• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:20

bobcom

Dedicated dabbler

@sys64738 Eetbaar of niet, de paddenstoel met mugje is om van te smullen.

@BrianHD Paddestoellen vragen er toch eigenlijk om om gestackt te worden. En auto witbalans doet het toch eigenlijk altijd wel goed genoeg? In het ergste geval schuif je wat aan de WB-slider (bij je RAW-file) Bosfoto's vind ik een beetje vlak, en roodborstje zag ik pas dankzij comment van @Deathchant

@sys64738 Clustertje paddenstoelen valt wat weg door je vorige post met dat insectje op het dak.

@Deathchant Ik word altijd het blijst van jouw foto's waarin je niet een onderwerp maar het licht fotografeert, zoals nu 1, 3 5 en 6.

Een week onderweg geweest, en overal is het herfst.
1. Thuis in Terontola (I): mist

2. Varese (I): de mist trekt op

3: Kassel (D), Wilhelmshohe: mist is terug van weggeweest

4:Kassel (D):Hercules-standbeeld: "Mist!"

5:Ribe DK), 31 oktober: Mistverdrijvende magie?

6:Egmond aan zee: geen mist maar regen

[Voor 27% gewijzigd door bobcom op 22-11-2021 21:01]

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

• jd1987
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:20

jd1987

cliquefotografie.nl

Een aantal mooie, sfeervolle platen @bobcom. Nummer 2 springt er voor mij het meest uit in deze serie. De mist lijkt wel een zee!

Ik wilde deze foto al een tijd maken en gister had ik wat tijd en was het ook nog eens een mooie, zonnige herfstdag. Het Sonsbeek park is zo wat mijn achtertuin, dus het moest er ook eindelijk eens een keer van komen:

Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@jd1987 d:)b
jd1987 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 16:49:
...dus het moest er ook eindelijk eens een keer van komen:

[Afbeelding]
Zekers! En dat is helemaal goed gekomen; fraai herfstbeeld.
Vooral die cirkels in het water; prachtig.

Mooie Plaatjes   

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:37
Herfst op vakantie dit keer:

Douro Valley train by Alan Parker, on Flickr

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 14:58
@bobcom Foto 1 is een fraaie z/w mistfoto. Foto's 2 en 6 hebben mooie zachte herfstkleuren. Foto 4 is fraai van deze hoogte. Foto 5 heeft wel wat blauwzweem. Het geel/grijze contrast in foto 7 oogt goed.
@jd1987 Jouw foto heeft mooie reflecties en herfsttinten. :)
@zzzzz De berghellingen samen met het water en de vergeelde boombladeren geven een fijne sfeer.

Forest 7 by JoStad, on Flickr

Landscape 1 by JoStad, on Flickr

Deze glibberige paddenstoel is ongeveer 1 cm groot. (Calocera viscosa)
Muschroom k by JoStad, on Flickr

• BrianHD
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 26-03 10:43
@jd1987 Mooie foto! Op flickr staat dat je een exposure time van 61 hebt, maar dat lijkt me wel heel erg lang? Of hoe moet ik de exposure time daar interpreteren?

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:37
Nog eentje:

Douro Valley train by Alan Parker, on Flickr

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

• jd1987
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:20

jd1987

cliquefotografie.nl

BrianHD schreef op donderdag 11 november 2021 @ 08:31:
@jd1987 Mooie foto! Op flickr staat dat je een exposure time van 61 hebt, maar dat lijkt me wel heel erg lang? Of hoe moet ik de exposure time daar interpreteren?
Klopt! 60s belichting met 10-stops ND filter :)

Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:16
Fijne rustige foto @jd1987 bij het scrollen op m'n tablet zag ik em ook als een iets andere verhouding/uitsnede en dat vond ik persoonlijk nog mooier, er lag meer nadruk op het rustige water en de waterval. In de hoogte liep het dan tot net onder de zon, in de breedte blijft het hetzelfde. Verhouding is dan in de buurt van 5:4 en het breekpunt van het water/oever op ongeveer 1/3e van boven.

[Voor 8% gewijzigd door LA-384 op 11-11-2021 19:28]

• Chrisuu01
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 21-03 17:56
@bobcom

2: Wauw gewoon wauw. Goed dat je de lucht niet hebt afgesneden omdat het juist een mooie extra kers op de fototaart is. Chefs kiss :9~

4: Mooi perspectief. Maar hij komt over als een beetje flets. Maar misschien ben ik een te groot fan van sommige sliders in lichtroom en zegt dit meer over mij. Misschien is deze foto juist ook heel mooi in monochroom?

7: Ook heel mooie vooral dat je hem expres wat donker heb gelaten want regenwolken.

@Deathchant

1 en 3: Ik vind het wel gaaf hoe je dit voor elkaar hebt gekregen met dat je de zon zo ziet mooi gezien en geschoten. Dit zal vast met tijd van de dag te maken hebben?

6: Zou ik persoonlijk dat weer te licht en daardoor wat flets vinden. Maar de compositie is wel erg mooie en gecentreerd.

@zzzzz

Ook er mooi hoor door de hoek lijkt de berg gewoon ja echt een obstakel. Groot en imposant.

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:05

Deathchant

Don't intend. Do!

Chrisuu01 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 20:28:
@Deathchant

1 en 3: Ik vind het wel gaaf hoe je dit voor elkaar hebt gekregen met dat je de zon zo ziet mooi gezien en geschoten. Dit zal vast met tijd van de dag te maken hebben?
Ik was om 6u opgestaan om foto's te gaan schieten. Dus rond 08:00-08:30 kwam de zon achter de heuvels vandaan en scheen mooi door de bomen heen. Helaas niet van die felle dikke lichtstralen zoals foto 6, want ik vind zelf de dunnere zonnestralen vaak niet zo mooi, maar je moet het doen met wat er komt ;)

@bobcom Dank! Ik heb eigenlijk zelf altijd wel graag een onderwerpje hoor, maar vaak is het landschap het onderwerp.
Ik ben erg te spreken over jouw foto 1 en 4, in beide een mystieke sfeer en je wordt aangenaam de foto ingeleid. Foto 2, 5 en 6 zijn wat "gewoontjes"...

Canon: R6 | 16-35 | 70-200 II
Zeiss: 50MP | 100MP | 135 APO

• rudyman85
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-03 13:41
@sys64738 ragscherp, mooie kleur. Fijne plaat!
@Deathchant foto 2, op een of andere manier springt deze eruit, onderwerp is helder en mooie kleuren.
@bobcom foto 1 springt er uit, je kan uitreraard je afvragen hoe deze in kleur er uit zag, wellicht nog beter. Onderwerp is duidelijk, bij de andere plaatjes heb ik dat minder sterk.

Gistermorgen naar buiten kijkend, door het raam; hé mist; hé zon. Even het bos maar in voor een paar close-ups.(Rijsterbos - Friesland);
Rijsterbos by Rudy's kiekjes, on Flickr
Lichts - Rijsterbos by Rudy's kiekjes, on Flickr

Vallend licht by Rudy's kiekjes, on Flickr

[Voor 31% gewijzigd door rudyman85 op 14-11-2021 16:36]

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@rudyman85 Rudy's kiekjes zijn helemaal niet verkeerd! d:)b

Mooie Plaatjes   

• Chrisuu01
rudyman85 schreef op zondag 14 november 2021 @ 14:31:
@sys64738 ragscherp, mooie kleur. Fijne plaat!
@Deathchant foto 2, op een of andere manier springt deze eruit, onderwerp is helder en mooie kleuren.
@bobcom foto 1 springt er uit, je kan uitreraard je afvragen hoe deze in kleur er uit zag, wellicht nog beter. Onderwerp is duidelijk, bij de andere plaatjes heb ik dat minder sterk.

Gistermorgen naar buiten kijkend, door het raam; hé mist; hé zon. Even het bos maar in voor een paar close-ups.(Rijsterbos - Friesland);
[Afbeelding]Rijsterbos by Rudy's kiekjes, on Flickr
[Afbeelding]Lichts - Rijsterbos by Rudy's kiekjes, on Flickr
[Afbeelding]

[Afbeelding]Vallend licht by Rudy's kiekjes, on Flickr
Persoonlijk doet de 4e het voor mij iets minder. Wel echt mooi mooi belicht en helder dat zeker maar de compositie heeft niks interessants naar mijn mening. De twee bomen zijn een beetje vreemd dominant weet niet zo goed hoe ik het moet omschrijven

Maar dat zeggende foto 2,3 en 1 maken dit dat weer helemaal goed door op dezelfde manier mooi belicht te zijn om de natheid van de mist te benadrukken maar hebben een mooie compositie ook.
Met ja dus geen opvallende uitspringers.
Foto 2 is dan ook wel echt de highlight voor mij dan. Mooi shot _/-\o_

[Voor 8% gewijzigd door Chrisuu01 op 14-11-2021 18:02. Reden: Bij nader inzien op een groot scherm wat herschreven]

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:05

Deathchant

Don't intend. Do!

@rudyman85 Het zijn eigenlijk allemaal wel aangename foto's om naar te kijken. Mist is de ideale omstandigheid in een bos om diepte te creeeren en dat is ook goed gelukt. Ik vind de laatste eigenlijk de fijnste om naar te kijken.

1:

2:

3:

4:

5:

6:

Zouden jullie bij die laatste zeggen dat daar het Zeiss/3D-effect in zit?

[Voor 10% gewijzigd door Deathchant op 15-11-2021 17:26]

Canon: R6 | 16-35 | 70-200 II
Zeiss: 50MP | 100MP | 135 APO

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:48
Deathchant schreef op maandag 15 november 2021 @ 17:24:
@rudyman85 Het zijn eigenlijk allemaal wel aangename foto's om naar te kijken. Mist is de ideale omstandigheid in een bos om diepte te creeeren en dat is ook goed gelukt. Ik vind de laatste eigenlijk de fijnste om naar te kijken.

1:
[Afbeelding]

2:
[Afbeelding]

3:
[Afbeelding]

4:
[Afbeelding]

5:
[Afbeelding]

6:
[Afbeelding]

Zouden jullie bij die laatste zeggen dat daar het Zeiss/3D-effect in zit?
Ik vind vooral #4 een Zeiss/3D/pop-effect hebben eigenlijk, #6 niet echt :) Ik heb bij #4 echt het idee alsof ik (3D) diepte achter de boom kan zien, leuk effect.

The devil is in the details.

• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 27-03 17:59

Grozno

acts without consequence!

Ik zie het wel denk ik, maar dat is volgens mij vooral vignetering en DoF.

Advocatus ineptias | Free Speech Online

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:14
Van de week in een verloren uurtje weer eens het lokale natuurgebiedje in gedoken. Het was erg grijs die dag (heel de lucht een grote softbox is mij ooit eens gezegd ;)) , maar toch nog wat kunnen schieten

Hypholoma fasciculare

Pathway through autumn

@rudyman85 inderdaad erg fijne foto's om naar te kijken, vooral op foto 2 vind ik de lichtinval erg mooi.

@Deathchant ook een mooie serie, het 3d effect zie ik het meest in foto 4 inderdaad. Maar 3 vind ik het mooist :)

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• JoStad
@zzzzz De Douro Valley train foto mag er ook zijn :)
@rudyman85 Zeer fraaie foto's met die voorvallende lichtstralen:)
@Deathchant Mooie serie foto's met prachtige herfstkleuren.
@RvL Mooie kleuren van de foto met de 3 paddenstoelen.

Eindelijk was er weer een wat zonnige dag:

Landscape 2 by JoStad, on Flickr

Landscape 3 by JoStad, on Flickr

Landscape 4 by JoStad, on Flickr

Landscape 5 by JoStad, on Flickr

Landscape 7 by JoStad, on Flickr

• Chrisuu01
JoStad schreef op donderdag 18 november 2021 @ 22:03:
@zzzzz De Douro Valley train foto mag er ook zijn :)
@rudyman85 Zeer fraaie foto's met die voorvallende lichtstralen:)
@Deathchant Mooie serie foto's met prachtige herfstkleuren.
@RvL Mooie kleuren van de foto met de 3 paddenstoelen.

Eindelijk was er weer een wat zonnige dag:

[Afbeelding]Landscape 2 by JoStad, on Flickr

[Afbeelding]Landscape 3 by JoStad, on Flickr

[Afbeelding]Landscape 4 by JoStad, on Flickr

[Afbeelding]Landscape 5 by JoStad, on Flickr

[Afbeelding]Landscape 7 by JoStad, on Flickr
Foto 4 wind ik wel echt een hele mooie. Dynamische hoek mooie kleuren ik ben een fan.

Maar fot 1 heeft ook wel iets moois heel idyllisch. Een soort schilderij gevoel.
Foto 2 is gewoon leuk en herfstig.

• RvL
@JoStad mooie herfstige foto's. Bij de laatste ben ik vooral benieuwd wat dat rode is iets onder het midden. Een vallend blaadje misschien?

Zelf weer eens een keer in Explore gekomen op Flickr. Ik blijf dat een fascinerend en ondoorgrondelijk algoritme vinden....
Mushrooms

Nu de dekens nog...

• JoStad
RvL schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 08:18:
@JoStad mooie herfstige foto's. Bij de laatste ben ik vooral benieuwd wat dat rode is iets onder het midden. Een vallend blaadje misschien?

Zelf weer eens een keer in Explore gekomen op Flickr. Ik blijf dat een fascinerend en ondoorgrondelijk algoritme vinden....
[Afbeelding]Mushrooms
Gefeliciteerd met je mushrooms-foto in de "Flickr Explore". Blijkbaar is een super geblurde bokeh niet nodig voor een mooie foto :) Het algoritme lijkt iets van >25 favs te zijn.
Ja ik had dat rode blad ook gezien en heb het bewust later zitten op de foto.

[Voor 3% gewijzigd door JoStad op 19-11-2021 08:55. Reden: textueel]

• RvL
Dank je. Dat is dus ook een beetje wat ik bedoel. Ik had deze foto bijna niet op Flickr geplaatst omdat het eindresultaat me wat tegen viel. De paddenstoelen rechts op de voorgrond zijn niet helemaal scherp bijvoorbeeld.

Sowieso af en toe 'apart' om te zien wat er in Explore staat: Second Life dingen, een verweerde oude Opel Kadett en dergelijke.

Overigens stoort dat rode blaadje me niet, ik was alleen nieuwsgierig wat het was :)

Nu de dekens nog...

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:36

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@bobcom 1 en 4 (de derde plaat) zijn mooie mistfoto's maar missen het echte herfstgevoel. De 2e plaat vind ik het sterkst. Mooie kleuren en fraai vergezicht met die mist.

@jd1987 Gave plaat. Enige puntje vind ik dat stukje voorgrond. Leidt meer af dan dat het iets toevoegt. Misschien tripod iets dichter bij het water volgende keer?

@zzzzz Die gouden bomen zijn mooi en het dorpje en de heuvel erachter ook. Maar er mag links van de bovenkant wel heel stuk af van mij. Dan hou je de focus op die mooie bomen. En je hebt sowieso genoeg pixels om lekker te croppen ;-)

@JoStad De eerste twee platen vind ik niet zo herfstig. Dat zwammetje is heel leuk alleen jammer van de scherpte. Je zou kunnen proberen de camera op je hand te laten rusten. Doe ik ook regelmatig en werkt prima als poor-mans-tripod.

@zzzzz Die 2e plaat mist een fraai onderwerp, zoals je eerste wel had.

@rudyman85 Mooie lichtstralen. De 3e is de "winnaar" wat mij betreft. Daar komen de stralen het best tot hun recht.

@Deathchant Leuke serie. Die met die boom de de koe vind ik het sterkst. Wellicht had de koe een andere pose mogen hebben maar dit is wel lekker au-naturel. En die boom is ook heel mooi als het keer mistig is, denk ik zo.

@RvL Die paddenstoelen op dat stukje hout zijn fijn. Alleen mag volgens mij de temperatuur wel stukje omhoog. Hij komt nu wat groen en koud over.

@JoStad Die losse boom vind ik het leukst. Hoewel ik hem helemaal zou proberen te isoleren als dat mogelijk is. Zonder andere bomen erop. En je serie oogt iets over-verscherpt.

@RvL Mooie kudde paddenstoelen. De foto komt in het groot beter tot zijn recht maar die drukke achtergrond blijft beetje afbreuk doen.

Zelf afgelopen week niet veel geschoten. En als ik hier al die mooie platen zie, denk ik bij mezelf: nog vaker naar het bos en ook meer landschappen schieten. Dus hier nog eentje van week of 3 geleden. En dus ook weer een macro.

Distant Relatives (ii) by Gijs Peijs, on Flickr

@gijspeijs | 500px | Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

• JoStad
@sys64738 Gave foto van deze paddenstoelen :). Mijn foto van het zwammetje is gemaakt met de camera op een mini tripod.

Utrecht, Tolsteegsingel, zondagmiddag:

Autumn in the city by JoStad, on Flickr

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

@jd1987 Mooie plek en dito foto. Het gekke is alleen dat ik het centrale deel dat ik te zien krijg als ik op Flickr inklik (met de waterstort, de reflecties van de kleuren in de rimpels en de boomkleuren) als foto mooier vind. De lucht, het water en de grond voorin leiden voor mij eerder af dan dat ze toevoegen.

@zzzzz Hartje zomer in de herfst? De eerste toont nog iets aan herfstkleuren, de tweede alleen het geel/bruin van de wijngaarden(??). Zou voor mij ook tikje minder verzadigd kunnen, of wat meer wazige verte.

@rudyman85 #2 heeft mijn voorkeur, de zonnestralen leiden je blik,. Maar bosclose-ups blijven lastig, je blik kan vaak nergens of overal heen.

@Deathchant #5 Vind ik verreweg de fijnste. De overige vind ik een tikje vlakjes - voor jouw doen dan. Die fameuze "3d-pop" ontgaat mij doorgaans toch altijd, misschien dat ik door mijn brilletje alles sowieso alleen in 2d zie ;) Of misschien is het idd wel wat @Grozno zegt. Volgens mij is het iig niet onmisbaar voor een mooie foto.

@JoStad Beetje overweldigend aanbod. Ik zie bijna door al je bomen het bos niet meer ;) De dennen ogen wat lukraak met die prullenabk en afgesneden boom, de zwanen blijven een beetje in het midden zweven. De bokeh van de minipaddenstoel doet pijn aan mijn ogen. Je zonnigedagfoto's zijn stuk voor stuk goede foto's, maar #5 is voor mij een uitschieter met zijn diagonale lijnen.. De overige vind ik soms wat vlak ogen, op Utrecht na.
Vwb blauwzweem standbeeldfoto: was geen blauwzweem maar witbalans. Op "bewolkt" is die blauwe lucht ineens een stuk grijzer (wat'ie ook was).

@RvL Mooie macrostacks, vooral die keine boombewonertjes met een H komen heel fijn los. Bospad heeft fijne kleuren en details, tweede kluitje paddenstoelen mist wat contrast t.o.v. de achtergrond en heeft wat rommel aan de randen.

@sys64738 Alweder een paar fraaie paddenstoeltjes van jouw (onmiskenbare) hand.De bosmacro's van je 40-150 2.8 hebben allemaal dezelfde roomzachte bokeh, dat maakt ze enerzijds heel herkenbaar, maar maakt anderzijds dat ik soms iets ontregelends mis.

Op gevaar af nog steeds niet voldoende herkenbaar herfstig bezig te zijn geweest wat groothoekherfstbeelden (want geschoten in de herfst). Spoiler: er zitten geen paddenstoelen bij, en ik ben ook niet in de bossen geweest.
1. Vadehavscentret (waddenmuseum) Ribe

2. Stadssluis in Ribe

3. Stadskerkhof, Ribe

4. Kammerslusen, (zeesluis), Ribe

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

• rudyman85
  • Laatst online: 27-03 13:41
Bedankt voor de mooie reacties!

@sys64738 Dit ligt je wel, prachtige plaat opnieuw, kleurencombinatie is weer smullen.
@Deathchant De tweede plaat spreek het meest aan, mooie comp. Had hier wat nevel/mist gehangen was die helemaal af.
@JoStad Prima serie, blijft lastig om de kijker naar een onderwerp te laten kijken. Iets minder lucht aan de zijkanten had de plaat sterker gemaakt (meer zoomen of dichterbij staan).

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 17:30

NMH

Moderator General Chat
Feli met je plekje in Explore en een fraaie foto. Enigste is dat ik de achtergrond wat onrustig en daarmee afleidend vind. Ook lijkt/is de voorgrond wat donker door de lichte lucht er achter.
Prachtige foto met een heerlijk rustige achtergrond, ik wou dat ik ze zo mooi kreeg. d:)b Als ik dat nog een nitje moet picken, dan vind ik het jammer dat dat ene blaadje de onderkant van de linker paddestoelstam deels afdekt. En wellicht de blauwe gloed op de hoeden (reflectie van de lucht?). Maar nogmaals, nitpicks. :)
Mooi herfststadsgezicht. :) Het doet mij heel erg denken aan een stadsgezicht in Leeuwarden: Google streetview. Ook een water wat zich naar rechts krult, gebouwen op de linkeroever en op de rechteroever een heuvel met halverwege een pad.
bobcom schreef op maandag 22 november 2021 @ 22:34:
1. Vadehavscentret (waddenmuseum) Ribe
[Afbeelding]

2. Stadssluis in Ribe
[Afbeelding]

3. Stadskerkhof, Ribe
[Afbeelding]

4. Kammerslusen, (zeesluis), Ribe
[Afbeelding]
Op zich geen verkeerde foto's, maar het geeft mij (misschien met uitzondering van #3) niet echt een herfstgevoel. Wat me bij #3 trouwens opvalt, is dat het gras dat rechts in het midden van de foto (boven de grafstenen) nogal licht lijkt. Is daar HDR toegepast? Deze foto zou denk ik ook wel fraai zijn in zwart-wit, eventueel in de nacht of met wat mist. :)

En dan tot slot eentje van mezelf:
Autumn woods by Niels Hageman, on Flickr

Dit jaar net als vorig jaar naar de bossen van het Dwingelderveld getrokken voor herfstfoto's. Het viel me op dat ondanks dat het eind oktober was er nog redelijk veel blad aan de boom zat (hoewel er ook al aardig wat naar beneden begon te komen; er lagen aardig wat bladeren op de auto toen ik na een paar uur terugkwam).

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

@sys64738 ,@NMH Grappig dat jullie uitgerekend mijn fotootjes uit twee verschillende posts te kort vonden schieten in "herfstgevoel". Nu heb ik me het hoofd gebroken over waar dat "herfstgevoel" wel in andere foto's zit maar niet in de mijne. Het is me echter niet gelukt er de vinger op te leggen, afgezien van het ontbreken van paddenstoelen. Dus nu ben ik wel benieuwd waarom mijn fotootjes t.ov.andere herfstfoto's uit de toon vallen. Xpln pls?

• Sméagol
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-03 23:26

Sméagol

Master of Mayhem

Hoeft toch niet uitgelegd te worden? Jouw foto's hebben een groot gebrek aan rooie en gele kleuren van bomen en bladeren. Als ze er al in zitten, zijn ze niet het onderwerp, van de laatste foto's die ik bekijk.
Die laatste foto had, met de juiste weersomstandigheden, in elk seizoen geschoten kunnen worden natuurlijk.

Make lovecraft not warcraft. / Films 2022

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Sméagol schreef op woensdag 24 november 2021 @ 01:26:
[...]

Hoeft toch niet uitgelegd te worden? Jouw foto's hebben een groot gebrek aan rooie en gele kleuren van bomen en bladeren. Als ze er al in zitten, zijn ze niet het onderwerp, van de laatste foto's die ik bekijk.
Die laatste foto had, met de juiste weersomstandigheden, in elk seizoen geschoten kunnen worden natuurlijk.
Dus in een dennenbos kun je geen herfstfoto's maken? En zwart-wit foto's kunnen geen herfstfoto's zijn? En mist? Wordt herfstgevoel bepaald door de hoeveelheid rood en geel in een foto? Of door de aan- of afwezigheid van paddenstoelen?
"Gevoel" is subjectief, het gemis daarvan zo mogelijk nog subjectiever. Misschien tijd om de weekuitdaging weer in het leven te roepen? Challenge: "Herfstfoto in zwart-wit" of zo?

• Sméagol
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-03 23:26

Sméagol

Master of Mayhem

bobcom schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:36:
"Gevoel" is subjectief, het gemis daarvan zo mogelijk nog subjectiever.
Je vraagt je af of 't echt zo simpel is, maar ja, is echt zo simpel in dit geval. Voor mij, en ik gok de meeste mensen, zijn seizoen associaties vooral een aantal dingen. Temperatuur, bomen / planten / bloemen, en geuren. Temperatuur kan je niet aan een foto zien, valt natuurlijk enigszins af te leiden en als fotograaf kan je dat een beetje sturen, maar kan ook misleidend zijn.. Hangt af van de weersomstandigheden. Ook in de zomer heb je bewolkte dagen (moet even denken aan een interview die ik zag op TV, met Frank Lammers die een opname deed voor Undercover. Setting was een warme nacht in Turkije, realiteit was -10 graden oid). Je kan foto's ook (nog) niet ruiken, dus dan blijft er de flora over. Als het al niet specifiek het onderwerp is, dan moet het toch zeker nadrukkelijk aanwezig zijn wat mij betreft, voor "seizoens foto's".
Dus in een dennenbos kun je geen herfstfoto's maken?
Ik vind van niet nee.
En zwart-wit foto's kunnen geen herfstfoto's zijn?
Kan wel wat mij betreft, maar er moeten wel nadrukkelijk bomen / bladeren aanwezig zijn.
En mist?
Op zichzelf staand.. Ik vind het super tof, maar niet specifiek Herfst nee, tenzij..
Wordt herfstgevoel bepaald door de hoeveelheid rood en geel in een foto? Of door de aan- of afwezigheid van paddenstoelen?
Na deze wat uitgebreidere uitleg: de flora dus, in het algemeen. Tuurlijk zijn er andere associaties, maar hoe verder je afwijkt van planten, hoe minder seizoens specifiek ze zullen zijn, en hoe minder mensen dezelfde associaties zullen maken. Iedereen zal dezelfde associaties met planten hebben. Je voelt de wind om je heen, hebt je gekleed voor niet te warm maar niet te koud, je maakt een wandeling tussen allemaal verkleurende bomen.. Je denkt "Het is lekker herftst!" en maakt een foto. Maar wij kunnen de wind en temperatuur niet voelen, en kunnen niet de hele wandeling meemaken die jij hebt gemaakt, wij zien alleen de foto.

Make lovecraft not warcraft. / Films 2022

• Chrisuu01
Gevoel is altijd subjectief en kan op geen enkele manier echt objectief gemaakt worden.

Persoonlijk krijg ik juist van bijna alle foto's met uitzondering van de laatste van @bobcom een herfst gevoel.
Fotografie is erg persoonlijk en er is geen absoluut correcte manier.

• Ivorijn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:45
@JoStad Mooi plaatje van Utrecht. De rondvaartboot had nog iets meer in beeld mogen zijn voor mij.
@bobcom Ben het wel eens met eerdere reacties: de herfst komt er niet echt uit in de foto's.
Bij foto 2 had ik graag nog iets meer van het pleintje aan de rechterkant gezien.
Bij foto 4 had ik graag nog iets meer van de sluis gezien. Het is nu een foto zonder prominent onderwerp.
@NMH Heerlijke herfstkleuren, maar vind de zon net iets te centraal in de foto.

Afgelopen herfstvakantie een weekje naar Kroatie geweest en daar een bezoek gebracht aan Plitvice National Park. Die dag veel bewolking, maar wel genoten van de mooie natuur daar.

1)

2)

3)

4)

Canon R6/16-35/24-70/70-200/35/85/100/135

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@JoStad Mooi stadsgezicht. Boot had wel iets groter in beeld gemogen inderdaad. En heb het idee dat de wereld wat naar links gekanteld staat.

@NMH Fraai hoor. Leuk die symmetrie in de foto. Verder mooie kleuren.

@bobcom Die 2e foto vind ik mooi. En dat is ook prima herfstplaat, net als nr. 3. Foto 1 en 4 zouden op elk moment van het jaar geschoten kunnen zijn (helemaal in het hoekje op 1 is nog beetje aanwijzing).

Als je aan een groep mensen gaat vragen wat voor dingen ze associëren met herfst, kom je hoogstwaarschijnlijk toch uit op goud/gele bomen, bodem bedekt met bladeren, paddenstoelen, storm, regen. En fotografen zullen wellicht nog warm licht toevoegen. Deze elementen helpen beter bij het opwekken van een herfstgevoel dan dingen die je het hele jaar kunt fotograferen (of de timestamp in je EXIF).

@Ivorijn Mooi! Wil ik nog steeds een keer heen. Was het druk toen je er was? Je schijnt er meestal over de hoofden te kunnen lopen. Nr 3 is een bekende locatie. En das niet voor niks! Schitterend en ook mooi vast gelegd uiteraard.

• NMH

NMH

Moderator General Chat
bobcom schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 23:04:
@sys64738 ,@NMH Grappig dat jullie uitgerekend mijn fotootjes uit twee verschillende posts te kort vonden schieten in "herfstgevoel". Nu heb ik me het hoofd gebroken over waar dat "herfstgevoel" wel in andere foto's zit maar niet in de mijne. Het is me echter niet gelukt er de vinger op te leggen, afgezien van het ontbreken van paddenstoelen. Dus nu ben ik wel benieuwd waarom mijn fotootjes t.ov.andere herfstfoto's uit de toon vallen. Xpln pls?
Voor mij persoonlijk geeft een foto het herfstgevoel als er dingen op staan die ik traditioneel met de herfst associeer; bijvoorbeeld bladeren in herfstkleuren, gevallen denneappels, eikels etc en paddestoelen. Maar dat is geen wet van meden en perzen, het mag ook anders. Uiteindelijk is het net als schoonheid in the eye of the beholder. :) Het belangrijkste is wat je zelf vind; als het voor jou persoonlijk een herfstfoto is, dan is dat wat telt.
Ivorijn schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:35:
sys64738 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 15:36:
@NMH Fraai hoor. Leuk die symmetrie in de foto. Verder mooie kleuren.
Leuk, twee mensen met ongeveer tegengestelde meningen. :) Normaal probeer ik het onderwerp uit het midden van de foto te houden (rule of thirds etcetera), maar in dit geval vond ik het juist mooi dat de zon in het midden stond, in het verlengde van het fietspad. Het stoorde me zelfs dat hij net een beetje rechts van het midden staat.
Oeh, dat is heel nice! Ik heb een beetje een soft spot voor dit soort foto's waar je zo'n lappendeken effect hebt waarbij een deel van de bomen nog groen is en een ander deel al de herfstkleuren heeft aangemeten. Het is jammer dat je het weer niet mee had, denk dat het met zonneschijn nog net dat beetje extra gekregen had. Maar ja, op vakantie moet je het doen met het weer dat je krijgt, je kunt niet zoals in Nederland een goede dag uitkiezen of het later nog eens proberen. #4 zou het trouwens ook wel goed hebben gedaan als long exposure met die watervallen.

• Ivorijn
sys64738 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 15:36:

@Ivorijn Mooi! Wil ik nog steeds een keer heen. Was het druk toen je er was? Je schijnt er meestal over de hoofden te kunnen lopen. Nr 3 is een bekende locatie. En das niet voor niks! Schitterend en ook mooi vast gelegd uiteraard.
Wij waren er in de herfstvakantie en dat is al off-season voor Kroatie, dus het viel met de drukte heel erg mee.

Nr3 is de hoogste waterval van het gebied en idd de meest bekende plek.
NMH schreef op woensdag 24 november 2021 @ 21:28:
#4 zou het trouwens ook wel goed hebben gedaan als long exposure met die watervallen.
Vrouw en dochter waren ook mee en die gaven mij niet de tijd om voor de long exposure te gaan, helaas..

• RvL
Ivorijn schreef op donderdag 25 november 2021 @ 08:30:
[...]

[...]

Vrouw en dochter waren ook mee en die gaven mij niet de tijd om voor de long exposure te gaan, helaas..
Kwestie van opvoeding. Of hard kunnen lopen om ze in te halen. Ik ga meestal voor het tweede ;)

Plitvice is wel echt een heel mooi gebied. Wij zijn er een paar jaar geleden geweest, midden in de zomer. Dan kan je er over de koppen lopen....

[Voor 18% gewijzigd door RvL op 25-11-2021 09:21]

Nu de dekens nog...

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Ivorijn schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:35:
@JoStad Mooi plaatje van Utrecht. De rondvaartboot had nog iets meer in beeld mogen zijn voor mij.
@bobcom Ben het wel eens met eerdere reacties: de herfst komt er niet echt uit in de foto's.
Bij foto 2 had ik graag nog iets meer van het pleintje aan de rechterkant gezien.
Bij foto 4 had ik graag nog iets meer van de sluis gezien. Het is nu een foto zonder prominent onderwerp.

Afgelopen herfstvakantie een weekje naar Kroatie geweest en daar een bezoek gebracht aan Plitvice National Park. Die dag veel bewolking, maar wel genoten van de mooie natuur daar.

1)
[Afbeelding]

2)
[Afbeelding]

3)
[Afbeelding]

4)
[Afbeelding]
Wow wat een lekkere platen man! Echt super goed gedaan _/-\o_

Ik heb die meren i.c.m. de herfstkleuren nog niet eerder gezien.

Canon EOS R | Olympus OM-1

• yorimsmits
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22-03 13:49
De herfst zit er inmiddels zo goed als op. In onderstaande foto heb ik zo een beetje de laatste kleurrijke boom vastgelegd.

Last color by Yorim Smits, on Flickr

• Chrisuu01
Nou ik denk dat ik ook de laatste echte herfstshots gemaakt heb van dit jaar een paar weekjes terug.
Del laatste is heel bewust onderbelicht voor een dramatisch effect.

1:
Wind at the Eem by Chris Fotos, on Flickr

2:
Love under dramatic skies by Chris Fotos, on Flickr

3:
Cold in the wind by Chris Fotos, on Flickr

4:
Couple on a city stroll by Chris Fotos, on Flickr

5:
Birds on their journey 2 by Chris Fotos, on Flickr

• NMH

NMH

Moderator General Chat
Grappig regenboogeffect in die boom met de rode, gele en groene banden. :) Jammer dat de rest van de bomen al kaal zijn, daardoor voelt de foto wat killer aan dan wanneer de achtergrond ook warme kleuren had gehad.
#1: Ik zou de rand van het bankje weggelaten of het hele bankje in beeld genomen hebben.
#2: Een fraaie Hollandse lucht, maar het stel is wat klein als het deel van het onderwerp is.
#3: Doet mij persoonlijk niet zoveel als ik eerlijk ben.
#4: De fraaiste uit je serie wat mij betreft. :) Koppeltje, mooie herfstboom en een historisch stadsgezicht. Alleen jammer van het reclamebord rechts.
#5: Jammer van de lantaarnpaal. Die doorkruist precies de lucht en zwerm vogels.

Dan nog eentje van mezelf:
Mushrooms by Niels Hageman, on Flickr

Een cluster paddestoelen op een boom. Paddestoelen fotograferen is nog niet iets wat me echt goed af gaat; op een of andere manier krijg ik ze er nooit naar tevredenheid op. Dit is de eerste die ik goed genoeg vind om hem te delen. Het haalt het niet bij de juweeltjes die er eerder in dit topic zijn gepost, maar oefening baart kunst zullen we maar zeggen. (Ik ben me er van bewust dat dat de achterkant ondanks de f/16 al onscherp begint te worden, dus eigenlijk was hier al focus stacking nodig om hem helemaal scherp te krijgen.)

Acties:
  • +9Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:36
Volgens mij is het hoog tijd om deze weer eens een schop te geven. De herfst is inmiddels wel begonnen! De echte herfstkleuren laten nog even op zich wachten, maar de andere elementen zijn er al.

1)

2)

3)

4)

(Ik heb sinds gisteren eindelijk weer een echte macrolens, dus die moest getest worden. Hij doet het.)

Ik roep ook maar wat

• JoStad
@klaaas Foto 1: mooie herfstkleuren, foto 2 en 3 : beiden goed geslaagde paddenstoelfoto's, foto 4 heeft interessante patronen.

Ook ik heb een nieuwe macrolens die nu goed uitkomt.

porseleinzwam (Oudemansiella mucida) by JoStad, on Flickr

panteramaniet (Amanita pantherina) by JoStad, on Flickr

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@klaaas In het Macro topic was de herfst al redelijk losgebarsten maar het is zeker en goed idee om deze ook weer een schopje te geven. En je aftrap is zeer geslaagd. Die paddenstoelen zijn erg mooi maar ook die andere twee zijn zeer fijn. Mooie patronen in die laatste plaat. Nice.

@JoStad Mooie platen. Als er een moment is waarop je macrolens goud waard is, is het wel tijdens de herfst. Alleen is die 2e paddenstoel niet "gewoon" een vliegenzwam? Panteramanieten zijn veel brons/grijziger.

• JoStad
sys64738 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 08:21:
`.........
@JoStad Mooie platen. Als er een moment is waarop je macrolens goud waard is, is het wel tijdens de herfst. Alleen is die 2e paddenstoel niet "gewoon" een vliegenzwam? Panteramanieten zijn veel brons/grijziger.
Twee dagen geleden was deze paddenstoel meer bruinachtig met een bolle kop. Ik heb bovendien degenen met een bruinrode tint geselecteerd voor een foto.

• Malle-piet
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 18:29
De weg naar het waterloopbos was afgesloten, ik ben naar het voorste bos gegaan en kwam de Amatistzwam tegen

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Malle-piet schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 10:59:
De weg naar het waterloopbos was afgesloten, ik ben naar het voorste bos gegaan
De Voorstersluis is afgesloten, zie hier:
ehtweak in "Zondag 30 oktober 2022 - Herfst Meet @ Waterloopbos"
En je kunt vanuit het Voorsterbos het pontje naar de overkant nemen! :)
en kwam de Amatistzwam tegen[Afbeelding]
Hij is fijn. Oogt mooi fragiel. d:)b
Klein minpunt; die iets te felle plek, linksboven.

Mooie Plaatjes   

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@Malle-piet Mooie plaat. Amatistzwammen zijn sowieso erg mooi.

Ik dacht altijd dat vliegenzwammen altijd later in het seizoen pas op kwamen maar niets blijkt minder waar. Ze zijn er al in redelijk grote getalen. Deze had zich beetje verstopt en is daarom wat minder geisoleerd dan ik ze normaal schiet. Door de kortere brandpuntsafstand ook wat meer van het bos erop.

Forest Fungus by Gijs Peijs, on Flickr

• Malle-piet
Mosklokje

porseleinzwam

zwarte melksteelmycena

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@Malle-piet Je hebt de smaak lekker te pakken. Lekkere dromerige platen.

Hier mijn eerste parasolzwam van het jaar. Ook deze zijn al weer in grote getalen te vinden en blijven ook wel mooi.

Tearing Apart by Gijs Peijs, on Flickr

• JoStad
@Malle-piet Mooie dromerige foto's van die paddenstoelen.
@sys64738 Ook deze foto van de parasolzwam is mooi dromerig.

vliegenzwam (Amanita muscaria) by JoStad, on Flickr

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@JoStad Wauw. Das een hele mooie. Staan er ook keurig bij zo van: wij willen wel op de foto ;-)

• Malle-piet
@sys64738 Dankjewel, mooie plaat van de parasolzwam, opvallend mooie bokeh (y)
@JoStad Dankjewel en een bijzonder mooie plaat van de vliegenzwam en vooral die kleine, misschien volgende keer een zacht kwastje meenemen om het vuil eraf te vegen? Ik ga het wel doen ;)

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Vanmorgen even in Elswout geweest. Blijft schitterend landgoed met enorm veel paddenstoelen. Helaas waren de meeste vliegenzwammen al weer op hun retour. Dan maar even wat ander spul voor de lens ;-)

Small Giant by Gijs Peijs, on Flickr

• JoStad
@sys64738 Het groen, wit en bruin maken de foto wel interessant.

Ik kwam erg veel gewone knolparasolzwammen tegen in een bos:

gewone knolparasolzwam (Chlorophyllum rhacodes) 2 by JoStad, on Flickr

[Voor 8% gewijzigd door JoStad op 07-10-2022 22:32. Reden: textueel]

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:10

DirtyBird

Praktiserend denker

klaaas schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 16:46:

(Ik heb sinds gisteren eindelijk weer een echte macrolens, dus die moest getest worden. Hij doet het.)
Welke mag dat zijn? :)

Panasonic Lumix G9 ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

JoStad schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 22:29:

Ik kwam erg veel gewone knolparasolzwammen tegen in een bos:
Vind 'm leuk! Net alsof 'ie z'n hoedje scheef opzet. :)

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

sys64738 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 22:52:
Hier mijn eerste parasolzwam van het jaar. Ook deze zijn al weer in grote getalen te vinden en blijven ook wel mooi.

[Afbeelding]
Tearing Apart by Gijs Peijs, on Flickr
Deze vind ik ook lekker dromerig.

@Malle-piet Die 'zwarte melksteelmycena' vind ik niet prettig om naar te kijken. Krijg er een beetje de kriebels van. Denk dat het soort bokeh me afstoot o.i.d. :?

[Voor 16% gewijzigd door ehtweak op 08-10-2022 21:32]

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Niet één, maar een heleboel bij elkaar. Amanita muscaria village: 8)

Myco162 by Erik Haak, on Flickr

En niet eens met een macro objectief gemaakt. >:)

Ik was alvast het Waterloopbos aan het verkennen en en passant ook ff het voetgangerspontje testen.

[Voor 14% gewijzigd door ehtweak op 08-10-2022 22:44]

Mooie Plaatjes   

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@JoStad Mooi exemplaar en netjes vastgelegd.

@ehtweak Wow. Das een indrukwekkende collectie vliegenzwammen. Mooi. En hier heb je inderdaad geen macrolens voor nodig.

Zelf gister ook op jacht geweest naar vliegenzwammen. De meeste waren over hun houdbaarheidsdatum maar een paar waren er nog vers en mooi. Deze twee stonden er echt geweldig bij. Happy photographer.

2 Brothers on the Forest Floor by Gijs Peijs, on Flickr

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Over verlepte vliegenzwammen gesproken.
Deze was zelfs enigszins paarsig geworden, zo had ik ze nog niet gezien:

Myco164 by Erik Haak, on Flickr

Mooie Plaatjes   

• Chrisuu01
Nou wat een mooie herfst platen allemaal. Maar eens mn foto's van de afgelopen twee weken door lichtroom douwen. Lelijke foto's verwijderen en kijken hoe ik de leukste ga vinden.

Al bijna een jaar in deze hobby en het voelt nog een beetje gek van en Nikon D40 tot aan nu een Olympus E-M1 MK ii

@sys64738 Vooral de laatste is erg leuk. De herhaling voegt een soort extra speels element toe.
Bij de eerste zijner wel erg veel wazige elementen die wat afleiden.

@JoStad Z.eer mooie scherpte in je werk, en mooie scherptediepte

@klaaas Wauw het is bijna alsof ik over de herfst aan het dromen ben.
Enige minpunt vind ik de zachtheid in foto 2 het spinnetje ook in focus was denk ik erg leuk geworden.

@ehtweak Ik vind de foto persoonlijk wat flets ik zou wellicht toch wat dichterbij individuele paddenstoelen gaan.
Ver af foto's zijn meer voor als je een heksencirkel hebt :Y)

• klaaas
@sys64738 : (04-10) heb je deze ook gestacked? Met zo'n onrustige achtergrond zou ik er naar neigen om dan nog nadrukkekelijker op de impressionistische tour te gaan. Nu is er een groot contrast tussen paddestoel en achtergrond.
(06-10): die staat er lekker op. Wel behoorlijk centraal en vol in beeld, maar de onscherpte op de voorgrond vind ik fijn.
(07-10): zo vind ik ze heel fijn. Lekker de ruimte. Mooie achtergrond. Nu nog herfstbladeren ;) Voor de sfeer dan. Ik denk dat het voor het beeld zo met dat groen eigenlijk beter is.

@Malle-piet Paddestoelen in de zon werken voor mij zelden. Die van 4-10 is me dan ook te 'hot'. Die van 6-10 bevallen me prima. Bij de laatste is de achtergrond aardig onrustig, maar het grappige is dat de vormen terugkomen in de hoed van de paddestoel. Je zou nog eens kunnen proberen om dat extra te benadrukken.

@JoStad (06-10): leuk duo!
(07-10): staat er op zich goed op, ik vind het alleen niet zo prettig dat de hoed precies op de overgang van de grond op de achtergrond zit. En nog iets lager standpunt zou ervoor zorgen dat de hoed vrij kwam.

@ehtweak : beide platen zijn voor mij wel behoorlijk registratie-gericht. Qua beeld niet direct heel boeiend. Wel bijzondere kleur op de 2e.

@Chrisuu01 : spinnetje zag ik achter de pc pas 8)7 Had ik ms beter weg kunnen sjoppen, want het leidt idd net een beetje af.

@DirtyBird : een oude versie van de Tamron 90mm. Nou ja oud, de laatste versie zonder stabilisatie. Ik ben ooit begonnen met een nog oudere versie van deze lens en toen overgestapt naar de 180mm. Die was echt heel fijn, maar dusdanig groot en zwaar dat ik hem meestal niet meenam. Na een tijdje zonder macrolens nu dus weer terug naar de oude vertrouwde ;)

Ik roep ook maar wat

• JoStad
@sys64738 De laatste foto zou ik recht zetten, de dieptewerking maakt de foto wel interessant :)
@ehtweak Ik mis wat glans en/of contrast in de foto.

Voor de afwisseling eens wat creatiefs:

Autumn Fantasy by JoStad, on Flickr

• klaaas
@JoStad : mooi kleurenpalletje!

Ik droom nog even verder. Embrace the mess ;)

Ik roep ook maar wat

• BrianHD
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 26-03 10:43
klaaas schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 20:47:
@JoStad : mooi kleurenpalletje!

Ik droom nog even verder. Embrace the mess ;)

[Afbeelding]
Leuke foto! Doet me denken aan een buitenaardse planeet.

• Chrisuu01
@klaaas

Gaaf die is wel dromerig.

Was persoonlijk iets hoger gegaan voor iets minder voorgrond elementen.

@JoStad
Leuk hoor herfst puursang.

Nu mijn eigen bijdrage dan toch maar.

1.

2.

3.

• JoStad
@klaaas Artistieke foto :)
@Chrisuu01 Ik probeer overbodige takjes te verwijderen voordat ik de foto maak. Jammer dat bij foto 1 het mos niet doorloopt rechtsboven. foto 3 heeft wel wat :)

porseleinzwam (Oudemansiella mucida)-1 by JoStad, on Flickr

• Chrisuu01
@JoStad

Wauw mooie lijnen goed gedaan hoor. heb die paddenstoeltjes nog niet gezien. Net een soort kwal haha

Nou nog een kleine serie:

1. Crungy autunm by Chris Fotos, on Flickr

2. fun decor by Chris Fotos, on Flickr

3. Mushroom city by Chris Fotos, on Flickr

4. Pumkin collection by Chris Fotos, on Flickr

• klaaas
@Chrisuu01 1w serie: ik vind de laatste veruit het leukst. Mooi licht en kleurencombinatie. Ik ben niet zo'n fan van paddestoelen van bovenaf en bij jouw eerste plaat is de omgeving dan ook nog rommelig incl. een schaduw van de takjes. Het blad in de 2e vind ik wat te willekeurig.

2e serie: het zijn op zich allemaal onderwerpen die wel wat met de herfst te maken hebben, maar een gele steen en boekenplank zijn niet direct waar ik aan denk bij herfstfoto's. Bij de paddo's zit je bij deze op 'ooghoogte' dat is al beter. Alleen nu nog alles netjes in beeld. Het afsnijden aan de onderkant is niet heel erg geslaagd imo.

@JoStad : ik vind het licht erg mooi en ook het verschil in structuur tussen de porseleinzwam en de boom spreekt me aan. Ik weet alleen niet goed wat er linksboven gebeurt. Dat kijkt heel gek weg en trekt behoorlijk de aandacht.

KTF07052 by Klaas Tuin, on Flickr

KTF07047 by Klaas Tuin, on Flickr

Stikt het elders trouwens ook zo van de porseleinzwammen? Ze groeien hier echt mega-massaal. Nog niet eerder zulke kolonies gezien...

[Voor 4% gewijzigd door klaaas op 13-10-2022 21:03]

Ik roep ook maar wat

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@JoStad Mooie kleurrijke plaat zo al die paddenstoeltjes bij elkaar. Hoop niet dat die dingen voor niets gesneuveld zijn overigens. Die porseleinzwam staat er ook mooi op. Lekker in zijn eentje zo (zie je niet zo vaak).

@klaaas Lekker misterieus. Lijkt inderdaad wel op een planeet zo. Die laatste twee zijn ook fraai waar ik de 2e het mooist vind. Zo'n klein porseleinzwammetje.

@Chrisuu01 Leuke platen. Die 2e werkt niet helemaal voor mij maar die 3e is wel weer mooie herfstblad foto. Die 2e serie is ook leuk. Stuk voor stuk prima herfstsfeer.

Deze is ook nog uit mijn trip naar landgoed Elswout. Zoals ik al zei: de oogst was goed ;-). Weer de paddenstoel der paddenstoelen.

Dots Everywhere by Gijs Peijs, on Flickr

• klaaas
Ik ben wel jaloers op die vliegenzwammen hoor. Hier nog geen 1 gezien...

Ik roep ook maar wat

• JoStad
@Chrisuu01 De 3 foto's geven wel een beeld van de herfst.
@klaaas Bedankt voor het wijzen op de onrustige linker bovenkant. Bij jouw eerste foto vind ik de ronde witte bollen wat storend. De tweede foto vind ik zeer geslaagd en heeft een mooie bokeh. Op het landgoed waar ik was zag ik geen vliegenzwammen onder naaldbomen, echter wel onder berken, beuken en eiken.
@sys64738 De vliegenzwammen komen wat groot over op deze foto. Als het de bedoeling is om de robuustheid van dit soort te accentueren dan lijkt me dat wel OK :)

Rode zwavelkop (Hypholoma lateritium) by JoStad, on Flickr

[Voor 9% gewijzigd door JoStad op 14-10-2022 15:19. Reden: textueel]

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

klaaas schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 14:32:
Ik ben wel jaloers op die vliegenzwammen hoor. Hier nog geen 1 gezien...
waarneming.nl helpt een flink stuk :P

@JoStad Tja, das bij alle macro foto's natuurlijk beetje zo. Dingen zien er dan ineens wat groter uit. Het is dan aan de kijker om te bedenken dat ze in het echt vrij klein zijn.

Jouw familie zwavelkopjes staat er netjes op. Idealiter had het mos de hele voorgrond bedekt maar ja, roeien met de riemen die je hebt en zo.

[Voor 42% gewijzigd door sys64738 op 14-10-2022 14:57]

• klaaas
sys64738 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 14:54:
[...]

waarneming.nl helpt een flink stuk :P
Dat ik daar niet aan gedacht heb 8)7 Goeie tip!

Edit: en volgens waarneming.nl stonden ze zo ongeveer in mijn achtertuin. Vanmiddag maar even opgezocht dus.

KTF07111 by Klaas Tuin, on Flickr

[Voor 45% gewijzigd door klaaas op 14-10-2022 20:00]

Ik roep ook maar wat

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

In Holland herfst op de vierkante meter, lijkt het. Prachtige padderstoelen, af en toe wat bladeren of bosvondsten in de boekenkast.
De droompaddenstoel van @klaaas springt er voor mij uit, net als het roze porseleinpaddestoeltje. Dat had zelfs nog wat meer nadruk mogen hebben, zie het exemplaartje van @JoStad . Daar is het jammer van de omgeving, maar je kunt niet alles mee hebben. Geldt ook voor de knolparasietzwam - nadruk ligt ahw meer op registratie dan op compositie, itt tot de rode zwavelkopjes. Bij de kleurcompositie met paddenstoelenhoofdjes fronste ik even: kun je dat maken, al die hoedjes op zijn kop alleen maar voor de kleurtjes? Is toch zoiets als in het wild bloemen plukken voor een leuk tableautje, en ze dan laten liggen O-)
Maar wie zonder zonden is werpe de eerste steen - een gele baksteen, zoals die van @Chrisuu01 Crunchy, cringey, grunge? Niet helemaal herfst, zoals ik ook in de boekenkast wat meer eikels, kastanjes en dennenappels had verwacht en misschien toch wel wat herfstliteratuur. Minder discutabel de paddenstoelen en pompoenen: appetijtelijke prenten.
Bij @sys64738 ander spul voor de lens, maar ook een andere lens: 2.8 op een ff 28-75 ziet er duidelijk anders uit als 2.8 op een 40-150 mft, maar het blijft een plezier om naar te kijken.
De violette vliegenzwam van @ehtweak is bijzonder: speling der natuur of zweem van Helios 44?

Nauwelijks gezwam in mijn herfstoogst: vakantietrip leverde alleen in een Nederlands bos wat op
1. Doorn(se) zwammetjes

In Duitsland was meer herfst te vinden:
2. Hessisch herfstllandschap...

3. ...zie-de-zon-schijnt-door-de-bomen-flares....

4....en voorjaarsgodinnen in najaarstooi.

• Sleehond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:28
iPhone 12 Pro shots:

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@klaaas Mooie exemplaren. Ze stonden aan de waas te zien niet heel erg vrij maar nog steeds staan ze er mooi op.

@bobcom Mooie herfst-serie

@Sleehond Leuk. Vooral dat hert: die was behoorlijk dichtbij of niet? Mooi hoor.

Van mij (hoe kan het ook anders) weer eentje uit de categorie kleiner spul.

Small Yet Tall by Gijs Peijs, on Flickr

• klaaas
@bobcom volgens mij is het vooral herfst op de m2 omdat de echte herfskleuren nog op zich laten wachten. Weinig inheemse soorten die al helemaal verkleurd zijn. Wat ik aan je landschappen erg leuk vind is dat ze, ondanks het feit dat ze overwegend groen zijn, toch de sfeer van de overgang van zomer naar herfst overbrengen. Er zit net een gele zweem in het groen en de lange schaduwen werken ook mooi mee.

@Sleehond ik denk dat de foto's met iets van nabewerking nog wel wat meer sfeer kunnen krijgen. De 1e 2 ogen wel aardig koel en licht. Dat hert is wel heel dichtbij als je dat met je iPhone kunt doen zeg...

@sys64738 fijne Mycena plaat. Mooi strijklicht langs de steel van de paddo. Vwb mijn plaat met de waas: ik heb ook wel iets zonder, maar ik speel graag met sfeer en onscherpte. Was dus een bewussie, maar ik geef direct toe dat het een persoonlijke voorkeur is.

Ik roep ook maar wat

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Paddenstoelen hoeven niet altijd het onderwerp te zijn van een herfstfoto. Ze kunnen ook prima als achtergrond dienen.

Drowning by Gijs Peijs, on Flickr

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:57

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

sys64738 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 08:55:
Paddenstoelen hoeven niet altijd het onderwerp te zijn van een herfstfoto. Ze kunnen ook prima als achtergrond dienen.

[Afbeelding]
Drowning by Gijs Peijs, on Flickr
Wow, gave foto! O+

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

• JoStad
@klaaas Fraai gefotografeerde vliegenzwammen :)
@bobcom Mooie herfst-illustraties :)
@Sleehond De foto met het hert spreekt me het meest aan.
@sys64738 Beide laatste foto's zijn weer mooi artistiek gemaakt.

Wel veel blaadjes op de grond terwijl de loofbomen langzaam beginnen te verkleuren:

Utrechtse Heuvelrug National Park by JoStad, on Flickr

braakrussula (Russula emetica) by JoStad, on Flickr

graskleefsteelmycena (Mycena epipterigya) 1 by JoStad, on Flickr

[Voor 0% gewijzigd door JoStad op 18-10-2022 22:19. Reden: textueel]

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@JoStad Drie mooie herfsttafreeltjes. De eerste vind ik die lijnen van de bomen mooi. Bos fotograferen is altijd moeilijk maar hier prima gelukt.

Gister zelf ook naar het bos geweest en mijn kinderen mochten om de beurt ook met 1 van mijn camera's aan de slag. In het begin nog wat onwennig en veel wazige plaatjes. Daarna veel tips over compositie maar dat was allemaal wat lastig. En ineens komt mijn oudste met deze foto op zijn schermpjes aanzetten. Ik was best onder de indruk.

One Big Family by Gijs Peijs, on Flickr

• klaaas
@JoStad : dat bos ziet er over een paar weken vast nog indrukwekkender uit. Maar leuk om ook de overgang vast te leggen. Van de paddo's vind ik de 2e het leukst. Die denneappeltjes zijn een leuk detail. Licht je ze trouwens bij met je telefoon oid? Met name de russula's hebben aardig hard licht.

@sys64738 : fijne platen weer. Het blaadje op het zwart is een leuke creatieve insteek. Bij de grote familie vind ik de herhaling van de vorm in de bokeh een leuk extraatje. Ik twijfel alleen over de onscherpe paddestoelen op de voorgrond.

Herfst is ook mist. Dat hebben we deze week wel weer gezien. En mist met zon levert altijd wat moois op:

Untitled by Klaas Tuin, on Flickr

Ik roep ook maar wat

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

klaaas schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 23:15:
En mist met zon levert altijd wat moois op:

[Afbeelding]Untitled by Klaas Tuin, on Flickr
Zekers! Goed vastgelegd! d:)b
in the right place at the right time :)

Mooie Plaatjes   

• Ivorijn
@klaaas Mist en tegenlicht is (bijna) altijd een goede combi!! In dit geval zeker.
@sys64738 Compositie is goed, maar vind het bokeh wat onrustig en daardoor afleiden van de paddestoelen. De foto met de paddestoelen achtergrond is heel gaaf!
@JoStad Mooi herfstplaten

Zelf van het weekend ook nog wat paddestoelen kunnen vastleggen:

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@klaaas Schitterende plaat. Goede plek + juiste moment. Maar uiteraard ook uitstekend vastgelegd.

@Ivorijn Fijne foto's. Bij de eerste is de achtergrond iets minder. Plaat 2 is fraai en drie is heel mooi. Heerlijke herfstsfeer.

Deze plaat is ook uit mijn tripje naar het bos met mijn jongens. Toen ik hem schoot zag ik al dat de lens het moeilijk had met het tegenlicht maar het zag er juist wel mooi uit. Wel wat van de waas weggehaald in LR maar je ziet nog duidelijk het licht verstrooien. Ik vind het wel een mooi effect.

Scattered Light by Gijs Peijs, on Flickr

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

@Sleehond Elfenbankjes zijn leuk, hert is mooi, jammer dat hij er niet met poten en al op staat. Maar natuurlijk geen notie van de situatie...
@sys64738 Paddoplaveisel is mooi getroffen, net als je klein grut, maar wie garandeert ons na je "Big family"-foto dat wat je hier post niet door één van je kinderen gemaakt is? Familieaccount aanmaken?
@klaaas Mist+boom+zon+camera levert inderdaad soms prachtige plaatjes op. Daaronder deze dus.
@Ivorijn Fraaie herfst/paddestoelplaten, onberispelijk. Hooguit op één grassprietje na, bij nr. 3
@JoStad Herfstbos laat zien dat de natuur behoorlijk achter loopt, mooi licht op de braakrussula's.

Ik vind het soms jammer dat paddenstoelen niet altijd van voor naar achter scherp zijn. Tuurlijk, kleine dieptescherpte want close-up, weinig licht dus wijder diafragma, langer brandpunt, bokeh en dat soort dingen, en vaak levert het poetische plaatjes op. Maar soms wil ik wat anders, en dus heb ik het stackingpotentieel van de XT3 aan de tand gevoeld. Met de elektronische sluiter kun je uit de hand zo vijftien foto's schieten binnen een seconde, en die zijn in Lightroom en Photoshop in no time tot één prent te combineren. Leuk!

Notes to self: 1: voortaan knopje op ISO-wieltje indrukken zodat auto-ISO niet ineens ISO10000 wordt. 2: Verrassend zo weinig ruis als die 10k-ISO jpegs hebben. 3. Proberen meer aan de weet te komen over de relatie dof, stepgrootte en aantal opnames bij Fuji focus bracketing..

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@bobcom Tja, ik ben bang dat die ene foto van mijn zoon een gelukstreffer was. Dus ga er vanaf nu maar weer van uit dat ze gewoon weer van mij zijn.

Mooi experiment van jou. Die functie zit ook op mijn G9 maar met een manual focus lens gaat het sowieso niet werken. En leuk he, van die 1/4000 foto's op ISO 10.000. Overkomt mij ook paar keer per jaar.

Bij de foto zelf twijfel ik of je dit niet zonder stacking voor elkaar had kunnen krijgen. Hoewel 75 mm wel redelijk lang is en je standaard weinig DoF over hebt.

• WhiskyPhreak
  • Laatst online: 11:29
Komen zeker mooie platen voorbij. Die van @klaaas is zeker mooi. Hopelijk heb ik binnenkort ook zelf want foto's met kleuren en zonder paddenstoelen.
Dus nu dan maar de paddenstoelen even:

Flickr! || Website

• JoStad
@klaaas Fraaie herfstplaat :)
@Ivorijn Leuke serie. Bij foto 2 en 3 vind ik de blaadjes op de voorgrond net teveel.
@sys64738 Mooie vliegenzwam, de hellende lijnen maken de foto ook geslaagd.
@bobcom Mooie poging alleen vraag ik me af waarom je diafragma f/8 gebruikt hebt voor de stack-foto's.
@WhiskyPhreak Fraaie perspectief werking bij deze foto.

Tijdens het bewerken zag ik dat onderstaande paddenstoel vol met insecten zit waaronder een microsalamander.

Witte berkenboleet (Leccinum niveum) by JoStad, on Flickr

[Voor 0% gewijzigd door JoStad op 21-10-2022 21:50. Reden: textueel]

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

@WhiskyPhreak Fraai, deze "mycotic march". Moeite van het groot bekijken waard,
al zie je dan ook een hinderlijke haar op de tweede rij >:)
@JoStad Netjes, die berkenboleet. Maar typisch wel een foto waarvoor mijn stacksperiment bedoeld was. Vooraan bij de hoed is de scherpte minder dan midden op de steel.
Had f/8 gekozen vanwege a: misschien een beetje de sweet spot van de lens, b: misschien een paar plaatjes minder in de stack en c: je moet toch wat in zo'n experiment.
@sys64738 Ik had zelf ook mijn twijfels, maar DoFmaster verloste me daarvan. Op de mfd van de EF-S 15-85mm (60cm) is de scherptediepte op aps-c bij een brandpuntsadfstand van 75cm en een diafragma van f/8 achttien milimeter - beduidend minder dan de paddestoel breed is, dus zeker weten stackingwinst.
Blijft het mysterie van de relatie tussen DoF, stapgrootte en aantal stappen in Fuji's focus bracketing algoritme, maar er moet wat uit te zoeken blijven.

• Brammel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-03 20:20
@JoStad Vind het groen wel erg fel. Mag wat mij betreft een tandje minder. Wel een goede compositie zo.
@WhiskyPhreak Mooie lijn door de foto, wel redelijk wat ruis op de achtergrond helaas. Het blaadje rechts onderin had ik zelf wegehaald voor het nemen van de foto.

Vandaag in het bos ook wat herfstfoto's proberen te maken. Deze paddenstoelen kwam ik tegen bovenop een omgevallen boom. Beetje jammer dat ze niet allemaal scherp zijn (f/8 op 500mm), maar toch een mooie plaat vind ik zelf.

Deze vond ik ook wel geslaagd:

[Voor 19% gewijzigd door Brammel op 22-10-2022 22:27]

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:48
Brammel schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 22:22:
@JoStad Vind het groen wel erg fel. Mag wat mij betreft een tandje minder. Wel een goede compositie zo.
@WhiskyPhreak Mooie lijn door de foto, wel redelijk wat ruis op de achtergrond helaas. Het blaadje rechts onderin had ik zelf wegehaald voor het nemen van de foto.

Vandaag in het bos ook wat herfstfoto's proberen te maken. Deze paddenstoelen kwam ik tegen bovenop een omgevallen boom. Beetje jammer dat ze niet allemaal scherp zijn (f/8 op 500mm), maar toch een mooie plaat vind ik zelf.

[Afbeelding]
Zeer lekkere kleurpalet, vooral de bruine achtergrond maakt het een leuke plaat :) De (on)scherpte vind ik niet storend. Mocht ik toch iets aanmerken, dan is het alleen dat de foto vrij 'bottom heavy' is, alles gebeurt op de onderste helft en de bovenste helft is eigenlijk leeg :P

The devil is in the details.

• JoStad
@Brammel De paddenstoelen in de eerste foto staan mooi op een rijtje, ik zou zelf links een rechts evenveel "vrije ruimte" geven. Bij foto 2 zou ik wat meer rechts en boven weghalen. De bruine tinten maken de foto's wel geslaagd.

Omdat het de paddenstoel van het jaar is, zet ik deze nog even in het zonnetje:

vliegenzwam (Amanita muscaria) by JoStad, on Flickr

porseleinzwam (Oudemansiella mucida) by JoStad, on Flickr

Ik twijfelde over mijn foto van de witte berkenboleet, blijkbaar denk de flickR groep daar anders over....

[Voor 8% gewijzigd door JoStad op 23-10-2022 15:30. Reden: textueel]

• klaaas
@Ivorijn : fijne herfstplaten. Witbalans op de 2e ms iets aan de warme kant.
@sys64738 : waas bij de vligenzwam vind ik niet heel erg. De zwam zelf staat er strak op.
@bobcom: experimenteren is altijd leuk. Lekker mee doorgaan!
@WhiskyPhreak : de waterval aan paddenstoelen is een mooie weergave van de overvloed die in de bossen momenteel te vinden is.
@JoStad : die kleine salamander is wel heel bizar klein. Bij de laatste 2 staan de paddo's er op zich lekker op. Ik vind alleen het (kunst?)licht erg hard.
@Brammel : lekker warme kleurtjes. Dat ziet er echt herfstig uit. De 1e vind ik het leukst. Mooi rijtje. 500mm lijkt me niet heel erg handzaam in het bos?

Ik ben dit weekend bewust op zoek geweest naar wat groters dan paddenstoelen. Het is leuk om te zien dat de bomen echt al aardig beginnen te verkleuren. De eiken en beuken nog wat aarzelend, maar de amerikaanse eik doet goed z'n best. Ik had deze vanuit de auto gespot en het leek alsof ie elke dag wat minder aanwezig werd. Van dichtbij bleek dan ook dat ie al aardig wat blad kwijt was. Ik vond het erg mooi dat je nu de structuur van de takken en het rode blad allebei goed kunt zien. In het ochtenlicht:

Father & son by Klaas Tuin, on Flickr

Ik roep ook maar wat

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@WhiskyPhreak Mooi lint aan paddenstoelen die zo de boom in kruipen. Het blaadje onderin zou ik zelf even weggehaald hebben voor de foto. Het draagt wel weer bij aan het hersftgevoel.

@JoStad Details op een paddenstoel die zelf al niet enorm groot is. Leuke details. En ook een mooie paddenstoel.

@Brammel Mooi hoor. Vooral die eerste plaat is schitterend. Alles mooi in dezelfde tint. En een heerlijke rust en fraaie herhaling. Top.

@JoStad Die vliegenzwam is mooi en staat er ook netjes op. Die porseleinzwammen-foto komt me iets te bewerkt over. Hij is wat erg scherp.

@klaaas De boom is erg mooi en de structuur door het blad heen is ook interessant. Maar op de een of andere manier vind ik de kleuren niet zo goed werken. Het blad is mooi bruin maar de lucht en voorgrond complementeren/contrasteren niet zo goed.

Zelf ben ik toch weer teruggevallen op de oude vertrouwde paddenstoel. Dezelfde als ik de vorige keer postte maar dan vanaf een andere hoek en met een andere lens (die beter met tegenlicht om kan gaan). What a difference a lens makes (soms).

Mushroom Negativity by Gijs Peijs, on Flickr

• JoStad
@klaaas Jammer dat het kleine boompje net onder de boom staat. Het is verder wel een mooie foto maar ik vind het licht wat vlak.
@sys64738 De softe bokeh zonder de scherpe randen van de lichtcircels is zeker de moeite waard :)

Schubbige fopzwam (Laccaria proxima) by JoStad, on Flickr
Pagina: 1 ... 8 9 10 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee