DaantjeeuhMe schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 10:31:
Ik heb even een rollback gedaan naar de laatste, stabiele driver. Ik had met de 14.1 Beta het probleem dat Arma 3 niet meer wilde opstarten (blijft hangen op splash screen, reboot required) en Ghost Recon Future Soldier kan compleet geen gebruik meer maken van DX11. Geen idee waar dit door komt, maar ik hoop dat dit niet bij meer games het geval is en ben eigenlijk wel benieuwd of ik de enige ben die dit probleem ervaart.
Bij mij werkte de 14.1 driver in het begin gewoon goed, geen gekke dingen tot een paar dagen later dat ik in Windows een aantal plaatjes opende (15mb/stuk) waar ik artifacts kreeg onderin mijn scherm bij het zoomen/fullscreen maken.
Toen kreeg ik ineens een black screen kort daarna bij het starten van BF4 welke eerst super draaide met Mantle enabled en toen ging het berg afwaarts, steets meer black screens, DX11 fouten 'device removed' (driver crash) toen las ik ergens een tip dat ik CCC uit moest zetten. Heb toen even normaal kunnen gamen, TESO beta gedaan welke geen enkel probleem gaf en afgelopen zondag morgen was het helemaal raak elk spel dat ik opstarte een black screen, of b.v. bij BF4 hele lage fps en haperen wat uiteindelijk resulteerde in een blackscreen. dit heb ik ook getest met andere spellen Far cry 3/neverwinter/borderlands 2 etc.
Het gekke was wel dat b.v. Furmark gewoon zonder problemen een uur kon draaien (max temp 80c). GPU render test van GPU-Z liep ook gewoon goed en gaf geen problemen. En volgens de logs die ik had gemaakt tijden het draaien van Furmark en als een spel wilde starten werdt mijn video kaart bij lange na niet zo belast en alle waardes lagen lager dan met furmark (Volt/wattage etc)
Contact gehad met Sapphire en een bios update gekregen deze uitgevoerd, drivers eraf (DDU) 14.1 er weer op en hielp dus niets. Nog wat dingen geprobeerd maar mocht niets baten. Uiteindelijk 14.1 er helemaal af gegooid en 13.12 er weer op en nu lijkt het weer als vanouds... Een driver die langzaam 'vergaat?'
Ik snap niet waarom het na verloop van tijd steeds slechter ging, in mijn ervaring is het gelijk 'stuk' en niet na verloop van tijd dit zou zich alleen voordoen als er b.v. een slecht component in je pc bevind. En dit zou dan ook nu op moeten treden. Het enige waar ik me zorgen over maak is dat ik een R9 290x met Elpidia geheugen heb welke toch meer problemen geven dan b.v. een kaart met Hynix geheugen.
Maar zoals ik al zei, nu werkt het weer gewoon goed....
Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"