de wat verdergelegen aansluitingen heeft KPN nu nog het 'onofficiele' alleenrecht van vectoring+bonding...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medic
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:51
TD-er schreef op zaterdag 04 oktober 2014 @ 00:01:
@Paulvdwal:
In de Fritzbox kun je ook nog een grafiekje krijgen met het spectrum uiteen gezet.
Kun je die eens hier posten? Als die bij de 8 MHz al vrijwel onderaan zit, heb je weinig marge over. Als 'ie nog niet echt afgenomen is op dat punt, (zeg > 50% over van de beginwaarde), dan kun je met een ander profiel (17a, dus 17 MHz) nog een stukje door.

Over het Fritzbox-advies; Was jij hier bij mij thuis geweest in januari?
Dit is mijn spectrum;
Afbeeldingslocatie: http://oi58.tinypic.com/25oz8t3.jpg
Niets over dus als ik het goed begrijp.

Wat betreft het langskomen in januari, met het oog op privacy mag ik daarover niets zeggen.
Alvast bedankt voor het meedenken :)

Leuk detail;
als het regent;
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/3804294812.png
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/3804298444.png

Als het droog is;
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/3808085728.png

[ Voor 20% gewijzigd door Medic op 04-10-2014 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fazerfreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-02-2024
Voor de liefhebber:

bron: Alcatel Lucent

Afbeeldingslocatie: http://www.getfilings.com/sec-filings/130823/IKANOS-COMMUNICATIONS_S-1/g586886g15m40.jpg

Battle.net :: FazerFreak#2695

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
Prolution schreef op zaterdag 04 oktober 2014 @ 11:29:

@tha_bulldog: zijn ze momenteel nog aan het testen met 100/10? Ik had gelezen dat ze medio november dit jaar het beschikbaar willen maken op alle Vectoring locaties. Nu alleen nog even afwachten welke providers (naast KPN) ook deze snelheden daadwerkelijk gaan aanbieden ;)
Ja, op een beperkt aantal straatkasten.

Alle providers die nu al 80Mb aanbieden gaan ook 100Mb doen, dit profiel gaat omhoog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
(jarig!)
fazerfreak schreef op zaterdag 04 oktober 2014 @ 14:40:
Voor de liefhebber:

bron: Alcatel Lucent

[afbeelding]
En de X-as is een weerspiegeling van de afstand?

@Paulvdwal:
Nee, met zo'n spectrum-grafiek zou ik niet verwachten dat het met een 17 MHz profiel nog veel meer gaat worden.
Zit gewoon niet meer in vrees ik.
Met Vectoring zou je nog wel wat winst kunnen pakken, maar geen idee wanneer ze dat gaan introduceren. Volgens mij doen ze eerst de grote steden.

[ Voor 31% gewijzigd door TD-er op 04-10-2014 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• largovich
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17-06 19:19
TD-er schreef op zaterdag 04 oktober 2014 @ 15:45:
[...]

Zal wel. Al is het niet helemaal in verhouding, G.Fast is tot ongeveer 100 meter.

[ Voor 38% gewijzigd door largovich op 04-10-2014 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
Met Vectoring zou je nog wel wat winst kunnen pakken, maar geen idee wanneer ze dat gaan introduceren. Volgens mij doen ze eerst de grote steden.
Alle nieuw opgeleverde straatkasten vanaf september zijn inclusief vectoring. Bestaande kasten gebeuren stapsgewijs, ik meende op KPN forum ook te lezen dat randstad eerst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fazerfreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-02-2024
[...]

@Paulvdwal:
Nee, met zo'n spectrum-grafiek zou ik niet verwachten dat het met een 17 MHz profiel nog veel meer gaat worden.
Zit gewoon niet meer in vrees ik.
nee, zie jaargetallen.. uitrol prognose..

Battle.net :: FazerFreak#2695

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-06 17:04

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Het valt me wel op dat ze eigenlijk nooit wat kunnen vertellen wanneer ze iets uit gaan rollen.

Aan het eind van de straat hebben ze ~2,5 jaar geleden al glasvezel getrokken (dit was bevestigt door de lui die daar mee bezig waren). Pas een half jaar later kwam ik er achter dat een vriend die 3 straten verderop woont al 3 maanden VDSL had, toen ben ik op internet die postcode checks gaan controleren en kwam ik er achter dat afhankelijk van mijn adres+toevoeging ik verschillende resultaten kreeg.
Glasvezel is dus gewoon nogsteeds niet mogelijk op mijn adres!! terwijl er sprake was dat dit half 2014 aangeboden zou worden, XS4ALL geeft aan dat zowel vectoring(30a - 100/40) niet in de planning staat voor tenminste 4 maanden, en over glasvezel is er nog helemaal niets bekend.

Postcode checks deden ook vreemd.

Vulde ik in :
Postcode + 8 + c
-Niet mogelijk.
Postcode + 8
+Wel mogelijk.

Contact opgenomen met XS4ALL en kreeg dus in eerste instantie te horen dat het niet mogelijk was, toen ik vertelde dat hij het in moest vullen zonder toevoeging bleek het weer wel mogelijk te zijn.

Helaas kreeg ik dus niet een seintje van XS4ALL of ik wilde overstappen naar VDSL... Gemiste kans.

Nu belde ik dus op om te vragen hoe het zat met vectoring/glas.
Vectoring ergens 2015.
Glasvezel 2018 of later.

Het irritante is dat in mijn omgeving dus wel glasvezel te krijgen is, in de kleinere dorpen..

Daar komt nu ook nog eens bij dat toen ik bij XS4ALL toendertijd 'Internet Extra' afsloot ik daar Spotify Premium bij kreeg, ik krijg nu net te horen dat dit komt te vervallen omdat mijn abbo verandert is naar 'Internet Smart' en ik alleen maar Spotify Premium kan krijgen als ik '3 in 1' neem.

Aangezien ik geen tv kijk (wil ik niet er zijn genoeg andere bronnen en ik wil niet betalen om naar reclames te kijken/irritante subs en domme tv) en 2 werk en 1 prive mobiel heb ik niet zit te wachten op een 'vast nummer/voip' ik 20 euro per maand meer moet betalen om Spotify Premium te houden. Beetje krom allemaal.

Ik snap niet waarom het allemaal zo lang moet duren om glas te krijgen, de kabel ligt letterlijk nog geen 50 meter van mijn voordeur.

Nu krijg je ook nog te horen dat 'VVDSL' nog wel even duurt daar zakt je broek toch van af.
Dit terwijl KPN heeft aangegeven dat Vectoring VDSL vanaf 1 september 2014 beschikbaar zou zijn/werkzaamheden klaar zouden zijn.
op 12 mei 2012 zijn ze al begonnen met het testen/uitrollen van VVDSL, alleen weet ik niet waar.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:20
timmie1 schreef op zaterdag 04 oktober 2014 @ 01:31:
[...]
Dat ziet er allemaal zeer goed uit, maar ik geloof nog steeds niet dat dit met 900m afstand gehaald kan worden. Op het eerste schermpje zit hij met een attainable van ruim 70Mbit zonder vectoring, tenslotte heeft hij een attainable van 136Mbit met vectoring. Dat kan toch nooit op 900m?
Klopt, dat haal je niet op 900m. Maar vectoring wordt alleen vanuit de buitenring/kvd geleverd, die staat meestal in de straat vandaar dat je zulke snelheden haalt. Vanuit een HVD (directe lijn) leveren ze namelijk geen vectoring. Het zou dus kunnen dat ze een nieuwe KVD/buitenring hebben geplaatst.

[ Voor 40% gewijzigd door Puch-Maxi op 05-10-2014 20:03 ]

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROMiJo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-05 16:13
In een aantal reacties wordt het plaatje van het spectrum van een VDSL-verbinding getoond. Hieronder staat een schermafdruk van het spectrum van mijn DSL-verbinding. Het grootste verschil met de andere plaatjes is de dip in het eerste 'blok'. Info over mijn DSL-verbinding is: DSL ready, 70,4 Mbit/s, 8,4 Mbit/s.

Zou iemand mij kunnen uitleggen wat dat betekent en of die dip (negatieve) gevolgen heeft voor de verbinding?

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/1zb9m9w.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
(jarig!)
Zolang je attainable hoger is dan het abonnement, zal je er geen nadelig effect door ondervinden.

Echter die dip is wel een indicatie van een "probleem" met je bekabeling.
Is niet echt een probleem, omdat je er letterlijk omheen kunt werken. Maar je verliest daar wel wat in je attainable snelheid.
De dip op een specifieke frequentie kan komen door een externe stoorbron (2 MHz in jouw geval), of een knik in je kabel.
Kabel die een knik maakt (scherpe hoek) kan moeite hebben met bepaalde specifieke frequenties. Maar meestal is dat hogere frequenties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROMiJo
Bedankt voor je reactie TD-er :-)
Abonnement is 50 Mbit/s, dus dat gaat goed. En als ik het goed begrijp moet ik eerst op zoek naar een stoorbron van 2 MHz (er hangt een ISDN-centrale en alarmcentrale -met draadloze 'contacten' (433MHz/319,5MHz)- in de buurt van de Fritzbox) en in 2de instantie (minder waarschijnlijk) bekabeling die is geknikt. Maar dat gaat dan om de bekabeling die in huis zit van het aansluitpunt naar de Fritzbox of evt. buitenshuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
Die dip is normaal, zie ik op al mijn lijnen met fritzboxen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROMiJo
tha_bulldog schreef op zondag 05 oktober 2014 @ 21:44:
Die dip is normaal, zie ik op al mijn lijnen met fritzboxen :)
Ik zie hierboven toch ook plaatjes zonder die dip....?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prolution
@ROMiJo: weet je toevallig of je VDSL verbinding vanuit een straatkast (buitenring) geleverd wordt?

Ik heb wel eens vernomen dat een gedeelte van het frequentiespectrum gedempt wordt, bij VDSL verbindingen geleverd vanuit deze straatkasten. Dit om de werking van andere DSL verbindingen die nog vanuit de 'oude' telefooncentrale worden geleverd te kunnen waarborgen.

Maar misschien dat iemand anders daar meer over weet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
Hangt af van de DSLAM. Bij de Broadcom op VVdsl is het normaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
(jarig!)
Een filter om traditionele ADSL-verbindingen te waarborgen, klinkt ook geloofwaardig, gezien de vorm van de dip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROMiJo
Prolution schreef op zondag 05 oktober 2014 @ 22:44:
@ROMiJo: weet je toevallig of je VDSL verbinding vanuit een straatkast (buitenring) geleverd wordt?

.....
Ik heb geen idee. Hoe kan ik daar achter komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:39
tha_bulldog schreef op zondag 05 oktober 2014 @ 22:44:
Hangt af van de DSLAM. Bij de Broadcom op VVdsl is het normaal :)
Hah, het lijkt er op dat hier wat mensen met xDSL-infra kennis rondlopen. Even testen.

Durft iemand misschien te speculeren over de problematiek die zich voor een aantal gebruikers op het Telfort-netwerk voordoet?

Het probleem is dat de bandbreedte en latencies in de avonduren geregeld zoek zijn:
- Latency naar de gateway verzesvoudigt van 6ms naar 40ms+
- Downstream bandwidth zakt in tot minder dan de helft, voor sommige gebruikers blijven er nog maar enkele megabits over. Leuk als over hetzelfde lijntje ook IPTV moet.

Alle DSL-gerelateerde parameters op de modemstatuspagina zijn tijdens de problematiek niet anders dan anders. Eveneens blijkt dat mensen er in verschillende mate last van hebben, alsmede dat sommigen er weken geleden last van hadden, maar inmiddels niet meer.

Dat doet mij (en anderen) sterk vermoeden dat het iets met de wijkcentrale/straatkast te maken heeft. Telfort heeft inmiddels KPN ingeschakeld om de lijn van een aantal gebruikers te monitoren. Los van het feit dat ik niet exact weet wat dit inhoudt, vraag ik me af of dit nut heeft, de verbinding (op DSL-niveau lijkt immers prima).

Misschien maken 'procedures' het geheel wat lastig, maar is dit niet een kwestie van monitoren op wijkcentrale/straatkast-niveau? Iemand die daar meer kennis over heeft en durft te speculeren?

Wat gerelateerde vragen:
- Hoeveel gebruikers zitten er op een DSLAM met (vectoring) VDSL?
- Dat hangt direct aan de glasbackbone van KPN toch? Met 1GE? 10GE? Hoe groot is de kans dat de uplink simpelweg volloopt?
- Het IP dat ik van Telfort krijg zit in een /22, dus een subnet met ~1024 hosts, waaronder de (gateway)router waarop ik die latency issues al zie. Waar staat die router? In de wijkcentrale? Of is dat een core router verder weg met heel veel addresses/subnets?

tl;dr als ik als eindgebruiker latency/throughput issues naar de gateway constateer, dan moeten ze dat bij KPN toch ook allang gezien hebben?

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
(jarig!)
Speculeren durf ik wel ;)
Het klinkt als een bandbreedteprobleem van het Telfort/KPN-netwerk naar de wijkcentrale.

Maar het is ook nog mogelijk dat er storingen optreden wanneer anderen meer gebruik maken van de verbinding. Als dit het geval is, zal je modem op zo'n moment de verbinding opnieuw opbouwen en lager uitkomen dan op rustige momenten.
Dus kijk op rustige en drukke momenten eens in je modem wat de snelheid is. Eventueel zelf de modem vlak ervoor even opnieuw opstarten.
Als dat vrijwel gelijk is, dan zit het probleem dus in de beperkte bandbreedte, of veel packet-loss van de verbinding naar de wijkcentrale.

Het probleem is dat je de bandbreedte naar de wijkcentrale niet zomaar kunt upgraden en packet-loss kan veel oorzaken hebben.
Denk aan een licht beschadigde kabel, of een defecte netwerkcomponent.

Ik weet niet wat Telfort hanteert als overboekingsfactor. Gebruikelijk is (was?) ongeveer 1:25 - 1:40. Oftewel totale maximale doorvoer van alle abonnees samen mag 25 - 40 x hoger liggen dan de verbinding naar de wijkcentrale.
Echter nu we diensten als Netflix en IP-TV hebben, kan het heel goed zijn dat die overboekingsfactor niet realistisch meer is. Zeker als je nagaat dat een beetje IP-TV gauw 6 - 15 Mbps trekt per kijker en de gemiddelde DSL-verbinding zit hooguit een factor 4 - 8x daarboven.
Dan zou een overboekingsfactor van 1:10 realistischer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
TD-er schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 07:26:
Speculeren durf ik wel ;)
Het klinkt als een bandbreedteprobleem van het Telfort/KPN-netwerk naar de wijkcentrale.
Dus kijk op rustige en drukke momenten eens in je modem wat de snelheid is. Eventueel zelf de modem vlak ervoor even opnieuw opstarten.
Als dat vrijwel gelijk is, dan zit het probleem dus in de beperkte bandbreedte, of veel packet-loss van de verbinding naar de wijkcentrale.
Ja, en dat verandert dus niet. Hoewel ik hem nog niet compleet heb gereboot, veranderen de rates bij iedere refresh. Lijkt me 'live' en aannemlijk accuraat dus.

Het is ook niet zozeer random packetloss, maar enkel die verhoogde latency naar de gateway en een gereduceerde downstream bandwidth. Interessant is dat parallelle TCP-sessies soms een hogere throughput op lijken te leveren, dat suggereert dat whatever is shaping/policing connection-aware is.
Het probleem is dat je de bandbreedte naar de wijkcentrale niet zomaar kunt upgraden
Ja. En als het zoiets is ben ik bang dat Telfort daar niet snel open kaart over zal spelen. Ze (webcare) zeggen van wel, en ik ben er ook van overtuigd dat ze oprecht hun best doen, maar in 2012 gebeurde iets vergelijkbaars en werkte het 'spontaan' weer.

Bovendien zou in dat geval het NOC van Telfort/KPN al tijden moeten zien dan wat uplinks helemaal vol zitten.
Ik weet niet wat Telfort hanteert als overboekingsfactor. Gebruikelijk is (was?) ongeveer 1:25 - 1:40. Oftewel totale maximale doorvoer van alle abonnees samen mag 25 - 40 x hoger liggen dan de verbinding naar de wijkcentrale.
Interessant!
Echter nu we diensten als Netflix en IP-TV hebben, kan het heel goed zijn dat die overboekingsfactor niet realistisch meer is. Zeker als je nagaat dat een beetje IP-TV gauw 6 - 15 Mbps trekt per kijker en de gemiddelde DSL-verbinding zit hooguit een factor 4 - 8x daarboven.
Dan zou een overboekingsfactor van 1:10 realistischer zijn.
Ik neem aan dat er voor IPTV nog een switch in de wijkcentrale staat, dus dan hoef je elke stream maar 1x te rekenen. Maar het zijn er nogal wat, dus dat kost ook wel ~250 Mbit gok ik. Als ik je 'oude' overboekingsfactoreren neem dan zou je best eens genoegen kunnen nemen met een enkele gigabit uplink voor 1000 klanten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Ik heb hetzelfde probleem gehad, maar ben er helaas nooit achtergekomen wat nou de oorzaak was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prolution
ROMiJo schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 18:30:
[...]

Ik heb geen idee. Hoe kan ik daar achter komen?
Je kan de check uitvoeren op: http://kpndotcom.fpi-info.fourstack.nl, indien je op een straatkast bent aangesloten die ook voorzien is van vectoring zal de snelheid onder "VDSL2" hoger moeten zijn dan 50Mb.

Wat betreft de lagere snelheden & hogere latency bij Telfort klanten, het lijkt er op dat er gewoon te weinig capaciteit is op bepaalde wijkcentrales, of bij een netwerksegment wat daarboven zit. Ook omdat niet iedereen er last van lijkt te hebben.

Wat ik inderdaad ook vreemd vind is dat de netwerk monitoring van KPN/Telfort dit niet in een vroeger stadium heeft zien aankomen, en daarop heeft ingespeeld door bijv. capaciteitsuitbreidingen.

[ Voor 3% gewijzigd door Prolution op 07-10-2014 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Ik had KPN ipv Telfort, ook bij mij speelde het probleem dus. Maar toevallig zie ik dat er ineens allemaal meldingen zijn van trage verbindingen. Het lijkt me toeval dat alle centrales nu ineens overbelast zijn. Ik gok dat het ergens in het KPN netwerk niet goed gaat.

Gek genoeg had niet iedereen hier er last van . Op VDSL was het een drama, op ADSL strakke snelheden van 16mbit en een ping van 15ms...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
HvanderT schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 14:00:
Ik had KPN ipv Telfort, ook bij mij speelde het probleem dus. Maar toevallig zie ik dat er ineens allemaal meldingen zijn van trage verbindingen. Het lijkt me toeval dat alle centrales nu ineens overbelast zijn. Ik gok dat het ergens in het KPN netwerk niet goed gaat.
Nou niet helemaal toeval, einde van de zomervakantie eigenlijk, lijkt me juist een periode waarin mensen weer meer binnen zitten dan ergens op een strand liggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
(jarig!)
Nieuw TV-seizoen ;)

Maar goed, problemen kunnen ook "ineens" ontstaan.
Heel zwart/wit gesteld, heb je bij 99% netwerkgebruik geen enkel probleem, maar zodra je op de 100% uitkomt, moeten packets ineens opnieuw verstuurd worden en kun je veel hoger uitkomen qua benodigde netwerk-bandbreedte.

Een mooi ander voorbeeld was wat laatst gebeurde bij hele grote routers. Die liepen tegen de limiet aan van 512'000 routes. Dus van de een op de andere dag/minuut gingen die in storing.

Kortom, ja, problemen kunnen van het een op het andere moment ontstaan en veel meer impact hebben dan je zou verwachten.
Dat is niet gezegd dat Telfort dergelijke problemen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROMiJo
Prolution schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 13:53:
[...]

Je kan de check uitvoeren op: http://kpndotcom.fpi-info.fourstack.nl, indien je op een straatkast bent aangesloten die ook voorzien is van vectoring zal de snelheid onder "VDSL2" hoger moeten zijn dan 50Mb.

.....
Bedankt Prolution: ik krijg als resultaat VDSL2* = 60 Mbit/s. Dus een straatkast voorzien van vectoring. Weer wat wijzer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboynova
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:53
Prolution schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 13:53:
[...]

Wat betreft de lagere snelheden & hogere latency bij Telfort klanten, het lijkt er op dat er gewoon te weinig capaciteit is op bepaalde wijkcentrales, of bij een netwerksegment wat daarboven zit. Ook omdat niet iedereen er last van lijkt te hebben.

Wat ik inderdaad ook vreemd vind is dat de netwerk monitoring van KPN/Telfort dit niet in een vroeger stadium heeft zien aankomen, en daarop heeft ingespeeld door bijv. capaciteitsuitbreidingen.
Zit op Vdsl van Tweak en heb ook ff de link geprobeerd
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/nvcd1z.jpg

Zit 1661 meter van de wijk kast, modem traint in op 14 Mbit (wat voorheen 18 was).
Er is geen glasvezel hier beschikbaar. Als KPN de kast upgrade met vectoring, Is die 50 Mbit mogelijk ook voor mij theoretische haalbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:41

Speedmaster

Make my day...

Nee, op deze kast is geen Vectoring voor jouw adres beschikbaar, en er komt ook geen upgrade meer, had die er wel geweest dan had er een planningsregel gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
badboynova schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 23:50:
[...]

Zit op Vdsl van Tweak en heb ook ff de link geprobeerd
[afbeelding]

Zit 1661 meter van de wijk kast, modem traint in op 14 Mbit (wat voorheen 18 was).
Er is geen glasvezel hier beschikbaar. Als KPN de kast upgrade met vectoring, Is die 50 Mbit mogelijk ook voor mij theoretische haalbaar?
Zit jij echt op een wijkkast, geen nummercentrale? Er is namelijk wel bonding bij jou beschikbaar.
Het effect van vectoring is van tevoren niet te garanderen. Zo heb ik gezien dat iemand er 7Mbit bijkreeg, een ander ging met er 25Mbit op vooruit.

@Speedmaster, geldt Vectoring aanzetten dan ook als aparte kastupgrade? Ik dacht dat ze dit gewoon van de ene op de andere dag deden, vaak worden mensen er namelijk niet van op de hoogte gebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
Vectoring word je in principe niet van op de hoogte gebracht, tenzij je nog een non-vectoring capable modem hebt. Als er bonding leverbaar is zit je op een wijkcentrale. Je haalt termen door elkaar ;)

wijkkast zoals jij het zegt is nummercentrale zoals jij het zegt. Dit noemt men in de volksmond een wijkcentrale, in VDSL termen is dit VDSL-CO, oftewel VDSL vanuit de Central Office

Daarnaast heb je nog de straatkast, oftewel VDSL-BR (KPN benaming, VDSL-Buitenring) of VDSL-SC (Street Cabinet).

Dan heb je nog de smaken BVDSL2_POTS (Bonded VDSL2, alleen vanuit wijkcentrale) en VVDSL2_POTS (Vectored VDSL, voorlopig alleen vanuit de straatkast)

Er gaan geruchten dat KPN Wholesale ook BVDSL2 kan krijgen op termijn. In theorie is met deze techniek in de KPN opzet 100Mbit mogelijk (2x50).

[ Voor 3% gewijzigd door RadioAir op 08-10-2014 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meauses
  • Laatst online: 16:03
Mijn check op die site zegt ook 50Mbits, ik ben benieuwd wanneer vectoring beschikbaar komt in omgeving Alkmaar.
Weet iemand ook hoe die straatkasten eruit zien? Ben ik wel benieuwd naar. Volgens de BBNed site zit ik aangesloten op de centrale, maar ik betwijfel hoe up-to-date die is.

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-12-2024

Plekuz

available in strong mint

Idem benieuwd hier naar vectoring, maar ik vraag me ook af of ze dat uberhaupt in mijn wijk nog wel gaan doen, omdat ook glasvezel beschikbaar is en providers zoals XS4all een gratis overstap mogelijk maken en de abbokosten ook niet stijgen.

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Laatst online: 22:15
Speedmaster schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 01:48:
Nee, op deze kast is geen Vectoring voor jouw adres beschikbaar, en er komt ook geen upgrade meer, had die er wel geweest dan had er een planningsregel gestaan.
ook als ik mijn gegevens intoets staat er ongeveer hetzelfde, terwijl ik wel vectoring op de lijn heb

misschien is de site niet helemaal up-to-date

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
akatar schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 17:31:
[...]

ook als ik mijn gegevens intoets staat er ongeveer hetzelfde, terwijl ik wel vectoring op de lijn heb

misschien is de site niet helemaal up-to-date
Hoeveel is het verschil tussen wat de site zegt en jouw attainable? Deze check is inderdaad vectoring-loos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Laatst online: 22:15
tot 2 weken terug 42 down/ 4 up
waarvan ik 38 down en 4 up haalde

sinds kort vectoring aan:
84 down/8 up
waarvan ik haal 32 down en 8 up
wordt nog aan gewerkt, modem verbinding bouwt zich aantal keren per dag opnieuw op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supayoshi
Update:

Ik heb het even nagevraagd bij KPN en inderdaad ik zit 275 meter van de buitenring kast af ;)
Dus ik heb een geluk joh ;) 8)7

Maar zelfs voor vectoring haalde ik maar 50 mbps, zoals in mijn eerdere screenshots te zien is en nu haal ik gewoon 80 mbits. Zie hier de speedtest ;) _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/3819371652.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prolution
timmie1 schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 18:28:
[...]

Hoeveel is het verschil tussen wat de site zegt en jouw attainable? Deze check is inderdaad vectoring-loos.
De KPN check (http://kpndotcom.fpi-info.fourstack.nl/) geeft wel degelijk aan indien er vectoring aanwezig is op een bepaalde locatie. Zo geeft deze check op mijn adres 80Mb aan als max. snelheid (zonder pairbonding).

Alleen in het geval dat er een geplande upgrade (= nieuwe straatkast) te zien is zal deze een (verwachtte) snelheid tonen zonder vectoring daarin mee te nemen, en dus een max. snelheid van 52Mb tonen. Zoals dit onderstaande voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/dey6bvG.png
Bij de daadwerkelijke plaatsing van nieuwe straatkasten zal vrijwel altijd vectoring beschikbaar zijn. Maar het kan natuurlijk wel sommige gevallen voorkomen dat deze check niet altijd de meest up-to-date gegevens ter beschikking heeft. Zoals waarschijnlijk het geval is bij akatar.

Bij een upgrade van een bestaande straatkast naar vectoring wordt geen 'geplande upgrade' informatie getoond.

@Meauses: zo zien straatkasten er bij ons in de buurt uit, om de paar honderd meter is er wel 1 te vinden.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/1mWowbx.jpg
Op deze website vind je nog wat meer foto's: http://www.telecomlunteren.nl/projecten.php

@supayoshi: een afstand van 275 meter klinkt inderdaad een stuk geloofwaardiger voor een Attainable van 136Mb down. Ik woon zelf ongeveer op 200 meter afstand van de straatkast, ben benieuwd of ik ook dergelijke snelheden kan behalen. Maar het ziet er in ieder geval goed uit , en je behaald mooie snelheden :).

Alleen is het jammer dat er op dit moment nog niet veel providers (naast KPN) gebruiken maken van de hogere snelheden die met vectoring mogelijk zijn (>80Mb). Alleen Vodafone & DDS bieden het op dit moment voor redelijke prijzen aan, zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
XS4All ook al dacht ik. Er zijn overigens wel andere providers bezig met testen van 80Mbit (en in de nabije toekomst dus ook 100Mbit). Maar het gaat traag ja, ik had verwacht dat Telfort inmiddels wel 80/8 zou aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prolution
Klopt XS4ALL bied ook snelheden aan tot 100Mb, echter wel voor een bedrag van 50 euro p/maand. Dat vind ik nogal fors en kan ik beter bij m'n huidige 60Mb kabel abo blijven.

Graag zou ik zien dat andere providers (dus ook een Telfort) hogere snelheden gaan aanbieden, bijvoorbeeld 100/10 voor een bedrag van 25~30 euro p/maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
Het zou zomaar kunnen dat Internet Extra straks 106/10.6 wordt en Internet Standaard 52/5.2, wie zal het zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prolution
Zou wel mooi zijn als Telfort gaat updaten en dat ze dus bijvoorbeeld; 30/3, 50/5 & 100/10 snelheden gaan aanbieden bij hun internet pakketten als vervanging van de huidige 8/1, 30/3 & 50/5 snelheden.

Alleen is het de vraag of deze 'upgrade' nog voor dit jaar op de planning staat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
DDS levert inderdaad 80Mbit voor een redelijke prijs, je moet er echter wel nonlinesharing-toeslag bijrekenen. Helaas is er tot nu toe niemand hier op GoT die ervaring heeft met DDS...
Bij Vodafone heb je 80Mbit voor 30,00 wat ook niet eens zo slecht is. Linesharing zit inbegrepen. Als je echt 80Mbits haalt, dan is het nog goedkoper dan Breedband Premium.

@Prolution, ik hoop eigenlijk niet dat Telfort of KPN weer abo's gaat upgraden want ze schijnen al een paar maanden niet in staat te zijn om voldoende capaciteit in te zetten ;) Gigantisch veel geklaag over problemen in de piekuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prolution
Dat er op dit moment problemen zijn met problemen zijn met diverse KPN en Telfort verbinding weet ik, maar lijkt met niet dat ze daar door (eventuele) upgrade plannen voor VDSL uitstellen.

Daarbij lijkt het probleem met de glasvezelverbindingen via KPN opgelost, zie ook deze post van Raul (KPN medewerker) @ het KPN Forum: http://forum.kpn.com/t5/I...oring/td-p/269847/page/10
Blijkbaar was er dus sprake van een firmware probleem in de gebruikte netwerkapparatuur, die zorgde voor de lagere snelheden bij glasvezel klanten.

Of dit mogelijk een verband heeft met de problemen die nu bij Telfort xDSL verbindingen spelen weet ik niet, maar hopelijk lossen ze het snel op voor hun klanten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Bij vectoring is het ook afhankelijk welk modem je er aan hebt hangen. Als je een V9 hebt, die loopt op tot 83 mb op dit moment(mits de lijn ok is) In de V8 modems zit nog verschil. Gedeeltelijk is er een upgrade geweest. Na de upgrade gaan deze ook tot 83 mb. Maar er is ook nog een gedeelte V8 modems deze ondersteunen maar tot 58 mb.

Even info over de post één pagina terug, het is inderdaad zo dat diverse VDSL lijnen worden onderdrukt in bepaalde frequenties die geleverd worden vanuit de buitenring. Dit is gedaan om de ADSL lijnen die van uit de centrale komen niet te storen.

@Thralas; Het kan inderdaad kloppen met de spitsuren wat jij zegt, er is hier ook een gebied wat er sterk last van heeft. Mensen hebben in de avond problemen met TV en internet snelheid. Bellen vervolgens KPN op, Monteur komt overdag kijken. Lijnen meten stabiel, TV werkt prima en het internet heeft ook weer de juiste snelheid. Ze zijn nog bezig met het onderzoeken van het probleem.

[ Voor 24% gewijzigd door Racer89 op 10-10-2014 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
Ik geloof dat hier toch iets niet goed is gegaan met de nieuwe kast. Het begon vanochtend rond uur of 3 te stortregenen, de CRC's liepen op en de snelheid ging 2Mbit omlaag.

Weet iemand of je na verloop van tijd ook een precieze upgradedatum kunt zien bij de postcodecheck? Of moet ik daarvoor naar KPN gaan bellen? Laatst hebben ze grond/zand wat beter verdeeld en tegels rond de nieuwe kast gelegd, dus ik ga er vanuit dat er geen graafwerkzaamheden meer komen..

Nogmaals, niemand hier enige ervaring met DDS? Die 33,00/mnd voor 80Mbit van hen lijkt me verdacht goedkoop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prolution
Het zou kunnen dat ze bezig zijn (geweest) met de verdere installatie van de straatkast waardoor je snelheid (tijdelijk) lager is geworden.

In mijn geval was de straatkast zelf al enige tijd gereed, met daarbij werkzaamheden zoals glasvezel toevoer etc. afgerond. Toch duurde het nog enkel maanden voordat deze actief werd. Zou gewoon om de zoveel tijd ff checken om te zien of er veranderingen zijn.

Enige tijd geleden heb ik wat mail contact gehad met DDS, o.a. omdat ik wat extra informatie wilde hebben en dat verliep prima.
Het is gewoon een wat kleinere club, en ze bieden een vergelijkbare internet dienst aan als Telfort via het KPN Wholesale netwerk. Ze gebruiken dezelfde Experiabox v8 modems net als Telfort, echter betaal je wel 60 als je die via hun aanschaft, indien je een eigen VDSL modem hebt zoals een Fritzbox kan je deze natuurlijk ook gebruiken.

Verder vind ik het ook wel meevallen met dat DDS "verdacht goedkoop" zou zijn, inmiddels bied Vodafone dus ook een 80Mb abo aan voor €30/p maand, nadeel van DDS vind dus ook dat je moet opletten dat je die €9 lijnhuur erbij moet optellen. Dan zijn ze oppeens niet meer zo heel goedkoop ;) .

Inmiddels lijkt er echter ook beweging te zijn bij Telfort qua upgraden van snelheden
Prolution in "Telfort xDSL Internet ervaringen topic - Deel 20"
Het laagste Telfort internet pakket (Instap 8Mbit) gaat dus mogelijk naar een snelheid van 20~30Mbit (of er moet iets fout zijn gegaan bij dit specifieke Telfort VDSL lijntje O-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
@timmie1; Het kan zijn dat de Mof in de grond niet meer goed is bij jou, als het dan gaat regenen gaat deze vol zitten met water en maakt een bepaalde sluiting. Waardoor de snelheid wegzakt, en tevens ook CRC fouten op de lijn komen. Je zou al de isolatieweerstand moeten meten dan.

Valt het internet niet ook regelmatig weg?

Voor die upgrade zijn er geen datums bekend volgens mij. Zoals Prolution zegt. Als de glasvezel in de kast ligt gaat er nog een bepaalde tijd over heen. Je kunt het eigenlijk controleren om zelf even naar de kast toe te lopen. En even luisteren of je de koeling hoort draaien. Dan zitten er meestal ook al lijnkaarten in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunn0w
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:59
@Prolution bedankt voor de link!

Ik mag eindelijk na al die jaren bijna in mijn handen klappen! Yes de internet snelheid gaat omhoog.
Op het moment haal ik een snelheid van 4 Mbit/s.

Ik zit zelf 4,6 km van de centrale af.

Wat
VDSL
Planning
17-11-2014
Betrouwbaarheid
Planning is plus of min één week
Max. Pakket
Standaard
Internet Snelheid
32 Mbit/s
iTV 2 HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedB
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-06 14:45
Kan dit topic niet eens hernoemd worden naar 'Het grote VDSL-topic' of 'VDSL - Ervaringen en dicussie' of iets dergelijks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prolution
Ik kwam onderstaand nieuwsbericht tegen @ KPN Wholesale
Introductie en update WBA 100 Mbps over koper met VDSL Bonding en VDSL Vectoring
We leven in een digitale wereld waarin we graag altijd en overal bereikbaar zijn. De vraag naar meer bandbreedte zet onverminderd door. Naast 4G en glasvezel, investeert KPN ook voortdurend in haar vertrouwde koperen aansluitnetwerk. Op steeds meer locaties in Nederland kunt u klanten hogere bandbreedtes aanbieden. Met de introductie van de zogenaamde 17 MHz-techniek VDSL Bonding wordt het mogelijk bandbreedtes van 100 Mbps download over twee koperen aderparen af te nemen. Zeker voor uw zakelijke klanten is de hogere upstream van 10 Mbps zeer aantrekkelijk. Deze upgrade introduceert KPN Wholesale vanaf 18 december 2014.

Voordelen verbeterde WBA-aanbod
In het verbeterde WBA-aanbod is met name de hogere upstream van 10 Mbps aantrekkelijk voor uw zakelijke eindgebruikers. Zoals u van KPN gewend bent is deze bandbreedte beschikbaar per aansluiting. De snelheid van uw klanten is niet afhankelijk van andere eindgebruikers, zoals bij andere infrastructuren wel het geval is.

Update WBA 100 Mbps VDSL Vectoring
Daarnaast kunt u vanaf 1 september 2014 bij WBA-diensten over koper al een snelheid van 100 Mbps afnemen door middel van VDSL Vectoring, zoals aangekondigd op 27 juni. Deze introductie vindt gefaseerd plaats startende in 20 gebieden. In november 2014 is het beschikbaar in de volledige VDSL Vectoring footprint. Ook hier genieten uw klanten van de voordelen van het verbeterde WBA-aanbod.
toon volledige bericht
Dus binnenkort is 100/10 via VVDSL beschikbaar, en VDSL Bonding wordt ook beschikbaar via KPN Wholesale.

Nu alleen nog even afwachten wanneer de providers (zoals Telfort) deze snelheden ook daadwerkelijk gaan aanbieden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:55
Ik zit in Zandvoort op 80/8, waar ik in de praktijk 54/8 haal, i.v.m. crappy bekabeling, die ik nog eens moet vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
Prolution schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 21:37:
Ik kwam onderstaand nieuwsbericht tegen @ KPN Wholesale

[...]

Dus binnenkort is 100/10 via VVDSL beschikbaar, en VDSL Bonding wordt ook beschikbaar via KPN Wholesale.

Nu alleen nog even afwachten wanneer de providers (zoals Telfort) deze snelheden ook daadwerkelijk gaan aanbieden :)
Betekent dat alle aanbieders voortaan via nummercentrale en wijkkast kunnen leveren met VDSL Bonding én Vectoring?

Edit: uiteraard alleen vectoring vanuit wijkkast want icm nummercentrale kan het niet ;)

[ Voor 8% gewijzigd door timmie1 op 23-10-2014 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboynova
Apart, vorig keer dat ik deze link gebruikte kreeg ik als resultaat dat 15 Mbits het hoogste is wat ik kan halen.

http://kpndotcom.fpi-info.fourstack.nl
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/nvcd1z.jpg

Als ik nu weer dezelfde link gebruik, dan krijg ik "This URL is not meant for direct HTML use. Please use the official KPN site." waarna ik door kan gaan naar http://www.kpn.com/prive/...internetsnelheid/tips.htm en dan krijg ik als resultaat dat 30 Mbits nu het hoogste is wat ik kan halen.

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/a9lsp3.jpg

Morgen (donderdag ochtend) komt er weer een monteur van KPN, en zal hem vragen als de wijkkasten/centrales idd een upgrade krijgen en als bonding voor meer providers beschikbaar wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:41

Speedmaster

Make my day...

Dus komt er bij jouw geen upgrade en is de normale snelheid 15Mb en met pairbonding 30Mb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
badboynova schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 23:33:
Apart, vorig keer dat ik deze link gebruikte kreeg ik als resultaat dat 15 Mbits het hoogste is wat ik kan halen.

http://kpndotcom.fpi-info.fourstack.nl
[afbeelding]

Als ik nu weer dezelfde link gebruik, dan krijg ik "This URL is not meant for direct HTML use. Please use the official KPN site." waarna ik door kan gaan naar http://www.kpn.com/prive/...internetsnelheid/tips.htm en dan krijg ik als resultaat dat 30 Mbits nu het hoogste is wat ik kan halen.

[afbeelding]

Morgen (donderdag ochtend) komt er weer een monteur van KPN, en zal hem vragen als de wijkkasten/centrales idd een upgrade krijgen en als bonding voor meer providers beschikbaar wordt.
Het gaat inderdaad om pairbonding, 2 lijnen à 15Mbit = 30Mbit samen, dus 30Mbit als maximaal haalbare snelheid. Een andere link naar die check wil ik bij interesse wel per PM sturen, de oude link is in het openbaar door iedereen doorgestuurd en overal bekend. Waarschijnlijk daarom ook geblokkeerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboynova
timmie1 schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 23:44:
[...]

Het gaat inderdaad om pairbonding, 2 lijnen à 15Mbit = 30Mbit samen, dus 30Mbit als maximaal haalbare snelheid. Een andere link naar die check wil ik bij interesse wel per PM sturen, de oude link is in het openbaar door iedereen doorgestuurd en overal bekend. Waarschijnlijk daarom ook geblokkeerd...
Die link is welkom.

KPN monteur is bezig geweest en heeft mij op twee andere lijnen gezet die wel een lagere snelheid heeft, dit omdat ze mijn lijn gemonitord hadden en toch best veel packet loss vast stelden.

De kasten en centrales hier krijgen wel een update, alleen nog niet bekend wanneer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Nu kijk ik niet standaard dagelijks in m'n Fritz!Box z'n DSL-lijn-eigenschappen, maar n.a.v. wat topics hier op GoT ging ik weer eens eventjes een kijkje nemen en daar viel me opeens iets op:

Receive Direction Send Direction
Max. DSLAM throughput kbit/s 84000 8400
Attainable data rate kbit/s 116600 32142
Current throughput kbit/s 54856 8400
Seamless rate adaptation off off

Latency 11 ms 4 ms
Impulse Noise Protection 4 2
G.inp off off

Signal-to-noise ratio dB 29 22
Bitswap on on
Line attenuation dB 5 0

Profile 17a
G.Vector on on

Carrier record A43 A43

Vectoring :o *O*

Niet dat ik er iets mee moet of mee ga doen, maar toch.. :D Van max 80 Mb/s o.i.d. eerder (geloof ik) naar ±112 Mb/s nu.. Toch leuk. 't Is dat m'n abo 't niet toelaat, maar anders :+

Ik snap alleen niet zo goed waarom m'n `Current throughput` lager is dan zowel m'n `Attainable throughput` als de `Max. DSLAM throughput`..? Want bij m'n ouders bijvoorbeeld, die nog op ADSL zitten, wordt hun abo-beperking puur in de BRAS geregeld.. Hun attainable throughput is *way* hoger dan wat ze daadwerkelijk halen, maar dat wordt gewoon 'soft' geregeld in de BRAS.
Is dat bij VDSL toch hardwarematig geregeld? As in, de DSLAM zorgt ervoor dat je a.d.v. je abo niet hoger intraint, ook al zou je technisch wel kunnen? (M'n abo is 50 Mb/s..)

[ Voor 11% gewijzigd door Osiris op 07-11-2014 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
Welke provider heb je?

Bijvoorbeeld Solcon knijpt nog af op 50Mbit. KPN doet dit ook, XS4All weet ik niet, Telfort in ieder geval niet.
Op ADSL gebeurt dat overigens ook hoor, maar alles is tegenwoordig 20/1 dus traint hij gewoon maximaal in, tenzij je nog een ancient 8/1 abbo hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
XS4ALL. Maar die "knijpt" dus ook wel af op je max. abo throughput, alleen bij ADSL traint 'ie inderdaad in op 20/1, maar is eventueel de daadwerkelijk háálbare snelheid een stuk lager (gezien de max. haalbare snelheid van het abo).

Ik train echter op exact de snelheid in die ik ook volgens m'n abo zou mogen halen, terwijl de DSLAM én de attainable throughput hoger zou kunnen zijn.. :P DLM die niet alleen naar de SNR kijkt, maar ook abo-gestuurd te werk gaat wellicht? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
Knullig van ze. Telfort geeft je gewoon de maximale snelheid die het profiel je kan bieden. Het maximale profiel is overigens momenteel 84/8, dat gaat in de komende dagen naar 106/10,6. De postcodecheck van KPN is al bijgewerkt, helaas de verbindingen zelf nog niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Dus als je een Telfort "Internet Standaard" abonnement hebt met "Download tot 30 Mb/s", terwijl het duurdere abo "Internet Extra" "Download tot 50 Mb/s" biedt, dan kun je alsnog 106 Mb/s downloaden zeg je, puur omdat je VDSL2-verbinding dat aankan? 8)7

Ik neem aan dat ze dan alsnog wat traffic shaping doen op de BRAS :P

[ Voor 12% gewijzigd door Osiris op 08-11-2014 11:59 ]

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:03
Sinds gisteren zag ik opeens de volgende theoretisch snelheid ingetraind in mijn modem (1 ader) :)

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/14cb72v.jpg

Hiervoor zat ik op 8399 upload en 83299 download snelheid waarvan ik 6 mbit / 56 mbit daadwerkelijk van haal omdat dit de max ingestelde snelheid op het vlan en radius server van mijn provider Tele2.

Na navraag bij KPN zijn blijkt dat ze ook voor consumenten met 100 mbit profielen aan het testen zijn :). Dus dat zal bij de meeste mensen die VVDSL al hebben binnenkort ook te zien moeten zijn op hun modems. Ik zit zelf 400 meter van de straatkast.

[ Voor 17% gewijzigd door Dbm12 op 13-11-2014 06:49 ]

http://luxeofzuinig.blogspot.com/

• Plekuz
  • Laatst online: 13-12-2024

Plekuz

available in strong mint

Jammer dat die KPN check niet onderverdeelt in glas en koper. Op mijn adres zie ik leuk 500Mbit, maar dat is glas. Voorlopig wilde ik op koper blijven en ben wel benieuwd of mijn 50/5 nog omhooggeschroefd gaat worden.

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

• Prolution
Dbm12 schreef op donderdag 13 november 2014 @ 06:46:
Sinds gisteren zag ik opeens de volgende theoretisch snelheid ingetraind in mijn modem (1 ader) :)

[afbeelding]

Hiervoor zat ik op 8399 upload en 83299 download snelheid waarvan ik 6 mbit / 56 mbit daadwerkelijk van haal omdat dit de max ingestelde snelheid op het vlan en radius server van mijn provider Tele2.

Na navraag bij KPN zijn blijkt dat ze ook voor consumenten met 100 mbit profielen aan het testen zijn :). Dus dat zal bij de meeste mensen die VVDSL al hebben binnenkort ook te zien moeten zijn op hun modems. Ik zit zelf 400 meter van de straatkast.
Ziet er goed uit, ik wist niet dat Tele2 ook verbindingen via de (VVDSL) straatkasten van KPN leverde. Welk type modem levert Tele2 tegenwoordig?

@Weakling: indien er glas in jou buurt ligt zal er waarschijnlijk nog maar weinig in het kopernetwerk geïnvesteerd worden door KPN lijkt me ;)

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:15
Hmm, hier zitten interessant ebestanden tussen, jammer dat je moet inloggen ;(
http://www.kpn-wholesale....rken/w/wba-vectoring.aspx

Ben vooral benieuwd naar die lijsten want ik wil ook wel eens een upgrade (cloud backup op een upload van 1Mbps is niet echt lekker :+ )

• RadioAir
Dbm12 schreef op donderdag 13 november 2014 @ 06:46:

[afbeelding]

Same here. Ik haal nu 95Mb down bij een speedtest en 20Mb up. 11.3MB/sec met downloaden. Heerlijk!!

• timmie1
tha_bulldog schreef op donderdag 13 november 2014 @ 11:03:
[...]

Same here. Ik haal nu 95Mb down bij een speedtest en 20Mb up. 11.3MB/sec met downloaden. Heerlijk!!
Hebben ze de snelheden al naar 100Mbit verhoogd dan? En waar komt die 20Mbit up vandaan? :9

• Nivali
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07:25
Kan ik ergens vinden of KPN plannen heeft om mijn wijkkast te upgraden? 8Mb is tegenwoordig echt belachelijk traag.

• RadioAir
Jazeker timmie1, als je een provider hebt die al ongecapped 84/8 doorgaf krijg je nu 110/22 :)

@Nivali, publiekelijk is deze informatie niet meer beschikbaar helaas :)

[ Voor 14% gewijzigd door RadioAir op 13-11-2014 11:15 ]

• Nivali
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07:25
tha_bulldog schreef op donderdag 13 november 2014 @ 11:14:
@Nivali, publiekelijk is deze informatie niet meer beschikbaar. Er zijn mensen die nog wel toegang hebben tot de database.. ;)
Zitten deze mensen toevallig hier op het forum zodat ik die een PM kan sturen? :)

• RadioAir
Geen idee! ;)

• Prolution
@tha_bulldog: het "100Mbit" VVDSL profiel is dus nu in de praktijk 110/22 geworden?, er was toch eerst sprake van 106/10.6?

En welke providers bieden deze snelheden nu aan? Telfort geeft nog altijd max 50Mb aan en DDS max 80Mb.

• RadioAir
DDS biedt het gewoon aan nu, ook al heet het nog 80/8. Er was inderdaad eerst sprake van 106/1.6 (doortrekken van de 32/3 -> 52/5 gedachte). XS4All knijpt nog wel af op 84/8 helaas.

@Dbm12, wat voor modem gebruik jij? :)

[ Voor 19% gewijzigd door RadioAir op 13-11-2014 11:33 ]

• timmie1
tha_bulldog schreef op donderdag 13 november 2014 @ 11:31:
DDS biedt het gewoon aan nu, ook al heet het nog 80/8. Er was inderdaad eerst sprake van 106/1.6 (doortrekken van de 32/3 -> 52/5 gedachte). XS4All knijpt nog wel af op 84/8 helaas.
Jij hebt dus DDS met 100Mbit down en 20Mbit upload?
Zijn er plannen om andere providers ook deze snelheden te laten leveren(uitgezonderd KPN)?
Nivali schreef op donderdag 13 november 2014 @ 11:15:
[...]

Zitten deze mensen toevallig hier op het forum zodat ik die een PM kan sturen? :)
Ik heb je een PM gestuurd met een link. Via deze link kun je zien of KPN je Wijkkast/centrale gaat upgraden.

[ Voor 42% gewijzigd door timmie1 op 13-11-2014 11:46 ]

• Prolution
Ik heb met DDS wel wat mailcontact gehad over het aanbieden van 100Mb over VVDSL, maar daar konden ze toen nog niets over zeggen. Daarnaast ben ik wel benieuwd of Vodafone klanten met een 80Mb abo ook deze verhoging gehad hebben.

Zolang Telfort zijn snelheden niet verhoogt vind ik Vodafone, samen met DDS wel het meest interessant voor een VVDSL abo qua prijsstelling.

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:01
timmie1 schreef op donderdag 13 november 2014 @ 11:37:
[...]

Jij hebt dus DDS met 100Mbit down en 20Mbit upload?
Zijn er plannen om andere providers ook deze snelheden te laten leveren(uitgezonderd KPN)?

[...]

Ik heb je een PM gestuurd met een link. Via deze link kun je zien of KPN je Wijkkast/centrale gaat upgraden.
Beste Timmie1,

Mag ik de link ook?
Bij mij in de buurt wordt op het moment glasvezel gelegd van en naar wijk kasten.
Ik ben benieuwd of dit voor vvsdsl is.
Pagina: 1 ... 4 ... 14 Laatste

Dit topic is gesloten.