Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-06 11:20

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@bobcom Ik snap het thema (vergaan) maar vind de onderwerpen niet zo spannend. Die laatste vind ik qua onderwerp het mooiste maar die is naar mijn smaak weer iets te krap gekaderd.

@ehtweak Die olie/glans op de eerste foto is interessant maar de highlights en reflecties zijn tikkie te veel. De 2e foto kan ik meer mee. Mooie porseleinzwammen familie en die druppel maakt het echt af. Als verbeterpuntje zou er links iets vanaf mogen zodat ie wat meer in evenwicht is maar verder prima plaat.

@Westland1940 In de eerste plaat had in het lichte deel wel een onderwerp/eyecatcher mogen staan om de foto leuker te maken. Nu is ie gewoon OK. Maar die 2e plaat is heel fijn. Super kleuren en mooie reflectie. Rust. Herfst. Mooi.

@ehtweak Twee grappige foto's. Zijn inderdaad net spiegeleieren. En die muggen. Ook in de bossen hier stikt het er van.

@MattiB Die paddenstoelen zijn er alleen maar omdat wij hier niet van die ontzettend mooie landschappen hebben zoals bij jou 8) . Vooral plaat 1 is super. Straalt gewoon rust en kalmte uit. 2 heeft dat wat minder en 3 is net iets te veel of te weinig achtergrond te zien. Oftewel: helemaal wit zou mooi geweest zijn of gewoon iets meer van de bomen op de achtergrond. Maar nog steeds mooie plaat hoor.

Zelf nog steeds niet in het bos geweest. Morgenochtend weer eens een nieuwe locatie uitproberen. Schijnt ook echte paddenstoelen spot te zijn. Dus daarom maar even eentje uit de "oude" doos (lees: van 2 weken terug). Vond de kleur van deze zo lekker opvallen.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50462933978_5dcfc31538_c.jpg

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@MattiB precies wat @sys64738 zegt; hier in de polder is alles plat. We ontberen dat fraaie Scandinavische landschap. :)

Maar je groepje berken in de mistige koude oogt idd lekker koud en kil! En dat is goed; dat levert een 'warme' foto op!
Die tweede foto valt me vooral dat kreupele, vertakte berkje op; die had eigenlijk solistisch in beeld gemogen.

@sys64738 Gele knoeperd; leuk. Ook die kleur zie je niet zo vaak, zo nadrukkelijk. (of is het een pp grapje? ;) )

@sys64738 Die glibberpaddo was nou eenmaal zo oily. Zat op een donkere plek en met net wat licht erop, reflecteerde 'ie nogal sterk.
Kwam er thuis achter, dat er zo te zien twee teken gevangen zaten in/op die paddenstoel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yOBWyd3tU6t00nhqt_nw5F6dg3w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VaLT3KEBZOCGIEqFPNfdZVeK.jpg?f=user_large
Ter plekke is het me niet opgevallen, ze zijn ook heel erg klein.

Het enige enigszins mistige wat ik kon vastleggen afgelopen week, was dit, net na zonsopgang in het Waterloopbos:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50517768126_7c2b9b5fce_c.jpg
Waterloopbos81 by Erik Haak, on Flickr
Een soortment van waas die er een paar minuten hing en weer snel weg was.
Had ook liever treffende zonnestralen in een dampend bos gezien; maar helaas, dit keer niet. :-(

Het bladerdek is alhier nog behoorlijk groen. D'r ligt al het nodige aan afgevallen blad, maar de bomen zelf moeten nog meer verkleuren. En met de temperaturen van de laatste dagen is het net weer voorjaar.

[ Voor 26% gewijzigd door ehtweak op 22-10-2020 23:13 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:39

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Heerlijke herfstplaten weer hier. Dat vochtige en mistige (@ehtweak, @MattiB) vind ik wel mooi maar nog liever zie ik zelf de zonnige herfstdagen met warm en laag zonlicht (@Westland1940).

Afgelopen weekt trof ik in Drenthe deze groep Vliegenzwammen. Om de drukke achtergrond te verzachten heb ik er een focusstack van gemaakt, even uit mijn hoofd is dit een reeks van 35 foto's op f/2.8, gemaakt met mijn 90D + 100mmL macro. Ik had mijn statief in de auto gelaten dus de foto's zijn gemaakt vanaf mijn fototas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dRBrGOZ_V_gWY1aGf_wmSmrR1mA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I4GOm1F9lqoaEUWlMJHOWX9l.jpg?f=fotoalbum_large

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 26-06 16:45
@MattiB "oogt niet fris meer" is wel de juiste benaming. Ik heb het achteraf gezien niet goed aangepakt met de nabewerking. Overigens, wat een platen maak jij. Prachtige locaties!

@sys64738 Mooie foto, de onscherpe voorgrond geeft zoveel meer diepte. Ik had zelf denk ik het geel iets meer laten opvallen met wat nabewerking.

@ehtweak Wow wat veel groen nog daar. De meeste plekken waar ik nu kom zijn echt volop in herfst kleuren. Dit is ook mijn 1e herfst die ik mee maak als hobby fotograaf, en wat een tijd om foto's te maken. Veel interessanter en mooier dan dat alles groen is. Ik ben benieuwd hoe het wordt nadat alles kaal is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@ehtweak Mooi detail inderdaad, die gevangen teken. En die waas is ook apart verschijnsel zeg. Dacht eerst dat het je nabewerking was maar las toen je tekst eronder.

@SnoeiKoei Hele mooie vliegenzwammen-familie zo. Rechts mag er wel een stukje af voor meer nadruk op de paddenstoelen en betere balans (ga mijn nick veranderen naar Mr. Crop 8)). Verder weinig op aan te merken behalve dat het nog best groen is inderdaad maar ik vind dat erg in deze foto. Dat groen en rood werkt prima.

@Westland1940 Vond hem wel geel genoeg zo. En zo mega geel was ie in het echt nou ook weer niet. We zijn hier niet om ansichtkaarten te maken ;-)

Vanmorgen even naar nieuw bos geweest: Koningshof. Ga vaak naar Elswout maar nooit doorgehad dat er vlak naast nog een heel mooi landgoed ligt. De parkeerplaats ligt ook iets beter verscholen. Maar ook dit is een absolute aanrader. Niet heel veel paden en routes maar genoeg om je paar uur te vermaken en het is er echt schitterend. En niet onbelangrijk: veel paddenstoelen.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50519652526_44e6e17aaa_c.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:56
Zal me beperken tot deze pagina maar er staat heel veel moois hiervoor _/-\o_

@sys64738 Prachtige kleuren van deze paddo

@ehtweak Mooie plaat weer (en al die andere afgelopen tijd), sowieso productieve herfst

@SnoeiKoei Helemaal gelukt die stack, mooie plaat geworden

Mijn bijdrage, aan paddo's durf ik me niet meer te wagen maar dit hoort ook bij de herfst toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fgH1zURWTNBQg8CRif5u8hwHcMY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DMSo6AGz3kpjJdfeBDtjZ2Zo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door mekkieboek op 23-10-2020 21:24 ]

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@mekkieboek Leuk, zo'n filigraan restant van een blad.
Alleen heb ik het idee dat de focus net op dat takje er achter ligt, en niet op het 'geraamte' zelf?

En je achtergrond had wat meer vervaagd mogen worden. Zowel qua focus alsmede qua contrast en kleurverzadiging.

Laat ik er dan nog maar twee vruchtlichamen van schimmels tegenaan gooien: ;)

Vooral deze heeft een mooi 'servetje' rond z'n steel zitten:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50514321141_b7c78bcef1_c.jpg
Myco112 by Erik Haak, on Flickr

En deze was omhoog gekomen, van tussen de bladerlaag op de bodem van het bos:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50514380882_a093bd8855_c.jpg
Myco111 by Erik Haak, on Flickr

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superkiwi
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 00:35

Superkiwi

Hoi doei

@sys64738 De gele bol in je post van donderdag 2130u springt er lekker uit!
Om de paddenstoel heen is het beeld heerlijk rusig.

@ehtweak Mooie dromerige plaat van het bos :)
Het heeft bijna iets weg van dubbele belichting.

@SnoeiKoei Hele fraaie mooi gekleurde paddenstoelenfamilie :)
De 'rommel' op de voorgrond vind ik er goed bij passen.
De bovenste helft vind ik iets te druk; het leidt een klein beetje af.
De plaatsing van de paddenstoelen in de foto vind ik wel heel geslaagd, dus we nemen het voor lief ;)

Gisteren deze volgroeide geschubde inktzwam tegengekomen:

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50523313432_38797009dc_c.jpgScaly ink cap by Danny van Diermen, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50522415138_6609e488dc_c.jpgScaly ink cap by Danny van Diermen, on Flickr

"The Sword of Destiny has two edges. You are one of them"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Westland1940
Een hoop unieke paddenstoel soorten weer, heel mooi die inktzwam @dvdkiwi. Om weer wat tegen gas te geven, een landschap foto. Ze geven telkens regen en bewolking op maar gisterochtend was echt top, beetje mist en zonneschijn.

Ik hoor vaak dat je een aantrekkingskracht moet hebben op de foto. Is dat in dit geval gelukt met de hardlopende man? Of is deze te ver weg / te klein? Was de foto zonder deze man een stuk minder boeiend?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_-1g-qZjBC2WYNrs9h1JWZKVLP8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0267kccbDSEOnboFvNCAtDLv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@mekkieboek Dat blad is een hele mooie vondst maar met deze achtergrond werkt ie niet. Veel te druk en afleidend. Als je hem opgepakt had en ergens opgehangen of in de grond gestoken met een rustigere achtergrond (liefst nog verder weg ook) dan was het effect veel mooier geweest. Ik ben tegen het aanpassen van levende/vaste natuur voor een beter plaatje maar bladeren verplaatsen moet toch kunnen ;-)

@ehtweak Bij de eerste plaat is de voorkant net niet scherp. In het klein valt het niet op maar op de grote plaat op Flickr is het helaas wel te zien. Nr 2 is technisch beter maar daar vind ik ook dit keer de hoek niet zo spannend. Met andere standpunten valt er meer uit te halen volgens mij.

@dvdkiwi Twee redelijk op elkaar lijkende platen met 2 grote verschillen. De eerste is met een groter diafragma geschoten, zo te zien, en heeft daarom een mooiere voor- en achtergrond blur. En bij plaat 1 "kijkt" de paddenstoel met het schuine deel de foto in waardoor het wat aangenamer oogt. Dus doe mij 1 maar.

@Westland1940 Mooie landschapsplaat. Die mist is erg fraai en de hardloper inderdaad een mooi detail. Hij wordt wat overschaduwd door de drukke voorgrond. Maar ja, het weiland inlopen en de hekjes weghalen is ook weer zo wat. Ik zou hem een keer door Photoshop heen halen want zonder die paaltjes en draden is het een erg mooie foto. En hoewel het door sommigen wel wordt beweerd: Photoshopping is not a crime 8)

Online en ook hier zie ik de mooiste vliegenzwammen voorbij komen maar ik kom ze maar zelden tegen. Gister tijdens mijn "nieuwe rondje" wel redelijk veel gezien maar vaak staan ze tussen gras of ander afleidend spul. Deze stond gelukkig redelijk vrij en werd ook nog eens door de zon geraakt. Na de crime-scene een beetje opgeruimd te hebben, kon ik hem mooi vastleggen.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50523328422_4529113e5b_c.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Walker78
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09-2023
Moeilijke tijden hier voor iemand die niet zoveel met paddenstoelen heeft ;) hoewel ik die plaat van de familie Vliegenzwam van @SnoeiKoei wel mooi en fraai neergezet vind.

@Westland1940 ook mooi qua sfeer, die nevel zorgt voor merkwaardig licht. Zelf vind ik 'm nog beter tot zijn recht komen als je 'm bijsnijdt in formaat 16:9 en ja, die paaltjes + draad verwijderen werkt ook wel goed.

Van mij nog eentje, ook herfst, maar dan anders:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50523791008_79308620e0_c.jpgfaded glory by Henk48, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@sys64738 Ik ben toch een beetje teleurgesteld in je 'Red Beacon'. ;)

Dat kan toch wel beter? De steel is een grote witte blur met een amper zichtbaar kraagje. :-(
Iets meer dan f/2.8 had imho beter van toepassing geweest.

Ook de voorgrond; rode waas. Ik heb zo'n idee dat er een wat betere crime-scene cleaner langs moest komen... :+ De bloedvlekken zijn nog zichtbaar.

[ Voor 8% gewijzigd door ehtweak op 24-10-2020 22:47 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@Walker78 Niemand verplicht je om hier te komen hè. Maar doe je dat wel dan is de kans op paddenstoelen zo'n beetje 100% 8)

Jouw onderwerp snap ik maar krijg er niet echt het herfstgevoel van. OF doel je je op de herfst van het leven van deze caravan? Hoe dan ook, ik denk dat er meer mogelijk is met het onderwerp en de compositie. Het licht vind ik niet zo mooi. Een ochtend- of avondzonnetje hadden wonderen gedaan maar ook lekker grauw weer met lichte regen hadden een mooie sfeer neergezet. En het randje van het hok links had er wel af gemogen.

@ehtweak Artistieke vrijheid en keuzes. Ik heb de foto's waarop de stam en rest van de paddenstoel ook gewoon in de collectie zitten, dus een stack is zo gemaakt. Maar ik vond hem wel mooi zo. En ik schiet liever alles op 2.8 en dan stacken. Dat levert bijna altijd veel mooiere achtergronden op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker78
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09-2023
@sys64738 Kan me wel vinden in je commentaar. Korte toelichting: het was een moeilijke plek, rechts een asfaltweg met prikkeldraad naast een opgespoten terrein, links wat struikgewas vol rotzooi, zoals pallets (waarvan je nog een randje ziet), verderop een dijkje met daarachter water. Het beeld van die half vergane circuswagen in de herfst sprak me wel aan, het is zo'n situatie waarin je graag iets wilt maar de uitwerking blijkt dan toch niet helemaal bevredigend (of helemaal niet, net hoe je het bekijkt :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAelon
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14-06 07:34
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bHTsSVJGH4AJv_90sisjSC4f5iY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mIWxrSEXDsfFRor83jI49ji7.jpg?f=fotoalbum_large

Beginnend hobbyist met een nieuwe lens. Gisteren een hele berg foto's gemaakt en uiteindelijk 98% weg gegooid. Een van de plaatjes welke ik okay vond bovenstaand. Ben benieuwd wat jullie er van vinden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

MrAelon schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 16:12:
... Ben benieuwd wat jullie er van vinden. :)
Tja... wat zal ik er van zeggen...
Bruine schoenen op een bruine ondergrond met bruine bladeren. :|

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAelon
Westland1940 schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 12:59:
Een hoop unieke paddenstoel soorten weer, heel mooi die inktzwam @dvdkiwi. Om weer wat tegen gas te geven, een landschap foto. Ze geven telkens regen en bewolking op maar gisterochtend was echt top, beetje mist en zonneschijn.

Ik hoor vaak dat je een aantrekkingskracht moet hebben op de foto. Is dat in dit geval gelukt met de hardlopende man? Of is deze te ver weg / te klein? Was de foto zonder deze man een stuk minder boeiend?
[Afbeelding]
Ik vind het een mooie plaat, enige wat ik dan persoonlijk minder mooi vind is dan juist die hardloper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAelon
Westland1940 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 21:16:
Mooie platen allemaal, hoor. Kennelijk licht de focus hier bij de meeste op close ups. Ben ik nou de enige met wat wide shots? :P Jammer dat we nog amper mooie zonnige dagen hebben gehad nu de herfst kleuren goed doorzetten. Deze waren van zaterdag, eindmiddag.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Welke lens en body gebruik jij voor deze platen? Echt prachtig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAelon
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L5-KU8SfPwmHRd6B8fqaOUTTNWw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r6rHc3ddqDSa0aIpDACTc7Uj.jpg?f=fotoalbum_large

Ander herfstig plaatje. Niet helemaal in focus maar vond z'n kop zo mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 26-06 20:13
Ander herfstig plaatje. Niet helemaal in focus maar vond z'n kop zo mooi.
Ik vind het bruin wel erg overheersend.
Ik zie deze foto liever zoals deze :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R_bg-kRJxCYc76ReapXd_uq20g4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/do77RGSxhZGuCTeYXsC5JD1x.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Westland1940
@MrAelon Thanks! Die platen zijn gemaakt met mijn Canon 80D + Sigma 17-50mm f2.8. Daarnaast heb ik nog een 50mm en 85mm. Ook bewerk ik ze nog in Lightroom.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WhiskyPhreak
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:39
Lang geleden dat ik hier nog eens een foto plaatste. Vorig weekend vonden we een mooi contrast in het bos hier in de buurt. Vanochtend ben ik teruggegaan en heb ik 't vast proberen te leggen...

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50544063496_72a66233ca_b.jpgContrasts by Martijn Hendriksen, on Flickr

@Westland1940 Lekkere plaat wel, ik moest wel even zoeken naar de hardloper, maar het is wel een leuk detail. Iets minder centraal was nog mooier geweest denk ik.

@MrAelon Zou het denk ik best kunnen doen als stockfoto, niks mis mee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superkiwi

Superkiwi

Hoi doei

@WhiskyPhreak Wat een heerlijk kleurenpalet! :D

@MrAelon Ik vind het (de foto van je laarzen) op het eerste oog wel een unieke en leuk gevonden foto.
De foto straalt sowieso herfst uit ;)

[ Voor 59% gewijzigd door Superkiwi op 29-10-2020 14:54 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@MrAelon Ik snap het idee maar denk dat de uitvoering nog iets beter kan. De ondergrond is wat rommelig (liever alleen blad gezien of in ieder geval iets minder klein spul) en het licht kan beter. Nu zit 1 schoen in het directe licht en die andere in de schaduw. Als dat gefixt is, wordt ie al stuk beter denk ik.

Die hond is ook leuke plaat. Kleur kan ik op mijn laptop niet beoordelen (het is een echt office laptop dus kleurechtheid stond niet voorop bij productie ;-) ).

@WhiskyPhreak Nice. Mooie kleuren en ook gaaf contrast. Je zou bijna denken dat het twee verschillende foto's zijn met een maand er tussen of zo.

Ik heb laatste zowaar een herstfoto zonder paddenstoelen erop geschoten! De ochtend begon heerlijk mistig en normaal zou ik naar een meer of de polder gegaan zijn om de mist te pakken maar ik wilde eigenlijk naar het bos. Geen spijt van mijn keuze. Heerlijke mistpartijen en een net doorkomend zonnetje gaven schitterende lichtstralen overal. Dit is wel 1 van de betere foto's ervan. Wilde eigenlijk wachten tot de vrouw iets dichter bij was maar toen kwamen er al weer extra mensen aan.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50534236201_1021d10ae8_c.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

sys64738 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 18:47:

Ik heb laatste zowaar een herstfoto zonder paddenstoelen erop geschoten!
...
Heerlijke mistpartijen en een net doorkomend zonnetje gaven schitterende lichtstralen
Kijk; back in herfst business! Mooi zonnestraalpakket! 8)
Niks ten nadele van je/de vrouw, maar van mij mag 'ie zonder mens persoon. Of de foto had zodanig moeten uitpakken, dat de mistige zonnestralen ook een aura rond je/de vrouw hadden geworpen. Dan was het pas een echte engel ;)

[ Voor 23% gewijzigd door ehtweak op 29-10-2020 22:13 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

ehtweak schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 22:08:
[...]

Kijk; back in herfst business! Mooi zonnestraalpakket! 8)
Niks ten nadele van je/de vrouw, maar van mij mag 'ie zonder mens persoon. Of de foto had zodanig moeten uitpakken, dat de mistige zonnestralen ook een aura rond je/de vrouw hadden geworpen. Dan was het pas een echte engel ;)
Hoewel ik wel een tijdje met haar heb staan praten en ze wel aardig leek, is het toch niet mijn vrouw. Maar los daarvan vond ik het wel een mooie toevoeging aan de foto. Inderdaad zou het mooier geweest zijn als ze door het licht geraakt werd maar dat zat er dus even niet in ivm meerdere naderende wandelaars. Maar ben zo ook al heel blij met de plaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-06 12:10

Deathchant

Don't intend. Do!

@sys64738 Mooie plaat!
Ik zou de bovenkant tot halverwege de zon wegcroppen (dan is die blauwe haze/flare bovenaan de zon ook weg).
Die mevrouw staat dan niet echt in het midden, maar dan zou ik rechtsonder nog bijcroppen zodat het gras rechtsonder niet zo dominant is en je door het weggetje meer naar die vrouw toegetrokken wordt.

@WhiskyPhreak Dat is inderdaad erg lang geleden! Je postte altijd zo'n mooie foto's toen ;) Ik zou ook bij jouw foto de bovenkant nog iets meer croppen. Het lage standpunt kijkt tegelijkertijd wat "vreemd" als ook interessant. De kleurtjes zijn uiteraard fantastisch!

@MrAelon Dat het bruin wat overheerst hoeft niet slecht te zijn; als je met wat local brushes de kleuren op de achtergrond (rood, oranje, geel) ook wat kunt versterken en de witbalans op de hond een tikkeltje blauwer maakt krijg je dat die bruine kleuren minder dominant zijn. Je zult het met local adjustments moeten doen, want in zowel de oranje blaadjes en de bruine grond zitten oranje/roodtinten in. Die kun je wel met splittoning of calibration in Lightroom aanpassen, maar dat zijn dan globale adjustments. Als je de nieuwe versie van Lightroom hebt, kun je met een brush de hue veranderen van 1 specifieke kleur. Het groen zou ik ook nog wat aanzetten.

@dvdkiwi Buiten FF7 remake deel je dus ook een fotografiepassie, wat leuk ;) 2 hele mooie platen van een paddenstoel. Ze zijn min of meer hetzelfde dus ik zou er dan 1 weglaten. Scherp, goeie focus, mooie achtergrondblur. Prima plaat!

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoStad
Dit is mijn favoriete fotoplek bij de Krommerijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C6Te3svJFeJyujB6iua2jf7Tdzs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AuPkpPxYaUScaUbEhCyKT4Xq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Een tip c.q. hint ;) , voor de herfst(sfeer)fotomakers:

https://www.weerplaza.nl/...o=netherlands&element=vis

ideaal om te zien of het mistig is/wordt. :Y

Ben van plan zometeen te vertrekken; eens zien of we wat minder 'zien'. 8)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkiwi

Superkiwi

Hoi doei

Ondanks dat Harmonie er vaak best goed op zit blijft het natuurlijk modeloutput.
Beter kijk je de ochtend zelf even op satelliet (sat24.nl) en op de actuele waarnemingen van het knmi.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

'Harmonie' had 't goed! 8)

Het gras was bevroren en het was een flink zompig stuk wetland; 'Kadoelerveld' Op de grens tussen Overijssel en Flevoland:

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50570243037_82269dc3bf_c.jpg
Kadoelerveld01 by Erik Haak, on Flickr

En in het daarnaast gelegen bosgedeelte:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50570107351_fe13848026_c.jpg
Kadoelerveld02 by Erik Haak, on Flickr

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Uiteraard mag de onvermijdelijke paddenstoel wederom niet ontbreken.
Het is trouwens meer rood-met-witte-brokkeltjes dan rood-met-witte-stippen. :+

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50570902146_09a215c069_c.jpg
Myco115 by Erik Haak, on Flickr

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@JoStad Mooi doorkijkje en de kromme rijn is mooi inderdaad. Vroeger zat mijn kantoor op loopafstand van dat pannenkoeken-restaurant. Vaak wezen lunchen daar.

De foto is trouwens wel beetje onscherp/muddy. Waarmee is ie genomen? En als het bij je in de buurt is, zou ik een keer terug gaan bij iets mooier licht. Hij oogt nu wat flets/valk.

@ehtweak Alle drie erg mooi. De sfeer in die eerste twee is super. En je hebt een hele mooie vliegenzwam weten te vinden voor het onderdeel "de verplichte paddenstoel-foto" ;-) Hij steekt ook heel mooi af tegen de donkere achtergrond, die op haar beurt weer heel mooi belicht is. Top.

Nu moet ik natuurlijk ook een verplichte paddenstoel posten :-) Nou vooruit dan maar. Vrijdag weer even op mijn nieuwe hotspot geweest en het was duidelijk dat het paddenstoelen-seizoen daar het hoogtepunt al voorbij was. Maar voor de oplettende fotograaf viel er nog genoeg te scoren. Zoals deze amethistzwam die mooi op een verhoogd randje en bijna schreeuwde "fotografeer mij".

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50572664576_f55c6397e9_c.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

sys64738 schreef op zondag 8 november 2020 @ 08:20:

@ehtweak Alle drie erg mooi. De sfeer in die eerste twee is super. En je hebt een hele mooie vliegenzwam weten te vinden voor het onderdeel "de verplichte paddenstoel-foto" ;-) Hij steekt ook heel mooi af tegen de donkere achtergrond, die op haar beurt weer heel mooi belicht is. Top.
Nou ja, mooi belicht... 't Is ook een kwestie van wat creatieve pp hoor... O-) :+

Je 'Giant in the Moss' is fraai van tinten, over het gehele oppervlak van de foto. Had alleen die gele 'vlek' linksboven en die witte 'vlek' rechtsboven wat minder contrastrijk c.q. ietsiepietsie donkerder gemaakt.
En de voorgrond, met die zachtgroen mossprietjes is fraai, maar dan mag die wat 'boze' donkere vlek op de voorgrond er af, of wat minder duister.

Wat ik dit herfstseizoen met veel paddenstoelen foto's gedaan heb, is het volgende:
(nee, geen focus stacking; dat vind ik nog teveel 'gedoe')
Ik maak, vanaf statief, een +/- bracketed opname (3 stuks). Openen in Photoshop 2021, dan vervolgens de drie opnames in HDR Efex Pro 2 (de bekende Google/NIK plugin) laden. Een 'gematigde' HDR laten aanmaken, dan vervolgens alleen de HDR-paddenstoel selecteren en die transplanteren in de -E/V enkelvoudige opname.
Vervolgens wat extra contrast op de paddenstoel zelf. Een 'glow' effect en minder verzadiging voor de achtergrond. Dan een Darken/Lighten Centre effect, op de achtergrond, achter de paddenstoel. En nog wat kleine aanpassingkjes; dan krijg je zo'n 'mooi belichte' omgeving. 8)

...dit is het origineel, het onbewerkte (slechts NEF --> JPG geconverteerde) plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/erHFdLPjHCt3PKfk_pTS9aQOGAY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Aptrxw1ri3rZ1CWGikZ39Mdq.jpg?f=fotoalbum_large

Ik weet wel welke versie ik het fraaist vind; wat jullie?

[ Voor 13% gewijzigd door ehtweak op 08-11-2020 11:41 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-06 12:27

Steef

GoT's Most Eaten

Digitale verwerking van foto's is nieuw terrein, de voorgaande camera was nog gewoon met film. Input is dus meer dan welkom, ik vermoed ook dat de kleurkalibratie van mijn scherm niet geweldig is.

Geschoten in een rustig deel van de Sallanse Heuvelrug.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1A6idCn.jpg

Sony A7III | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoStad
sys64738 schreef op zondag 8 november 2020 @ 08:20:
@JoStad Mooi doorkijkje en de kromme rijn is mooi inderdaad. Vroeger zat mijn kantoor op loopafstand van dat pannenkoeken-restaurant. Vaak wezen lunchen daar.

De foto is trouwens wel beetje onscherp/muddy. Waarmee is ie genomen? En als het bij je in de buurt is, zou ik een keer terug gaan bij iets mooier licht. Hij oogt nu wat flets/valk.
....
De foto zoals deze in eerste instantie op de tweakers-forum-webpage te zien is, ziet er voor mij ook zeer onscherp uit. Pas na aanklikken van de foto zie ik de werkelijke scherpte van de door mij 50% verkleinde foto.
Het is mij al eerder opgevallen dat geposte foto's er onscherp uitzien en deze na aanklikken wel scherp blijken te zijn.

Het zonlicht was wat diffuus wat inderdaad de foto wat vlak maakt.

De foto is genomen met een Canon M50 icm EF-M 15-45mm F/3.5-6.3 IS STM kitlens.

Mogelijk dat de foto ook vervlakt is door de bewerking.Daarom nogmaals deze foto met minder bewerkingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_u7nvyqss5uJAdA0tpJDvJqi2hg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/74qgmbuGbyXqp1oAUgCgWgDC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door JoStad op 09-11-2020 23:33 . Reden: taalcorrectie ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:41

bobcom

Dedicated dabbler

@ehtweak Fijne herfstlandschapjes, en heel mooi, die amanita muscaria (hè, hè ik ken er ook eentje). Des te mooier omdat je de hele bewerkingsreceptuur erbij gegeven hebt. Welke kok doet dat nog? Zal nog wel even duren voor ik het nagekookt heb, maar dat komt vanwege de misverstanden tussen mij en Photoshop. Bedankt!

@Steef De nieuwe set aan het werk gezet? Mooi plaatje, met fijn dof-verloop. Ik krijg alleen de indruk dat je nog wat curry moet eten, hij oogt wat soft. Of is dat het stukje nabewerking? Kleuren lijken mij prima, maar ik heb noch een gacalibreerd scherm, noch gecalibreerde ogen. Was een tikje naar rechts niet mogelijk, zodat het licht op het mos op de zwammetjes belandde?

@JoStad Tweeede versie veel beter! Eerste vond ik overdone, en oogde flets. Mooi plekje, maar staat'ie een ietsiepietsie scheef?

@sys64738 Iha mis ik in jouw paddenstoelen diepte: scherptevlak is doorgaans heel dun, en daardoor raak je dieptwerking kwijt. Ook de paarse weer: vlijmscherp op het randje van de hoed, maar bij de steel is de scherpte al een heel stuk minder.
En dan hieronder nog een paar foto's die jou niet veel zullen doen, want geen paddenstoelen. Weer herfstrozen. In de tuin proberen ze er manhaftig nog wat van te bakken, maar het kost steeds meer moeite. Ik hou erg van die zomerse kleuren tussen de herfsttinten, zeker als de lage zon ook nog een tandje bijzet. Maar ja, over smaak... Niettemin:

1: Camouflage. Oranjegele roos tissen de cachi-vruchten. De bokeh kon beter- Lens (EF 40-2,8 STM @f/9.0) of fotograaf?
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50584643531_835231b029_c.jpg
2. Looking towards the setting of the sun
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50584644351_cd25ba4b40_c.jpg
3: Rood en wit is ook niet meer wat het geweest is
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50584643916_427fafbfe6_c.jpg

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@bobcom Ach ja, de receptuur is niet geheim of zo, het is vooral een kwestie van hoe je de tools toepast... :+

Wellicht wat tips voor je rozen:
Alleen de #1 zit/staat in het licht, maar vervolgens is de achtergrond ook in het licht en dezelfde kleurtinten; daardoor valt 'ie niet erg op.

Bij #2 en #3 is je belichting op de achtergrond, niet op de roos. Bovendien zien we de achterkant van de bloem(?)
Uiteraard ben je afhankelijk van zon/schaduwplekken, maar je kunt altijd een beetje meehelpen door b.v. een reflectiescherm te gebruiken. :Y
Ik heb, in 't bos, zo'n opvouwbare uitvoering bij me. Weegt vrijwel niks. Simpel openklappen en je kunt, naar keuze de 'gouden' kant of de witte kant gebruiken om je onderwerp wat extra licht te gunnen. En dat werkt gewoon prima.
Zo'n ding dus:
Afbeeldingslocatie: https://www.bonjourfoto.nl/components/com_virtuemart/shop_image/product/Falcon_Eyes_CFR__556c7534216e3.jpg

Kwestie van je camera op het statief zitten, onderwerp focusseren, timer ontspanner gebruiken, je reflectiescherm het aanwezige licht laten oppikken en zodanig draaien/kantelen dat je ziet dat je onderwerp extra licht krijg. En KLIK.

Ik zal de standaard paddenstoel dit keer weglaten, maar het is nu bijna gedaan met de blaadjes aan de bomen. De herfstkleuren spiegelen zich volop:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50584792386_065b01f5cd_c.jpg
Waterloopbos86 by Erik Haak, on Flickr

[ Voor 15% gewijzigd door ehtweak op 09-11-2020 22:51 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoStad
bobcom schreef op maandag 9 november 2020 @ 21:51:

@JoStad Tweeede versie veel beter! Eerste vond ik overdone, en oogde flets. Mooi plekje, maar staat'ie een ietsiepietsie scheef?
Bedankt, de foto staat nu iets rechter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

bobcom schreef op maandag 9 november 2020 @ 21:51:
@Steef De nieuwe set aan het werk gezet? Mooi plaatje, met fijn dof-verloop. Ik krijg alleen de indruk dat je nog wat curry moet eten, hij oogt wat soft. Of is dat het stukje nabewerking? Kleuren lijken mij prima, maar ik heb noch een gacalibreerd scherm, noch gecalibreerde ogen. Was een tikje naar rechts niet mogelijk, zodat het licht op het mos op de zwammetjes belandde?
Ik ben blij dat je het benoemt, ik heb inderdaad ook de indruk dat de AF niet helemaal raak schiet. Valt me bij meerdere foto's op.

Is wel allemaal werk zonder statiefje, maar toch ISO 100 / F2.8 / 1/80 op 16 mm. Zou prima scherp moeten zijn vanuit het handje.

Ik zal een wat testjes doen, en eens in de RAW kijken waar hij scherp heeft gesteld.

[ Voor 3% gewijzigd door Steef op 10-11-2020 07:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Steef Je foto van de paddenstoeltjes op de bemoste boomstam oogt idd niet echt scherp.
Wel lastig te beoordelen, want je foto is niet klikbaar voor een grotere versie. M.a.w. dit postzegelformaat van net aan 800 pixeltjes zegt niet zoveel, zeker niet omdat de paddenstoel nog best wel klein in beeld is. :|

Maar f/2.8 @ 16mm? Mwah; dan verlies je wel wat randscherpte bij vrijwel alle groothoekobjectieven.

En bij zaken als paddenstoelen vastleggen van dichtbij, gebruik ik altijd MF. AF schakel ik dan uit. Zeker bij dit soort vlakbij-lopen-toch-niet-weg objecten. ;)

[ Voor 16% gewijzigd door ehtweak op 10-11-2020 08:59 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:14
Vandaag mooi mistig herfstweer, dus op de terugweg van een afspraak was ik blij dat ik een oud compact cameratje bij mij had.
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50586268143_3dae9b883c_o.jpg

En natuurlijk wat feedback
@ehtweak mooi bewerkte paddenstoel. Wat een verschil met de onbewerkte versie.
@sys64738 mooie, sfeervolle paddenstoel foto. Twijfel nog of er onder een klein stukje af moet (vrij donker deel) of misschien juist vierkant croppen
@steef: mooie sfeer! Gevoelsmatig mag deze boven wel wat meer ruimte hebben.
@JoStad ik heb het idee dat je wat te veel bewerkt hebt. Hij komt wat HDR (of was het nu tonemapping) achtig over. Daar ben ik persoonlijk niet zo'n fan van. Hier zo een vierkante crop (kleine voorliefde van mij) ook werken. Daardoor valt het, wat mij betreft, minder interessante rechter gedeelte van de foto af
@bobcom ik ben het wel eens met de feedback van @ehtweak . Daarnaast zijn de eerste 2 erg krap gekaderd aan de onderkant.
@ehtweak ik denk dat het mooier was geweest als je óf ruimer had gekaderd óf juist veel krapper. De reflectie van de bomen in het water vind ik trouwens erg mooi. Daar kun je nog wel wat mee doen (hint: dus krapper kaderen op basis van deze foto)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

@ehtweak Dank voor comments. Bij #1 hoopte ik dat de oranje cachi en de dito roos een leuk beeldrijm zouden geven. Valt mij ook wat tegen, dus niet erg content.
De overige twee waren in tegenlicht - de zon weg in de avondnevel, maar wel hel tegenlicht. Meestal is de camera het enige fotogerei dat ik bij me heb, maar zo'n schermpje moet kunnen. Desnoods een mooie witte waaier - nog lekker compact ook. Prima tip dus, maar wedden dat ik 'm volgende keer weer vergeet?
Vwb. jouw bosplasfoto: hinkt voor mij een beetje op twee gedachten: herfstbos met poel of spiegeling? Ik vind zelf het bosdeel weinig toevoegen, de weerspiegelkleuren komen niet genoeg uit de verf. Misschien voor en rechts wegcroppen? Of anders alleen de poel met weerspiegeling - niet door de minste eerder gedaan.

@Steef Mijn A7Rii heeft een heerlijk truucje voor scherptecontrole. Ik heb AF losgekoppeld van de sluiter (zit op C2) en Focus settings op C1. Af/Mf ingesteld als Toggle. Bij de paddenstoeltjes zou ik dan scherpstellen op de zwammetjes (C2), daarna Toggle naar Mf. C2 brengt dan het oranje vierkantje op, 2x indrukken voor maximaal detail (12,5 x vergroot bij mij). Eventueel focus bijstellen en afdrukken. Zou bij de A6600 moeten werken, ook zijnde Sony en hebbende dezelfde knoppen.

@wisselwerking Bedankt voor reactie. Eerste is stevig gecropt - ik zocht de rijm tussen cachi en roos, echter niet gevonden. Moraal: als je alles in je foto wilt hebben, kun je beter niets nemen (nee, niet weer dat afgetrapte "less is more"). Tweede is expres zo krap gehouden, ivm balans tussen bloem linksvoor en kruin rechtsboven. Maar over smaak enzovoorts...
Mooi mistshot - voor mij zou hij gecropt mogen worden naar vierkant, het water voor de paaltjes leidt eerder af dan toe te voegen. Maar over smaak enzovoorts...

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

@bobcom @ehtweak

Misschien is het toch mijn bewerking geweest, bij deze een crop van de RAW en een 1:1 JPEG export van de RAW. Beide zonder enige vorm van aanpassing behalve standaard lightroom.

Voor de vorm ook de raw file zelf

Ben benieuwd wat jullie ogen vinden.

@bobcom wat betreft de zooming, ik heb focus zoom op C3 zitten. In het menu bestaat een optie om de AF nogmaals uit te voeren terwijl je in de focus zoom modus zit, dat gebruik ik momenteel.

Dus AF-S -> Focus Zoom (C3) -> AF-S opnieuw vanuit zoom voor beter pin-pointing van de het focus punt -> Foto.

Thans, dat is het idee. In hoeverre mijn uitvoering goed is is een tweede.

[ Voor 54% gewijzigd door Steef op 10-11-2020 17:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Steef ff quick&dirty:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6oRt_8nsNI9KffQyMSDvb3OSvK0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dm93W5KwSSa24BsfnMPNCIbC.jpg?f=fotoalbum_large

Zoiets?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

@ehtweak Ik had duidelijker moeten zijn - was was vooral benieuwd of je het met me eens was dat de onscherpte niet zozeer in de RAW zat, maar door mij is veroorzaakt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:14
@Steef Scherpte lijkt wel prima in RAW file. Ik vind de oorspronkelijke compositie trouwens mooier (even quick & dirty door LR gehaald). Wel gecropped overigens. Maar als je nog dichter op de paddenstoelen wil, dan zou ik meer van de onderkant halen en niet van de bovenkant. Dat geeft namelijk context mee aan de foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vRKyB2o-6ifdjyq5lsZ5QgmXEFU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QwkJplJykfjSQWgQdt72KoJg.jpg?f=user_large

[ Voor 20% gewijzigd door wisselwerking op 10-11-2020 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@Steef Mooi herfsttafreel alleen is de vignet mij iets te heftig. Ben het met wisselwerking eens dat de originele crop mooier is. Vind zijn bewerkte versie ook wel mooi alleen op mijn doorgaans fletse laptop scherm ziet er al behoorlijk verzadigd uit. Iets te misschien.

@ehtweak Ja ik dacht al iets aan PS te spotten. Maar als het mooi gedaan is, zoals in dit geval, heb ik er totaal geen probleem mee.

@bobcom Volgens mij is hier onterecht de indruk ontstaan dat ik alleen van paddenstoelen houd. ;-) Een mooi herfstlandschap of bos word ik ook vrolijk van hoor. Maar deze foto's doen het inderdaad niet zo voor mij. De plaatsing van de onderwerpen is iedere keer wat krap langs de kant en het de achtergrond is veel te druk. Ik zag dat je hem op F9 geschoten had terwijl die lens 3 en halve stop verder open kan. Dat zou de achtergrond al veel aantrekkelijker gemaakt hebben.

@wisselwerking Hele mooie minimalistische plaat. Niet echt overweldigend herfst-gevoel maar wel heel fraai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

@sys64738 Over smaak enzovoorts...ik loop graag (virtueel) door mijn foto's, en die wandeling leidt mij liefst van iets heel herkenbaars (een verlepte wit-rode roos of zo) naar iets dat misschien minder herkenbaar is, maar wel een eigen rol speelt in het plaatje - een perenboom met highlightbelletjes, een bosrandcontour enz.

Ik wil niet altijd een foto in de trant van "kijk, dit is het onderwerp, dat zie je, en dat is de omgeving, die zie je niet zo". Dus probeer ik mijn onderwerpen vaak zo te plaatsen, dat ze niet alleen zelf de aandacht vragen, maar die ook op de omgeving vestigen. Dat betekent elke keer een balans vinden tussen plaats, kleur en contouren van onderwerp en omgeving.

Voor mij zou 2.8 de achtergrond juist niet aantrekkelijker gemaakt hebben. De rozen hadden er prima opgestaan, maar de rest was een vage vlek geworden - een foto van een roos en that's it, terwijl ik de roos liever een contekst mee geef die misschien niet helemaal gedefinieerd is, maar ook zeker niet egaal vaag is.

Best mogelijk dat dat het voor jou niet doet, en ongetwijfeld zal ik niet helemaal in die opzet geslaagd zijn . Misschien is die zelfs voor niemand behalve mij duidelijk. Niettemin blijf ik het proberen. Dus zie uit naar nog meer excentrisch geplaatste onderwerpen met omgevingen en achtergronden die of te veel of te weinig gedefinieerd zijn. Ik hoop dat er een paar bij zullen zijn die ook bij jou een aangename indruk zullen achterlaten. Zo niet: jammer, maar over smaak enzovoorts ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

@wisselwerking Mooi die eenvoud!
@ehtweak Mooie kleurtjes, maar ik vind de overbelichting boven wat storend en ook links en rechts de donkere boomstammen wat prominent in beeld.
@bobcom Is het een keuze geweest om je onderwerpen zo ver links onder in de hoek te zetten? Ik vind het niet zo lekker wegkijken tbh.
@Steef Er zit wel echt een flinke halo om de boomstam heen. Dat zou wat netter kunnen. Verder wel mooie warme kleurtjes!

1:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50584668697_8e5be9bae9_c.jpg

2:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50584064361_3c806a0857_c.jpg

3:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50584668567_388d8977da_c.jpg

4:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50584185232_73168517de_c.jpg

5:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50583321878_1b7ba2fe47_c.jpg

6:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50584183017_b52500666e_c.jpg

PS het boompje heb ik in verschillende uitvoeringen :)

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

@Deathchant Inmiddels is, mede door input van anderen hier, wel duidelijk dat ik ver overboord ben gegaan met de bewerking. Ik ben er inmidels achter dat mijn scherm waardeloos is, ik ga een nieuwe poging doen op een fatsoenlijk scherm. Bedankt voor de input :)

Verder vind ik het vooral knap hoe je in #1, #3 en #6 er in slaagt de diepte van de wereld vast te leggen in 2D. Heel mooi gedaan, geen 3D bril bij nodig

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Steef schreef op donderdag 12 november 2020 @ 11:32:
@Deathchant Inmiddels is, mede door input van anderen hier, wel duidelijk dat ik ver overboord ben gegaan met de bewerking. Ik ben er inmidels achter dat mijn scherm waardeloos is, ik ga een nieuwe poging doen op een fatsoenlijk scherm. Bedankt voor de input :)

Verder vind ik het vooral knap hoe je in #1, #3 en #6 er in slaagt de diepte van de wereld vast te leggen in 2D. Heel mooi gedaan, geen 3D bril bij nodig
Hmmm sorry, ik had niet in de gaten dat eigenlijk al alles gezegd was over je foto. Ik wilde gewoon aan de regels voldoen door eerst zelf te reageren op andermans foto's voordat ik zelf foto's plaatste.

Thanks!! #1 en #3 heb ik met de 16-35/4L gemaakt, en 6 met de Zeiss 100MP.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@bobcom En das nou het mooie van fotografie. Iedereen heeft zijn eigen stijl en je hoeft het ook niet perse met elkaar eens te worden.

@Deathchant 1 en 2 zijn de mooiste wat mij betreft. Vooral 2. Simpel, doeltreffend en mooi. Die boom op plaat 5 is ook mooi alleen werkt het licht hier niet bepaald mee. Dus die zou ik nog een (paar) keer opzoeken als het niet te ver weg is voor je.

Afgelopen weekend was het weer heerlijk weer en om de drukte wat voor te blijven, was ik om half 9 al in het bos. En dat werd beloond met mooie ochtendnevel en ochtendzonnetje. Even wachten tot de laan beetje leeg was met wel met een interessant onderwerp er op en klik, klaar is Kees.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50589704278_7c1113a2cb_c.jpg

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

@sys64738 Prachtige foto!! Ik zou em in 16x9 doen denk ik (bovenkant eraf: de belangijkste lichtstralen staan er toch wel op, en dan verandert het hoge standpunt een beetje. Daarnaast zou ik, daar waar de lichtstralen vandaan komen (dat overbelichte stukje) in Photoshop met een zachte, grote, ietwat geelgekleurde brush (pipetje) een keertje dabben (flow van 10%), dan oogt dat overbelichte een stuk zachter, desnoods met een gaussian blur, en als het te heftig is de opacity verlagen.

Over foto 5 (mijn boompje), is bij mij om de hoek bij wijze van. Zie ook mijn laatste regeltje in mijn post (met linkjes naar datzelfde boompje in andere condities). Het was ook avond, en al best donker, dat was ook mijn bedoeling om het zo donker te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@sys64738 Je 'Struck by Light' is net een herfstkathedraal van licht! 8)
Mooie plek!

Voor mij hadden die personen weggepoetst mogen worden. Slechts een minieme stoorfactor imho.

Nee, geen paddenstoel, maar nog een dosis ochtendzonnestralen-door-de-bomen:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50595222842_2347b2920b_c.jpg
Kadoelerveld07 by Erik Haak, on Flickr

Precies dezelfde locatie als die vorige foto, slechts een paar meter verderop.
't Licht was zo fel; d'r zat bijna een gaatje in de sensor. ;) Nee grapje; maar wel wat regenboog effectjes in het lenzenstelsel.

[ Voor 9% gewijzigd door ehtweak op 13-11-2020 08:45 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@Deathchant Misschien werkt ie in 16:9 ook wel goed inderdaad. Keertje die crop bekijken in LR.

@ehtweak Hmm. Das ook wel een mooie titel voor deze foto. En ik heb al wat mensen weggepoetst maar die wandelaar heb ik juist op zitten wachten. Helemaal achterin ga ik de mensen ook nog wel weg halen tzt.

Die plaat van jou is ook prima. Geloof dat ik iets meer mist had (beetje geluk moet je soms hebben) maar ook deze mag er zeker zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door sys64738 op 13-11-2020 22:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoStad
@ehtweak Foto met mooie lichtstralen in het bos.

Onderstaande foto's van een paar dagen geleden allemaal binnen 50 meter op dezelfde plek aan de Kromme Rijn ter hoogte van Rhijnauwen en op ongeveer dezelfde tijd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xkDt84nmpcc-R4RLJnHT8dgRVjg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o2fBWMtFUnZllYvVuvFO5fXk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x8q4-U34vejvMjEWX2QzUP7QzyI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7HlmMJbq3haD8I6t8I6SgpGB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dJ0hgudjKBxvuVQGn3Klw_RAaSU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LQ6wtWVLvSK1FwySJn55Wui2.jpg?f=fotoalbum_large

#4 Aan de overkant loopt het Kromme Rijnpad.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LLnmHKvIel-BDFGBqCNS3F5wNcY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XNbEnFdYB3VM8EXv849CCoXF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Umhw5QrmmMNmbqxxiKL9fWfW_6Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7vGI6miqmyccaCP5y5qPWGAM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@JoStad Op zich fraaie herfstige taferelen. Maar er is 'iets' met jouw foto's. Vooral als je ze vergroot; dan wordt het beeld een beetje akelig. Rare compressie (?) artefacten en/of heb je soms met tonemapping zitten spelen? Daardoor ogen ze niet lekker, niet prettig. Ondanks dat het onderwerp, de plek en de omstandigheden wel 'herfst' roepen.

ff 2 screenshots uit jouw foto's op 100%:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q80XFklRhpKs6raWGKRAQzxM6ME=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UkRgNAKbAAEh4vI1IUZTQCaw.jpg?f=fotoalbum_large

en

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N6keEyNrEU4EdLbzryDD6oNY304=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2P82o5vcRrDCA9aQtceIk414.jpg?f=fotoalbum_large

Daar word ik niet blij van. :-(

[ Voor 55% gewijzigd door ehtweak op 14-11-2020 23:16 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoStad
ehtweak schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 23:12:
@JoStad Op zich fraaie herfstige taferelen. Maar er is 'iets' met jouw foto's. Vooral als je ze vergroot; dan wordt het beeld een beetje akelig. Rare compressie (?) artefacten en/of heb je soms met tonemapping zitten spelen? Daardoor ogen ze niet lekker, niet prettig. Ondanks dat het onderwerp, de plek en de omstandigheden wel 'herfst' roepen.
.....
Daar word ik niet blij van. :-(
Vanwege het tegenlicht zijn bij foto 5 zijn de schaduwen fors verhoogd wat bij inzoomen goed te zien is.
Waarschijnlijk was gebruik van HDR voor deze foto beter geweest. Bij foto 2 zit de linker bovenkant van het dak net tegen overbelichting aan. Daarom is er wat verlaging van de highlights voor deze foto toegepast.
Je hebt het in beide gevallen wel goed opgemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

JoStad schreef op zondag 15 november 2020 @ 13:48:
[...]

Vanwege het tegenlicht zijn bij foto 5 zijn de schaduwen fors verhoogd wat bij inzoomen goed te zien is.
Waarschijnlijk was gebruik van HDR voor deze foto beter geweest. Bij foto 2 zit de linker bovenkant van het dak net tegen overbelichting aan. Daarom is er wat verlaging van de highlights voor deze foto toegepast.
Je hebt het in beide gevallen wel goed opgemerkt.
Nee dat is het niet. Erg is iets anders aan de hand met je foto's. Ik schroef wel vaker fors mijn schaduwen omhoog en dat resulteert uiteindelijk in te veel ruis als je te lang doorgaat. Maar nooit in dit soort artefacten/foto's. Daarnaast is het dynamisch bereik in deze scenes niet extreem hoog en volgens mij prima te behappen voor je camera.

Heb het gevoel dat de sharpness slider enorm veel naar rechts is geschoven. Of een overkill HDR of zo. Er klopt echt iets niet en daardoor zien deze foto er heel erg kunstmatig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

@JoStad +1 met @ehtweak . Op je post van 2-11 had je ook al zo'n van-dik-hout-zaagt-men-planken bewerking toegepast die je op 8-11 een flink stuk terug had gedraaid. Qua onderwerp en compositie zijn je foto's prima in balans, maar de nabewerking gooit er voor mijn gevoel een soort modderzweem over. Alles is veel te dik aangezet - imo, natuurlijk.

Terwijl je juist met een mirrorless minder afhankelijk hoeft te zijn van de schuiven van de nabewerking (welke software?). Ik weet niet of je in raw of jpg schiet, maar juist met een spiegelloze camera als de m50 kan je in je EVF precies zien hoe je foto wordt (als je live view preview aan hebt staan). Je kan zelfs tijdens het door de zoeker kijken nog bijregelen.

In de nabewerking zijn daarom zelden grote ingrepen nodig - maar dat zie je aan deze foto's niet af. Je hebt het over "fors verhoogde schaduwen" in foto 5, maar daar zit afaics alleen maar een heleboel extra zwart in. Gooi anders eens een onbewerkte en een bewerkte foto in het "Bewerk-hier-elkaars-foto's"-topic om het thema "nabewerking" verder uit te spitten.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50606025358_151e1f74e1_c.jpg
Ik zie dat @sys64738 je ook net van advies heeft gediend. Speciaal voor hem ook nog even een herfstpaddenstoeltje - uiteraard een beetje naar de rand geplaatst, maar als compensatie een mooie vreemde eend in de paddensteoelenbijt. Hij heet Clathrus ruber, famile van de stinkzwammen, ik zou hem "rood stinkmandje" dopen.
Stack van 11 fotootjes met Tamron 90mm 2.8 (272B) macro op A7rii, 1/50 @ 6.3, (auto)iso 1600-3200, LR/PS nabewerking

[ Voor 24% gewijzigd door bobcom op 15-11-2020 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoStad
bobcom schreef op zondag 15 november 2020 @ 22:03:
@JoStad +1 met @ehtweak . Op je post van 2-11 had je ook al zo'n van-dik-hout-zaagt-men-planken bewerking toegepast die je op 8-11 een flink stuk terug had gedraaid. Qua onderwerp en compositie zijn je foto's prima in balans, maar de nabewerking gooit er voor mijn gevoel een soort modderzweem over. Alles is veel te dik aangezet - imo, natuurlijk.
Bijgaande foto is van dezelfde locatie met alleen wat belichtingsaanpassingen en crop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a9dTmhfq_oTsyy9EocFgdvebfLI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kZch8znwm55piJpgCBVUEPIc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@JoStad , maar wat @bobcom ook al aangeeft, zeg nou zelf:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6XU1CozCZocu8WKzpMVSZuZgong=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/juWVGAEdxMZ9ymhZD6ZP4Jra.jpg?f=fotoalbum_large

Dit oogt toch niet 'lekker'? Geen idee wat je precies doet (of juist laat), maar er is 'iets'. :-(

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

@JoStad Die laatste, met alleen de belichtingsaanspassingen erop, oogt een heel stuk frisser. Als je nou eens aangeeft wat je gedaan hebt (exif-data), wat je er aan tekort vindt schieten en hoe (in welk prgramma en met welke bewerkingen) je dat wilt verbeteren. Of zet hem, zoals gezegd, in dit topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fender89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:43
Laat ik ook eens iets delen in dit topic :)
Ben maar een simpele hobby-bob in fotografie ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KYvyQC3G_ybmCmE78bkzkosY0dY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/96J8NRn8k4wddNyFuZXBQzoS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bLecLBF0u_wCYzHzqXQQpZa3Qus=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fNmVbFVIDyW46oqVAHbzIAjC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r-7ck8ecIatYDEdRwuiPeAvukFo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZSxqv7KgOqvTS73iYNVPCtHv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoStad
@fender89 Ik vind foto nr 2 het aantrekkelijkst.

Ik ben ook maar een simpele hobby-fotograaf.

Ook maar eens naar mijn paddenstoel-foto's gekeken.
Deze foto's zijn met de Canon EOS M50 zwart + 15-45mm IS STM geschoten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VET0kU4kht4F32YiGOjkoaTWt9Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LQuDSpH4f4uldXNVt0mkcdBY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lspXzh9q58EntYp_PvFTVjKxCdc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0I2NgJjJZfgJOB3pt6NGrOaz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G8PW6oksw481WexKRrUv3YsJhbk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9M4TZNbV18V3NmVJmeFKKHdj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CSes1qODmxxjUUHETtuwn8lp3_A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SZGWvGdhAU4bAmmEOGUJoi82.jpg?f=fotoalbum_large

Ik wilde een dag later de laatste foto nog eens over te doen met een lagere scherptediepte maar helaas stonden er alleen nog de steeltjes.

[ Voor 6% gewijzigd door JoStad op 16-11-2020 15:24 . Reden: textueel ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@fender89 Ik ben wel benieuwd waar je dat verlaten gebouw hebt aangetroffen?

En je pompoencollectie is potentieel zeer zeker interessant. Jammer dat ze een beetje ver weg zijn en niet in focus...

Inmiddels is het bos hier in de polder aardig kaal qua bladeren aan de bomen.
Maar begin v.d. maand zat er nog voldoende kleur in de bomen en struiken:

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50625701803_e9f38125cd_c.jpg
Waterloopbos90 by Erik Haak, on Flickr

ps: het lijkt een natuurlijk beekje, maar dat is het niet. Puur aangelegd door Natuurmonumenten in het kader v.d. gemaakte natuur... :X

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fender89
@ehtweak
Alle 3 de foto's zijn genomen in kasteelpark born.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@fender89 Leuk dat je hier je foto's deelt. De eerste foto is een prima basis. Maar nu moet er nog een onderwerp toegevoegd worden. Je kijkt nu de leegte in zonder dat er iets gebeurt. Bij de 2e foto had ik graag meer van de ruïne gezien. Nu staat ie beetje tegen de linker kant aan en krijgt het groen meer ruimte. De derde foto is te rommelig. Die pompoenen zijn leuk onderwerp maar probeer ze eens iets prominenter en meer geïsoleerd op de foto te zetten. Als je ze op een tafeltje legt en dan zorgt dat de achtergrond verder weg is, wordt het al stuk mooier.

Oh en ook hobby-bob fotografen (net als de meesten hier) mogen best een mening hebben over foto's van hun voorgangers. Kijk eens of je volgende keer feedback kunt geven op andere foto's. Leerzaam en ook leuk voor de anderen.

@JoStad Deze foto's zien er stukken beter uit dan die eerdere series. Minder kunstmatig / artefacten en zo. En mooie paddenstoelen heb je gevonden. Nice. Plaat 4 vind ik erg mooi ondanks het wat drukke gras. En hij zou wel iets warmer mogen van mij. 1 is hele mooie paddenstoel maar de foto is wat rommelig geworden. Dat hek is jammer en had je wel omheen kunnen werken volgens mij. En ook de takjes zijn wat rommelig. Ik ruim vaak de "crime scene" eerst even op. Losse takjes en bladeren die met storen gaan weg. Uiteraard zonder de natuur aan te tasten.

@ehtweak Zo wat een verschil tussen de linker en rechter helft van je foto. Links is, zoals je al aangeeft, de kleur flink verdwenen. De rechter helft kijkt dan ook een stuk lekkerder weg. Mooie bos-scene met leuk watertje. Jammer dat links niet mee wil werken.

Zelf maar weer eens een paddenstoel posten. Heb toch een reputatie hoog te houden 8) . Ook met de paddenstoelen was het vorige week al magertjes. Maar deze liep ik op het eind van mijn wandeling tegen het lijf. Zo mooi. Boven op die boom met ook nog eens prima ligt.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50624268492_2c21fc78ab_c.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:18
sys64738 schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 13:27:
@fender89 Leuk dat je hier je foto's deelt. De eerste foto is een prima basis. Maar nu moet er nog een onderwerp toegevoegd worden. Je kijkt nu de leegte in zonder dat er iets gebeurt.
Een foto kan best af zonder een onderwerp.
De leegte kan het onderwerp zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fnK49QJAUlieJDaSIaNxGFGCZec=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pv10oBKYwjKthR77ccTDsfW7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZFyfYc3U_FIl6HT_0DHJ5Z0oouE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3WBfm4GlDEOsphibBUOo05zQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8qn4GxzDKRmhd_Tl0UUPwx9at-k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QMz96vIC9WCRRwQHc3SDJnZC.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZkzShgdQvuyI6Gh4DmoDPnjZZR8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LOE7UOXJvZ5XoIHtuiU21nPc.jpg?f=fotoalbum_tile

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Xfile schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 21:15:
[...]

Een foto kan best af zonder een onderwerp.
De leegte kan het onderwerp zijn.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Eens. Foto's zonder duidelijk onderwerp kunnen nog steeds heel interessant zijn als ze op een andere manier opvallen. Door bv mooie verdeling van vlakken, symmetrie of een strak contrast (kleur of patronen).

Het is lastig om zulke foto's goed uit te voeren en de foto waar ik het over had, mistte ook alel hierboven genoemde punten. En ook in de foto's die jij als voorbeeld geeft, zie ik weinig terug van die punten. Niets dat ze echt interessant maakt en in mijn optiek gewoon snapshots die je bv tijdens een familiewandeling met je smartphone zou kunnen hebben gemaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@sys64738 Dat er aan de linkerzijde minder kleur is, komt natuurlijk ook omdat daar de zon staat, op het moment van het maken van de foto. Vandaar dat kleur/licht verschil van links naar rechts. Op zich een 'normaal' verschijnsel. Juist dat vond ik het interessante aan het tafereel.

Wat betreft jouw 'Penthouse'. Die wazige schotel op de voorgrond leidt nogal af. En nee, dat zie ik niet als 'artistieke vrijheid'. ;)
Had eerder iets in deze richting gedaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3s94NZ-AKVG1xcIXIrfy65CMdNU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vmjYOYXKtIUQH40kbePmoIHU.jpg?f=fotoalbum_large
Maar; uiteraard, zoveel wensen, zoveel fotografen, zoveel ideeën. :)

@Xfile Het grote niks kan idd het onderwerp zijn. :Y Maar jouw foto's komen bij mij niet over als 'leegte'. Het is hooguit somber te noemen. En dan werkt het weer ook niet mee. Dit is eigenlijk gewoon saai somber weer, je zou eigenlijk 'spannend' somber weer moeten treffen! :+
Ik weet zelf hoe lastig het is om zoiets over te brengen. De ene keer lukt dat beter dan de andere keer...
Wat dat betreft in de lijn van de opmerkingen die @sys64738 al maakte.

En nog eentje om het af te leren... een lelijke paddenstoel: >:)
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50584182997_e98cfe7251_c.jpg
Myco117 by Erik Haak, on Flickr

[ Voor 10% gewijzigd door ehtweak op 23-11-2020 13:16 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
sys64738 schreef op zondag 22 november 2020 @ 01:17:
[...]

Eens. Foto's zonder duidelijk onderwerp kunnen nog steeds heel interessant zijn als ze op een andere manier opvallen. Door bv mooie verdeling van vlakken, symmetrie of een strak contrast (kleur of patronen).

Het is lastig om zulke foto's goed uit te voeren en de foto waar ik het over had, mistte ook alel hierboven genoemde punten. En ook in de foto's die jij als voorbeeld geeft, zie ik weinig terug van die punten. Niets dat ze echt interessant maakt en in mijn optiek gewoon snapshots die je bv tijdens een familiewandeling met je smartphone zou kunnen hebben gemaakt.
Grappig, het zijn geen snapshots. Bewust gemaakt met de Nikon camera.
Jouw punten zijn subjectief. Jij vindt dat een foto een duidelijk onderwerp moet hebben, misschien komt het door je opleiding als ICT'er. Ik kijk anders tegen fotografie aan door mijn opleiding op de kunstacademie: ik zie kleur, lijnen en vlakken.
Ik vind jouw foto een leuk gecomponeerde foto van paddenstoelen. Zo zie je maar, het is subjectief.

[ Voor 4% gewijzigd door Xfile op 22-11-2020 15:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xfile
ehtweak schreef op zondag 22 november 2020 @ 10:51:

@Xfile Het grote niks kan idd het onderwerp zijn. :Y Maar jouw foto's komen bij mij niet over als 'leegte'. Het is hooguit somber te noemen. En dan werkt het weer ook niet mee. Dit is eigenlijk gewoon saai somber weer, je zou eigenlijk 'spannend' somber weer moeten treffen! :+
Ik weet zelf hoe lastig het is om zoiets over te brengen. De ene keer lukt dat beter dan de andere keer...
Wat dat betreft in de lijn van de opmerkingen die @sys64738 al maakte.

Zoals ik al schreef: het is subjectief.
De een houdt van foto's met een duidelijk onderwerp, en een ander niet.
Jouw foto's vindt ik weer saai, omdat het onderwerp te duidelijk. Het is zoals fotografen die food fotograferen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:47
Xfile schreef op zondag 22 november 2020 @ 15:35:
[...]

Jouw punten zijn subjectief. Jij vindt dat een foto een duidelijk onderwerp moet hebben, misschien komt het door je opleiding als ICT'er. Ik kijk anders tegen fotografie aan door mijn opleiding op de kunstacademie: ik zie kleur, lijnen en vlakken.
Ik zag gisteren je foto's al, en zat toen heel erg te twijfelen of ik zou reageren of niet, omdat ik je foto's eigenlijk weinig vond hebben. Maar ik wou niet al te negatief zijn, dus heb het commentaar maar voor me gelaten. Maar nu je begint over zaken als 'misschien komt het door je opleiding als ICT'er', wat er volgens mij totaal niet toe doet, heb ik toch wel even de neiging om te reageren.

Jouw foto's vind ik ook heel erg overkomen als snapshots, die met een gemiddelde smartphone prima gemaakt hadden kunnen worden. En een foto met 'leegte' als onderwerp kan heel interessant zijn, maar daarin vind ik jouw foto's geen goede voorbeelden. Ik zie ook (grauwe) kleur, lijnen en vlakken, maar ik vind het allemaal maar saai eigenlijk. Het krijgt bij mij niet vanzelf een verhaal als ik er zo naar kijk, en dat heeft het voor mij wel nodig, want er gebeurt weinig, er is geen duidelijk onderwerp, en het is allemaal vrij grauw en dof.

Misschien dat jij het een leuke foto vindt, omdat het jouw eigen foto is, en je de locatie mee hebt gemaakt? Of omdat je meer fantasie hebt dan ik, en er zelf wel een achtergrondverhaal bij hebt weten te bedenken ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
Hahn schreef op zondag 22 november 2020 @ 16:00:
[...]

Ik zag gisteren je foto's al, en zat toen heel erg te twijfelen of ik zou reageren of niet, omdat ik je foto's eigenlijk weinig vond hebben. Maar ik wou niet al te negatief zijn, dus heb het commentaar maar voor me gelaten. Maar nu je begint over zaken als 'misschien komt het door je opleiding als ICT'er', wat er volgens mij totaal niet toe doet, heb ik toch wel even de neiging om te reageren.

Jouw foto's vind ik ook heel erg overkomen als snapshots, die met een gemiddelde smartphone prima gemaakt hadden kunnen worden. En een foto met 'leegte' als onderwerp kan heel interessant zijn, maar daarin vind ik jouw foto's geen goede voorbeelden. Ik zie ook (grauwe) kleur, lijnen en vlakken, maar ik vind het allemaal maar saai eigenlijk. Het krijgt bij mij niet vanzelf een verhaal als ik er zo naar kijk, en dat heeft het voor mij wel nodig, want er gebeurt weinig, er is geen duidelijk onderwerp, en het is allemaal vrij grauw en dof.

Misschien dat jij het een leuke foto vindt, omdat het jouw eigen foto is, en je de locatie mee hebt gemaakt? Of omdat je meer fantasie hebt dan ik, en er zelf wel een achtergrondverhaal bij hebt weten te bedenken ;)
Tja, beoordelen is subjectief. Wat de een spannend vindt, vindt een ander weer niet.
Dat van de ICT had ik misschien niet moeten schrijven, maar ik denk wel dat een opleiding de manier van kijken en denken beïnvloedt.
En je hoeft geen achtergrondverhaal bij een foto te verzinnen. Neem de foto zoals die is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Xfile schreef op zondag 22 november 2020 @ 15:35:
[...]

Ik vind jouw foto een leuk gecomponeerde foto van paddenstoelen. Zo zie je maar, het is subjectief.
Grappig. Ik heb geen enkele ICT opleiding gevolgd maar ben in de ICT gerold. Door veel ervaring op te doen, heb ik het inmiddels redelijk goed in de vingers. Blijkbaar kun je dus goed worden in dingen zonder dat je er perse een opleiding voor heb gevolgd. ;-)

Als je mijn eerdere comment nog een keer leest, zie je juist dat ik het met je eens ben dat een foto ook mooi kan zijn zonder duidelijk onderwerp. Maar dan moet ie wel iets speciaals hebben, zoals (ik ook al genoemd heb) kleurcontrast, symmetrie, mooie lijnen of patronen. En die dingen zie ik in de platen die je hier post simpelweg niet terug.

Kijk bv eens naar het werk van Maarten Rots (https://www.maartenrots.nl/works). Geen enkele plaat van hem heeft een duidelijk onderwerp maar zijn foto's zijn geweldig.

Laten we het er op houden dat "we agree to disagree" en weer verder gaan met de orde van de dag: fijne herfstplaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
sys64738 schreef op zondag 22 november 2020 @ 16:19:
[...]

Grappig. Ik heb geen enkele ICT opleiding gevolgd maar ben in de ICT gerold. Door veel ervaring op te doen, heb ik het inmiddels redelijk goed in de vingers. Blijkbaar kun je dus goed worden in dingen zonder dat je er perse een opleiding voor heb gevolgd. ;-)

Als je mijn eerdere comment nog een keer leest, zie je juist dat ik het met je eens ben dat een foto ook mooi kan zijn zonder duidelijk onderwerp. Maar dan moet ie wel iets speciaals hebben, zoals (ik ook al genoemd heb) kleurcontrast, symmetrie, mooie lijnen of patronen. En die dingen zie ik in de platen die je hier post simpelweg niet terug.

Kijk bv eens naar het werk van Maarten Rots (https://www.maartenrots.nl/works). Geen enkele plaat van hem heeft een duidelijk onderwerp maar zijn foto's zijn geweldig.

Laten we het er op houden dat "we agree to disagree" en weer verder gaan met de orde van de dag: fijne herfstplaten.
Je hebt gelijk, stoppen met elkaar te beoordelen. En elkaars werk.

Ik heb de site van Maarten Rots bekeken: het is niet mijn ding. Te strakke vlakken, te gecomponeerd en het is erg grafisch.
Schilders als Mark Rothko, Barnett Newman zeggen me meer.

[ Voor 7% gewijzigd door Xfile op 22-11-2020 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Xfile schreef op zondag 22 november 2020 @ 16:22:
[...]

Je hebt gelijk, stoppen met elkaar te beoordelen. En elkaars werk.
Eh? Waarom? :?
Je wilt toch alhier iets laten zien (thema 'Herfst') met de bedoeling dat je er (hopelijk) constructieve opmerkingen op krijgt? Ik tenminste wel... :Y
Heb jij dan je foto's hier laten zien, met het oogmerk dat er niks van gevonden en gezegd mag worden?

BTW: de getoonde foto's kunnen iets zeggen over de persoon die ze gemaakt heeft. Maar daar gaat het niet over, het gaat over de geplaatste foto's! Niks meer, niks minder.

En als je niks meer mag zeggen; tja... dan wordt het wel erg saai. :+

[ Voor 24% gewijzigd door ehtweak op 22-11-2020 17:06 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
ehtweak schreef op zondag 22 november 2020 @ 16:59:
[...]

Eh? Waarom? :?
Je wilt toch alhier iets laten zien (thema 'Herfst') met de bedoeling dat je er (hopelijk) constructieve opmerkingen op krijgt? Ik tenminste wel... :Y
Heb jij dan je foto's hier laten zien, met het oogmerk dat er niks van gevonden en gezegd mag worden?

BTW: de getoonde foto's kunnen iets zeggen over de persoon die ze gemaakt heeft. Maar daar gaat het niet over, het gaat over de geplaatste foto's! Niks meer, niks minder.

En als je niks meer mag zeggen; tja... dan wordt het wel erg saai. :+
Natuurlijk mag je wel je mening geven. We leven tenslotte in een vrij land, geen dictatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 29-06 12:43
Xfile schreef op zondag 22 november 2020 @ 17:08:
[...]

Natuurlijk mag je wel je mening geven. We leven tenslotte in een vrij land, geen dictatuur.
Gelukkig wel :) En juist die meningen zijn een groot deel van de toegevoegde waarde van ons hoekje hier in Fotografie & Video.
Maar het staat natuurlijk ook vrij om het daar niet mee eens te zijn. Zolang we het maar gezellig houden met z'n allen *O*

Nog iemand mooie of lelijke herfstfoto's? :P

[ Voor 5% gewijzigd door Wormaap op 22-11-2020 17:27 ]

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik vind die "schotel" op de voorgrond ook wat afleiden van de paddestoel. Maar @sys64738 verder echt een hele sfeervolle paddestoelfoto!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Misschien weer spuit 11 aan het woord, maar in de hele bovenstaande discussie heb ik één woord gemist: "gevoel". Het gaat over wel of geen onderwerp, compositie, patronen, lijnen, kleuren - maar dat zijn allemaal hulpmiddeltjes om een gevoel over te brengen.

Dat gevoel kan varieren van "mooi, hè" tot "neerslachtig, hoor". In wat iemand van een foto vindt zit vaak onuitgesproken een oordeel over het gevoel. Als ik @sys64738 's commentaren lees gaat zijn voorkeur uit naar strak omlijnde beelden - meer realist dan impressionist, zou ik zeggen, oftewel: gevoel moet duidelijk en strak omlijnd in beeld worden gebracht. Paddenstoelen lenen zich bij uitstek voor uitgesproken, strakke, beelden - misschien dat die op een toch tech-gedomineerd forum daarom zo hoog scoren ;) ?

De foto's van @fender89 - die ik zelf wel fijn vindt - zijn veel impressionistischer van karakter. De strook scherpe bladeren bij het muurtje, de ruine-folie bij het meertje vind ik heel plezierig. De pompoenen hadden wat helderder gemogen - maar niet per se op een tafeltje.

Bij de voorbeelden die @Xfile geeft vind ik leegte - indien al aanwezig - niet het onderwerp, maar het uitdrukkingsmiddel. Door de gedempte kleuren en de afwezigheid van elementen die er uit springen brengen ze op mij een gevoel van verlatenheid en somberte, ook wat saaiheid over. Als thema zou ik ze "Meer is er niet" meegeven.
Bij het nepbosbeekje van @ehtweak zie ik niet zozeer de tintverschillen tussen links en rechts, maar het bosschapje in zijn geheel en dat geeft me een prettig gevoel. Dat gevoel kan misschien meer uitgesproken zijn als het geheel wat kleuriger, helderder of whatever wordt, maar dat is vers twee. Ik vind het gewoon een plezierige foto.

Dit is zomaar een stukje metakritiek van juist another "hobby-bob" - iedere overeenkomst daarin tussen namen en bestaande personen berust op louter toeval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fender89
Bedankt voor de ontvangen feedback.
Als dan nog zo vrij mag zijn om een foto te delen,
Bijgaand - ook uit kasteelpark Born ;) - een voorbeeld mét een duidelijk onderwerp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m3zX3AXwbqYOWsrKwFp_0p6VrC8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/46knqW5Bn1DnHTtNZRUtRNEG.jpg?f=fotoalbum_large

Heb even getwijfeld over het croppen aan de rechterkant, zodat dat blurred takje weg zou vallen.
Dat lukt nét, tot aan het uiteinde van de snavel , maar het frame wordt dan zo 'vierkant'. En dat spreekt me ook niet echt aan. Dus vooralsnog maar even gelaten zoals het is.

[Edit]
Om dan ook maar meteen feedback te geven op voorgaande posters:)

De aanpassing die @ehtweak gedaan heeft op de foto van @sys64738 vind ik persoonlijk ook mooier.
Verder vind ik het wel een mooie foto. Vooral de kleurstelling op de achtergrond en natuurlijk nét dat die kleine reflectie van de zon op 'het hoedje' ;)

@Xfile . Ik ben het me je eens dat 'de leegte' ook een mooie foto kan opleveren. Heb zelf ook diverse foto's 'van dat soort'.
Heb ze alleen niet gepost, omdat ik aanneem dat ze niet ' spannend 'genoeg zijn voor de meesten. (zijn landschapsfoto's van waar ik woon. Zelf heb ik daar natuurlijk een connectie mee, maar een 'vreemde' zal denken 'Leuk, een foto van een weiland. Boeiend :-p '

Op de beekje-in-bos foto van @ehtweak , vind ik vooral mooi om te zien hoe er een duidelijke scheiding van groen- en bruintinten aanwezig zijn.
Aan de rechterkant van de beek duidelijk groen, aan de linkerkant meer bruin.

@JoStad , paddenstoel foto #1 en #3 vind ik persoonlijk de betere. Van de overige vind ik de paddestoel zelf niet aantrekkelijk om naar te kijken.

[ Voor 40% gewijzigd door fender89 op 23-11-2020 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@bobcom Fotografie is, het is al vaker geroepen hier, gewoon geen exacte wetenschap. De honderd meter sprint is duidelijk. Je begint op dezelfde plek en na 100 meter kijk je wie er als eerste langs kom. Helder. Maar er zijn geen vaste criteria over wat wel en niet mooi is. Gelukkig maar. Ik hou inderdaad van strak maar wat ik vooral belangrijk vind, is of een foto interessant is. Dat kan zijn door de compositie, het moment of de technische complexiteit van een foto. Bij sommige foto's lukt dat beter dan bij andere.

@ehtweak Door alle discussies helemaal niet gereageerd op jouw bewerking: zo is ie inderdaad ook heel fraai en ik had hem waarschijnlijk zo ook moeten schieten (maar dan de camera iets hoger zodat die grote paddenstoelen helemaal niet in beeld was geweest). Ach, we moeten niet te veel stilstaan bij de gemiste kansen en door gaan naar de volgende kans. Oh en die paddenstoel van jou is wel goed lelijk inderdaad :-)

@fender89 Mooi beest! En ook goed gefocust. Uiteraard zijn die takken wat jammer (niemand zei dat nauurfotografie makkelijk was) maar verder leuke plaat. Dat gezegd hebbende: we dwalen wel een beetje af van het thema ;-)

Om maar weer meer richting het thema te gaan, hier een paddenstoelen plaat. Maar niet weer zo'n cliche plaat maar eens een andere hoek. Werkt prima als je het mij vraagt en deze zit wel bij mijn favoriete paddenstoelen-foto's van dit jaar.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50628365358_85b30fe1c8_c.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

@ehtweak Sfeervolle foto van een lelijk paddestoeltje ;) Als ik een kritiekpuntje mag hebben: ik zou em zelf mooier vinden als ie ietsje lichter was. De foto oogt vrij donker, tenzij dat natuurlijk de bedoeling is.
Dat is een hele interessante blik op paddestoelen. Best origineel :) Kleuren zijn ook best apart; een hint van blauw zie je niet vaak ;) Ligt het aan mij, of oogt de foto wat plat/vlak?

Ik heb ook nog wat foto's gemaakt afgelopen week.

1:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50634966312_b6f0780582_z.jpg

2:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50634960847_80f7532e11_c.jpg

3:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50634874581_05a54f5460_c.jpg

4:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50634129708_409b53c40b_c.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
fender89 schreef op maandag 23 november 2020 @ 11:01:
@Xfile . Ik ben het me je eens dat 'de leegte' ook een mooie foto kan opleveren. Heb zelf ook diverse foto's 'van dat soort'.
Heb ze alleen niet gepost, omdat ik aanneem dat ze niet ' spannend 'genoeg zijn voor de meesten. (zijn landschapsfoto's van waar ik woon. Zelf heb ik daar natuurlijk een connectie mee, maar een 'vreemde' zal denken 'Leuk, een foto van een weiland. Boeiend :-p '
Gewoon posten de niet "spannende" foto's. En niet aantrekken dat anderen het niet "spannend" genoeg vinden. Ik zal kijken of ik "spannende" foto's kan vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Niet impressionistisch, hopelijk strak genoeg, met een duidelijk herfstonderwerp maar geen paddenstoel: mag deze >:) ? Heerlijk om met dit kille weer achter het raam naar de cachiboom kijken en te zien hoe mezen, vinken en andere sijzen zich tegoed doen.
Achter (gezeemd) raam, dat wel, maar dan zijn de vogels minder schichtig en heb ik het nioet zo koud. De simplistische 50-230 XC van Fuji is hiervoor meer dan goed genoeg. Rommelige prent, ja, maar dat heb je met een kale boom en een lens @f\6.7. Mooi? Misschien te veel gezegd, maar dikke pret om te schieten en naar te kijken (vind ik)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mPmfcFla-v9eB7NOIKFrgbzvB9I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BxZKHq7ygk4PBv0kcSos74kW.jpg?f=fotoalbum_large. X-T2, 1/340s, iso 1250, XC 50-230 voluit en vol open.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoStad
Xfile schreef op maandag 23 november 2020 @ 15:22:
[...]
.. Ik zal kijken of ik "spannende" foto's kan vinden.
Spannend of interessant.
Hier 3 foto's van de Krommerijn die meandert door het Nederlandse landschap in de Herfst.
Gemaakt met de Canon EOS M50 + 15-45mm IS stm kitlens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yOwcJozNWqUS_gyzsWpcBx0M1WQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PJAo9ARsNEYhFEiCfCv2iepd.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wKQZ9Vajo6ngsa_7OvQZMkFFcg8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F1mOrXaVC7bltOHATba3F0Av.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wu9QETEWmHqRsxSHfCSfzAP9zk8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KMuLDhnTEqA0r0jZsJN8T9rC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door JoStad op 24-11-2020 00:21 . Reden: aanvullingen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
Ik doe ook een poging. Voor de Brabanders onder ons, een herkenbare horizon.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ncc6QjZXeEHmbh3UE1JOH9yR2x4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oaDeIfwAWXCmPUbjyBuTVEZq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Xfile Je Brabant is wel hol en je horizon gekromd. ;) Vergeten lens-correctie toe te passen?
Ook is het CPL effect iets te nadrukkelijk in de linkerbovenhoek.

@JoStad Ik weet nog steeds niet wat er bij jouw pp fout gaat, maar wederom; alledrie de beelden zijn nogal 'modderig' als je ze groot bekijkt. Of dat nou je nabewerking is, of dat het al fout gaat bij het maken v.d. foto's. Geen idee. :? Suggestie: misschien gaat er iets mis met stabilisatie o.i.d?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
ehtweak schreef op woensdag 25 november 2020 @ 17:43:
@Xfile Je Brabant is wel hol en je horizon gekromd. ;) Vergeten lens-correctie toe te passen?
Ook is het CPL effect iets te nadrukkelijk in de linkerbovenhoek.
Niet vergeten, ik laat de foto zoals die is genomen. Ik ben niet zo van het technisch gemierenneuk.
Mocht iemand er zich aan ergeren, jammer dan. Ik kijk naar het geheel en niet naar details.

[ Voor 10% gewijzigd door Xfile op 25-11-2020 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoStad
ehtweak schreef op woensdag 25 november 2020 @ 17:43:
@JoStad Ik weet nog steeds niet wat er bij jouw pp fout gaat, maar wederom; alledrie de beelden zijn nogal 'modderig' als je ze groot bekijkt. Of dat nou je nabewerking is, of dat het al fout gaat bij het maken v.d. foto's. Geen idee. :? Suggestie: misschien gaat er iets mis met stabilisatie o.i.d?
Als ik de foto's op mijn 27 inch 4K monitor bekijk en deze aanklik zie ik deze ongeveer schermvullend en haarscherp. Bij nogmaals aanklikken kijk ik tegen een deel van de 2,4 meter brede foto aan.
Ik kan bij die grootte op bijv foto 3 de prikkels aan het prikkeldraad zien. Ik neem aan dat je met "modderig", "onscherp" bedoelt?
Ik heb ook even de scherpte van de lens bepaald met een imatest en de lens geeft ongeveer de resolutie zoals is gemeten, zowel met OIS aan en uit.
zie ook:
https://www.photoreview.c...-45mm-f35-63-is-stm-lens/

ps
Zelfs met een imatest-foto bij 1/8 seconde uit de hand met IOS aan is de foto nog haarscherp.
Dus de image stabilisatie werkt zeer goed.

Ik vraag me af of je de foto's wel ziet zoals ik zie. Daarom zet ik deze ook hier:

https://yadi.sk/d/bWlkpel9b8HNOA
https://yadi.sk/d/yp265dAHSEAZfg
https://yadi.sk/d/u13jkNl6bBa62g

Ik heb ook nog even het micro-contrast sterk verhoogd als test:

https://yadi.sk/d/CL71fW-9RvuRSg
https://yadi.sk/d/EfWgP72gIySNyQ
https://yadi.sk/d/iBrVDHUELXv8Vw

[ Voor 43% gewijzigd door JoStad op 25-11-2020 22:41 . Reden: aanvullingen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@JoStad Ik verzin het echt niet hoor. :?
Dit is een stukje (100%) uit de door jou getoonde foto's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qlgq2xlgTfjZGvyX1vjt8sZiXdE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/66aakdKTWgh8CSb5WXpfq1pT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LLx93x2R9Mqoy7UBK7CuHsePNyg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/THSp9NdugF5i5Y2WCPpsODUz.jpg?f=fotoalbum_large

Het zal wel aan mij liggen, maar dat is toch echt NIET scherp. En niet een beetje, maar behoorlijk onscherp c.q. details zijn foetsie. :-(
Misschien ligt het aan de kwaliteit waarmee je je JPEGs saved; ik weet het niet.

Maar in de verste verte kan ik toch echt geen prikkels van het prikkeldraad ontdekken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fEg_XE9m57Cux37Ru4tq4EuwBJ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gw7fKhP3lfoiIHNHb1aDykZM.jpg?f=fotoalbum_large

En ik heb ff je JPEG (100%) gedownload en dit is een crop onbewerkt: (before)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pex-kVc9VL65pG3MosAKqSitHBI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jQj4VBq7i1nVDAz5sHaKMcT8.jpg?f=fotoalbum_large

en dit als ik ff snel in PS CC 2021 wat sharpening toepas:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x-EsPenctXu_ZXyZpaN-XiGDRQY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dQjlfoYP2SB49EbJwriyBflf.jpg?f=fotoalbum_large

uiteraard zou het resultaat nog wat beter zijn als de bewerking op de originele RAWs wordt toegepast.
Ik neem dat je zelf ook de verschillen ziet, toch?

[ Voor 46% gewijzigd door ehtweak op 25-11-2020 23:24 ]

Mooie Plaatjes   

• JoStad
ehtweak schreef op woensdag 25 november 2020 @ 22:57:
....
en dit als ik ff snel in PS CC 2021 wat sharpening toepas:

uiteraard zou het resultaat nog wat beter zijn als de bewerking op de originele RAWs wordt toegepast.
Ik neem dat je zelf ook de verschillen ziet, toch?
Bedankt voor de moeite om me te laten zien wat je bedoelt met "modderig". :)
Ik gebruik normaal eigenlijk geen of minimale verscherping.
De foto's zijn afgelopen maandag een half uur voor zonsondergang genomen en de "skyline" was al wat heiig (mistig).
Hierbij de foto's met een verhoogde scherpte:

https://yadi.sk/d/EhZmUi-VwXEljg
https://yadi.sk/d/10werYt1-ofMLA
https://yadi.sk/d/xVytPTqEX6hTbg

Als je goed kijkt zie je bij de eerste 2 foto's zelfs de vogels in de lucht.
Ik zie dat het draad inderdaad geen prikkeldraad is.

[ Voor 4% gewijzigd door JoStad op 26-11-2020 08:44 ]

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

@JoStad Ik denk dat we allemaal inmiddels benieuwd zijn naar de RAW files die uit de camera komen :)

• _jero_813
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-06 14:48
@JoStad @ehtweak
Misschien staat er een filter aan? Ook qua kleuren vind ik de foto's niet helemaal kloppen. Doe anders eens een factory reset in je camera om alle instellingen weer standaard te maken, en maak en post dan eens een foto?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Steef schreef op donderdag 26 november 2020 @ 09:04:
@JoStad Ik denk dat we allemaal inmiddels benieuwd zijn naar de RAW files die uit de camera komen :)
Daar is volgens mij niks mee zie dit topic. Ik gebruikte zelf het woord "modderig" niet vanwege gebrek aan scherpte, maar een overdadige portie zwart. Is in deze prenten geen sprake van. Maar ik zie ook een zekere vaagheid - veel minder op de gelinkte Yandex-foto trouwens.

Heb diezelfde indruk omtrent mijn pimpelmeesje - die is thuis ook scherper dan in het topic, en misschien ook wel op mijn Flickr.
Vraag mij af of dat komt door uploaden van volformaat en vervolgens verkleinen op Tweakersserver - maar ik daar heb ik geen verstand van.
Maar is wel een duidelijk verschil tussen de geposte versies en de bewerkingen van @ehtweak . Vraag is: zit de vaagheid in het origineel of in de (niet verscherpte) serverversie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

bobcom schreef op donderdag 26 november 2020 @ 10:04:
[...]
Maar ik zie ook een zekere vaagheid - veel minder op de gelinkte Yandex-foto trouwens.
Ik weet niet waar en hoe het precies misgaat. Maar bij die gelinkte Yandex foto lijkt het kleine origineel (wat je ziet als je de 1ste keer op die linkt klikt) best wel ok.
Totdat... je op 'original size' klikt en dan het beeld 100% bekijkt. Dan valt direct die 'modderigheid' op. :-(Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZvaiCokLKCg7TfBTpvgziKKYtLw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A1EwzxR6mgsaIHMjislCAzps.jpg?f=fotoalbum_large
zie hierboven; dit is toch echt niet scherp... :N

Misschien moeten we wel de 'methode' van @Xfile volgen; gewoon zo laten. Al dat technische gemiereneuk; nergens voor nodig. :+

[ Voor 34% gewijzigd door ehtweak op 26-11-2020 10:15 ]

Mooie Plaatjes   

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

"Modderig" als in zwart of als in vaag? ;) Ik vond zelf de grote Yandex-versie best wel scherp, maar de versies met extra microcontrast (clarity?) zijn strakker.

Misschien tijd voor een topic "verscherpen en uploaden voor optimaal resultaat". Ik weet i.i.g. dat ik daar meer vragen zal stellen dan antwoorden hebben.

Trouwens - een site waar ik van alles over verscherping kan leren is ook niet weg. Ik klooi nog altijd maar wat aan. Any suggestions? :)

Pagina: 1 ... 6 ... 10 Laatste