Ik post het volgende bericht in dit topic omdat ik de financiële situatie van Sony relevant vindt in een discussie topic. Persoonlijk hecht ik veel waarde aan het feit dat bedrijven waar ik producten van aanschaf gezond zijn. In mijn ogen zijn services en garanties beter gewaarborgd bij een "gezond" bedrijf dan bij een die serieus financiële problemen heeft.
Sony blijft ondanks het succes van de PS4 toch behoorlijk in de problemen zitten..... Vorig jaar hebben we kunnen lezen dat krediet beoordelaar Fitch het bedrijf Sony als totaal flink afwaardeerde. Geheel afzonderlijke hier van komt beoordelaar Moody's hier met de "junk status" nog eens overheen....
De kredietwaardigheid van fabrikant Sony is door kredietbeoordelaar Moody's verlaagd naar de zogenaamde 'junkstatus'. De waardering is gewijzigd van niveau Baa3 naar niveau Ba1, wat betekent dat de kredietwaardigheid een flinke deuk oploopt. Eerder verlaagde Fitch Ratings de beoordeling ook al.
.......
Hoewel Sony's PlayStation 4 voor recordverkopen heeft gezorgd, blijkt dit succesverhaal niet op te gaan voor de producten van andere afdelingen van de Japanse fabrikant. Zo bleek Sony's marktaandeel in het verscheepte aantal TV's het afgelopen kwartaal te zijn gedaald van 8,1 procent naar 7,5 procent. Ook Sony's camera-apparatuur heeft het zwaar te verduren door hevige concurrentie.
Analist Junya Ayada verklaarde op de daling van Sony's kredietwaardigheid dat dit mogelijk te maken heeft met de moeizame verkoop rondom de afgelopen feestdagen.
Bron:
Techzine
Ondanks het succes van de PS4 begint Sony als totaal bedrijf steeds meer in de problemen te komen, ik vraag me oprecht hoe lang Sony als concern op deze manier door kan blijven gaan. Aangezien Sony meerdere divisies heeft kan het wel eens flink in de financiële problemen komen. Immers, een goed paard kan niet op één been lopen. Laat dit ene been nu net de succesvolle PS4 afdeling zijn. Om een vergelijking met het Hollandse Philips te maken, Het is niet voor niets dat Philips een aantal jaar geleden heeft besloten om te stoppen met de audio/tv tak. Als Sony niet een dergelijke keuze gaat maken kan de hele PS4 divisie wel eens het slachtoffer worden van het totaal concern beleid. Het zou dan ook erg jammer zijn wanneer de winsten van de komende jaren die uit de PS4-tak wordt gehaald niet gebruikt kan worden om in de toekomst investeren in nieuwe PS4 technieken, diensten of games.
Natuurlijk het feit dat de Playstation divisie positief resultaat draait is erg mooi maar is dit voldoende om de investeringen die nodig zijn om producten als de PS4 te ondersteunen (met alle gelden die nodig zijn om het gat van het concerntotaal op te vullen)
Of te wel, wordt de succes van de PS4 niet gebruikt om Sony als totaal bedrijf overeind te houden? Zal dit niet van invloed zijn op investeringen die Sony de komende jaren moet doen om de PS4 aantrekkelijk te houden? Feit is dat bedrijven met een "junk status" moeite hebben de financiering rond te krijgen. Is het daarom niet zo dat de kans dat deze situatie Sony's Playstation afdeling ook gaat treffen behoorlijk reëel is?
Zou Sony de Playstation afdeling bijvoorbeeld moeten verzelfstandigen? Het geld wat hier bij vrij komt kan dan bijvoorbeeld worden gebruikt om de andere divisies te redden.