Toon posts:

[Verzamel] Herfst

Pagina: 1 ... 8 9 10 Laatste
Acties:

• Chrisuu01
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 21-03 17:56
Nou wat een platen allemaal ik ben er gewoon echt stil van.

Eigenlijk een beetje overweldigend zo mooi.

Zelfs mooie telefoon plaatjes _/-\o_

• rudyman85
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-03 13:41
@klaaas mooie kleuren ! Had persoonlijk de boom iets meer ruimte gegeven aan de bovenkant. Je mist foto meer bovenin dit topic is prachtig
@Brammel mooie bruine zachte kleuren, netjes.
@sys64738 ragscherp, mooie bokeh

veel paddestoelen :) ben zelf afgelopen Vrijdag het bos in gegaan, al wat kleuren te zien;

Kleuren beginnen te spatten by Rudy's kiekjes, on Flickr

Herfst, Friesland by Rudy's kiekjes, on Flickr

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21:20
@rudyman85 Mooie herfstfoto's met mooi licht en zachte kleuren :)

Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug by JoStad, on Flickr

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:22
@sys64738 De 2e variant van de vliegenzwam met de andere lens is idd beter. Prima zo.
@JoStad : de fopzwam staat er lekker op. Fijne kleurcombinatie. De herfstkleuren op de Heuvelrug zijn prettig, maar ik mis wel een kijkrichting of focuspunt.
@rudyman85 wederom complimenten voor de natuurlijk ogende nabewerking. Sfeervolle platen zo.

Ik gooi er nog een paar paddenstoelen tegenaan.

Untitled by Klaas Tuin, on Flickr

De Sigma 56 blijkt ook prima inzetbaar voor dit werk.

Ik roep ook maar wat

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:58

bobcom

Dedicated dabbler

@Brammel Mooie verstilde beelden, bestorven herfskleuren. F/8 op 500mm is niet het alledaagse close-up werk, waar was je naar op zoek?
@JoStad Bij je vliegenzwam is er wat raars met het licht aan de hand. Geen zonnetje van boven maar een gloeilamp linksonder lijkt het wel. Ook de kleuren (vooral het groen) vind ik niet helemaal lekker. Bij de andere twee paddenstoelen valt me op dat je steeds de scherpte voorin legt, waardoor de paddenstoelen er mooi uitspringen, maar wel in een soort vaag vacuum komen te staan. Trouwens wel benieuwd naar (en geinteresseerd in) de lens waar je ze mee maakt. F/0 @0,00 mm doen al mijn mf-lenzen ook, maar er komen doorgaans toch heel andere foto's uit.
Boomtopkleurenfoto is kleurrijk, maar mist imo een echt onderwerp.
@rudyman85 Herfstkleur en -sfeer mooi getroffen, ik mis een beetje "je ne sais quoi". Er ontbreekt iets, maar ik weet niet wat.
@klaaas Je hebt duidelijk iets met dromerig als ik deze (sfeervolle!) paddenstoelenreeks mag geloven. Bij de vader-en-zoonboom komt de kleine wat in de verdrukking, had beter helemaal los gestaan.
Al meer dan een week daagt deze paddenstoelentros in de tuin mij uit om de stacktruc nader uit te werken. Daarbij draait het om de relatie brandpuntsafstand, scherptediepte, stackdiepte en aantal foto's in de stack.
Jason Frankle is daar in gedoken en heeft een focus stack calculator (beta) gemaakt die ik heb gebruikt om de hele bubs in één foto te prakken. 22 foto's @50mm f/2 uit de hand. Ik weet nu dat en hoe het werkt, volgende keer kijken of ik het kan gebruiken om een echt mooie foto mee te maken

En wat herfstkleurtjes - althans een poging daartoe. De kleur wil er nog niet echt in komen, of de boel valt voor het op kleur kan komen. Maar misschien wil ik wel te veel, en is het gewoon wat het is.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

• Brammel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:14
@bobcom & @klaaas: Had mijn Canon RF 100-500mm er op zitten die best wel goede macro resultaten geeft. Had uiteraard niet per se helemaal tot 500mm hoeven in te zoomen.

• JoStad
@klaaas Fraaie sfeerrijke foto's.
@bobcom De 2 foto's geven zeker een herfstgevoel. De macrolens die ik meestal gebruik is de "TTArtisan APS-C 40mm F2.8 MACRO".

Happy Together:

vliegenzwam (Amanita muscaria) by JoStad, on Flickr

[Voor 2% gewijzigd door JoStad op 27-10-2022 13:22. Reden: textueel]

• klaaas
@bobcom: realiseer je wel dat je bij zulke grote onderwerpen niet van die platen met hele zachte achtergronden kunt maken. Je krijgt het onderwerp wel in z'n geheel scherp door te stacken, maar de achtergrond niet smoother.

@JoStad : ik vind deze aardig onrustig kijken. Enerzijds door de onrustige achtergrond, maar ook doordat elementen uit voor en achtergrond aan elkaar zitten.

Ik kwam zondag een boom met tonderzwammen tegen. Ik had helaas geen statief bij me dus voor het teleshot moest ik gisteren nog even terug. De 3e is fotografisch iets minder interessant, maar ik vond hem inhoudelijk wel erg leuk. De manier waarop de zwammen haaks op elkaar groeien zegt iets over de geschiedenis van de boom.

Ik roep ook maar wat

• RaptorK
  • Registratie: Augustus 2012
@JoStad Mooi vliegenzwammen. Maar het was mooier geweest als die twee grootste vliegenzwammen niet zo tegen elkaar aan zaten. Meer spreiding zou prettiger zijn geweest om naar te kijken. Maar goed, daar doe je niets aan. Dat de voorgrond met het groen ook scherp is vind ik wel mooi.

@klaaas
Ik vind de eerste je meest interessante foto, maar ik stoor me wel een klein beetje aan de bovenste blaadjes die zich voor de paddenstoelen bevinden. Daardoor kijkt het niet iets minder lekker weg. De 2e is mooi, maar zou profijt hebben gehad van stacking zodat het achterste gedeelte van de paddenstoel ook scherp is. En ik vind je 3e foto eigenlijk wel erg leuk. Erg apart hoe ze zo haaks groeien.

Hieronder een aantal foto's van mij die ik dit weekend heb gemaakt:

Autumn reflections by K vR, on Flickr

Fly Amanita by K vR, on Flickr

Which mushroom? by K vR, on Flickr

Ik denk dat mijn laatste 2 foto's profijt zouden hebben gehad bij stacking. Maar dat is iets wat ik me nog eigen moet maken. Doen jullie dat in-camera of middels Photoshop?

Weet iemand trouwens wat voor paddenstoel dat is op de 2e foto? Ik heb zelf het idee dat het een roodbruine slanke amaniet is, maar als ik die google dan ziet die er ook weer niet helemaal hetzelfde uit.

• JoStad
@klaaas De eerste foto is mooi feeëriek. De tweede foto heeft een aardige compositie al zou ik voor wat meer scherptediepte kiezen. De derde foto komt wat rommelig over door de achtergrond en de bladeren.
@RaptorK De eerste foto heeft een mooie spiegeling en de kleuren van de leliebladeren op de voorgrond doen het goed. De foto's met de paddenstoelen hebben een mooi bokeh.

gewone berkenboleet (Leccinum scabrum, syn. Boletus scaber) met slakje:

[Voor 0% gewijzigd door JoStad op 01-11-2022 21:15. Reden: textueel]

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:14
Zoveel foto's om te bekijken, ik beperk me even tot de laatste pagina (vanaf 25 okt) :)
@rudyman85 Lekkere natuurlijke platen. Het licht wat door de bomen valt op de tweede plaat vind ik erg mooi.

@JoStad De uitkijk over de Utrechtse Heuvelrug heeft erg mooie kleuren. De vliegenzwammen vind ik erg onrustig. De achtergrond lijkt een soort van uitgerekt.

Je berkenboleet met slakje vind ik dan wel weer goed gevonden!

@klaaaslekker dromerige paddenstoelen in de eerste set. In de tweede set vind ik de doorkijk naar de boom met tonderzwammen goed gevonden, alleen jammer van de bovenste blaadjes.

@RaptorK Mooie reflectie in het water!
Je foto's van de vliegenzwam zou inderdaad net wat meer scherptediepte mogen hebben. Mijn camera kan niet in-body stack, dus stack ik door simpelweg meerdere foto's te nemen waarbij ik de focus steeds wat verleg. Soms uit de hand maar vaak d.m.v. statief en/of pittenzak geholpen door de Canon Connect app die ik in stapjes de focus kan laten verleggen.

Vervolgens bewerk ik eerst alle raws en converteer naar JPG. Daarna haal ik ze door Helicon Focus. Omzetten naar JPG is voor Helicon Focus niet direct nodig omdat die ook met de RAWs van Canon overweg kan en een DNG op kan slaan.

Zelf nog niet heel veel herfstfoto's kunnen schieten dit jaar, maar soms kom je ineens iets tegen.

De eerste is een stack van 23 foto's om de gehele paddenstoel scherp te krijgen. Genomen met m'n Sigma 70-200 Sport f/2.8
Under mother's wings

De tweede vind ik zelf iets minder, de achtergrond is me wat te druk. Ook komt het nietige van de paddenstoel tussen de duinbegroeing niet echt tot uiting. De plantjes op de achtergrond waren slechts een paar centimeter groot. Het is een stack van 17 foto's, genomen met m'n oude SMC Pentax-M 100mm Macro f/4
Mycena

[Voor 4% gewijzigd door RvL op 02-11-2022 16:14]

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:51

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Wauw. Wat een mooie foto's komen er weer voorbij.

@rudyman85 Die 2e met die lichtstralen is erg netjes. Mooie herfstsfeer zo.

@JoStad Mooie boomtoppen. Maar ik heb een zwak voor vliegenzwammen dus die winnen het. Mooi vastgelegd ook. Top

@klaaas Zeer mooie macro's allemaal. Onderwerp lekker geïsoleerd en scherp in beeld met lekkere zachte achtergrond. Nice.

@bobcom Mooi die "stapel"paddenstoelen.

@RaptorK Bij dat meer springt mijn aandacht beetje van de bomen naar de lelies en weer terug. Foto's 2 en 3 hebben mijn volle aandacht. Zowel technisch als qua compositie erg geslaagd.

@RvL Zoals je zelf ook al opmerkte: bij de 2e plaat is de achtergrond wat te aanwezig. Onderwerp is wel prima. Maar de eerste foto kijkt dus toch fijner weg.

Zelf wacht achterstallig onderhoud gedaan en weer eens door mijn nog uit te zoeken foto's gegaan. Kwam deze tegen. Stack van stuk of 15 platen. Had hem liever iets ruimer geschoten achteraf maar hij kan er nog steeds wel mee door.

Fight for Space by Gijs Peijs, on Flickr

@gijspeijs | 500px | Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

• RaptorK
  • Registratie: Augustus 2012
@JoStad
Toch wel leuk als je dan opeens zo'n slak ziet op een paddenstoel. Door de groene omgeving springt de paddenstoel er mooi uit.

@RvL
Leuke stacks. Ik vind de 1e foto ook het mooist. Die kijkt wat rustiger. Ik vind de paddenstoel van de 2e foto wel erg mooi, maar de achtergrond leidt inderdaad iets af. Misschien dat een portret van de paddenstoel beter wegkijkt? Dan mis je de drukke achtergrond. Al vind ik juist de compositie wel erg leuk en het is echt wel een mooie paddenstoel.

@sys64738
Mooi groepje! Goed gevonden. En een fijne zachte, rustige achtergrond. Mooie stack. Ik moet dat toch eens gaan proberen ook. Bedoel je met ruimer geschoten als in iets meer omgeving zichtbaar? Aan de ene kant begrijp ik je wel, maar ik vind hem nu toch ook wel goed gelukt.

Nog wat foto's van mijn herfsttripje een week geleden:
Autumn lane by K vR, on Flickr

View from the watchtower of Ommen by K vR, on Flickr
@JoStad Geen Utrechtse Heuvelrug, maar wel een redelijk vergelijkbaar beeld met jouw foto! Dus die wilde ik zeker even delen. Persoonlijk vind ik jouw foto wel leuker.

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@RaptorK Die plaat van dat weggetje is fijn. Misschien kun je je afvragen of die halve boom links de best keuze was (als het uberhaupt een bewuste keuze was natuurlijk) maar verder mooie herfstplaat.

Die 2e heb ik al een keer voorbij zien komen hier. Niet van jou maar wel exact gelijk (het gevaar van een uitkijktoren).

En wat mijn foto betreft: ik had hem wel iets meer ruimte aan de onderkant willen geven achteraf. Nou ja, op naar de volgende. Deze twee mooie kleine paddenstoeltjes kwam ik 2 weken geleden tegen in het bos. Het was echt paddenstoelen hoogtij toen, je struikelde er zowat over. Maar deze stonden mooi geïsoleerd en die kon ik natuurlijk niet laten schieten.

Eat Sleep Grow Repeat by Gijs Peijs, on Flickr

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

sys64738 schreef op maandag 7 november 2022 @ 21:32:
en die kon ik natuurlijk niet laten schieten.

[Afbeelding]
Eat Sleep Grow Repeat by Gijs Peijs, on Flickr
Die heb je juist wel goed geschoten! :)

Mooie Plaatjes   

• rudyman85
@sys64738 Mooie foto geschoten, idd iets meer ruimte had hij nog beter uit de verf gekomen. Voor de volgende :) Vind je laatste foto een mooi contrast hebben.

@RaptorK heb toch wel moeite met de lucht in je bovenste foto, wat als je meer had ingezoomd? daarnaast houd de witte lijn op in het midden, had ik dan of weggelaten of juist meer accentueren.

Workshop herfst beter in beeld brengen door Bart Heirweg, we hadden redelijke condities, de eerste dag dikke mist;

Herfst en dikke mist by Rudy's kiekjes, on Flickr

Belgie by Rudy's kiekjes, on Flickr

en wat meer abstract/tele zoom:
Belgie, inzoomend, herfst by Rudy's kiekjes, on Flickr

Abstract by Rudy's kiekjes, on Flickr

[Voor 24% gewijzigd door rudyman85 op 16-11-2022 12:20]

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@rudyman85 Mooie serie. Vooral nummer 2 spreekt me erg aan. Het water is de ideale leading line die je oog zo meeneemt naar het bruggetje.

Zelf eentje die eens wat anders is dan anders (lees: geen paddenstoel). En mooi herfstblad met het zonnetje op zijn rug. En een vliegje als bonus.

Forest Flame by Gijs Peijs, on Flickr

• RvL
@sys64738 Heerlijke rustige achtergronden in je paddenstoelportretten. Je blad is ook mooi, 't vliegje moest ik even zoeken maar zodra je 'm eenmaal hebt gevonden... :)

@RaptorK Die eerste vind ik erg mooi. Warme tonen en een in Nederland redelijk typisch plaatje.

@rudyman85 Je tweede foto steekt er met kop en schouders bovenuit. De laatste vind ik persoon wat minder. De herfstkleuren zijn het onderwerp vermoed ik, maar dat komt niet helemaal uit de verf.

Zelf ook eens wat anders geprobeerd
Autumn
Een tamme kastanje op de grond tussen de afgevallen bladeren. Herfstiger wordt het niet. Achteraf had ik iets meer scherptediepte willen hebben zodat de bladeren op de achtergrond wat meer vorm hadden.

Nu de dekens nog...

• JoStad
@rudyman85 Foto's 1 en 2 zijn mijn favs. Het lijkt in foto 2 wel of de brug scheef staat. In foto's 3 en 4 mis ik wat schittering.
@sys64738 Zelfs door zo'n goede foto kan zo'n blad mooi zijn.
@RvL De kastanjebolster komt zo wel goed tot z'n recht.

Autumn in the forest by JoStad, on Flickr

[Voor 1% gewijzigd door JoStad op 15-11-2022 21:45. Reden: textueel]

• klaaas
@RaptorK : ik vind de 2 paddo's prima. Mij zul je niet snel horen over stacking ;). Je landschap heeft mooie elementen, maar laat wel een nadeel van een groothoeklens zien: voor- en achtergrond liggen erg ver uit elkaar waardoor er een stuk in het midden ontstaat dat eigenlijk niet heel interessant is. Met wat meer afstand plus een langere lens zou je de bladen in het water en de bomenrij dichter bij elkaar kunnen brengen. De 'laan' met bomen heeft ook leuke elementen: fijn licht en herfstkleuren. Ik ben alleen niet zo'n fan van asfalt. Tenzij het er uiterst interessant bij ligt natuurlijk, maar dat is hier niet het geval.

@RvL : je paddoplaten ogen heel fris. Een look die ik niet associeer met de herfst, maar consequent toegepast zou het best kunnen werken. Ik vind de 1e wel de beste. Bij de 2e is je paddenstoel een soort rekwisiet die voor een achtergrond geplaatst is. Bij de kastanje zou mijn neiging zijn om minder scherptediepte te gebruiken zodat de achtergrond wat minder druk wordt. Maar als je de bladeren juist wilt laten zien zou je denk ik een net wat andere hoek en afstand moeten kiezen.

@sys64738 : fijne paddoplaten weer. Die van 7-11 vind ik wel duidelijk de fijnste. Het blad is ook leuk, maar ik twijfel over de zwarte achtergrond. Niet omdat dat technisch niet zou mogen, maar ik mis nu vooral de context.

@rudyman85 : deze platen vragen m.i. wel om wat nabewerking. De 2e is qua beeld wel echt het leukst, maar ik zou daar echt een lineair filtertje over het bovenste deel trekken. Die is nu wel heel licht. Van de laatste 2 vind ik denk ik de 2e het beste werken: een lappendeken zonder echte eye-catcher. Maar ook hier denk ik dat je dat in de nabewerking nog wel wat zou kunnen benadrukken,

@JoStad die laatste heeft een aantal heel fijne elementen, maar er gebeurt zoveel dat het net niet goed samenwerkt. Je hebt een kijkrichting met de curve naar links, maar ook een soort pad tussen de 2 bomen rechts door. Dat leidt het oog 2 verschillende kanten op, dus ik zou er rechts een stuk afknippen. En iets terughoudendheid in de nabewerking zou de plaat denk ik ook wel goed doen. Hij heeft sowieso heel veel contrast, maar ook het blauw in de reflectie oogt onnatuurlijk en zie je niet terug in de lucht zelf.

Ik roep ook maar wat

• rudyman85
Bedankt voor jullie vele reacties op mijn foto's, heb de horizon op de foto van het bruggetje meer rechtgetrokken, zie bovenstaand. en de voorgrond iets meer contrast in gedaan. Ontwikkelen blijft smaak en iedere keer wanneer je achter de PC stapt veranderd die smaak weer :)

@JoStad mooie herfstplaat
@sys64738 mooi kleur blad, in het groot zien, of afdrukken zelfs is het waard

Afgelopen zondag Vanaf de Belvedère toren in Oranjewoud, Heerenveen.
Autumn view, Friesland by Rudy's kiekjes, on Flickr

[Voor 29% gewijzigd door rudyman85 op 16-11-2022 12:21]

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@RvL Ik vind hem leuk. Deze hadden we nog net gehad. Wel echt herfst.

@JoStad Mooi stukje bos. Zon door de bomen is ook fijn. Misschien ha de portrait versie van alleen die reflecties ook mooi geweest maar deze is ook mooi.

@rudyman85 Mooi mistig landschap. Ik zou misschien een stukje van de boven en onderkant afknippen zodat het een panorama plaat wordt. Dan krijg je nog iets meer aandacht op die bomenrij / horizon.

Zelf ook nog even in het bos geweest van het weekend. Bijna ingesloten door de Sinterklaasintocht aldaar maar dat ging gelukkig net nog goed. En onderwerp onder de bomen zou mooi geweest zijn maar er was even geen model voor handen.

Autumn Branches by Gijs Peijs, on Flickr

• klaaas
@rudyman85 Heerlijk sfeertje en lekkere zachte kleuren. Lekker hoor.
@sys64738 Rijtje bomen is altijd goed, zeker in de herfst.

Ik ben altijd wel veel in het bos, maar in de herfst is het vaak echt een feestje. Ik had me dit jaar ten doel gesteld om wat meer echte bosfoto's te nemen en niet van hot naar her te rennen voor foto's.

Ik roep ook maar wat

• rudyman85
@klaaas een prachtige ochtend heb je daar te pakken, en een mooie serie! Nr 2 en 4 werken voor mij het best. Wellicht kleine details; foto 4 rechts boven de lucht proberen weg te laten, stukje croppen? Foto 2 zou je wat met de voorgrond en linker kant kunnen doen om het beeld rustiger te maken?

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:42

DirtyBird

Praktiserend denker

@sys64738 mooie kleuren, maar ik vind t een nogal onrustige foto. Misschien een9 vrij hoog f-getal gekozen ofzo?

@klaaas lekkere serie. Ik had gisteren ook nog wat nevel/mist in het bos :)

De eerste 2 met mn G9 + 200mm en de 3e en 4e met de pixel 4a.

[Voor 5% gewijzigd door DirtyBird op 01-12-2022 19:07]

Panasonic Lumix G9 ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

• klaaas
@DirtyBird de 2e en 3e spreken me het meeste aan. De 1e mist een onderwerp en bij de 4e staat de boom wat ongelukkig in beeld.

Ik roep ook maar wat

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:08
klaaas schreef op zondag 11 december 2022 @ 16:47:
@DirtyBird de 2e en 3e spreken me het meeste aan. De 1e mist een onderwerp en bij de 4e staat de boom wat ongelukkig in beeld.
Wat mij betreft heeft #1 de zonnestralen als onderwerp, net zoals #3 dat ook heeft :)

Mijn favoriet is #4, ik vind de kleuren heel fijn, en het doet schilderachtig aan. (Alleen de turquoise flare (?) onderin in het midden leidt me een beetje af, die zou ik zelf weggeshopt hebben.)

The devil is in the details.

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@klaaas Die eerste mist eigenlijk een beetje een onderwerp maar de kleuren en sfeer maken dat meer dan goed. Erg fijne plaat. Op de andere 3 platen is het licht echt heel mooi.

@DirtyBird Bij jou verdient de eerste plaat ook een mooi onderwerp. Het licht en het doorkijkje zijn echt heel mooi. Foto 2 is ook heel mooi alleen is die vrouw net niet in focus en zijn de mensen op de achtergrond scherper. Maar los daarvan is het nog steeds een mooie foto met het mooie licht en die diepte erin.

Zelf al anderhalve maand mijn camera niet uit de tas gehad. Maar vandaag waren de omstandigheden zo mooi dat ik even lekker op pad ben geweest. Hoewel de meeste platen winters waren zat deze er een beetje tussen in. Het mooie gele herfstblad bedekt met een dun laagje ijs. Geen ingewikkelde of technische foto maar gewoon een lekkere simpele herfstplaat.

Autumn meets Winter by Gijs Peijs, on Flickr

• rudyman85
@sys64738 en toch klopt die simpele plaat. leuk bij elkaar gezocht.

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-03 14:05

Deathchant

Don't intend. Do!

@sys64738 Da's een frisse, doch warme foto tegelijk. I like! Als ik wat te emmeren mag hebben: mijn blik wordt duidelijk naar die 2 middelste blaadjes getrokken, dus ik zou vanuit de hoek linksonder beginnen met croppen zodat die 2 blaadjes in het midden komen (ja ja "centrale compositie", ik weet het, sue me, I like ;) )

Canon: R6 | 16-35 | 70-200 II
Zeiss: 50MP | 100MP | 135 APO

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@rudyman85 Meer bij elkaar gevonden. Pad lag bezaaid met bladeren dus even gezocht naar plek die er bovenuit sprong qua licht en de foto geschoten. Echt puur natuur dus.

@Deathchant Een centrale compositie?!?! Tsss. U hoort nog van mij advocaten :+ Ik zal eens kijken of dat werkt in LR maar heb mij twijfels.

• rudyman85
sys64738 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:43:
@rudyman85 Meer bij elkaar gevonden. Pad lag bezaaid met bladeren dus even gezocht naar plek die er bovenuit sprong qua licht en de foto geschoten. Echt puur natuur dus.
Ja precies, bedoelde ik ook meer inderdaad (ging er al vanuit dat je ze niet bij elkaar had gelegd :)). Het geheel past goed bij elkaar. Geslaagd dus.

• RvL
@sys64738 Lekkere warme kleuren, al was het dinsdag toch knap koud buiten!

Ik heb een soortgelijke plaat maar met een heel ander standpunt. Eigenlijk bedoeld om de bokeh van laatste aanwinst te testen, een oude Sigma Zoom-K 100-200mm f/4.5 in Canon FD mount. Voor €10 kon ik 'm niet laten liggen.

Winter leaves by Roy van Lamoen, on Flickr

Nu de dekens nog...

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:37
@sys64738 Mooi gevonden en mooie herfstkleuren.

De mijne is van een paar weken geleden, toen het nog boven 0 was buiten. De zon liet zich even zien, net lang genoeg voor deze foto. Ik had nog een tweede gemaakt vanuit een beter perspectief, maar de zon was helaas alweer weg, dus die kwam niet zo mooi uit de verf.

[Voor 3% gewijzigd door LA-384 op 18-12-2022 20:28]

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

LA-384 schreef op zondag 18 december 2022 @ 16:33:
@sys64738 Mooi gevonden en mooie herfstkleuren.

De mijne is van een paar weken geleden, toen het nog boven 0 was buiten. De zon liet zich even zien, net lang genoeg voor deze foto. Ik had nog een tweede gemaakt vanuit een beter perspectief, maar de zon was helaas alweer weg, dus die kwam niet zo mooi uit de verf.
[Afbeelding]
Eerst even wat uit de weg hebben: die vuilnisbak of paaltje daar links, wat het ook is, die moet écht weg :P
Verder is het jammer dat niet hele weg rechts erop staat (of links croppen, maar ik vermoed dat je dat liever niet wilt).

Verder is dit echt een zeer sfeervolle, warme foto met top kleuren. Heel fraai (y)

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:37
Deathchant schreef op zondag 18 december 2022 @ 17:32:
Eerst even wat uit de weg hebben: die vuilnisbak of paaltje daar links, wat het ook is, die moet écht weg :P
Verder is het jammer dat niet hele weg rechts erop staat (of links croppen, maar ik vermoed dat je dat liever niet wilt).
Ik had al het "einde plaatsnaam bord" weg weten te Photoshoppen, ik had gehoopt dat dat paaltje niet zo storend zou zijn, maar je hebt wel gelijk. Volgend weekend meteen maar eens een poging wagen dat te corrigeren.

Qua compositie is het niet top idd, maarja de zon was alweer weg en kwam niet meer terug. En die zon is toch wel een belangrijk onderdeel bij de foto ;)

Speciaal voor @Deathchant een iets betere compositie dankzij het werk van Photoshop's content aware fill. Je ziet wel dat het niet echt is, maar het oogt idd fijner wanneer de weg gewoon doorloopt tot in de hoek.

[Voor 18% gewijzigd door LA-384 op 18-12-2022 20:54]

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Verder top hoor, heel sfeervol!
Speciaal voor @Deathchant een iets betere compositie dankzij het werk van Photoshop's content aware fill. Je ziet wel dat het niet echt is, maar het oogt idd fijner wanneer de weg gewoon doorloopt tot in de hoek.
@LA-384 Ik vind de nieuwe crop echt veel beter!! (y)
Ennuh...Ik zie het dus echt niet en ik ben een mierenneuker ;) Ik zie eerder dat je rechts e.e.a. geëdit hebt, omdat er ineens takjes uit het niks zijn, en rechtsbeneden een herhaling van patronen in het gras. Maar links zie je het nauwelijks tot niet.

Omdat je zelf helemaal into je eigen foto's bent en precies weet hoe en wat, zie je zelf ook alles, en dan ga je automatisch denken dat elk ander persoon dat ook ziet (wat natuurlijk niet zo is). Maar ik herken het ook bij mezelf hoor, ik denk ook altijd dat iedereen al het cloningwerk ziet ;) Zolang het allemaal een beetje in het geheel opgaat is het prima. Perfect is the enemy of good.

[Voor 143% gewijzigd door Deathchant op 18-12-2022 21:05]

• klaaas
@sys64738 : echt eentje die je op een fatsoenlijk formaat scherm moet zien. Op mijn telefoon deed ie me niks, maar op de laptop is het ineens een erg prettig plaat. Mooi die nuances.

@LA-384 : met je edit is het een prima plaat geworden. Prima sfeertje, mooi licht. Ja, idealiter rechts ook nog wat bomen, maar dit soort omstandigheden wijzigt soms erg snel.

Ik roep ook maar wat

Pagina: 1 ... 8 9 10 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee