Thanks! Heb je ook mijn Flickr pagina bekeken? Daar staan nog meer platen in de stijl van de eerste, misschien dat die je nóg meer aanspreken!NMH schreef op woensdag 7 november 2018 @ 23:15:
[...]
@Icephase, die eerste is bijzonder fraai! Echt een sfeerplaat. Steekt met kop en schouders boven de rest van de serie uit IMHO. Persoonlijk had ik denk het zwarte silhouet aan de rechterkant weggecropt (en misschien het bovenste reepje lucht) omdat dat silhouet vrij "hard zwart" is terwijl de rest van de silhouetten allemaal zachte tonen zijn.
Dat had ik nog niet, had gisteravond niet zoveel tijd. De foto in het topic blijft toch mijn favoriet denk ik, hoewel deze er ook zeker mag zijn.Icephase schreef op donderdag 8 november 2018 @ 08:21:
Thanks! Heb je ook mijn Flickr pagina bekeken? Daar staan nog meer platen in de stijl van de eerste, misschien dat die je nóg meer aanspreken!
Zit er trouwens veel nabewerking in die foto's?
Via lightroom anders gekaderd, helderheid/verzadiging en belichtingsinatellingen en witbalans bijgewerkt. Vaak doe ik ook nog even een verscherping en een ruisreductie. Bij sommige foto’s een lichte vignettering toegevoegd omdat ik dat mooi vind.NMH schreef op donderdag 8 november 2018 @ 22:10:
[...]
Dat had ik nog niet, had gisteravond niet zoveel tijd. De foto in het topic blijft toch mijn favoriet denk ik, hoewel deze er ook zeker mag zijn.
Zit er trouwens veel nabewerking in die foto's?
Dat is het wel qua bewerking. Ik ga nooit lopen klieren in Ps met lagen en brushes enzo, is me te tijdrovend. In Lr kost me dit maar 2 min per foto, dus ik doe daar alles. Vaak in batch ook nog, maar dit keer niet. Had voor sommige dingen wel gekund overigens (met name witbalans, ruisreductie etc)
@MattiB Ze zijn weer fijn. De eerste vind ik net iets mooier. Die berken links en bomen met laagje mist erop rechts geven hem heerlijk sfeertje.
@Schuey Beetje pre-herfst foto's. Wat bleef alles lang groen hè. Die paddenstoel vind ik hier het beste tot zijn recht komen.
@Icephase Nummer 1. Hands down. Wat een heerlijke sfeervolle plaat. Enige kleine verbetering is die donkere bosjes rechts. Die mogen van mij wel weg gekloond. Niet croppen want dan komt die hoge boom in de mist te veel in het hoekje.
@Walker78 Mooie herfstkleuren. En je wordt mooi de foto ingeleid. Een leuk onderwerp in het licht in de greppel zou hem nog iets spannender gemaakt hebben maar hij is zo ook al prima.
We hebben er lang op moeten wachten maar nu is dan toch echt de herfst begonnen. Heerlijke gele kleuren in het bos. Heb er paar uur rond gelopen en overal waar je keek waren wel mooie composities te vinden. Maar op een gegeven moment zie je door de gele bomen het bos niet meer. Ben de foto's dan ook nog aan het uitzoeken maar deze al even snel bewerkt. Vond hem zelf wel geslaagd.
@Schuey Beetje pre-herfst foto's. Wat bleef alles lang groen hè. Die paddenstoel vind ik hier het beste tot zijn recht komen.
@Icephase Nummer 1. Hands down. Wat een heerlijke sfeervolle plaat. Enige kleine verbetering is die donkere bosjes rechts. Die mogen van mij wel weg gekloond. Niet croppen want dan komt die hoge boom in de mist te veel in het hoekje.
@Walker78 Mooie herfstkleuren. En je wordt mooi de foto ingeleid. Een leuk onderwerp in het licht in de greppel zou hem nog iets spannender gemaakt hebben maar hij is zo ook al prima.
We hebben er lang op moeten wachten maar nu is dan toch echt de herfst begonnen. Heerlijke gele kleuren in het bos. Heb er paar uur rond gelopen en overal waar je keek waren wel mooie composities te vinden. Maar op een gegeven moment zie je door de gele bomen het bos niet meer. Ben de foto's dan ook nog aan het uitzoeken maar deze al even snel bewerkt. Vond hem zelf wel geslaagd.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear
@sys64738 Bijzonder fraaie doortekening in al die kleurrijke nuances tussen licht en schaduw. Lijkt me zeer prettig werken met die Sony + 28-75/2.8 objectief, ziet er in ieder geval prima uit.
Vandaag heb ik zelf wat gewandeld rond de Amerongse Berg, 't ziet er nu inderdaad allemaal overtuigend herfstig uit, met veel rode en gele kleuren.
forest path by Henk48, on Flickr
crossroads by Henk48, on Flickr
Vandaag heb ik zelf wat gewandeld rond de Amerongse Berg, 't ziet er nu inderdaad allemaal overtuigend herfstig uit, met veel rode en gele kleuren.

[ Voor 17% gewijzigd door Walker78 op 19-11-2018 10:43 ]
@Walker78 Kijk. Nu hebben we het ergens over! Schitterende kleuren hoor. Jij hebt ook een prima plek met heerlijk veel geel gevonden en die prima vastgelegd.
Ja die Sony icm die Tamron is zeer fijn om mee te werken. Hij is wel merkbaar trager dan mijn MFT camera en ik mis mijn touchscreen toch wel iets meer dan ik verwacht had maar de RAWs die eruit komen zijn werkelijk geweldig. Zoveel speelruimte in Lightroom en zo ongelooflijk veel details. Absoluut geen spijt van mijn aankoop maar mijn MFT camera hou ik ook zeker.
Ja die Sony icm die Tamron is zeer fijn om mee te werken. Hij is wel merkbaar trager dan mijn MFT camera en ik mis mijn touchscreen toch wel iets meer dan ik verwacht had maar de RAWs die eruit komen zijn werkelijk geweldig. Zoveel speelruimte in Lightroom en zo ongelooflijk veel details. Absoluut geen spijt van mijn aankoop maar mijn MFT camera hou ik ook zeker.
@Walker78 Je 'crossroads' is alhier niet meer te zien "This photo is no longer available" Link aangepast?
Maar, kijkende op flickr, is het idd een bijzonder gezicht.
Minpuntje vind ik de omvallende bomen. Wel erg groothoekerig en bij dit soort beelden vind ik het erg nadelig overkomen.
Herfst is nog niet voorbij, maar wel tanende...
10 dagen geleden zat er nog wat groen in de kruinen van de bomen:

Tree111 by Erik Haak, on Flickr
...maar gisteren zag het er al heel wat kaler uit:

Tree112 by Erik Haak, on Flickr
en in portrait stand:

Tree114 by Erik Haak, on Flickr
Maar eigenlijk maakt het niet zoveel uit hoe je de camera/het beeld draait, je kijkt immers toch recht omhoog.
Enne, ja ook hier WA vervorming, maar dan anders.
Maar, kijkende op flickr, is het idd een bijzonder gezicht.
Minpuntje vind ik de omvallende bomen. Wel erg groothoekerig en bij dit soort beelden vind ik het erg nadelig overkomen.

Herfst is nog niet voorbij, maar wel tanende...
10 dagen geleden zat er nog wat groen in de kruinen van de bomen:

Tree111 by Erik Haak, on Flickr
...maar gisteren zag het er al heel wat kaler uit:

Tree112 by Erik Haak, on Flickr
en in portrait stand:

Tree114 by Erik Haak, on Flickr
Maar eigenlijk maakt het niet zoveel uit hoe je de camera/het beeld draait, je kijkt immers toch recht omhoog.
Enne, ja ook hier WA vervorming, maar dan anders.
@sys64738 Ik vind em erg sfeervol, maar tegelijk ook een beetje te contrastrijk overkomen. Alsof de highlights met opzet flink ingedamd zijn en het contrast of de blacks flink omhoog. Maar voor de rest vind ik dit een mooie plaat, mooie kleuren, top!
@Walker78 Hmmm de eerste is potentieel echt een superfoto, maar dit schreeuwt om de weg in het midden te hebben. Verder heb je naar mijn idee een iets te hoog standpunt genomen; ik zou het zo gedaan hebben dat het einde van de weg, voor zover dat zichtbaar is, op ooghoogte zou komen te liggen voor een betere kijkervaring.
Je 2e foto: de boomstammen zijn te zwart/donker, en ook hier zou ik meer van het pad aan de onderkant willen zien. Ook hetzelfde commentaar geldt voor die kijkervaring. Verder stoort de uitgebeten lucht (maar ik snap dat dit niet anders ging, ik ben maar wat te bekend met dit "issue"
) een beetje omdat het de ongeveer helft van het bovenste deel van foto in beslag neemt.
@ehtweak Eigenlijk heb ik weinig aan te merken op dit soort foto's. Vind ik altijd wel mooi om te zien, zeker met die kleuren. Ondanks de meer verschillende kleuren van foto 2 en 3 vind ik de eerste foto het prettigst om naar te kijken, waarschijnlijk de leidende lijnen van de bomen die me het meest aanspreekt.
Dan van mij wat herfstfoto's:
1:

2:

3:

4:

5:

Bij #4 ben ik zelf niet zo blij met die rooie randjes rond de hulst; er is al een witte rand omheen door de overbelichting (vind ik mooi), maar die rooie rand dáár dan weer omheen (hij herkent 't niet als CA in Lightroom) vind ik niet mooi. Ik zou het hele rooie en oranje kanaal moeten desaturaten, maar dan valt de rest ook weg in kleur, dus ik heb 't maar zo gelaten
@Walker78 Hmmm de eerste is potentieel echt een superfoto, maar dit schreeuwt om de weg in het midden te hebben. Verder heb je naar mijn idee een iets te hoog standpunt genomen; ik zou het zo gedaan hebben dat het einde van de weg, voor zover dat zichtbaar is, op ooghoogte zou komen te liggen voor een betere kijkervaring.
Je 2e foto: de boomstammen zijn te zwart/donker, en ook hier zou ik meer van het pad aan de onderkant willen zien. Ook hetzelfde commentaar geldt voor die kijkervaring. Verder stoort de uitgebeten lucht (maar ik snap dat dit niet anders ging, ik ben maar wat te bekend met dit "issue"
@ehtweak Eigenlijk heb ik weinig aan te merken op dit soort foto's. Vind ik altijd wel mooi om te zien, zeker met die kleuren. Ondanks de meer verschillende kleuren van foto 2 en 3 vind ik de eerste foto het prettigst om naar te kijken, waarschijnlijk de leidende lijnen van de bomen die me het meest aanspreekt.
Dan van mij wat herfstfoto's:
1:

2:

3:

4:

5:

Bij #4 ben ik zelf niet zo blij met die rooie randjes rond de hulst; er is al een witte rand omheen door de overbelichting (vind ik mooi), maar die rooie rand dáár dan weer omheen (hij herkent 't niet als CA in Lightroom) vind ik niet mooi. Ik zou het hele rooie en oranje kanaal moeten desaturaten, maar dan valt de rest ook weg in kleur, dus ik heb 't maar zo gelaten

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
@Deathchant M.b.t. CA correctie; wellicht een andere RAW converter eens proberen?
Of wordt het tijd voor deze Harvard ontdekking:
https://www.seas.harvard....cross-all-kinds-of-lenses
Of wordt het tijd voor deze Harvard ontdekking:
https://www.seas.harvard....cross-all-kinds-of-lenses
Ik vind #4 de mooiste uit de serie.Deathchant schreef op maandag 26 november 2018 @ 17:33:
Voor wat betreft er af komen; je zou een desaturation layer in photoshop kunnen proberen, die alleen laten werken op roodtinten en hem dan inbrushen over de rand van het blad. Maar dan moet je het kleurbereik wel zo specifiek krijgen dat hij de achtergrond in de buurt van het blad niet matcht. Geen idee of dat lukt, maar het valt te proberen.
Diffractie lijkt me sterk; deze is op f/2 geschoten
Maar het is in ieder geval geen paars/magenta; het is echt rood/oranje.
Ik heb geen photoshop...Ik heb het geprobeerd met een desaturation brush in Lightroom met 3x vergroting, maar ik vind dat je de randjes blijft zien, het wordt dan grijs ipv rood/oranje, maar ja, niks aan te doen. Ik laat het wel voor wat het is
@ehtweak Op zich is Lightroom erg goed met CA corrigeren, maar de 2 zeiss lenzen die ik heb, vooral de 100 makro-planar produceert soms zo'n erge CA dat het niet fatsoenlijk te corrigeren is. Er is mee te leven, want deze lens is echt verder o zo perfect, dat ik em ook mee over ga nemen naar Sony A7(R)III (met adapter).
Ik heb geen photoshop...Ik heb het geprobeerd met een desaturation brush in Lightroom met 3x vergroting, maar ik vind dat je de randjes blijft zien, het wordt dan grijs ipv rood/oranje, maar ja, niks aan te doen. Ik laat het wel voor wat het is
@ehtweak Op zich is Lightroom erg goed met CA corrigeren, maar de 2 zeiss lenzen die ik heb, vooral de 100 makro-planar produceert soms zo'n erge CA dat het niet fatsoenlijk te corrigeren is. Er is mee te leven, want deze lens is echt verder o zo perfect, dat ik em ook mee over ga nemen naar Sony A7(R)III (met adapter).
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
He? Die snap ik ff niet...Deathchant schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 15:44:
@ehtweak Op zich is Lightroom erg goed met CA corrigeren, maar de 2 zeiss lenzen die ik heb, vooral de 100 makro-planar produceert soms zo'n erge CA dat het niet fatsoenlijk te corrigeren is. Er is mee te leven, want deze lens is echt verder o zo perfect,
Het Zeiss objectief is zo perfect maar produceert zo'n erge CA?
Dan is 'ie toch niet perfect?

Zo heb ik ooit eens een Nikkor 135mm f/2 DC gehad met defocus control. Ongelofelijk degelijk en goed stuk glas, maar vreselijke imho storende CA bij open diafragma's. En dat stoorde me zoveel dat ik die weg gedaan heb.
Deze dus:

@sys64738 mooie plaat, lijkt een klein HDR effectje te hebben maar dat doet geen afbreuk aan het geheel
@Deathchant Ik vind je close-ups echt heerlijk! de laatste vind ik wat rommelig.
@ehtweak leuk effect zo en alle 3 eigenlijk prima platen.
@Walker78 mooie kleurtjes! het plekje bij de 2e foto leent zich ook erg goed voor een flinke panorama

Sunday stroll by Mario Visser, on Flickr
@Deathchant Ik vind je close-ups echt heerlijk! de laatste vind ik wat rommelig.
@ehtweak leuk effect zo en alle 3 eigenlijk prima platen.
@Walker78 mooie kleurtjes! het plekje bij de 2e foto leent zich ook erg goed voor een flinke panorama

Sunday stroll by Mario Visser, on Flickr
[ Voor 9% gewijzigd door Mavi86 op 27-11-2018 21:56 ]
www.mariovisser.com
@Mavi86 Prachtige foto! Het standpunt mocht wat hoger zijn maar voor de rest wel echt top!
ehtweak, ik zei ook verder is ie voor mij perfect
ehtweak, ik zei ook verder is ie voor mij perfect
@Deathchant Ik bedoelde eigenlijk diffractie van het licht om de rand van het blad, dus los van de lens. Maar zoals gezegd, pure speculatie mijnerzijdsDeathchant schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 15:44:
Diffractie lijkt me sterk; deze is op f/2 geschoten
@Mavi86 Nice! Ik vind het lage standpunt juist wel fraai, de bomen lijken wel een soort kathedraal te vormen nu. De eenzame wandelaar staat ook net mooi; het is een mooi eindpunt voor de leading lines en het feit dat het maar een klein figuur is vesterkt het kathedraal-effect nog eens. De fijne herfstkleuren en haze maken het af.
@Mavi86 Dit is typisch een foto waarbij de oriëntatie van het scherm bepalend is voor hoe de foto ervaren wordt. Eerst vond ik em veel te hoog (op een scherm in landscape), maar nu ik em op een scherm in portrait zie, vind ik em perfect. Ook de persoon op de achtergrond is net niet te klein en versterkt het hoogte effect van de bomen.
Klopt het dat die persoon niet een toevallige voorbijganger was, maar een "model" die je bij had
? Doorgaans komt het niet snel zo perfect uit namelijk.
Klopt het dat die persoon niet een toevallige voorbijganger was, maar een "model" die je bij had
[quote]Deathchant schreef op maandag 26 november 2018 @ 17:33:Nummer 3 is simpel maar heerlijk!
@Mavi86 Prachtige herfst plaat! Niets meer aan doen
@ehtweak Beetje cliche misschien maar die derde vind ik wel tof.
@Deathchant Die eerste is mooi. Mooie tekening van de nerven. 3 en 4 zijn ook mooie sfeervolle herfstplaten. 2 en 5 kan ik niet zo veel mee.
@Mavi86 Zeer nette foto. Die bomen zijn al mooi zo met het doorkijkje maar de wandelaar is de kers op de taart. Nice.
Bij mijn foto zijn de highlights inderdaad wat naar beneden gedrukt zodat je zo'n mooie vlakke (HDR achtige) foto krijgt. Vond het in dit geval wel geslaagde look.
@Deathchant Die eerste is mooi. Mooie tekening van de nerven. 3 en 4 zijn ook mooie sfeervolle herfstplaten. 2 en 5 kan ik niet zo veel mee.
@Mavi86 Zeer nette foto. Die bomen zijn al mooi zo met het doorkijkje maar de wandelaar is de kers op de taart. Nice.
Bij mijn foto zijn de highlights inderdaad wat naar beneden gedrukt zodat je zo'n mooie vlakke (HDR achtige) foto krijgt. Vond het in dit geval wel geslaagde look.
@LA-384 , nee klopt niet. dit was een toevallige voorbijganger. ik heb gewacht tot hij op de juiste plek was en toen wat foto's geschoten. Uiteindelijk was dit de foto waarop het totaalplaatje voor mij klopte.
www.mariovisser.com
Lekkere plaatjes hier, waarbij de mooie landschappen van @MattiB , aparte perspectieven van @ehtweak, dromerig verlichte bladeren van @Deathchant en mooie doorkijk van @Mavi86 er voor mij uitspringen!
Onderstaande gemaakt in de Kaapse Bossen, voor m'n gevoel net een paar dagen te laat aangezien heel veel blad al weg was. Hier en daar toch nog mooie kleuren te zien! Wel aardig los gegaan in Lightroom, maar wel naar mijn smaak zo.
Forest path by Stefan Koelman, on Flickr
De compressie van Flickr doet de foto niet echt goed btw, origineel is een stuk scherper. Wat is hier de oorzaak van? Ik heb dit namelijk niet met al mijn foto's die ik upload naar Flickr...
Onderstaande gemaakt in de Kaapse Bossen, voor m'n gevoel net een paar dagen te laat aangezien heel veel blad al weg was. Hier en daar toch nog mooie kleuren te zien! Wel aardig los gegaan in Lightroom, maar wel naar mijn smaak zo.

De compressie van Flickr doet de foto niet echt goed btw, origineel is een stuk scherper. Wat is hier de oorzaak van? Ik heb dit namelijk niet met al mijn foto's die ik upload naar Flickr...
Herfst 2019 is in volle gang!
Er komt weliswaar nog een herfstmeeting F&V aan:
[Meeting] Herfstmeeting 2019 F&V
Desalniettemin, herfst beelden.

Flora170 by Erik Haak, on Flickr
Zachtjes ruisend in herfstwind.
Er komt weliswaar nog een herfstmeeting F&V aan:
[Meeting] Herfstmeeting 2019 F&V
Desalniettemin, herfst beelden.

Flora170 by Erik Haak, on Flickr
Zachtjes ruisend in herfstwind.
Ook dit is herfst, laatste zonlicht op de herfst bladeren in de Apenheul.

En de 3 zussen (half) op het balkon bij de bonobo's

En de 3 zussen (half) op het balkon bij de bonobo's

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount
@ehtweak Ziet er op 't eerste gezicht merkwaardig uit, die lisdodde, met die uitstulpsels en rafelige uiteinden. Misschien moet je wat meer een florakenner zijn om dit direct met herfst te associëren. Wel een mooi rustig beeld.
@Montana Mooi, die ringstaartmaki's, inderdaad een wat herfstkleurige achtergrond, al blijven het voor mij toch in de eerste plaats dierenfoto's. Maar het hoeft ook niet altijd kleurrijk lover te zijn
Hier toch wat lover van mij, vandaag bij de Amerongse Berg:
tree by Henk48, on Flickr
@Montana Mooi, die ringstaartmaki's, inderdaad een wat herfstkleurige achtergrond, al blijven het voor mij toch in de eerste plaats dierenfoto's. Maar het hoeft ook niet altijd kleurrijk lover te zijn
Hier toch wat lover van mij, vandaag bij de Amerongse Berg:

@Walker78 Goed gezien! Dat net nog ene 'herfstige' boompje.
Had van mij nog wat meer benadrukt mogen worden in de nabewerking en iets minder centraal in het beeld.
Aangezien dit niet onder echte macro's geschaard mag worden, dan maar onder het herfstthema:

Myco75 by Erik Haak, on Flickr
Paddenstoel met kijkvenster en traliewerk.
Had van mij nog wat meer benadrukt mogen worden in de nabewerking en iets minder centraal in het beeld.
Aangezien dit niet onder echte macro's geschaard mag worden, dan maar onder het herfstthema:

Myco75 by Erik Haak, on Flickr
Paddenstoel met kijkvenster en traliewerk.
@Montana Mooie achtergrondkleuren bij de foto's, goed gelukt!
@Walker78 Ik vind 'm zelf net iets te grauw/bleekjes, is natuurlijk een stijl die je kiest maar het is bijna meer winter dan herfst. Wel prima compositie
@ehtweak Mooi scherp, maar ik vind m niet al te interessant om naar te kijken. Ik kan niet precies zeggen waar dat aan ligt.
Ik was vandaag in de bossen in de buurt van Frankfurt, waar de herfstkleuren nog volop aanwezig zijn. Het was enigszins mistig, maar dat had een enorm mooi effect op de foto's. Erg blij met het volgende plaatje:
Foggy forest by Floris Westerman, on Flickr
@Walker78 Ik vind 'm zelf net iets te grauw/bleekjes, is natuurlijk een stijl die je kiest maar het is bijna meer winter dan herfst. Wel prima compositie
@ehtweak Mooi scherp, maar ik vind m niet al te interessant om naar te kijken. Ik kan niet precies zeggen waar dat aan ligt.
Ik was vandaag in de bossen in de buurt van Frankfurt, waar de herfstkleuren nog volop aanwezig zijn. Het was enigszins mistig, maar dat had een enorm mooi effect op de foto's. Erg blij met het volgende plaatje:

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI
@Montana Schitterend die bruine ogen en die bruine achtergrond. Allebei erg mooie platen maar bij de 2e springen de ogen er nog net iets meer uit. Zeer mooi.
@Walker78 Mooi stukje bos maar ik vind de overbelichte bovenkant afbreuk doen aan de foto. Iets meer inzoomen zodat de lucht er niet meer op staat, zou de plaat beter gemaakt hebben, denk ik. En dan komt het echte onderwerp (dat mooie gele boompjes tussen al die kale berken) ook wat beter tot zijn recht.
@ehtweak Mooie plaat. Details van de paddenstoel zijn erg fraai. Enige kleine puntje van verbetering is misschien het feit dat ie links en onder wat meer ruimte heeft dan boven en rechts. Meer symetrie zou hem nog iets mooier maken.
@F.West98 Schitterend. Die verticale lijnen, de kleuren en de mist. Het werkt perfect samen. Echt hele mooi en sfeervolle plaat.
@Walker78 Mooi stukje bos maar ik vind de overbelichte bovenkant afbreuk doen aan de foto. Iets meer inzoomen zodat de lucht er niet meer op staat, zou de plaat beter gemaakt hebben, denk ik. En dan komt het echte onderwerp (dat mooie gele boompjes tussen al die kale berken) ook wat beter tot zijn recht.
@ehtweak Mooie plaat. Details van de paddenstoel zijn erg fraai. Enige kleine puntje van verbetering is misschien het feit dat ie links en onder wat meer ruimte heeft dan boven en rechts. Meer symetrie zou hem nog iets mooier maken.
@F.West98 Schitterend. Die verticale lijnen, de kleuren en de mist. Het werkt perfect samen. Echt hele mooi en sfeervolle plaat.
Zo, ik doe ook mee 
@Montana niet standaard in dit thema maar het werkt goed! Mooi scherp ook.
@Walker78 leuke spot, maar qua compositie doet-ie het nét niet voor mij.
@F.West98 echt een sfeervolle plaat! Misschien nog een tikje contrast omhoog?
Dit kwam ik gisteren tegen... op het dak van mijn schuurtje nota bene.
Mos, paddestoelen en een dakpan by Maarten, on Flickr
Genomen met mijn nieuwe OM-D E-M10 mark II met de Panasonic 12-60 asph en voorzetcloseuplens.
Ben nog een beetje aan het experimenten met scherpte, maar deze is wel goed gelukt vind ik zelf.
@Montana niet standaard in dit thema maar het werkt goed! Mooi scherp ook.
@Walker78 leuke spot, maar qua compositie doet-ie het nét niet voor mij.
@F.West98 echt een sfeervolle plaat! Misschien nog een tikje contrast omhoog?
Dit kwam ik gisteren tegen... op het dak van mijn schuurtje nota bene.

Genomen met mijn nieuwe OM-D E-M10 mark II met de Panasonic 12-60 asph en voorzetcloseuplens.
Ben nog een beetje aan het experimenten met scherpte, maar deze is wel goed gelukt vind ik zelf.
@Worteltjestaart Nice. Ja, das het grote voordeel van macro. Een rondje in je eigen tuin levert vaak al voldoende onderwerpen op om je lekker op uit te leven. Dat wollige mos zorgt voor een mooie ondergrond voor de paddenstoelen. Het zou niet iets mooier geweest zijn als de achtergrond overal groen was maar dat heb je niet altijd voor het zeggen.
Zal hier ook eens een plaatje posten ipv alleen maar reageren op anderen. Ook macro maar niet geschoten in mijn achtertuin (wegens ruimtegebrek helaas geen omgevallen bomen, porseleinzwammen en licht/schaduw partijen ;-)). Paddenstoelen zijn voor mij toch wel het mooiste aan de herfst (ok, gedeelde eerste plek met mooie geel-rode bomen met een zonnetje erop).
Zal hier ook eens een plaatje posten ipv alleen maar reageren op anderen. Ook macro maar niet geschoten in mijn achtertuin (wegens ruimtegebrek helaas geen omgevallen bomen, porseleinzwammen en licht/schaduw partijen ;-)). Paddenstoelen zijn voor mij toch wel het mooiste aan de herfst (ok, gedeelde eerste plek met mooie geel-rode bomen met een zonnetje erop).

@F.West98 Ik zie niet zo goed waarom je uitgerekend voor dit standpunt en deze richting hebt gekozen; het ziet eruit alsof je een soortgelijke foto zou krijgen als je de camera een kwartslag draait. Je hebt een mooi tafereel vastgelegd, maar is het ook een mooie foto van dat tafereel?
@Worteltjestaart Mooi licht, lekkere kleuren. Hij lijkt een tikje overbelicht in 't rood; daardoor verliezen de paddestoelen bovenop meer kleur dan in werkelijkheid. De achtergrond is naar mijn smaak te onrusig; een grotere lensopening en misschien een mild vignet rond die ene scherpe paddestoel had de aandacht minder van het onderwerp afgeleid.
@sys64738 Heerlijke paddo's, niks op aan te merken. Alles klopt. Nou ja, bijna alles. Ik had waarschijnlijk het blaadje onderin 't frame van de tak/stam verwijderd.
Speulderbos 2 by Robert Spanjaard, on Flickr
@Worteltjestaart Mooi licht, lekkere kleuren. Hij lijkt een tikje overbelicht in 't rood; daardoor verliezen de paddestoelen bovenop meer kleur dan in werkelijkheid. De achtergrond is naar mijn smaak te onrusig; een grotere lensopening en misschien een mild vignet rond die ene scherpe paddestoel had de aandacht minder van het onderwerp afgeleid.
@sys64738 Heerlijke paddo's, niks op aan te merken. Alles klopt. Nou ja, bijna alles. Ik had waarschijnlijk het blaadje onderin 't frame van de tak/stam verwijderd.

[ Voor 4% gewijzigd door Arumes op 17-11-2019 16:17 ]
@F.West98 Mooie sfeeropname; mist in een bos geeft vaak een apart effect, kleuren zorgen hier ook voor een prettig ogend evenwicht.
@Worteltjestaart Mooi zo, die voorste paddenstoel, een beetje van onderen gefotografeerd. Dat mos viel me direct op: beetje typisch, die frisse, groene kleur, met van die 'geribbelde' bolletjes. De plekjes waar je paddenstoelen vindt zien er over 't algemeen wel wat minder netjes uit, ik mis die sfeer een beetje ('paddenstoelensfeer
)
@sys64738 Paddenstoelensfeer dus, dat voel je goed hier. Mooie bokeh, maakt de foto nog sterker, zeker ook qua kleur. Mij lijken deze glanzende gevallen niet gelijk eetbaar maar misschien zitten de echte kenners er wel bij te likkebaarden.
@Arumes Fraai! Het Speulder- en Sprielderbos bij Garderen zijn sowieso prachtige locaties voor herfstfoto's. Mooi licht, goed gevangen hier, met dat groen op precies de goeie plek.
Vandaag in de bossen rond Lage Vuursche. Het valt me de laatste tijd trouwens op hoe laat de herfts is: het is nu al midden november en nog steeds is er veel blad aan de bomen:
light and shade by Henk48, on Flickr
@Worteltjestaart Mooi zo, die voorste paddenstoel, een beetje van onderen gefotografeerd. Dat mos viel me direct op: beetje typisch, die frisse, groene kleur, met van die 'geribbelde' bolletjes. De plekjes waar je paddenstoelen vindt zien er over 't algemeen wel wat minder netjes uit, ik mis die sfeer een beetje ('paddenstoelensfeer
@sys64738 Paddenstoelensfeer dus, dat voel je goed hier. Mooie bokeh, maakt de foto nog sterker, zeker ook qua kleur. Mij lijken deze glanzende gevallen niet gelijk eetbaar maar misschien zitten de echte kenners er wel bij te likkebaarden.
@Arumes Fraai! Het Speulder- en Sprielderbos bij Garderen zijn sowieso prachtige locaties voor herfstfoto's. Mooi licht, goed gevangen hier, met dat groen op precies de goeie plek.
Vandaag in de bossen rond Lage Vuursche. Het valt me de laatste tijd trouwens op hoe laat de herfts is: het is nu al midden november en nog steeds is er veel blad aan de bomen:

@Walker78 Mooie plaat. Ik ben nog steeds geen fan van fel daglicht; vandaar dat ik vaak octend- of avondfoto's plaats. Maar verder kloppen al je keuzes wel.
Ik post er nog een van dezelfde ochtend als de vorige foto. Deze keer een stukje naaldbos, want in het Speulderbos kan je zowel loof- als naaldbos vinden. Door de groei van nieuwe boompjes en mossen kleurt de bodem van naaldbos juist groen in deze tijd van het jaar, niet oranje. Maar ondanks dat oranje ontbreekt is het dus wel degelijk een herfstplaat.
Speulderbos 3 by Robert Spanjaard, on Flickr
Ik post er nog een van dezelfde ochtend als de vorige foto. Deze keer een stukje naaldbos, want in het Speulderbos kan je zowel loof- als naaldbos vinden. Door de groei van nieuwe boompjes en mossen kleurt de bodem van naaldbos juist groen in deze tijd van het jaar, niet oranje. Maar ondanks dat oranje ontbreekt is het dus wel degelijk een herfstplaat.

@Arumes Twee erg mooie platen. Inderdaad wat je zegt: licht maakt het verschil. Plaat 1 vind ik het mooist. Die horizontale takken met bladeren er nog aan geven hele interessante afwisseling.
@Walker78 Mooie kleuren en fraaie bomen maar ik vind de hekjes (links en in midden) wat storen.
Heb er zelf ook 1 met een hekje maar deze vind ik op de 1 of andere manier minder storend. Mijn foto had echter weer mooier geweest met een wandelaar rechts op het pad (in het zonnetje). Maar ja, het was vrij rustig dus geen model dat toevallig langs kwam lopen. En ik vind het nog steeds een mooi herfsttafereel.
@Walker78 Mooie kleuren en fraaie bomen maar ik vind de hekjes (links en in midden) wat storen.
Heb er zelf ook 1 met een hekje maar deze vind ik op de 1 of andere manier minder storend. Mijn foto had echter weer mooier geweest met een wandelaar rechts op het pad (in het zonnetje). Maar ja, het was vrij rustig dus geen model dat toevallig langs kwam lopen. En ik vind het nog steeds een mooi herfsttafereel.

@sys64738 Mooie foto. Een C-PL filter had de vlakke plek links achter het hek misschien wat meer kleur kunnen geven. Ik ben het wel eens met de hekjes, en heb wel een verklaring waarom het ene hekje minder storend overkomt dan het andere: materiaal. Jouw hekje is 100% hout. Het hekje van @Walker78 is voor een groot deel prikkeldraad. Prikkeldraad is alleen aantrekkelijk als je een foto van een gevangenis maakt ofzo.
Hieronder waarschijnlijk mijn laatste foto van 10 november. Bij de vorige foto's had ik bomen op verschillende afstanden staan om diepte te creëren. Deze keer heb ik voor een laag standpunt en een fotogenieke tak/boomstam gekozen.
Speulderbos 4 by Robert Spanjaard, on Flickr
Hieronder waarschijnlijk mijn laatste foto van 10 november. Bij de vorige foto's had ik bomen op verschillende afstanden staan om diepte te creëren. Deze keer heb ik voor een laag standpunt en een fotogenieke tak/boomstam gekozen.

@Walker78 Paaltjes weg? Nee hoor, maar vervang ff het prikkeldraad door kronkelig, knoestig houten latten...
@Arumes Die 'Speulderbos 4' foto is idd een fraai tafereel. Alleen die fotogenieke stam op de voorgrond is nauwelijks te zien. Misschien ietsje benadrukken in de PP?
Ik vind zelf je 'Speulderbos 2' nog wat fraaier; qua lichtval.
Bij dit soort situaties zou ik dan willen dat ik een instant mist generator bij me had. Nog ff wat extra nevel in het bos verspreiden.
Herfst; maar dan anders. Geen bruinige tinten, slechts een silhouet tegen de ondergaande zon:

Flora180 by Erik Haak, on Flickr
Gisterenmiddag in het Knarbos. Speciaal voor de niet-serieuze glaswerk liefhebbers; geschoten met (bijna) antiek glas.
Oh ja, en ook hier wat extra PP.
@Arumes Die 'Speulderbos 4' foto is idd een fraai tafereel. Alleen die fotogenieke stam op de voorgrond is nauwelijks te zien. Misschien ietsje benadrukken in de PP?
Ik vind zelf je 'Speulderbos 2' nog wat fraaier; qua lichtval.
Bij dit soort situaties zou ik dan willen dat ik een instant mist generator bij me had. Nog ff wat extra nevel in het bos verspreiden.
Herfst; maar dan anders. Geen bruinige tinten, slechts een silhouet tegen de ondergaande zon:

Flora180 by Erik Haak, on Flickr
Gisterenmiddag in het Knarbos. Speciaal voor de niet-serieuze glaswerk liefhebbers; geschoten met (bijna) antiek glas.
Oh ja, en ook hier wat extra PP.
[ Voor 7% gewijzigd door ehtweak op 25-11-2019 10:19 ]
Hij's mooi! Kaardebol is altijd een prachtig onderwerp, maar juist daarbij zijn omgeving en achtergrond cruciaal. En dan kan je wel een beetje miepen over wat onrustige bokeh van de takjes op de achtergrond, maar dat is "fornicare formiche". En ik ben wel nieuwsgierig welke bijna-antieke 105 mm er op die D800E zat.
Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
@bobcom Staat in de EXIF metadata; keurig bij de foto @ flickr.
"Micro-NIKKOR" 105mm Ai-S f/4"
Volgens het s/n dateert 'ie uit 1981-1983.
bron: http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/serialno.html#105Micro
Hier nog meer prikkeldingen: https://flic.kr/p/2hQEgKh
"Micro-NIKKOR" 105mm Ai-S f/4"
Volgens het s/n dateert 'ie uit 1981-1983.
bron: http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/serialno.html#105Micro
Hier nog meer prikkeldingen: https://flic.kr/p/2hQEgKh
@Walker78 Uiteraard moeten die paaltjes ook weg
@Arumes Hier ook weer mooie mist maar ik mis contrast en details in de voorgrond. En thanks voor die tip over dat C-PL filter. Zou hier inderdaad geholpen hebben denk ik. Heb hem vaak bij me maar ik vergeet hem er vaak op te schroeven.
@Arumes Hier ook weer mooie mist maar ik mis contrast en details in de voorgrond. En thanks voor die tip over dat C-PL filter. Zou hier inderdaad geholpen hebben denk ik. Heb hem vaak bij me maar ik vergeet hem er vaak op te schroeven.
@Arumes heerlijk die mooie voorgrond en zonneharpen, mooie compositie (Speulderbos 2)
#1 Rijs met herfstkleuren, tijdens zonsopgang met mist:
Rijs, mist by Rudy's kiekjes, on Flickr
#1 Rijs met herfstkleuren, tijdens zonsopgang met mist:

[ Voor 45% gewijzigd door rudyman85 op 28-11-2019 13:17 ]
@Arumes Ik vind ze alledrie mooi maar qua kleur en compositie bevalt de eerste me nog steeds het best.
@ehtweak Dankzij bobcom weet ik nu dus ook dat het om Kaardebol gaat. Even opgezocht met Google en zie dat de bloem mooi opengaat in de zomer. Wat ik hier mooi vind is de zon achter de silhouetten, met die vlijmscherpe stekeltjes. Goed gezien en vastgelegd.
@rudyman85 Ochtendnevel is altijd prachtig. Op mij komt de foto wat overbelicht en mede daardoor wat flets over, of wilde je de sfeer zo weergeven? De foto als geheel pakt me niet zo, ik denk vooral door dat hek in het midden en de wat saaie voorgrond. Die had van mij iéts minder gemogen, en wat meer gebladerte.
Vandaag een fietstochtje gemaakt en kwam 's ochtends, in de buurt van Rhenen, deze medefietser tegen:
cyclist by Henk48, on Flickr
@ehtweak Dankzij bobcom weet ik nu dus ook dat het om Kaardebol gaat. Even opgezocht met Google en zie dat de bloem mooi opengaat in de zomer. Wat ik hier mooi vind is de zon achter de silhouetten, met die vlijmscherpe stekeltjes. Goed gezien en vastgelegd.
@rudyman85 Ochtendnevel is altijd prachtig. Op mij komt de foto wat overbelicht en mede daardoor wat flets over, of wilde je de sfeer zo weergeven? De foto als geheel pakt me niet zo, ik denk vooral door dat hek in het midden en de wat saaie voorgrond. Die had van mij iéts minder gemogen, en wat meer gebladerte.
Vandaag een fietstochtje gemaakt en kwam 's ochtends, in de buurt van Rhenen, deze medefietser tegen:

@rudyman85 De mist is heel mooi maar de compositie kan wel wat beter. Er is niks waar echt direct mijn oog op valt. Ik mis een duidelijk onderwerp. Er gebeurt gewoon te veel in deze plaat. Boom op de voorgrond, trappetje, boom in achtergrond, hekje dat mooi afsteekt tegen de mist. Iets minder elementen of een duidelijk er uit springend element maakt een foto mooier.
@Walker78 Heel mooi licht. Die lichtstralen zijn echt super. En de compositie is ook niks mis mee. Dat gezegd hebbende, zou een portrait crop met de weg in het midden en die voorste bomen dus uit beeld ook heel mooi zijn. En ik denk dat deze ook heel geschikt is voor een mooie zwart-wit conversie.
@Walker78 Heel mooi licht. Die lichtstralen zijn echt super. En de compositie is ook niks mis mee. Dat gezegd hebbende, zou een portrait crop met de weg in het midden en die voorste bomen dus uit beeld ook heel mooi zijn. En ik denk dat deze ook heel geschikt is voor een mooie zwart-wit conversie.
Ook al was het vandaag ruim 30 graden, de meteorologisch herfst is al begonnen, de astronomische herfst moet nog beginnen (22 september).
Desondanks, de aftrap voor Herfst 2020 foto's!
Afgelopen maandagochtend, ergens vroeg op de Veluwe:

Terwijl tien minuten eerder, alles nog blauw/grijs getint was:
Desondanks, de aftrap voor Herfst 2020 foto's!
Afgelopen maandagochtend, ergens vroeg op de Veluwe:

Terwijl tien minuten eerder, alles nog blauw/grijs getint was:

@ehtweak Mooie platen. Nog niet 100% het herfstgevoel maar verder weinig op aan te merken.
Inmiddels na een vrij lange pauze ook maar weer eens op stap geweest met mijn camera. Even kijken of mijn favoriete paddenstoelen-locatie al veel moois te bieden had. Het was ook daar nog niet vol herfst maar de eerste paddenstoelen staken hun kop al op. En ik schiet ze dan maar al te graag.
Inmiddels na een vrij lange pauze ook maar weer eens op stap geweest met mijn camera. Even kijken of mijn favoriete paddenstoelen-locatie al veel moois te bieden had. Het was ook daar nog niet vol herfst maar de eerste paddenstoelen staken hun kop al op. En ik schiet ze dan maar al te graag.

Even als introductie, ik ben net 2-3 maanden serieus bezig met me fotografie hobby. Voorheen fotografeerde ik voornamelijk alleen auto's en wist ik verder vrij weinig van fotografie af, schoot vaak op automatisch.
Vandaag deze foto gemaakt. Ik had een polfilter op me lens (50mm) waar ik volgens mij niet veel aan had met dit grauwe weer. ISO 2500, f3.5, 1/250. Er was niet heel veel licht op dit stuk bebost gebied. Volgens mij is de foto ook niet heel scherp, als ik inzoom zie ik vooral wat ruis, maar vond de compositie wel geinig.
Vandaag deze foto gemaakt. Ik had een polfilter op me lens (50mm) waar ik volgens mij niet veel aan had met dit grauwe weer. ISO 2500, f3.5, 1/250. Er was niet heel veel licht op dit stuk bebost gebied. Volgens mij is de foto ook niet heel scherp, als ik inzoom zie ik vooral wat ruis, maar vond de compositie wel geinig.
:strip_exif()/f/image/ovoOesSdfPD7ZpjanGi8YhKe.jpg?f=fotoalbum_large)
@Westland1940 Leuk dat je hier ook komt posten. En helemaal geen slecht begin. Het doorkijkje naar die lichte plek in het bos is mooi gevonden. Wel mag er een stuk van de onderkant af wat mij betreft (tot waar het bosje links onderin begint). Dat zorgt voor mooiere balans in de foto. En om het af te maken had er op de lichte plek eigenlijk een persoon of dier moeten staan. Nu wordt je oog erheen gelokt (wat goed is) alleen mist er dan een echt onderwerp.
ps. volgende keer is het leuk als je ook even reageert op de foto's van je voorgangers. Das niet alleen leuk voor je voorgangers maar ook leuk/leerzaam voor jezelf.
ps. volgende keer is het leuk als je ook even reageert op de foto's van je voorgangers. Das niet alleen leuk voor je voorgangers maar ook leuk/leerzaam voor jezelf.
@sys64738 Thanks voor de feedback! Ik wist niet of ik wel het recht had om de foto's van de meer ervaren fotografen te bekritiseren
Maar ik kan uiteraard altijd zeggen wat ik ervan vind.
Omdat de foto wat onderbelicht lijkt, vraag me af of je wel gebruik hebt gemaakt van een automatische belichting.Westland1940 schreef op maandag 28 september 2020 @ 22:20:
[Afbeelding]
De ruis valt nogal mee al is deze wel meer dan nodig omdat deze wat versterkt is door de instelling van de "scherpte" in het profiel of door de verhoging van de scherpte in de nabewerking.
Hier de iets aangepaste foto:
:strip_exif()/f/image/irl2tTTvFALNGiMEukgrfGdn.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 53% gewijzigd door JoStad op 29-09-2020 21:12 ]
Natuurlijk wel. Iedereen heeft het recht hier om commentaar te geven. Het hoeft niet meteen technisch diepgaand te zijn, gewoon zeggen wat je van een foto vindt is ook prima.Westland1940 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 16:32:
@sys64738 Thanks voor de feedback! Ik wist niet of ik wel het recht had om de foto's van de meer ervaren fotografen te bekritiserenMaar ik kan uiteraard altijd zeggen wat ik ervan vind.
Wauw. Is het alleen bij mij herfst of zo? Wat een stilte hier. Terwijl de herfst (voor mij) het mooiste jaargetijde is om te fotograferen. Nou ja, nog maar eentje om de gang er in te houden.
Kwam deze twee mooie broers tegen in lokaal bos. Op de achtergrond nog een soortgenoot en een vlieg om het helemaal af te maken.
Kwam deze twee mooie broers tegen in lokaal bos. Op de achtergrond nog een soortgenoot en een vlieg om het helemaal af te maken.

@sys64738 Een vlieg op de rechterpaddenstoel, maar ik zie ook een kever (?) onder de hoed v.d. linkerpaddenstoel, toch?
Of... ik kan je foto op flickr niet echt groot bekijken, dus ik kan me vergissen...
Of... ik kan je foto op flickr niet echt groot bekijken, dus ik kan me vergissen...
Onderin, tussen de twee paddenstoelen, zit inderdaad nog een vlieg. Maar die valt net buiten het focus vlak. En is post mijn foto's op Flickr inderdaad niet full res. Dit is (meestal) goed genoeg om ze te bekijken maar niet om er mee aan de haal te gaan (voor zinvolle doeleinden).ehtweak schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 20:42:
@sys64738 Een vlieg op de rechterpaddenstoel, maar ik zie ook een kever (?) onder de hoed v.d. linkerpaddenstoelen, toch?
@sys64738 Ik vind het eigenlijk wel een leuke foto! Mijn aandacht ging vreemd genoeg naar het vliegje op de rechter paddestoel 
Om de foto wat rustiger te maken, zou ik die witte vlek op de achtergrond tussen de 2 paddestoelen in weghalen. Other than that zou ik zeggen prima plaatje!
EDIT: hmmm, ondanks ik wel van de mooie kleuren ben, zou ik zelf gekozen hebben om toch die herfstblaadjes op de voorgrond (linker paddestoel) weghalen.
Om de foto wat rustiger te maken, zou ik die witte vlek op de achtergrond tussen de 2 paddestoelen in weghalen. Other than that zou ik zeggen prima plaatje!
EDIT: hmmm, ondanks ik wel van de mooie kleuren ben, zou ik zelf gekozen hebben om toch die herfstblaadjes op de voorgrond (linker paddestoel) weghalen.
[ Voor 21% gewijzigd door Deathchant op 05-10-2020 10:53 ]
Witte vlek? Je bedoelt die zorgvuldig geplaatste paddenstoel die de achtergrond complementeert?Deathchant schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 10:50:
@sys64738 Ik vind het eigenlijk wel een leuke foto! Mijn aandacht ging vreemd genoeg naar het vliegje op de rechter paddestoel
Ik vond dat zelf wel goed gelukt maar misschien had een iets kleiner diafragma geholpen om het iets meer op een paddenstoel te laten lijken.
Oh ja sorry, ik ben zelf de laatste tijd met dit soort mooie "onderwerpisolatie"-foto's zelf juist die achtergronddingetjes aan het weghalen, omdat ik het zelf rustiger vind ogen.sys64738 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 10:59:
[...]
Witte vlek? Je bedoelt die zorgvuldig geplaatste paddenstoel die de achtergrond complementeert?![]()
Ik vond dat zelf wel goed gelukt maar misschien had een iets kleiner diafragma geholpen om het iets meer op een paddenstoel te laten lijken.
Die witte "vlek" tussen de paddenstoelen in heeft geen gelijkenis met either paddestoel, maar ook als die iets zichtbaarder zou zijn geweest, zou het mijns inziens wat druk worden en juist de aandacht afleiden van de 2 mooie paddestoelen op de voorgrond. Dat idee zou dan mijns inziens beter werken als er al een groepje paddestoelen stond waar je er 1 (of een kleiner subgroepje) zou uit willen lichten door met DOF te spelen. Dus ik vind dat die context van "een extra paddenstoel" op deze foto toch wat overbodig is.
Leuk dat je mijn foto hebt aangepast. Eens, de foto is wat onderbelicht. Jou edit is naar mijn smaak iets té, de focus is nu wat minder op het belichte stuk en geeft minder diepte. De crop is wel beter, ja.JoStad schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 21:01:
[...]
Omdat de foto wat onderbelicht lijkt, vraag me af of je wel gebruik hebt gemaakt van een automatische belichting.
De ruis valt nogal mee al is deze wel meer dan nodig omdat deze wat versterkt is door de instelling van de "scherpte" in het profiel of door de verhoging van de scherpte in de nabewerking.
Hier de iets aangepaste foto:
[Afbeelding]
vond de belichting in in de re-edit er niet beter op worden, ja de bomen in de hoek zijn 'beter' belicht, maar zijn voor het beeld juist niet belangrijk. ik vind daarmee de 'originele edit' daarmee veel meer een mystiek karakter hebben, en mogelijk meer waarheidsgetrouw
Heb nog wat in de pijplijn, maar vond iets met een vlieg dus die krijg je vast van me. Door jouw opmerking viel die vlieg bij mij ineens op.sys64738 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 15:23:
Wauw. Is het alleen bij mij herfst of zo? Wat een stilte hier. Terwijl de herfst (voor mij) het mooiste jaargetijde is om te fotograferen. Nou ja, nog maar eentje om de gang er in te houden.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/huqvWavVMja9WNK0u6wi8jF7.jpg?f=fotoalbum_large)
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik ben fan! Al had ik inderdaad zoals je achteraf opmerkt, de paddenstoel in de achtergroend misschien iets meer in focus gebracht. Nu lijkt het meer op een witte vlek dan een paddenstoel.sys64738 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 15:23:
[Afbeelding]
Ook een leuke! Vind het enkel jammer dat maar zo'n klein deel van de paddenstoel (en vlieg) in focus is...Gonadan schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 21:37:
[...]
Heb nog wat in de pijplijn, maar vond iets met een vlieg dus die krijg je vast van me. Door jouw opmerking viel die vlieg bij mij ineens op.
[Afbeelding]
Hier eentje van mezelf van afgelopen weekend, om in de paddenstoeltrend te blijven.
:strip_exif()/f/image/3Y94MUtDHnxZAXpOCH5G2s1Z.jpg?f=fotoalbum_large)
Het had net geregend, dus de paddenstoelen waren nog nat. Hierdoor een felle plek op de voorkant van de paddenstoel. Had ik dit eventueel kunnen verhelpen met een circular polarizing filter? En de achterkant van de paddenstoel had ook wat scherper gemogen, maar voor de rest ben ik zelf tevreden.
Zo'n soort beesten zie je vaak bij dit soort fotografie. Ik zie ze meestal na dat de foto is geschotenGonadan schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 21:37:
[...]
Heb nog wat in de pijplijn, maar vond iets met een vlieg dus die krijg je vast van me. Door jouw opmerking viel die vlieg bij mij ineens op.
[Afbeelding]
Voor jou foto was ik echt op de grond gaan liggenMrSenne schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 21:51:
[...]
Ik ben fan! Al had ik inderdaad zoals je achteraf opmerkt, de paddenstoel in de achtergroend misschien iets meer in focus gebracht. Nu lijkt het meer op een witte vlek dan een paddenstoel.
[...]
Ook een leuke! Vind het enkel jammer dat maar zo'n klein deel van de paddenstoel (en vlieg) in focus is...
Hier eentje van mezelf van afgelopen weekend, om in de paddenstoeltrend te blijven.![]()
[Afbeelding]
Het had net geregend, dus de paddenstoelen waren nog nat. Hierdoor een felle plek op de voorkant van de paddenstoel. Had ik dit eventueel kunnen verhelpen met een circular polarizing filter? En de achterkant van de paddenstoel had ook wat scherper gemogen, maar voor de rest ben ik zelf tevreden.
Ook zo'n foto, al eerder hier op tweakers geplaats. Genomen met een lens die ik niet meer heb! Batis 25mm
:strip_exif()/f/image/p3hKhXyHrHTsQCsK1VnRvat0.jpg?f=fotoalbum_medium)
Deze is gisteren genomen. Een wandeling van 3 uur lang, maar ik heb maar 2 foto's genomen.
:strip_exif()/f/image/bKpJ68zRLR81SVh2xWenLOvV.jpg?f=fotoalbum_medium)
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm
@Hamed Prima plaat gezien de omstandigheden, ik zou niet op pad zijn gegaan.
Balen dat het nu al dagen lang saai weer is, veel bewolking en regen. Heeft iemand tips wat hij of zei dit moet zulk weer qua fotografie? Bewolking vind ik nog prima maar regen, dat word't hem niet. Zonder de zon zijn locaties zoals het bos minder interessant, minder mooi licht. Ik heb een nieuwe lens en wil hem graag is testen buiten op een leuke plek.
Balen dat het nu al dagen lang saai weer is, veel bewolking en regen. Heeft iemand tips wat hij of zei dit moet zulk weer qua fotografie? Bewolking vind ik nog prima maar regen, dat word't hem niet. Zonder de zon zijn locaties zoals het bos minder interessant, minder mooi licht. Ik heb een nieuwe lens en wil hem graag is testen buiten op een leuke plek.
Klopt, maar mijn statief wou niet lager dan dit helaas... Handheld moest ik de ISO echt zwaar de hoogte in doen.Hamed schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 17:33:
[...]
Voor jou foto was ik echt op de grond gaan liggendan was die leuker geweest na mijn mening.
@sys64738 : sorry! Ik ben gelijk naar buiten gegaan om paddestoelen te zoeken (en te fotograferen). Je hebt natuurlijk helemaal gelijk
Mooi resultaat overigens! Zou het persoonlijk nog mooi vinden als je nóg dichterbij kon komen. Mits je apparatuur dat toelaat natuurlijk.
@Hamed : kwaliteit > kwantiteit. Dat is zeker te zien hier
mooie foto's!
Hier nog een paddestoel
:strip_exif()/f/image/J8262IvyA6a0HoJwLXy1itcB.jpg?f=fotoalbum_large)
Nog een paar op m'n Instagram: https://www.instagram.com/nicksisperfect/
Mooi resultaat overigens! Zou het persoonlijk nog mooi vinden als je nóg dichterbij kon komen. Mits je apparatuur dat toelaat natuurlijk.
@Hamed : kwaliteit > kwantiteit. Dat is zeker te zien hier
Hier nog een paddestoel
:strip_exif()/f/image/J8262IvyA6a0HoJwLXy1itcB.jpg?f=fotoalbum_large)
Nog een paar op m'n Instagram: https://www.instagram.com/nicksisperfect/
Canon EOS R | Olympus OM-1
@Gonadan Nice. Misschien moeten we het topic maar renamen naar "Paddenstoelen met een vlieg er op"
@MrSenne Mooie plaat. Twee fraaie paddenstoelen. Hoek vind ik prima (lager en het rood is minder goed zichtbaar) maar er kan naar mijn smaak onder en links nog wel een beetje vanaf.
@Hamed Ja. Ook deze past prima in het thema. En ook deze is mooi. Wijde padenstoelen-foto's zijn ook wel mooi. Toch maar eens een wide-angle macro kopen. Je hebt voor MFT paar erg mooie.
@FeareX Kijk, that's the spirit. Schoenen aan, jas dicht, camera in de tas en op stap.
Nou moet ik bekennen dat het weer momenteel wel echt heel erg kak is. Maar jij hebt blijkbaar nog droog moment gevonden. Mooie plaat. Lekker met al die (vage) broertjes en zussen op de voor- en achtergrond.
Oh en laat ik zelf ook nog even een bijdrage leveren. Plaatjes vullen wel gaatjes (of zo)
@MrSenne Mooie plaat. Twee fraaie paddenstoelen. Hoek vind ik prima (lager en het rood is minder goed zichtbaar) maar er kan naar mijn smaak onder en links nog wel een beetje vanaf.
@Hamed Ja. Ook deze past prima in het thema. En ook deze is mooi. Wijde padenstoelen-foto's zijn ook wel mooi. Toch maar eens een wide-angle macro kopen. Je hebt voor MFT paar erg mooie.
@FeareX Kijk, that's the spirit. Schoenen aan, jas dicht, camera in de tas en op stap.
Oh en laat ik zelf ook nog even een bijdrage leveren. Plaatjes vullen wel gaatjes (of zo)

[ Voor 13% gewijzigd door sys64738 op 07-10-2020 21:58 ]
Waar is dat? Ziet er uit als een leuke wandelroute zo met zo'n brug.
Of is dat Ninglinspoo? Een plek waar ik ook graag nog een keer heen wil.
Ik doe ook een kleine duit in de zak. Vandaag sinds lange tijd weer eens erop uit getrokken om wat foto's te maken, dit keer van paddenstoelen. Deze vereiste de minste nabewerking, later volgen er waarschijnlijk meer.

[ Voor 27% gewijzigd door LA-384 op 17-10-2020 22:56 ]
@LA-384 Mooi koppeltje en de compositie is ook goed. Wel vind ik hem iets te licht (vooral highlights wat omlaag kan geen kwaad). En de voorkant van de paddenstoelen is niet scherp. Op F2.8 schieten is heerlijk voor de achtergrond (die dan ook erg mooi is) alleen moet je dan soms meerdere versies schieten en stacken. Ontkom je niet aan. Dus dat zou je de volgende keer kunnen proberen.
Zelf vanmiddag ook weer even op pad geweest. Wat is het toch heerlijk om in een herfstbos rond te lopen. Was wel wat druk maar dat levert gezellige aanspraak op van tijd tot tijd. En het fotografen-geluk was met me vandaag. Had 2 ametistzwammen in het vizier en toen zag ik ineens iets bewegen. Prima, kom er maar bij. En past ook weer prima in ons "insecten op paddenstoelen" thema
(oh, en dit is ook een stack).
Zelf vanmiddag ook weer even op pad geweest. Wat is het toch heerlijk om in een herfstbos rond te lopen. Was wel wat druk maar dat levert gezellige aanspraak op van tijd tot tijd. En het fotografen-geluk was met me vandaag. Had 2 ametistzwammen in het vizier en toen zag ik ineens iets bewegen. Prima, kom er maar bij. En past ook weer prima in ons "insecten op paddenstoelen" thema

@sys64738 Mooie plaat, die heb ik volgens mij nog nooit gezien in het echt, paarse paddenstoelen.
Toevallig werd ik ook nog aangesproken door een oud stel toen ik rondliep in het bos met me camera, vroegen zich af of ik nog paddenstoelen had gezien. Helaas, die waren er vrij weinig en ik was er niet naar opzoek
Was even mijn nieuwe Sigma 17-50 aan het uitproberen.
:strip_exif()/f/image/rqRuu4hvAkVkZC8T9HegLPyW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UwKRPENmNqlEdEdMsJpPBpNu.jpg?f=fotoalbum_large)
De herfstkleuren komen langzaam tevoorschijn.
Toevallig werd ik ook nog aangesproken door een oud stel toen ik rondliep in het bos met me camera, vroegen zich af of ik nog paddenstoelen had gezien. Helaas, die waren er vrij weinig en ik was er niet naar opzoek
Was even mijn nieuwe Sigma 17-50 aan het uitproberen.
:strip_exif()/f/image/rqRuu4hvAkVkZC8T9HegLPyW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UwKRPENmNqlEdEdMsJpPBpNu.jpg?f=fotoalbum_large)
De herfstkleuren komen langzaam tevoorschijn.
@sys64738 bedankt, gek genoeg is dit de enige paddenstoelfoto die ik niet als stack heb geschoten. Wat betreft de onscherpte aan de voorkant, dat was me in eerste instantie niet eens opgevallen. Ik moet de foto nog wat vaker bekijken om te bepalen of ik het storend vind. Teruggaan en nog eens proberen heeft geen zin denk ik
(ivm lichtinval).
Jouw foto heeft ook een mooie vage voorgrond, wat een leuk voyeur-effect geeft. Ik vind zelf de trend van insecten op paddenstoelen niet zo geslaagd en meestal afleiden, maar dat is persoonlijk.
Jouw foto heeft ook een mooie vage voorgrond, wat een leuk voyeur-effect geeft. Ik vind zelf de trend van insecten op paddenstoelen niet zo geslaagd en meestal afleiden, maar dat is persoonlijk.
@Westland1940 Nr 2 vind ik niet zo. Het licht is niet mooi en er zit weinig kleur in. Wel mooie plek om naar terug te gaan als het wat geler is (en dan met zonnetje erbij). Nummer 1 is prima plaat. Mooie kleuren al en leuk laag standpunt De mensen hadden iets dichterbij gemogen maar dat zijn mini details.
Hoe bevalt de 17-50? Volgens mij een hele fijne lens voor ook nog eens een fijn budget.
@LA-384 Terug gaan voor paddenstoelen heeft niet zo veel zin. Ze komen en gaan zo snel dat als je ze nog terug vindt, ze er compleet anders uitzien. Gewoon schieten wat de dag te bieden heeft want je komt altijd wel mooi tegen rond deze tijd van het jaar.
Het "Insecten op paddestoelen" thema was meer voor de grap gebroren (omdat we toevallig allemaal van die foto's postten). Een goede paddenstoel heeft geen insect nodig (sterker nog, zonder is inderdaad vaak mooier). Dus daarom op "verzoek"
:

Een hazenpootje helemaal alleen in het bos. Zijn vrij moeilijk te vinden maar deze liep ik toevallig tegen het lijf. Eén van de meest fotogenieke paddenstoelen die er zijn.
Hoe bevalt de 17-50? Volgens mij een hele fijne lens voor ook nog eens een fijn budget.
@LA-384 Terug gaan voor paddenstoelen heeft niet zo veel zin. Ze komen en gaan zo snel dat als je ze nog terug vindt, ze er compleet anders uitzien. Gewoon schieten wat de dag te bieden heeft want je komt altijd wel mooi tegen rond deze tijd van het jaar.
Het "Insecten op paddestoelen" thema was meer voor de grap gebroren (omdat we toevallig allemaal van die foto's postten). Een goede paddenstoel heeft geen insect nodig (sterker nog, zonder is inderdaad vaak mooier). Dus daarom op "verzoek"

Een hazenpootje helemaal alleen in het bos. Zijn vrij moeilijk te vinden maar deze liep ik toevallig tegen het lijf. Eén van de meest fotogenieke paddenstoelen die er zijn.
@Westland1940 Hele mooie plaat die eerste. Ik heb alleen de indruk dat de horizon net niet helemaal recht staat. De foto lijkt een fractie ccw gedraaid te mogen.
@sys64738 Hele mooie paddenstoel, erg scherp en een mooie achtergrond. Ik weet alleen niet of de enorme lege ruimte boven de paddenstoel nou zo goed werkt.
Inmiddels door m'n collectie gemaakte foto's gelopen, maar ik heb toch wel echt veel steekjes laten vallen. Meer dan eens ben ik de burst op het verkeerde punt begonnen, waardoor de voorkant van de paddenstoelen meestal niet scherp is. Daarnaast ook een rommelige omgeving en de bokeh pakt niet altijd even goed uit. Erg jammer. Als het morgenvroeg zonnig is, ga ik zeker een nieuwe poging wagen op dezelfde route. Wellicht (als het niet gaat hagelen), zijn de meeste paddenstoelen nog mooi intact, want er zaten zeker wel mooie scenes tussen.

1. zwartwordende wasplaat | 2. rodekoolzwam

3. | 4. oranjegeel trechtertje
@sys64738 Hele mooie paddenstoel, erg scherp en een mooie achtergrond. Ik weet alleen niet of de enorme lege ruimte boven de paddenstoel nou zo goed werkt.
Inmiddels door m'n collectie gemaakte foto's gelopen, maar ik heb toch wel echt veel steekjes laten vallen. Meer dan eens ben ik de burst op het verkeerde punt begonnen, waardoor de voorkant van de paddenstoelen meestal niet scherp is. Daarnaast ook een rommelige omgeving en de bokeh pakt niet altijd even goed uit. Erg jammer. Als het morgenvroeg zonnig is, ga ik zeker een nieuwe poging wagen op dezelfde route. Wellicht (als het niet gaat hagelen), zijn de meeste paddenstoelen nog mooi intact, want er zaten zeker wel mooie scenes tussen.

1. zwartwordende wasplaat | 2. rodekoolzwam

3. | 4. oranjegeel trechtertje
[ Voor 4% gewijzigd door LA-384 op 17-10-2020 23:39 ]
@sys64738 ik heb ook een beestje op de paddenstoel, maar de mijne is niet zo mooi paars.
@LA-384 mooie zachte bokeh. Die tweede vind ik wat minder door de rommelige ondergrond.
:strip_exif()/f/image/TEs3PElETXdOvhcMrJjCpKN4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7IzsUzax1p7XsC9UnR9xw7V0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KfJ4lnOabs7xQvr0GNzBLr7y.jpg?f=fotoalbum_large)
Met name de tweede foto heeft een vrij donkere achtergrond gekregen, wat ik wel jammer vindt. Geen van de foto's is overigens geflitst. Wel genomen met mft.
@LA-384 mooie zachte bokeh. Die tweede vind ik wat minder door de rommelige ondergrond.
:strip_exif()/f/image/TEs3PElETXdOvhcMrJjCpKN4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7IzsUzax1p7XsC9UnR9xw7V0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KfJ4lnOabs7xQvr0GNzBLr7y.jpg?f=fotoalbum_large)
Met name de tweede foto heeft een vrij donkere achtergrond gekregen, wat ik wel jammer vindt. Geen van de foto's is overigens geflitst. Wel genomen met mft.
Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8
@sys64738 Inderdaad een heel fotogenieke paddenstoel, dat hazenpootje, die lijntjes lijken wel met een pen getekend. Dat frêle komt goed naar voren zoals je 'm in de ruimte hebt geplaatst.
@LA-384 De bokeh van 1,3 en 4 vind ik erg mooi, 2 is wat onrustiger. Van 1 vind ik ook de kleuren in het totale plaatje fraai. Vraag me af wat voor paddenstoelen dat zijn, die paarse, ben geen kenner en met googelen vind ik alleen de paarse ridderzwam en de rodekoolzwam. Lijkt mij de eerste.
@DirtyBird De tweede vind ik het best geslaagd, vanwege die tor en dat slijmerige draadje dat naar beneden druipt. Ik mis er alleen de stem van David Attenborough bij
Vandaag wat gewandeld rondom Oosterbeek. Echte herfstkleuren zie je nog weinig maar het licht krijgt al wel die sfeer, vooral 's ochtends
autumn light by Henk48, on Flickr
early autumn by Henk48, on Flickr
@LA-384 De bokeh van 1,3 en 4 vind ik erg mooi, 2 is wat onrustiger. Van 1 vind ik ook de kleuren in het totale plaatje fraai. Vraag me af wat voor paddenstoelen dat zijn, die paarse, ben geen kenner en met googelen vind ik alleen de paarse ridderzwam en de rodekoolzwam. Lijkt mij de eerste.
@DirtyBird De tweede vind ik het best geslaagd, vanwege die tor en dat slijmerige draadje dat naar beneden druipt. Ik mis er alleen de stem van David Attenborough bij
Vandaag wat gewandeld rondom Oosterbeek. Echte herfstkleuren zie je nog weinig maar het licht krijgt al wel die sfeer, vooral 's ochtends

@LA-384 Mooi weer hoor. Vooral 1 en 3 zijn prima. Mooie rustige achtergrond en prima onderwerp. Drie is het mooiste vind ik. Leuk die groep en dan de grootste net uit focus in de achtergrond. De andere twee platen zijn te druk en teveel storende elementen.
@DirtyBird Je eerste foto vind ik het mooist. Rust en scherp waar het moet. Wel vind ik alle drie de foto's te donker. Hoe zijn je foto's geschoten (in welke stand?) Heb het idee dat de camera zich (of jijzelf) namelijk verslikt heeft in de lichtmeting. Maar je hebt natuurlijk zelf controle over hoe licht een foto (en daarmee ook je achtergrond) wordt. Met belichtingscompensatie, een andere lichtmeting instelling of handmatig schieten, kun je prima je kiezen hoe licht alles wordt. En "wel genomen met mft" klinkt alsof MFT geen serieuze camera's zijn. Al mijn platen zijn geschoten met een 4 jaar oude MFT camera en ik zou niks anders willen.
@Walker78 Hele mooie sfeervolle platen. Dat licht is inderdaad fraai. Vooral die eerste plaat met nog een klein vleugje geel zou super zijn. Over paar weken nog een keer terug dus
@DirtyBird Je eerste foto vind ik het mooist. Rust en scherp waar het moet. Wel vind ik alle drie de foto's te donker. Hoe zijn je foto's geschoten (in welke stand?) Heb het idee dat de camera zich (of jijzelf) namelijk verslikt heeft in de lichtmeting. Maar je hebt natuurlijk zelf controle over hoe licht een foto (en daarmee ook je achtergrond) wordt. Met belichtingscompensatie, een andere lichtmeting instelling of handmatig schieten, kun je prima je kiezen hoe licht alles wordt. En "wel genomen met mft" klinkt alsof MFT geen serieuze camera's zijn. Al mijn platen zijn geschoten met een 4 jaar oude MFT camera en ik zou niks anders willen.
@Walker78 Hele mooie sfeervolle platen. Dat licht is inderdaad fraai. Vooral die eerste plaat met nog een klein vleugje geel zou super zijn. Over paar weken nog een keer terug dus
Dit is in aperture mode geschoten. Ze zijn iets onderbelicht zodat ik nog een beetje kon knijpen en vanuit de hand kon schieten (redelijk dicht bos, geen ringflits mee).sys64738 schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 21:20:
De mft opmerking slaat op de bokeh. Ik heb de pana G9 gebruikt icm de 60mm 2.8 van olympus. Die komt qua bokeh wijd open natuurlijk overeen met 5.6 op FF en dat zie je wel, met name op de eerste foto.
Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8
Hmm. een G9. Leuk 'speelgoed'. Maar die G9 heeft 5,5 stops stabilisatie. Laten we 4 aanhouden als veilig marge. Dan kun je op 60mm op 1/8 seconde nog scherpe platen schieten. Op F2.8 moet je wel een heel donker bos gevonden hebben, wil je dan geen mooi belichte platen kunnen schieten. Mocht het echt niet lukken zou ik denk ik liever mijn ISO wat hoger zetten dan (te) onderbelichte foto's schieten.DirtyBird schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 21:31:
[...]
Dit is in aperture mode geschoten. Ze zijn iets onderbelicht zodat ik nog een beetje kon knijpen en vanuit de hand kon schieten (redelijk dicht bos, geen ringflits mee).
De mft opmerking slaat op de bokeh. Ik heb de pana G9 gebruikt icm de 60mm 2.8 van olympus. Die komt qua bokeh wijd open natuurlijk overeen met 5.6 op FF en dat zie je wel, met name op de eerste foto.
En er is toch niks mis met het bokeh op die eerste foto. Gewoon mooi als je het mij vraagt. Bij macro is het sowieso altijd een gevecht tegen te weinig scherptediepte. Dus een FF camera zou ik sowieso niet vaak op F2.8 schieten bij macro. Tenzij stacken je grote hobby is.
https://mapio.net/pic/p-61909216/ Is maar 300 meter dacht ik! Wel mooiLA-384 schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 12:57:
[...]
Waar is dat? Ziet er uit als een leuke wandelroute zo met zo'n brug.
Of is dat Ninglinspoo? Een plek waar ik ook graag nog een keer heen wil.
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm
@sys64738 Thanks! Het is inderdaad nog even wachten op nog mooiere herfst kleuren. Ik vond zelf de setting wel wat hebben, zal wel persoonlijk zijn maar deed mij denken aan een soort 19e-eeuws Nederlandse schilderij setting.
De 17-50 is echt een fijne toevoeging. Sowieso een zoomlens erbij is een must en de kwaliteit is echt niet mis. Ik moet wel zeggen dat de kwaliteit van o.a. de Canon 85mm beter is, maar zo'n groot verschil is het niet.
@LA-384 Dank! Je hebt gelijk, hij is niet helemaal recht. En ik had er nog op gelet in Lightroom
De 17-50 is echt een fijne toevoeging. Sowieso een zoomlens erbij is een must en de kwaliteit is echt niet mis. Ik moet wel zeggen dat de kwaliteit van o.a. de Canon 85mm beter is, maar zo'n groot verschil is het niet.
@LA-384 Dank! Je hebt gelijk, hij is niet helemaal recht. En ik had er nog op gelet in Lightroom
Ik zit even te kijken op het internet voor mooie plekken om te fotograferen met de herfst. Een advies die ik vond was o.a. Paleispark Het Loo, Apeldoorn. Kent iemand dit park goed?
Ik zit zo rond te kijken en het is mij niet helemaal duidelijk of het park open is.
https://www.paleishetloo.nl/bezoek/kalender/
Dat paleis interesseert me niet, die is dus ook dicht, maar hoe zit het met het park? Is dat gewoon open? Het lijkt wel een heel centrum met allerlei onderdelen.
edit:
https://www.kroondomeinhe.../plattegronden-brochures/
Volgens deze pagina: "In het Paleispark zijn alle wandelroutes het gehele jaar geopend. In Kroondomein Het Loo zijn de meeste wandelroutes het gehele jaar geopend.".
Ik zit zo rond te kijken en het is mij niet helemaal duidelijk of het park open is.
https://www.paleishetloo.nl/bezoek/kalender/
Dat paleis interesseert me niet, die is dus ook dicht, maar hoe zit het met het park? Is dat gewoon open? Het lijkt wel een heel centrum met allerlei onderdelen.
edit:
https://www.kroondomeinhe.../plattegronden-brochures/
Volgens deze pagina: "In het Paleispark zijn alle wandelroutes het gehele jaar geopend. In Kroondomein Het Loo zijn de meeste wandelroutes het gehele jaar geopend.".
[ Voor 20% gewijzigd door Westland1940 op 15-10-2020 19:32 ]
@Westland1940 Ik zou ff goed kijken op deze kaart:
https://www.kroondomeinhe...outvesterij-sept-2018.pdf
er is wel degelijk een groot gedeelte pas geopend tussen 25 december en 15 september. M.a.w. dat is NU gesloten, zodat de Royals rustig kunnen jagen zonder pottenkijkers...
https://www.wandelmagazin...gesloten-voor-wandelaars/
https://www.partijvoorded...unten/kroondomein-het-loo
https://www.bnnvara.nl/ze...at-weer-maandenlang-dicht
https://www.kroondomeinhe...outvesterij-sept-2018.pdf
er is wel degelijk een groot gedeelte pas geopend tussen 25 december en 15 september. M.a.w. dat is NU gesloten, zodat de Royals rustig kunnen jagen zonder pottenkijkers...
https://www.wandelmagazin...gesloten-voor-wandelaars/
https://www.partijvoorded...unten/kroondomein-het-loo
https://www.bnnvara.nl/ze...at-weer-maandenlang-dicht
[ Voor 26% gewijzigd door ehtweak op 15-10-2020 20:23 ]
Gadverdamme, of je nou voor of tegen het Koningshuis bent, dit is wel een naaistreek. Wat een grap, alleen wat buitenweggetjes zijn nog open. Dat wordt deze herfst dus in ieder geval geen Paleispark Het Loo. Thanks voor het melden.
[ Voor 5% gewijzigd door Westland1940 op 15-10-2020 20:52 ]
@DirtyBird Aanvankelijk vond ik de foto's niet zo, maar nu ik ze een paar keer gezien heb, ga ik ze steeds beter vinden. Met name de eerste foto heeft wel iets mysterieus. Hoewel de foto wat donker is, voegt het in dit geval juist wat toe naar mijn idee. Een lichtere foto zou wellicht meer aandacht naar de voorgrond trekken. De achtergrond bokeh is erg mooi. Het enige wat ik zou doen, is die twee paddenstoelen rechtsonder weg-photoshoppen. Door de donkere setting zou dat geen probleem moeten zijn.
De tweede foto lijkt vanwege het scherptepunt meer om het insect te gaan en de paddenstoel is bijzaak. In dit geval wel geslaagd, omdat het oranje en zwart van het insect mooi contrasteert en het bruine van de paddenstoel dat weer complementeert. Ook het pikzwarte van de achtergrond past goed bij het insect en het kleine stukje kleur daartussenin, maakt dat het insect goed zichtbaar blijft. Wellicht toeval, maar het pakt goed uit.
De derde foto doet het minst voor mij.
@Walker78 Ook hier moet ik zeggen dat de foto's aanvankelijk weinig indruk op me maakte, maar nu ik ze een paar keer gezien heb, vallen ze steeds meer in de smaak. De eerste is een mooie sfeerfoto. Die zonnestraal is erg mooi. Jammer dat er verder geen onderwerp te vinden is, want dit zou echt een ideale setting zijn. Maak het blad wat frisgroen en het zou ook een lente-foto kunnen zijn.
De twede foto is bijzonder complex qua detail. Zowat elk blaadje van voor tot achter is zichtbaar en dat geeft het voor mij een bijzonder effect. Helaas valt het kanaal een beetje weg door de eendenkroos. Was dat pikzwart geweest (ik weet niet of dat met een pola-filter te bereiken is) dan was het wel mooier geweest denk ik. Het zou ook in de onderste helft een mooie scheiding vormen tussen de voor- en achtergrond. In de bovenste helft is die scheiding er al door de lichte haze.
@ehtweak Ongebruikelijk perspectief bij die eerste foto. Mooi dat de paddenstoelen relatief schoon zijn, ik denk dat het loont om die paar zwarte puntjes (en dat spinnenwebdraad) weg te photoshoppen. Dat hou je een zeer zuivere en scherpe foto over. Die heptagonale bokeh doet echter wel afbreuk aan de foto helaas.
De tweede foto lijkt vanwege het scherptepunt meer om het insect te gaan en de paddenstoel is bijzaak. In dit geval wel geslaagd, omdat het oranje en zwart van het insect mooi contrasteert en het bruine van de paddenstoel dat weer complementeert. Ook het pikzwarte van de achtergrond past goed bij het insect en het kleine stukje kleur daartussenin, maakt dat het insect goed zichtbaar blijft. Wellicht toeval, maar het pakt goed uit.
De derde foto doet het minst voor mij.
@Walker78 Ook hier moet ik zeggen dat de foto's aanvankelijk weinig indruk op me maakte, maar nu ik ze een paar keer gezien heb, vallen ze steeds meer in de smaak. De eerste is een mooie sfeerfoto. Die zonnestraal is erg mooi. Jammer dat er verder geen onderwerp te vinden is, want dit zou echt een ideale setting zijn. Maak het blad wat frisgroen en het zou ook een lente-foto kunnen zijn.
De twede foto is bijzonder complex qua detail. Zowat elk blaadje van voor tot achter is zichtbaar en dat geeft het voor mij een bijzonder effect. Helaas valt het kanaal een beetje weg door de eendenkroos. Was dat pikzwart geweest (ik weet niet of dat met een pola-filter te bereiken is) dan was het wel mooier geweest denk ik. Het zou ook in de onderste helft een mooie scheiding vormen tussen de voor- en achtergrond. In de bovenste helft is die scheiding er al door de lichte haze.
@ehtweak Ongebruikelijk perspectief bij die eerste foto. Mooi dat de paddenstoelen relatief schoon zijn, ik denk dat het loont om die paar zwarte puntjes (en dat spinnenwebdraad) weg te photoshoppen. Dat hou je een zeer zuivere en scherpe foto over. Die heptagonale bokeh doet echter wel afbreuk aan de foto helaas.
En weer een paar paddenstoelfoto's 

1. afgeplatte stuifzwam | 2. russula

3. | 4.

5. zwartwordende wasplaat | 6. vliegenzwam

1. afgeplatte stuifzwam | 2. russula

3. | 4.

5. zwartwordende wasplaat | 6. vliegenzwam
Nummer 6 vind ik het ook ontzettend jammer van het gras rondom, maar het was de meest perfecte paddenstoel die ik ooit gezien heb. Kaarsrecht en zonder oneffenheden. Normaal gesproken ben ik niet beroerd om wat ruimte te maken, maar aangezien er zowat een voetbalveld aan gras stond, heb ik het maar zo gelaten.
[ Voor 7% gewijzigd door LA-384 op 17-10-2020 23:39 ]
Tja... 'vuile' plekjes wegwerken met dit soort opnames doe ik al een poosje niet meer. Het hoort er gewoon bij, paddenstoelen zijn niet perfect.LA-384 schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 22:29:
Hooguit een ongewenste sensor vlek; maar dan houdt het wel op.
Enne, mooi woord; die zevenhoek.
Ik vind je foto met de ongewenste (?)

Die shop je toch ook niet weg?
En die rood-met-witte-stippen, te midden van de groene jungle. Niks mis mee, past prima zo bij elkaar.
Hooguit had je ff die, nu blurry, sprietjes op de voorgrond kunnen wegknippen met een nagelschaartje.
En bij nadere betrachting vond ik nog een storende (sorry, ik kon het niet laten), spinnedraad op je foto:
:strip_exif()/f/image/j3pY3MzbwOn0u3hviqXU9cea.jpg?f=fotoalbum_large)
En die 'rare' halo rand, rond de hoed v.d. paddenstoel; waar komt die vandaan?
:strip_exif()/f/image/uSPUgiZTA0hXUlflPO4IxIFU.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 29% gewijzigd door ehtweak op 17-10-2020 23:52 ]
Ik weet dat het met de lens te maken heeft en je er niet veel aan kan doen, maar ik vind het jammer. Ik vind de bokeh op deze manier afleiden van de paddenstoel.ehtweak schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 23:39:
Enne, mooi woord; die zevenhoek.Maar waarom doet dat afbreuk? Is gewoon het resultaat van het diafragma iris van het gebruikte objectief. So what?
Nee klopt, meestal vind ik het afleiden (zo ook in de foto waar ik eerder op reageerde), maar de verhouding insect/paddenstoel valt hier in het voordeel van de paddenstoel. Ook de kleur van het insect zorgt niet voor afleiding, dus dan vind ik het primaIk vind je foto met de ongewenste (?)bezoeker op de rand van de paddenstoel juist heel cool!
Die shop je toch ook niet weg?
Als ik die bij had, had ik het gedaan. De enige optie die ik had was lomp uittrekken van het gras. Het gras op de voorgrond had ik idd weg moeten halen, maar eerlijk gezegd is me dat op dat moment niet opgevallen.En die rood-met-witte-stippen, te midden van de groene jungle. Niks mis mee, past prima zo bij elkaar.
Hooguit had je ff die, nu blurry, sprietjes op de voorgrond kunnen wegknippen met een nagelschaartje.
Ik kwam die geheel onverwacht tegen aan het eind van een 4 uur durende wandeling, waarvan 1 uur door onbegaanbare bush-bush. Ik was

Hm, dat spinnendraad is geen spinnendraad denk ik. Welke foto is het? Een aantal foto's zijn gestacked en photoshop vult dan de lege ruimtes op. Aan de randen van de eigenlijke foto, geeft dat wel eens oneffenheden in de vorm van niet-opgevulde pixels.
Zo ook die halo rond de paddenstoel. Dat is iets wat zerene stacker wel vaker doet heb ik gemerkt. Had gehoopt dat het niet opviel
Dat ga ik dus nog eens corrigeren.
[ Voor 17% gewijzigd door LA-384 op 18-10-2020 00:16 ]
Heeft niet alleen te maken met jagen, hoor. Herten zijn bronstig in deze periode en dan kunnen ze gevaarlijk zijn. Bovendien is het beter voor hen dat ze dan niet gestoord worden door nieuwsgierige bezoekers.Westland1940 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 20:51:
Gadverdamme, of je nou voor of tegen het Koningshuis bent, dit is wel een naaistreek. Wat een grap, alleen wat buitenweggetjes zijn nog open. Dat wordt deze herfst dus in ieder geval geen Paleispark Het Loo. Thanks voor het melden.
@Kwintessens Misschien een leuk argument van de Royals.
Maar die vlieger gaat niet op... De bronsttijd is in september en oktober.
M.a.w. die periode is al zowat voorbij...
En pas eind december wensen de dames en heren niet meer gestoord te worden tijdens hun elite-uitjes...
Het is net zoals met ff het vliegtuig naar Griekenland kunnen pakken en je niks aantrekken van de regeltjes waar het gepeupel zich wel aan dient te houden...
https://www.destentor.nl/...n-bij-apeldoorn~a1d9c73b/
https://www.faunabescherm...-zembla-over-kroondomein/
'Hij was een beetje dom' luidt de beroemde zin toch?
https://www.ad.nl/show/hi...kt-ingestudeerd~ad88ac83/
Maar die vlieger gaat niet op... De bronsttijd is in september en oktober.
M.a.w. die periode is al zowat voorbij...
En pas eind december wensen de dames en heren niet meer gestoord te worden tijdens hun elite-uitjes...
Het is net zoals met ff het vliegtuig naar Griekenland kunnen pakken en je niks aantrekken van de regeltjes waar het gepeupel zich wel aan dient te houden...

https://www.destentor.nl/...n-bij-apeldoorn~a1d9c73b/
https://www.faunabescherm...-zembla-over-kroondomein/
'Hij was een beetje dom' luidt de beroemde zin toch?
https://www.ad.nl/show/hi...kt-ingestudeerd~ad88ac83/
@ehtweak Vind je eerste foto mooi. Prima perspectief. En dat is wat de 2e foto juist nekt. Zo van bovenaf is niet zo interessant. De paddenstoel zelf is wel heel mooi aan het vergaan.
@LA-384 Leuke serie. Maar let wel op je achtergrond en omgeving. De paddenstoelen zijn stuk voor stuk heel mooi maar de achtergrond doet dan afbreuk aan de foto. Bij foto 4 bv zou je iets naar rechts om de paddenstoel heen kunnen draaien. Ben je die boom/heuveltje kwijt en krijg je alleen bladeren en een achtergrond die verder weg is (en dus waziger).
En die halo is inderdaad apart. Heb je dat op je PC ook? Zou namelijk best kunnen komen door de sharpening die Flickr er nog even overheen gooit voor je. Levert heel soms rare artefacten op.
Zelf ook nog paar keer in de bossen geweest. Vond het afgelopen week wat tegenvallen. Ik was ook met mijn jongens en das erg gezellig maar niet bevorderlijk voor de fotografie. Dus deze is van vorige week. Mooi paddenstoelen-gezinnetje op een boomstam.
@LA-384 Leuke serie. Maar let wel op je achtergrond en omgeving. De paddenstoelen zijn stuk voor stuk heel mooi maar de achtergrond doet dan afbreuk aan de foto. Bij foto 4 bv zou je iets naar rechts om de paddenstoel heen kunnen draaien. Ben je die boom/heuveltje kwijt en krijg je alleen bladeren en een achtergrond die verder weg is (en dus waziger).
En die halo is inderdaad apart. Heb je dat op je PC ook? Zou namelijk best kunnen komen door de sharpening die Flickr er nog even overheen gooit voor je. Levert heel soms rare artefacten op.
Zelf ook nog paar keer in de bossen geweest. Vond het afgelopen week wat tegenvallen. Ik was ook met mijn jongens en das erg gezellig maar niet bevorderlijk voor de fotografie. Dus deze is van vorige week. Mooi paddenstoelen-gezinnetje op een boomstam.

Mooie paddestoelen - en veel. Lastig een favoriet aan te wijzen: die met het oranje torretje van @DirtyBird vind ik erg leuk, de onderafzwam van @ehtweak ook, maar ik ben niet kapot van de zevenhoekjes. De "fungus moribundus" raakt me meer.
Dat het hazenpootje van @sys64738 moeilijk te vinden is, kan ik me voorstellen: lijkt me heel klein, en als die achtergrond niet zo mooi egaal vervaagd was, had ik hem geheid over het hoofd gezien. Lijkt me trouwens ook een van de lastige kanten van de kleinepaddenstoelenfotografie: er zit altijd zoveel ander grut omheen. Zoals het russulaatje-met-insectje van @LA-384 , daar vind ik het groen links nogal afleidend. Dito de vliegenzwam, maar je kan moeilijk eerst de grasmaaier pakken en dan de camera. Overigens trekken de met de 35mm gemaakte foto's me meer dan die van de 80mm: Die vind ik wat poetischer, die van de macro vind ik meer klinisch.
Hier laat ik de paddenstoelen over aan de buren, die massaal op porcinizoektocht gaan. Ik ben de nog namistende tuin in getrokken met de Vivitar 135mm 2.8 close focus op de Sony, in een poging het vergeefse verzet van de zomer tegen de oprukkende winter vast te leggen.
1: Mooi de mist in

2:Nachtschade met lichte vorstschade?

3: Ragfijn gordijn

4: De oogst gemist

5: WR-roos
Dat het hazenpootje van @sys64738 moeilijk te vinden is, kan ik me voorstellen: lijkt me heel klein, en als die achtergrond niet zo mooi egaal vervaagd was, had ik hem geheid over het hoofd gezien. Lijkt me trouwens ook een van de lastige kanten van de kleinepaddenstoelenfotografie: er zit altijd zoveel ander grut omheen. Zoals het russulaatje-met-insectje van @LA-384 , daar vind ik het groen links nogal afleidend. Dito de vliegenzwam, maar je kan moeilijk eerst de grasmaaier pakken en dan de camera. Overigens trekken de met de 35mm gemaakte foto's me meer dan die van de 80mm: Die vind ik wat poetischer, die van de macro vind ik meer klinisch.
Hier laat ik de paddenstoelen over aan de buren, die massaal op porcinizoektocht gaan. Ik ben de nog namistende tuin in getrokken met de Vivitar 135mm 2.8 close focus op de Sony, in een poging het vergeefse verzet van de zomer tegen de oprukkende winter vast te leggen.
1: Mooi de mist in

2:Nachtschade met lichte vorstschade?

3: Ragfijn gordijn

4: De oogst gemist

5: WR-roos

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
Het idee bij foto 4 was dat er nog een tweede gelijke paddenstoel zichtbaar was, maar ik kwam er thuis achter dat ik nog iets meer had mogen afstoppen. Het was dus een bewuste keuze, die anders uitpakte.sys64738 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 22:21:
De rest is idd minder goed doordacht, maar ach, het zijn herfstfoto's, ik had ze ook niet kunnen posten
Ik ben 100% zeker dat het door zerene stacker komt, ik heb dat namelijk eerder gehad met stacks. Door de zeer kleine scherpte-diepte, krijg je op veel foto's ook extreme blur van delen van het onderwerp zelf. Door de blur wordt het onderwerp effectief groter afgebeeld. Zowel Photoshop als zerene stacker heeft moeite met dat netjes te corrigeren. Photoshop doet het doorgaans iets beter, maar heeft vaak artefacten in de vorm van blurry patches op willekeurige plekken rond het onderwerp. Zerene stacker heeft die blurry patches niet, maar lijkt de wazigheid te maskeren met een egale kleur uit de omgeving. En dan krijg je die rare halo. Photoshop zal de blur waarschijnlijk ook maskeren, maar kan natuurlijk gebruikmaken van "vullen met behoud van inhoud". Dat is een veel krachtigere tool, dus heb je daar die halo niet.En die halo is inderdaad apart. Heb je dat op je PC ook? Zou namelijk best kunnen komen door de sharpening die Flickr er nog even overheen gooit voor je. Levert heel soms rare artefacten op.
Hele mooie foto, je hebt de camera echt op de grond moeten leggen volgens mij. Het leuke is dat daarbij de smalle strook van scherpte buiten de paddenstoelen om, nagenoeg niet zichtbaar is.Zelf ook nog paar keer in de bossen geweest. Vond het afgelopen week wat tegenvallen. Ik was ook met mijn jongens en das erg gezellig maar niet bevorderlijk voor de fotografie. Dus deze is van vorige week. Mooi paddenstoelen-gezinnetje op een boomstam.
[Afbeelding]
@bobcom Ik vind die verschrompelde druiventros heel intrigerend!
Had alleen wat meer scherptediepte mogen hebben c.q. verwacht.
Is dat niet wat ze in Duitsland en Oostenrijk, Trockenbeerenauslese noemen? Wijn maken van verdroogde en 'verotte' druiven?
Had alleen wat meer scherptediepte mogen hebben c.q. verwacht.
Is dat niet wat ze in Duitsland en Oostenrijk, Trockenbeerenauslese noemen? Wijn maken van verdroogde en 'verotte' druiven?
@ehtweak Dankje, eens met je dof-opmerking,maar ik wou niet hoger dan f/8 gaan. Misschien toch moeten doen?
Helaas geen geen zicht op een mooie moelleux, de trockene beeren zijn het gevolg van "mal dell'esca", een ouderdomsschimmelziekte die druiven treft. Dit trosje hangt er zo al sinds juli bij - behoudens de nakleuring van de niet verkrente druiven.
Helaas geen geen zicht op een mooie moelleux, de trockene beeren zijn het gevolg van "mal dell'esca", een ouderdomsschimmelziekte die druiven treft. Dit trosje hangt er zo al sinds juli bij - behoudens de nakleuring van de niet verkrente druiven.
@Westland1940 Je 2 foto's hebben idd wel dat kijk-mij-nou-eens-bruin-wezen-in-de-herfst sfeertje.
Maar naar mijn idee tè bruin...
En, op groter formaat gekeken (simpele klik) zie ik nogal wat 'wazigheid'. Of dat artefacten zijn van je bewerkingen, of dat het in het origineel fout zit; geen idee.
We gooien er gewoon nog ff twee 'gebakken eieren' tegenaan:

Myco105 by Erik Haak, on Flickr
En, terugkomende uit het bos, had ik wat jeukende plekken op m'n armen, nu weet ik waarom:

Myco103 by Erik Haak, on Flickr
Maar naar mijn idee tè bruin...
En, op groter formaat gekeken (simpele klik) zie ik nogal wat 'wazigheid'. Of dat artefacten zijn van je bewerkingen, of dat het in het origineel fout zit; geen idee.
We gooien er gewoon nog ff twee 'gebakken eieren' tegenaan:

Myco105 by Erik Haak, on Flickr
En, terugkomende uit het bos, had ik wat jeukende plekken op m'n armen, nu weet ik waarom:

Myco103 by Erik Haak, on Flickr
[ Voor 52% gewijzigd door ehtweak op 20-10-2020 23:34 ]
@ehtweak Eens, ik heb de temperatuur te hoog gezet om de foto een gezellige warme sfeer te geven. En inderdaad, heel scherp lijken ze niet en dan vooral de 2e foto. Het lijkt alsof de focus ligt ergens op het water. Mijn aperture was hier f/3.2, te hoog zeker?
@Westland1940 Je eerste foto kijkt fijn weg, hier had je juist moeten kiezen voor een heel klein diafragma, dat had je evt. een mooie zonnester kunnen opleveren. Verder een leuke scene.
De tweede foto is wel erg bruin qua kleur, en oogt niet fris meer.
@ehtweak Je foto's van de natte paddestoelen vind ik erg gaaf, met name de tweede. Lekker glad en glibberig. Bij deze foto zie ik graag een wat dramatischere bewerking. Bijvoorbeeld een donkerdere achtergrond en meer wit zodat de paddestoelen er echt uitspringen.
Even wat tegengas tov al het paddestoel geweld hier

De tweede foto is wel erg bruin qua kleur, en oogt niet fris meer.
@ehtweak Je foto's van de natte paddestoelen vind ik erg gaaf, met name de tweede. Lekker glad en glibberig. Bij deze foto zie ik graag een wat dramatischere bewerking. Bijvoorbeeld een donkerdere achtergrond en meer wit zodat de paddestoelen er echt uitspringen.
Even wat tegengas tov al het paddestoel geweld hier