Pfoe heej bobbie, heftig verhaal zeg. De titel 'Probleem met de opdrachtgever' dekt de lading niet helemaal.
IANAL, maar ben wel werkzaam als zelfstandig fotograaf.
Kortgezegd vind ik die mail maar een verkapte bedreiging. En zie ik jouw opdrachtgever als iemand die maar al te graag misbruik maakt van mensen. Ik ken de voorgeschiedenis tussen jou en de opdrachtgever niet, maar ik zou zeggen dat al hun argumenten irrelevant zijn. Maar kom op, winstderving en contact verbieden, dat zijn geen reele eisen. De reactie van Albantar op de genoemde punten vind ik tot nog toe de beste.
Op het moment dat mensen zo belachelijk tegen mij gaan doen is het voor mij hard tegen hard. Dont burn your bridges wordt er gezegd, ja maar dag, je wilt niet nog een keer voor hun werken. Punt. Je moet je klanten ook zelf kiezen.
SPee schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 15:32:
[...]
...
OPTIE 3:
- Jij doet geen enkele uiting meer naar onze klanten of personeel
- Jij logt nergens bij ons meer in en past niets meer aan vanaf nu
- We gaan met het bedrag meer naar elkaar toe (rond de €5000 en €6000 ofzo)
...
Deze aangeboden optie drie zou kunnen,
maar
- Punt 1, ga je sowieso niet doen, er is geen concurentie beding afgesproken. Het enige wat je niet hoort en mag doen is smaad plegen. Het blijft jou vrij staan om ervaringen met dit bedrijf te delen met mensen.
- Punt 2, zou ik omvormen tot het overdragen van de gebruiksrechten van het systeem, evt. met het toestaan van verdere ontwikkeling van jouw systeem.
Immers, je hebt en behoudt ten alle tijden auteursrecht op het systeem en bij geen akkoord is er vanzelfsprekend ook geen overeenkomst tot gebruiksrecht. Maar spreek ook dit goed af, want zoals gomez aangeeft is het best goed mogelijk dat jouw opdrachtgever jarenlang bij nieuwe klanten wilt profiteren van jouw werk. Daar hoort een vergoeding tegenover te staan. Dat is net als wanneer ik iemand het recht geef mijn foto's door te verkopen voor een schijntje.. Dat kan natuurlijk niet. Gebruiksrecht is anders dan het recht om door te verkopen.
- Punt 3, je hebt met €9500 natuurlijk hoog in gezet. Goedzo!

Juist om uit 'coulance' er wat van af te halen doe je dat. Maar reken dit eens om in procenten. Er wordt hier gesteld dat jij meer dan 30% korting moet geven.. Waarom? Nergens om. Hou het bij 5 of 10 procent, of bij het argument dat je al 15% korting geeft t.o.v. van gangbare tarieven onder ontwikkelaars.
Overigens vind ik €35/u voor een junior professional een redelijk bedrag, bij alle algemene voorwaarden en meuk die ik heb gelezen geldt dat als er niets afgesproken wordt dat of het door jou normaal gehanteerde tarief geldt of dat het redelijk behoort te zijn. €1500 is niet redelijk voor 300 werk.
Als laatste, jongen, laat je niet intimideren, bang maken of onder te tafel lullen. Je bent een volwassen vent en met gedegen advies en juridische onderbouwing sta je gewoon keisterk.
Succes!
p.s. Hou het netjes, ook als jouw opdrachtgever onredelijk is!
p.p.s. Mijn volgende communicatie met hun zou ofwel via een advocaat zijn, ofwel via een incassobureau! Het heeft toch geen zin om anders hier op in te gaan dan met een keiharde moker!