Bobbie! schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 12:25:
[...]
Die van het 3e project niet, dat was mondeling besproken..
De eerste 2 projecten wel, ik kan bewijzen dat ik meer dan de gefactureerde uren heb gewerkt
-- edit --
Als ik niet meer dan 4 uren mocht maken, hadden ze dit aan moeten geven toch?
Je hebt hier je eigen graf een beetje in gegraven door niet gewoon in loondienst te zijn maar als een soort ZZP-er te werken. Als dit echt een juridische kwestie zou worden zou dat nog wel eens een groot probleem kunnen worden als zij wel kunnen bewijzen dat het om een opdracht van 4 uur ging maar jij niet kan bewijzen akkoord voor die 20 ofzo (exacte tijd maakt niet zoveel uit, wel dat 't nogal een overschrijding is) uur te hebben.
Als professionele software-dev die te maken heeft met klanten is een van de belangrijkste dingen die je in je achterhoofd moet houden: "cover your ass!". En als ZZPer is dat nog eens tien keer zo belangrijk. Zorg dat je altijd bevestiging van dat soort afspraken in je mail hebt (en niet in een mailbox waar je bij de gratie van die opdrachtgever bij kunt), nog liever gewoon op een simpel Statement of Work met daaronder een krabbel. Je opdrachtgever heeft jou nu gewoon een opdracht van 4 uur gegeven waarvan jij niet kan bewijzen dat het veel meer was en je daarvoor akkoord had, dus dan kun je niet meer dan die 4 uur factureren (voor dat deel).
Hoewel ik 100% vind dat jij gelijk hebt, vraag ik me nog maar af of je je gelijk gaat kunnen krijgen. Er is te weinig vastgelegd en je werkgever is een grote rat die graag misbruik maakt van je naïviteit.
Hoe dan ook: je zult juridische hulp in moeten schakelen wat dit heeft zoveel lagen (wij horen alleen jouw kant, de rechter hoort ook de kant van je werkgever) dat je alleen met professionele hulp wat van je geld gaat zien.
En wat betreft dit stukje:
De vraag was niet of je meer gewerkt hebt, de vraag was of je akkoord hebt gekregen voor de inschatting die je vooraf gemaakt hebt. Als je als ZZPer aan de slag gaat met een opdracht geef je normaliter vooraf een inschatting hoe lang het gaat duren, dan spreek je daarover een prijs af. Dan kun je niet opeens dubbel het aantal uren gaan claimen, ongeacht of je die ook daadwerkelijk besteed hebt. Het risico van een overschrijding van je inschatting ligt als ZZPer bij jezelf, tenzij je daar andere afspraken voor gemaakt hebt.
Als de afspraak is dat je gewoon per uur werkt, dan is het wat anders, maar dan moet je dat dus wel op papier hebben staan.
[
Voor 19% gewijzigd door
Hydra op 03-12-2013 14:43
]