Thanks! heel duidelijkPaul C schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 21:18:
[...]
edit: ik zat niet op te letten en dit is inmiddels spuit 11...
Analogworm gaat hier al kort op in, maar dit verdient iets meer aandacht:
Er is niets afgesproken, dus het auteursrecht ligt (by default) bij jou (de auteur). (Logisch toch?)
De eerdere opmerkind die hier gemaakt werd dat de broncode niet meer teruggenomen kan worden omdat deze al bij de klant is, door het juridisch loket geloof ik, gaat er niet over dat jij het auteursrecht niet bezit. Alleen omdat de klant de broncode heeft, wat bij PHP gelijk staat aan de software en dus de uitrol en deze digitaal is kun je die niet meer terug halen.
Jij hebt dus gewoon het auteursrecht en dat houd je ook, zelfs als het bedrijf de factuur nu braaf betaald. Zij verkrijgen daarmee alleen het recht om die software één keer aan die specifieke klant waarvoor jij het hebt ontwikkeld te verkopen. Zij mogen ook geen enkele aanpassing doen. Als er dus ooit nog iets aan die code moet gebeuren moeten ze bij jou zijn.
Dat zijn tenminste je rechten. In de praktijk zijn die nagenoeg onmogelijk te handhaven en worden ze met handen voeten getreden. Waarschijnlijk komt daar je ongeloof ook vandaan (van het schenden van andermans rechten door jezelf en je omgeving). In de praktijk maken de meeste partijen afspraken over deze rechten om ze op te ruimen, zodat de opdrachtgever (veel) meer rechten krijgt (of zelfs alle rechten). Maar aangezien er geen enkel contract is, heb je alle rechten nog (behalve dan dat de klant de software mag gebruiken, want dat was overduidelijk de bedoeling).
Bijzondere thread dit trouwens. Achteraf gezien heeft de TS het per ongeluk best goed gedaan. Als hij een contract had gemaakt, dan had de opdrachtgever daar vrolijk het minimumloon op gezet en wellicht nog meer ongunstige voorwaarden. Nu krijgt de TS naar alle waarschijnlijkheid toch nog een acceptabel loon! Het enige onhandige van de TS is dat hij zelf niet door had dat hij een machtspositie voor zichzelf gecreëerd heeft.
Het enige probleem is dat ik nu echt niet weet wat ik moet. Mijn saldo is momenteel -€50

Ik heb net een mail gestuurd naar het incassobureau waar mijn buurman het over had met het hele verhaal inclusief deze thread, hopelijk willen die mij helpen