Wel mooi als er een topic voor zou zijn ja. Ik ben als landschapsfotograaf ook al jaren op zoek naar die "natuurlijke" scherpte.bobcom schreef op donderdag 26 november 2020 @ 10:16:
Trouwens - een site waar ik van alles over verscherping kan leren is ook niet weg. Ik klooi nog altijd maar wat aan. Any suggestions?
Ik heb daar inmiddels wat van bereikt. Ten eerste helpt het als je ragscherpe lenzen hebt of een camera met veel megapixels + geen AA-filter voor de sensor
Maar ik vind de sharpening in Lightroom bijvoorbeeld vrij lelijk.
Mijn default LR sharpening staat op
Sharpening: 60
Radius: 0,5
Detail: 60
Masking: 60
Dit staat voor net effe iets meer sharpening dan normaal (normaal = 40), waarbij je een zo laag mogelijke radius (dus omliggende pixels van contrastrijke randjes die mee verscherpt worden) moet hebben anders krijg je van die lelijke randjes. Detail weet ik niet goed hoe ik moet omschrijven, maar het lijkt wel een beetje alsof je meer texture krijgt. Masking doe je met ALT ingedrukt houden en dan schuiven totdat alle lucht (in geval van landschapsfoto's) uitgemaskeerd wordt.
Ik vind eigenlijk in alle gevallen dat het unsharpmask van de photoshop filters het meest pleasing resultaat geeft met de settings pixels: 60, radius: 0,8, Threshold 1. Ik heb wel vaker dat ik met mijn manualfocuslenzen nét even niet tack-sharp gefocust heb. Mijn partner ziet het natuurlijk niet, maar ik zie het uiteraard wel; deze unsharp mask maskeert de mini-misfocus toch een stuk beter dan LR-sharpening, en op een fotoafdruk van 60x90cm is het gewoon niet te zien.
Ik moet nog stoeien met het high-pass filter en kijken in hoeverre dat natuurlijker oogt dan smart-sharpen of unsharp mask.
Wat wel vervelend is, is dat je deze sharpening dingen altijd op het einde moet doen, omdat je een stamp-visible-layer nodig hebt ervoor, en dus niet zoals een adjustment layer (+mask) zoals curves e.d. kunt inzetten.
[ Voor 9% gewijzigd door Deathchant op 26-11-2020 11:42 ]
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar