VDSL echte snelheid Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 14 Laatste
Acties:
  • 119.663 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-06 16:30

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

HvanderT schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 23:22:
[...]

Ik heb het overdag dus... Dan nog liever in de nacht.

Edit: 12 juni. Ik heb dus ook al dat de verbinding midden in de nacht verbroken is.. DSL Media Link down
Hoe lang is hij dan down bij jou? Bij mij is het bijna altijd net 10 minuten.

Toch maar eens een screenshot naar Xs4all sturen, hopelijk niet weer dat hele onzin-gebeuren door van dat direct aansluiten, resetten, bla bla.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:07
vannacht ongeveer 5 minuten. Maar meestal (in de middag) komt het modem niet eens meer online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Goed, Internet ligt weer plat. En nu komt het modem online nadat de DLM in centrale heeft ingegrepen. Van de snelheid was niet veel meer over, en vervolgens kapte het modem er weer mee. Ik hoop dat het modem kuren heeft, anders hebben we een probleempje als het de telefoonlijn blijkt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Nou, om maar eens een eind aan deze soapserie van mij te maken :')

Zaterdagochtend is de monteur van KPN langs geweest en heeft de bekabeling gecontroleerd. Deze bleek zoals ik al had verwacht prima in orde te zijn. "Keurig aangesloten" kreeg ik te horen. Hij koppelde het modem af en pakte z'n apparaatje om de lijn mee door te meten. Daaruit bleek dat de lijn ongeveer 70Mbit aankan, en dat er nu momenteel 50Mbit overheen gaat. Hij heeft hem even laten hangen en concludeerde dat de lijn zelf goed was, er kwamen geen fouten uit. Vervolgens is ie naar de centrale gegaan en heeft hij daar de boel doorgemeten, dat was ook prima in orde. Kwartiertje later stond ie weer bij de meterkast om het modem weer aan te sluiten. Daarop merkte hij op dat het modem wel erg lang nodig had om te verbinden, en dat het modem waarschijnlijk niet lekker is. Ik zou dus een nieuwe v9 ontvangen, maar ik kreeg weer hetzelfde modem. (de v8) Die eerst maar weer aangesloten, en ik kreeg vrijwel direct verbinding, zoals het hoorde. _/-\o_

Verder had ik zowat een compleet interview met hem gehouden :+. Hij gaf aan dat ik op zo'n nieuwe VDSL2 kaart zit die 100Mbit aankan. Dat komt aardig overheen met de 95Mbit die ik eerst ontving, waarop hij antwoordde dat onze lijn in uitstekende staat is. Hij was zelfs een beetje jaloers op de snelheid die ik kan krijgen, hij haalt zelf maar 15Mbit over ADSL2+.

Vervolgens nog met de beste man een halfuur over alles en nog wat gepraat met een bakkie koffie, en vervolgens ging hij weer naar de volgende afspraak.

Het was een leuke en leerzame ochtend voor mij. :)

Voor de mensen die zich afvragen hoe ik het heb aangesloten: Hier een plaatje. De dikke telefoonkabel komt in de lasdop, daaruit komt weer een klein kabeltje van ongeveer 30 centimeter die naar het doosje gaat, en die gaat vervolgens weer naar het modem.

Nu even wachten tot de DLM in de centrale mij weer op de goede snelheid zet, aangezien die de verbinding langzamer heeft ingesteld vanwege het instabiele modem :P

[ Voor 4% gewijzigd door krakendmodem op 16-06-2014 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-06 13:21
De KPN-monteur had ook wel even een DLM-reset voor je kunnen aanvragen. Als het te lang duurt kun je wel even met KPN bellen voor een DLM-reset :). Wat is je SNR, attainable en actual?

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-06 22:59
HvanderT schreef op maandag 16 juni 2014 @ 21:29:
Nu even wachten tot de DLM in de centrale mij weer op de goede snelheid zet, aangezien die de verbinding langzamer heeft ingesteld vanwege het instabiele modem :P
heb je even een bericht gestuurd over dit! :)

Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:38

wontcachme

You catch me? No you wont

Henkie-Jan schreef op maandag 16 juni 2014 @ 21:51:
[...]

heb je even een bericht gestuurd over dit! :)
Als het een tip is over DLM resetten of zoiets mag je die ook naar mij sturen :P

Ik heb de laatste maanden 10 monteurs gehad omdat ik een klapperende lijn had. Die konden allemaal niks vinden en nu de laatste 4 dagen is de verbinding weer perfect omdat ik één ding heb aangepast. Ik heb de lan kabel van mijn laptop eruit gehaald 8)7. Dat ding staan bijna 24/7 aan en blijkbaar gaf die een enorme storing op een of andere manier over de lan kabel wanneer ik de lan kabel en de adapter van de laptop aangesloten had. En de eerste Guideon monteur die dit moet testen heeft het ook gemist :P

Links het signaal met lan kabel, rechts wanneer ik wifi gebruik. Check de 2400khz storing
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/50254601/Overig/Bedraadvswifi.png

En dit is het modem nu na 4 dagen zonder lan kabel in mijn laptop. Volgens mij zou het dus hoger kunnen dan ik nu heb. Echter is de centrale helemaal in de war nog.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/50254601/Overig/modemnu.png

De 4 errors komt omdat ik elke ochtend om 7 uur een crc error heb. Vermoed dat dat iets met dlm te maken heeft.

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Puch-Maxi schreef op maandag 16 juni 2014 @ 21:37:
De KPN-monteur had ook wel even een DLM-reset voor je kunnen aanvragen. Als het te lang duurt kun je wel even met KPN bellen voor een DLM-reset :). Wat is je SNR, attainable en actual?
Die monteur heeft eigenlijk alleen maar gekeken naar de lijn. Hij heeft geen nieuwe modem aangesloten. Hij heeft er wel voor gezorgd dat er een nieuw modem met de koerier kwam. Dat was maandagochtend.

De dlm resetten met het oude modem nog actief had dan ook geen zin, aangezien dat modem elke dag de verbinding wel verbrak.

Momenteel zit ik op profiel 8b, waardoor de attainable lager is dan toen ik op het 17a profiel zat.

Heb inmiddels al een reset aangevraagd, duurt een dagje voordat de lijn weer op "volle" snelheid zit. (snelheid abo 50/5, attainable 70/11)

Gegevens uit modem heb ik even in een dropbox linkje gezet. https://www.dropbox.com/s...t_2014-06-17-05-06-06.png

[ Voor 21% gewijzigd door krakendmodem op 17-06-2014 05:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-06 12:09
HvanderT schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 05:01:
[...]

Die monteur heeft eigenlijk alleen maar gekeken naar de lijn. Hij heeft geen nieuwe modem aangesloten. Hij heeft er wel voor gezorgd dat er een nieuw modem met de koerier kwam. Dat was maandagochtend.

De dlm resetten met het oude modem nog actief had dan ook geen zin, aangezien dat modem elke dag de verbinding wel verbrak.

Momenteel zit ik op profiel 8b, waardoor de attainable lager is dan toen ik op het 17a profiel zat.

Heb inmiddels al een reset aangevraagd, duurt een dagje voordat de lijn weer op "volle" snelheid zit. (snelheid abo 50/5, attainable 70/11)

Gegevens uit modem heb ik even in een dropbox linkje gezet. https://www.dropbox.com/s...t_2014-06-17-05-06-06.png
Gaat dat klimmen van snelheid en de overgang van VDSL-profiel nou met een onderbreking van de lijn of schakelt hij gewoon over met actief dsl-signaal?

Voor de rest: leuk en interessant verhaal. Erg leuk om te horen dat er nog professionele monteurs zijn, want die ik heb gezien kunnen zelf niet eens een modem aansluiten.

Ik heb nog een keer naar KPN gebeld om naar VDSL te vragen, gehoord dat de ombouwperiode verruimd is tot 2016. Dus misschien zit onze kast er nog bij... :+

Edit: een vriend van mij heeft ook 50Mbit VDSL met pairbonding, maar hij komt maar tot 30. In de avonduren is het nog minder. De ping is altijd minimaal 60ms, die loopt 's avonds in de honderden. Ook schijnen portforwarding en downloaden niet samen te gaan, een reset is dan nodig om die portforwards weer te laten werken. Denk dat het allemaal vooral aan die v8 ligt, KPN wil hem helaas niet verruilen. Wat ook raar is, is dat de ene lijn een attainable van 25Mbit heeft en de anderen 30Mbit. Al met al gaat hij nu over naar UPC maar ik betwijfel of dat beter zal zijn(De hele buurt zit immers bij KPN, vlgs mij ook niet zonder reden :+ )

Edit2: Ik kom er net ook achter dat bij mij de DSL-verbinding ook steeds 's avonds verbreekt en lager intraint(min 1x per avond/nacht). :(

[ Voor 3% gewijzigd door timmie1 op 17-06-2014 12:10 ]

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

wontcachme schreef op maandag 16 juni 2014 @ 22:27:
Ik heb de lan kabel van mijn laptop eruit gehaald 8)7. Dat ding staan bijna 24/7 aan en blijkbaar gaf die een enorme storing op een of andere manier over de lan kabel wanneer ik de lan kabel en de adapter van de laptop aangesloten had.
Was dat een Shielded UTP netwerk-kabel (FTP of S-FTP) ?
Indien zo, wat gebeurd er met een non-shielded kabel (klassieke utp)?

[ Voor 8% gewijzigd door bitshape op 17-06-2014 13:38 ]

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:38

wontcachme

You catch me? No you wont

bitshape schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 13:37:
[...]

Was dat een Shielded UTP netwerk-kabel (FTP of S-FTP) ?
Indien zo, wat gebeurd er met een non-shielded kabel (klassieke utp)?
Een gewone utp kabel. Heb ook al een andere utp kabel geprobeerd en dan was het ook nog. Dus de kabel is wel correct.

Enigste wat een beetje hielp was een geaarde wcd gebruiken, maar ook dan was het er deels nog en ik heb weinig zin om constant in de badkamer te moeten internetten :P

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• largovich
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02-06 18:07
Iemand een idee waarom mijn attainable upstream rate zo hoog is in vergelijking met normale attainable downstream rate?

Afbeeldingslocatie: http://i.gyazo.com/6b281f17117785176a031df69f2d458c.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Misschien dat je op een wijkkast bent aangesloten die niet zover van je huis is? Of een wijkkast die onlangs een upgrade heeft gehad.

Als KPN de volle lijn opengooit, heb je wel een leuke manier om UPC of Ziggo af te zeiken dat je een hogere upload hebt :P

Welke provider heb je eigenlijk?

Vandaag stond er trouwens wéér een koerier voor de deur. Ik kreeg alweer een nieuw modem, en dit keer de Experiabox V9. Ik had gisterochtend ook al een nieuw modem gekregen _O- Na het aansluiten zie ik dat dit modem (net als mijn vorige ZTE) een veel hogere lijnsnelheid aankan dan die Arcadyan modems.

[ Voor 3% gewijzigd door krakendmodem op 17-06-2014 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
HvanderT schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 19:16:
Misschien dat je op een wijkkast bent aangesloten die niet zover van je huis is? Of een wijkkast die onlangs een upgrade heeft gehad.

Als KPN de volle lijn opengooit, heb je wel een leuke manier om UPC of Ziggo af te zeiken dat je een hogere upload hebt :P

Vandaag stond er trouwens wéér een koerier voor de deur. Ik kreeg alweer een nieuw modem, en dit keer de Experiabox V9. Ik had gisterochtend ook al een nieuw modem gekregen _O- Na het aansluiten zie ik dat dit modem (net als mijn vorige ZTE) een veel hogere lijnsnelheid aankan dan die Arcadyan modems.
Leuk! Post eens lijnsnelheid? :P :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• largovich
HvanderT schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 19:16:

Deden ze dat maar... Ik heb internet extra van Telfort. De wijkkast is zo'n 500 meter verderop.
Ik haal overigens nooit mijn actual rate snelheid? Dacht dat de actual rate juist de snelheid aangaf die je moet kunnen halen.
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/3565047657.png

[ Voor 16% gewijzigd door largovich op 17-06-2014 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
timmie1 schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 19:52:
[...]

Leuk! Post eens lijnsnelheid? :P :9
Naja, het verschil is 2Mbit, harder downloaden dan 50Mbit lukt me niet.

Momenteel is de DLM nog steeds bezig om de lijn te finetunen, waardoor ik nu vast zit op 30/3Mbit.

Actual Rate (Up/Down) 3415/33018 kbps
Attainable Rate (Up/Down) 9216/50184 kbps
<- Kijk maar eens naar de post van mij van vanochtend, daar staat een langzamere snelheid bij.

Noise Margin (Up/Down) 19.6/11.5 dB
Line Attenuation (Up/Down) 22.6/10.9 dB
Output Power (Up/Down) -7.3/15 dBm
Data Path (Up/Down) Interleaved/Interleaved
Interleaving Delay (Up/Down) 7/11 ms
INP (Up/Down) 2/5 symbols
FEC (Up/Down) 0/68412
CRC (Up/Down) 1/0
Profile 8b

[ Voor 7% gewijzigd door krakendmodem op 17-06-2014 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
largovich schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 20:16:
[...]

Deden ze dat maar... Ik heb internet extra van Telfort. De wijkkast is zo'n 500 meter verderop.
Ik haal overigens nooit mijn actual rate snelheid? Dacht dat de actual rate juist de snelheid aangaf die je moet kunnen halen.
[afbeelding]
Oh, ik haal ongeveer dezelfde snelheid, en het modem van mijn trainde toen (paar weken terug) ook op 52000/5200 in.

Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/3431919218.png

Omdat je bij DSL nogal wat overhead meekrijgt, haal je eigenlijk nooit de 50Mbit in speedtest. Je krijgt het wel, maar ziet het niet. Je latency is wel keurig, dat haal ik nooit.
Voorbeeldje: Jarenlang 8Mbit ADSL gehad, maar kreeg altijd 6,7Mbit. Terwijl het modem netjes 8000kbps aangaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• largovich
HvanderT schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 21:45:
[...]

Oh, ik haal ongeveer dezelfde snelheid, en het modem van mijn trainde toen (paar weken terug) ook op 52000/5200 in.

[afbeelding]

Omdat je bij DSL nogal wat overhead meekrijgt, haal je eigenlijk nooit de 50Mbit in speedtest. Je krijgt het wel, maar ziet het niet. Je latency is wel keurig, dat haal ik nooit.
Voorbeeldje: Jarenlang 8Mbit ADSL gehad, maar kreeg altijd 6,7Mbit. Terwijl het modem netjes 8000kbps aangaf.
Bedankt, dat is verhelderend. Vind het wel jammer dat mijn upload achterblijft vergeleken met andere vdsl klanten (bv jou) terwijl ik wel bijna maximale download heb (ja ik he het over die 0,40 Mb/s).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
largovich schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 02:13:
[...]

Bedankt, dat is verhelderend. Vind het wel jammer dat mijn upload achterblijft vergeleken met andere vdsl klanten (bv jou) terwijl ik wel bijna maximale download heb (ja ik he het over die 0,40 Mb/s).
Merk wel op dat deze speedtest een resultaat is toen alles bij mij nog goed werkte. Dat is nu even niet het geval. Ik haal momenteel 30/3. Door dat gekloot met die modems heeft de centrale de snelheid terug gezet.

Afgelopen weekend haalde ik exact dezelfde snelheden als jij hebt, dus ook die upload van 4,3mb

Het verschilt ook per modem hoe de snelheid is. Mijn ervaring is dat die ZTE en Thomsom modems op een iets hogere snelheid verbinden dan de arcadyan's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
timmie1 schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 11:55:
[...]

Gaat dat klimmen van snelheid en de overgang van VDSL-profiel nou met een onderbreking van de lijn of schakelt hij gewoon over met actief dsl-signaal?

Voor de rest: leuk en interessant verhaal. Erg leuk om te horen dat er nog professionele monteurs zijn, want die ik heb gezien kunnen zelf niet eens een modem aansluiten.

Ik heb nog een keer naar KPN gebeld om naar VDSL te vragen, gehoord dat de ombouwperiode verruimd is tot 2016. Dus misschien zit onze kast er nog bij... :+

Edit: een vriend van mij heeft ook 50Mbit VDSL met pairbonding, maar hij komt maar tot 30. In de avonduren is het nog minder. De ping is altijd minimaal 60ms, die loopt 's avonds in de honderden. Ook schijnen portforwarding en downloaden niet samen te gaan, een reset is dan nodig om die portforwards weer te laten werken. Denk dat het allemaal vooral aan die v8 ligt, KPN wil hem helaas niet verruilen. Wat ook raar is, is dat de ene lijn een attainable van 25Mbit heeft en de anderen 30Mbit. Al met al gaat hij nu over naar UPC maar ik betwijfel of dat beter zal zijn(De hele buurt zit immers bij KPN, vlgs mij ook niet zonder reden :+ )

Edit2: Ik kom er net ook achter dat bij mij de DSL-verbinding ook steeds 's avonds verbreekt en lager intraint(min 1x per avond/nacht). :(
Dat klimmen van de snelheid gaat dus gepaard met een verbreking van de lijn. Ik heb net in het modem gekeken, rond 04:00 werd de verbinding verbroken en daarna zat ik weer op 42000kbps. Nu nog even naar 52000/5200 kbps op profiel 17a en ik ben tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
Ze versnellen de ombouw, willen voor 2015 klaar zijn maar alsnog blijven veel kasten onomgebouwd?! :?

Link: KPN versnelt de versnelling van DSL-internet
Om hogere internetsnelheden mogelijk te maken moeten de straatkasten worden voorzien van nieuwe hardware. Deze operatie is al in februari begonnen, maar KPN wil nu voor het einde van het jaar klaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:18
timmie1 schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 22:50:
Ze versnellen de ombouw, willen voor 2015 klaar zijn maar alsnog blijven veel kasten onomgebouwd?! :?

Link: KPN versnelt de versnelling van DSL-internet

[...]
Waarschijnlijk bouwen ze wel alle kasten om, maar woont niet iedereen dichtbij genoeg om daar iets aan te hebben.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
RocketKoen schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 07:11:
[...]

Waarschijnlijk bouwen ze wel alle kasten om, maar woont niet iedereen dichtbij genoeg om daar iets aan te hebben.
Denk het niet, mijn kast is nog niet genomineerd in de postcodecheck terwijl de hele missie eind 2014 eindigt en de check tot 12 maanden vooruit laat zien. Ook op andere adressen hier in de buurt nog geen enkele aanpassing gepland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:25
timmie1 schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 18:41:
[...]

Denk het niet, mijn kast is nog niet genomineerd in de postcodecheck terwijl de hele missie eind 2014 eindigt en de check tot 12 maanden vooruit laat zien. Ook op andere adressen hier in de buurt nog geen enkele aanpassing gepland.
Misschien is dat ding niet accuraat. Ik woon dus midden in Rotterdam en kan maar een lage snelheid halen. De check bij KPN zegt ook niets, maar ik neem aan dat ze in de stad toch echt wel die dingen gaan ombouwen.

Intel Core i7 920 @ 3.6 / 4ghz, MSI X58 Pro-E, AMD Radeon HD 5870, 6GB DDR-3 1066

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supayoshi
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 02-06 19:56
Toch even mijn post doen ;)

Ik haal tegenwoordig dit, met Premium ;) Hulde voor KPN, binnenkort 100 mbits down met de snelheidsupgrade die eraan komt dus waarschijnlijk.

Dit is overigens (nog) zonder pairbonding ;)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/qqgOcew.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
supayoshi schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 21:03:
Toch even mijn post doen ;)

Ik haal tegenwoordig dit, met Premium ;) Hulde voor KPN, binnenkort 100 mbits down met de snelheidsupgrade die eraan komt dus waarschijnlijk.

Dit is overigens (nog) zonder pairbonding ;)

[afbeelding]
Hoeveel meter afstand? Uit nummercentrale of wijkkast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zombymario
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14-02-2024
Waar kan je precies vinden welke wijkcentrale kpn gaat upgraden, op de website van kpn vind ik niet zo snel een postcode check of zoiets.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine. My signature is my best friend. It is my life. I must master it as I must master my life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
Zombymario schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 21:57:
Waar kan je precies vinden welke wijkcentrale kpn gaat upgraden, op de website van kpn vind ik niet zo snel een postcode check of zoiets.
http://www.kpn.com/snelheid en naar onder scrollen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supayoshi
timmie1 schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 21:47:
[...]

Hoeveel meter afstand? Uit nummercentrale of wijkkast?
Wijkkast, that is. ;) ongeveer 300 meter max. 8)7 O-) O-) O-) O-) O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coster1
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-03 02:53
Wat is het verschil tussen verschillende profiles? Ik heb 8b maar zie vaak dat mensen 17a hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supayoshi
Haalde eerst 50mbits, and 5 down, sinds ik op 17a zit (profile) ga ik echt hard ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
8b is toch als DLM ingrijpt?

@supayoshi Nette snelheden hoor! Die zal ik met mijn 1000m nooit halen.
Ohja, en pairbonding bieden ze niet aan vanuit de wijkkast. Als je nu dus al vectoring hebt, zit je nu op
je voorlopige lijnmax...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prolution
  • Laatst online: 22:50
@supayoshi: Zijn inderdaad nette snelheden, een attainable van 136Mb is netjes.
En dat op een afstand van 300 meter, er zijn dus wel hoge snelheden te halen met Vectoring ;)
Woon zelf ongeveer 200 meter van een VVDSL straatkast, ben nog aan het twijfelen om over te stappen (heb nu 60Mb kabel)

De latency (ping) zou ook een stuk lager moeten zijn met Vectoring actief, zou je een 'tracert' of 'ping' test willen uitvoeren naar bijv. tweakers.net?

@timmie1: op dit moment bied KPN nog geen pairbonding vanuit de straat/wijkkast maar dat gaan ze binnenkort wel doen, dan zijn er dus snelheden van ruim 200Mb mogelijk :)
Zie ook dit nieuwsbericht: http://www.kpn-wholesale....nding-bij-sdf-access.aspx & de onderstaande afbeelding:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/anFhFeO.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supayoshi
Ik haal dit naar Utrecht toe, 1 ms.
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/3677281719.png

Die snelheid dip komt volgens mij doordat ik 2 tvs aan heb, en hij de bandbreedte voor de TV streams gebruikt.

Dit haal ik naar tweakers,
root@THEROUTER:~# ping tweakers.net
PING tweakers.net (213.239.154.20): 56 data bytes
64 bytes from 213.239.154.20: seq=0 ttl=58 time=11.869 ms
64 bytes from 213.239.154.20: seq=1 ttl=58 time=11.437 ms
64 bytes from 213.239.154.20: seq=2 ttl=58 time=11.626 ms
64 bytes from 213.239.154.20: seq=3 ttl=58 time=11.420 ms
^C
--- tweakers.net ping statistics ---
4 packets transmitted, 4 packets received, 0% packet loss
round-trip min/avg/max = 11.420/11.588/11.869 ms
root@THEROUTER:~#

root@THEROUTER:~# traceroute tweakers.net
traceroute to tweakers.net (213.239.154.20), 30 hops max, 38 byte packets
1 192.168.2.254 (192.168.2.254) 0.464 ms 0.347 ms 0.471 ms
2 195.190.243.15 (195.190.243.15) 7.492 ms 7.369 ms 7.209 ms
3 nl-asd-dc2-git-cr03.kpn.net (213.75.1.81) 9.388 ms 11.976 ms 11.818 ms
4 nl-asd-dc2-ice-ir02.kpn.net (213.75.1.80) 11.150 ms 19.891 ms 11.521 ms
5 amsix.true.nl (195.69.144.171) 11.530 ms 11.210 ms 11.195 ms
6 ams7.edge01.tengig-6-1-11.true.nl (87.233.1.218) 11.932 ms 18.048 ms 17.262 ms
7 tweakers.net (213.239.154.20) 11.362 ms 11.504 ms 11.544 ms
root@THEROUTER:~#

Utrecht is mijn woonplaats, dus dat kan wel kloppen zo denk ik, Jitter is 4ms, volgens pingtest.com _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

[ Voor 32% gewijzigd door supayoshi op 08-08-2014 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
Prolution schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 22:35:
@timmie1: op dit moment bied KPN nog geen pairbonding vanuit de straat/wijkkast maar dat gaan ze binnenkort wel doen, dan zijn er dus snelheden van ruim 200Mb mogelijk :)
Zie ook dit nieuwsbericht: http://www.kpn-wholesale....nding-bij-sdf-access.aspx & de onderstaande afbeelding:

[afbeelding]
Goed dat je dat gevonden hebt! Leuk om te zien hoe ze hoge snelheden gaan realiseren en dat ze eindelijk ook vanuit de wijkkast gaan bonden. Ze wilden het eerst niet doen omdat ze bang waren voor te weinig aansluitingen.

@Supayoshi Een ping om jaloers op te zijn! Zelfs met ADSL1 heb ik in mijn woonplaats nog 15ms! 8)7 _/-\o_

Gaan ze nu ook andere ISPs toelaten tot de straatkasten of is dat nog niet bekend?

[ Voor 4% gewijzigd door timmie1 op 08-08-2014 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supayoshi
Volgens mij laat KPN ze niet toe, ik ben bij iemand geweest in Maarssenbroek, en die had eerst KPN met pairbonding, en stapte over naar Telfort omdat dat voordeliger was. Echter ondersteund Telfort op het exact zelfde adres geen pairbonding en KPN wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requa
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Dat is ook omdat Telfort dit zelf (nog) niet wil. Ze zijn wel een budget provider he.. ;)
supayoshi schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 23:38:
Volgens mij laat KPN ze niet toe, ik ben bij iemand geweest in Maarssenbroek, en die had eerst KPN met pairbonding, en stapte over naar Telfort omdat dat voordeliger was. Echter ondersteund Telfort op het exact zelfde adres geen pairbonding en KPN wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Nu online

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Ik ga het dan toch ook maar eens hier proberen:

Ik heb al ruim 3 jaar een 50mbit down/5mbit up abonnement (eerst 40/4) van de KPN, maar haal al 3 jaar iets meer dan de helft van die snelheid, terwijl ik pairbonding heb en volgens de Experiabox V8 de haalbare snelheid 30mbit/s is PER lijn, dus 60mbit/s.

Nu laat het zo zijn dat bij ons vanwege dit al 5 keer een monteur is geweest, wijkcentrale zooi vervangen, kabels vervangen, enz. maar het heeft niet mogen baten.

Nu ook al 6x aan de telefoon gehangen met KPN, 2x hebben ze zelf contact opgenomen, en daar gaan ze je dus allemaal dingen aanbieden en zulke ongein waar ik niet van gediend ben, dus de laatste keer dat mevrouw belde had ze de "geweldige" oplossing om mij 5 euro per maand extra te laten betalen en dat zij dan de snelheid gingen ophogen, uiteraard niet mee akkoord gegaan want dit is ronduit belachelijk. Ze zeggen dus eigenlijk dat de snelheid wel degelijk mogelijk is maar dat ze m'n lijn gewoon knijpen.

Heeft iemand nog tips? Zou een Experiabox V9 helpen? Wachten op glasvezel en nog meer betalen? Ziggo (heb ik geen hoge pet van op, valt bij merendeel van de mensen die ik ken om de 5 minuten even uit en dat kan ik niet hebben)? Wat zijn mijn opties?

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requa
  • Niet online
Mijn advies is een v9 aanvragen. Heb 'm ook en het WiFi bereik is vele malen beter als die van de v8 :D.
kuusj98 schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 00:18:
Ik ga het dan toch ook maar eens hier proberen:

Ik heb al ruim 3 jaar een 50mbit down/5mbit up abonnement (eerst 40/4) van de KPN, maar haal al 3 jaar iets meer dan de helft van die snelheid, terwijl ik pairbonding heb en volgens de Experiabox V8 de haalbare snelheid 30mbit/s is PER lijn, dus 60mbit/s.

Nu laat het zo zijn dat bij ons vanwege dit al 5 keer een monteur is geweest, wijkcentrale zooi vervangen, kabels vervangen, enz. maar het heeft niet mogen baten.

Nu ook al 6x aan de telefoon gehangen met KPN, 2x hebben ze zelf contact opgenomen, en daar gaan ze je dus allemaal dingen aanbieden en zulke ongein waar ik niet van gediend ben, dus de laatste keer dat mevrouw belde had ze de "geweldige" oplossing om mij 5 euro per maand extra te laten betalen en dat zij dan de snelheid gingen ophogen, uiteraard niet mee akkoord gegaan want dit is ronduit belachelijk. Ze zeggen dus eigenlijk dat de snelheid wel degelijk mogelijk is maar dat ze m'n lijn gewoon knijpen.

Heeft iemand nog tips? Zou een Experiabox V9 helpen? Wachten op glasvezel en nog meer betalen? Ziggo (heb ik geen hoge pet van op, valt bij merendeel van de mensen die ik ken om de 5 minuten even uit en dat kan ik niet hebben)? Wat zijn mijn opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supayoshi
kuusj98, neem dat abonnement van 5 euro extra, ;) En dat is maandelijks opzegbaar, probeer dat een maand, kijk of het helpt, en misschien gaan ze dan meer voor je doen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requa
  • Niet online
Je gaat geen dienst afnemen die de provider niet kan of wil leveren.. Dat is gewoon van de zotte. Tevens zou je met je huidige lijn gewoon de maximaal haalbare moeten behalen zoals mij. (2x 20 = 40 Mb/s) O-).
supayoshi schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 00:20:
kuusj98, neem dat abonnement van 5 euro extra, ;) En dat is maandelijks opzegbaar, probeer dat een maand, kijk of het helpt, en misschien gaan ze dan meer voor je doen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Nu online

Kuusj

Requa schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 00:20:
Mijn advies is een v9 aanvragen. Heb 'm ook en het WiFi bereik is vele malen beter als die van de v8 :D.

[...]
Wifi heb ik 3 andere routers voor staan dus dat is het probleem niet helaas..

(uiteraard test ik vanaf de kabel de snelheid, de KPN meet hetzelfde als mij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Nu online

Kuusj

supayoshi schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 00:20:
Ja dat is wat de KPN hoopt dat ik doe, mooi niet dus, betaal al teveel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requa
  • Niet online
Naast dat traint die veel beter in qua upload :D. Toch maar eens proberen zou ik zeggen :P
kuusj98 schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 00:27:
[...]

Wifi heb ik 3 andere routers voor staan dus dat is het probleem niet helaas..

(uiteraard test ik vanaf de kabel de snelheid, de KPN meet hetzelfde als mij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Nu online

Kuusj

Requa schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 00:29:
Naast dat traint die veel beter in qua upload :D. Toch maar eens proberen zou ik zeggen :P

[...]
En wat kost geld dat ding? Upload is trouwens wel helemaal prima 5mbit/s

[ Voor 8% gewijzigd door Kuusj op 09-08-2014 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requa
  • Niet online
Nee. Helemaal gratis. Gewoon aanvragen via de KlantenService (0800 - 0402) 24/7, 7 dagen per week beschikbaar) of via de WebCare op het KPN Forum ( www.forum.kpn.com )

Succes :*)

[ Voor 2% gewijzigd door Requa op 09-08-2014 00:35 . Reden: Duidelijkheid versterkt! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requa
  • Niet online
Het kan altijd beter :D
kuusj98 schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 00:29:
[...]

Upload is trouwens wel helemaal prima 5mbit/s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Nu online

Kuusj

Requa schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 00:33:
Nee. Helemaal gratis. Gewoon aanvragen via de KlantenService (0800 - 0402 24/7 open 7 dagen per week) of via de WebCare op het KPN Forum ( www.forum.kpn.com )

Succes :*)

[...]
Hmm, zeer interessant, bedankt maat!
(trouwens nog nooit in 10 jaar een modem terug gegeven 8)7 ach ja..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requa
  • Niet online
Naar mijn mening: Die Arcadyan VGV7519 (a.k.a. Experia Box v8) is bagger. Er is altijd wel een probleem met deze modem.. Meteen overstappen op de ZTE H368N (a.k.a. Experia Box v9) :D.
kuusj98 schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 00:35:
[...]

Hmm, zeer interessant, bedankt maat!
(trouwens nog nooit in 10 jaar een modem terug gegeven 8)7 ach ja..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requa
  • Niet online
NB: Let je er wel op dat het telefoon nummer van de KPN KlantenService voor ADSL/VDSL Klanten 0800 - 0402 is? Vorige bericht had typo daarom stond er per ongeluk die 24 erbij. Maar mn bericht is erop aangepast :*).

Handige informatie over de KS:

ADSL/VDSL: 0800 - 0402
Glasvezel: 0800 - 0404

24/7, 7 dagen per week beschikbaar en bellen is geheel kosteloos!

Succes :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
Requa schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 00:38:
Naar mijn mening: Die Arcadyan VGV7519 (a.k.a. Experia Box v8) is bagger. Er is altijd wel een probleem met deze modem.. Meteen overstappen op de ZTE H368N (a.k.a. Experia Box v9) :D.

[...]
De ZTE(v9) schijnt ook niet altijd zo'n lieverdje te zijn hoor...
Check het KPN-forum maar eens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Nu online

Kuusj

Requa schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 00:41:
NB: Let je er wel op dat het telefoon nummer van de KPN KlantenService voor ADSL/VDSL Klanten 0800 - 0402 is? Vorige bericht had typo daarom stond er per ongeluk die 24 erbij. Maar mn bericht is erop aangepast :*).

Bedankt en;
Requa schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 00:41:

Zal eens gaan rondkijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requa
  • Niet online
Nou, echt wel hoor. Er is alleen een probleem m.b.t. de Xbox 360. De v9 gebruikt Symmetric NAT i.p.v. Full Cone NAT die de EB v8 gebruikt.

Symmetric NAT is vele malen veiliger dan Full Cone NAT ;).

En het probleem M.b.t. de Xbox 360 is dat deze alleen geen updates kan downloaden/installeren door Symmetric NAT :*)

Edit: Er wordt binnen KPN gewerkt aan een oplossing, dus dat probleem is binnenkort ook foetsie dus geen reden voor paniek 8).
timmie1 schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 00:41:
[...]

De ZTE(v9) schijnt ook niet altijd zo'n lieverdje te zijn hoor...
Check het KPN-forum maar eens ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Requa op 09-08-2014 02:05 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
De v8 is een onding. Ik heb dat rampending ook gehad, wat een ellende. Gelukkig kreeg ik van de monteur een v9, en alles draait sinds stabiel, en de upload snelheid ligt veel hoger met een zte.

Ik ben er tevreden mee, gamen doe ik niet dus heb daar ook geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Heb alleen dat er in de avond mijn snelheid gigantisch achteruit gaat, maar dat komt omdat te weinig capaciteit in de centrale dan is. Nu is er niks aan de hand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-05 03:09
Ik heb zelf Tele2 in Rotterdam, omdat ze een zeer goede aanbieding hadden. Ik betaal €12,50 per maand, 1 jaar abo, voor 40mbit/s en ik haal daar 30 tot 32mbit/s van. Ik zit op ongeveer 1000 meter van de centrale.

Ik heb laatst dus de ks gebeld, met vragen over het modem. Wat een onding, je kan bijna niks aanpassen in de instellingen. Maar goed, de beste man bij de ks was enorm verbaasd dat ik die snelheden haal en ook dat ik dat abo heb. Dat abonnement zou ik niet kunnen afsluiten op mijn adres omdat ik te ver van de centrale zit. Hij was echt heel erg verbaasd :p

Het gaat dus ook wel eens goed bij de adsl-boeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zombymario
Hier doet die check het niet, althans ik vul alles in en ik druk op check en er gebeurt niks 8)7

This is my signature. There are many like it, but this one is mine. My signature is my best friend. It is my life. I must master it as I must master my life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supayoshi
Zombymario schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 17:22:
[...]

Hier doet die check het niet, althans ik vul alles in en ik druk op check en er gebeurt niks 8)7
Same here, gisteravond ook, waar kan je daar melding van maken bij KPN ? :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20:22

thof

FP ProMod
Viel mij gisteren ook op, maar was het vergeten met jullie te delen. Onderwater maakt KPN gebruik van een dienst van een derde partij. Geen idee waarom, maar ze doen dat. Deze geeft een "error" status terug.

Even op onderzoek uit gegaan en wat blijkt, die derde partij heeft zelf ook een webinterface. Weet niet of deze dezelfde resultaatinformatie terug geeft.

Zie: http://kpndotcom.fpi-info.fourstack.nl/

Ik zit in de glasvezel initiatiefgroep FiberApeldoorn en heb met KPN ook gesproken over pairbonding en vectoring. Zie dit alleen nog niet terug in de geplande upgrades, al zouden die nog wel dit jaar moeten plaatsvinden...

Mijn output:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/zKdrVmO.png?1

Moet het momenteel helaas nog doen met ADSL2+ en geen VDSL:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/QTFn8mq.png

[ Voor 26% gewijzigd door thof op 09-08-2014 18:43 ]

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
thof schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 18:39:
Viel mij gisteren ook op, maar was het vergeten met jullie te delen. Onderwater maakt KPN gebruik van een dienst van een derde partij. Geen idee waarom, maar ze doen dat. Deze geeft een "error" status terug.

Even op onderzoek uit gegaan en wat blijkt, die derde partij heeft zelf ook een webinterface. Weet niet of deze dezelfde resultaatinformatie terug geeft.

Ik zit in de glasvezel initiatiefgroep FiberApeldoorn en heb met KPN ook gesproken over pairbonding en vectoring. Zie dit alleen nog niet terug in de geplande upgrades, al zouden die nog wel dit jaar moeten plaatsvinden...

Mijn output:
[afbeelding]

Moet het momenteel helaas nog doen met ADSL2+ en geen VDSL:
[afbeelding]
Coole check! Naar zoiets was ik al langer op zoek! Thanks voor het delen.
Valt me wel op dat er op het adres 2 keuzes zijn :
1. Postcode+huisnr
2. postcode+huisnr GML
Het verschil tussen 1 en 2 is zo'n 5Mbits positief bij 2 volgens deze tool.
Waaraan zou dit kunnen liggen? Is er tussen mij en buren bijv nog een aansluitpunt(op straat bijv)?

Wat ook opvalt: Ik heb gisteren een nieuwe firmware voor de Fritzbox geinstalled en de SNR en line attenuation zijn erg veranderd. SNR was 6~12dB en Attenuation 37~39dB. Nu 15~16dB SNR en 34dB attenuation. Is dat een bug of is mijn lijn echt vooruitgegaan? Bovendien, als je naar die attenuation kijkt, zou je niet zeggen dat ik op 3500m afstand zit?!

Normale postcodecheck (zonder GML):
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/tf2IyLI.png

Mijn lijn nu:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/whtmAPY.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Nu online

Kuusj

Zo, ik heb even wat informatie verzamelt over van alles en nog wat, ik zou het zeer leuk vinden als iemand iets concreets vind wat de oorzaak zou kunnen zijn.

Afbeeldingslocatie: http://s28.postimg.org/lel8mozyh/internetsnelheid_haalbaar.png

Afbeeldingslocatie: http://s28.postimg.org/c82xzeuq1/internetsnelhied_pagina_V8.png

Afbeeldingslocatie: http://s28.postimg.org/c9cvstwjt/speedtest.png
(waarom kloppen die IP locaties nooit? Ik woon in zuid-limburg 8)7 )

[ Voor 7% gewijzigd door Kuusj op 09-08-2014 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supayoshi
Oorzaak van wat? Je modem traint toch goed in? ;) zie wel veel CRC errors en je zit op profiel van VDSL #2.

Dat is misschien niet goed, toch een klapperlijn daar? laat die nog eens doormeten, je zit op profiel 8B dat toch een lager profiel is inderdaad.

Misschien zit het daar in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Nu online

Kuusj

supayoshi schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 21:11:
Oorzaak van wat? Je modem traint toch goed in? ;) zie wel veel CRC errors en je zit op profiel van VDSL #2.

Dat is misschien niet goed, toch een klapperlijn daar? laat die nog eens doormeten, je zit op profiel 8B dat toch een lager profiel is inderdaad.

Misschien zit het daar in?
Oh sorry, oorzaak van de snelheid die helft is van abonnement terwijl snelheid wel mogelijk is, vanwege dat al meerdere keren monteur en uren aan de telefoon.

Wikipedia: VDSL2
Wikipedia zegt dat met profiel 8b gewoon 50 mbit/s gehaald moet kunnen worden, die KPN site geeft ook 50mbit/s aan, en mijn modem zegt dus dat 60mbit/s maximum attainable rate is, maar dat actual rate ook rond de 50 mbit/s ligt.

En toch krijg ik maar 22-26mbit/s binnen, upload is daarintegen wel gewoon zoals geadverteerd en zelfs iets hoger.

Wil je zeggen dat de pair bonding gewoon niet werkt aangezien 50 gedeeld door 2 = 25, wat ik dus ongeveer haal. KPN heeft zelf al meerdere malen doorgemeten en zij zeggen dus ook dat 60mbit/s attainable moet zijn, maar dat zij ook 25-26mbit/s meten aan het modem.

De monteur heeft vervangen:

-modem naar meterkast gezet = niks uitgemaakt
-modem vervangen door dezelfde versie = niks uitgemaakt
-wijkcentrale gecontroleerd en daar zat kapotte regelaar in = toevallig ontdekt (wisselende snelheid) = vervangen maar niks met probleem te maken = niks uitgemaakt
-Y-splitter vervangen, bleek inderdaad kapot te zijn, maar dat verhielp alleen een hoop CRC's en niet 2x per dag resetten = niks met snelheid te maken.
-rest van bekabeling vervangen = niks uitgemaakt
-ISRA punt gemoderniseerd met bijbehorende kastjes = niks uitgemaakt

Ik ben nu dus eigenlijk wel aan het einde van mijn kennis van netwerken, die kennis gaat helaas lang niet zover als ik die voor PC's en aanverwanten heb.

Jullie zeggen dus:
-V9 aanvragen = wat dat voor mijn downspeed doet zou ik niet weten, maar je weet het maar nooit.
-Verkeerd ingetraint Juist ingetrained
-Veel CRC's (hoe verminder ik dit eventueel)
-Klapperlijn (wat is dat?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supayoshi
Klapperlijn betekend dat de monteur niet heeft gemeten op uitschieters met zo'n terminal ding, ;) weet niet meer hoe dat heet 123. Dat kunnen sommige monteus, soms is de lijn naar de woning toe vanuit de centrale gewoon een klapperlijn, dan pakken ze vaak een andere hoofdader of aderpaar.

Dat kan de monteur die naar de wijkcentrale en bij jou langskomt doen, en die gaat dan heen en weer net zo lang tot die een lijn heeft die wel stabiel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Nu online

Kuusj

supayoshi schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 21:33:
Klapperlijn betekend dat de monteur niet heeft gemeten op uitschieters met zo'n terminal ding, ;) weet niet meer hoe dat heet 123. Dat kunnen sommige monteus, soms is de lijn naar de woning toe vanuit de centrale gewoon een klapperlijn, dan pakken ze vaak een andere hoofdader of aderpaar.

Dat kan de monteur die naar de wijkcentrale en bij jou langskomt doen, en die gaat dan heen en weer net zo lang tot die een lijn heeft die wel stabiel is.
Ja zo'n ding zat ie de hele tijd mee te meten inderdaad, maar is maar 1x naar de centrale geweest (die overigens nog geen 500M van me af ligt) en heeft toen dus die kapotte regelaar gevonden.

Ik zal maandag of dinsdag nog eens contact opnemen en hopen dat ze me én een V9 willen toesturen én een gratis monteur (65 euro per keer amehoela, heb nog net geen geldboom in de tuin staan) laten komen om alles echt eens goed door te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coster1
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-03 02:53
-+ een maand geleden hadden wij hier in de straat een storing. Internet bleef hangen op 8mbit (normaal 40, max van abbo). Na de storing halen we "maar" 36-37mbit. Zou het aan kunnen liggen dat profile op 8b staat? Afstand naar centrale/verdeelkast is <500m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supayoshi
kuusj98 schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 21:38:
[...]

Ja zo'n ding zat ie de hele tijd mee te meten inderdaad, maar is maar 1x naar de centrale geweest (die overigens nog geen 500M van me af ligt) en heeft toen dus die kapotte regelaar gevonden.

Ik zal maandag of dinsdag nog eens contact opnemen en hopen dat ze me én een V9 willen toesturen én een gratis monteur (65 euro per keer amehoela, heb nog net geen geldboom in de tuin staan) laten komen om alles echt eens goed door te meten.
Je probleem is wel heh, het volgende, jij hebt een abonnement TOT 50 MB, en dus eigenlijk geeft KPN je al voldoende snelheid... :/ Is ook niet helemaal eerlijk als je nu dat duurdere abonnement hebt dan moeten ze dat waar maken, want dat is VAN 50 tot 80. :z majah...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Nu online

Kuusj

supayoshi schreef op zondag 10 augustus 2014 @ 00:04:
[...]

Je probleem is wel heh, het volgende, jij hebt een abonnement TOT 50 MB, en dus eigenlijk geeft KPN je al voldoende snelheid... :/ Is ook niet helemaal eerlijk als je nu dat duurdere abonnement hebt dan moeten ze dat waar maken, want dat is VAN 50 tot 80. :z majah...
Ja zo kan ik het ook, de lijn op 8.1mbit/s zetten en dan zeggen: het is TOT, meneer, jammer.

Sterker nog, dit is al een keer of 3 tegen mij gezegd, maar als ik dan zeg dat de snelheid wel MOGELIJK is, en dat zij dat kunnen bevestigen, verandert natuurlijk het hele telefoongesprek.

Maar dan in de zin van: o, ik kan u dit aanbieden! Of alles-in-1! Of u kunt downgraden! Nee dank u feestelijk, ik wil gewoon een beetje waar ik voor betaal, waarom kan het bij Ziggo dan wel over de coax met 95% de snelheid die bijna goed is, en Ziggo gaat voor mij niet werken, omdat het bij veel mensen om de X minuten uitvalt en als jij aan het gamen bent of video aan het streamen is dat funest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-05 11:50
thof schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 18:39:

[...]
Zeker interessante site :) (gaat bij mijn bookmarks)
Even getest op een aantal voor mij bekende postcodes en mijn eigen adres zou kennelijk pairbonding ondersteunen. Leuk om te weten voor de toekomst ;)
Maar wat ik mij afvraag is waar je zou kunnen achterhalen wanneer vectoring gepland staat. Met een beetje mazzel kan ik dan al 80 Mbps halen over 2 draadjes en richting het dubbele met pairbonding. (nu een attainable van 55000/10000)
Wat trouwens ook heel vreemd is, is dat mijn buren kennelijk op een 30 Mbps geschaald worden, terwijl zij dichter bij de centrale zitten, maar nooit VDSL gebruikt hebben (want kabel).
Mijn ouders halen een attainable van ruim 50 Mbps en ook bij hen staat het max. haalbare op 23 Mbps. Dus die database hoeft niet helemaal actueel te zijn, helaas.
kuusj98 schreef op zondag 10 augustus 2014 @ 00:11:
[...]

Ja zo kan ik het ook, de lijn op 8.1mbit/s zetten en dan zeggen: het is TOT, meneer, jammer.

Sterker nog, dit is al een keer of 3 tegen mij gezegd, maar als ik dan zeg dat de snelheid wel MOGELIJK is, en dat zij dat kunnen bevestigen, verandert natuurlijk het hele telefoongesprek.

Maar dan in de zin van: o, ik kan u dit aanbieden! Of alles-in-1! Of u kunt downgraden! Nee dank u feestelijk, ik wil gewoon een beetje waar ik voor betaal, waarom kan het bij Ziggo dan wel over de coax met 95% de snelheid die bijna goed is, en Ziggo gaat voor mij niet werken, omdat het bij veel mensen om de X minuten uitvalt en als jij aan het gamen bent of video aan het streamen is dat funest!
Je attainable zit rond de 30 Mbps, dus dan is het niet gek dat je dat ook haalt.
Waarom Ziggo-snelheden wel de geadverteerde snelheid halen is omdat ze een heel andere techniek gebruiken. Met de moderne technieken hebben zij een gedeelde (!!) bandbreedte die veel hoger ligt dan het abonnement. In de orde van Gbps (weet de exacte waarde niet). Dus zolang niet iedereen in jouw buurt tegelijk een speedtest gaat doen, of iets anders op maximale snelheid gaat binnenhalen, zal je ook echt die hoge snelheid ervaren. Vroeger (rond 2000) had ik ook kabel (@home toen) en daarbij merkte je wel degelijk wanneer de rest van de buurt aan het internetten was. Maar toen lagen maximaal haalbaar en modale internetsnelheid een heel stuk dichter bij elkaar.

Met xDSL heb je te maken met allerlei externe invloeden, zoals kabellengte van je koper. Daardoor kun je soms gewoon niet hoger uitkomen zonder flinke aanpassingen.
Een 8 Mbps bieden en laten betalen voor 50 is natuurlijk onzin en persoonlijk zou ik het logisch vinden wanneer je het abonnement neemt wat het dichtst bij je max. haalbare ligt.
Als 50 Mbps het goedkoopste abonnement is en je haalt maar 8, dan is dat maar zo, maar als je naar een goedkoper abonnement zou kunnen, vind ik persoonlijk dat je zou moeten betalen voor het laagste abonnement wat haalbaar is.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Ik weet inmiddels ook waarom wij zo langzaam Internet hebben, de lijnkaart in de centrale is defect, waardoor de hele buurt met KPN een trage snelheid heeft. Die wordt over een paar dagen vervangen, en dan hoop ik dat alles weer goed is. Modem traint namelijk netjes met 52Mbit in, en we krijgen nu maar 6 als we geluk hebben. Meestal zit het rond de 2 a 3mbit.

[ Voor 8% gewijzigd door krakendmodem op 10-08-2014 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
Ik heb paar dagen terug contact gehad met KPN n.a.v. het nieuws dat ze VDSL-ombouw versnellen en de snelheid die hier af en toe ook lager is 's avonds. Ze geven aan dat ik evt. over kan naar VDSL (die op deze afstand gelijke snelheid heeft als ADSL2+) waardoor ik met pairbonding toch nog hoger kan halen. Dit zou dan vanuit de nummercentrale gebeuren, deze is volgens hen op 3500m afstand(Klopt volgens mij niet want attainable is hoger dan de max die ze aangeven, en de demping lager.). Kan iemand hier bevestigen dat dit deze keer ook werkelijk mogelijk is?

Dat zou volgens hen dan 2x7 = 14Mbit down betekenen, als ik naar mijn attainable kijk zou dit 2x11= 22Mbit worden. Toch wel een verbetering en dus wel het overwegen waard, denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonkhuijzen

lonkhuijzen

100% ADH

Voor mij hebben ze ook een uitzondering gemaakt. Ik heb dus in tegenstelling tot mijn buren wel pairbonding. ben van de 13mbit naar de 26mbit gegaan.

Helaas nog altijd een teleurstelling voor midden in Rotterdam te wonen, dan verwacht ik toch richting de 70-80mbit te kunnen halen. Met een beetje mazzel helpt de nieuwe wijkkast.

5,85kWp 15x Sunpower Max3 390Wp OZO | live PV output | LabelA@‘78

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
lonkhuijzen schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 17:01:
Met een beetje mazzel helpt de nieuwe wijkkast.
Als je een nieuwe wijkkast krijgt, gaat dat zeker helpen. Waarschijnlijk zullen ze je ook een upgrade-aanbod sturen omdat er veel meer mogelijk wordt.

Pairbonding bij jou, is dat alsnog over VDSL?

[ Voor 7% gewijzigd door timmie1 op 11-08-2014 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonkhuijzen

lonkhuijzen

100% ADH

Upgradeaanbod mag komen:) graag zelfs.

Ja is over vdsl. Ik dacht dat pairbonding sowieso over vdsl was?

5,85kWp 15x Sunpower Max3 390Wp OZO | live PV output | LabelA@‘78

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Voor zover mij bekend is wordt pairbonding alleen met VDSL geleverd.

Aan de andere kant kun je bij xs4all zakelijk ook al een tijdje DSL verbindingen "stapelen", zodat de snelheid ook omhoog gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Nu online

Kuusj

TD-er schreef op zondag 10 augustus 2014 @ 21:25:
[...]

Zeker interessante site :) (gaat bij mijn bookmarks)
Even getest op een aantal voor mij bekende postcodes en mijn eigen adres zou kennelijk pairbonding ondersteunen. Leuk om te weten voor de toekomst ;)
Maar wat ik mij afvraag is waar je zou kunnen achterhalen wanneer vectoring gepland staat. Met een beetje mazzel kan ik dan al 80 Mbps halen over 2 draadjes en richting het dubbele met pairbonding. (nu een attainable van 55000/10000)
Wat trouwens ook heel vreemd is, is dat mijn buren kennelijk op een 30 Mbps geschaald worden, terwijl zij dichter bij de centrale zitten, maar nooit VDSL gebruikt hebben (want kabel).
Mijn ouders halen een attainable van ruim 50 Mbps en ook bij hen staat het max. haalbare op 23 Mbps. Dus die database hoeft niet helemaal actueel te zijn, helaas.

[...]

Je attainable zit rond de 30 Mbps, dus dan is het niet gek dat je dat ook haalt.
Waarom Ziggo-snelheden wel de geadverteerde snelheid halen is omdat ze een heel andere techniek gebruiken. Met de moderne technieken hebben zij een gedeelde (!!) bandbreedte die veel hoger ligt dan het abonnement. In de orde van Gbps (weet de exacte waarde niet). Dus zolang niet iedereen in jouw buurt tegelijk een speedtest gaat doen, of iets anders op maximale snelheid gaat binnenhalen, zal je ook echt die hoge snelheid ervaren. Vroeger (rond 2000) had ik ook kabel (@home toen) en daarbij merkte je wel degelijk wanneer de rest van de buurt aan het internetten was. Maar toen lagen maximaal haalbaar en modale internetsnelheid een heel stuk dichter bij elkaar.

Met xDSL heb je te maken met allerlei externe invloeden, zoals kabellengte van je koper. Daardoor kun je soms gewoon niet hoger uitkomen zonder flinke aanpassingen.
Een 8 Mbps bieden en laten betalen voor 50 is natuurlijk onzin en persoonlijk zou ik het logisch vinden wanneer je het abonnement neemt wat het dichtst bij je max. haalbare ligt.
Als 50 Mbps het goedkoopste abonnement is en je haalt maar 8, dan is dat maar zo, maar als je naar een goedkoper abonnement zou kunnen, vind ik persoonlijk dat je zou moeten betalen voor het laagste abonnement wat haalbaar is.
Waar heb ik gezegt dat mijn attainable 30mbit/s is? Die is 60, ik heb pair bonding O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
kuusj98 schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 21:28:
[...]

Waar heb ik gezegt dat mijn attainable 30mbit/s is? Die is 60, ik heb pair bonding O-)
Ik meende 30 Mbps in een van je screenshots te zien staan.
Dan heb ik over pairbonding heen gekeken.

Als je pairbonding hebt, is het natuurlijk wel zaak dat beide afzonderlijk stabiel zijn en bij voorkeur ook even lang. Ik heb geen idee hoe het in de praktijk gaat, maar ik kan me voorstellen dat bij een erg verschillende performance van beide lijnen, de netto snelheid zelfs lager kan worden dan zonder pairbonding.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
@ kuusj98; de snelheden onderling tussen de lijnen verschillen ook nogal wat, hoe korter deze bij elkaar liggen hoe beter pair bonding werkt.

Je hebt inderdaad veel FEC en CRC fouten op de lijn. Hoe lang is het modem in sync. geweest op het screenshot? Lijn 1 heeft de noise margin ook aan de lage kant.

Weet je toevallig ook de afstand tot centrale? Een V9 modem zou hier ook een hele hoop kunnen verbeteren.

Waar woon je ergens in zuid-limburg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
timmie1 schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 16:37:
Ik heb paar dagen terug contact gehad met KPN n.a.v. het nieuws dat ze VDSL-ombouw versnellen en de snelheid die hier af en toe ook lager is 's avonds. Ze geven aan dat ik evt. over kan naar VDSL (die op deze afstand gelijke snelheid heeft als ADSL2+) waardoor ik met pairbonding toch nog hoger kan halen. Dit zou dan vanuit de nummercentrale gebeuren, deze is volgens hen op 3500m afstand(Klopt volgens mij niet want attainable is hoger dan de max die ze aangeven, en de demping lager.). Kan iemand hier bevestigen dat dit deze keer ook werkelijk mogelijk is?

Dat zou volgens hen dan 2x7 = 14Mbit down betekenen, als ik naar mijn attainable kijk zou dit 2x11= 22Mbit worden. Toch wel een verbetering en dus wel het overwegen waard, denk ik...
Als jij 3500 meter van centrale afwoont, dan gaat VDSL niet eens werken, VDSL kan maar tot 1,8 km. En pair bonding ook. Dan zouden ze al een streetcabinet hebben moeten plaatsen. Maar dan moet je ook meer dan 11 mb halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zombymario
Racer89 schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 22:44:
[...]

Als jij 3500 meter van centrale afwoont, dan gaat VDSL niet eens werken, VDSL kan maar tot 1,8 km. En pair bonding ook. Dan zouden ze al een streetcabinet hebben moeten plaatsen. Maar dan moet je ook meer dan 11 mb halen.
Ik zit 1400 meter van de centrale af, en toen ik nog bij Tele2 zat had geen VDSL optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
Racer89 schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 22:44:
[...]

VDSL op 3500m werkt wel, VDSL heeft vanaf 1.8km ong. dezelfde snelheidsverloop als ADSL2+.
Vandaag ook bevestigd door KPN Webcare. Ik zou dus omgezet kunnen worden naar VDSL2 in principe alleen ziet KPN maar 1 beschikbaar aderpaar. En dat terwijl er 4 in het ISRA-punt binnenkomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Dan hebben ze maar 1 ader ingelast, de rest zit wel in de invoerkabel maar is niet doorgekoppeld. ik denk eerder dat jij VDSL vanuit een streetcabinet krijgt, en dat 3500m de totale lengte is tot centrale.

Ik heb al een VDSL lijn getest op 2,2 KM, deze kwam in sync. met 10 mb en die was zo onstabiel als maar wat. Dit werd ook direct terug gedraaid naar ADSL2+. Ik weet niet met wie je heb gesproken maar op 3,5 km gaat VDSL niet werken. Kan misschiens wel in sync. komen maar die zal continue gaan wegvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-06 14:51
Weet iemand hoe KPN bepaalt waar de straatkasten wanneer worden geupgrade?

Ik zit op een ADSL2+ lijn met een 16Mbit verbinding, volgens de postcodecheck is er met VDSL 19Mbit mogelijk dus ik heb al een upgrade naar VDSL aangevraagd. Deze snelheden zijn vanuit de centrale op 1,5 km terwijl er een wijk/straatkast op nog geen 100meter staat dus ik zou erg blij zijn met een upgrade van die kast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Denk niet dat jou kast zo snel word geupgrade, meestal worden eerst de klanten die op 2 km of meer zitten. Aangezien VDSL nog binnen deze marge werkt.

Op 1,5 km zal je rond de 25-20 mb zitten met VDSL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requa
  • Niet online
Ik woon 1495 meter van de Wijkcentrale, en haal per pair 19 Mb/s. Dus dan zou 20-25 Mb/s middels Vectoring beschikbaar moeten zijn lijkt me?
Racer89 schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 21:12:
Denk niet dat jou kast zo snel word geupgrade, meestal worden eerst de klanten die op 2 km of meer zitten. Aangezien VDSL nog binnen deze marge werkt.

Op 1,5 km zal je rond de 25-20 mb zitten met VDSL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Het ligt ook aan de kwaliteit van het koper. Maar als jij pair bondig hebt met 2x 19 dan zit je bijna op 40 mb. Dit zal ook je contract zijn.

Vectoring gaat op dit moment tot 83 mb. Maar word alleen geleverd vanuit de streetcabinet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denizz
Ik dacht ik gooi het even hier:

Ben overgestapt naar xs4all en heb nu VDSL gekregen. Nu zegt mijn modem het volgende:
Receive Direction Send Direction
Max. DSLAM throughput kbit/s 33024 3432
Min. DSLAM throughput kbit/s 3488 64
Attainable data rate kbit/s 18619 2480
Current throughput kbit/s 18523 2300
Seamless rate adaptation off off

Latency 8 ms 4 ms
Impulse Noise Protection 1 1
G.inp off off

Signal-to-noise ratio dB 6 6
Bitswap on on
Line attenuation dB 29 13

Profile 8b
G.Vector off off

Carrier record A43 A43
Kan ik nu plotseling wel 33/3 mbit/s halen, of is die Attainable wat ik ook daadwerkelijk kan halen? Zit op ongeveer 1300-1400m.

Intel Core i7 920 @ 3.6 / 4ghz, MSI X58 Pro-E, AMD Radeon HD 5870, 6GB DDR-3 1066

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
Denizz schreef op zaterdag 23 augustus 2014 @ 16:18:
Ik dacht ik gooi het even hier:

Ben overgestapt naar xs4all en heb nu VDSL gekregen. Nu zegt mijn modem het volgende:

[...]

Kan ik nu plotseling wel 33/3 mbit/s halen, of is die Attainable wat ik ook daadwerkelijk kan halen? Zit op ongeveer 1300-1400m.
Die attainable(18.6Mbit downstream) is wat je nu op deze lijn maximaal kunt halen. Lijkt me alleen wel erg weinig voor VDSL op 1300~1400m. Ik ken iemand die met 1400m afstand een attainable heeft van 27Mbit per lijn, zonder vectoring. Uiteraard moet je je modem wel een aantal dagen met rust laten, zodat hij de snelheid nog wat kan bijschaven.

Heb je de meest recente firmware van de FritzBox al geinstalleerd?
Heb je via http://www.kpn.com/snelheid gekeken of je wijkkast op de nominatie staat voor vectoring? Vectoring zorgt nl. ook nog voor een snelheidsboost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denizz
timmie1 schreef op zaterdag 23 augustus 2014 @ 16:28:
[...]

Die attainable(18.6Mbit downstream) is wat je nu op deze lijn maximaal kunt halen. Lijkt me alleen wel erg weinig voor VDSL op 1300~1400m. Ik ken iemand die met 1400m afstand een attainable heeft van 27Mbit per lijn, zonder vectoring. Uiteraard moet je je modem wel een aantal dagen met rust laten, zodat hij de snelheid nog wat kan bijschaven.

Heb je de meest recente firmware van de FritzBox al geinstalleerd?
Heb je via http://www.kpn.com/snelheid gekeken of je wijkkast op de nominatie staat voor vectoring? Vectoring zorgt nl. ook nog voor een snelheidsboost.
Ik woon in een enigsinds verpauperd stukje Rotterdam op een eiland (Coolhaven). Ik denk dat sinds de bouw van deze huizen in 1920-1930 niet zoveel geinvesteerd meer is in het koper is hier en de ligging is denk ik wat lastig. Ik denk dat het deels komt door verouderd koper.

Ik was iig al blij dat ik op VDSL kon, KPN wilde mij niet op VDSL zetten en bleef dus hangen op 13-14mbit/s. Kabelinternet is helaas niet mogelijk hier. De man bij XS4all die ik aan de telefoon had vroeg heel voorzichtig waarom ik niet daarvoor koos, hij dacht waarschijnlijk dat ik gek was om hier voor DSL te gaan :+ .

De meest recente versie van de Fritzbox staat erop. Die check zegt dat ik 15 mbit/s haal en niets over een upgrade. Hier zit men trouwens niet op een wijkkast maar direct op de centrale. Ik mag toch zeker hopen dat die wijkkast daar binnenkort komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
Er komt eindelijk een VDSL-upgrade van onze wijkkast!
Er is helaas wel min of meer een domper, namelijk dat KPN als max een snelheid van 28Mbit aangeeft.
Volgens hen zit ik op een afstand van 1000m, en dat komt inderdaad redelijk overeen met een snelheid van ~30Mbit. Ik dacht echter dat ze bij nieuwe kasten gelijk ook bonding en vectoring zouden activeren?
Weet iemand hoe dat precies zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Nu online

Kuusj

Racer89 schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 22:38:
@ kuusj98; de snelheden onderling tussen de lijnen verschillen ook nogal wat, hoe korter deze bij elkaar liggen hoe beter pair bonding werkt.

Je hebt inderdaad veel FEC en CRC fouten op de lijn. Hoe lang is het modem in sync. geweest op het screenshot? Lijn 1 heeft de noise margin ook aan de lage kant.

Weet je toevallig ook de afstand tot centrale? Een V9 modem zou hier ook een hele hoop kunnen verbeteren.

Waar woon je ergens in zuid-limburg?
Niet meer gezien, deze comment :P

Ik woon in Margraten (je-weet-wel bij dat Amerikaans kerkhof), middelgroot dorp.
Ik ga toch eens achter die V9 aan, telefoon madam wist alleen te zeggen dat ik dat niet nodig had ;(

[ Voor 6% gewijzigd door Kuusj op 07-09-2014 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
Toevoeging aan vorig bericht:

Blijkbaar zal de wijkkast zonder vectoring of bonding zijn, want de huizen vlak naast desbetreffende kast hebben een maximale snelheid van 52Mbit.

@Prolution Kun/kon jij bij de upgradegegevens zien of jouw kast vectoring/bonding kreeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Ik heb hier thuis netjes 55 a 57 Mbps attainable, terwijl de buur-adressen allen aangeven dat ik max. zo'n 30 Mbps zou moeten halen. Op mijn adres staat wel 50 Mbps als je kijkt op de KPN-site.
De buur-adressen zijn 2 twee-onder-1-dak woningen, dus het koper zal nooit echt veel langer zijn.

Kortom, het zou mee kunnen vallen in de praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
TD-er schreef op zondag 07 september 2014 @ 17:06:
Ik heb hier thuis netjes 55 a 57 Mbps attainable, terwijl de buur-adressen allen aangeven dat ik max. zo'n 30 Mbps zou moeten halen. Op mijn adres staat wel 50 Mbps als je kijkt op de KPN-site.
De buur-adressen zijn 2 twee-onder-1-dak woningen, dus het koper zal nooit echt veel langer zijn.

Kortom, het zou mee kunnen vallen in de praktijk.
Op alle sites staat mijn snelheid hetzelfde. Als ik de kabelverdeler zelf selecteer, dan geeft hij een 52Mbit maximale doorvoersnelheid. Dat is raar want met VDSL2 kun je veel hogere snelheden halen, zeker naast de kast. Maar de adressen ernaast zijn ook allemaal 52Mbit max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Als ik me niet vergis, baseert Telfort zich op echte ervaren snelheden, dus je zou ook even bij hen de postcodecheck kunnen doen om te zien wat zij aangeven.
Maar goed, bij mijn adres staat:
Actuele Beschikbaarheid
Beschikbaar
Max. Pakket Premium Internet Snelheid
80 Mbit/s
iTV

Internet Snelheid
ADSL2+ 12 Mbit/s
VDSL2* 50 Mbit/s
Bonding* 80 Mbit/s
En mijn attainable waarde zit op 54984
De verbindingsnelheid is hier nu 52000/5224
En mijn buren in hetzelfde pand kunnen volgens de KPN dus max. 36 halen, of 70 met bonding.
Hun kabel zal hooguit een paar meter korter zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prolution
  • Laatst online: 22:50
@timmie1: De check op o.a http://kpndotcom.fpi-info.fourstack.nl/ geeft bij een geplande upgrade altijd max. 52Mb als snelheid aan (dit was dus bij mij ook het geval). Er wordt dus geen rekening gehouden met Vectoring.

Die 'geplande upgrade snelheid' kan je dus het beste even negeren en pas checken op het moment dat de kast daadwerkelijk geupgrade is de snelheid checken, die zal namelijk beter kloppen lijkt me.

Alle nieuwe straatkasten die een upgrade krijgen zullen direct voorzien worden van Vectoring, dus dat zal bij jou ook zo zijn. De vraag is wel in hoeverre je profijt hebt van Vectoring omdat je dus op bijna 1 km afstand van die kast woont, maar dat is dus even afwachten ;)

Mooi dat je nu ook een upgrade krijgt in ieder geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Helaas heb ik nog steeds last van trage verbindingen aan het eind van de middag en de gehele avond. Downloadsnelheid zakt van 50/5 naar 2/5 (down/up). Dit is nu anderhalve maand al zo. :(

Ik lees op steeds meer plekken dat er mensen last van hebben, dus mag hopen dat KPN eens grondig dat netwerk van ze gaat nakijken. Ook telfort abonnees lijken er veel last van te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
Vandaag langs de wijkkast gereden omdat er laatste dagen zo weinig lijnfouten langskomen.
Blijkt de smalle begroeide waaierkast te zijn vervangen door een brede witte met 2 deuren _/-\o_
Best wel vroeg, aangezien de upgrade voor december gepland is

Ik zie alleen dat desbetreffende kast niet echt goed staat, ze hebben er blijkbaar onder gegraven en het gat dichtgemaakt met zand. Kast staat nu dus op een hoop los zand. Is dat wel de bedoeling? Misschien willen ze nog kunnen graven om extra aderparen aan te kunnen lassen ofzo? Zou wel leuk zijn, want dan zou ik een cable-like snelheid via xDSL kunnen halen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medic
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-06 14:46
Op advies van user TD-er heb ik een tijdje terug een FRITZ!Box 7490 geregeld.

Dit werkt in elk geval al beter dan de;
ExperiaBox V8 (verre van gebruiks vriendelijk, vrijwel onmogelijk om poorten te openen...)
en de
P-2812HNU-F1 (inmiddels ontzettend brakke firmware, zorgt voor onstabiele lijn en onstabiel Wifi)
die ik kreeg van Telfort.
De 7490 traint het modem sowieso bijna 7 mb hoger in :)

ISRA zit in de meterkast, met een zwarte geteerde kabel, maar daar doet geen aderpaar het op.
ik heb er nog 1, in de woonkamer, zo'n "dopje", met blauw gevlochten draad erin, oranje-wit aderpaar werkt wel, rood-blauw niets.
Vanaf daar een CAT5E gekrimpt naar RJ11, 11CM, direct in het modem
Dit gaf ook al verbetering ten opzichte van de standaard kabel.

Mijn waardes zijn;
VDSL2
Max. DSLAM throughput kbit/s 27008 3080
Min. DSLAM throughput kbit/s 3488 64
Attainable data rate kbit/s 23462 1496
Current throughput kbit/s 23306 1367

Signal-to-noise ratio dB 6 6
Bitswap on off
Line attenuation dB 25 11

Profile 8b

Kan ik nog iets verbeteren?
Of is dit echt het hoogst haalbare voor Bedum (9781CC)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 02-06 15:40
Vrees dat je aan de max zit.. Als je op de postcodecheck al die adressen af loopt krijg je op twee adressen een verwachting van 22, de rest allemaal 17/19. Zit niet veel rek meer in helaas :)
Pagina: 1 ... 3 ... 14 Laatste

Dit topic is gesloten.