Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonathan9
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-09 14:19
Kan er iemand met een R9 290 Tri-X OC even laten weten:
Hoeveel mm de kaart zou verkorten indien je het zwart/oranje omhullend plastiek eraf neemt/of beetje bijknipt
Dit omdat mijn case slechts maximaal 295mm ruimte heeft voor grafische kaarten
Thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quintox
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-09 13:28
jonathan9 schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 18:40:
Hoeveel mm de kaart zou verkorten indien je het zwart/oranje omhullend plastiek eraf neemt/of beetje bijknipt
Thx
De standaard uitvoering is 278mm, dat zou prima passen. De Tri-X is echter 305mm, dan zou je ( net als mij ) je case moeten modden zodat ie wel past. De XFX R9 290 Double Dissipation is precies 295mm, wellicht dat die er nog nét in past ( ook een erg goede kaart overigens ).

Mocht ook dat geen optie zijn, dan zou ik toch echt gaan modden of een nieuwe case kopen. R9's met reference koelers kun je beter links laten liggen.

Steam profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:49

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

R9 Gaming 4G van MSI is 278 dus die zou ruim moeten passen

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-09 22:28

edward2

Schieten op de beesten

Heb eindelijk mijn bovenste GPU op temperatuur gekregen. Ondanks de Accelero xtreme 3 werd die nog 94 graden. De afstand tussen beide GPU's (290X's) is gewoon veel te klein. Die dingen produceren echt mass heat. Ik heb er nu maar even een 120mm fan op laten draaien en die houdt de boel nu eindelijk op ~75 graden max en ben ik van dat gethrottle af.

Ik hou echter maar last van die irritante blackscreens (alleen in game en die zijn iig niet temperatuur gerelateerd).
Als dit met 14.2 nog niet weg is, ga ik maar eens kijken of ik alle onderdelen van de originele koeler nog kan vinden en vraag ik een RMA aan.

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jonathan9 schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 18:40:
Thx
Je wil aan een kaart van 300+ euro gaan klooien om 'em in een case van ~100 euro te laten passen? Dat lijkt me geen goed plan. Ik zou zeggen: kies een kaart die wel past, mod je case, of koop een andere case. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravenstein
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14:51
edward2 schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 20:40:
Heb eindelijk mijn bovenste GPU op temperatuur gekregen. Ondanks de Accelero xtreme 3 werd die nog 94 graden. De afstand tussen beide GPU's (290X's) is gewoon veel te klein. Die dingen produceren echt mass heat. Ik heb er nu maar even een 120mm fan op laten draaien en die houdt de boel nu eindelijk op ~75 graden max en ben ik van dat gethrottle af.

Ik hou echter maar last van die irritante blackscreens (alleen in game en die zijn iig niet temperatuur gerelateerd).
Als dit met 14.2 nog niet weg is, ga ik maar eens kijken of ik alle onderdelen van de originele koeler nog kan vinden en vraag ik een RMA aan.
Ik heb geen blackscreens meer gezien met de laatste NIET beta driver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 21:54

Bever!

3

Ik krijg blackscreen crashes bij oc van geheugen op kaart. Je zou kunnen testen of het verdwijnt als je mem iets underclockt. Heeft geen real life meetbaar performance effect en dan kan je evt rma aanvragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

ravenstein schreef op zondag 09 februari 2014 @ 09:54:
Ik heb geen blackscreens meer gezien met de laatste NIET beta driver
Same here, heb met de 13.12 helemaal géén issues, iets wat na de release van de R9 290X nog niet was voorgekomen. Ik ga dan ook zeer argwanend ten opzichte van nieuwe drivers zijn omdat ik niet het gevoel heb prestaties te kort te komen (eerder koelprestaties) en een game niet leuk is als je weet dat het elk moment kan crashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-09 22:28

edward2

Schieten op de beesten

Bever! schreef op zondag 09 februari 2014 @ 11:20:
Ik krijg blackscreen crashes bij oc van geheugen op kaart. Je zou kunnen testen of het verdwijnt als je mem iets underclockt. Heeft geen real life meetbaar performance effect en dan kan je evt rma aanvragen
Ja ik las dat sommigen het daarmee verholpen hebben, is ook nog een optie evenals het vmem iets verhogen (moet ik daar een ander bios voor flashen, want afgezien van aux voltage zie ik niets wat op memory voltage control lijkt).

[ Voor 12% gewijzigd door edward2 op 09-02-2014 15:39 ]

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14:02
Daar is het themaforum mining voor en de aankoopadviesfora. Niet de ervaringen-topics.

[ Voor 96% gewijzigd door Bolletje op 09-02-2014 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quintox
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-09 13:28
theduke1989 schreef op zondag 09 februari 2014 @ 20:08:

is dit het waard?
Of kan er een betere GPU kaart als vervaning?
Aangezien deze kaart niet meer te koop is en alleen met de battlefield spel erbij wel te koop is..
De vraag is, wat wil je met je systeem gaan doen? De R9 280x is nog steeds een prima kaart, persoonlijk zou ik doorsparen voor een R9 290 met name omdat de R9 280x een rebrand is en het een HD7970 chip betreft. Anyways, de videokaart zal niet de zwakste schakel in je systeem zijn.

Ik denk dat jou CPU ( duo-core ) en vooral de 4gb DDR3-1333 voor de bottleneck zal zorgen. Zeker als je het al hebt over een game zoals BF4. Deze zal niet lekker gaan lopen op dat systeem, ik denk niet dat de volledige potentie uit de R9 280x gehaald kan worden. De CPU kan je wellicht nog overclocken, maar minimaal 8GB geheugen is wel gewenst voor een beetje hedendaagse game pc.

Steam profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Nou helaas moet ik er ook aan geloven, na 2 maanden trouwe dienst begint mijn R9 290X problemen te vertonen.

Start spel 'Black screen' (BF4/NW/FC3 e.a.)
Maar Furmark kan ik een uur laten draaien zonder problemen?!
14.1 drivers hebben even goed gewerkt, Mantle was echt een verademing in BF4 Custom Ultra setting en Resolution scale op 150% en nog 80fps gemiddeld. Als BF4 nu start blijft bij hangen op 30fps en nee Vsync staat uit, hetzelfde probleem zie ik ook in valley benchmark.

Voor de bios update wilde hij me nog wel eens wat laten spelen, maar nu elke keer een black screen..

Bios update gekregen van Sapphire, deze lijkt meer problemen te geven dan dat het oplost.
Lijkt er op dat ik een RMA aanvraag mag gaan doen bij Alternate.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-09 22:00
Je drivers al gedowngrade?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001

prutser001

Yup, driver cleaner erover, hele zwik er af, 13.12 draaien nu het lijkt iets minder erg maar het is nogsteeds niet goed. Krijg af en toe nog artifacts op verschillende plekken.

Voltage is goed, temps zijn goed, custom fan profile laat hem niet warmer worden dan 80c.
Hij heeft goed gewerkt hoor, maar na het installeren van 14.1 begonnen pas de problemen. De problemen waren ook niet gelijk zichtbaar, BF4 draaide super met Mantle, benchmarks deden het goed en gaven de juiste FPS, geen artifacts etc.

Als ik CCC stopte wilde een spel weleens opstarten.

Ik kwam posts tegen dat de kaarten met Elpidia geheugen problemen gaven, ik heb een kaart met Elpidia geheugen dus misschien dat dat het is.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
Ook maar eens gekeken wat ik heb.... Elpidia :')
Maar ik heb niet zo'n nieuw mainboardje.... die al op Legacy bios gezet?
Zie: http://www.overclock.net/...90-290x-black-screen-poll

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zijn er hier mensen die Black screen of death hebben met BF4 (of andere games) op stock clocks?
Ik heb een R9 290X die daar last van heeft.

De windforce kaarten zijn tot nu toe nog nooit gecrashed. Ook niet met OC. Maar die Refferenced R9 290X al wel een keer of 3. Soms draait hij ook uren goed maar soms crashed hij ineens. (temps zijn niet hoog door de accelero Hybrid)

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 21:54

Bever!

3

Is er al meer bekend over games met trueaudio? niks meer over gelezen sinds intro r9?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001

prutser001

Ik snap er weinig van, heb nu wel alles gecontroleerd, ook ipv 1 pci-e power uitgang nu 2 pci-e uitgangen gebuikt om de kaart van stroom te voorzien, eerst kreeg ik met 1 pci-e uitgang een minimum voltage van 11.75v bij de 12v. Nu lijkt hij te blijven hangen op 11.88v maar merk weinig verschil. Dit is voor mij de eerste Sapphire video kaart die problemen geeft sinds de 8500, heb sinds die tijd altijd Sapphire kaarten gehad welke nu nog werken.

Met de 13.12 driver weer een beetje kunnen gamen maar het wekt niet echt vertrouwen gekregen, ook de artifacts die ik af en toe kreeg in windows geven niet echt hoop, het gekke is dat met Furmark er geen vuiltje aan de lucht is:

- max temp 80c
- minimum voltage @ 12v = minimum 11.75/11.88 (wat ik ook bij veel andere zie)
- core @ 1000 - load, 150 - idle
- mem @ 1250 - load, 300 - idle

Andere temps van CPU zijn ook gewoon goed, voltages zijn goed.

Het heeft werkelijk perfect gedraaid met de 14.1 drivers, alle problemen die ik had leken opgelost maar na verloop van tijd leken er steeds meer problemen voor te doen van DX11 driver crashes tot vele black screens, artifacts in windows meestal op dezelfde plekken (extended taskbar - ultramon) of bij het openen van plaatjes in 'windows picture viewer' waarbij de knoppen verdwenen onderin het scherm. Soms ook artifacts om actieve windows vensters welke verdwenen als ik het venster bewoog.

Ik heb dit soort gezeur nog nooit gehad met oude 'legacy' bios moederborden, sinds dat UEFI gezeur er is bij zowel intel/asus/msi/biostar (en andere niet consumenten borden) borden niets anders dan gezeur, 'secure boot' dat roet in het eten gooit, lastig booten van dvd's/usb stikjes etc.

Mijn Asus z87 Deluxe wil b.v. met geen mogelijkheid booten vanaf een USB stik om zo DOS te start om b.v. eventjes het bios van de R9 290X te flashen dit heb ik in een andere pc moeten doen waar dezelfde stik gewoon werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Maximus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12-09 09:19
Bever! schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 09:35:
Is er al meer bekend over games met trueaudio? niks meer over gelezen sinds intro r9?
Thief gaat Mantle & True Audio ondersteunen.

Afbeeldingslocatie: http://www.tomshw.it/files/2014/01/immagini_contenuti/52643/thief-amd-bundle-02.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbengoofy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-08 22:50
Moet AMD wel met een nieuwe driver op de proppen komen voor de release want Mantle + eyefinity is een dikke no-go op dit moment.

Uiteindelijk zit onze manager er alleen voor spek en bonus.. - Loesje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilpin0
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-05-2024
Ik kijk rustig de kat uit de boom met mantle, graag dien ik zelf liever niet als beta tester. Bf4 draai ik ook nog gewoon op dx.

http://www.twitch.tv/jannustitannus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn3gG3l
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:34
Ik heb sinds november een r290x. Laatst ook ff geheugen gechecked en heb ook Elpidia. Is een stock kaart van club 3d met ref cooler. Werkt prima hier, heel somseen black screen voor fifa. BF beta drivers zou ik niet aanraden. Won wel wat fps in bf4 (niet dat je daar al veel aan hebt op ultra met zon kaart), maar kreeg er wel drops en lag voor terug. Tevens werkt direct x niet meer goed. Heb nu 13.12 drivers en alles draait weer als een zonnetje. Mbt die mantle patch wacht ik inderdaad nog even op een betere versie.

Steam: Sneggel Origin: Waus82

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

ikbengoofy schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 13:47:
Moet AMD wel met een nieuwe driver op de proppen komen voor de release want Mantle + eyefinity is een dikke no-go op dit moment.
Van wat ik tot nu toe heb gezien zou ik zeggen dat het helemaal niet zo erg is, want de meeste Eyefinity eigenaren zullen wel een high end PC hebben waarop Mantle totaal niet interessant is op dit moment :)

Meeste winst is te halen met langzame CPU + videokaart in de reviews die ik heb gezien, maar daarmee haal je ook niet echt high end performance dus vind ik het geheel maar een vaag gedoe eigenlijk : Zullen we maar de support op dit moment de schuld geven ?!
Misschien wordt het beter over een jaartje of zo :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is nog maar net nieuw, het kan zo maar zijn dat Mantle over een poosje veel beter werkt door betere drivers en daar door ook met high end setups. Het is net nieuw dus je moet dan eigenlijk niet te hoge verwachtingen hebben, de drivers zijn nog beta en als het voor meerdere merken geoptimaliseerd word is de kans ook groter dat het veel meer gebruikt gaat worden.

Voor nieuwe drivers zou ik het furum van guru3d in de gaten houden want daar orden de nieuwste drivers vaak als eerste gepost. http://forums.guru3d.com/forumdisplay.php?f=46

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2014 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klagen over de huidige implementatie van Mantle is vrij onzinnig, het zijn niet voor niets beta drivers. Bij een gebouw waarvan de bouw halverwege is ga je ook niet klagen dat er geen liften zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Maar je kan je wel afvragen waarom er regelmatig stukken beton van afdonderen en waarom het soms in elkaar zakt. Niet dat die vergelijking veel helpt, Mantle is een "driver" vanuit het standpunt van de consument, geen tastbaar bouwproject.

Ik ben wel van mening dat er over Mantle nu niet veel meer gezegd kan worden dat het relatief veelbelovend is, maar het heeft nog een lange weg te gaan.

[ Voor 5% gewijzigd door Phuncz op 11-02-2014 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

offtopic:
In een slechte bui kon ik m'n mond weer eens niet houden. Da's mijn fout, ik had net als anders gewoon verder moeten scrollen. :X

Ik kan wel op je commentaar in gaan maar ik geloof niet dat we er uit gaan komen. Een discussie of klagen zonder kennis van zaken valide is of niet lijkt me bijzonder weinig toevoegen aan dit topic, dus laten we het er maar op houden dat we het niet eens gaan worden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincent227
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11-09 12:14
Ik moet zeggen, dat ik tot op heden vrij positief ben over de beta driver al zal ik er vrij weinig van merken met mantle aangezien het redelijk gericht is op trage hardware.

Mijn PC configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daantjeeuh
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16-03 14:53
Ik heb even een rollback gedaan naar de laatste, stabiele driver. Ik had met de 14.1 Beta het probleem dat Arma 3 niet meer wilde opstarten (blijft hangen op splash screen, reboot required) en Ghost Recon Future Soldier kan compleet geen gebruik meer maken van DX11. Geen idee waar dit door komt, maar ik hoop dat dit niet bij meer games het geval is en ben eigenlijk wel benieuwd of ik de enige ben die dit probleem ervaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001

prutser001

DaantjeeuhMe schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 10:31:
Ik heb even een rollback gedaan naar de laatste, stabiele driver. Ik had met de 14.1 Beta het probleem dat Arma 3 niet meer wilde opstarten (blijft hangen op splash screen, reboot required) en Ghost Recon Future Soldier kan compleet geen gebruik meer maken van DX11. Geen idee waar dit door komt, maar ik hoop dat dit niet bij meer games het geval is en ben eigenlijk wel benieuwd of ik de enige ben die dit probleem ervaart.
Bij mij werkte de 14.1 driver in het begin gewoon goed, geen gekke dingen tot een paar dagen later dat ik in Windows een aantal plaatjes opende (15mb/stuk) waar ik artifacts kreeg onderin mijn scherm bij het zoomen/fullscreen maken.

Toen kreeg ik ineens een black screen kort daarna bij het starten van BF4 welke eerst super draaide met Mantle enabled en toen ging het berg afwaarts, steets meer black screens, DX11 fouten 'device removed' (driver crash) toen las ik ergens een tip dat ik CCC uit moest zetten. Heb toen even normaal kunnen gamen, TESO beta gedaan welke geen enkel probleem gaf en afgelopen zondag morgen was het helemaal raak elk spel dat ik opstarte een black screen, of b.v. bij BF4 hele lage fps en haperen wat uiteindelijk resulteerde in een blackscreen. dit heb ik ook getest met andere spellen Far cry 3/neverwinter/borderlands 2 etc.

Het gekke was wel dat b.v. Furmark gewoon zonder problemen een uur kon draaien (max temp 80c). GPU render test van GPU-Z liep ook gewoon goed en gaf geen problemen. En volgens de logs die ik had gemaakt tijden het draaien van Furmark en als een spel wilde starten werdt mijn video kaart bij lange na niet zo belast en alle waardes lagen lager dan met furmark (Volt/wattage etc)

Contact gehad met Sapphire en een bios update gekregen deze uitgevoerd, drivers eraf (DDU) 14.1 er weer op en hielp dus niets. Nog wat dingen geprobeerd maar mocht niets baten. Uiteindelijk 14.1 er helemaal af gegooid en 13.12 er weer op en nu lijkt het weer als vanouds... Een driver die langzaam 'vergaat?'

Ik snap niet waarom het na verloop van tijd steeds slechter ging, in mijn ervaring is het gelijk 'stuk' en niet na verloop van tijd dit zou zich alleen voordoen als er b.v. een slecht component in je pc bevind. En dit zou dan ook nu op moeten treden. Het enige waar ik me zorgen over maak is dat ik een R9 290x met Elpidia geheugen heb welke toch meer problemen geven dan b.v. een kaart met Hynix geheugen.

Maar zoals ik al zei, nu werkt het weer gewoon goed....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniak
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-08 20:32
De 14.1 beta driver had bij mij het effect dat verschillende spellen crashte (CTD) dus ben ook weer terug naar 13.12.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramT
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:26

BramT

Rule #1

Zelfde verhaal bij mij met 14.1 (R9 290)
In het begin alles prima (m.u.v. de bekende frame spikes af en toe in BF4) maar na verloop van tijd steeds meer crashes. En niet 'beetje' crashen, maar gelijk heel windows (7) zo goed als vast.

Op het laatste was het zelfs steevast de 1x BF4 starten (na cold boot) altijd crash. Na hard reset werkte het dan weer wel. Maf. Maar ben dus ook terug naar 13.12 en nu draait alles weer zonder problemen.

You are the all-dancing, all-singing crap of the world - Jack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:51

Fordox

00101010

hmmm heeft iemand meer info over de MSI 290 gaming?
ik zie wel allemaal unboxings maar bijna geen professionele reviews. soms lijkt het net alsof deze weggehaalt zijn.
alleen particulieren hebben reviews op gegooit (youtube kanaaltjes met minder dan 20 videos bijvoorbeeld).

waarom zo weinig publiciteit? hij is overal verkrijgbaar en ook als goedkoopste.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• batumulia
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:39
Over welke Gaming versie heb je het? Ik kom namelijk een OC versie en een 4G versie tegen.

Steam/Origin/Uplay: Batumulia | Star Citizen GoT organisation / Referral code | Gamerig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

4G versie.maar over beide valt bar weinig te vinden qua professionele reviews

[ Voor 77% gewijzigd door Fordox op 12-02-2014 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shevchenko
  • Laatst online: 04-12-2023
Kunnen 2 R9 290 van 2 verschillende merken gecombineerd worden voor een crossfire opstelling.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• batumulia
Ja dat kan zonder problemen.

Steam/Origin/Uplay: Batumulia | Star Citizen GoT organisation / Referral code | Gamerig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weltschmerz
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-08 19:00
Mag ik vragen hoe je kunt zien of iets aftermarket is, en hoe je nu precies de verschillen tussen de verschillende kaarten van de verschillende merken kunt zien? Gaat het echt alleen om kleurtjes en namen, of voegen ze hun eigen koelers toe? Dit laatste lijkt me logisch, maar ik zie het nergens terug...

&

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13:38
Weltschmerz schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 11:31:
Mag ik vragen hoe je kunt zien of iets aftermarket is, en hoe je nu precies de verschillen tussen de verschillende kaarten van de verschillende merken kunt zien? Gaat het echt alleen om kleurtjes en namen, of voegen ze hun eigen koelers toe? Dit laatste lijkt me logisch, maar ik zie het nergens terug...
Lijkt me erg eenvoudig, de stockkoeler ziet er zo uit: pricewatch: Asus R9 290X 4GB

Alle aftermarket modellen hebben betere (andere dus)koelers, bijv. deze van sapphire: pricewatch: Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X Battlefield 4 Edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!
edward2 schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 20:56:
Is het normaal trouwens dat als je een te hoge temp bereikt, de GPU gelijk naar 300mhz terugklokt? Dat gebeurt bij mij dus na enkele minuten, een zaagtand tussen 1000 en 300 mhz met een frequentie van enkele sec.

Edit, en ook geen blackscreen meer gehad sinds het uitzetten van powerplay, normaliter kan ik er op wachten in BF4, maar ik zal nog maar niet te vroeg juichen.

Edit2, te vroeg gejuicht dus :| Vreemd genoeg doet hij het nooit in Doom3 met Sikkmod, alhoewel ik dan met een single GPU en zonder cat. AI speel (noodzakelijk kwaad anders werkt Sikkmod niet, iig de HDR.)
Nope dat doet hij in stapjes van 2-5 mhz. Hier is wat anders aan de hand.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• partyondude
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-09 23:09
Zijn er nog specifieke redenen om voor de MSI of de Gigabyte met aftermarket koelers te kiezen? Beiden zijn voorradig bij 4Launch, geen idee welke 'de beste' is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

looks en prijs zijn het voornamelijkste. misschien ook de prestaties van de koeler, but thats it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
Van de GB was een spook verhaal:
http://www.guru3d.com/art...orce_3x_oc_review,30.html (let wel dit is de X versie, maar koeler is volgens mij hetzelfde)
Maar dat is opgeklaard.

GB is standaard iets hoger geclockt maar is ook wat langer, dus controleer of je kast groot genoeg is :)

[ Voor 11% gewijzigd door Vandread op 14-02-2014 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• partyondude
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-09 23:09
Goede tip voor wat betreft lengte, niet aan gedacht. M'n HD5870 is globaal even lang als de MSI, de GB gaat gelukkig ook nog wel passen d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weltschmerz
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-08 19:00
!mark schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 11:34:
[...]

Lijkt me erg eenvoudig, de stockkoeler ziet er zo uit: pricewatch: Asus R9 290X 4GB

Alle aftermarket modellen hebben betere (andere dus)koelers, bijv. deze van sapphire: pricewatch: Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X Battlefield 4 Edition
Oké, precies wat ik dacht. Dank je wel!

&

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barturion
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 30-08 16:45
Fordox schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 14:06:
4G versie.maar over beide valt bar weinig te vinden qua professionele reviews
Klopt ik ben ook al een tijdje op zoek. Wil graag de MSI Radeon R9 290 Gaming 4G voor op mijn MSI Z87-GD65 Gaming maar kom er maar bar weinig reviews van tegen.
Als ik wat tegen kom dat post ik het hier wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:43
Barturion schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 15:55:
[...]

Klopt ik ben ook al een tijdje op zoek. Wil graag de MSI Radeon R9 290 Gaming 4G voor op mijn MSI Z87-GD65 Gaming maar kom er maar bar weinig reviews van tegen.
Als ik wat tegen kom dat post ik het hier wel.
in dit topic valt wel het een en ander te vinden, maar vooruit, last time...

Vrij stille kaart, als je er 1 wil gebruiken opzich geen rampzalig slechte keuze hoewel vrij warm, zelfs met 100% fan. Wil je ooit crossfire gaan doen, blijf dan ver uit de buurt van dit misbaksel, aangezien een van de twee kaarten waarschijnlijk altijd zal overheaten (heb er momenteel 2 in mn desktop en de bovenste kaart wordt zelfs op 900/1250 met 100% fan nog 95 graden en gaat throttlen).

Ik zou zelf iig met de kennis die ik nu heb liever wat meer uitgeven voor een betere (lees beter gekoelde) kaart >_<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Laatst online: 15:08

Thomg

Aww yiss

Ik zou zelf voor de Sapphire of Gigabyte versie gaan, lijkt me een veel beter idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barturion
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 30-08 16:45
Snowdog schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 16:00:
[...]

Vrij stille kaart, als je er 1 wil gebruiken opzich geen rampzalig slechte keuze hoewel vrij warm, zelfs met 100% fan. Wil je ooit crossfire gaan doen, blijf dan ver uit de buurt van dit misbaksel, aangezien een van de twee kaarten waarschijnlijk altijd zal overheaten (heb er momenteel 2 in mn desktop en de bovenste kaart wordt zelfs op 900/1250 met 100% fan nog 95 graden en gaat throttlen).

Ik zou zelf iig met de kennis die ik nu heb liever wat meer uitgeven voor een betere (lees beter gekoelde) kaart >_<
Ok dank je wel maar heb alles over de MSI op tweakers zeker gelezen. Ik vroeg me eigenlijk af of er ergens een officiele review te vinden was.
Ik ken net zoveel, of eigenlijk veel meer verhalen over de problemen met de Sapphire kaarten.
Lastig dus. Het lijkt per kaart per persoon te verschillen en juist daarom ben ik op zoek naar een officiele review.
Het gegarandeerde hynix geheugen en de stevige backplate lieten mijn keuze tot nu toe doorslaan naar de MSI. Maar ja als ik jou verhala lees en er meer mensen met hitte problemen zitten moet ik die keuze wellicht heroverwegen.

Dank je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axelfoley007
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01:17
Heb sinds kort een enkele MSI R9 4G 290x en zie deze nooit met 100% belasting boven de ~87 graden uitkomen. Kaart is niet zeker niet overdreven luidruchtig onder load (gewoon prima) en Idle is hij ietsje meer aanwezig als mijn oude GTX580 maar scheelt niet veel (ook gewoon prima).

Misschien dat idd anders is als het feest in x-fire wordt gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shevchenko
Heb vandaag mijn 2de Sapphire R9 290 tri-oc ontvangen.
Daar ik van nvidia kom, valt het op dat bij het inschakelen van crossfire optie de fans van de 2de kaart stilvallen. Klopt dit dat dit zo gaat.
Gelezen dat dit te maken heeft power saving.

Neem aan dat bij het starten van een game deze weer actief worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudox
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07:29
Mijn MSI R9 280x van 3 maand oud heeft helaas veel problemen.

Hij geeft geen beeld als de kaart koud is.
En de laatste constant foutmeldingen dat de driver niet meer reageert als ik ook maar iets in full screen run.

Heb het op 2 systemen geprobeerd en steeds hetzelfde probleem.

Dus denk dat ik hem opstuur voor garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-08 16:09

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

pruimman schreef op zondag 16 februari 2014 @ 14:05:
Mijn MSI R9 280x van 3 maand oud heeft helaas veel problemen.

Hij geeft geen beeld als de kaart koud is.
En de laatste constant foutmeldingen dat de driver niet meer reageert als ik ook maar iets in full screen run.

Heb het op 2 systemen geprobeerd en steeds hetzelfde probleem.

Dus denk dat ik hem opstuur voor garantie.
Welke drivers draai je?

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudox
13.12, 14.1 en zonder drivers geprobeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moose84
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 29-10-2023
shevchenko schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 12:21:
Heb vandaag mijn 2de Sapphire R9 290 tri-oc ontvangen.
Daar ik van nvidia kom, valt het op dat bij het inschakelen van crossfire optie de fans van de 2de kaart stilvallen. Klopt dit dat dit zo gaat.
Gelezen dat dit te maken heeft power saving.

Neem aan dat bij het starten van een game deze weer actief worden.
Hi,

Ik zit ook nog te twijfelen om een tweede Sapphire R9 290 tri-oc te plaatsen, wat ik me alleen afvroeg of het wel kan. Heb zelf een Asus Maximus (ROG) Hero moederbord en de 2 kaarten komen vlak boven elkaar te zitten. Wordt de temperatuur van de bovenste kaart niet te hoog dan? Wat zijn jou ervaringen?

En nog veel CF issues ondervonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Moose84 schreef op maandag 17 februari 2014 @ 09:59:
[...]

Hi,

Ik zit ook nog te twijfelen om een tweede Sapphire R9 290 tri-oc te plaatsen, wat ik me alleen afvroeg of het wel kan. Heb zelf een Asus Maximus (ROG) Hero moederbord en de 2 kaarten komen vlak boven elkaar te zitten. Wordt de temperatuur van de bovenste kaart niet te hoog dan? Wat zijn jou ervaringen?

Ga je overclocken? Panelfan
ga je niet overclocken dan redden ze t wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moose84
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 29-10-2023
Nee overclocken is niet wat ik wil gaan doen. Wil het hoogst haalbare halen in de kwaliteit.
Voor nu is 1 enkele nog genoeg, maar in bf4 de resolution scale (staat nu op 100%) omhoog zetten trekt 1 r9 290 ook niet. Game op een dell u2713hm 2550x1440.

Was nieuwsgierig of iemand een zelfde setup heeft met 2 kaarten en dat er cf problemen zijn. Heb voorheen een dual gpu van amd gehad, maar merkte toch zeker in het begin dat het niet lekker werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

[/quote]
[quote]
Moose84 schreef op maandag 17 februari 2014 @ 13:37:
Nee overclocken is niet wat ik wil gaan doen. Wil het hoogst haalbare halen in de kwaliteit.
Voor nu is 1 enkele nog genoeg, maar in bf4 de resolution scale (staat nu op 100%) omhoog zetten trekt 1 r9 290 ook niet. Game op een dell u2713hm 2550x1440.

Was nieuwsgierig of iemand een zelfde setup heeft met 2 kaarten en dat er cf problemen zijn. Heb voorheen een dual gpu van amd gehad, maar merkte toch zeker in het begin dat het niet lekker werkte.
Als je je kaart overclocked heb je aan 1 genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapoes
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-08 21:19
Ik heb sinds kort een R9 290 tri-x en heb sindsdien met 13.12 en 14.1 beta om de haverklap de fout dat het beeldschermstuurprogramma gestopt is met werken en is hersteld.
Laatste keer dat ik die problemen had was met een 8800 GTX :P Zijn er meer mensen met dit probleem? Ik heb geen idee wat ik nog kan doen, los van een verse Windows installatie. Heb tot nu toe al verschillende keren met DDU de drivers gedeinstalleerd en 13.12 en 14.1 geprobeerd maar het gebeurd het bij beide. Het rare is dat, als ik in een game zit, dan gaat het prima maar tijdens websurfen of film kijken gaat het om de haverklap fout...

[Gigabyte X670 gaming X][Ryzen 7800X3D][Kraken X62][32GB Corsair][Zotac 5080 Solid][Samsung 980 PRO][NZXT H7 FLOW][Evnia 34M2C8600]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shevchenko
Jaapoes schreef op maandag 17 februari 2014 @ 18:52:
Ik heb sinds kort een R9 290 tri-x en heb sindsdien met 13.12 en 14.1 beta om de haverklap de fout dat het beeldschermstuurprogramma gestopt is met werken en is hersteld.
Laatste keer dat ik die problemen had was met een 8800 GTX :P Zijn er meer mensen met dit probleem? Ik heb geen idee wat ik nog kan doen, los van een verse Windows installatie. Heb tot nu toe al verschillende keren met DDU de drivers gedeinstalleerd en 13.12 en 14.1 geprobeerd maar het gebeurd het bij beide. Het rare is dat, als ik in een game zit, dan gaat het prima maar tijdens websurfen of film kijken gaat het om de haverklap fout...
Heb dit weekend mijn 2de sapphire ontvangen om crossfire te draaien. Hier ook dat probleem maar dan tijdens het gamen. Laatste kaart single geprobeerd en ook daar dit voorgehad. Met de eerder aangekochte kaart geen problemen.
Bij mij gaat 2de kaart retour :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shevchenko
Moose84 schreef op maandag 17 februari 2014 @ 09:59:
[...]

Hi,

Hou rekening dat je 3 sloten kwijt bent,2.2 sloten staat vermeld.
Kijken of je mobo crossfire ondersteunt en ook handig dat je beide kaarten in een slot met zelfde snelheid zet.

Crossfire issues, ja hoor bsod redelijk veel.
Beide kaarten enz getest en de laatst aangekochte kaart geeft me problemen.
Dusja aant kijken om deze te retourneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapoes
shevchenko schreef op maandag 17 februari 2014 @ 19:09:
[...]
Heb dit weekend mijn 2de sapphire ontvangen om crossfire te draaien. Hier ook dat probleem maar dan tijdens het gamen. Laatste kaart single geprobeerd en ook daar dit voorgehad. Met de eerder aangekochte kaart geen problemen.
Zou het aan de hardware liggen? Ik had altijd het idee dat het een driver issue was.. :|

[Gigabyte X670 gaming X][Ryzen 7800X3D][Kraken X62][32GB Corsair][Zotac 5080 Solid][Samsung 980 PRO][NZXT H7 FLOW][Evnia 34M2C8600]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Snowdog schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 16:00:
[...]

bij mij blijft ie niet lang onder lucht koelen :) dus dat is geen probleem lijkt me.
nu maar hopen dat de backplate past onder het full cover blok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valigarmanda
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-09 14:57
Dit weekend kreeg ik mijn MSI 290x 4G Gaming binnen. Na een aantal crashes op BF4, en artifacts in mijn scherm ben ik eens gaan kijken naar hoe en wat, en ik vermoed dat ik een RMA moet doen. Nog even een laatste check hier...

Als ik Furmark aanzet op stability test krijg ik binnen anderhalve minuut een zwart scherm, waarna mijn pc gereset moet worden. Qua temperaturen zit ik dan rond 81 c. Na een kwartiertje Crysis3 zit mijn GPU ook op die temperatuur, dus ik ga er van uit dat het niet aan de hitte ligt. Schroef ik de kaart terug naar de helft van zijn clockspeeds met Afterburner, dan houdt mijn kaart het een minuut of 3 á 4 uit, voor ik dezelfde ellende krijg. Hiermee ga ik er van uit dat ook mijn voeding niet het probleem is (een Corsair 750w). Ik gebruik alleen officiele drivers, geen béta's o.i.d. maar het euvel blijft.

Voor de zekerheid nog eens geprobeerd op verse windowsinstallaties (W8.1 x64 en W7 x64) met alleen drivers en furmark en wederom dit probleem.

Nog wat extra info voor de vorm: Moederbord: P6TD deluxe, 12GB ram, Asic quality meet 76.1%. Het hele systeem was volledig stabiel op mijn oude GPU - een 570GTX.

Is er iets wat ik over het hoofd zie, of is mijn kaart niet in orde? Ik gebruik bijv. een PCI-e 2.0 moederbord, maar dat moet hiermee toch niet uitmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• batumulia
darkliquid schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 15:08:
Dit weekend kreeg ik mijn MSI 290x 4G Gaming binnen. Na een aantal crashes op BF4, en artifacts in mijn scherm ben ik eens gaan kijken naar hoe en wat, en ik vermoed dat ik een RMA moet doen. Nog even een laatste check hier...

Als ik Furmark aanzet op stability test krijg ik binnen anderhalve minuut een zwart scherm, waarna mijn pc gereset moet worden. Qua temperaturen zit ik dan rond 81 c. Na een kwartiertje Crysis3 zit mijn GPU ook op die temperatuur, dus ik ga er van uit dat het niet aan de hitte ligt. Schroef ik de kaart terug naar de helft van zijn clockspeeds met Afterburner, dan houdt mijn kaart het een minuut of 3 á 4 uit, voor ik dezelfde ellende krijg. Hiermee ga ik er van uit dat ook mijn voeding niet het probleem is (een Corsair 750w). Ik gebruik alleen officiele drivers, geen béta's o.i.d. maar het euvel blijft.

Voor de zekerheid nog eens geprobeerd op verse windowsinstallaties (W8.1 x64 en W7 x64) met alleen drivers en furmark en wederom dit probleem.

Nog wat extra info voor de vorm: Moederbord: P6TD deluxe, 12GB ram, Asic quality meet 76.1%. Het hele systeem was volledig stabiel op mijn oude GPU - een 570GTX.

Is er iets wat ik over het hoofd zie, of is mijn kaart niet in orde? Ik gebruik bijv. een PCI-e 2.0 moederbord, maar dat moet hiermee toch niet uitmaken?
Het verschil tussen PCI-e 2.0 en 3.0 is vrijwel verwaarloosbaar. Ik dacht dat het alleen uitmaakte bij meerdere kaarten en aangezien je maar 1 kaart gebruikt kunnen we dat uitsluiten. Je voeding is ook meer dan adequaat. En je temperaturen zijn ook okay. Ik vermoed naar de problemen die jij aangeeft dat je een RMA moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
darkliquid schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 15:08:

Zie mijn specs, zowel op een smerige win 7 als een clean win 8.1 in principe geen problemen gehad met vrijwel dezelfde configuratie.
Je zou de lijnen van je voeding kunnen controleren, dipt de 12v lijn niet extreem, maar kan het me niet echt voorstellen dat je voeding het probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RumaNoV
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:19

RumaNoV

Folding

Gisteren mijn PowerColor Radeon R9 290 PCS+ ontvangen, gekocht bij Bora Computer (DE) voor 399 EUR. Was meer dan ik er wou voor geven, maar de prijzen lijken maar niet te dalen en een mens kan niet eeuwig blijven wachten...

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/rumanov/0.gif

De kaart voelt zeer stevig aan, de koeler is afgewerkt met een metalen omhulsel en een backplate is aanwezig.

Idle is de kaart onhoorbaar. Onder stress is de kaart zeker hoorbaar, zelfs een beetje luidruchtig naar mijn mening... mijn oude Sapphire HD 5850 was onhoorbaar onder stress, dus dit wordt even wennen.

Heb al een aantal potjes BF4 achter de rug op 1920x1080 @ Ultra. Draait zeer vlotjes en ben dan ook heel blij met de performance van deze kaart.

Heb een aantal GPU-Z shotjes gemaakt van de max. temps tijdens BF4:

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/rumanov/1.gif
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/rumanov/2.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
Je kunt de fanspeed wel ietsjes lager zetten, het referentie model wordt 95 graden, dus lijkt me 80-85 wel een mooie grens. Even een custom profiel maken in MSI Afterburner is hiervoor het handigst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shevchenko
RumaNoV schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 22:32:
Gisteren mijn PowerColor Radeon R9 290 PCS+ ontvangen, gekocht bij Bora Computer (DE) voor 399 EUR. Was meer dan ik er wou voor geven, maar de prijzen lijken maar niet te dalen en een mens kan niet eeuwig blijven wachten...

[afbeelding]

De kaart voelt zeer stevig aan, de koeler is afgewerkt met een metalen omhulsel en een backplate is aanwezig.

Idle is de kaart onhoorbaar. Onder stress is de kaart zeker hoorbaar, zelfs een beetje luidruchtig naar mijn mening... mijn oude Sapphire HD 5850 was onhoorbaar onder stress, dus dit wordt even wennen.

Heb al een aantal potjes BF4 achter de rug op 1920x1080 @ Ultra. Draait zeer vlotjes en ben dan ook heel blij met de performance van deze kaart.

Heb een aantal GPU-Z shotjes gemaakt van de max. temps tijdens BF4:

[afbeelding]
[afbeelding]
Welk geheugen heeft je kaart.
Neem aan dat deze ook gelockt is.

• mhoogendam
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:26
shevchenko schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 19:21:
[...]

Welk geheugen heeft je kaart.
Neem aan dat deze ook gelockt is.
Geheugen type staat in de GPU-z screenshot: Elpida.

• Fordox

Fordox

00101010

wat is dan eigenlijk het verschil tussen die chips en Hynix?

• batumulia
Ik dacht voornamelijk de kwaliteit.

• !mark
Hynix overklokt veel beter dan elpida

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

shevchenko schreef op maandag 17 februari 2014 @ 19:09:
[...]

Onstabiel ram is hier waarschijnlijk de oorzaak van.
Als je met ab meer volt op je ram zou zetten zou t weg kunnen gaan.

• shevchenko
Kaart is teruggestuurd en wordt volledig terug betaald.
Crossfire opstelling geeft dat meer fps dan een single 290x, mag ik aannemen.

Andere merken zijn lager geclockt dan de sapphire zie ik, waardoor de sapphire waarscxhijnlijk zijn snelheid aanpast.

• Ruudox
Mijn video kaart dinsdag ook opgestuurd voor garantie. En hij bleek inderdaad defect te zijn.

Maar nu is alleen de levertijd meer dan 10 werkdagen:(. Duurt wel een beetje lang helaas, maar alle 280x kaarten hebben die levertijd.

• Montu
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19-07 16:56
Ik ben van plan om de Asus DC2OC R9 290 te kopen bij CD-ROM-LAND breda. Is dit de beste keuze voor de R9 290? Of kan ik beter wachten op andere versies van de R9 290? Of zijn dit al de nieuwste aftermarket R9 290's?

PC Specs

• Jaapoes
Jirachi schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 18:46:
Ik ben van plan om de Asus DC2OC R9 290 te kopen bij CD-ROM-LAND breda. Is dit de beste keuze voor de R9 290? Of kan ik beter wachten op andere versies van de R9 290? Of zijn dit al de nieuwste aftermarket R9 290's?
de DC koelers van Asus zijn in principe altijd goed maar zijn vaak duurder dan de concurrenten en nemen ook vaak 3 slots in beslag. Dus of dat de beste keuze is moet je zelf bepalen. Er zijn verschillende 290's met aftermarket koeling beschikbaar, allemaal met een eigen prijskaartje en voors- en tegens. Google eens op wat reviews, vergelijk en kies :)

• Vandread
Dit is een ervaringen topic he, geen advies topic ;)
Maar dat is een r9 290 met een aftermarket cooler, ook een zeer goede, maar ook een vrij dure, echter wel direct leverbaar!
De http://tweakers.net/product/348181/gigabyte-radeon-r9-290/ met windforce cooler is wat goedkoper en stiller/koeler, maar volgens mij niet zo best leverbaar.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

De gigabyte, asus en xfx hebben wel elpida, wees gewaarschuwd(!).

• Montu
En dat is niet goed? Ik kan dus beter voor de Sapphire TRI-X gaan? En als ik voor de R9 290X ga, kan ik dan ook beter voor de Sapphire gaan? ik zie in de pricewatch dan alleen geen OC versie bij staan.

Aan deze dacht ik: pricewatch: Sapphire R9 290X 4GB GDDR5 TRI-X

Is deze wel geoverklokt?

[ Voor 31% gewijzigd door Montu op 20-02-2014 19:43 ]

PC Specs

• Vincent227
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11-09 12:14
Jirachi schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 19:42:
En dat is niet goed? Ik kan dus beter voor de Sapphire TRI-X gaan? En als ik voor de R9 290X ga, kan ik dan ook beter voor de Sapphire gaan? ik zie in de pricewatch dan alleen geen OC versie bij staan.

Aan deze dacht ik: pricewatch: Sapphire R9 290X 4GB GDDR5 TRI-X

Is deze wel geoverklokt?
Ik raad je de Sapphire 290x tri-x aan, heeft ook een betere koeling :) Daarnaast is de versie van Sapphire (290x) een OC versie.

Mijn PC configuratie

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:52

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Bij de buren een review van een aantal 290 en 290Xen:
http://nl.hardware.info/r...asus-gigabyte-en-sapphire

Heb zelf sinds een krappe week een R9 290 WindForce OC en moet zeggen dat hij het (tot nu toe ;)) perfect doet. Kaart is ook erg stil in idle!.

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Tortelli schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 20:01:
Bij de buren een review van een aantal 290 en 290Xen:
http://nl.hardware.info/r...asus-gigabyte-en-sapphire

Heb zelf sinds een krappe week een R9 290 WindForce OC en moet zeggen dat hij het (tot nu toe ;)) perfect doet. Kaart is ook erg stil in idle!.
:F Die buren van ons ook, kunnen ze nou nooit eens iets goeds doen?
Lukt het ze niet een sapphire tri-x te overclocken. Trekken ze vervolgen de conclusie dat een sapphire tri-x een slechte kaart is voor een overclocker. ;w

• !mark
Denk dat ze gewoon een hele slechte kaart toegestuurd hebben gekregen

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Hm, ik heb hier nog niks over gezien.
Ik weet in ieder geval wat ik binnenkort in mijn pc wil steken ;)

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=648935501809797

Deze hoort eigenlijk in het nieuwstopic, maar ik heb niet echt zo'n zin in het necroeën van een topic. ( als je dat zo spelt ).

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

!mark schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 20:19:
Denk dat ze gewoon een hele slechte kaart toegestuurd hebben gekregen
voor een betere review: http://www.tomshardware.c...-290-and-290x,3728-6.html

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Als ik dit mag geloven is Tri-X het beste, gigabyte nauwe 2e plaats en moet je afblijven van asus.

• fdm391
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:19
Ik heb twee 290 Tri-X van Sapphire in mijn bezit en ze klokken allebei zonder problemen over, vreemd dat ze dat niet lukt bij die review van hardware.info. Ben zeer tevreden over de beide kaarten, temperatuur is met open case zo rond de 70 graden op 100% gebruik met de standaard clocks 1000/1300

• Montu
Nu ik die link zie van MSI haar nieuwe r9 290x die binnenkort komt, begin ik plots te twijfelen of ik nu wel voor de r9 290x tri-x moet gaan.

Wat zeggen jullie?

PC Specs

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Jirachi schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 20:48:
Nu ik die link zie van MSI haar nieuwe r9 290x die binnenkort komt, begin ik plots te twijfelen of ik nu wel voor de r9 290x tri-x moet gaan.

Wat zeggen jullie?
Ik zou gewoon voor de Tri-X gaan.
De lightning komt pas eind maart en zal ongeveer 550€ worden...

[ Voor 3% gewijzigd door Thomg op 20-02-2014 21:02 ]

• icegodd
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-03 20:55
maar waarom is bij HWI windforce idle op 20dB en bij andere site liggen sapphire en gigabyte rond idle 30dB???

• Thomg

Thomg

Aww yiss

icegodd schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 21:03:
maar waarom is bij HWI windforce idle op 20dB en bij andere site liggen sapphire en gigabyte rond idle 30dB???
Alles minder dan 30dB is praktisch onmogelijk.
Andere sites ronden gewoon af naar 30dB.

• Montu
Thomg schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 21:02:
[...]

Ik zou gewoon voor de Tri-X gaan.
De lightning komt pas eind maart en zal ongeveer 550€ worden...
Huh? Je bedoelt: Ik zou gewoon voor de Tri-X gaan tenzij je wel even kunt wachten?

Die link die je plaatste is de Lightning versie? Wat gaat precies het verschil worden tussen de 2?

PC Specs

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Jirachi schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 21:04:
[...]

Huh? Je bedoelt: Ik zou gewoon voor de Tri-X gaan tenzij je wel even kunt wachten?

Die link die je plaatste is de Lightning versie? Wat gaat precies het verschil worden tussen de 2?
Lightning heeft echt een massaal koelblok die alle ander kaarten teniet doet ( google maar ).
En overklokken, man.
Dubbel 8 pin + 6 pin. That's right, 22 pinnen.
Jesus. :/

Zal waarschijnlijk ook wel met een flinke OC komen.

[ Voor 5% gewijzigd door Thomg op 20-02-2014 21:05 ]

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Thomg schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 21:03:
[...]

Alles minder dan 30dB is praktisch onmogelijk.
Andere sites ronden gewoon af naar 30dB.
Ze hebben hem in een geluidsdichte box getest, maar de r9 290 tri-x is 20db(a) luider, dat lijkt me gewoon fout gemeten.

Helaas wilt Tweaker rsnubje (die de kaarten heeft overgeclocked voor hardware.info) niet luisteren en vertikt hij het zijn stukje tekst aan te passen.

Mijn reactie op hem vind ik zelf 100% eerlijk.
Het is gewoon misleidend om dat stukje over de sapphire kaart neer te zetten. Door deze kaarten te reviewen (wat je doet voor consumenten die zo'n kaart willen aanschaffen), terwijl het eigenlijk niet de kaarten zijn die men in de winkel kan kopen. toevoeging van mij als achtergrond informatie: ze krijgen aangepaste versies zei hij net

Het komt erop neer dat je een slechte sample had en ik vind dat je gewoon moet vermelden dat het waarschijnlijk een slechte sample betrof (nadat je hem nog eens hebt proberen over te clocken met sapphire trixx). Zo weet eenieder die dat stukje leest dat het aan die kaart lag en niet per definitie alle sapphire r9 290's slechte clockers zijn.
Hij schreef:
Bij de Sapphire kaart hadden we problemen met overklokken. Zodra je meer dan een paar Megahertz omhoog gaat, klokt de kaart zichzelf terug, waardoor het onmogelijk is om scores te behalen die significant hoger zijn dan de waarder op stock snelheid. Voor overklokkers lijkt de Sapphire kaart, met de huidige firmware althans, dus niet geschikt.
Gewoon zielig vind ik het.

• Vandread
Ik link zelden naar HWI, ik lees/bekijk ze wel maar vaak hebben ze wel wat dubieuze resultaten ertussen zitten.
Thomg schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 19:27:
De gigabyte, asus en xfx hebben wel elpida, wees gewaarschuwd(!).
Bron? En bron dat het op aftermarket kaarten ook een probleem is?
Voor zover ik weet is het enkel een probleem bij reference kaarten.

[ Voor 15% gewijzigd door Vandread op 20-02-2014 21:13 ]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Vandread schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 21:11:
[...]

Bron? En bron dat het op aftermarket kaarten ook een probleem is?
Voor zover ik weet is het enkel een probleem bij reference kaarten.
't Probleem is dat het in reviews niet aan de tand gevoeld wordt, een google zoekopdacht zegt je wel genoeg.

• Montu
Thomg schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 21:05:
[...]

Lightning heeft echt een massaal koelblok die alle ander kaarten teniet doet ( google maar ).
En overklokken, man.
Dubbel 8 pin + 6 pin. That's right, 22 pinnen.
Jesus. :/

Zal waarschijnlijk ook wel met een flinke OC komen.
Veel voordelen dus..

Maar hoeveel scheelt het nou eigenlijk? Stel dat je de TRI-X met de Lightning versie vergelijkt, hoeveel fps scheelt het ongeveer als je battlefield 4 op max settings 1080p speelt? 5, 10, 20?

PC Specs

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Jirachi schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 21:29:
[...]

Veel voordelen dus..

Maar hoeveel scheelt het nou eigenlijk? Stel dat je de TRI-X met de Lightning versie vergelijkt, hoeveel fps scheelt het ongeveer als je battlefield 4 op max settings 1080p speelt? 5, 10, 20?
r9 290x vs r9 290 lighting op dezelfde clock speeds? 0%
Als de lightning hoger geclockt is misschien een paar procent (lees ~2-7%)
Anders koop je een kaart met een goede cooler (sapphire tri-x) en overclock je hem zelf eventjes. Guides staan er gewoon op tweakers.net

Pagina: 1 ... 15 ... 34 Laatste