Phaex schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 11:23:
Beste tweakers =) Ik heb hulp nodig om te klimmen in mijn solo MMR. Graag krijg ik wat advies van de meer ervaren spelers hier! Voorlopig zit ik vast op 3.5K mmr solo
Ik heb het gevoel dat ik genoeg 'skill' heb om hoger te ranken in de zin dat ik de juiste picks kan maken en mijn lane bijna altijd win maar dat ik naar mid-late game toe slechte beslissingen maak en de game alsnog verlies.
Ik snap gewoon niet goed meer waar mijn games fout gaan de laatste tijd, soms win ik er 5-6 na elkaar en gaat mijn MMR omhoog en dan verlies ik er weer even veel na elkaar. Ik kan hier wel een heel verhaal opsteken van teammates die bvb randommen en dan met een kuthero spelen of mensen die geen engels spreken maar als ik zo'n teammates heb zullen mijn enemies ook zijn teammates hebben dus daar kan het verschil niet zitten.
Ik wil zelf het positieve maken om toch tot die win te komen maar ik weet gewoon niet goed hoe ik dit kan doen. Voelt er iemand zich geroepen om mij wat te coachen of samen te spelen? :-)
Ik denk dat veel mensen begrijpen wat jij nu mee maakt, inclusief ik. Ik heb ook lange tijd vastgezeten op MMR's onder de 4k. Ik weet dat de matchmaking soms best kan tegenzitten. Soms speel je tegen een team waar je redelijk "makkelijk" van wint, en zoals je aan geeft, je wint er misschien wel meerdere achter elkaar. En soms speel je van die matches waar de tegenstander stukken beter is dan jouw team bij elkaar. Hoe dit kan, is erg lastig te zeggen. Ik ga het daarom nogmaals zeggen, ook al zijn veel mensen hier niet mee eens. Valve balanceert de games. Het is al erg lang bekend dat Valve wil dat je sowieso niet alle games wint, daarmee zeggende, dat je de ene keer wel tegen mensen speelt die gemiddeld net zo goed zijn als jou, en de andere keer dat de tegenstander teammates heeft die slechter en beter dan jezelf en je teammates zijn (dus de enemy team komt dan nog wel uit op een gemiddelde van 3500 MMR. Het kan dus zijn dat één teammate misschien wel 3800 is, en de andere 3200). Ik merk het zelf namelijk ook, dat ik een eigen teammate heb die echt heel erg goed speelt en/of dat de tegenstander ook een hele erg goede speler heeft.
Sommige mensen zeggen van: "Doe je dit wel, of doe je dat wel". Het is lastig te zeggen wat iemand van een speler mag verwachten die 3500 MMR is. Zoals het stacken van creep camps, dat zie ik zelfs mensen op 4300 MMR niet doen.
Wat mij erg hielp is om heroes te spelen waarmee ik makkelijker mee win. Ik ben denk ik 50% van de matches die ik heb gespeeld mid gegaan. Het verschilt per speler natuurlijk wat je favoriete lane of rol is. Ik ben denk 20% van te tijd jungler geweest, en 30% support. Ik weet gewoon dat als ik Zeus, Shadow Fiend mid, of Axe, Nature's Prophet, Legion jungle, of PA, Anti-Mage, Troll etc in lane ga, dat ik een grote kans heb dat ik het redelijk zal doen in een match. Dit zijn natuurlijk niet de paar heroes die ik alleen maar kan spelen, maar dit is om een beeld te schetsen.
Ook zeggen veel mensen dat als je "echt" beter bent dan je tegenstander, dat je meer matches wint. Maar naar mijn mening is dat ook niet zo. Zelfs als jij heel goed zou zijn, en je teammates hebben een lagere MMR, dan redt je het niet in je ééntje. Ik speel best vaak met mensen die 3000 MMR zijn. Wat ik dan vaak zie is dat het andere team toch wel gemiddeld hogere MMR spelers heeft. Als voorbeeld:
Mijn team:
4000 MMR (ik)
3100 MMR (teammate)
3000 MMR (teammate)
3200 MMR (teammate)
3000 MMR (teammate)
Gemiddeld 3200 - 3300 MMR
Enemy team:
3600
3300
3300
2900
3500
Gemiddeld 3300 MMR
Deze matches kom ik dus geregeld tegen. Je ziet dat de hoogste speler geen 4000 MMR heeft. Maar de meeste spelers in het andere team zijn gemiddeld wel beter dan mijn eigen teammates. Mijn teammates zijn dus in verhouding slechter, waardoor ze vaak sneller dood gaan, feeden etc.
Conclusie: Zoals je kan zien zijn er veel factoren die een rol spelen in Dota 2. Hoe hoger je komt, hoe beter de games. Beter gebalanceerd, spannender etc. Helaas moet ik zeggen dat het hoger gaan Rank niet makkelijk gaat. Ik heb best vaak 4200 MMR gehad, en dat ik weer bij de 4000 MMR terecht kom. Je probeerd te leren van je fouten en je gaat de volgende game weer met volle moed spelen. Ook denk ik dat als je beter bent dan je teammates dat je dan Carry moet gaan spelen. Ik weet dat toen ik veel ging supporten onder de 4k MMR dat mijn teammates heel slecht waren in het spelen van Carry. Gelijk zeuren als ze werden gekilled, anderen op de kop gegeven etc. Een laatste tips is denk ik ook de Item en Skill Builds. Hoevaak zie ik het niet dat iemand geen BKB koopt wanneer de tegenstanders bijna allemaal magical damage hebben, en er geen reden is om geen BKB te kopen. Of dat je het andere team best squishy is, maar dat hero's zoals Legion Commander geen blink kopen, terwijl het in die bepaalde situatie wel heel erg groot verschil maakt.
Ik weet dat dit veel tekst is dus als je meer vragen hebt, vraag gerust raak