• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:46

Gonadan

Admin Foto & Video, Harde Waren, Consumentenelektronica
@sys64738 ook op groot scherm lekkere sfeer. Ik snap dat je op die fietser wachtte, die breekt lekker en voegt zeker wat toe (@mvh het was een grapje ;) ).
Één ding valt mij wel op, links bij de boom zit iets roods wat mij opvalt. En nu ik het weet blijft dat mijn aandacht trekken, wat is dat?

@klaaas wie heeft het over zo weinig mogelijk ingrijpen? Ik wil alleen geen dingen die vast zitten afbreken of los trekken wat in de weg zit. Ik ga dus ook geen paddenstoelen weghalen om de compositie te verbeteren of zoiets. In dit geval zat helaas buiten dat blaadje verder alles vast, zeker bij de tweede.
Qua inbreng en de term registraties doe ik even de aanname dat je doelt op het feit dat het 'gewoon' een foto van een paddenstoel is en er geen bijzonder verhaal achter zit? Zo ja dan klopt dat, ik ben nu al blij als ik ze überhaupt sfeervol op de plaat weet te krijgen. Gisteren heb ik weer wat kunnen schieten en daar wat meer op proberen te letten. Ik zal later vandaag eens kijken of daar iets van gelukt is. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:42

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@Gonadan Hmmm. Scherp gezien. Denk een rood vallend blad die net door de zon geraakt wordt. Hij zit ook in de RAW dus het is geen LR hick up. Maar zelfs op 200% is het moeilijke te zien.

@klaaas Had nog wel na zitten denken over de positie van de fietser maar vond alles centraal wel lekker hier. Denk dat links ook wel gewerkt had. Rechts niet... nooit je onderwerp de foto uit laten lopen/fietsen/kijken.

@gijspeijs | 500px | Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:26
@sys64738 Niet zo dogmatisch hè. ;) Rechts kan prima. Ik wacht voor mijn architectuurfoto's vaak tot er een passant het beeld in of uit komt. Of je iemand dan met of zonder kijkrichting plaatst maakt bijzonder weinig uit. Het gaat om de balans / compositie en de schaal die zo'n passant toevoegt.

@Gonadan Ik zeg ook niet dat je bijl en schoffel mee moet nemen ;) Maar geen afleidende rommeligheid maakt dit soort beelden nou eenmaal beter. Als dat op een bepaalde plek onvoldoende kan dan zit er dus geen foto in. Op zoek naar een beter plek in dat geval. Ik zoek vaak paddo's (en bloemen e.d.) op een wat hogere plek. Dat vergemakkelijkt het tuinieren ter plekke al behoorlijk. Zeker als je met een lens werkt die niet de hele achtergrond blurred.

Vanmorgen ondanks de storm toch nog even op paddo-jacht geweest.

Ik roep ook maar wat

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 11:11

NMH

Moderator General Chat
Van die twee foto's heeft de tweede mijn voorkeur vanwege het mooiere licht. Ik zou hem denk ik wel wat krapper gekaderd hebben rond de twee rode paddestoelen, ze zijn nu relatief klein. Overigens allebei wel beter dan wat ik op dat gebied gepresteerd heb deze herfst, dat is niet echt deelwaardig. ;)
sys64738 schreef op donderdag 24 december 2020 @ 19:40:
Zelf nog een plaat van paar weken terug. Eén van mijn favoriete (herfst)locaties: het Heilooerbos. Het is er altijd schitterend en als het weer en het licht dan ook nog een beetje meewerken, is het prijsschieten. Klein beetje geduld en wachten tot het juiste onderwerp voorbij komt en klaar is Kees.

[Afbeelding]
Hele mooie sfeervolle foto en ook mooi symetrisch, daar hou ik wel van. :) Misschien jammer dat het onderste deel van de takken een deel van het dak van het gebouw afdekt, maar daar is weinig aan te doen (of je moet veel verder naar voren gaan, maar dan ben je het doorkijkje kwijt). Wat je misschien nog kunt overwegen is het wegpoetsen van die paaltjes, ik denk dat het beeld daar wat rustiger van zou worden.
De eerste is mijn favoriet. Mooie zachte achtergrond en een rustig groen "bedje" zonder al te veel afleiding waar de paddestoel in groeit. Alleen jammer dat de paddestoel niet helemaal gaaf meer is (lijkt?) en dat de steel volgens mij net niet helemaal scherp is. Dat laatste viel me overigens pas later op. Bij de tweede foto vind ik de boomstam een wel erg groot dominant donker vlak vormen in de foto. Dat kan een mooie effect geven maar vind ik hier niet zo. Persoonlijk had ik het denk mijn voorkeur gehad om te kaderen naar alleen het lichtere stukje stam waar de paddestoelen groeien.

Dan eentje van mezelf:
Autumn tree by Niels Hageman, on Flickr

Niet mijn beste foto ooit, maar helaas niet veel tijd gehad om er op uit te gaan. Worstel nog steeds om meer tijd te vinden voor mijn fotografie-hobby. :)

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@klaaas Knap dat je nog paddenstoelen hebt weten te vinden. De 1e is leuk: beetje het leven vs de dood. Alleen had je scherptediepte genoeg om het steeltje ook in focus te hebben en dat was wel iets mooier geweest. Bij plaat 2 had het kleine paddenstoeltje van mij ook wel scherp gemogen. Het doorkijkje is mooi gevonden.

@NMH Mooie boom en erg mooie kleuren. Alleen wat is er in de voorgrond gebeurd? Heb je die mist (of wat het ook is) er met de hand ingetekend of zo? Dit ziet er meer uit als schimmel in je lens. Dat geeft ook van die witte blobs. En de rest van de plaat suggereert ook helemaal niet dat er mist zou zijn.

• NMH

NMH

Moderator General Chat
sys64738 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 08:16:
@NMH Mooie boom en erg mooie kleuren. Alleen wat is er in de voorgrond gebeurd? Heb je die mist (of wat het ook is) er met de hand ingetekend of zo? Dit ziet er meer uit als schimmel in je lens. Dat geeft ook van die witte blobs. En de rest van de plaat suggereert ook helemaal niet dat er mist zou zijn.
Die "mist" is inderdaad in Photoshop toegevoegd. Normaal ben ik geen fan van dingen toevoegen die er niet zijn, maar ik vond de voorgrond een beetje leeg, dus heb ik dit bij wijze van experiment geprobeerd. Eerste poging en duidelijk niet al te best geslaagd dus. Kan gebeuren. :)

Dit is de versie zonder schimmel:

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@NMH Dingen goed ergens in PSen is nog best een kunst hoor. Het moet kloppen met het geheel. Kleurtoning, temperatuur, saturation en helderheid moeten matchen en dan moet het ook nog eens passen bij de meteorologische (man wat een woord ;-)) omstandigheden.

Vind het gras niet zo storend. Wat je zou kunnen doen is met een brush de hue een beetje opschuiven zodat het wat geler wordt en een betere inleiding vormt richting die boom. Als je dat beetje subtiel houdt, valt het niet op.

Dat is eigenlijk het belangrijkste: het moet niet opvallen en natuurlijk aanvoelen.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-03 21:00
NMH schreef op woensdag 30 december 2020 @ 14:46:
[...]

Die "mist" is inderdaad in Photoshop toegevoegd. Normaal ben ik geen fan van dingen toevoegen die er niet zijn, maar ik vond de voorgrond een beetje leeg, dus heb ik dit bij wijze van experiment geprobeerd. Eerste poging en duidelijk niet al te best geslaagd dus. Kan gebeuren. :)

Dit is de versie zonder schimmel:
[Afbeelding]
:D Ik heb gisteren letterlijk een paar minuten naar je mistfoto zitten te kijken, omdat ik m'n vinger er niet op kon leggen waardoor 'ie zo vreemd overkwam op me. De mist was best wel 'patchy' (niet heel uniform), en op één of andere manier leek de mist ervoor te zorgen dat de boom/struik (wat is het? :+) heel klein overkwam, terwijl het volgens mij best een aardige grote is.

Ik stond toen op het punt om te reageren, maar omdat ik het niet echt onder woorden kon brengen, heb ik het maar gelaten. Uiteindelijk heb ik het niet bewust doorgehad dat de mist gephotoshopt was, maar ik vond er dus wel wat afwijkends aan (dacht zelfs nog kort even dat het misschien met een rookmachine gedaan was), en nu weet ik wat :P

(Zonder mist vind ik de foto overigens een stuk fijner om naar te kijken.)

The devil is in the details.

• NMH

NMH

Moderator General Chat
sys64738 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 15:25:
@NMH Dingen goed ergens in PSen is nog best een kunst hoor. Het moet kloppen met het geheel. Kleurtoning, temperatuur, saturation en helderheid moeten matchen en dan moet het ook nog eens passen bij de meteorologische (man wat een woord ;-)) omstandigheden.
Don't I know it. Ik heb al een hele tijd zitten klooien met deze versie van de "mist", onder andere de transparantie en de toning (op een gegeven moment had ik iets wat meer op rook leek :P). Zoals gezegd, eerste poging op dit gebied. Die omstandigheden heb ik nog het meest over zitten dubben; dit soort flarden grondmist heb je vaak rond zonsopgang, en deze foto is in de middag gemaakt dus dat past inderdaad niet echt.
Vind het gras niet zo storend. Wat je zou kunnen doen is met een brush de hue een beetje opschuiven zodat het wat geler wordt en een betere inleiding vormt richting die boom. Als je dat beetje subtiel houdt, valt het niet op.

Dat is eigenlijk het belangrijkste: het moet niet opvallen en natuurlijk aanvoelen.
Dat is misschien nog wel het overwegen waard. De boom zelf heeft overigens al wat "hulp" gehad om de herfstkleuren wat aan te dikken. Ik ga er van uit dat dat wat beter gelukt is aangezien dat nog niet is opgevallen. ;)
Hahn schreef op woensdag 30 december 2020 @ 15:32:
[...]

:D Ik heb gisteren letterlijk een paar minuten naar je mistfoto zitten te kijken, omdat ik m'n vinger er niet op kon leggen waardoor 'ie zo vreemd overkwam op me. De mist was best wel 'patchy' (niet heel uniform), en op één of andere manier leek de mist ervoor te zorgen dat de boom/struik (wat is het? :+) heel klein overkwam, terwijl het volgens mij best een aardige grote is.

Ik stond toen op het punt om te reageren, maar omdat ik het niet echt onder woorden kon brengen, heb ik het maar gelaten. Uiteindelijk heb ik het niet bewust doorgehad dat de mist gephotoshopt was, maar ik vond er dus wel wat afwijkends aan (dacht zelfs nog kort even dat het misschien met een rookmachine gedaan was), en nu weet ik wat :P

(Zonder mist vind ik de foto overigens een stuk fijner om naar te kijken.)
Klopt, dat was best een forse boom als ik me goed herinner. Zeker geen struikje. :) De mist was bewust patchy (via een cloudfilter), het idee was dat het flarden grondmist leken.

In ieder geval allebei bedankt voor de feedback, wordt zeer gewaardeerd.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Steef
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-01 12:28

Steef

GoT's Most Eaten

Steef schreef op donderdag 12 november 2020 @ 11:32:
@Deathchant Inmiddels is, mede door input van anderen hier, wel duidelijk dat ik ver overboord ben gegaan met de bewerking. Ik ben er inmidels achter dat mijn scherm waardeloos is, ik ga een nieuwe poging doen op een fatsoenlijk scherm. Bedankt voor de input :)

Verder vind ik het vooral knap hoe je in #1, #3 en #6 er in slaagt de diepte van de wereld vast te leggen in 2D. Heel mooi gedaan, geen 3D bril bij nodig
Even topic graven - inmiddels een colorimeter op mijn scherm gehangen en bevonden dat mijn scherm (zoals schijnbaar heel gebruikelijk is bij veel monitoren / tv's / tablets) veel te blauw (koel)is.

Dit maakt dat ik mijn foto's voor mijzelf warmer maakte zodat het op mijn scherm goed leek. Op een gekalibreerd scherm zal die foto er hierdoor té warm uit zien, wat overeen komt met een aantal opmerkingen hier.

* Steef gaat verder studeren.

Sony A6600 | 16 - 55G F2.8 | 70 - 350G

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:57
Prachtige plaatjes hier !

Deze heb ik in de herfst van 2018 gechoten:

Wie het laatst lacht, denkt het langzaamst

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:28
De herfst is vroeg dit jaar (of qua paddenstoelen eigenlijk nooit weggeweest).

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-03 17:21

Deathchant

Don't intend. Do!

Dat is een sfeervolle foto @LA-384. Niet te weinig of te veel scherp, precies het juiste amount! Ik zou alleen links wat verder wegcroppen, omdat je van rechts die kleinere paddestoeltjes als "leading line" hebt naar het grotere cluster.

Hier in Z-Limburg zijn sommige plantjes en bomen al in herfstkleur. Soms heb ik het idee dat er hier sommige kersenbomen ziek zijn ofzo. Flink verkleuring en zelfs kaal al. Weinig tot geen kersen...Geen idee of het door het natte weer komt ofzo.

1:

2:

3:

Alledrie gemaakt met de Zeiss 135 APO op f/2 (want die hoef je niet af te stoppen :D)

Canon: R6 | 16-35 | 70-200 II
Zeiss: 50MP | 100MP | 135 APO

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:50

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Deathchant schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 22:09:
Dat is een sfeervolle foto @LA-384. Niet te weinig of te veel scherp, precies het juiste amount! Ik zou alleen links wat verder wegcroppen, omdat je van rechts die kleinere paddestoeltjes als "leading line" hebt naar het grotere cluster.

Hier in Z-Limburg zijn sommige plantjes en bomen al in herfstkleur. Soms heb ik het idee dat er hier sommige kersenbomen ziek zijn ofzo. Flink verkleuring en zelfs kaal al. Weinig tot geen kersen...Geen idee of het door het natte weer komt ofzo.

1:
[Afbeelding]

2:
[Afbeelding]

3:
[Afbeelding]

Alledrie gemaakt met de Zeiss 135 APO op f/2 (want die hoef je niet af te stoppen :D)
Dat is inderdaad al vroeg in het jaar. Waarschijnlijk zijn ze het ook gewoon zat en stoppen ze er dit jaar mee. Volgend jaar nog een keer proberen.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

BlaTieBla schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 08:59:
[...]

Dat is inderdaad al vroeg in het jaar. Waarschijnlijk zijn ze het ook gewoon zat en stoppen ze er dit jaar mee. Volgend jaar nog een keer proberen.
Het waren er echt veel dit jaar. Van de 15 kersenbomen op een rij zeker een stuk of 4 á 5 die al heel vroeg verschrompelde en beschimmelde kersjes had en snel het blad verloor. Normaliter zie ik dat wel eens als het heel vroeg heet is, zoals vorig jaar. Nu dus al het 3e jaar oprij terwijl het deze zomer nog niet abnormaal heet is geweest (wel abnormaal vochtig). Ik vind het maar raar in ieder geval....maar goed, er zijn dus wel al mooie kleurtjes te vinden behalve alleen maar strak groen ;)

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-03 23:26
Macrolepiota procera

Voor de eerste keer deze herfst op pad gegaan. De bomen zijn eigenlijk nog net te groen, maar het is dan ook nog vroeg in de herfst. De paddenstoelen schieten als paddenstoelen de grond uit 8)7. Bijvoorbeeld deze Grote parasolzwam.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Crispy, dat wel, maar ik mis een beetje warme, zachte sfeer.

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:26
@Deathchant : ik weet niet waarom, maar ik vind dat deze in portrait moet. Blad is al mooi verkleurd.

Ik roep ook maar wat

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Deathchant
Ik mis een klein beetje 'crispy' bij het puntje. ;) Net iets buiten je DOF bereik?

Vandaag, net voor de regen, ff rond wezen kijken, maar de bomen zelf zijn nog behoorlijk groen. Wel al het nodige blad op de grond.

Waterloopbos100 by Erik Haak, on Flickr
wederom gemaakt met zo'n goedkoop stuk Russisch glas ;)

[Voor 58% gewijzigd door ehtweak op 02-10-2021 20:34]

Mooie Plaatjes   

• RvL
Gisteren weer eens een rondje door het lokale natuurgebiedje gedaan, op zoek naar nieuwe paddestoelen en andere herfstdingen. Daar kwam ik deze vliegenzwam tegen die heerlijk het in het zonnetje stond.

Amanita muscaria

Nu de dekens nog...

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 11:23
Ik kwam deze paddenstoel tegen, ik kan helaas de naam hiervan niet vinden.

Mushroom

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Normaliter maak ik paddenstoelen foto's van dichtbij.
Maar dit keer zaten ze ver boven m'n hoofd, paar meter omhoog langs een boomstam.
Dus had ik een teleobjectief nodig om ze te fotograferen. ;)

Myco139 by Erik Haak, on Flickr
@185mm FF

En deze zelfs @ 300mm FF

Myco138 by Erik Haak, on Flickr

Heeft iemand trouwens een verklaring voor het feit van dat spiegelende takje, rechtsboven die paddenstoelen?
Ik vermoed dat het een VR/VC artefact is door het gebruik van stabilisatie van het betreffende objectief. Of zoiets... :? Iemand enig idee hoe dat veroorzaakt wordt? C.q. of het te voorkomen valt?
't Was mij nog nooit eerder opgevallen; dit bijzondere effect.

Mooie Plaatjes   

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@ehtweak Mooie platen. Maar dat takje is inderdaad vreemd. VC heeft impact op je hele frame. En het speelt zich diagonaal af over best wel grote lengte dus read-out van je sesor kan het ook niet echt zijn.

Lijkt meer op hi-res of HDR modus waarbij je camera meerdere frames samenvoegt. Maar neem aan dat hier ook geen sprake is van hi-res of HDR opname?

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

sys64738 schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 15:20:
@ehtweak
Lijkt meer op hi-res of HDR modus waarbij je camera meerdere frames samenvoegt. Maar neem aan dat hier ook geen sprake is van hi-res of HDR opname?
Nope; was gewoon een single-shot.
Niks fancy o.i.d.
Camera + objectief richten, rustig ontspanner indrukken, ff wachten tot de stabilisatie stabiliseert (blijkbaar niet compleet o.i.d?) en dan afdrukken.
De paddenstoelen en de boomstam hadden uiteraard geen last van de wind, wellicht die takjes/blaadjes op de achtergrond wel?

Mooie Plaatjes   

• RvL
@ehtweak
Ik zag de eerste inderdaad al voorbij komen op Flickr. Erg mooie foto!

Voor wat betreft dat takje. Asking the obvious: wind?

Al zou het dan wel een heel plaatselijke rukwind zijn die alleen dat takje heeft laten bewegen

[edit]
Lezen... Geen wind...

En na nog een keer goed kijken kan het ook geen wind zijn. Het takje lijkt halverwege gewoon ineens een stuk te verspringen

[Voor 25% gewijzigd door RvL op 09-10-2021 17:32]

Nu de dekens nog...

• FLuKee
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:56
@RvL Mooi trio, scherpte valt ook héél goed. Knap! Vliegenzwam staat er ook mooi op, die zou ik ook graag vinden.
@Deathchant Contrast van het blaadje tov. de ondergrond en dan nog eens de variatie in het blaadje zelf, met mooie kleuren. Mooi beeld.
@ehtweak Beetje in hetzelfde thema als Deathchant, ook een hele goede invulling: knappe kleuren en lekker scherp. Op de "hoge" paddestoelen valt het licht heel erg mooi, en dat takje is me ook een raadsel :)
@JoStad Doet een beetje denken aan een zware Mexicaanse sombrero, ofzo :) Mooi met dat warme licht.

Vanmorgen ook een herfstwandeling gemaakt in het bos, hier en daar wat leuke onderwerpen gevonden. De eerste is op 16mm, de rest op 200mm + 1,4TC.

• LA-384
@FLuKee Bijzonder effect zo met die 200mm lens. Het is een waar paddenstoelenbos. Ik denk dat een iets grotere scherptediepte niet had misstaan, het oogt een beetje onrustig nu, hoewel dat tegelijkertijd ook als artistiek gezien kan worden.

@ehtweak Ik heb te weinig kennis om een verklaring voor dit fenomeen te verzinnen, maar het valt me wel op dat er veel silhouetvorming is in de onscherpe delen van de foto, waardoor ik bijna zou zeggen dat het iets met de lens van doen heeft. Verder lijkt wind mij onwaarschijnlijk, aangezien de tak op twee plekken scherp (maar wat doorschijnend) is. Bij wind zou ik verwachten dat de tak over een gebied volledig geblurred is. De meest logische verklaring is dat we in een simulatie leven en je een glitch in the matrix hebt weten vast te leggen. Dat of interferentie uit de 5e dimensie.

• Jackie Moon
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-07-2022
@FLuKee De derde vind ik super met die rechte 'stelen', lijkt wel een bos.

Volgende zijn met een flitser gemaakt (godox tt350o + x-pro), overdag. Alleen moet een betere diffuser hebben/ maken tbv insect (+ macro lens, dichterbij kon ik niet :) ).

• JoStad
Op zoek naar paddenstoelen in het bos:

forest 1

forest 2

[Voor 170% gewijzigd door JoStad op 09-10-2021 23:48]

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@JoStad En... je bent nog steeds zoekende? :+

BTW, soms moet je wel goed zoeken. Ik zag deze ook bijna over het hoofd:

Myco137 by Erik Haak, on Flickr

Wanhoop niet hoor. Maar hier in de polder is het paddenstoelen hoogseizoen ook nog niet aangebroken.
Was afgelopen week ff in het Waterloopbos; daar struikel je meestal over de paddenstoelen. Maar nu dus nog niet. :N

En ook het zogenaamde paddenstoelen paradijs Voorsterbos:
https://www.natuurmonumen...orsterbos-bij-kraggenburg
https://www.visitnoordoos...es/3612469094/voorsterbos
was vandaag nog behoorlijk karig. :-(

[Voor 27% gewijzigd door ehtweak op 10-10-2021 00:02]

Mooie Plaatjes   

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:13

bobcom

Dedicated dabbler

@JoStad Wat me vooral opvalt is het grote verschil tussen je eerste en je tweede foto: de eerste is veel helderder en lichter, de tweede is donkerder en grauwer. Flickr biedt geen uitkomst omdat er geen data bij staan, maar ik ben nu toch wel benieuwd naar de oorzaak van dat verschil. Xplain, please? :)

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

• JoStad
bobcom schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 09:58:
@JoStad Wat me vooral opvalt is het grote verschil tussen je eerste en je tweede foto: de eerste is veel helderder en lichter, de tweede is donkerder en grauwer. Flickr biedt geen uitkomst omdat er geen data bij staan, maar ik ben nu toch wel benieuwd naar de oorzaak van dat verschil. Xplain, please? :)
Het licht was vermoedelijk net iets anders.
Om ongeveer dezelfde look te krijgen heb ik het contrast en verzadiging aardig wat hoger moeten zetten,
zie: forest 2a

• FLuKee
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:56
LA-384 schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 20:25:
@FLuKee Bijzonder effect zo met die 200mm lens. Het is een waar paddenstoelenbos. Ik denk dat een iets grotere scherptediepte niet had misstaan, het oogt een beetje onrustig nu, hoewel dat tegelijkertijd ook als artistiek gezien kan worden.
Goed punt, meer scherptediepte was mogelijk wel een optie geweest mits focus stacking, heb er op het moment zelf niet aan gedacht. Ik knijp het diafragma liever niet te veel toe omdat je dan het zachte van de achtergrond wel wat verliest.

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:13

bobcom

Dedicated dabbler

JoStad schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 13:07:
[...]

Het licht was vermoedelijk net iets anders.
Om ongeveer dezelfde look te krijgen heb ik het contrast en verzadiging aardig wat hoger moeten zetten,
zie: forest 2a
I see. Ik vind de a-versie aantrekkelijker. Dank voor je toelichting.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@FLuKee Die 2e en 3e foto. Echt geweldige platen.

@Jackie Moon Die eerste vind ik wat te druk qua achtergrond. Die 2e plaat kan ik wel wat mee. Mooi.

@JoStad Ik zie geen paddenstoelen ;-). Bos vind ik altijd erg moeilijk om te schieten. Omdat het lastig is om een onderwerp of idee eruit te laten springen. En dat gevoel heb ik hier ook beetje. Ja, het is een bos maar waar zou ik op moeten focussen.

@ehtweak Ja, de meeste paddenstoelen staan redelijk goed verdekt opgesteld. En inderdaad, mijn go-to locatie (het Heilooerbos) is ook nog vrij karig als het op paddenstoelen aankomt. Die van jou staat er netjes op (hoewel ik zelf meer de voorkeur heb voor lagere hoeken/standpunten).

Mijn paddenstoelen deden wat minder hun best om zich te verstoppen. Pontificaal in het groene gras.

Hiding in Plain Sight
by Gijs Peijs, on Flickr

• RvL
Hier ook gewoon open en bloot, op een heel normaal grasveldje

Coprinus comatus

Nu de dekens nog...

• JoStad
@FLuKee Mooie sfeervolle foto's van paddenstoelen.
@Jackie Moon Vooral die met het insect bovenop is fraai.
@ehtweak Die foto's met de telelens zijn echt fraai om de zien.
@sys64738 Prima opname met een mooie bokeh.
@RvL Ook een prima opname met een mooie bokeh. Ik ga hierna ook mijn EF 50mm f/1,8 STM met adapter gebruiken om een betere bokeh te krijgen.

Eindelijk wat paddenstoelen gevonden. Scherptediepte verses bokeh is altijd een compromis. Onderstaande foto zijn gemaakt met de canon M50 met efm 28mm f/3,5 Macro IS STM.

Deze paddenstoelen zijn echt zo geel.
mushroom 1 by JoStad, on Flickr

mushroom 2 by JoStad, on Flickr

mushroom 3 by JoStad, on Flickr

mushroom 4 by JoStad, on Flickr

mushroom 5 by JoStad, on Flickr

[Voor 14% gewijzigd door JoStad op 14-10-2021 20:56. Reden: textueel]

• RvL
@JoStad
Heb je al focus stacking al eens geprobeerd? Zeker met relatief grote objecten als paddestoelen is dat best goed te doen vanuit de hand. Ik heb hiervoor de optie Objectief elektronische MF aangezet (menu Opname, p.7 eerste optie). Eenmaal initieel scherp gesteld kan je dan d.m.v. de focusring de focus verbeteren, maar zolang je blijft schieten ook de focus verleggen. Dus camera in langzame burst en langzaam de focus verleggen. Tussen de verschillende foto's kan je d.m.v. focus peaking ook zien waar je focus nu (ongeveer ligt).

In DPP kan je vervolgens een depth composition starten. In geval van de M50 moet je de RAW's wel eerst naar JPG omzetten. Dat de composities minimaal verschuifd maar niet uit, dat wordt gecorrigeerd.

Ik heb daar vandaag eens mee lopen spelen i.c.m. de EF-M 18-150mm. Sommige licht ingeflitst met m'n TT685 om de bewegingsonscherpte wat te elimineren (of althans, dat was het idee). Dit zijn de resultaten

Mycena galericulata

Mushroom (craterellus?)

Chlorophyllum olivieri

Amanita muscaria

Nu de dekens nog...

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@RvL Mooie geschubde inktzwam. Nog vrij fris. Meestal kom ik ze bruiner tegen. Mooi vastgelegd.

@JoStad Mooie collectie parasolzwammen heb je gevonden. Fijne platen. Alleen als je een iets lager standpunt neem, is je achtergrond verder weg en dus wazig. Zorg dat de paddenstoelen er wat mooier uitspringen.

@RvL Waar heb je die vliegenzwammen gevonden?!?! Ik ben langs honderden berken gelopen vanmorgen maar er was echt nog helemaal niks te vinden qua vliegenzwam. Blijven toch 1 van de mooiste paddenstoelen. Verder leuke serie maar ook jouw foto's zouden nog tikkie mooier worden van laag standpunt.

Zelf dus 0,0 aan vliegenzwammen gevonden maar grote parasolzwammen deste meer. Het bos puilde er mee uit. Roeien met die riemen die je hebt, dus dan die maar op de plaat. Iets minder fotogeniek maar uiteindelijk toch nog mooie plaat geworden, vind ik zelf.

Under my Parasol by Gijs Peijs, on Flickr

• RvL
@sys64738 hier in het lokale natuurgebiedje in 's-Hertogenbosch, de Heinis. Praktisch in de achtertuin voor mij

Nu de dekens nog...

• JoStad
@sys64738 Mooie parasolzwammen met een gave bokeh!

Eindelijk wat net ontsproten vliegenzwammen gevonden. @RvL Ik heb de focusstacking met DPP geprobeerd en werkt verrassend goed en snel. Voor de onderstaande foto's echter wat minder geschikt. De foto's zijn gemaakt met de canon M50 met de EF50mm f/1.8 STM. Diafragma 2,8.

Mushroom 6 by JoStad, on Flickr

Mushroom 7 by JoStad, on Flickr

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

D'r komen weer leuke en fraaie paddenstoelen voorbij. d:)b

Dat het nu echt herfst is, merk je aan het feit dat de noten beginnen te vallen.
Gisteren zowel walnoten als tamme kastanjes geraapt. De kastanjes hebben we gelijk gepoft boven de vuurkorf.

De walnoten zullen de komende weken verorberd worden.
M.a.w. dit is een echte herfstfoto: :)

WalnutHarvest03 by Erik Haak, on Flickr

Mooie Plaatjes   

• Jackie Moon
@JoStad Mooie foto's van de rode paddestoelen. Lager standpunt (als het kan) komt die misschien nog beter uit en stacken kan dan wel.

Na een week zoeken heb ik ook eindelijk rode paddestoelen gevonden :)
Gestacked / 30 foto's. G9 + 200mm F2.8

[Voor 54% gewijzigd door Jackie Moon op 16-10-2021 19:22]

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Gatver. Ik word wel jaloers van al die vliegenzwammen hoor ;-) Vandaag ook nog op 2 plekken geweest en wederom helemaal niks.

Maar mooie platen hoor. En die 200 2.8 lijkt me heerlijke lens voor dit soort werk, @Jackie Moon . Toch ff 50mm meer compressie tov mijn 40-150.

• Jackie Moon
sys64738 schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 19:42:
En die 200 2.8 lijkt me heerlijke lens voor dit soort werk, @Jackie Moon . Toch ff 50mm meer compressie tov mijn 40-150.
@sys64738 Jouw olympus lens is ook goed, die paar 50mm.

(Ik heb hem eigenlijk gekozen omdat de 200mm F2.8 icm de G9 nog net op mijn yt-1000 kan (olympus 300mmF4 te zwaar en te groot/lang): https://nl.aliexpress.com/item/1005002394444715.html
Hij is ragscherp (zonder de tc), maar ik moet wel dichtbij zien te komen. Voor op afstand werkt de 100-400 beter.)

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Jackie Moon schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 18:39:
Na een week zoeken heb ik ook eindelijk rode paddestoelen gevonden :)
Gestacked / 30 foto's. G9 + 200mm F2.8

[Afbeelding]
Echt heel sfeervol, mooi warm, maar niet te geel. Top plaat!!
@JoStad De laatste 3 posts moet ik zeggen dat je foto's erg verzadigd overkomen

1:

2:

Ik moet toch echt eens aan de gang met focus stacken merk ik :P

[Voor 31% gewijzigd door Deathchant op 16-10-2021 22:29]

• JoStad
Eerste pogingen met focus stacking. Helaas ging het wegschrijven niet met constante snelheid waardoor ik bij de tweede foto de voorste foto miste. Ik vraag me af waardoor het wegschrijven door de camera steeds langzamer gaat. Dit zijn dezelfde 2 vliegenzwammen als een paar dagen geleden.

Focus stacked 5 images
Mushroom 8 by JoStad, on Flickr

Focus stacked 3 images
Mushroom 9 by JoStad, on Flickr

[Voor 5% gewijzigd door JoStad op 18-10-2021 20:09. Reden: textueel]

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@Deathchant De eeerste foto is net wat te vroeg. Heb blad moet voor het mooie wat geler/roder zijn. De twede foto snap ik het idee van maar het gras leidt te veel af vind ik. Het blad is wel heel mooi dus een iets rustigere achtergrond/ondergrond hadden het fijnere plaat gemaakt.

@JoStad Mooie stacks hoor. Prima resultaat, zeker voor de eerste keer. De 1e is stuk mooier omdat de achtergrond rustige en monotoner is. Zo zie je nog maar eens: de achtergrond is zo belangrijk bij macro's. Ik zou wel de highlights iets dempen dan wordt die linker voorkant wat mooier, denk ik.

En hoe heb je die stack geschoten trouwens? Hoezo last van wegschrijf-snelheden? Heb je op burst geschoten? Nergens voor nodig. Gewoon single shot en elke keer camera iets naar voren of klein beetje aan de focus ring draaien. Geen stress en prima resultaten.

Zelf nog steeds geen vliegenzwammen gevonden dus jullie zullen het moeren dan met een andere compositie van de parasolzwammen. Vind deze misschien nog wel mooier omdat ze er helemaal op staan.

Beauty of the Forest by Gijs Peijs, on Flickr

• RvL
Zelf gebruik ik altijd de focusring, zeker bij m'n MF lenzen.

@sys64738 welke software gebruik jij om te stacken? Dpp doet het prima, mits alle foto's dezelfde exposure hebben. Als er een foto tussen zit die net een andere sluitertijd heeft, neemt DPP die foto niet mee. Daarom ook eens aan het kijken naar andere software. Ik heb nu Zerene en Helicon geprobeerd, waarbij de eerste een stuk duurder is dan de 2e. Helicon oogt ook wat moderner en werkt in mijn korte ervaring wat makkelijker.

[Voor 6% gewijzigd door RvL op 18-10-2021 21:47]

Nu de dekens nog...

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

RvL schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 21:41:
Zelf gebruik ik altijd de focusring, zeker bij m'n MF lenzen.

@sys64738 welke software gebruik jij om te stacken? Dpp doet het prima, mits alle foto's dezelfde exposure hebben. Als er een foto tussen zit die net een andere sluitertijd heeft, neemt DPP die foto niet mee. Daarom ook eens aan het kijken naar andere software. Ik heb nu Zerene en Helicon geprobeerd, waarbij de eerste een stuk duurder is dan de 2e. Helicon oogt ook wat moderner en werkt in mijn korte ervaring wat makkelijker.
Zeker. 90% (als niet meer) van mijn stacks is MF focus ring actie. Stacken doe ik in Photoshop. Niet de ultieme tool maar meestal krijg je wel het gewenste resultaat. Met als voordeel dat je ook meteen je clean ups kan doen.

• RvL
Nog eens wat zitten spelen met Helicon Focus stacker. Best een aardig programma

Chlorophyllum rhacodes

Scleroderma areolatum

Helaas geen vliegenzwammen te vinden in dit bos :)

Nu de dekens nog...

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@RvL Het stacken gaat lekker hè. Prima resultaten hoor. Vind de 2e plaat het mooist (want rustiger). Deze zijn moeilijk om leuk vast te leggen maar het is gelukt.

Geloof het of niet. Ik heb eindelijk mijn vliegenzwam gevonden! Na het werk even rondje bos gedaan (lang leve thuiswerken) en kwam vrij in het begin paar hele mooie exemplaren tegen. Daar zeg ik natuurlijk geen nee tegen.

Finally Found You by Gijs Peijs, on Flickr

• Jackie Moon
Mooie platen @RvL en @sys64738 :)

Ik kwam er ook nog eentje tegen. Stack dmv mp4 focus pull (post focus).

• RvL
sys64738 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 20:23:
@RvL Het stacken gaat lekker hè. Prima resultaten hoor. Vind de 2e plaat het mooist (want rustiger). Deze zijn moeilijk om leuk vast te leggen maar het is gelukt.
Ja, dat gaat best lekker :)
Geloof het of niet. Ik heb eindelijk mijn vliegenzwam gevonden! Na het werk even rondje bos gedaan (lang leve thuiswerken) en kwam vrij in het begin paar hele mooie exemplaren tegen. Daar zeg ik natuurlijk geen nee tegen.

[Afbeelding]
Finally Found You by Gijs Peijs, on Flickr
Hoera! Je eerste (?) vliegenzwam van het seizoen. Dat er nog maar velen mogen volgen ;)

@Jackie Moon erg mooi! Na even Googlen begrijp ik dat Post Focus een Panasonic feature is?
JoStad schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 21:11:
[...]

Ik heb vandaag ook een aantal foto's met een iets afwijkende sluitertijd in de stack.
Na aanpassing van de afwijkende sluitertijden met Exif Pilot, accepteert DPP de complete nu stack wel.
Goede tip, Exif Pilot. Ik gebruikte tot voor kort Exiftool en ExifToolGui om b.v. m'n FD lens aan de EXIF data toe te voegen, maar exiftool is command line based. Ik ben niet vies van een beetje command line, maar Exif Pilot maakt het toch wel een stukje makkelijker ;)

Nu de dekens nog...

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Heb de interessante discussie over focus stacking even hierheen verplaatst: Focus stacken van paddenstoelen en ander klein spul. Dan kunnen we het hier weer over mooie herfst-foto's hebben ;)

@Jackie Moon Die is ook erg fijn hoor. Mooi die donkere achtergrond en positionering van de zwam.

[Voor 18% gewijzigd door sys64738 op 20-10-2021 09:48]

• leendertv
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-08-2022
Jackie Moon schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 21:01:
Mooie platen @RvL en @sys64738 :)

Ik kwam er ook nog eentje tegen. Stack dmv mp4 focus pull (post focus).

[Afbeelding]
Mooie foto! Doe je het stacken ook al in de camera of achteraf op de pc?

• Jackie Moon
leendertv schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 10:53:
[...]

Mooie foto! Doe je het stacken ook al in de camera of achteraf op de pc?
Camera die het combineerd.

Frame 'grabben' uit een video kan met de oude k-lite codec pack. De G9 kan in 6k filmen, maar dan wel in 3:2 formaat, niet in 16:9.

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-03 21:32

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Stacken is ook leuk als je niet heel dichtbij zit, gewoon om je onderwerp iets los te maken van de achtergrond. Deze foto heb ik vorig jaar geloof ik ook geplaatst maar actueel is 'ie wel weer:

(Stack gemaakt met een Canon 90D, 100mmL macro, met behulp van automatische focus bracketing vanaf een fototas.)

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:54
Wat herst-kleuren in Valkenburg:

Valkenburg by Alan Parker, on Flickr

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

• JoStad
@SnoeiKoei Mooie set vliegenzwammen. Ik vind de kleuren wel aan de koude kant.
@zzzzz De foto heeft mooie herfstkleuren. Ik zou zelf de toren minder centraal plaatsen.

Ik kwam een aantal vliegenzwammen tegen:

Mushroom e by JoStad, on Flickr

Mushroom b by JoStad, on Flickr

Mushroom c by JoStad, on Flickr

Mushroom f by JoStad, on Flickr

[Voor 160% gewijzigd door JoStad op 25-10-2021 19:23. Reden: update]

• Crazyclaws
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-03 01:32
Ik kom dit topic nu pas tegen, Als echte amateur sta ik zeker open voor kritiek

paddestoel-1 by Jeroen Gevers, on Flickr

paddestoel by Jeroen Gevers, on Flickr

[Voor 255% gewijzigd door Crazyclaws op 25-10-2021 10:25. Reden: lukt niet om afbeeldingen toe te voegen]

Onder de grote rots, naast die kleine

• zzzzz
Wat plaatjes van Monschau met de A7RIV genomen. Daar was het gelukkig wel herfst.

Monschau in fall by Alan Parker, on Flickr

Monschau in fall by Alan Parker, on Flickr

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

• Jackie Moon
@Crazyclaws Daar is niks mis mee. Super.

Herfst kleur

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

D'r komen weer heel wat sfeervolle paddenstoelen voorbij! d:)b
En Herbst im Monschau is ook toepasselijk. :)

Speciaal voor @BlaTieBla heb ik wat HI (geen AI) hulp ingeroepen en op deze druilerige middag de assistentie van wat extra sfeerlicht ingeschakeld. 8)

Myco145 by Erik Haak, on Flickr

Aangezien het een giant-softbox day was (@RSpanjaard :) ) had ik dus wat artificieel licht benut.
Dit is dezelfde paddenstoel, maar dan van voren belicht, en niet zoals hierboven, van achteren...

Myco149 by Erik Haak, on Flickr

Ik weet eigenlijk zelf niet goed welke ik nou fraaier vind... :?

en nee, ik had geen twee lichtbronnen bij mij, dus zowel voor als achter was geen optie...

[Voor 101% gewijzigd door ehtweak op 27-10-2021 16:58]

Mooie Plaatjes   

• JoStad
Canon M50 met EF-M28mm f/3.5 MACRO IS STM
Mushroom g-a by JoStad, on Flickr
eerdere versie:
https://yadi.sk/i/rGljOnqRtNVS2Q

Canon M50 met EF50mm f/1.8 STM
Mushroom j by JoStad, on Flickr

Mushroom h by JoStad, on Flickr

Forest 3 by JoStad, on Flickr

[Voor 17% gewijzigd door JoStad op 03-11-2021 22:14]

• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 24-03 14:05

Grozno

acts without consequence!

Hoera, herfst!

Advocatus ineptias | Free Speech Online

• BrianHD
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22-03 10:31
Ik heb voor het eerst foto's van paddenstoelen waarvan ik het waard vind om te delen.
Dit is tevens ook de eerste herfst die ik meemaak met een camera op zak, dus tips & tops zijn altijd welkom!

Nikon Z50 met een 50-250mm lens:

En een eekhoorntje als bonus:

• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 24-03 14:05

Grozno

acts without consequence!

Je foto's zijn in ieder geval aan de donkere kant. De derde kan maar zo 2 stops onderbelicht zijn. Dus check de histogram even in de camera of als je raw schiet in je software. :)

Advocatus ineptias | Free Speech Online

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@zzzzz Die herfstkleuren in Valkenburg vind ik niet echt goed uit de verf komen. Zie wel wat mooie gele tinten maar vooral veel tegenlicht.

@JoStad Jaloers op zoveel vliegenzwammen bij elkaar. Vind die eerste foto het mooist. Geschoten vanaf de goede hoogte en in deze fase zijn ze ook het mooist.

@Crazyclaws Je eerste foto zijn mooie paddenstoelen maar het geheel is erg druk. Ze staan zo mooi op een verhoging dus je had kunnen zoeken naar een compositie met rustigere achtergrond. Dat scheelt heel veel. De 2e foto is al rustiger maar hier hadden de paddenstoelen wel iets centraler gemogen. En de voorkant scherp (waarbij je waarschijnlijk niet ontkomt aan focus stacking).

@zzzzz Zonder tegenlicht en meteen veel mooiere kleuren. Dit zijn fijne platen ondanks het feit dat je het licht nog steeds niet echt mee had. Mooi warm avondzonnetje zou ze nog wat mooier maken. Wel leuk om te zien dat je lekker met je R iv op pad bent.

@Jackie Moon Mooi. Lekker geisoleerd van de achtergrond en prima onderwerp

@ehtweak Doe mij de eerste maar. Back lit is toch wel het mooist als je dit soort projectjes gaat doen. Prima resultaat.

@JoStad Die eerste van de 4 platen is mooi. Paar kleine stack-foutjes op de steeltjes en vreemd patroon, vooral links. Maar verder mooie paddenstoelen en prima compositie.

@Grozno Fraaie paddenstoelen maar ook deze is iets te druk voor mij. Aan je scherptediepte ligt het niet maar er valt gewoon teveel binnen beeld. Die takjes, paddenstoeltjes onderin en gele vlek in de achtergrond vechten allemaal om mijn aandacht.

@BrianHD Leuke platen waarbij de derde mij het meeste aanspreekt. Mooie solo paddenstoel. Hij had vanaf nog wel iets lager geschoten mogen worden maar vooral wat @Grozno ook al zie: hij is zeker 1,5 stops onderbelicht. En das zonde,

Door omstandigheden afgelopen week weinig buiten geweest. En toen ik even naar buiten kon, had ik ook niet genoeg tijd om naar mijn favoriete stek te gaan. Maar in een lokaal landgoed zijn ook wel wat paddenstoelen te vinden. Roeien met de riemen die je hebt. En het mooie van paddenstoelen is dat je geen heel bos of wijds landschap nodig hebt. Paar kleine groepjes is voldoende om je lekker uit te kunnen leven. En dat heb ik dan ook gedaan.

Torn Family by Gijs Peijs, on Flickr

• BrianHD
@Grozno @sys64738 Na je opmerking toch even photoshop ingedoken en je hebt gelijk, mijn histogram zat volledig tegen de linkerkant aan. Na wat spelen met wat curves ben ik tot het volgende resultaat gekomen. Mooi hoe je op deze foto een stuk duidelijker de kleine paddenstoel zijn groeven ziet. Dankjewel voor de tip :)

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

JoStad schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 21:03:
Canon M50 met EF-M28mm f/3.5 MACRO IS STM
[Afbeelding]Mushroom g by JoStad, on Flickr

[Afbeelding]Mushroom j by JoStad, on Flickr

[Afbeelding]Mushroom h by JoStad, on Flickr

[Afbeelding]Forest 3 by JoStad, on Flickr
Wat is jouw feedback aan de andere gebruikers?

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-03 21:32

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

ehtweak schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 23:23:

Ik weet eigenlijk zelf niet goed welke ik nou fraaier vind... :?
Die eerste is wat mij betreft veel interessanter dan de tweede. d:)b

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

• JoStad
sys64738 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 17:49:
...
@JoStad Die eerste van de 4 platen is mooi. Paar kleine stack-foutjes op de steeltjes en vreemd patroon, vooral links. Maar verder mooie paddenstoelen en prima compositie.
...
Ik heb de foto Mushroom-g opnieuw gestacked met wat gewijzigde parameters. Na wat proberen kreeg ik een wat betere versie met minder stack-foutjes op de steeltjes. Ook is de achtergrond wat geblurd om het patroon van mijn rugtas te verminderen. zie: https://flic.kr/p/2mFTkxG

@Crazyclaws De paddenstoelen staan wat ver links in het kader.
@zzzzz Mooie professionele foto's :)
@Jackie Moon De foto is goed genomen echter mis ik toch wel wat andere kleuren dan alleen bruintinten.
@ehtweak Ik vind beide foto's goed alleen vind ik myco149 wat erg links in het kader geplaatst.
@Grozno De foto kan mogelijk wat simpeler door alleen de rechterkant te benadrukken.
@BrianHD Mooie plaatjes, het contrast kan wat mij betreft wel wat omhoog. De tweede versie is inderdaad beter. Ik zou deze iets meer croppen. De eekhoornfoto is mooi gemaakt :)
@sys64738 De derde paddenstoel is mooi onscherp wat de eerste 2 benadrukt.

[Voor 45% gewijzigd door JoStad op 01-11-2021 13:18]

• Jackie Moon
JoStad schreef op maandag 1 november 2021 @ 12:53:
[...]

@Jackie Moon De foto is goed genomen echter mis ik toch wel wat andere kleuren dan alleen bruintinten.
Thanx for the feed ... :+

• zzzzz
Ik kloot maar gewoon wat aan hoor :z

Amsterdam in autumn by Alan Parker, on Flickr

[Voor 43% gewijzigd door zzzzz op 01-11-2021 14:34]

• LA-384
Gisteren een grote ronde door het dorp gemaakt. Naast een aantal onvermijdelijke paddenstoelfoto's, toch nog een andersoortige herfstfoto gemaakt.

[Voor 12% gewijzigd door LA-384 op 01-11-2021 21:02]

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@LA-384 Ik vind dit een zeer rustgevende en typische herfstfoto! d:)b
Autunno tranquillo is de uitdrukking die bij me opkomt. :)

@zzzzz Kun je A'dam niet wat meer een herfstige sfeer geven in de pp?
Want nu oogt het nogal 'hard' qua contrasten. :|

@BrianHD Die ene foto van de paddenstoel met mug erop; die heeft/had potentie.
Alleen nu ontbreekt de focus c.q. het licht erop en verdwijnt het onderwerp in de grijze achtergrond. Da's jammer.
Neem b.v. een zaklampje mee om de boel uit te lichten als het zo grauw en grijs is.

[Voor 64% gewijzigd door ehtweak op 01-11-2021 22:54]

Mooie Plaatjes   

• PatrickvL
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-03 15:50
@zzzzz De herftskleuren in Monschau zijn prachtig

@BrianHD Goede eerste poging, je foto's lijken wat donker en vlak qua belichting. Misschien de volgende keer een (zak)lamp of flitser meenemen?

@sys64738 Leuk groepje paddestoelen. Lekkere herfstkleuren in de onscherpte. Wel jammer dat de paddestoelen stukjes missen.

Afgelopen zondag een kleine wandeling gemaakt. De bladverkleuring viel tegen, nog veel groen. Toch nog een paar plaatjes kunnen schieten met het thema herfst waarvan onderstaande beetje abstracte foto me wel aansprak.

abstract autumn

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@PatrickvL Lekker abstracte plaat inderdaad. Lag er een laagje olie op het water of zo? Hij is hoe dan ook goed gelukt.

• PatrickvL
Klopt helemaal. Een dun laagje olie op een plasje water waarin een paar kleine blaadjes dreven. Niet echt een typisch herfstplaatje maar vanwege het bruine blaadje vond ik wel dat het in dit topic kon.

• RvL
@zzzzz
Monschau is ook buiten de herfst een leuk plaatsje, maar de herfstkleuren staan het stadje goed!
Je foto van A'dam vind ik meer typisch Amsterdams (grachten, bootjes) dan herfst

@LA-384
Mooie foto, met mooie kleuren. Hier is het vaak of nog groen, of 't ligt al op de grond...

@PatrickvL
Deze vind ik erg mooi. De kleuren van de olie zijn ook wel typische herfstkleuren, dus wat mij betreft is hij hier zeker op z'n plaats

Zelf liep ik vorige week op De Grote Schijn in Park Zypendaal, Arnhem, en daar kwam ik deze paddenstoel tegen in het donker, verlicht door een ver weg geplaatste schijnwerper.

Mushrooms by night

Nu de dekens nog...

• JoStad
@zzzzz De foto van Amsterdam is mooi gemaakt. Ik zou zelf de schaduwen wat verzachten.
@LA-384 Mooie herstkleuren op die foto.
@PatrickvL De herfst komt goed tot uitdrukking om deze abstracte foto.
@RvL Mooi sfeertje op die padenstoel-foto.

Forest 4 by JoStad, on Flickr

Forest 5 by JoStad, on Flickr

Forest 6 by JoStad, on Flickr

Ik kan niet kiezen tussen Forest 5 of 6.

• RvL
@JoStad voor mij nummer 5. Op een of andere manier leid die tak in 6 me af

Nu de dekens nog...

• PatrickvL
@RvL Het onscherpe donkere vlak linksonder leidt een beetje af. Verder mooie plaat, fijne sfeer en mooi licht op de paddestoelen.

@JoStad Ik vind de lijnen in nr 6 mooier, alleen jammer van die tak linksboven

• Chrisuu01
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 21-03 17:56
Nou ben op m'n 1e camera wandeling geweest.

Met een goude oude Nikon D40 verkregen via @Bennitos

[Voor 120% gewijzigd door Chrisuu01 op 04-11-2021 22:56]

• PatrickvL
@Chrisuu01 Ik vind nr 5 het mooist. Goede herfstkleuren en een mooie lijn van het pad. Een persoon of iets anders waar je oog naar toe wordt geleid zou het geheel, naar mijn mening, nog mooier maken. Als je de volgende keer weer op pad gaat zou je jezelf af kunnen vragen wat jou op dat moment aantrekt in hetgeen je ziet. Is het het licht dat ergens mooi opvalt, is het een bepaalde boom of groepje bomen, etc. Probeer daar dan in je compositie rekening mee te houden zodat dat goed naar voren komt in het uiteindelijke resultaat.
Veel plezier met deze mooie hobby!

• Chrisuu01
PatrickvL schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 10:32:
@Chrisuu01 Ik vind nr 5 het mooist. Goede herfstkleuren en een mooie lijn van het pad. Een persoon of iets anders waar je oog naar toe wordt geleid zou het geheel, naar mijn mening, nog mooier maken. Als je de volgende keer weer op pad gaat zou je jezelf af kunnen vragen wat jou op dat moment aantrekt in hetgeen je ziet. Is het het licht dat ergens mooi opvalt, is het een bepaalde boom of groepje bomen, etc. Probeer daar dan in je compositie rekening mee te houden zodat dat goed naar voren komt in het uiteindelijke resultaat.
Allereerst dankjewel voor het eerlijke advies. Heb er nu al super veel plezier mee. Vandaag eens kijken of ik leuke nachtplaatjes kan schieten tussen m.n afspraken in Amsterdam later vanavond

Bedoel je zoiets? Qua een aandacht trekkend element?

• PatrickvL
@Chrisuu01 Inderdaad dat bedoelde ik. De fietser is alleen wel vrij donker, misschien kun je daar in de nabewerking nog iets aan doen? Het schijnt zo te zijn dat je oog naar de lichtere en/of contrastrijke delen van een foto wordt getrokken.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:53
PatrickvL schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 10:32:
Wat ik bij 5 vooral mooi vind is dat de vliegende blaadjes nog meer het echte herfstgevoel geven. Nog leuker zou het zijn als ook de meerkoeten van 6 nog rond zouden zwemmen. Dit zijn dingen die je meestal pas ziet als je wat langer naar de foto kijkt en maken hem daarmee leuk om langer naar te kijken.

[removed]

• PatrickvL
@redwing Mijn reactie ging over de foto's van @Chrisuu01, ik denk dat jouw reactie over de foto's van @JoStad gaat.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:53
PatrickvL schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 11:37:
@redwing Mijn reactie ging over de foto's van @Chrisuu01, ik denk dat jouw reactie over de foto's van @JoStad gaat.
Oeps klopt, iets te snel doorgescrolled. Ik was nu net naar die van @Chrisuu01 aan het kijken en voor die moet ik me helemaal bij jouw commentaar aansluiten. Eigenlijk komt het wel neer op dezelfde opmerking. Het maakt een foto extra leuk als er nog iets gebeurt/te vinden is.

[removed]

• Chrisuu01
Goeie tips ik zal eens kijken of in vanavond überhaupt scherpe foto's kan maken met wat meer levendigheid.

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@RvL Vind hem een tikkie / erg donker. En het onderwerp ook niet zo fotogeniek. Het tweede zorgt dat ht eerst dan weer niet zo erg is.

@JoStad Mooi stukje landschap heb je gevonden daar. En ook leuke platen. De 2e vind ik het leukst. Bij 3 stoort die tak me toch wel.

@PatrickvL Mooi onderwerp en heerlijk zo met al die bruine tinten. Van mij had ie wel pontificaal in het midden gemogen maar verder erg fraai.

@Chrisuu01 Welkom hier. Een D40 is prima stuk gereedschap om lekker mee te spelen. En ik vind de foto's die je hier post een uitstekend begin. Die met die fietser is het leukst. Combi van mooi landschap met focuspunt / onderwerp. Hij is alleen wel erg donker dus van mij mag ie wel stuk lichter (zelfs wel hele stop denk ik). Oh, en geef volgende keer ook even je mening over de foto's van anderen. Leerzaam voor jezelf en voor de ander.

Zelf vanmorgen heerlijk lang door het bos gebanjerd. Wel serieus buitje op mijn kop gehad maar dat hoort erbij. Daarna klaarde het op en was het een prima ochtend. Ruim 500 foto's geschoten, veel om te kunnen stacken. Dit is 1 van die stacks:

Sweet Spot by Gijs Peijs, on Flickr

• BrianHD
@sys64738 Prachtig belichte paddenstoel, de kers op de taart voor mij is het insectje erbovenop. Goed gedaan!

@Chrisuu01 Leuke foto's, krijg er een echt herfstgevoel van!

Vanmiddag ben ik weer de bossen in gegaan met jullie feedback in mijn achterhoofd. Wat bleek nou, mijn witbalans stond de vorige keer verkeerd ingesteld 😅

• Chrisuu01
@PatrickvL

Mooie Macro je voelt gewoon de droogte door de foto heel komen voelt gewoon ja verlept. Gaaf hoor

@JoStad

Nr1 Er gebeurt erg veel maar niet op een manier die stoort het is echt duidelijk allemaal onderdeel van 1 foto

Nr2 Deze vind ik persoonlijk erg mooi ze zijn alle drie wel erg mooi maar om verschillende redenen.

Nr3 Gewoon een mooie compositie die laat zien dat het leeft.
Deze is gewoon een soort water en vuur combi het voor van de herfst en het natte van ja de plas.

@BrianHD

Oh allemaal mooie plaatjes

Nr2 is net een soort kleine kabouterstad leuk hoor
Maar Nr1 is ook wel erg mooi zeker qua kleur balans. Kleuren in dezelfde familie creëert een soort rust ook al gebeurt er dus heel veel in de foto.

[Voor 23% gewijzigd door Chrisuu01 op 06-11-2021 16:58]

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

sys64738 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 16:24:
Zelf vanmorgen heerlijk lang door het bos gebanjerd. Wel serieus buitje op mijn kop gehad maar dat hoort erbij. Daarna klaarde het op en was het een prima ochtend. Ruim 500 foto's geschoten, veel om te kunnen stacken. Dit is 1 van die stacks:

[Afbeelding]
Sweet Spot by Gijs Peijs, on Flickr
Damn, dit is dan ook wel weer echt een showcase plaatje!! Die belichting van de kroon is echt super!
Hoe heb je eigenlijk gestacked? Ik doe dat veel te weinig. Maar ik heb elke keer van die blurry randen aan boven en zijkanten van de foto als ik stack (auto align images in PS en daarna auto blend). Ik doe dan wel alles wijd open op f/2...misschien heb ik te grote stapjes tussen de foto's en moet ik er meer dan 3 schieten ;)

[Voor 23% gewijzigd door Deathchant op 06-11-2021 21:35]

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Deathchant schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 21:29:
[...]

Damn, dit is dan ook wel weer echt een showcase plaatje!! Die belichting van de kroon is echt super!
Hoe heb je eigenlijk gestacked? Ik doe dat veel te weinig. Maar ik heb elke keer van die blurry randen aan boven en zijkanten van de foto als ik stack (auto align images in PS en daarna auto blend). Ik doe dan wel alles wijd open op f/2...misschien heb ik te grote stapjes tussen de foto's en moet ik er meer dan 3 schieten ;)
Thanks. Dit is een stack van 6 foto's (F2.8 / 150mm op MFT) maar ik heb in het midden ook een stukje gemist dus er zit een onscherp randje in. Maar verder zelfde recept als jij: auto-allign en daarna auto-blend. Dan zit er soms wel wat foutjes in. Die vlieg had bv 3 ogen. Dan doe ik met de hand nog even een blend en wat correcties.

@BrianHD Leuke platen. De 2e springt er voor mij wel uit. Mooie focus op het onderwerp en ik hoe wel van die groepjes paddenstoelen.

Had vrijdag zelf ook nog paar van die "groepsfoto's" geschoten. Zoals bv deze hieronder. Is vandaag Explore of the Day op Flickr. Snap niks meer van dat algoritme. Die vorige foto laten ze schieten en deze komt er dan ineens in. Vaag en ook lekker onbelangrijk ;-)

Wall of the Fall by Gijs Peijs, on Flickr

• LA-384
@sys64738 Dat het geen alledaagse foto is speelt mogelijk ook een rol. Verder wordt de hoeveelheid toegevoegde info zoals titel, tags en groepen ook meegenomen dacht ik. En als je al eerder eens op explore hebt gestaan, wordt de kans ook groter. Ik had er tot voor kort nog niet van gehoord, maar dat is wat ik toen er over gevonden heb.

Hoewel het me leuk lijkt om ook eens op die explore te komen, vind ik het toevoegen van al die info niet interessant. Ik gebruik Flickr dan ook vooral als medium om foto's te hosten. Ik voeg ze tegenwoordig wel vaker toe aan groepen, omdat het ook wel leuk is wat reacties en likes te krijgen.

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

@BrianHD Misschien volgende keer je foto's even nummeren, dat verwijst wat makkelijker ;) Op zich zijn het geen slechte foto's maar ik zie toch wel e.e.a. wat mooiere eindresultaten zou kunnen opleveren.

#1:
Hij is erg oranje en er is een dominant aanwezige out-of-focus area op de voorgrond aanwezig dat afleidt.
Het helpt vaak als je, vóórdat je de foto maakt, de scene even zelf onder handen neemt: takjes weghalen die storend zijn, voorgrond/achtergrond items weghalen e.d. Dat zorgt al voor een cleanere foto.

#2:
Dit is je interessantste foto wat mij betreft. Kon wat interessanter licht gebruiken. Wellicht dat dit kan helpen:
https://www.kamera-express.nl/viltrox-l116t-panel-led-light

Ook hier zou ik de herfstblaadjes tussendoor weghalen zodat het onderwerp niet "vervuild" is.

#3:
Scherp is ie wel, maar je fotografeert het "dak" van de paddestoel, maar de rest van de compositie is eigenlijk niet echt oogstrelend. De stam is "afgehakt" en de omgeving eromheen is vrij rommelig.

#4:
Het kijkt niet lekker het "tunneltje" in. Ik zou zowel boven als onder wat wegcroppen om te kijken of het beter is. Met dit soort herfstfoto's probeer ik zelf altijd te zorgen dat er zo min mogelijk lucht op staat, want die is altijd uitgebeten en het haalt de 'schaal' weg. Ook hier vrij plat licht en vrij groenig/gelig dominant.

#5:
het roodborstje...ja het is vaak moeilijk om die goed erop te krijgen, maar zo tussen al die takken door met een vervelende tak net vóór de vogel....Ik zou em sowieso verder croppen (resolutie genoeg volgens mij?). De belichting is vrij plat, het vogeltje komt er niet goed uit. Die tak voor het roodborstje zou ik echt wegclonen.

@PatrickvL Mooi zacht en scherp, maar het kijkt niet lekker. Ik denk dat er te weinig ruimte beneden is en teveel boven. Ik zou boven toch wat wegcroppen.

Ik heb ook wat herfstplaatjes geschoten. Foto's zijn klikbaar ;)
1:

2:

3:

4:

5:

6:

7:

Alle plaatjes zijn op f/2 geschoten, m.u.v. #3 en #6, die zijn geschoten op respectievelijk f/5.6 en f/8.

• JoStad
@PatrickvL Mooie foto maar ik zou net iets meer scherptediepte kiezen en/of meer scherpte op de voorkant.
@Chrisuu01 Het laatste plaatje komt redelijk goed uit de verf.
@sys64738 Fraaie paddenstoel met het insect erop :) De "Flickr Explore of the Day" foto ziet er mooi gestoken uit. :)
@BrianHD De paddenstoelen verzameling ziet er leuk uit. De derde paddenstoel is OK. De bos-foto heeft wel wat veel voorgrond.
@Deathchant Foto 1 is mooi mystiek door de onscherpe achtergrond. Foto 2 is OK maar zowel voor- als de achtergrond zijn wel wat druk. Foto 3 is zeer fraai door de lichtval tussen de bomen ;) Foto 4 heeft mooie herfstkleuren :) Ik vraag me wel af waar het kasteel rechts naar toe gaat. Foto 5 is grappig zoals de boom schijnbaar het pad blokkeert. Foto 6 is zeer fraai met die invallende lichtstralen. Foto 7 vindt ik wat rommelig.

Ik kwam na een regenbui nog wat paddenstoelen tegen:

Mushroom j by JoStad, on Flickr

[Voor 0% gewijzigd door JoStad op 07-11-2021 21:32. Reden: textueel]

Pagina: 1 ... 8 9 10 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee