Ircghost schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 13:52:
Het lijkt mij verstandiger als je het via een loket doet, ik bedoel het niet slecht. Maar als je in zo'n situatie zit, en pas na 350 werkuren aan de bel trekt denk ik niet dat je het juiste inzicht hebt om deze situatie op de beste manier op te lossen.
Vaak zul je te snel persoonlijk of onprofessioneel contact zoeken en als je hen dan irriteert dan maken ze juridisch zo gehakt van je.
Dat lijkt me ook het hele punt in deze. Het beste wat ik in Bobby's geval zou doen is juist even de zakelijke pet opzetten. Juist als je het via een derde gaat doen waardoor de werk of opdrachtgever het in een verkeerde keelgat kan schieten zorgt dit voor een verstoorde verhouding.
Dit lijkt me echt puur een voorbeeld van hoe mensen niet juist met elkaar communiceren. Dat is het probleem. De volgende stap is: wat ga je doen om het in goede banen te leiden?
Neem zelf het initiatief is mijn advies. Dit zorgt voor een professionele uitstraling. Zeg gewoon iets van:
"hee joh, beste opdrachtgever, dat project hé? Dat we al 3 maanden doen, niet om het een of ander, maar ik krab nu toch even achter mijn oren want het e.e.a. hieraan zit me niet lekker. Kunnen we even om de tafel om dit te bespreken?".
Kan via een telefoontje, mailtje, of beter nog, ga er gewoon heen. Spreek de betreffende persoon er op aan, of maak een afspraak.
Communiceer!.
Deem schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 13:54:
[...]
Nee, ik zou eerst de stemming peilen en het op de gebruikelijke manier oplossen. Volgens mij is het een communicatieprobeem en niet een 'niet willen' probleem. De opdrachtgever weet niet dat Bobbie hiermee zit en Bobbie weet niet hoe de vlag er bij opdrachtgever bij hangt.
Pas als Bobbie het idee krijgt dat opdrachtgever niet bereid is om uit te keren zou er pas extra stappen ondernomen moeten worden ben ik van mening.
Nou, nee. Hoezo "stemming peilen" ? Deze stap heeft veel weg van angst en onzekerheid, en daar kom je geen steek verder mee. Het gaat erom waar de vlag van Bobby hangt. Die wil iets, die werkgever zal je een worst moeten zijn.
Trek het boete kleed aan,
communiceer. Ga er langs, maak een afspraak, leg je probleem op tafel. Als ze moeilijk doen, dan is het inderdaad zonde van de tijd die erin is gestoken, maar dan zou ik alle medewerking stoppen. Het punt hierin is echter dat Bobby iets is aangegaan waar ie halverwege spijt van heeft gekregen. Dat is een consequentie die je moet dragen en een leerpunt voor de volgende keer. Geef er verder geen gevolg aan, bespaar je die ellende, tijd, energie en met name geld. Want je trekt gegarandeerd aan het kortste eind.
En extra stappen wekt alleen maar meer weerstand op. Gewoon een open communicatieve houding kan er al voor zorgen dat mensen met elaar gaan praten zodat de lucht klaart.
Dit lijkt mij meer iets van
communiceren en eens cognitieve vaardigheden aanleren in Bobby's geval, in psychologisch opzicht. Dus Bobby, ik hoop dat je hier iets mee kunt.